Altmans droom werd filmische werkelijkheid Bloedige folteringen in Oosterse tuin Leiden rond 1900 in gemeentearchief Carroll Baker laat andere het vuile werk EN VERDER Franse erkenning voor restaurant Oudt Leyden Gerard de Wit exposeert in Ars Sweet d'Buster in V rij eti j dscentrum ROADS Een droom vormt de basis van de nieuwe film van Robert Altman: Three women. Aldus werd de film tijdens het festi val in Cannes enige maanden geleden aangekondigd. Alt man voegde er eerlijkheidshal ve aan toe dat hij juist ontsla gen was door producent Dino de Laurentiis tijdens de opna me van Buffalo Bill and the Indians. „Toen kreeg ik die droom, en ik dacht dat het een film kon worden". Die gedachte is een schot in de roos gebleken. Met soms indringende opnamen zet Alt man de Amerikaanse samenle ving aardig te kijk. Middel punt van het geheel vormen drie vrouwen, die op het eerste gezicht in niets op elkaar lij ken. Pinky (Sissy Spacek) is het stille, angstige jonge meis je. Millie (Shelley Duvall), haar kamergenote tracht constant STUDIO Three women (16) met Sissy Spacek, Shelley Duvall en Janice Rule. Regie: Robert Alt-' man. zichzelf en de buitenwereld wijs te maken dat zij vreselijk populair is. De onervaren Pin ky vmdt haar dan ook vol maakt. Willie (Janice Rule) is al veel ouder dan de andere twee. Zij spreekt niet maar maakt op Egyptische fresco's lijkende muurschilderingen. Gedurende de film ondergaan alle drie de vrouwen een per soonsverandering, waardoor ze op bepaalde momenten in hun leven elkaar worden. Vooral angst en eenzaamheid drijft de drie steeds dichter LIDO III - Bad (16) met Carroll Baker en Perry King. Regie: Jed Jedson. 'Elia Kazan introduceerde in 1956 Carroll Ba ker als het kindvrouwtje in Tennesse Williams „Baby Doll" bij het publiek en al was zij sindsdien gedoemd om meestal fatale vrouwen te spelen, zo bont als zij het in Andy Warhol's „Bad" maakt is nog niet voorgekomen. Warhol's filmfabriek is van de sex afgestapt en heeft zich nu op het bloederige griezelwerk gestort. In „Bad" zien we Carroll als de keihar de zakenvrouw Mrs. Alken, die naast haar ontharings-praktijk een uitzendbureau drijft voor jonge meisjes, die tegen betaling met sadistisch genoegen al uw vuile karweitjes op knappen. Voor 65 dollar steken zij de hond van uw buurman overhoop, een blèrende baby uit het raam van de bovenste etage kost aanzien lijk meer en de prijs van het verminken yan uw aartsvijand ligt daar zo'n beetje tussen in. Mrs. Aiken's zaken gaan naar wens totdat zij noodgedwongen een jongeman in dienst neemt, die ondanks zijn misdadig verleden teerhartiger blijkt dan zijn collega's van het zwakke ge slacht. Wat regisseur Jed Johnson ons allemaal in „Bad" voorschotelt zou bijna humoristisch zijn als het niet zo walgelijk was. Vrijwel niets blijft de kijker bespaard, al zien we niet hoe veertien personen in een door een van de meisjes in brand gestoken bioscoop omkomen. Dat was kennelijk een te dure scene. De enige die nog enige sympathie vermag op te roepen is Mrs. Aiken's domme en slonzige schoondochter, die vergeefs op de terugkeer van haar weggelopen man wacht Maar zij heeft alleen maar een (afgehakte) vinger in de ketchup. Voor de liefhebbers. MTT.D Een van de weinige vreedzame scenes in „Bad". Christian Gion moet gedacht hebben „Wat Just Jaeckin kan, dat kan ik ook" en hij nam Octave Mir beau's „Le jardin des supplices" ter hand om er een in fraaie beelden verpakte erotische film van te maken, met zo nu en dan lite rair commentaar. Nu is het met het verfilmen van een boek zo, dat de kijker dan een beeld opgedrongen krijgt, terwijl hij bij het lezen zijn eigen fantasie kan laten werken. Christian Gion is wel heel opdringerig en laat de kijker weinig ruimte, met flit sen van afgehakte hoofden en andere gruwelijkheden. Het verhaal speelt zich af in 1926 als een Franse arts we gens cocaïne-verkoop naar China moet uitwijken. Een China dat op de rand van de revolutie staat, al hebben nog steeds Europese wapenhande laren en corrupte douanefunc tionarissen met een privé-leger CAMERA De tuin der folteringen (16) met Jac queline Kerry en Roger van Hooi. het heft in handen. Oosterse erotiek en Westerse decadentie Jacqueline Kerry raakt he lemaal verhit als zij maar mar telingen en bloed ziet over heersen nog, terwijl het volk in opstand komt en de gevan genen in onderaardse kerkers verrotten. Met een zekere wellust, maar ontdaan van de spanning die zo'n situatie met zich mee zou moeten brengen, laat Gion het ons breed uitgemeten zien. We kunnen ons best "begrijpen dat de doorsnee-Chinees daar tegen in opstand kwam. LUXOR The deep (16) Een verhaal van hebzucht onder de zeespiegel: de strijd van de vakantiegan gers Jacqueline Bisset en Nick Nolte tegen een mis- dadigersbende met als in zet een lading morfine in een scheepswrak. Overtui gend gefilmd met veel on derwateropnamen door de makers van „Jaws" (vierde week). LEIDEN De vereni ging Oud-Leiden, die deze week haar 75-jarig bestaan viert, werd op gericht in een tijdvak dat later werd aange duid met de naam „Bel le Epoque", een mooi tijdperk voorafgaand aan de verschrikkingen die de eerste wereldoor log bracht. Ook Leiden kende de „Belle Epo que". Om een beeld te geven van Leiden rond de laatste eeuwwisse ling heeft de gemeente lijke archiefdienst in sa menwerking met Oud- Leiden en het Acade misch Historisch Mu seum haar najaarsten toonstelling aan deze periode gewijd en deze de titel „Leiden rond 1900" meegegeven. „Leiden rond 1900" geeft in oude foto's en prenten een cul- tureel-historisch beeld in vo gelvlucht van het Leiden van die tijd. Het materiaal dateert uit de periode 1890-1910. Het grootste gedeelte van de ten toonstelling is gewijd aan het stadsbeeld rond 1900. Een kaart van Leiden uit 1897 toont dat Leiden zich nog naar elkaar toe. Voor Shelley Duvall wordt het steeds duide lijker dat niemand zich iets aan haar gelegen laat liggen. Sissy Spacek begaat een stom miteit, waarvan alleen Shelley Du veil weet en Janice Rule verliest haar kind tijdens een in de film nogal langdurige bevalling. Altman heeft verklaard de film „voor een groter publiek" gemaakt te hebben. Het is de j vraag of hij zijn doel zal berui- ken. Van actie in de gebruike- lijke zin van het woord is geen sprake in „Three women". Wel is er de voortdurende dreiging van iets onafwendbaars. Emo ties en doodsangst zijn op zeer aannemelijke wijze weergege ven door de drie actrices. Shelley Duvall kreeg voor haar rol in „Three women" zelfs een onderscheiding op het filmfestival in Cannes. 'Rozenrust' in Leidschendam bejubeld LEIDEN Feeststemming in Oudt Ley den aan de Steenstraat deze week, want voor het eerst in de geschiedenis van dit specialiteitenrestaurant zag men zijn permanente inspanning bekroond met een eervolle vermelding van twee heren die doorgaan voor de bekendste culinai re experts van het land met de beste keuken, de heren Gault en Millau uit Frankrijk. In de gelijknamige culinaire gids die dit tweetal fijnproevers uitgeeft wordt dit keer een blik op de Nederlandse restua- rants geworpen en beide experts tonen zich duidelijk enthousiast over het resul taat: zij spreken van een „opzienbarende ontwaking". Tien restaurants zijn door de heren Gault en Millau uitgeselecteerd als de beste. Daaronder bevindt zich ook het in deze rubriek „Etenswaardigheden" besproken en bejubelde „Rozenrust" uit Leidschen dam, te midden van namen als „Prinses Juliana" in Valkenburg, de „Echoput" in Apeldoorn, „Reyemerswale" uit Yrseke, „de Hoefslag" uit Zeist, „Excelsior" in Amsterdam, „Duurstede" in Wijk bij Duurstede, „Chalet Royal" in Den Bosch naast zijn stadsgenoot ,,'t Misverstand" en tenslotte het „Oude Jachthuis" in Eur- singe. Oudt Leyden krijgt een eervolle vermel ding als restuarant dat duidelijk op de goede weg is. Het Leidse restaurant prijkt in een lijstje van 13 waar ook namen in voorkomen van de Twentse Hoeve, Kasteel Wittem, De Hamert, De Witte, De Zwaan en De Witte Holevoet Stuk voor stuk gelegenheden die boven de grauwe massa van de toch vaak zo sfeervolle herbergen, bistro's, steakhou- ses en gewone restaurants (die ondanks de hoge kwaliteiten die zij vaak voor Nederlanders hebben toch geen genade kunnen vinden in de ogen van Franse experts) uitsteken. Voor Oudt Leyden is het de tweede Franse erkenning, want al 21 jaar lang draagt de Rotisserie van Oudt Leyden de Michelin-ster, de tegenhanger in erken ning van die van de heren Gault en Millau. Eigenaresse mevrouw J. H. Hen- driks-Everink toont zich bijzonder in haar nopjes over de jongste Franse waar dering voor haar bedrijf. „We zijn er bijzonder blij mee. Het betekent heel wat voor je als je als restaurant van dergelij ke chauvinisten als Franse experts op culinair gebied toch zeker zijn, je een dergelijke eervolle vermelding geven", al dus mevrouw Hendriks. LEIDEN Gerard de Wit exposeert van 6 tot 21 november schilderijen en tekeningen in Ars Aemula Natu rae. De tentoonstelling wordt zon dag 6 november om drie uur geo pend door schilder Piet Herfst Gerard de Wit exposeerde reeds ver- schillénde malen in en buiten Lei den. In de expositiezaal van Ars toont hij thans ongeveer vijftig schil derijen en tekenihgen. Gerard de Wit is overigens docent bij Ars Aemula Naturae. Vele werken zijn vervaar digd in de schilderachtige atelierwo- ning aan de Kempenaerstraat in Werk van Gerard de Wit Het werk van De Wit kenmerkt zich door een grote kwaliteit, levendig heid en beheersing van het métier en toont als zodanig verwantschap met de grote Hollandse schilderstra ditie en is te beschouwen als een voortzetting daarvan. Zijn opleiding genoot hij aan de Haagse Academie en aan het Hoger Instituut van de Acedemie voor Schone Kunsten in Antwerpen. De tentoonstelling in het centrum aan de Pieterskerkgracht 9 in Leiden is dagelijks geopend van twee tot vijf uur en van zeven tot tien uur; zondag van twee tot vijf uur. LIDO I Soldaat van Oranje (16) Een voor Ne derlandse begrippen kost bare film over het verzet gedurende de Tweede We reldoorlog. Gedeeltelijk op genomen in Leiden en Noordwijk. Een onderhou dende rolprent die de ver- zetssfeer goed in beeld brengt en een internatio naal niveau heeft (zevende LIDO II - Herbie (a.l.) Het verhaal van het kiene' volkswagentje in een soort Tour de France voor au to's. Het eigenzinnige ke vertje is vermakelijk om naar te kijken en soms zelfs om te lachen (vierde week). REX Stevige borsten, hete dijen (16) In dit Leidse theater weer het zoveelste zwakke sex-produkt. TRIANON - Sexschool voor dames (16) Ditmaal een sexfilm in komisch, alt hans dat is geprobeerd, jasje. Toch blijft ook deze rolprent louter voor de lief hebbers van het genre. hoofdzakelijk binnen de sin gels manifesteerde. Door de annexatie van het grondgebied van de omliggende gemeenten in 1896 kwam een redelijke hoeveelheid bebouwing buiten de singels vooral langs de in valswegen binnen de gemeente te liggen. Het stadsbeeld werd in die tijd nog niet beheerst door gemo toriseerd verkeer. Men ver plaatste zich te voet of met de paardentram, en goederenver voer geschiedde met de hand kar of door middel van de platte schuitjes in de grachten. Naast veel leuke oude foto's van Leiden met vèel details die uit het Leidse stadsbeeld zijn verdwenen (zoals molens) zijn er ook veel leutige stads gezichttekeningen van A. J. Rieke te zien. Onderwijs Het onderwijs in al zijn gele dingen was een belangrijk ele ment van het Leidse stadsle ven. Vooral de studenten na men wat dat betreft een be langrijke plaats in, zoals te zien op foto's van groots opge zette maskerades in de binnen stad. Daarnaast ook foto's van kleuterklassen en middelbare scholen (Stedelijk Gymna sium) uit die tijd. Verenigingen schoten in die tijd als paddestoelen uit de grond, met name sportvereni gingen in het kader van de opgang die de wedstrijdsport maakte. Vandaar hiervoor een aparte hoek met foto's van bijvoorbeeld het elftal van de cricket- en voetbalvereniging Ajax, muziekgezelschap Orp heus en zo meer. Huis en Haard De interieurs van de gegoede burgerij gaven een goede in druk van de ernst waarmee men in dit tijdperk handelde. Vrouw gekleed in de laatste mode, man stijfjes in jacquet of colbert gesitueerd in donke re kamers met zware gordij nen met pendule op de schoor steen en zware versierde smee dijzeren kachel daaronder. Di verse foto's van gegoede inte rieurs. De categorie winkels en be drijven geeft een beeld van de gunstige periode waarin de economie zich bevond. In Lei den namen de voedings- en genotmiddelenindustrie, de grafische en de metaalindus trie een belangrijke plaats in en hadden de textielindustrie naar het tweede plan verdre ven. de winkelstand bood een uitgebreid assortiment goede ren aan. Foto's van winkels en bedrijven in die tijd en verder veel reclamemateriaal van die tijd, ook neergelegd in vintri nes, één voor mevrouw en een voor meneer. .Leiden rond 1900" schenkt tenslotte aandacht aan de evenementen van die tijd. De inhuldigingsfeesten van konin gin Wilhelmina, de zomerker mis en Drie Oktober vormden hoogtepunten van het bestaan. Op een serie ansichtkaarten is vermoedelijk één van de eer ste bloemencorso's te zien, ver sierde „Old Timers" en ook opgetuigde fietsen. „Leiden rond 1900" is vanaf maandag in het Gemeentear chief aan de Boisotkade 2a te bezichtigen. De tentoonstelling loopt tot en met 2 december en is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9-12 en 2-5 op donderdag ook van 19.30 tot 21.30 en op zaterdag van 9 tot 12. Een catalogus vergezelt de tentoonstelling. Het Van der Werf-park. LEIDEN In het kader van de samenwerking tussen van volksuniversiteit K O en de Leidse Jeugdactie treedt van avond de pop-formatie „Sweet d'Buster" op in het Leids Vrijetijdscentrum aan de Breestraat. De groep bestaat uit zanger/saxofonist Bertus Borgers, pianist Robert Jan Stips, bassist Herman Deinum, Hans Lafaille, drums en Paul Smeenk, gitaar. Voordat „Sweet d'Buster" werd geformeerd waren alle vijf de popmusici op een of ander gebied met muziek bezig. Borgers en Stips begeleidden de Golden Earring op platen en op toernees. Herman Deinum en Hans Lafaille verdienden hun sporen in de pop bij „Cuby and the Blizzards". Paul Smeenk hield zich voordat hij naar „Sweet d'Buster" kwam bezig met het maken van filmmuziek. De toegangsprijs tot het concert is 6 voor niet-leden en 5 voor leden van het Vrijetijdscentrum. De deuren van het Vrijetijdscentrum gaan om acht uur open. De Engelse groep Opus speelt morgen 5 november „Roads" in het LAK-theater. „Roads" is een bizar spel over homosexualiteit en misdaad. Het is geïnspireerd op Jean Genet's autobiografie „Dagboek van een dief' en veel elementen en gebeurtenissen uit het boek zijn gebruikt als basis voor het stuk. Fantasie en werkelijkheid zijn moeilijk te scheiden. Het stuk speelt zich af in een kroeg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7