lehoordgezien
Reacties IKON-programma's
aanleiding voor discussie
TELEVISIE VANAVOND
„Schrikbeeld"
realistische
film over moord
hou e
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIEDONDERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 2 NOVEMBER 1977 PAGINA 2
TEDDY
Teddy Schoten komt open
hartig uit de hoek in TROS-
kompas van deie week. Zij
verzorgt de radiovrouwenru
briek „Week in, week uit" en
beschikt over duidelijke
aanwijzingen, dat dit pro
gramma voorziet in een in
tens gevoelde behoefte. Heel
veel vrouwen leven aan huis
gebonden. Aan de reacties
op bepaalde onderwerpen
merk je dat zij het prettig
vinden, dat er speciaal een
woord tot hen wordt gericht.
En dan gaat Teddy verder:
„Ik heb dat persoonlijk mee
gemaakt Ik ben aan de
tweede fase bezig. Toen mijn
dochter uit huis ging, was ik
nog wel zeer actief, maar ik
heb het als iets ontzettends
ervaren. Niet zozeer toen ze
ging trouwen, maar daar
voor was ze een tijdje in het
buitenland. De laatste twee
weken voor ze wegging, heb
ik werkelijk, daar kom ik
rond voor uit steeds lopen
huilen, Het was zo erg, dat
mijn man zei: „Schei nou in
godsnaam eens uit". Ik pro
beerde het voor mijn doch
ter te verbloemen, maar als
ik naar bed ging, huilde ik
mezelf in slaap". Het is van
uit deze levenservaring, dat
Teddy haar radioprogramma
maakt en haar luisteraar-
sters benadert
MADELEINE
In „Hartje Amsterdam", het
TROS-radioprogramma op
Hilversum 1 op de woensdag
avond, treedt vanavond Ma
deleine Bell op, de negroïde
jazz-zangeres, die destijds
erg populair was als leadzan-
geres van de Britse groep
„Blue Mink". Zij verdween
een paar jaar uit het oog,
maar omdat zij de liefheb
bers aan het hart gebakken
zit werd zij weer hier naar
toe gehaald als „Gast van de
week". Zij zingt met Ram-
blers-begeleiding en geeft
vooraf een interview aan Ni
co de Jong.
KENNY
Kenny Loggins, zanger-gita
rist met een easy listening-re
pertoire, die nogal wat sa
mendoet met Jim Messina,
stond onlangs op een liefda
digheidsbal in San Diego op
een podium, dat aan de ach
terzijde grensde aan het wa
ter. Hij ging zozeer op in zijn
muziek, dat de podiumgren-
zen voor hem vervaagden,
waarbij hij na enige lichte
bewegingen prompt in dat
water viel. Met rustige slagen
zwom hij naar de (achter)-
kant, maar omdat dit voor
het publiek niet waarneem
baar was, dachten velen dat
Kenny verdronken was. Het
HERBERT
Eigenaar van enige kasteel
achtige buitens en bovendien
een dirigent die zoveel kleur
in zijn orkestratie doet, Her-
bert von Karajan van de
Berliner Philharmoniker,
krijgt er maar niet genoeg
van voor de tv te werken. Op
de Duitse zenders staat er
wekelijks wel een concert
van hem, die ook elders in
Europa gretig aftrek vinden,
het minst in ons land. Nu
weer heeft hij laten weten de
tetralogie „Der Ring des Ni-
belungen" van Wagner te zul
len dirigeren voor een tv-
film. Herbert vindt, dat er
door allerlei dirigenten maar
een beetje gesold wordt met
deze „Ring". Hij dirigeert die
muziek niet alleen maar
neemt ook zelf de regie. Dat
levert lekker op en dat kan
geen kwaad gezien zijn kas
teelachtige buitens.
ELVIS
Na diens overlijden zitten
we weer volop in de Elvis-
hausse. Op de toplijsten ma
ken zijn platen alsmaar om
hoog strevende bewegingen.
Ook verschijnen met enige
regelmaat boeken over zijn
leven, elpees met ooit eens
opgenomen interviews en nu
komen dan bovendien de op
windende verhalen los. Die
van een juwelier bijv., die
dik aan Elvis heeft verdiend
en hem nu een .juweelma
niak" noemt, terwijl juwe
liers er toch zelf mee adver
teren, dat juwelen de meest
safe geldbeleggingen vor
men. Een juwelier wist te
melden, dat Elvis in de laat
ste vier jaar voor zijn dood
voor rond twee miljoen edel
stenen bij hem kocht En de
man vertelde er ook nog bij:
„Hij hield ervan om om
ringd door zijn juwelen op
zijn bed te zitten. Soms
moest ik midden in de nacht
komen met een nieuwe col
lectie, die hij bijna ongezien
kocht. Eens beloofde hij zijn
toenmalige verloofde een
diamanten ring, die ik nog
dezelfde nacht moest zetten.
Hij betaalde daarvoor niet
alleen de normale prijs van
150.000 gulden, maar gaf er
bovendien nog een auto bij,
waarvan hij er toch genoeg
in zijn garage had staan".
HARRY
Het voortvarend beleid ten
aanzien van de subsidieverle
ning is voor de stichting
„Hoofdstad Operette" in Am
sterdam aanleiding gewor
den minister Harry van
Doorn van CRM een foto van
het gezelschap te sturen in
de hoop, dat die een prettige
herinnering mag blijven aan
de Hoofdstad Operette.
De successen in de afgelopen
jaren zijn mede te danken
aan het beleid van de be
windsman. Daardoor was het
mogelijk dat de operette een
peil kon bereiken dat in alle
opzichten voor buitenlandse
gezelschappen niet onder be
hoeft te doen, aldus bestuur,
directie en gezelschap van de
.Hoofdstad Operette" in een
begeleidende brief aan de
minister.
„Gezinsprogramma's" noemt het IKON
uitzendingen als „Wie oren heeft", „Heeft
de regen een vader" en „Iemand zoals jij",
waarvan de eerste aflevering van een
serie van zes - over verliefdheid - van
avond van zeven uur tot half acht wordt
uitgezonden. Iets preciezer genomen zijn
het programma's voor jeugdige kijkers,
met een ultloopspoor naar volwassenen,
de ouden. Het hoeft niet voor de IKON,
maar de programma's zijn doelbewust sa
mengesteld, dat het licht ontvlambare on
derwerp in huiselijke kring gemakkelijk
aan de orde kan komen.
Dat hebben ook begrepen de Landelijke
Hervormde Jeugdraad en het Landelijk
Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk.
Beide groeperingen kregen vragen te ver
werken die betrekking hadden op onder
werpen uit de IKON-programma's. In die
mate, dat beide groepen overwogen de
IKON-programma's van een schriftelijke
begeleiding te voorzien.
Ds. A. Dronkers, verbonden aan de Her
vormde Jeugdraad in Driebergen: „We wil
den eerst een proef nemen om te weten
wat we moesten doen. Met vijftien groepen
hielden we ons bezig met „Wie oren heeft".
Sommige groepen gingen voor de televisie
zitten om onmiddellijk van gedachten te
wisselen, voor andere groepen werd het
programma op videoband gezet en later
behandeld. Er kwamen reacties los, er was
veel aanleiding voor discussies.
De IKON en de samenwerkende jeugd
werk-organisaties willen niet de plaats in
nemen van de ouders; zij hebben slechts
geconstateerd dat na uitzending van de
IKON-programma's de tongen loskwamen
wanneer jeugdige kijkers naar een mening
werd gevraagd. De uit te zenden onderwer
pen worden ervaren als gesprekstof waar
mee jeugdigen wel intensief bezig zijn,
maar er niet gauw over praten. Met behulp
van een handzaam boekje willen de jeugd
werk-organisaties gesprekken stimuleren,
in groepsverband of in het gezin. In het
boekje, dat kan worden besteld bij HJ-
R/LCGJ, postbus 114 in Driebergen tegen
betaling van twee gulden, wordt eerst ver
teld waarom het boekje tot stand kwam.
Daarna worden de onderwerpen globaal
behandeld en vervolgens worden vragen
gesteld. Soms van algemene aard, soms
indringend persoonlijk, zeker wanneer de
medewerking van de ouders een rol gaat
spelen.
Ouders
In de praktijk zal het niet zo erg meeval
len, ook werkelijk te doen, wat IKON en
Jeugdwerk-groepen willen: onderwerpen
als verliefdheid met de ouders aanspreek
baar te maken. Niettemin draagt het boek
je vragen aan, die na de uitzending onder
de ogen van de ouders terecht moeten
Ds Koole (links) en ds Dronkers: „Handvat gemaakt bij IKON-programma's
komen.
Over verliefd-zijn: „Herinnert u (wanneer
de ouders tenminste nog met u worden
aangesproken) zich iets van die tijd? Hoe
keek u er tegen aan? Vond u het gek? Iets
waarover je niet praat? Heeft u nog foto's
uit die tijd? Bekijk ze weer eens samen
met de kinderen.
Van de IKON is het natuurlijk een uitste
kende gedachte om uit te gaan van pro
gramma's die voor het hele gezin bestemd
zijn. Ook is het een goed streven van de
jeugdorganisaties om kinderen met moei
lijk bespreekbare onderwerpen naar de
ouders te laten stappen.
Hoewel ds. Koole en ds. Dronkers niet
anders dan het beste met kinderen en
ouders voor hebben, - ds. Koole: „We
pretenderen niks" - kan men zich met niet
zo heel veel moeite voorstellen dat gesprek
ken met ouders minder soepel verlopen
dan de samenstellers van het boekje voor
ogen hebben gehad. Het vragen stellende
kind zal over ouders moeten beschikken
die inderdaad verliefd waren toen ze
trouwden. Is dat niet het geval, en wordt
naar jeugdfoto's gevraagd, dan zou de
moeder wel eens heel nieuwsgierig kunnen
worden naar lief lachende jongedames - of
de vader naar jongens - van wie ze nog
nóóit hebben gehoord. Een verhit familie
debat, mogelijk bijzonder bevrijdend, zou
kunnen ontstaan wanneer de ouders zich
- in antwoord op de vragen van de kinde
ren - heel vervelende dingen gaan herinne
ren uit de tijd die als zo buitengewoon
voorgesteld.
Angst
Minder kans op strubbelingen vormden de
andere onderwerpen die door goede vra
gen worden begeleid. „Angst" is wellicht
evenmin gemakkelijk aanspreekbaar,
maar wanneer via de tv-beelden volgende
week woensdag een gesprek hierover op
gang kan worden gebracht, zeker met
behulp van het begeleidend boekje, zou
den lang onderdrukte angsten naar voren
kunnen komen en worden „weggepraat".
Het zelfde geldt voor „vriendinnen-zijn",
het laatste onderwerp uit het eerste boekje.
Het tweede boekje behandelt „vrienden
zijn, jaloers-zijn en zelfstandig -zijn".
„Samen kijken wil nog niet zeggen er
samen iets aan beleven", meldt de inlei
ding. De boekjes willen de functie hebben
van een bindmiddel tussen ouders en]of
groepen en kinderen. De kinderen die in
de televisieserie naar voren komen, zijn 12
en 13 jaar. „Dat wil niet zeggen", aldus
samensteller Jos van Oord, „dat het boekje
niet bruikbaar is in gezinnen met kinderen
van andere leeftijden". Een bruikbare toe
voeging, want de geselecteerde tv-kinderen
spreken een taal, die maar nauwelijks bij
hun leeftijd past; het zijn opmerkelijk klei
ne volwassenen.
F. J. BROMBERG
„A story to frighten the chil
dren" is een Engelse politiefilm
die geschreven werd door John
Hopkins en in Nederland de
titel „Schrikbeeld" kreeg. Er
wordt een meisje vermoord,
maar ondanks haar schreeuw
om hulp reageert niemand. Als
de politie een huis aan huis
onderzoek instelt weet niemand
iets of wil niets zeggen. Het
komt zelfs zover dat de buurt
bewoners de politie verwijten
dat ze weer gefaald heeft en de
moord had moeten voorkomen.
Het wordt echter anders als ra
dio en televisie zich er mee gaan
bemoeien. Plotseling weet een
aantal mensen zich de angstkre
ten te herinneren. De verslagge
vers noteren alle mogelijke de
tails en ook de reactie op deze
noodkreten als „Ik liet ze maar
voor wat ze waren" en „Het
klonk alsof er een hond werd
overreden", als de dader ui
teindelijk gepakt wordt, doet hij
de meest interessante en eigen
lijk meest trieste uitspraak. Hij
zegt niet te begrijpen waarom
niemand op hem en het meisje
afkwam, terwijl ze zo te keer
ging. Hij had verwacht ieder
moment aangevallen te zullen
worden door een buurtbewoner.
De auteur heeft geprobeerd te
achterhalen waarom het publiek
wel tegen de journalisten praat
en de politie met een kluitje in
het riet stuurt Ook komt de
vraag aan bod of de politie het
recht heeft niet uitgezonden ma
teriaal te zien.
Ned. II, 21.00 uur.
Verliefd zijn
In „Iemand zoals jij" wordt ge
sproken over verliefd zijn. Joy
ce (12), Martine (12), Junior (12),
en Michel (13) geven hun me
ning en zeggen wat voor hun
verliefd zijn betekent Zij blij
ken hun weetje wel te weten, al
zijn sommige vragen erg moei
lijk.
Ned. H, 19.04 uur.
Zeg maar Oma
De documentaire „Zeg maar
Oma" gaat over ouder worden
de mensen, die niet meer wer
ken en een deel van hun vrije
tijd geven aan de omgang met
geestelijk en lichamelijk gehan
dicapte kinderen. Dit pleegou-
dersproject kreeg bij de eerste
uitzending zoveel reacties dat de
NCRV besloot het nogmaals uit
te zenden.
Ned. II. 20.30 uur.
China-film
Het vissersdorp" is de aflever
ing van Joris Ivens filmdoku-
mentaire uit China. In de ge
boortestreek van Confucius,
wordt thans alles door vrouwen
geregeld. In het dorpje Da Yoe
Dao zijn de meisjes zeevissers.
Een oude schipper die het met
de gang van zaken niet zo eens
is, geeft onbekommerd zijn me
ning.
Ned. L 20.00 uur.
Prognoses
Panoramiek besteedt aandacht
aan de olie. Prognose zouden
uitwijzen dat de olieproductie in
25 tot 50 jaar voorbij is. Overal
ter wereld wordt geexperimen-
teerd met alternatieve energie
bronnen om andere voorzienin
gen te hebben wanneer de olie
op is. Maar hoe moet het met
de olieproducerende landen?
Denken die ook aan de toekom
st.
Ned. I, 22.05 uur.
Claire Elsas, presentatrice van „Iemand zoals jij".
Europacup op radio en tv
In „Langs de Lijn" vanavond op NOS-radio van 19.30 tot 23.00
uur via Hilversum 3 is een schakelprogramma opgenomen met
reportageflitsen van vier Europa Cupwedstrijden. Dat zijn Ajax
Levski Spartak Sofia, PSV—Widzew Lodz, FC TwenteBrannber-
gen en Barcelona—AZ'67.
Op tv zijn er samenvattingen in Studio Sport op Ned. I om 22.35
Zonder tv beter
contact tussen
gezinsleden
(Van onze radio- en tv-redactie)
Net als eerder het IKON heeft
een Amerikaans blad een aan
tal gezinnen bereid gevonden
om gedurende enige tijd geen
tv te kijken.
Na een „kuur" van een maand
kon men bij vijf als proefkonij
nen geselecteerde gezinnen con
stateren dat de onthouding niet
zonder gevaren was: een ont
wenningscrisis vertaalde zich na
de zesde dag in een algeheel
stilzwijgen dat het bestaan van
een van de echtparen in gevaar
bracht, terwijl nicotinevergifti-
ging de gezondheid van twee
andere personen bedreigde. Er
waren echter ook positieve re
sultaten. Alle proefpersonen
verklaarden meer te hebben ge
lezen, vaker naar de bioscoop te
zijn geweest, frekwenter ouders
of vrienden te hebben ontmoet.
Het merendeel van de vaders
erkende dat ze hun kinderen
beter hadden leren kennen en
vier echtparen gaven toe dat
onderling een stuk toenadering
was bewerkstelligd. Het IKON
had soortgelijke positieve erva
ringen.
Te weinig geld
om goede tv te
kunnen maken
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „We verkeren
bij de televisiedienst zo langza
merhand financieel in een
noodsituatie. Alleen als wij
grote bedragen uit de vereni
gingskas toevoegen aan de bij
drage van overheidszijde zijn
we nog in staat een behoorlijk
programma af te leveren".
Dit zei André Kloos, voorzitter
van de VARA bij de behande
ling door het NOS-bestuur van
de omroepbegroting voor 1978,
die een bedrag beloopt van 547
miljoen gulden.
„Eigenlijk zou je je mensen het
liefst maar een paar maanden
thuis houden, want iedere stap
die ze over de studiodrempels
zetten kost geld dat er niet is",
aldus Kloos. Hij viel erover, dat
in de begroting voor 1978, die
voor het eind van het jaar aan
de minister zal worden aangebo-
dep, de directe programmakos
ten ten opzichte van 1977 slechts
met anderhalf procent zijn ver
hoogd. „Als je dat over alle
zendgemachtigden verdeelt is er
misschien net genoeg voor één
avondje televisie per organisa
tie", zo meent hij.
De voorzitter van de VARA zei
dat in de televisieprogramma's
in ons land door het gebrek aan
geld een verarming en versobe
ring te constateren valt.
NEDERLAND I
NOS
18.25 Sesamstraat
18.55 Journaal
19.04 Van gewest tot gewest
19.45 Politieke partijen (WD)
19.55 Hoe Yoekong de bergen
verzette, TV-serle
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Panoramiek
22.35 Studio Sport
23.20 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Duits, les 23
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
IKON
19.04 Iemand zoals jij, TV-serle,
all. 1
IKON/KRO/RKK
19.29 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Socutera
NCRV
20.30 Zeg maar oma, documentai
re
21.00 A story to frighten the chil
dren, TV-spel
22.20 Tot besluit
NOS
22.30 Journaal
20.00 Journaal
20.15 Brandpunt
,21.00 Melne Mieter slnd die be
sten, TV-serle
21.45 Bltte umblflttern, amuse
mentsmagazine
22.30 Journaal
22.40 Sport (voetbal)
23.40 Journaal
DUITSLAND II
18.20 KOnigllches Bayerlsches
Amtsgertcht, TV-serle
19.00 Journaal
19.30 Kennen Sle die Unde-
manns?, TV-serle, afl. 5
20.15 Balans, economisch maga
zine
21.00 Journaal
21.15 The roaring Twenties, Ame
rikaanse speeldlm (1939)
22.55 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.15 Pierrot, TV-serle
18.20 Pianiste Ana Maria Vera
(12)
18.45 3 x 11-actie
18.50 Luchtschippers, TV-serle
19.45 Journaal
2015 Mary Tyler Moore Show
20.40 Blind Love, TV-film
21.45 Puur cultuur (Adolf Wölfll)
22.15 Journaal
DUITSLAND I BELGIE
NEDERLANDS II
18.00 Nieuws uit Neordrljnland-
.Westfalen
18.05 Bedreigde diersoorten 20.15 Secret Army, TV-serle, ad.
18.40 Wat u beviel 2
19.15 Hier und Heute 21.05 De mens In wording, TV-se-
19.45 Brievenbus rle, afl. 2
NEDERLAND I
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Spencer's mountain, Ameri
kaanse speeldlm (1962)
12.05 Balans, economisch maga
zine
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Zij, hij, het (speelgoed)
17.05 Ruf mlch an, |eugdtalkshow
17.30 Zeepkistenderby
17.55 Journaal
i.nuim*i.ni—
16.30 Statistiek
17.00 Journaal
17.10 Plnocchlo
17.40 Draaischijf
HILVERSUM I
TROS: 18.00 (S) Vervolg Aktua. P.P.:
18.19 Uitz. van DS'70. TROS: 18.30 Nws.
18.41 (S) De verhalen van Virgilius van
Tuil, vervolgverhaal. 18.46 (S) Hartje
Amsterdam, gevar. progr. IKON: 19.00
Gezamenlijk Hervormde en Gerefor
meerde kerkdienst. 19.58 Wilde Ganzen.
TROS: 20.00 (S) Hartje Amsterdam (ver
volg). 22.00 (S) Een mondje Frans: muz.
en inform, uit frankrijk. 22.30 Nws.
22.40 (S) Aktua 4. 23.00 (S) Kruis en
mol: muz. progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de
dag. 18.25 (S) Tussen start en finish,
sportprogr. 19.30 (S) Brassband Magaz.
20.00 Nws. 20.05 VARA-klassiek: Am
sterdams Philharmonisch Orkest en
Groot Omroepkoor o.l.v. Roberlo Benzi.
21.35 (S) Werk in proza en poëzie,
literair progr. 22.00 Muz. van deze
eeuw. NOS: 22.15 Open school. 23.00
(S) Met het oog op morgen, met om
23.05 Aktual. overz. radlo-TV. 23.10 De
krant van morgen 23.20 Den Haag van
daag en om 23.52 Even op adem ko
men. yoga. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn. sport
en muziek. (19.38 Paardekoersen. 19.52
Visrubriek.) 23.02 NOS-jazz. 0.02 (S)
.Metro's Midnight Music. 1.02 (S) Muze-
kuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nacht
werk. 7.00 (S) De achternacht.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord, meditatie. 7.08 (S) Te Deum
Laudamus: gewijde muz. 7.30 Nws. 7.41
Hier en nu. 7.55 (S) Vandaag. don
derdag gevar progr. 8.24 Werk-woord.
8 30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huis
vrouw. 8.45 (S) Wie weet waar Willem
Wever woont?: vragen van luisteraars.
9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30
Nws. 10.33 (S) In 't zilver, progr. voor
ouderen. 12.00 (S) De Kilima Hawaï ians
Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S)
Middagpauzedienst. 13.15 (S) NCRV-
Globaal. gevar. progr. (15.30 Nws.).
17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 AVRO-klok, grammofoonplaten
(8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal). 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Joland loopt
weg 1, docum. 9.35 Waterstanden
AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio
Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (11.00 Nws. 11.03 Radiojournaal.).
11.30 Rondom twaalf, gevar. progr.
12.15 Sportpanorama. 13.00 Nws. 13.11
Radiojournaal. 13.25 Beursplein 5.
beursberichten. 13.30 'n Middagje
AVRO, muziek, inform, en service.
(16.00 Nws. 16 03 Radiojournaal). 17.00
13-speciaal, progr. voor de jeugd. 17.40
De Vrije Gedachte. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
TROS: 7 02 (S) Met Peter gaat het
beter. 9.03 (S) De Hugo van Gelderens
how. 11.03 (S) Gerard de Vries draait
op verzoek. 12.03 Boter. Klaas en prij
zen 14.03 (S) Polderpopparade. 16.03
(S) Europarade.
HILVERSUM IV
KRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. 9.00
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voor
bij9.10 (S) Solo. pas versche
nen platen. 10.00 (S) Schubertiade Ho-
henens 1977. 12.00 (S) Rondom,
het Twaalfjarig Bestand. Klankbeeld
met klass. muz. 14.00 Nws. 14.02 Hoog
achtend. 14.30 (S) Kollage van al
ledaags en zeldzaam. 15.30 (S) Voor
God en Goden: ceremoniële, rituele en
magische muziek. 16.00-17.00 (S) Bij
voorkeurverzoeken van jong
Dat ook „Studio Den Haag"
voortaan gekleurd tot ons zou
komen, moesten wij weten. Rein
Huizing constateerde het al in
het NOS-journaal, eraan toevoe
gende dat „wij de rest uiteraard
zo ongekleurd mogelijk zullen
pogen te houden" (dat zal hem
en de rest dan ook geraden zijn)
en Ton Planken beloofde ons
dat het inleidende filmpje van
„Den Haag vandaag" (dat met
die klap van de hamer) welis
waar nog in zwart-wit ver
scheen, maar dat men hard be
zig is ook daar verandering in
te brengen. Ik vrees dat er van
de televisie-avond van gisteren
niet zo heel veel meer interes
sants te vertellen valt. Uiteraard
hebben de liefhebbers wellicht
hun hart kunnen ophalen aan
„Funny Girl", de Amerikaanse
musical-film met de vertoning
waarvan de TROS vrijwel de
hele avond opvulde, maar daar
was het dan ook wel zo onge
veer mee bekeken. Ik geef toe
dat in „nader bekeken" de ac
tualiteitenrubriek van de EO,
een terecht pleidooi werd ge
voerd voor meer televisionaire
aandacht voor de gehoorge
stoorden onder ons, en ook dat
in „TROS-Aktua" de kennelijk
wereldvreemde Rotterdamse po-
litie-functionaris Kalma door
Yvo Niehe werd toegesproken
op de manier van een officier
van justitie, hoe dan ook een
ongewoon verschijnsel. Wibo
van de Linde sneed daarna dan
ook gauw, zoals te doen gebrui
kelijk overigens, „iets heel an
ders" aan en dat wilde dan zeg
gen dat men Ad Horvers met
opvallende frequentie aan ver
schillende moeders kon horen
vragen wat zij nu liever hadden:
„een lekkere, gezellige baby of
eentje die iets magerder is".
Zulks in het kader van een item
over vetzucht. Het mag daarbij
niet onvermeld blijven, dat de
ingeschakelde voedseldeskundi
ge dan ook professor Hautvast
heette.
Kortom, het was deze avond
zoals Bob Kroon het ons in het
kader van weer een andere re
portage over de ILO deed we
ten: bewolkt, om niet te zeggen
betrokken.
HERMAN HOFHUIZEN