iuggegrsmtloos duo met steralhires
PLATEN
JAZZ
Tony Scott speelt sax
op z'n klarinet
KLASSIEK
SER W GBEG AUMANi
Concertagenda
Onbekende mnziek van Liszt,
op de plaat vastgelegd
got you babe" zong Cber
tig jaar geleden met baar
txmallge echtgenoot Son-
Bono, en te werden er
oemd mee. De bekend-
if groeide met nummers
Jlttle man", „The beat
9 on" en „BangBang",
tnwoordlg beeft Cber
andere babeGreg All-
voormalig toetsenbe-
rder en zanger van de
udariscbe Amerikaanse
•sgroep „The A liman
tbers Band". Cber Is nog
ds zeer succesvol In de
fes, beeft 15 langspcelpla-
gemaakt, bad lange tijd
wekelijkse eigen televl-
bow en dacht waar-
fjnlijk Europa In een
tk en een zucht eveneens
baar voeten te krijgen,
ts bleek minder waar tij-
bet concert afgelopen
iadag in de Rotterdamse
ien. Afgezien van enkele
t flakkeringen gingen ab
oommers uit als nacbt-
rsen, tijdens bet optre-
vlelen enorme gaten In
presentatie doordat tus-
twee nummer niets ge
werd, er niets te zien
en men op bet laatste
Dent zenuwachtig leek te
iten beslissen wat er nu
I gespeeld zou worden,
uiterst onprofessionele
onlng voor een zangeres
fi Cher's kaliber, die vijf-
elpees gescoord beeft en
Be bekende Jtalis of fa-
bet Amerikaanse pa
voor zich wón.
erten beeft wel eens een
±te avond, maar dat
tr en Greg na niet meer
drie kwartier te hebben
teeld er bet bijltje bij
rgoolden, uit bet veld ge-
ra doordat kritiekloze
nl waarmee zij „thuis"
ai verwend zijn, uitbleef
betekent dat dj rogge-
tloze artiesten zijn. Het
ten stijl om mensen met
v betaalde kaartjes af te
schepen met een in bet weg
lopen gemompeld good
night", zonder dat men toont
bereid te zijn te vechten
voor sympathie en waarde
ring van de mensen die ben
groot gemaakt hebbenbet
platenkopend publiek.
Van sterallures was al bet
een en ander gebleken tij
dens bet Interview In bet
RIJnhotel, dat de middag
voorafgaand aan bet concert
plaatsvond. Van tevoren
was door platenmaatschap
pij WEA meegedeeld dat bet
echtpaar Allman niet wen
ste te praten over bun al dan
niet miserabele huwelijk dat
de afgelopen Jaren regelma
tig de roddelpers beeft ge
baald, noch over drank en
drugs. Vervolgens liet men
de drie verzamelde Journa
listen tweeëneenhalf uur
wachten alvorens de tortel
duifjes de beren te woord
wensten te staan. Door tijd
nood moest dit tot overmaat
van ramp aan tafel, tijdens
bet eten gebeuren. Óm even
tuele geruchten de kop in te
drukken hadden Greg en
Cber voornamelijk aandacht
voor elkaar, voerden elkaar
hapjes, kusten dat bet een
lieve lust was (voor de aan
wezige fotografen) en waren
zodoende weinig mededeel
zaamTussendoor de nodige
onderbrekingen van ge
dienstige obers en de atmo
sfeer voor een goed gesprek
is honderd procent afwezig,
de chaos compleet
Men vond bet blijkbaar niet
belangrijk genoeg.
Cher was de avond tevoren
bij bet concert in Heerlen
schaars gekleed, stond danig
sexy afgebeeld op de con-
cert-aankondigingsaffiches
en weet baar opvallende ui
terlijk met de dikke, lange
gitzwarte manen goed In de
strijd te werpen. Ze wordt
kwaad en voelt dat er aan
De uitdagende pose van het Allman-echtpaar op de concert-affiches.
baar vocale capaciteiten
wordt getwijfeld als ge
vraagd wordt of bet bena
drukken van baar uiterlijk,
bet uitbundig etaleren van
baar vrouwelijk schoon, niet
het risico met zich mee
brengt dat de aandacht van
de muziek wordt afgeleid of,
in bet ergste geval, dat een
zaal vol opgewonden Jon
gens niet eens boort wat ze
met zware stem op het to
neel staat te zingen. Echtge
noot Greg geeft voor Cher
antwoord terwijl zijzelf zich
met een chagrijnig gezicht
en ongekend fanatisme op
de krabcocktail stort „Toe
vallig zingt Cber de sterren
van de hemel, en dat ze er
ook nog goed uit ziet is al
leen maar prettig, 'n extraat
je. Veiliger onderwerp Is
misschien de nieuwe, nog
niet uitgebrachte langspeel
plaat „Two the bard way"
met ais uitvoerenden ^All
man and woman". Waarom
Juist deze titel?
„We hebben twaalf maanden
over de opnamens gedaan.
eg Allman en Cher zingen elkaar lieve tekst/es toe tijden» het concert In de Doelen te Rotterdam.
Het was al die tijd onzeker
of we bet zolang met elkaar
uit zouden houden, of de
plaat wel af zou komen. We
zijn er in die tijd vier keer
mee gekapt. Tussendoor beb
ik bovendien een soloalbum
opgenomen", vertelt Greg.
jDe tekst van de nummers
op de elpee Is erg belangrijk,
een beetje autobiografisch.
We zingen veel nummers
over de liefde; niet te zoet
boor. Het blijft Rythm en
Blues of zelfs rock".
Het is aan deze kant van bet
Grote Water lange tijd stil
geweest rond Cber en Greg
Allman. „Cher beeft erg
bard gewerkt In Amerika.
De televisie, optredens en
daarnaast hebben we een
zoon gekregen. Ikzelf was,
nadat de Allman Brothers
Band uit elkaar was geval
len, zo ziek van de bele mu
ziek business en alle mensen
die erin zitten, dat ik ander
half Jaar lang tot niets ben
gekomen"
Vóór bet optreden In de
Doelen spreken ze allebei
bet verlangen uit vaker naar
Europa te komen. Het optre
den in Heerlen daags tevo
ren, sloeg in ais een bom.
Enthousiast publiek, volle
zaal. „We speelden tot we
geen nummers meer hadden.
Het was fantastisch. Als gis
teravond een Indicatie Is
voor ons succes bier, In de
toekomst, dan zullen we nog
vaak komen". Ni Rotterdam
zullen ze daar niet meer zo
overtuigd van zijn geweest
De stemmen van bet duo
zijn goed, de combinatie
kwam niet zo uit de verf,
maar kan op de plaat best
lekker in balans gebracht
zijnBIJ optredens zullen
Cher en Greg echter meer
Inzet en professionalisme
moeten tonen, willen ze Ne
derland overtuigen en „plat"
krijgen.
PAUL WESTSTRATE
GENESIS - „Seconds out" Is
de tweede live-elpee vandeze
Engelse formatie, dit Jaar
opgenomen In Parijs, en nog
met Steve Hacket in de gele
deren. Automatisch ga Je ex
tra aandacht vestigen op de
ze gitarist.EerliJk gezegd:
bet is wel zonde dat bij weg
gaat, maar een doodsklap
boett bet niet te betekenen
voor deze pure symfonische
rockformatie. Op deze dub-
belaar wordt nog eens over
matig bewezen dat Genesis
E TUBES Deze Amerikaanse rockband, die zoveeltheater
heer programma's stopt, komt voor 66n optreden naar
Ierland. De groep geeft een uitverkocht concert op 20
tember In het Haagse Congresgebouw.
8 Ook al tweemaal uitverkocht Ie het concert dat de
lelee eymtonlzche-rockformatie Yea hier geeft Zowel de 24e
és 25e Is Ahoy"In Rotterdam stampvol,
tnu FRANKLIN Th» Qu—n ot Soul komt op woonodêg
november naar Amsterdam. Om 20.16 uur la zij te zien op
Podium van het Concertgebouw.
JARREAU Dtt atemwonder doet eveneene Amsterdam aan
*e' op meandag28 november. Om 19.00 uur geeft de
Mlkaan een concert In Carré.
toBAEZ - Voor een conert komt dexe Ietwat militante
•nkaanto naarRotterdam. De Doelen moet de 27e november
Aanvang 20.15 uur.
ONDIE De beeldechone Deborah Harry treedt met haar
°*P Blondle op zaterdag 19 november op In het Amsterdamse
iradlao.
tot de beste symfonische
rockband gerekend mag
worden. En dat geldt zeker
voor bun live-optredens.
Hoewel we alle nummers
van dit album kennen (o.a.
CabpetCrawler, Dance on a
VuJcano) klinkt bet In de
live-uitvoering nog overtui
gender, soms simpeler, maar
daardoor zelfs sterker dan
op de studio-elpees. Sterk Is
vooral de zang van Phil Col
lins en bet drummen van
nieuwkomer Chester
Thompson. De bele elpee Is
van een konstante, hoge
kwaliteit Perfect (Charis
ma).
STEELY DAN Dat bet toch
mogelijk is om zonder In
enig bombastiscbgeluld te
vervallen een voortreffelijke
lp te maken bewijzen de
twee heren Steely Dan: Do
nald Fagen en Walter Bec
ker. Op hun nieuwste lang-
speler ,AJa" stuk voor stuk
goede, eenvoudige composi
ties, die op subtiele manier
door de twee samen met tal
loze andere studiomuzikan
ten op bet vinyl worden ge
zet Uiterst verzorgd gepro
duceerd door Gary Katz. De
muziek op deze lp een opvol
ger van bet baast legendari
sche album „Royal Scam",
beweegt zich tussen de Jazz
en funk. Belangrijk zijn de
blazers en de ritmesectie.
Genesis
nergens uitbundig te boren,
maar toch voortdurend en
nadrukkelijk aanwezig.
(ABC).
RUSH - De drie Engelsen:
Neil Peart (drums), Geddy
Lee (basgitaar) en AlexLUc-
son (gitaar) hebben op bun
laatste elpee ,A Farewell to
Kings" een Juiste combina
tie gevonden tussen hard
rock 6 la Led Zeppelin en
symfonische rock i la Gene
sis. Een goed voorbeeld
daarvan is bet elf minuten
durende „Xanadu", met
voortdurend wisselende
tempo's. Tocb moet Rush
meer in de bard-rock boek
gezocht worden dan in bet
gekunstelde wereldje van de
symfonische rock. Opval
lend Is dat de stem van
drummer Geddy Lee verras
send veel lijkt op die van
Robert Plant van Zeppelin.
Qua uitvoering is ,A Fare
well" goed, niet altijd even
hoogstaand, maar zeker bo
ven de middelmaat. (Mercu
ry).
KLAATV - De Canadese stu
dio formatie Klaatu beeft
met „Hope" een tweedebom
bast is ch klinkende elpee bet
Ucbt doen zien. De bele
plaat, op één nummer na,
klinkt als de vorige langspe-
ler: veel, erg veel instrumen
ten; veel, erg veel gebruik
van techniek; veel, erg veel
lijkend op de muziek van 10
cc, Beatles en ook Queen.
BIJ alles wat Je boort, denk
Je: „Heb Ik dat al niet eens
eerder gehoord". Niet alles
nee, want in bet titelnum
mer .JBope" laat Klaatu wat
meer een eigen symfo
nisch gezicht zien. Dit sou
best een nieuwe single kun
nen worden. Capitol/EMI)
Niet bijster lang geleden
dook in de Nederlandse, en
speciaal de Haagse, Jazxwe-
reld plotseling een kaal
hoofdige, met een soort grij
ze torenaarsbaard getooide
Amerikaan op waarvan Jazz
liefhebbers bet bestaan al
bijna vergeten waren, Tony
Scott. In die dagen zag Je
hem overal waar maar Jazz
gemaakt werd, bij de ope
ning van de nieuwe Haagse
Jazzclub aan bet Westeinde,
op de Jazzavonden in de Ri-
ehe-bar, en bij vele andere
sessies. Steeds de boventoon
voerend, meestal op z'n
hoofdinstrument klarinet,
soms op slik en soms ook
achter de ptano. Qua uiter
lijk wat Je een „ouwe hip
pie" sou kunnen noemen, in
coltruien met snelle kettin
gen, maar muzikaal ondanks
z'n leeftijd (56) nog altijd op
de hoogte van het aller
nieuwste.
Het was een tijdje stil ge
weest om Tony Scott Geen
wonder want de laatste Ja
ren trok hij met vage be
stemmingen in Europa rond,
daarvoor zwierf bij door bet
Verre Oosten en Afrika
waar bij Inde oorspronkelij
ke volksmuziek dook en
waar bij bovendien anders-
soortlge Inspiratie opdeed
gezien elpees ajs Jtiuslc tor
Voodoo meditation" en Jrtn-
sic for Yoga Meditation".
Tony Scott bleek als musi
cus nog altijd op soek en ook
niet te beroerd om af en toe
in de pas van de mode te
lopen. Polydor nam de gele
genheid op 17 Juni 1977 te
baat om Seott met gitarist
Jan Akkerman de Sound-
push studio's In Blaricum in
te loodsen voor een plaatop
name, gesteand door Cees
Schrama op plano, Bruno
Castelluci op drums en Wlm
Essed op bas. Jan Akkerman
is voornamelijk bekend in
de popwereld (ex-Focus)
waar bij graag „de beste gi
tarist ter wereld" gebeten
wordt Een kreet natuurlijk,
maar in elk geval vormen
bij en Scott een muzikaal
paar apart Hun plaat beet
J*ris", telt vier lange num
mers, geïmproviseerd zonder
„overdubs", behalve de elee-
tronische behandeling die
Scotts stem in één nummer
eren meekreeg, en is meer
curieus dan IJzersterk (prijs
20£5, Polydor 2925 060).
Fnuti, maar nogal zweverig-
sferiscb gitaarwerk van Ak
kerman, meer viriele muziek
van Scott die z'n klarinet af
en toe bespeelt of bij een
saxofoon In z'n handen heeft
zoals in „Blues, blues, blues
and then some more bines".
Soms Interessant door bet
vreemde mengsel van in
vloeden dat Je boort soms
(Wim Essed mag er maar een
nummer lang wat ritmische
patronen onder door bordu
ren) om geleidelijk bij In
slaap te soezen. In re-issues
zijn nog steeds bij speciaal
zaken oude platen van Tony
Scott te verkrijgen uit de
Jaren 1945, '46 en later, toen
bij ais klein saxofonlstje-
van-aankomcnde-klasse mee
mocht doen met mensen als
Dizzy Gillespie, Trummy
Young, Ben Webster die toen
al naam hadden. In '46
maakte hij met ben zelfs on
der eigen naam LTony Scott
and his Down Beat Club
Septet") opnamen waarvan
er één staat op plaat num
mer één uit de 52nd Street-
serie van bet Onyx tabel
(aan te bevelen platen voor
historisch geïnteresseerde
Jazz-fans). Het is uiterst
merkwaardig de Scott-van-
toen met de Scott-van-nu te
vergelijken. Met daartussen
de gehele ontwikkeling die
hij bij Ellington en Harry
Belafonte's orkest door
maakte, boor Je Tony Scott,
met z'n Italiaanse naam
Anthon Sclacca ontgroeid»
met loopjes die nog lichte
lijk tegen de Dixieland
waaruit hij vandaan kwam
leunen en de springerige,
grillende, soms irritante Im
provisaties van nu waarin
hij vooral een bele hoop no-
ten speelt BERT JANSMA
Na een eerste Lisxt-plaat
met als bijzonderheid de
"Totentanz" in de vrijwel
vergeten versie van planoso
lo, heeft de Haagse pianiste
Toos Onderden wijngaard nu
een tweeede Lisxt-plaat la
ten uitkomen die zeker zo
interessant Is als de eerste,
en qua uitvoering en opna
me ook zo goed geslaagd.
Het gaat om transcripties
die Liszt maakte van frag
menten uit opera's van zijn
eerst op een afstand gebon
den, later geaccepteerde
schoonzoon Wagner. Artis
tiek hebben belden later el
kaar beïnvloed en bewon
derd, en de schoonvader wil
de met zijn plano-bewerkin
gen bereiken dat de mnziek
van Wagner ook dÉAr be
kend werd waar diens mu
ziekdrama's zeiden of nooit
te zien ot te boren waren. Zo
van de Jaren dertig tot de
Jaren zestig beeft men voor
deze en dergelijke transcrip
ties geen goed woord over
gehad maar bet getij keert
en zelfs stijlpurist Gas tav
Leonbardt beeft onlangs re
torisch gevraagd waarom
een transcriptie op zich geen
mooie muziek zou kunnen
rijn.
Nu leverden het koor van de
spinsters en de ballade van
Senta uit "Der fliegende
Hollander" componist en
vertolker door hun gepro
nonceerde thematiek minder
problemen op dsm de
oneindige melodie van Isol
des Liebestod uit de "Tris
tan". Op een toetsenlnstru-
ment is bet onmogelijk to
nen onafgebroken en
vloeiend te laten zingen. Het
verwijt dat Liszt in deze
transcriptie zoveel tremolo's
toepast, gaat niet op, want
al die tremolo's zitten bij
Wagner in de strijkers. Wél
valt op dat Liszt beeft ge
luisterd hoe Chopin de voka-
Ie stijl op de piano over
bracht Beoordelen naar bet
origineel moet men bet pia
nostuk van Liszt natuurlijk
niet maar In zijn trant is
bet wel een meesterwerkje
dat heel goed is vertolkt
Verder staan er op de plaat
heel late piano-werken wer
ken van Liszt die wezenlijk
verschillen van wat hij eer
der schreef. Het zijn subtie
le, naar binnen gekeerde,
baast notenarme meditaties,
soms impressionistisch van
aard en beel typisch van
harmonie. Enkele hebben
ook op Wagner betrekking
zoals de belde "Trauergon-
del" die vóór en "Venezia"
dat dé de plotselinge dood
van Wagner In de Lagunen-
stad werden gemaakt Liszt
in de zeventig en zelf In zijn
laatste levensjaren, hield
zich toen bijna voortdurend
met de dood bezig, getuige
dat hoogst merkwaardige
stuk ScbiaflosFrage and
Antwort". Uit dezelfde tijd
zijn nog twee werkjes opge
nomen, waarvan de bejaarde
Liszt de slecht geschreven
manuscripten aan oud-leer
lingen ten geschenke gaf:
"lm Traum" en "Wiegen
lied" (een sterk verkorte be
werking ran een van zijn
eigen symfonische gedichten
voor groot orkest).
Ze openbaren een Liszt die
nog slechts weinigen ken
nen, want bet verschil In
stijl tussen wat hij vóór en
ni 1865 maakte, is zo groot
als men in de ontwikkeling
van geen ander componist
sou kunnen aanwijzen.
Ook aan de late werken van
Liszt heeft Toos Onderden-
wijngaard de grootst moge
lijke zorg besteed. De nieu
we plaat is vergezeld van
een uitvoerige en zeer inte
ressante documentatie. Er
staat zelfs een foto in van
Liszt op zijn doodsbed die
nooit eerder werd gepubli
ceerd.
De nieuwe Liszt-plaat die
f21,- kost, is uitgebracht
door Editio Laran, De Coa-
stant Rebec questraat 104,
Den Haag.
J. KASANDER
De zeventlgjerfge Liszt