Landschapsschilder
Hercules Segers
spreekt nu nog
dichters aan
PEGGY LEE IN CARRÉ
Belang
stelling voor
voetbal op tv
loopt terug
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVOND
hou f
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE WOENSDAC
EHEïÓBIH
RADIO VANAVOND
I HILVERSUM II
1
RADIO WOENSDAG
HUUR'
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DINSDAG 25 OKTOBER 1977 PACINI
Een vergeten kunstenaar die tot de verbeel
ding blijft spreken. Zo zou men Hercules Se
gers kunnen karakteriseren, schilder en etser
van mens-loze landschappen, die door zijn
tijdgenoot Rembrandt mateloos werd bewon
derd maar in armoe stierf. Museum Boymans-
van Beuningen in Rotterdam en het Rijkspren
tenkabinet te Amsterdam bezitten werk van
hem, maar de eigen toets in dit werk, het
raadselachtige van zijn imaginaire wereld,
trekt geen grote publieken. Ook tijdens zijn
leven kon Segers geen kijkers en geen kopers
vinden. Dit is hem noodlottig geworden, want
toen hij na een mislukte verkoop troost zocht
in de drank, viel hij thuis van de trap en stierf
hij.
Toch verscheen onlangs in Frankrijk een bun
del poëzie „Hommage Segers" van de hand
van André du Bouchet en vrijwel tegelijkertijd
publiceerde de Nederlandse dichter Hans Fa-
verey zijn aan het werk van Segers gewijde
verzen. Faverey zegt dat hij een schok ervoer
toen hij de schilderijen en de prenten van
Segers zag. Segers had het lef te experimente
ren. En André du Bouchet dicht:
„Hier, in de onbewegelijke en blauwe wereld,
heb ik bijna die muur bereikt,
de diepte van de dag is nog voor ons.
De brandende diepte van de aarde.
De diepte en het oppervlak,
voorhoofd strakgetrokken
door dezelfde adem, deze kou".
Segers bleek derhalve niet vergeten, integen
deel, op een inspirerende wijze tot de verbeel
ding te kunnen spreken. Reden voor de auteur
Rein Bloem om samen met Jan Venema (regie)
een Beeldspraakprogramma aan deze kunste
naar te wijden, vanavond op Ned. I om 22.05
uur.
Dit leidde tot een film, een speurtocht naar het
leven van deze kunstenaar, die (in Haarlem
geboren) in Amsterdam, Utrecht en Den Haag
woonde, maar omtrent wie weinig meer met
zekerheid is te achterhalen. Ook zijn etstech
niek wordt in deze NOS-film nauwkeurig ont
leed, maar hierin paste Segers eigenhandig
beproefde middelen toe, die mede het artistieke
resultaat van zijn werk bepalen, doordat het
procédé direct samenhing met de keuze van
onderwerp.
Segers etste en schilderde niet naar de werke
lijkheid, gelijk later van Gogh en Mondriaan
(in het begin van zijn ontwikkeling) dat niet
deden. Het is niet bekend of Segers veel gereisd
heeft. Wel toont zijn werk veelal de natuur
zoals die elders in Europa wordt aangetroffen.
Hij moet daarvan kennis hebben genomen uit
bestaande afbeeldingen en deze hebben aange
vuld met zijn eigen fantasie, stemmingen en
levensgevoel. Zijn etsen werden steeds somber
der, tenslotte bijna tragisch. Hij beeldt bergen
af, waarin bomen en mensen ontbreken. Zijn
levensgang voerde hem naar een steeds diepere
zwaarmoedigheidgevoed door tegenslagen in
Rein Bloem (links) en André du Bouchet maken opnamen in de natuur zoals Hercules Segers die
placht te schilderen.
huwelijk en mislukte verkopen, een vicieuze
cirkel die een begin vindt bij de miskenning
van zijn werk. Kreeg hij een afkeer van mensen
en schilderde hij daarom grillige bergen? Het
antwoord is niet te vinden in persoonlijke
getuigenissen. Aanvankelijk wisten deze te mel
den, dat Segers „zwanger ging van de natuur
en onmetelijke ruimten schiep door natuurver
beeldingen die de vertrouwdheid, het geborge-
ne missen van wat de gemiddelde mens zoekt
in de herkenbare natuur". Uit zijn werken kan
men afleiden dat hij zeer gegrepen werd door
de veelvormigheid van de natuur, door de
ingewikkeldheid van structuren en van de mo
gelijkheden tot weergave daarvan op een wijze
die met eigen levensgevoel overeen stemde. Hij
verwerkte in de natuurafbeeldingen zijn eigen
gesteldheid, de gecompliceerde vormen waarin
in zijn geval het leven zich aandiende, de
onberekenbaarheid van de alledaagse werke
lijkheid, waartegen hij niet opgewassen was.
Als we er hier dieper op ingaan, heeft dat er
iets mee te maken, dat in de discussie tussen
de drie genoemde dichters in deze tv-benade-
ring van een picturaal verschijnsel en een
schilder, uiteindelijk toch teveel getheoriseerd
wordt en te weinig de uitstraling van zijn werk
wordt afgezet tegen de geringe maatschappelij
ke acceptatie van zijn schilderkunstig streven.
Waarom haalt Segers droom en werkelijkheid
door elkaar? Waaruit is zijn teleurstelling in
mensen te verklaren en in hoeverre vindt men
dat in zijn werk terug?
Er wordt vastgesteld, dat er van zijn werk een
grote kracht uit gaat, dat hij de mensen-loze
anonimiteit laat zien, eeuwen voordat er sprake
was van de massamens, en ook dat hij de
wereld van één man verbeeldde. Maar als hij
nu nog dichters aanspreekt, dan moet zijn
levenswerk een reikwijdte bezitten die in deze
Beeldspraak onvoldoende doorvorst wordt
TON OLIEMULLER
Peggy Lee blijft zingen ondanks blijvende keelbeschadi- Idi Amin, een dictator voor wie velen huiveren,
ging
In het voorjaar van 1977 kwam
Peggy Lee naar Amsterdam om
daar in Carré een éénmalig op
treden te verzorgen. De TROS
maakte van deze gebeurtenis
opnamen, die vanavond worden
uitgezonden. Miss Peggy Lee is
als Norma- Jean Egstrom gebo
ren in James Town, Noord- Da
kota. In 1941 werd ze ontdekt
door de vrouw van Benny
Goodman, die haar contracteer
de. Ze begon te zingen in de
band van Benny Goodman, la
ter ging ze naar George Shea
ring totdat ze haar eigen big
band kreeg. Ze trouwde met
Benny Goodmans gitarist Dave
Barbour en zong voor haar eer
ste plaatopnamen „Why don't
you do it right". Naast zangeres
was ze ook filmster, ze kreeg
een .Academy Award" voor
„Pete Kelly's Blues" in 1955 en
componeerde o.a. „It's a good
day" en „What more can a wo
man do". Peggy Lee is langdu
rig ziek geweest heeft ojl tien
operaties ondergaan en heeft
door een „verwaarloosde lon
gontsteking" last van haar
luchtwegen. Toch blijft se door
zingen, het liefst wanneer ae
uitgenodigd wordt.
Ned. II, 22.10 uur,
Verpleegsters
Maureen en Pat brengen hun
laatste uren door in de klas
voordat ze als verpleegsters te
werk worden gesteld. Sita Patel
heeft het druk op de eerste hulp
wanneer daar een man wordt
binnengedragen die een ongeluk
heeft gehad. Als ze de man ont
kleedt, ondekt ze pilletjes waar
uit blijkt dat het hier om een
hartpatiënt gaat. Ze onder
vraagt hem hierover maar hij
geeft ontwijkende antwoorden,
en wil alleen maar zo snel moge
lijk het ziekenhuis verlaten. Als
ze een bed voor hem gaat halen
verdwijnt hij.
Ned. II. 20.25 uur.
den »n Oeganda als gevolg van
het schrikbewind van president
Idi Amin varieert van 100.000
tot 400.000. In Kenya, Tanzania
en Soedan bevinden zich ver
moedelijk meer dan 50.000
vluchtelingen uit Oeganda, van
wie er zich uit angst voor repre
sailles door dictator Amin je
gens achtergebleven familiele
den slechts ongeveer 10.000 offi
cieel hebben laten registreren.
De meeste vluchtelingen zijn in
tellectuelen. De Oegandese
vluchtelingen die zich hebben
laten registreren, krijgen per
maand slechts 45 per persoon
of 90,- per gezin, ongeacht het
aantal kinderen. Zij die zich niet
hebben laten registreren wonen
voor het grootste deel in de
sloppenwijken van de Kenyase
hoofdstad Nairobi. Om deze
vluchtelingen te helpen wil men
in een maand tijd een miljoen
gulden bij elkaar brengen. Hier
worden dan de eerste levensbe
hoeften als kleding en voedsel
voor gekocht maar ook wil men
vakopleidingen en opleidingen
aan middelbare scholen en uni
versiteiten bekostigen zodat als
er een mogelijke ommekeer in
Oeganda plaats vindt zij terug
kunnen keren. In deze film laat
Leo Slingerland gevluchte Oe-
gandezen aan het woord, die
aan den lijve het wrede regime
van Amin hebben ondervonden
en kinderen wier ouders gedood
werden.
Ned. I, 21.00 uur.
Voor de kinderen
Voor de kinderen morgenmid
dag drie programma's. Eerst om
15.30 uur de brace-kampioen-
schappen, dan om 16.00 uur .De
speelplaats" als schoolvoorstel
ling en om 16.30 uur „Ren je
rot" met Martin Brozius.
Woensdag Ned. 1,15.30 uur.
Amin
De schatting van het aantal do- Martin Brozius rent zich morgenmiddag weer rot.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Gedurende de laatste jaren lijken zowel
'de gemiddelde belangstelling als de gemiddelde waardering
voor de televisie uitgezonden reportages van voetbalwed
strijden pnigrins terug te lopen
Tot onder meer deze konklusie komt een rapport, dat een
inventarisatie bevat van alle sinds 1 januari 1965 uitgezonden
integrale reportages van voetbalwedstrijden op de Neder
landse televisie en dat voorts een indruk geeft van de
ontwikkeling van de belangstelling der kijkers.
In het rapport, dat een perio
de van 12 1/2 jaar televisie
voetbal bestrijkt en dat ten
behoeve van de Dienst NOS-
televisieprogramma werd
uitgebracht door de met het
kijkonderzoek van de NOS-
programma's belaste sociaal
psycholoog Hans Wentholt,
wordt getracht een antwoord
te geven op de vragen: Doe
zit het nu eigenlijk met de
ontwikkeling van de belang
stelling voor integrale voet
bal-reportages op de televi
sie? Rechtvaardigt die ont
wikkeling de niet onaanzien
lijke prioriteit die aan deze
programma-kategorie gege
ven wordt? Is er aanleiding
om het beleid ten aanzien
van het uitzenden van deze
integrale voetbal-reportages
te herzien of niet?
Twaalf en een half jaar tele
visievoetbal houdt in, dat er
sinds 1 januari 1965 op de
Nederlandse televisie 236 in
tegrale reportages zijn uitge
zonden. Europa Cup-voetbal
vormt het belangrijkste be
standdeel van alle uitgezon
den reportages, wedstrijden
iii het kader van wereldkam
pioenschappen het op één na
belangrijkste. Nederlandse
kompetitie- of bekerwedstrij
den komen voor integrale re
portages nauwelijks aan bod.
Ongeveer de helft van de
reportages betrof wedstrij
den waarbij een Nederlands
team betrokken was. De an
dere helft betrof volledig bui
tenlands (en meestal interna
tionaal) voetbal.
Het uitzenden van wedstrij
den buiten de in Nederland
gebruikelijke uitzendtijden
van televisieprogramma's ge
tuigt, zo vervolgt het rapport,
van een door het program
mabeleid verleende voor
rang. Zeker als het om recht
streekse uitzendingen gaat
Als er Nederlandse clubs bij
wedstrijden betrokken zijn,
wordt er eerder'tot uitzen
ding buiten de normale uren
besloten dein wanneer het om
louter buitenlandsvoetbal
gaat. Minder sukses van Ne
derlandse clubs in Europa
Cuptoernooien leidt de laat
ste jaren tot het uitzenden
van minder E.C.-wedstrijden.
In de zestiger jaren toen het
aanbod Europa Cup-wed
strijden van Nederlandse
clubs ook geringer was dan
in de glorietijd rond 1970
vond meer kompensatie met
buitenlands voetbal plaats.
Daarentegen blijkt de beleid-
spraktijk om op een tamelijk
laat tijdstip vóór de dag
waarop de wedstrijd wordt
gespeeld alsnog tot uitzen
ding te besluiten, na 1970
juist wat vaker te zijn gebe
zigd dan daarvoor. In de on
derhavige periode van 12 1/2
jaar werden in totaal 50 van
de 236 wedstrijden op basis
van zo'n late beslissing uitge
zonden. Daarbij gaat het bij
na altijd om een wedstrijd
van een Nederlandse club,
meestal in Europa Cup-ver
band. Zo'n late beslissing
leidt meestal tot het openbre
ken van het geplande avond
programma.
De gemiddelde kijkdichtheid
van de integrale voetbalre
portages sinds 1 januari 1965
bedraagt 53 pet, de laagst
gemeten kijkdichtheid was
16 pet, de hoogste 88,5 pet.
Gemiddeld werd de tweede
helft van een wedstrijd iets
meer bekeken dan de eerste.
De gemiddelde waardering
bedraagt 76; de laagst geme
ten waardering was 57, de
hoogste 87.
Het rapport vermeldt voorts,
dat de kijkdichtheid voor via
Ned. I uitgezonden reporta
ges gemiddeld groter was
dan voor de reportages op
Ned. II (resp. 55,5 en 43,9
procent) en dat de kijkdicht
heid voor binnen de gebrui
kelijke zendtijd uitgezonden
wedstrijden aanzienlijk gro
ter was dan voor de daar
buiten gebrachte reportages
(resp. 59,2 en 36,5 procent),
wedstrijden tussen Neder
landse en buitenlandse
teams, die door de Nederlan
ders werden gewonnen, trok
ken een grotere belangstel
ling dan door Nederlanders
verloren of gelijkgespeelde
wedstrijd. De waardering
voor gewonnen wedstrijden
was duidelijk boger dan
voor gelijkgespeelde wed
strijden, die op zijn beurt
weer hoger was dan die voor
verloren wedstrijden
Deze resultaten bevestigen
voor wat betreft de verschil
len in waardering de vaak
besproken invloed van chau
vinistische gevoelens op de
kijkcijfers, ongeacht de kwa
liteit van de televisiregistra-
tie. Dat de kijkdichtheid voor
gewonnen wedstrijden ge
middeld hoger blijkt te zijn,
lag minder in de lijn der
verwachtingen.
NEDERLAND I DUITSLAND I
Teleac
18.15 Bedreigde landschappen,
les 8
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
EO
19.04 Henkies droomboom, tv-film
19.10 Kinderkrant
19.30 Het kleine huis, tv-serie
20.20 Van hart tot hart
20.30 Adam of aap? tv-serie (slot)
21.00 De kinderen van Amin,
vluchtelingenactie
NOS
21.35 Journaal
21.50 Oen Haag Vandaag
22.05 Beeldspraak
IKON
22.55 Jeugd en agressief gedrag,
tv-serie, afl. 2.
NOS
23.20 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Informatie voor Italianen
18.55 Journaal
TROS
19.04 Matchpoint, sport-spelshow
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 De verpleegsters, tv-serie
21.15 Aktua tv
21.50 Mary Schuurman vertelt
22.10 Peggy Lee in Carré
NOS
23.05 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrijnll l
Westfalen
18.05 Ambulancewagen 7, tv-U
18.40 Mr. Carlis, tv-serie
19.15 Hier und Heute
19.45 Sir John,
tv-serie
20.00 Journaal
20.15 Platenkeuken
21.00 Schulzeit, t
22.50 Journaal
18.20 Verhalen van Iwan, t
filmserie
18.45 Oe Wombels, poppenfiln^
rie
19.00 Journaal
19.30 Gezelschapsspel, tv-film
21.00 Journaal
21.15 Gezichtspunt
22.00 Filmforum (James Cagnl
22.45 Podiumdiscussie
23.45 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Pierrot tv-serie
18.05 Sesamstraat
18.30 Open school
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 De Sneeuwstorm, tv-spe!
21.00 Verover de aarde
21.50 Kevin Coyne Show
22.25 Journaal, Wetstraat
NEDERLAND I
10.00 Schooltelevisie
TROS
15.30 Als er één schaap over de
dam is slot
16.00 Speelplaats
16.30 Ren je rot afl. 51
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.20 Dagboek
10.35 Costa Cordalis Show
11.35 Aardbevingen
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Muziekwinkel
17.05 1001 Mijl (Frankrijk)
17.55 Journaal
i.iiimim.ii!
16.20 Turn mee!
16.30 Kli-Kla-Klawitter
17.00 Journaal
17.10 Steifer Hut und Knoilei
se, jeugdserie, afl. 1
17.40 Draaischijf
15.30 Open school j
16.30 Tip-Top, jeugdprogrammi
HILVERSUM I
PP 18.19 Uitz. van de WD. 18.30 Nws.
AVRO 18.41 Per Saldo. 19.00 Zevende-
dagadveniisten. NOS 19.15 (S) Ac-
coord: kroniek van amateuristische mu-
(S) Zin in muziek. 20 00 Nws. 1
Overweging 2015 (S) Klass mu
21.30 Spektakel NOS 23 00 (S) Me
oog op morgen met om 23.05 Ac
overz. Radio-TV. 2310 De krann
morgen 23 20 Den Haag vandaag
Even op adem komen. yoga. 23.551
HILVERSUM III
18 10 (S) NOS-maal VARA I9f
Poprekonstruktie 20 02 (S) NaJ
18 00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S
Op vleugels. 18.50 Verkenning inform
progr. 19.00 Kerk in meervoud. 19 3C
21 02 (S) Popdonder 23 02 (S) wl
op middernacht 002 (S) NacM
draai 202 (S) Peter Holland
I in 00 Nws) n 30 Oe Franse oil
TROS: 7 00 Nws. 7 02 (S) Rustig bijko
men 7.30 Nws. 7 41 Aktua-ochtend edi
tie. 8.30 Nws. 8 36 Gymnastiek voor de
huisvrouw 8.45 (S) kom er maar eens
bij gesprek. 10.00 (S) Wat zeg ie me
nou 10 30 Nws. 10.33 (S) Toerja-toer-
nee: gevarieerd programma." 11.45 (S)
Cafe-Chantant. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw 12.30 Nws.
12.41 Aktua 2. 13.00 (S) Hoogtepunten
uit mnsicals 13.30 (S) Spon na sport,
jeugdprogramma 14.00 (S) Specialitei
ten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou
kunnen verzoekplaten. (15.30 Nws).
16.30 (S) Kernpunt: gesprekken 17.20
Overheidsvoorlichting Nederland en de
Derde Wereld 17 30 Nws. 17.32 Aktua-
Magazine.
HILVERSUM II
VARA 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7 20 in de Rode Cirkel (8.00 Nws.)
8 50 Johan van Minnen-Ombudsman.
9 00 Accordeonorgel-muziek NOS 9.20
Wat heeft dat kind'' Pedagogische ru
briek. 9 35 Waterstanden VARA 9 40
Schoolradio- 10.00 Radioweekblad
1906 12 00 Ede-Centraal 13 00
1311 Dingen van de dag 13.30 II
middagje Stoomradio. 16.00 Nws 1l
De lagere standen. 16.40 Lichte gr
mofoonmuz 17 00 (S) Uit
bum van Paul Godwin. 17 35 R. 1
De vrede bewaren. 17 55 MededeUj
SOS en politie berichten.
HILVERSUM III
ieder heel uur nws. KRO 7 02 (S)l
op je boterham. 9 03 (S) Pep op#
11 03 (S) One draait op verzoek. II
(S) Dne tussen de middag. 14.031
mhiwm.1.'.II'M
NCRV 7 00 Nws 7 02 Het lev 1
woord 7 08 (S) Te Deum Lauda If
7 30 (S) Preludium. Tussen 7.50 en
Cultureel nws. 9 00 Nws 9 02 (S) 0 i?
schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet. 1
(S) Platennws. 12.00 (S) Tafelmuz. I
Nws. 14 02 Verhalen uit de were/dlil
tuur 14 30 (S) Oude Italiaanse kar I
muz. 15.00 (S) in de schaduw van f
meester 16.00 (S) Muziek van eigen
In 1974 werd op de britse televi
sie „De weg met bestemming",
de film over een belangrijke
periode uit het leven van Win
ston Churchill (van 1936 tot
1940) vertoond en de Engelse
pers roemde destijds de creatie
van Richard Burton, die de rol
van de grote oorlogsleider ver
vulde: de houding van het
hoofd, de manier van lopen, de
manier waarop hij die sigaar in
zijn mond hield en die waarop
hij het v-teken maakte. Toen lk
hem Burton dus, op mijn
scherm bezig zag gisteravond
kon ik wel meevoelen met die
lof. Ik had Churchill alleen wat
kleiner gedacht, maar ja, daar
zal niet al gauw een oplossing
voor te vinden zijn geweest. Er
was natuurlijk nog meer gele
genheid om vergelijkingen te
treffen. Leek Patrick Stewart
op Clement Attlee, Robert Barly
op Anthony Eden of Jean Ban
nen op Hitier?
Je zei wel telkens, o ja. dat moet
die zijn en het meest werd ik
persoonlijk getroffen door het'
optreden van Virginia McKEn-
na, die Clemmie, Churchill's
echtgenote, mocht vertolken.
Overigens, het verhaal was na
tuurlijk bekend, maar het bleef
toch spannend, en ook riep het
voor degenen, die het destijds
(op een afstand) allemaal ge
volgd hebben, wel een authen
tieke sfeer op. En Burton had
zich ongetwijfeld zeer in zijn rol
ingeleefd. Enfin, over een jaar
of wat zal waarschijnlijk wel
iemand hem spelen. Men is er
tegenwoordig in steeds toene
mende mate als de kippen bij 1
met dit soort gedramatisee
contemporaine geschiedenisi
Het terrorisme in Duitsland
de gevolgen daarvan kwam
.n „Brandpunt" ter sprake,
der meer had men een ïnten-i
van de Duitse televisie ovet
nomen met de vader van Ch
tian Klar, een van de terroris j
op wie momenteel een klopja j
wordt gemaakt. Een zeer g
vraaggesprek ongetwijfeld
dat was trouwens ook het ge
met de uiteenzetting die
Langebent ontlokte aan mil
ter De Gaay Fortman, zu
naar aanleiding van weer
onderhoud dat een groep Ei
hovense politievrouwen
hem had gehad. Mij persoon
was met name de opmerk
van de minister uit het
gegrepen dat wij „elkaar
gevaar ook niet moeten aan(
ten". Ik geef echter toe, dat
hier slechts om een detail g
uit een goed, zakelijk gespr
waarin de dingen zuiver
gesteld. HERMAN HOFHUI2
advertentie
met recht van kooi
VKSMftfl*OTSjffB.P.imL-H'i MUM