„Groot nieuws voor u" Belangstelling voor bijbel groter dan ooit Denkend aan Koudekerke (umfc HALF MILJOEN MAAL VADERLANDSE MINIATUREN Met als thema „de bij bel, een boek om te vie ren", begint morgen de eerste „nationale bijbel- week" in Nederland. Het is de bedoeling, dat deze bijbelweek een jaarlijkse gebeurtenis wordt. Hij wordt geor ganiseerd door de „Raad voor Contact en Overleg betreffende de Bijbel", waarin verte genwoordigers van veertien kerken, ge loofsgemeenschappen en bijbelorganisaties deel uitmaken. Op vele plaatsen, onder meer in de kerken, zal aandacht aan deze week worden besteed. Ook ra dio en televisie (met on der meer een uitzending op donderdag) zullen aandacht geven aan de bijbel. Ter inleiding brengen wij hierbij een artikel van een mede werker van het Neder lands Bijbelgenoot schap, Jan J. van Capel- leveen, die vooral wijst op de opmerkelijke groei in onze dagen van de belangstelling voor JHet Boek". Over enkele dagen zullen de grote persen van de Wage- ningse drukker Veenman en Zonen even stoppen. De direc teur zal heel voorzichtig de zojuist gedrukte vellen van de pers nemen en het verzamelde personeel toespreken. Reden: Van het in november 1972 verschenen Nieuwe Tes ta in vele landen van de westerse wereld heeft het omzetten van de bijbel in omgangstaal gezorgd voor een aanzienlijke tyoei in de bijbelverspreiding. De bijbel komt daarmee in handen van hen. voor wie de zwaardere taal van de officiële vertalingen een hindernis vormde. ment in omgangstaal „Groot Nieuws voor U" rolt het half- miljoenste exemplaar van de pers. Een opmerkelijk aantal: vijf honderdduizend Nieuwe Tes tamenten in vijf jaar tijds. Maar nog opmerkelijker is dat de verkoop van volledige bij bels in andere vertalingen in diezelfde jaren geenszins is af genomen. Integendeel. In de jaren zestig werden er per jaar gemiddeld honderdduizend exemplaren verspreid. In de jaren zeventig zijn dat er 125.000 geworden. Nog meer valt op hoezeer de bijbelverspreiding in de laat ste vijfentwintig jaar is toege nomen, als we de totale cijfers van alle bijbeluitgaven, bij bels, Nieuwe Testamenten, bij belboeken en kleinere gedeel ten met elkaar vergelijken. In 1950 waren het er 130.000, in 1960 bijna verdubbeld tot 213.000, in 1970 langzaam ge stegen tot 240.000 en in 1976 omhoog geschoten tot 600.000. Nog nooit zoveel Het jaar 1977 mag dan het „jaar van de bijbel" genoemd worden, omdat herdacht werd dat vijfhonderd jaar geleden in Delft de eerste bijbel ge drukt werd, de getallen bewij zen dat de jaren zeventig nu reeds zijn uitgegroeid tot het „decennium van de bijbel". In geen enkele periode in de af gelopen vijfhonderd jaar zijn zoveel bijbels gedrukt en ver spreid als juist in de tijd waar in wij leven. Nochtans hebben velen het ge voel dat de belangstelling voor de bijbel afneemt. Dat klopt echter niet met de statistieken van de bijbelverspreiding. Mensen betalen toch geen twintig tot zestig gulden voor een boek dat ze niet gebrui ken! En ook niet met de laat ste statistieken van het kerk bezoek. Die schijnen hun diep tepunt alweer een paar jaar geleden bereikt te hebben. Al leen: de bijbel wordt anders gelezen dan vroeger. Toen in 1637 de Statenverta ling verscheen, werd in een voorwoord gezegd dat de uit gave in het bijzonder bedoeld Aan het beschikbaar stellen van de bijbel wordt overal ter wereld grote aandacht en inspanning besteed. In alle mogelijke talen is de bijbel vertaald en een om vangrijke distributie maakt, dat hij daar beschikbaar is waar maar boeken worden verkocht. was voor predikanten en on derwijzers om voor te lezen. De bijbel was toen het boek van de kerk en de school, zoals eens in de Middeleeuwen de bijbel het boek was van de kerk en het klooster. De drukkunst had wel enige wijziging gebracht. Door de grotere oplagen was de bijbel goedkoper geworden en bin nen het bereik gekomen van de gegoede burgers. Maar noch voor, noch direct na de Reformatie en de geboorte van het protestantisme was de bij bel een boek voor iedereen. Dat kon ook niet, want maar weinigen konden lezen. Pas in de vorige eeuw werd het onderwijs algemeen en werd het voorrecht om te le ren lezen, schrijven en reke nen een plicht Pas in de vori ge eeuw werd de bijbel weer algemeen verspreid. De bijbel werd toen het boek van kerk en christelijke school en van protestantse kringen ook van het gezin. De gewoonte ont stond om na het eten, als het Niet vergeten Recente onderzoeken hebben uitgewezen dat de bijbel ook in het protestantse gezin steeds minder gebruikt wordt Nauwelijks een eeuw heeft de bijbel zo gefungeerd. Wisselen de schooluren, glijdende werk tijden, avondstudies en vrije tijdsbesteding hebben de een heid van het gezin doorbro ken. De leden zitten niet meer op regelmatige tijden aan tafel en hebben vaak ook de rust niet meer om samen het boek te openen. Toch betekent de doorbreking van een gewoonte van een eeuw niet dat de bijbel dus vergeten wordt. Hij wordt meer dan ooit individueel gele zen. En hij heeft ook in rooms- katholieke kring duizenden sa mengebracht in groepjes van tien of vijftig die zich ge- spreks- of bijbelkringen noe men. Vaak doorbreken ze de kerkelijke grenzen. Niet zo lang geleden schreef een flatbewoner zijn medebe woners, ongeveer honderd ge zinnen, en nodigde hen uit bij hem thuis deel te nemen aan zo'n spontane bijbelkring. Hij verwachtte drie vier reacties. Vijftig personen kwamen op dagen die nu verdeeld zijn over twee kringen. Hoeveel bijbelkringen nu in ons land bestaan is nooit uit gezocht Maar het aantal moet in de tienduizenden lopen. Toch blijft het de vraag waar al die meer dan honderddui zend bijbels die per jaar ver kocht worden, terecht komen. Een deel komt zeker in han den van een nieuwe generatie. Een ander deel dient ter ver vanging van bijbels die door hun gebruik versleten raken. Maar dat verklaart nog niet het feit dat er nu per jaar zo'n 25.000 méér verkocht worden dan in de jaren zestig toen de kerken toch nog veel beter gevuld waren dan nu. Beter leesbaar Een deel daarvan wordt waar schijnlijk gekocht omdat er in onze tijd bijbels verschijnen die door lay-out en lettertype beter leesbaar zijn. Er is ook veel meer variatie in de ver schillende uitgaven. Tot voor kort werd een bijbel éénmaal gezet. Van de afdruk van dat zetsel werden films gemaakt Al naar het formaat dat ge wenst was werd de afdruk vergroot of verkleind. Iedere bijbel zag er dus hetzelfde uit Slechts voor speciale uitgaven werd een afzonderlijk, ander zetsel gemaakt maar dat was steeds een kostbare zaak. Maar nieuwe zettechnieken en computers hebben variatie mogelijk gemaakt Samen met een grote zetterij heeft het Ne derlands Bijbelgenootschap bovendien een systeem ont worpen waardoor het tikwerk van een typiste via een mag neetband van de schrijfmachi ne worden overgeschreven op de ponskaart van een zetcom- puter, zonder dat er verder een mensenhand aan te pas komt Met wat snelle ingrepen kan nu een bijbel in een paar dagen in ieder gewenst letter type en ieder gewenst formaat op film worden overgeschre ven en gedrukt. Bijbels die veel beter leesbaar zijn dan die van twintig jaar geleden zijn het resultaat. In nieuwe handen Maar ook dit verklaart toch niet helemaal de hoge ver koopcijfers van nu. En zeker niet de tweede al even belang rijke vraag: Waar zijn die jaar lijkse honderdduizend extra Nieuwe Testamenten „Groot Nieuws voor U" terecht geko men? Leunen ze in de boeken kasten tegen de volledige bij bels in de Statenvertaling of de NBG-Vertaling van 1951 aan? Dat zal best waar zijn in vele gevallen. Maar lang niet altijd. Hoewel er nog niet veel onder zoeken zijn gepleegd blijkt toch steeds weer dat die Nieu we Testamenten ook in han den komen van hen die al in jaren niet meer in de bijbel lazen of die dat nooit gedaan hebben. In onze tijd komt ook in Nederland de bijbel meer in nieuwe handen. De toekomst zal uitmaken of de bijbel ook zijn invloed zal doen voelen op het leven van die nieuwe lezer. JAN J. VAN CAPELIEVEEN •«hum, nen uit hun W.W. Overbrug ging noemen ze dat in vakjar gon. In Zeeland klinkt zoiets meteen symbolisch. Zeeland heeft eeuwen in een machtig isolement geleefd. Het is Koudekerke aan te zien. Het dorp is een binnenvetter, die zich heeft teruggetrokken rond om de kerk, met de rug ge keerd naar Middelburg en Vlissingen, waar de weivaart aamborstig een zware fa briekspijp rookt. Straten zonder smaak, huizen zonder geschiedenis. Het wa ter is voorgoed verbannen naar de golvende akker achter duinen en Delta-dijken. De strijd tegen de zee - vrij wor stelen tegen de zilte weergolf en telkens op het nippertje weer boven drijven - is beslist in een technische overwinning geëindigd. Een knock-out op betonnen punten. In dit verdronken en telkens weer herrezen land van Wal cheren maakt Koudekerke zich gereed voor de invasie van dagjesmensen en vakan tieplakkers in 1978. Hotelka mers krijgen een face-lift; bar sten in bungalows worden weggeplamuurd. De dorpskom zelf doet nauwelijks mee, ligt trouwens op veilige afstand van het voetbad, waar straks weer de toeristische golven voor het dagelijks slijk zullen zorgen. Tussen badgast en bewoners ligt een niemandsland van ak kers, die de partijen doeltref fend scheidt Dorp en vloedlijn zijn in Kou dekerke niet onder één noe mer gebracht: er zijn duidelijk twee fronten, die slechts met een navelstreng van asfalt met elkaar verbonden zijn. Meeuwen onderhouden een frequente lijndienst tussen die uitersten. En Koudekerke meent, dat het zó goed is. Het droomt zich door de vier jaargetijden en staat op zijn rust Wat daarginds aan de door rookte horizon gebeurt is zijn zaak niet LEO THURING Momentopname in Koudeker ke, zo'n aardig Zeeuws bad plaatsje, dommelend onder de zuiderzon. Belichting: een stra lende, strakke, blauwe hemel, die als een vel carbon over het dorp is gelegd. Sluitingstijd: volledig. De hotels staren met blinde ogen naar verlaten dui nen. In de straten naar zee ligt het zout dik op de beslagen ruiten van de familiepensions. Het strand is leeg, een vracht wagen ploegt door het zand met een lading schelpen. Op de muur van een snackbar hangt een half verwaaid pa pier met „de koffie is klaar". Maar wat heb je aan zo'n uit nodiging, als de deur dicht is en de eigenaar met onbekende bestemming is vertrokken? September 1977: dood in de pot van Koudekerke. De poet is allang binnen en weer ver brast. Het dorp heeft zich voortijdig in winterslaap laten wiegen en de vlam van het gascomfort is op de spaar brander gezet In het enige hotel, dat nog open is, zegt de eigenaar: „Ik heb van de zo mer drie maanden Duits moe ten praten. Ik kan momenteel geen mof meer zien." Hij heeft wallen onder zijn ogen en morst met de koffie, die hij zelf heeft gezet Zijn medewer kers braden in Benidorm of Playa des Ingles de vette ka-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 15