Vreemdeling heeft
op gelijkwaardige
recht
plaats
Churchills
„bloed,zweet
en tranen"
komen Rhodesié goed van pas
binnenland/buitenland
BISSCHOPPEN IN BRIEF:
Na Frankrijk nu in
Spanje „tegenpaus'
Drs. P. Bukman:
landbouw geen
politieke
handelswaar
PRINS CHARLES BIJ
R.K. KERSTDIENST
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 4 NOVEMBER 1977 pagina 11
In een brief bij gelegenheid
van de „Dag voor de vreemde
ling", die -als eerder aange
kondigd- op zondag 20 no
vember in de kerkprovincie
zal worden gehouden, hebben
de bisschoppen een oproep ge
daan tot de gelovigen om zich
in hun eigen omgeving in te
zetten voor de vreemdelingen.
Dit onder meer door persoon
lijke aandacht en respect en
door af te zien van vooroor
deel en wantrouwen.
De bisschoppen wijzen erop
dat in ons kleine land Europe
se Nederlanders samenwonen
met bijna 200.000 buitenlandse
arbeiders met of zonder hun
gezinnen, meer dan 150.000
mensen uit Suriname, de Ne
derlandse Antillen en Indone
sië, vluchtelingen, voorname
lijk uit Zuidamerikaanse lan
den, en nog anderen, samen
vier procent van de Neder
landse bevolking.
„Het kan niet met genoeg na
druk gezegd worden: de
vreemdeling heeft tussen
christenen een onaanvecht
baar recht op een gelijkwaar
dige plaats", aldus de bis
schoppen. Zij vermelden „met
respect en dankbaarheid" het
vele dat voor vreemdelingen in
ons midden gedaan wordt, in
het groot en het klein: door de
overheid, vakbeweging, mas
samedia, buren, kennissen,
collega's op het werk, pasto
res, medische en sociale
diensten. Zij memoreren ook
de goede initiatieven van het
eerste en tweede Landelijk
Pastoraal Overleg van de rk
kerkprovincie.
Maar, zo schrijven de bischop-
pen, er moet nog veel gebeu
ren, wil een maatschappij tot
stand komen waarin ook
vreemdelingen, met behoud
van hun eigen cultuur, deel
kunnen hebben. Om te begin
nen moet onze gemeenschap
zich nog meer bewust worden
van het probleem.
De meeste vreemdelingen zijn
in onze samenleving buiten
staanders. Zo vallen buiten
landse werknemers onder een
speciale wetgeving. Zij komen
meestal slechts in aanmerking
voor de laagst betaalde banen.
Zij leven in grote onzekerheid
over hun werkgelegenheid,
vaak in slechte behuizingen en
veelal lange tijd- gescheiden
van hun gezinnen. Het feit dat
zij een andere taal en cultuur
hebben, vergroot nog de kloof
tussen hen en talrijke Neder
landers.
Maar, zo waarschuwen de bis
schoppen, het zijn niet alleen
de mensen van de kreet „Ne
derland voor de Nederlan
ders" die de kloof gapend hou
den. „Dat doen ook degenen
die bang zijn dat zij ten on
rechte hun arbeidsplaats ver
liezen aan iemand die hier niet
geboren is. Ook de mensen die
jaloers zijn op voorzieningen
voor bepaalde vreemdelingen,
de ouders die bang zijn dat
door buitenlandse kinderen
„hun" school achteruit loopt,
de buurt die niet wil dat door
vreemdelingen hun straat in
waarde vermindert, houden de
vreemdelingen onder ons in
een minderwaardige positie."
De bisschoppen betreuren dat
de meeste Nederlanders geen
idee hebben van wat vreemde
lingen door hun rijke cultuur,
godsdienstige beleving en goe
de manier van omgaan met
elkaar voor onze maatschappij
zouden kunnen betekenen. De
bisschoppen releveren in dit
verband dat veel vreemdelin
gen onder ons grote aandacht
voor de waarde van het indivi
du hebben, een hecht gezinsle-
ven, nauwe banden met verre
familieleden, eerbied voor ou
den van dagen en liefde voor
kleine, alledaagse dingen.
Christenen hebben de plicht
meer belangstelling te tonen
voor de toestand van de
vreemdelingen in onze ge
meenschap. Niet om hen he
betuttelen, maar om hun als
volwaardige mensen een
plaats in onze maatschappij
toe te kennen. „Die bereidheid
hun een plaats in onze samen
leving te geven, betekent dan
ook dat wij bereid zijn voor
hen plaats te maken. Door ge
meenschappelijke inzet moe
ten de lacunes in de samenle
ving opgevuld worden", aldus
de bisschoppen.
De bischoppen wijzen de gelo
vigen op het voorbeeld van
Jezus: „Een van de boeiendste
kanten van Jezus' leven is het
feit dat hij het opnam voor de
mensen die door de maat
schappij waren afgewezen: de
lammen, tollenaars, melaatsen,
blinden, vreemdelingen. Dat
Jezus door zijn optreden in
conflict kwam met de joodse
gebruiken ten opzichte van de
Samaritaan, was voor hem
geen overweging waard: hij
volgde de normen van het rijk
van God door onze mentali
teitsverandering en onze inzet
voor de minderheden onder
ons maken we de vreemde tot
onze naaste en brengen we een
samenleving tot stand waar ie
der dezelfde taal van liefde
spreekt en Christus heerst
voor eeuwig", zo schrijven de
bisschoppen.
De leider van de sectarische kloosterorde van El Palmar de
Troya, Clemente Dominguez, in Spanje beeft zich thans uit
drukkelijk tot paus uitgeroepen. Tot dusver beperkte lilj zich
tot de kardinaalswaardigheid.
Zijn orde van „De karmelieten
van het heilig aanschijn",
werd 1968 opgericht, nadat in
El Palmar de Troya enkele
meisjes beweerden Mariaver-
schijningen te hebben gehad.
Het plaatsje trok onmiddellijk
veel belangstelling. Een onder
zoek van de kerkelijke autori
teiten wees uit, dat de verhal-
ven van de meisjes op fantasie
berustten.
De kerkelijk illegaal verklaar
de secte telt inmiddels ver
schillende „bisschoppen" en
„priesters", meestal zonder
vooropleiding. Enkele van die
wijdingen zijn tot stand geko
men met medewerking van
een emeritus-bisschop uit Viet
nam, de hoogbejaarde, door
Rome streng bestrafte maar
later weer in genade aangeno
men mgr. Ngo-Dinh-Thuc.
De groep rond Clemente Do-
minguez onderhoudt contacten
met volgelingen van de ge
schorste Franse bisschop Le-
febvre, voor wie zij grote vere
ring hebben en wiens ideeën
over concilie en kerkhervor
ming zij delen. Inmiddels is
gebleken, dat de secte grote
schulden had gemaakt, maar
dat die plotseling zijn voldaan.
In Spanje is men ervan over
tuigd, dat dit is gebeurd met
de financiële steun van uiterst
rechtse katholieken in Spanje
en Zuid-Amerika.
BULAWAYO Rhodesië
wordt in zijn moeilijke tijd in
ieder geval niet in de steek
gelaten door Sir Winston
Churchill. Te pas en te onpas
bedient de nostalgische (blan
ke) premier Ian Smith zich
van de uitspraken van de gro
te staatsman „die zelf het ver
val van zijn eigen Groot-Brit-
tannië gelukkig niet meer
hoeft mee te maken". Chur
chill is de meest geciteerde
staatsman in Rhodesië tegen
woordig. Ian Smith zegt het
zelf ook: elke Rhodesiër moet
bereid zijn in het grote, heroï
sche gevecht ten onder te
gaan. „Voor elke heuvel moe
ten we strijden, voor elk huis,
elke straat, elke vallei".
De slag om Rhodesië is de slag
om Engeland. Ze smullen hier
van, die blanke Rhodesiërs.
Zelfs hun bier laten ze ervoor
staan, en dat wil wat zeggen.
Maar Ian Smith zegt het ook
zo goed. „Deze man moet wel
een groot staatsman zijn", zegt
een oude heer, die met me een
Rhodesisch tv-programma be
kijkt
De lijzige stem van Ian roept
het beeld op van de eerbare
huisvader, die sterft bij de ver
dediging van zijn gezin en an
dere aardse bezittingen. Ster
ven in de oprijlaan, met het
geweer in de knuisten.
Elke oorlog heeft zijn helden,
ook de guerrilla-oorlog in Rho
desië, maar dan wel aan de
kant van de veiligheidstroe
pen. Geen goed woord voor de
tegenstanders, de „terroristen"
of „vrijheidsstrijders". „La
faards", die alleen .zachte"
doelen aanvallen, oude vrou
wen op afgelegen ranches, ba-
bies, missionarissen en „hun
eigen soort".
„Maar wat willen jullie dan?",
vraag ik herhaaldelijk. „Het is
toch een guerilla-oorlog? Jullie
kunt toch niet verwachten, dat
ze jullie in slagorde tegemoet-
treden? Jullie zijn toch niet te
kloppen in dat soort oorlogs
voering?". Een Afrikaan: „De
blanken kunnen er niet tegen,
dat wij hun zwakke plek ge
vonden hebben. Winnen kun
nen ze al niet, maar verliezen
al helemaal niet".
De guerillastrijders winnen de
oorlog, dat moet zelfs de meest
chauvinistische blanke na diep
nadenken toegeven. Er zijn on
geveer 5000 guerilla's en zij
opereren in het gehele land in
groepjes van niet meer dan 5
a 10 man. Overal zijn ze. Bij
wijze van spreken onder je
bed. Rhodesië is een kolossaal
land, verdedig het maar eens.
De helft van de 270.000 blan
ken woont op het platteland,
in dorpjes of op die immense
boerderijen, ver van de be
woonde wereld. Het is ieder
voor zich, en als je dan nog
tijd over hebt, kun je de
dichtstbijzijnde politiepost bel
len. Juist die hofsteden komen
het eerst in aanmerking voor
de verkennerskunst van de
vrijheidsstrijders.
Een boer-grootgrondbezitter in
het grensgebied met Botswa
na: „Mij krijgen ze niet te
pakken, ik heb mijn voorberei
dingen getroffen". Een twee-
en-een-halve meter hoog hek,
een stuk „niemandsland", en
weer een hek van twee meter.
Dan een erf met fantastische
bloemen, en een vriendelijk
ogende boerderij. Maar achter
elk raamkozijn een geladen
automatisch geweer, klaar
voor gebruik. iSvee jaar lang,
elke nacht kan de grote aanval
komen. Hoe hou je het uit, ga
je niet over de kop van de
onzekerheid?
Schouderophalen. „Als je er
niet tegen kunt, moet je ver
weg gaan. Ik kan deze farm
niet achterlaten. Elke cent, die
ik heb, zit in deze grond. Trou
wens wat moet een werkloze
boer in Engeland doen?"
Hij praat er over heen. Die
spanning, hoe is dat nou? „Ik
weet, dat ze hier zitten, dat
hoor je van je eigen mensen.
En er komen er steeds meer.
Tja, ik neem aan, dat het een
keer tot een uitbarsting moet
komen". Zijn zoon, majoor in
het leger een FN losjes over
de schouder bungelend: „Weet
je, de terroristen schieten in
eerste instantie altijd naast.
Schieten kunnen ze niet, daar
zijn de AK's trouwens ook niet
de goede wapens voor. Ze ver
raden dus altijd hun aanwezig
heid voordat ze raak hebben
geschoten. Dat is je voordeel
en dat moet je razendsnel uit
buiten".
De guerrillastrijders slapen
overdag en werken tegen het
vallen van de avond. „Dan
hebben ze de hele lange nacht
om ervan door te gaan", zegt
een politieman me. „Ze kun
nen niet zonder steun van de
Afrikanen in de dorpen, en als
ze die steun niet krijgen, ver
moorden ze hun eigen volk".
Hetzelfde doen de regerings
troepen als die dorpen de „ter
roristen" wel voedsel geven en
onderdak. De regeringstroe
pen worden ervan beschuldigd
speciale eenheden te hebben,
die vermomd als terroristen de
dorpen ingaan, voedsel'en on
derdak eisen en ervan door
gaan. Later komen andere
eenheden van de veiligheids
troepen het dorp binnen, be
schuldigen de dorpelingen van
steun aan het terrorisme, en
steken de hele zaak in brand.
Die dorpelingen zijn de echte
slachtoffers van de oorlog. En
kele jaren geleden kwamen de
blanken op het lumineuze idee
de dorpen in de „gevoelige"
gebieden te verhuizen achter
prikkeldraad, zodat de „terrs"
er geen voedsel meer konden
halen. Zo gezegd, zo gedaan.
Hele dorpen werden op vrach
tauto's geladen en achter
gloednieuw prikkeldraad ge
dumpt. Bouw zelf je hut maar
op, en denk eraan, na zo en
zo laat gaat de poort op slot.
De regering noemt die kam
pen „beschermde dorpen". Het
is maar naar welke kant het
geweer wijst.
Maar ook de blanke be
schermt zich. Nu al is de oor
log zover gevorderd dat er
geen één is die zich buiten de
stad waagt zonder het keurig
opgepoetste geweer op de
voorbank van zijn auto naast
zich. Glimmende schouderhol
sters, zoals James Bond. Vrou
wen, die grootmoeder kunnen
zijn, met stenguns op de beni
ge knieën, alsof het breinaal
den zijn.
Een grootmoeder-boerin:
Niet alleen boerderijen zijn
veranderd in een soort bun
kers, ook afgelegen hotels
zijn door muren en prikkel
draad omgeven.
„Twee jaar geleden wist ik
nog niet eens hoe ik een ge
weer moest vasthouden. Maar
nu, laat ze nu maar komen. Ik
schiet ze overhoop". In dezelf
de adem gaat ze door over
haar dochter die met een Ne
derlander gehuwd is, en de
twee schatten van kleinkinde
ren. Dan weer de realiteit:
„Mijn man is in het leger,
maar hij heeft me precies ge
zegd wat ik moet doen als ze
aanvallen. Eerst de hoofdscha
kelaar van de elektriciteit af
sluiten, dan zo gericht moge
lijk hun schoten beantwoor
den en dan pas de politie bel
len".
Het platteland bereidt zich
voor op de grote belegering.
De fabrikanten van hekken en
allerlei andere veiligheidsap
paraten hebben het nog nooit
zo goed gehad. En de vinding
rijkheid bereikt grote hoogten.
Een boer heeft op een trolley
een kist getimmerd. De kist
wordt gevuld met keien. Het
hele gevaarte rijdt hij elke
avond voor zijn slaapkamer
raam opdat zijn nachtrust niet
verstoord wordt door rondvlie
gende kogels.Anderen zwe
ren bij ouderwetse ganzen.
Je kunt in Rhosesië nog een
boel leren.
CEES MANDERS
Gemeentelijk
applaus
voor
plan Dans Theater
Plan-Circustheater, met geheel
links een onderkomen voor het Neder
lands Dans Theater.
Hoewel wethouder P. Vink had beloofd zich van elk commentaar
te onthouden, maar hij wel de dia-serie wilde zien die het
Nederlands Dans Theater had gemaakt van verleden, heden en
hopelijke toekomst van de huisvesting, barstte hij gistermiddag
niettemin in applaus uit, nadat hij de boeiende serie, in gezelschap
van de leden van de Commissie Kunstzaken, aan zich voorbij had
laten trekken. Alle commissieleden deelden in dit applaus, want
de presentatie was of de plannen uitvoerbaar zijn of niet -
vlekkeloos.
Getoond werd hoe Scheveningen vroeger was, wat Scheveningen
weer kan worden en hoe wonderwel het Circustheater met het
Nederlands Dans Theater - want daar ging het uiteindeijk om -
daarin past.
Met maquette's, plattegronden, tekeningen in perspectief werd
aangetoond hoe het Dans Theater de afgelopen twintig jaar vijftig
nieuwe onderkomens heeft gezocht en dat, nu zelfs de ratten
meehelpen aan de ondermijning van de huidige panden aan de
Schoolstraat, een nieuwe huisvesting moet worden gevonden: in
het Circustheater, waarvan in een nieuw te bouwen project, het
Dans Theater kan worden ondergebracht. Tekenaars toonden aan,
dat het nieuwe project heel goed in breder Haags cultureel verband
kan worden gezien, met alle voordelen vandien. Maar over dit
geprojecteerde aas wilde de wethouder nog geen woord zeggen,
laat staan dat hij erin wilde happen. Hij toonde zich wel enthou
siast.
DEN HAAG - Het heen en
weer schuiven met mensen en
portefeuilles wekt wel eens de
indruk, dat het spel een doel op
zichzelf is en dat bet landsbe
lang naar de marge verhuist.
Aldus het commentaar van
voorzitter drs. P. Bukman van
het landbouwschap op de gang
van zaken bij de kabinetsforma
tie, gegeven in de gisteren ge
houden bestuursvergadering.
De Heer Bukman had ook kri
tiek op sommige kranten die de
portefeuille van landbouw en
visserij als licht bestempelen.
Hij vroeg zich af wat zij daar
mee bedoelen. De brief die het
landbouwschap al geruime tijd
geleden aan de kabinetsforma
teur heeft gezonden, wijst er in
ieder geval niet op dat hier
sprake is van een lichte porte
feuille.
Betekenis
Voorzitter Bukman somde een
aantal problemen op waar de
landbouw op het ogenblik mee
te maken heeft, met het doel
aan te duiden hoe ingewikkeld
de landbouwproblematiek is en
hoe groot de verantwoordelijk
heden zijn van een minister van
landbouw. Het gaat erom, aldus
Bukman, de betekenis van de
sector voor onze nationale eco
nomie te handhaven en zo mo
gelijk te versterken. Het gaat er
evenzeer om, allen die in deze
sector hun bestaan hebben ge
vonden een volwaardige maat
schappelijke positie te geven,
ook gemeten naar de inkomens
ontwikkeling.
Het is voor de sector als geheel
slecht te verteren, aldus de Heer
Jubileumconcert
Haghe Sanghers
Het Koninklijke Mannenkoor
Die Haghe Sanghers viert zijn
60-jarig bestaan op zaterdag 5
november met een concert in de
Nieuwe Kerk aan het Spui Het
daar in de afgelopen week in
gebruik genomen orgel zal dan
kunnen worden beluisterd in
samenklank met groot mannen
koor en koperblazers.
Die Haghe Sanghers brengen
een gedeelte van het repertoire
dat zij o.a. uitvoerden in de
grote Domkerk te Riga, de Con
certzaal van de Staatsuniversi
teit van Letland en het beroem
de concertgebouw Philharmonia
van Leningrad.
Het Noordhollands Blazersen
semble oi.v. Gerrit van Sloten
zal o.m. ten gehore brengen het
Concerto voor Orgel en Koper
blazers van Marius Monniken
dam als hommage aan de dit
jaar overleden componist, die
ere-lid van Die Haghe Sanghers
was.
Het concert, waarop in verschil
lende slavische talen wordt ge
zongen, staat onder leiding van
René Verhoeff. Het orgel wordt
bespeeld door de tweede diri
gent Richard Stam. Als bariton
solist treedt Bernard Kruysen
op. Na afloop is er een jubi
leumreceptie voor genodigden
in de crypte van de Nieuwe
Kerk.
Bukman, als de indruk wordt
gewekt dat men tot politieke
handelswaar behoort.
Het lijstje van problemen, dat
de heer Bukman opnoemde, be
vatte de volgende punten: het
markt- en prijsbeleid voor land
en tuinbouw schiet de laatste
jaren telkens weer tekort uit een
oogpunt van inkomensonder
steuning. Veel markten verto
nen bovendien verzadigingsver
schijnselen met ongunstige ge
volgen voor de prijzen. Her
nieuwd streven naar zelfvoorzie
ning in andere landen leidt er
toe, dat verschillende traditione
le exportmarkten nu door de
eigen nationale landbouw van
die landen worden opgevuld. De
harde gulden en het hoge kos-
tenpeil in Nederland verzwak
ken onze concurrentiekracht
De komende toetreding van drie
nieuwe landen tot de Europese
gemeenschappen zal gevolgen
hebben voor de positie van onze
land- en tuinbouw. Wie als agra
riër liever zijn heil gaat zoeken
in een andere sector voelt aan
den lijve de effecten van de
werkloosheid.
Veilingen
KATWUK, groenten. 3 nov Andijvie
22—39 Boerenkool 32—41. Spitskool
35. Bospeen II p.b. 58—114. Waspeen
A I p.kst. 320—420. A II p.kst. 320—480.
B I p.kst. 250-720. C I p.kst. 290-340.
C II p.kst. 190—310. Breekpeen I p.kst.
240-310. Prei p. kg. 58-63. Selderij
p.b. 7—43. Knolselderij p.b. 3146.
krulpeterselie p.b. 25. Bloemkool 6 I
73-118. 6 II 31-79. 8 I 49-73. 8 II
32—49. Uien 13—17. Snijbonen I 570.
II 300. Rode kool 15—20. Savoye kool
23—24. Groene kool 19—27. Aanvoer:
125 ton waspeen. 1200 bos bospeen.
2700 stuks bloemkool.
RIJNSBURG. 3 nov.. bloemen (resp.
gem. prijs, aanvoer) Achillea
0.080—900 Alstroemeria 0.462—2660.
Amaryllis 0,554—4680. Anemoon
0.900—166 Anjer gr bl 0.418—43041.
Anjer tros 0.312—38560 Anthurium
1.584—1891 Anthurium 2.639—284. As
paragus 1.430—820. Aster 0.650—40.
Callicarpa 1.097—370. Chrysant tros jr.
0.374—59675. Chrysant tros jr
1.237—1284. Chrysant gepl. jr
0,279-19570. Chrys tr nc kas
1.366—47210. Chrys gep nc kas
0,354—64760. Chrys tr nc buit
1.005—4924. Chrys gepl nc buit
0.453—2160 Chrys segetum 1.450-60.
Dahlia 0.137—550 Ridderspoor
0.800—750 Droogbloemen onb
0.719—3080 Droogbloemen bew
3.250-30. Eikeblad 1.257—1382. Eup
horbia .4858247 Freesia dubbel
0.179-6620. Freesia enkel
0.141—112830 Gerbera
0,531-4720. Gladiolen 0.175—5000.
Glad colvillei 0.590—900. Glad nanus
0.219-310. Pampasgras 0.172—1210.
Gypsophila 4,963—40. Iris
0,197—106600. Lelie kelk 0.218—380.
Lelie tak 0,248—131904. Liatris
0.194-6920. Molucella 3.129—35.
Montbretia 0,040—700. Nerine
0.389—9770. Cattleya per blm
3.100—10. Cymbidium aan tk
1819—1701. Cymbidium Is blm
0,950—120. M-cymbidium tak
0.427—3845. Cypripedium 1,526—217.
Imp alstroemeria 0.3435340. Imp ana
nas 3.259—100. Imp anemoon
0.577—1578. Imp anjer gr bl
0.227—3880. Imp Goudsbloem
0.309—240. IMP LEDERVAREN
3,717—184. Imp mimosa 1.906—340.
Imp dendrobium 0.085—21659. Imp or
chidee tak 0.526—2176. Imp protea
0.786—900. Imp strelitzia 1.462—204.
Imp snijbloemen 0,140—100. Imp diver
sen 1.323—7072 Omithogalum
0.072—16949 Rozen gr bl
0 474—28815. Rozen kl bl 0.274—34940.
Statice 1.324—780. Strelitzia
2,451—415. Tulpen 0,243-8820. Snij
bloemen 0,176—23335. Snijbloemen
0,600—20. Diversen 0,021—570. Diver
sen 1.369—2457. Potplanten
1,167—7609.
De Raad van Kerken in de
Verenigde Staten en de kath
olieke bisschoppen hebben
het Gallup-instituut voor me-
ningsonderzoek opdracht ge
geven een onderzoek in te
stellen naar het geloofsleven
van mensen, die niet meer
naar de kerk gaan. Vooral wil
men weten, waarom zij de
kerk de rug hebben toege
keerd, waar hun belangstel
ling ligt en aan welke levens
waarden zij het meeste belang
hechten.
Mevrouw M. M. Goosen-Mallo-
ry hoopt op 24 november te
promoveren tot doctor in de
godgeleerdheid op het proef
schrift „Christian mysticism:
transcending techniques". De
schrijfster, Amerikaanse van
geboorte, heeft eep studie ge
maakt van de ervaringen van
leden van de beschouwende
orde der ongeschoeide carme-
lieten. Deze orde werd gesticht
door Johannes van het Kruis
en Teresa van Avila. Meer dan
vijftig leden werkten mee aan
het onderzoek, dat naging of
de mystieke leer van Johannes
KORTE METTEN
van het Kruist juist is en of
deze kan worden losgemaakt
van zijn ascese. De proefper
sonen werd gevraagd om vijf
psychologische tests in te vul
len, plus een vragenlijst over
hun gebedsleven en hun asce
tische opvattingen, alsmede
om EEG-metingen te onder
gaan.
De islam blijkt in Engeland
en Frankrijk de op een na
grootste godsdienstige ge
meenschap van het land te
zijn geworden. Dit statistie
ken blijkt, dat de islam in
Groot-Brittannië het katholi
cisme en in Frankrijk het pro
testantisme van de tweede
plaats heeft verdrongen.
In Londen hebben de r.-k.
Britse bisschoppen een cen
trum geopend om de ethiek
van de gezondheidszorg te on
derzoeken. Het gaat kennis
verzamelen op medische ter
reinen in ontwikkeling, waar
aan duidelijk ethische kanten
zitten, zoals de kunstmatige
verlenging van het leven, psy
chiatrische ingrepen die niet
meer ongedaan gemaakt kun
nen worden en de wetenschap
pelijke experimenten die kun
nen leiden tot het veranderen
van erfelijkheidsfactoren van
de mens. Ook zal het centrum
wetenschappelijk en theolo
gisch onderzoek bevorderen
op gebieden waarover nog on
voldoende kennis voorhanden
is.
Ds. P. P. van Lelyveld heeft
per 1 november de functie
aanvaard van algemeen secre
taris van de Stichting Oecu
menische Hulp aan Kerken en
Vluchtelingen. Hij heeft twee
jaar in de Verenigde Staten
en acht jaar in Indonesië ge
werkt. In het laatste land als
studentenpredikant in Jogja
karta.
Kroonprins Charles woont 20 december in de Westminster
kathedraal een katholieke kerstdienst bij.
Het zal de eerste keer zijn sinds de katholieke koning Jacobus
II in 1688 van de troon werd gestoten, dat een zo vooraanstaand
lid van het Britse koningshuis openlijk deelneemt aan een
rooms-katholieke kerkelijke samenkomst In de dienst houdt
kardinaal Hume een meditatie en gaat de anglikaanse deken
van Westminster voor in gebed. Verder worden „Christmas
Carols" uitgevoerd.