TERUGBLIK SERIE OVER ONTSPORING MENS DOM OP EO-TV Edward Kienholz zet menselijke poppen op Art-show neer „21" nieuw spelprogramma van TROS TELEVISIE VANAVOI TELEVISIE WOENSDA Ni RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG Ruud Keers hoofd drama NCRV-tv RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN1 DINSDAG 8 NOVEMBER 1977 PlNSD/ NEDERLAND I Teleac 16.15 Bedreigd* landschappen, lea 10 NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal EO 18.04 Hankie's droomboom, te kenfilmserie 19.10 EO-KInderkrant 19.30 Het kleine huls, TV-serle 20.20 EO-Metterdaad 20.30 Een reus op lemen voeten, TV-serle, afl. 1 21.00 Mensenrecht In prikkel draad 21.20 Te na lotte NOS 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag 22.05 Beelspraak (Edward Kien- holz' Artshow) 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 16.45 Informatie voor Italianen 18.55 Journaal TROS 19.04 Callmero 19.17 21, quiz NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Hitboulevard, afl. 2 21.30 De verpleegsters, TV-serle 22.20 Aktua TV NOS 23.10 Journaal MlIhmWUllKS 18.40 Meneer Carlls, TV-«m 19.15 Hier und Heute 19.45 Sir John, spookj TV-serle 20.00 Journaal 20.15 Wat ben Ik, beroeps! 21.00 FDP-partIJdag In KI* 21.15 Dl* Konsequenz, TV 22.55 Journaal inonze, DEN - heid 2 'rechtva 18.20 Verhalen van Iwarfen in d< fllmserle ;isterav< 18.45 De Wombels, poppsieid vai rle ad afge 19.00 Journaal stemme 19.30 Ehen vor Gericht, tateraad 21.00 Journaal D-er Wï 21.15 FDP-partIJdag In Kleler bero 21.30 Gezichtspunt de ait 22.15 Fllmactualltelten Is beke 23.00 Journaal iy Ouw 18.00 Pierrot, TV-serle 18.05 Sesamstraat 18.30 Open school 19.00 3x11-actie 19.05 La Unea, tekenfilm 19.10 Het vrije woord 19.45 Journaal 20.15 Phantasma 20.45 Verover de aarde 21.35 De Postmeester, TV-f^ter~in 22.05 Journaal, Wetstraat ,rgeleg< Fde" be DUITSLAND I 18.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen 18.05 Ambulancewagen 7, TV-se- BELGIE NEDERLANDS Dei lis dez 1de en 20.15 Ten daye that •ho#r^hal' world, documentaire akFe; 21.30 Worqen In Love, Ei cLsktl speelfilm (1969) ld sPltJ de vr« verle NEDERLAND I 10.00 Schooltelevisie KRO 15.30 Wat heet oud 16.05 Avonturen van Peppl Kok- DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Dagboek 10.40 The Persuaders, TV-serle 11.30 Duitse documenten 12.20 Rondblik 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Muziek uit Studio B 17.05 1001 Mijlen, TV-flIm 17.55 Journaal I I KI I I ll 16.20 Turn meel 16.30 Kll-Kla-Klawltter 17.00 Journaal 17.10 Steufer Hut und Knol se, TV-serle 17.40 Draalschllf BELGIE NEDERLANDS 15.30 Open School 16.30 Tlp-Top, voor de Jeugd HILVERSUM I P P 18.19 Uitz. van de WD. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per saldo, zakelijke bespiegelingen. 19.00 Trefpunt, docum. NOS' 19.15 (S) Accoord, kroniek van de amateuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) AVRO-totaal-Theater. gevar. progr. (22.30 Nws. 22.40 Radio- journ.) 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.1 nie KRO: 18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S) NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Popn pre Op vleugels, pianoimprovisatie. 18.50 structie. 20.02 (S) Nashville 21.0 Ae Verkenning, inform, progr. 19.00 Kerk Popdonder. 23 02 (S) Wachten op in meervoud. 19.30 (S) Zin in muziek: dernacht. 0.02 (S) Nacht-drie-draai aa' hoogtepunten Cameretten Delft. 20.00 fS) Peter Holland. 5.02—7.00 (S) T aai Nws. 20 05 Overweging. 20.15 (S) burger Fesfspiefe: klass. Liaderen I Spektakel. NOS: 23.00 Met hel o morgen, met om 23.05 aktual. Radio-TV, om 23.10 De krant vai gen, 23.20 Den Haag vandaag 23.52 even op adem komen, yoga Nws. HILVERSUM III HILVERSUM I TROS 7 00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7 30 Nws. 7.41 (S) Aktua ochten deditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij gesprek. 1000 (S) Wat zeg je me nou.10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja- Toemee. 11.45 (S) Café-Chantant: lied jes en muz. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Aktua II. 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport, jeugdprogr. 14 00 (S) Specialiteiten la carte, klass. verzoekpl. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws). 16.30 (S) Kernpunt, ge sprekken. Overheidsvoorlichting: 17.20 Mens en samenleving. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-Magazine. HILVERSUM II 7 00 Nws. 7 11 'Ochtendgymn. 7.20 In de Roode Cirkel, nws.progr. (8.00 Nws.). 8.50 Ombudsman. 9.00 Electronisch ac- cordeonorgelmuz. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?, pedag. rubr. 9.35 Waterst. VARA: 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio weekblad. (11 00 Nws 11.30 De Franse Opera (6) 1907. 12.00 Borssele - Cen traal, gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Din gen van de dag. 1339 Stoomn 16 00 Nws. 16.03 Lang leve de I vrt hoorspel. 16.40 Lichte gram.muz. 1 pa (S) Promenade Orkest o.l.v. André f se 17.35 R.V.U.: Landschappen er schermde dorpsgezichten. 17.55 ded.. SOS- en politieber. HILVERSUM III draait op verzoek^ 12_03_(S) Drié tuj|||||| HILVERSUM IV NCRV: 07.00 New. 07.02 Het level woord. 07.08 (S) Te Deum Laudanï 07.30 (S) Preludium. 09 00 Nws. Oi (S) Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkl palet. 11.35 (S) Platennws. 12-00J Pianowerken uit de Romantiek. 1. S() Thema-programma. 13.30 (S) f dagsymfonie 14.00 Nws. 14.02 VerhJ uit de wereldliteratuur. 14.30 (S) Orl concert. 15.00 (S) In de schaduw 1 de meesters. 16.00-17.00 (S) In kle| bezetting. lilllllllllllllllllllllllllllllll (Van onze radio- en tv-redactie) Vorige week heeft in het Historisch Museum te Amsterdam de presentatie plaatsgehad van het boek „Hoe zouden wij dan leven?", ge schreven door de filosoof en theoloog dr. Fran cis A. Schaeffer. De auteur is tevens de presen tator van een gelijknamige tv-serie, die vanaf vandaag in tien afleveringen bij de Evangeli sche Omroep op het scherm komt (Nederland I om 20.30 uur). Deze tv-serie over opkomst en ondergang van onze westerse cultuur werd door de EO gepro duceerd in samenwerking met Gospel films (USA). De teksten van alle tien uitzendingen zijn gebundeld in het zojuist verschenen boekje „De stad is gevallen", dat door belangstellenden gratis kan worden aangevraagd bij EO-Uitga- ven, postbus 565, Hilversum, onder vermelding van „De stad is gevallen". In de eerste aflevering van vanavond („de reus op lemen voeten") komt de vraag aan de orde of er iets mis is met onze samenleving. We zullen moeten toegeven: onze maatschappij is niet zo hecht. Is er dan in onze geschiedenis iets fout gegaan? De Romeinse cultuur, de vroegste in onze jaartelling, ging ten onder omdat zij een „reus op lemen voeten" was. Zij baseerde 'zich namelijk op de grootheid van de mens - Julius Caesar. Iedere cultuur leeft uit stilzwijgende ideeën. Wanneer heeft een cultuur een basis die sterk genoeg is om op grond daarvan echt te kunnen leven? De eerste chris tenen wezen de Romeinen die weg. Deel 2 handelt over de middeleeuwen, deel 3 over de renaissance, deel 4 over de reformatie, waarna in latere delen revolutie en moderne weten schap aan bod komen. In de tv-serie „Hoe zouden wij dan leven?" neemt de presentator dr. Francis A. Schaeffer de kijkers mee op een reis door de geschiedenis van de westerse wereld. Het is een tocht, waarop hij ons de opkomst en het verval van tetweaterse denken en de westerse cultuur laat Df Francis Schaeffer presenteert de EO-serie „Hoe zouden we dan leven?" In maart van dit jaar werd in een commerciële galerie in West-Berlijn een tentoonstel ling geopend van werk van de Amerikaanse kunstenaar Ed ward Kienholz. Op deze exposi tie ziet men levensgrote gipsen poppen, die zorgvuldig in de confectie dan wel in moderne alternatieve kleding zijn gesto ken. Zij staan of zitten er in een natnurlijke houding alsof het bezoekers van een tentoonstel ling zijn. Alleen hun gezichten wijken af van het normale men selijke model. Op de plaats van mond, neus en ogen dragen zij een autogrille. Uit hun kleding steken elektri sche snoeren, die aangesloten zijn op een voetbediende knop. Drukt men die in, dan komt een cassettenrecorder in werking, welke door middel van een men selijke stem een soort van kunstbeschouwing weggeeft, he lemaal geënt op het bekende jargon en doorspekt met cli- ché's, dooddoeners, waanwijshe den en andere nietszeggendhe den. Kienholz noemde dit Art show. Samen met de BBC, de Nord- deutsche Rundfunk en de Zweedse tv ging NOS-Beeld- spraak er op af om aan de hand van scenario en regie van Erwin Leiser en in de Nederlandse be werking van Koos Schipper en Jan Venema iets meer te laten zien van deze vorm van kunst, die overigens minder met kunst heeft te doen dan wel met de vormen ervan die van de kunst een schertsvertoning maken, een Art-show derhalve waarin Kienholz zichzelf bewijst. Kienholz is in ons land geen onbekende. In het Stedelijk Mu seum te Amsterdam staat zijn „Beanery" blijvend opgesteld. De „Beanery" is een bar te Los Angeles met een zeer eigen ka rakter en een vaste klandizie. De mensen die in deze bar hun tijd verdoen, hebben model ge staan voor deze schepping van Kienholz. De poppen in deze „Beanery" tonen evenmin een normaal gelaat, maar dragen wijzerplaten van klokken, waar bij Kienholz zijn filosofie heeft gevoegd: „Tidj is de ruimte die ons scheidt van de dood." Deze beeldspraakfilm, van avond op Ned. I om 22.05 uur op het scherm, geeft zowel een beeld van de achtergrond van Kienholz aan het werk met zijn gipsen modellen. deze kunstenaar als van zijn werkwijze. Hij is de zoon van een boerenfamilie in Idaho, waar hij als natuurgebonden fi guur een landhuis annex werk plaats midden in het landschap heeft staan met daaromheen ge groepeerd kleinere huizen voor zijn kinderen, die recht hebben op eigen verblijven. Die kinde ren schakelt hij in bij het inza melen van oud roest, autokar- jcassen en ander grof vuilnis, waaruit hij assemblages ver vaardigt, waarin de vormen van het oude materiaal niet worden verdoezeld, maar worden ver rijkt met de persoonlijke fanta sie van de maker. Later stapte hij over op de aan maak van environments. Dit zijn ruimten, waarin men bin- j nen kan treden en die door Kienholz worden gevuld met menselijke figuren in bepaalde situaties, kroeg, bordeel en dan nu een expositieruimte. Deze werken noemt hij „tableaux", het Franse woord voor schilde rij, maar eigenlijk afgeleid van het begrip „tableaux vivants", een vorm van toneelspel. Om die environments te vullen, zoals in Berlijn zijn Art-show, doet hij een beroep op collega's en kennissen, die voor hem in die zin poseren, dat zij zich vrij wel naakt laten bestrijken met gips, dat na droging van hun lijf wordt genomen. Zo ontstaan de natuurlijke modellen van Kien holz. De film laat dit uitvoerig zien. Vervolgens werkt hij deze verder af en kleedt hij ze aan met de kleren die de oorspron kelijke modellen droegen. Deze modellen spreken ook de tekst op de cassettebandjes in, die commentaren produceren als: Kunst geeft onaangepaste ant woorden op onaangepaste vra gen. Engagement in de kunst heeft derhalve geen zin." Kortom, Kienholz drijft de spot met kunst en stelt zijn eigen kunstenaarschap daarvoor be schikbaar. TON OLIEMULLER (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De heer Ruud Keers (39) is per 1 januari 1978 benoemd tot hoofd van de afde ling drama-, jeugd- en kunstuit zendingen van de NCRV-televi- sie, in de vacature die ontstaat door het vertrek van de heer Wim Hazeu. Ruud Keers, die een tweejarige televisie-opleiding volgde in Pa rijs, kwam op 1 november 1959 in dienst van de NCRV. In 1960 werd hij benoemd tot regisseur. Zijn werk strekte zich uit over verschillende afdelingen: ga va rieerde programma's, actualitei ten, documentaire programma's en drama. In 1970/1971 volgde hij een stage in de Nederlandse toneelwereld, onder meer bij Erik Vos en Hans Croiset. Na terugkomst werd hij als regis seur verbonden aan de afdeling drama-, jeugd- en kunstuitzen dingen, van welke afdeling hij sinds 1 april 1975 ook plaatsver vangend hoofd is. De laatste jaren regisseerde hij onder meer de laatste serie van „Her kent u deze melodie?" (met Kick Stockhuyzen), een portret van de violist Theo Olof, de GE DRAMATISEERDE DOCU MENTAIRE „Overval in Joure" en de co-produkties met de BRT „Klaaglied om Agnes" en „Wie rook en tranen". De beelden die wij gisteren in „Brandpunt" zagen en in de re portage van Willibrord Frequin over de rampzalige toestanden in de Sahel, deden ons sterk denken aan die reportages die wij een jaar of vier geleden uit datzelfde deel van de wereld zagen. En dat is nog een under statement. Zij waren vrijwel identiek. Bijzonder ontmoedi gende belevenis. Omdat er al weer een tijd over gezwegen was vermoedde men dat die hongersnood daarginds nu wel was afgewend. Maar dat is dan op een desastreuze manier ten onrechte. Uit de reportage van Frequin bleek overduidelijk, dat er in Senegal en Opper-Volta een ramp dreigt, van nog grote re omvang dan toen het geval was. In ieder geval was zij bij alle afschuwelijke triestig heid die men weer te zien kreeg een krachtig pleidooi voor een nieuw e en snelle hulpverle ning. Wim Aantjes van het CDA kwam in de actualiteitenrubriek van de KRO verschillende din gen tegenspreken die op jongste congres van de Pvd waren gesteld, met name ovj een verregaande onenigheid I de christelijke partij. Wat hok overigens niet belette om tfl aanzien van Charl SchwieteHi toe te geven dat hij zich „a<H alle kanten geneerde" en dES politici in deze dagen meer redH nen tot gêne hebben „dan wi dan ook". Een openbare schulc bekentenis, die er niet om loo^ In de ietwat uit haar krachtt gegroeide theateragenda, djer „Rondje Theater" heet, zagfen wij enige (aanlokkelijke) frafoc menten uit „Als je lacht dan b£hi je rijk". Maar, althans schrijver van deze regelen, werd nog hMii meest getroffen door de ve^e schijning van de 81-jarige Syen vain Poons, die destijds (voor 4ne oorlog) dat „Goocheme Sally" jon zo ontroerend zong. En wat diMi man aan nostalgie bij een menjJa vermag los te slaan, laat zicze werkelijk met geen pen towi schrijven. n; HERMAN HOFHUIZË Het nieuwe spelprogramma van de TROS zal door Chiel Mon tague gepresenteerd worden. Hij besloot afgelopen zomer te stoppen met „Op losse groe ven", omdat hij het tijd vond om iets anders te gaan doen. Het nieuwe spel dat hij gaat presenteren heet „21" en is een spel tussen echtparen. Het werd gebaseerd op een in Engeland al geruime tijd zeer populaire kwis met de titel „Gambit". Twee echtparen, die in de eer ste ronde tegen elkaar uitko men kunnen door het goed beantwoorden van een aantal vragen in het bezit komen van een aantal speelkaarten. Als de totale puntenwaarde boven de 21 dreigt uit te komen, dan kan het naderende onheil worden afgewend door het concurreren de echtpaar een kaart aan te Willeke Alberti presentatrice van „Hitboulevard" bieden, die niet mag worden geweigerd. Het winnende paar uit de eerste ronde komt- uit tegen een nieuw echtpaar in de tweede ronde. Wanneer het eer ste paar opnieuw wint, dan kan er in de derde ronde om een prijs gespeeld worden. Door het aangeven van een getal wordt voor een bepaalde prijs geko zen, die vervolgens gewonnen moet worden op de bekende manier, met kaarten dus. Ned. II, 19.17 uur Hitboulevard In de tweede aflevering van „Hitboulevard" zal Willeke Al berti weer een groot aantal Ne derlandse gasten ontvangen, waaronder Imca Marina, het nieuwe duo Ronnie Tober Anne ke Grönloh en Pierre Kartner. De twee speciale gasten zijn Francis Goya en Gerard Cox. De laatste zal een gedeelte uit Het nieuwe spelprogramma „21" wordt gepresenteerd door Chiel Montagne. zijn nieuwe theatershow laten zien en samen met Willeke een nieuwe versie van „Zilverdra den tussen het goud" zingen. Als vast onderdeel in „Hitboule vard" wordt een medley gezon gen. Dit keer bestaat die uit bekende musical-melodieën, ge zongen door Jacco van Renesse en Mieke Bos. In het onderdeel stijldansen wordt de Engelse wals gedanst. Ned. II. 20.25 uur Verpleegsters De uitslag vap het examen zal bekend worden gemaakt, daar om zit iedereen in spanning. Speciaal Shirley Brent voor wie het halen van het examen veel betekent. Zij zit vol twijfels over de uitslag, maar ook over haar werk als verpleegster. Ned. H, 21.30 uur Het kleine huis Het hele gezin bereidt zich voor op de verjaardag van vader. Vlak voor het aansnijden van de taart wordt Mary in de stal door een paard getrapt. Het lijkt als of er niets aan de hand is, maar na een tijdje klaagt Mary over haar buik. De dokter beslist dat ze zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet worden ge bracht. Ned. 1,19.30 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2