spraak ■AF FF Athur Rubinstein keert terug naar Polen terugblik AF TELEVISIE VANAVO VOOR TV-DECORS Rob Out waarschuwt de minister voor het laatst 4 TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG hou f1 het lJ scherm in het oog RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/. MAANDAG 17 OKTOBER 1977 P door Ton Oliemuller Jan Jonker: „Ik lag vaak in bed te woelen als ik weer een tv-stuk met decors moest uitrusten". In het decorcentrum van de NOS bewaart men met nostalgische zorg de meubelstuk ken, welke de namen hebben gekregen van de beroemdheden, die hun bewierookte body er in hebben neergevlijd. Men houdt daar de Mies Bouwmanstoel stofvrij en men denkt niet aan wegdoen van de Bomansbank, van waaruit de weggedoken schrijver zijn geesti ge en geestrijke bedenksels over het kijkvolk uitstrooide. Daar hangen voorts de Charlotte Köhler-gordijnen gedrapeerd naast het Ko van Dijk-buffet. Een bijzonder historische stoel draagt de naam van Wim lbo, een 18e eeuwse voltaire, die Ibo's lijf en leden steun de, terwijl de grote meester alles vertelde over cabaret, van Aristide Bruant tot Wim Kan. Chef van die decorafdeling, Jan Jonker, die met pensioen gaat, kan er onuitputtelijk over vertellen en John Schwitters van de NOS- voorlichting zorgde ervoor dat die verhalen terecht kwamen in het omroepblad „Spreek buis". Jonker behoort tot de pioniers van het tv-omroepbedrijf en heeft in alle functies de televisie helpen uitgroeien tot wat deze nu is. Zelfs zijn vrouw schakelde hij daarbij in. Zij waste altijd de witte jurken als die op tv moesten worden gebruikt In een gewoon wasmiddel werden deze veel te helder wit en sloegen zij op het scherm de naaste omgeving weg. Mevrouw Jonkers had daar wat op gevonden door ze in theewater te wassen, lekker fris en toch niet witter dan die van de buurvrouw. Jan Jonker, zoon van een antiquair, had met zijn bariton operazanger willen worden, maar vond daarvoor in ons land weinig tot geen emplooi. Hij kwam in Den Haag terecht op het ministerie van Defensie, waar hij de Dienst Welzijnszorg onder zijn hoede kreeg, de verzorging van ontspanningsavonden voor militairen. Toen in de jaren '50 de televisie de kop opstak, solliciteerde hij naar het baan tje van regie-assistent. Er stonden daar toen echter nog zoveel functies open, dat hij ter plaatse werd aangesteld tot studiochef en toneelmeester. Hij deed in die beginjaren van alles. Hij zorgde voor de decors, de aankle ding, de techniek, de regie, de grime, de financiële regelingen met de artiesten en dit dan zo'n twintig uur per dag. Iedereen hielp toen nog iedereen. Het algemeen gevoelen was dat van pionier. Zijn zorg richtte zich echter steeds meer op de requisieten. Hij ontwikkel de daar een soort passie voor. Willy van Hemert weet daar alles van. Die schrijft daarover in zijn boek „25 jaar tv-bele- venissen": „Af en toe komt hij bij ons thuis, een goedige donderwolk waar geen bliksem kwaad in zit. Hij drinkt een borrel en rookt een sigaartje en hij praat: „Heb je die lamp gezien in dat stuk van v.d. Kamp? Hoe vond je de stoelen in „Brainwave"? Hij ziet geen drama's, geen shows, geen cabaret. Hij ziet stoelen, lampen en kolenbakken. Hij moppert veel, hij voelt zich miskend. Terecht, denk ik, hij weet niet wat eerzucht is. Hij heeft zijn hele leven vergeten te streben." Jan zat altijd achter de mooiste dingen aan. Hij kreeg eens te maken met Domeinen in Den Haag, die een dozijn oude stoelen over had en of hij daarin geïnteresseerd was. Jan liet ze onmiddellijk naar Hilversum brengen, omdat hij er wat in zag. Hij liet ze taxeren en zich door een deskundige vertellen, dat daar voor zo'n zesduizend gulden bij elkaar stond. Later belde Domeinen, dat die stoelen natuurlijk betaald moesten worden. Hoeveel, wilde Jan Jonker weten. Domeinen: „Vijf gulden per stuk is wel genoeg." Zo heeft Jan Jonker in de loop der jaren menig stuk requisiet voor een zacht prijsje naar Hilversum gehaald, mede waardoor het kijkgeld laag gehouden kon worden. Jan Jonker: „Ik lag vaak in bed te woelen als ik weer een tv-stuk met requisieten moest uitrusten. Waar haal ik het vandaan en wat zijn de kosten?" Dit maakte hem tot een beruchte figuur in alle zaken waar hij iets van zijn gading meende aan te treffen. Hij ontpopte zich als een superbietser en leende bij het leven. Zelfs paleis Soestdijk was voor hem niet veilig. Als de tv er moest zijn voor uitzendingen, zag Jan, zo luiden de verhalen, altijd wel kans een oud hofdamebed of zo van de rommelzolder mee te smokkelen. Jan Jonker ontzag zelfs de hoogste omes van de omroep niet. Toen hij eens boompjes en struikjes nodig had voor de aankleding van een tv-spel, kapte en sneed hij die weg uit de tuin van Jhr. Roëll, de toenmalige AVRO- voorzitter. Die zag dat helemaal niet zitten en verbood dat, waarop hij het antwoord kreeg: „Lig niet te kletsen. Het is voor een AVRO-uit- Toen dezer dagen minister Van Doorn van CRM aan Veronica liet weten, dat deze om roep de C-status niet krijgt, omdat zij niet de vereiste 100.000 leden heeft, die ook kijk geld betalen, liet Rob Out een uitermate vlammend protest horen en ging hij gelijk in beroep bij de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van de Kroon. En toch had de minister de VOO uitermate coulant behandeld. Ten eerste handelde de minister niet op eigen houtje, maar op advies van de Omroepraad. Ten tweede moet de min.*Ster toezien op naleving van de huidige omróepwet, waarin staat dat alleen zij als ledeii van een omroep kunnen worden aange merkt die ook kijkgeld betalen. Van de 180.000 door de VOO opgegeven leden betaalt volgens de Dienst Omroep Bijdragen de helft geen kijkgeld. Dat zijn dus jongeren die mee kijken op het toestel waarvoor hun vader betaalt. Ten derde heeft de minister aan Rob Out laten weten, dat de afwijzing als C-om- roep niet betekent, dat hij met zijn VOO per 1 april uit de ether moet. Nee, zegt de minister ongeveer, je kunt blijven tot 1 juli. Dan is waarschijnlijk de omroepwet gewijzigd en gaat iedereen, die als lid van een omroep staat ingeschreven, meetellen in het ledenbestand, op grond waarvan zendtijd wordt toegewezen. Nu heeft Rob Out gelijk, dat die ledentellin gen van de Dienst Omroep Bijdragen niet helemaal kloppen, gelijk VARA en VPRO al aantoonden. Maar zoals de zaak nu ligt, kan de VOO volgend jaar september al starten als C-omroep. Toch schrijft Rob Out aan de minister: „De VOO acht de afwijzing door de minister in strijd met elk beginsel van fair play en be hoorlijk bestuur". En daarin toont Rob zich nog helemaal de echte priaat, de oude zeerover, die met scho ten voor de boeg de minister voor het laatst waarschuwt. De minister bestuurt onbe- zending en morgen zetten we het allemaal weer netjes terug." Jan Jonker was niets te gek. Hij kon alles leveren: ijsberen, goudvissen voor de kom van Willem, Christuskoppen en toen hij eens van een kerkhof met toestemming een oude zerk mocht weghalen, deed hij dat zo enthousiast dat hij in de kuil donderde. De serie „58 miljoen Nederlanders" stelde aan zijn afde ling bijzonder hoge eisen. Maar Jan stond voor niets en verscheen met de gewenste zak vol levende kakkerlakken, een zak meelwor- men en een zak nog warme, dooie ratten. Ten behoeve van een Roald Dahlspel van Jan Keja van de TROS liep hij zelfs de snijkamer binnen van een universiteitsziekenhuis om daar te zoeken wat hij nodig had. Soms liet hij de requisiet en wel eens de- requisieten. Met het hele tv-vak in zijn vingers draaide hij zijn hand niet om voor veeleisende uitzendingen. Z o vertaalde, bewerkte en re gisseerde hij eens Benjamin Britten's „Let's make an opera". Als men het hem zou vragen, wil hij iets dergelijks best weer eens doen. Jan's decorafdeling bevat meer van 100.000 requisieten, welke opgeslagen staan (liggen) in lange vakken, die straatnamen gekregen heb ben. Tv-makers uit de hele wereld komen er wel eens een kijkje nemen en noemen dit dan de meest complete decorafdeling ter wereld. Jan betreurt het hevig daar uit te moeten stappen, al vertrouwt hij zijn naaste medewer kers alle decorcuriosa toe. Elk stuk of curio sum torst het verhaal van wat Jan heeft moeten doen om er aan te komen. Bij elkaar vormen al die anekdotes een levensverhaal, 2ijn levensverhaal, en dat trek je niet uit als een stofjas. Er wordt over gedacht om Jan Jonker na zijn pensionering aan te stellen als rondleider op de decorafdeling met veel buitenlands bezoek en een interesse die alleen door Jan aange voeld en opgevangen kan worden. John Schwitters: „Vreemd eigenlijk, een gids door zijn eigen schepping, zijn eigen levens verhaal." NEDERLAND I DUITSLAND NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.04 Carnaval onder water, docu mentaire 20.00 Tatort, TV-serle NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Arthur Rubinstein in Polen, TV-film Symbiose 22.35 Voor Surinamers NOS 22.39 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Staatsloterij (622, trekking 2) 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickle, de Viking, tekenfilm serie 19.30 De stuntelaars van Chicago, TV-serie NOS 20.00 Journaal KRO 20.00 Journaal KRO 20.25 De terugkeer van de Wre kers 21.15 Muppet Show 21.45 Sanford en Zoon, TV-serie 22.10 Brandpunt KRO/RKK 22.50 't Zand 33 (erfelijkheid) NOS 23.15 Journaal in hü 18.00 Nieuws uit Westfalen 18.05 De twee van tlon, TV-serle 18.40 Wat u beviel 19.45 Kabillowitsch 20.00 Journaal 20.15 Panorama 21.00 Liedjes uit vijf eei 21.45 Hefnrich von Klei 22.30 Journaal 22.50 Amphitryon, TV-S| 1.25 Journaal DUITSLAND 18.20 Fahrt ins Blaue, s 19.00 Journaal 19.30 Showkandidaten o 20.15 Praxis, gezondhe ne 21.00 Journaal 21.15 Skareda Dedlna sche speelfilm (1975) 22.35 Journaal BELGIE NEDERLAND 18.00 Pierrot, TV-serie 18.05 Klein, klein kleutei 18.20 Circus Rondau, TV 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Antwerpen boven 20.50 Grote lui, kleine II serie 21.40 Wikken en wegen 22.15 Journaal 22.35 Open school DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Lydla, TV-spel 12.05 Panorama 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Tijdelijk monnik, documen taire 17.05 Denkste?!, jeugdserie 17.55 Journaal DUITSLAND 16.30 Mozaiek 17.00 Journaal 17.10 Techniek voor kindi BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I 1819 P P Uitzending van de P.P.R. 18.30 Nws. 18.41 (S) Daar waar de molens staan. 19.00 (S) Ronduit. 19.40 (S) De bijbel open. 20.00 EO Regio. 20.10 Ga er eens voor zitten. 20.55 Ten slotte 21.05 NOS (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden en slechtzienden. 21.40 Open School. 22.25 Bond zonder naam. 22.30 Nws. 22.40 Boerenbont. VOO 22.55 (S) Intormatieshow en actualitei ten. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. Aansl.: Makro. 18.40 Muziek in vrije tijd. 19.30 Onderwijzen-kunst of kunde? 19.50 Psalm van de week. 20 00 l| (S) Klassieke muz. 20.45 (S) muz. 21.35 (S) Literama. 22.32 hoorspel. NOS 23.00 (S) Mei op morgen, met om 23.05 AktQ overz. Radio-TV 23.10 De It morgen. 23.20 Den Haag vandi Even op adem komen. 23.55 N> HILVERSUM NOS j AVRO 19 02 (S) Het t 20.02 Radiojournaal. 20.05 (>i claen-Dreammachine. 21.02 gen-uur-jazz-show. 22.02 Rad_ 22.05 (S) Platenscala. 23.02 (e lightshow. 0.02 Radiojourn# 1.02 (S) Live pop. 2.02 (S) K§ 5.02 (S) Truck. r HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50-Morgenwijding. 9.00 (S) Dansmuziek. 9.15 Open School. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Ar beidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Ra diojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf: een uur allerlei. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 12.55 Europa van morgen. 1310 (S) Pianospel. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Ra diojourn.) 17.00 Voor ons gemaakt :door ons gekraakt..), kinderprogr. 17.20 Overh. Voorl Ned.-Antilliaanse letterkunde. 17.30 Nws. 17.32 Radio journ. 17.50 Toppers van toen. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Ovenweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: klass. muziek. 9.00 De letter M. (9.30 Scheepspraat, 9.35 Waterstan den). 10.30 Ik sta hier niet voor de Als er één pianist is, die jaren lang aan de top heeft gestaan en daarbij ook als mens enorm geliefd is, dan is dat wel Art hur Rubinstein. De op 28 janua- rie 1886 in Lodz geboren Pool begon al op zijn derde jaar piano te spelen. Alsof dat nog niet genoeg was, trad hij twee jaar later op tijdens een liefda digheidsconcert in Warschau. Hij vertrok onder hoede van zijn zuster naar Berlijn, waar hij de belangrijkste man voor zijn verdere loopbaan ontmoet te. Dat was de violist Joseph Joachim, die de juiste leraren voor hem vond. Tweemaal heeft Rubinstein zich terugge trokken uit het concertleven om zich te bezinnen op zijn uitvoeringspraktijk. Daarbij kwam niet alleen zijn techniek in het geding, maar veel meer nog zijn gewijzigde meningen omtrent de interpretatie. Zijn belangstelling gold niet uitslui tend de muziek. Vooral de schilderkunst heeft hem altijd geboeid, maar ook de filosofie, acheologie en niet in de laatste plaats de theologie. Rubinstein woont nu al decennia lang bui ten zijn geboorteland Polen Vorig jaar bracht hij een be zoek aanhet Polen van nu én aan het Polen van toen. In het Polen van nu repeteerde hijmet het Philharmonisch Orkest van Lodz het pianoconcert in f-mi- neur van Chopin. Het Polen van vroeger is vooral de oude stadsgedeelten, die nog heel sterk de sfeer van eind vorige eeuw ademt. De Poolse regis seur Krysztof Rogulski volgde Rubinstein op diens pelgrims tocht en slaagde erin eenpoë tisch beeld van een bijzonder boeiende en vitale persoonlijk heid te geven. Ned. I 21.50 uur Arthur Rubinstein, de wereldberoemde pianist, is ondanks zijn hoge leeftijd (90) nog ongekend vitaal. Tatort Bij een bankoverval ontvoeren twee gangsters een bankkliënt als gijzelaar. Zij laten de gijze laar later weer los, maar behou den zijn aktetas. Als zij deze openen kunnen zij hun ogen nauwelijks geloven: de aktetas blijkt geld en juwelen te bevat ten ter waarde vein bijna een miljoen mark. Op de bank heeft men inmiddels ontdekt dat er uit een der safes op raadselach tige wijze juwelen zijn verdwe nen. Ned. I 20.00 uur. De Wrekers Het is al weer tien jaar geleden dat John Steeds op een geheime missie bij de grenzen van het IJzeren Gordijn, verwikkeld raakte in een moeilijke zaak. Een oude schoolvriend en toen geheim agent, Mark Crayford, wilde overlopen naar de „ande re kant". Steeds weerhield d hem hiervan door hem neer te schieten. De kogel kwam in de buurt van Crayfords hart te recht en in de loop der jaren komt hij steeds dichter bij de dood doordat deze kogel zich verplaatst. Hij is nogal verbit terd op John Steed en als de Bentley van John wordt opge blazen, zijn porselein wordt stukgegooid en de schilderijen worden kapot gesneden, dan is het voor Gambit niet zo moeilijk om uit te vinden wie er achter steekt. Ned. II, 20.25 uur Er viel gisteren weer het een en ander te beleven op de zondagse tv-avond. Om te beginnen kwam de KRO met „Omzien in wrok" van John Osborne, een stuk dat door de toneelgroep „Theater" al op de planken werd gebracht, in de televisiebewerking en re gie van John van de Rest. En die bevestigde er weer eens royaal mee, dat hij een van de allerbeste regisseurs is die de Nederlandse televisie in de 26 jaar van haar bestaan heeft op geleverd. Hij bracht het stuk in een klemmende opeenvolging van beelden op zeer suggestieve, maar toch nimmer ook maar in het minst aanstellerige manier en dat laatste kan niet van alle tv-regisseurs worden gezegd, die wij in de loop van die kwart eeuw hebben gekend. Een onge meen boeiende toneelavond, me de natuurlijk ook dankzij voor treffelijke creaties van met na me Josine van Dalsum en Hugo Metsers, die kennelijk als was in' de handen van Van de Rest zijn geweest. Het soms wrede lot van de tv- criticus wilde dat ik helaas niet het hele stuk kon uitzien, want de VPRO had voor ons nog de „BV Haast Show" in de vormge ving en regie van Jaap Drup steen, die al enige tijd geleden zo opzienbarend vorm gaf aan dat verhaal van Belcampo over de dag des oordeels. Deze keer ging het meer om de composi ties van Willem Breuker, zoals die door een ad hoe samenge steld orkest(je) werden uitge voerd. Drupsteen liet zijn weel derige, zij het toch beheerste fantasie weer de vrije loop in allerlei hallucinant aandoende beelden, maar hij leek mij min der geïnspireerd dan vorige keer. Het werk van Breuker werd aangekondigd als „Muzi kale Ongein", en daar heb ik niets aan toe te voegen, noch aan af te doen. Terwijl zaterdagavond op het ene Nederland „Wij Zwarten" in de weer waren, vertoonde de TROS op \het andere de twee eerste afleveringen van „Lins Hung", een Japanse avonturen- serie, die op een Chinees volks verhaal is gebaseerd en waarin trouwens Engels of wat daar voor door moet gaan wordt gesproken. Een bizar, min of meer exotisch in ieder geval bij zonder rumoerig gedoe, waar ik weinig boodschap aan heb, maar dat ik de liefhebbers uite raard van harte gun. Overigens, er wordt de laatste tijd met dat proces in Amerika van die jongens die een Kojak-moord nadeden weer veel gesproken over geweld op het scherm. Wel nu, wat zich eergisteren op bei de zenders weer aan geknqk, banken fe praten. 11.30 Oude. we allemaal: bejaardenprogr.f „de Boerderij". 12.49 Overh' Uitz. voor de landbouw. 13: 13.11 Echo magazine. 13.45 verandering. 14.00 Lange 1 Schoolradio. 15.00 In de waC 16.00 NMWS. 16.03 Spreekuü 17.00 Het zal mijn tijd wel dur» (S) Eurolight. 17 40 Tambu: inl verzoekpl. voor de Antillianen i| land. 17.55 Meded. HILVERSUM HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Cl 9 00 Nws. 9.02 (S) Als reiziger weg...9.30 (S) Van heinde e 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. Intermezzo. 13.00 (S) De meest te „klassieke tien". 13.30 (S) Korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) kunst. 14.30 (S) Guitariteiten Einde. gemartel en verkrachtinj speelde loog er werkelij om. Ik bedoel: het zal (na mogen verwachten i vurig hopen) wel geen aanwijsbare gevolgen, maar de vermanende taal nog al eens hoort en lees af en toe wel eens hypocritisch aan. „Televizier-Magazine", hal Bremer naar Bonn gestuu ons vandaar te informerei de afschuwelijke golf va reur die de oosterburen n teel weer eens teistert. Aa tend had Jaap van Meekre goed interview met kar Schakel, die gezien het fe hij tijdens de bezetting i ervaringen heeft opgedaai het perfide verschijnsel recht van spreken had e bovendien bijzonder behai waardige taal sprak. Ook de laatste dag van het P congres min of meer bijg den. En had alweer Van kren een vraaggesprek me positieleider Wiegel, die raard) nog steeds genei# genegen bleek te denken richting van een kationaal net in plaats van termer 7-8-1 of 7-7-2. Herman Hofh'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2