Kreymbora
Bisschoppen: kerk moet huis
met vele woningen worden
kerk
en
wereld
KORTE METTEN
GEEN VROUWEN r
OP BERG ATHOS
ONDANKS EEG
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1977
l.F.IDSE COURANT
JUNS]
„Alle christelijke gemeenschap
pen in ons land zijn min of
meer in een crisis geraakt. Of
schoon nog steeds de plaats en
de functie van deze gemeen
schappen in het maatschappe
lijke leven van waarde worden
geacht, hebben zij als dragers
van godsdienstige en ethische
waarden bij uitstek, aan bete
kenis ingeboet. Het is niet over
dreven te stellen, dat de r.k.
kerk in Nederland, kwantitatief
de belangrijkste geloofsgemeen
schap, door de geestelijke en
maatschappelijke veranderin
gen wellicht het meest gete
kend is."
Dit schrijven de bisschoppen
van Nederland in een „panora
ma" (overzicht) van de r.k. kerk
in Nederland ten behoeve van
de bisschoppensynode, die als
gemeld morgen in Rome begint
en die zich zal bezighouden met
het godsdienstonderricht.
Het „panorama" is de tweede
bijdrage der Nederlandse bis
schoppen aan de bisschoppensy
node 1977. Zij hebben in een
ander rapport uitvoerig geant
woord op een enquête uit Rome.
(Zie ook Kerk en Wereld van
gisteren.)
Vele jaren hebben de grote
katholieke gezinnen gezorgd
voor groei van de r.k. kerk in
Nederland. De rek is er nu wel
uit Als typerend voorbeeld noe
men de bisschoppen de provin
cie Limburg, van oudsher de
meest katholieke provincie,
maar thans ook de provincie
met het laagste geboortecijfer
van heel ons land (11,8 promille
tegenover 13 gemiddeld in Ne
derland).
Steeds minder katholieke ou
ders laten hun kinderen als
katholiek inschrijven. Als een
der oorzaken daarvoor noemen
de bisschoppen het gemengde
huwelijk. Ruim 35 procent der
katholieken trouwt met een pro
testantse of niet-kerkelijke part
ner.
Deze ontwikkelingen hebben
ook konsequenties voor het
doopaanbod van kinderen uit
katholieke gezinnen. Dit daalde
van 97.6 procent in 1965 tot 90.4
procent in 1975. Ook heeft dit
gevolgen voor het katholieke on
derwijs. Het katholieke aandeel
in het totale onderwijsbestel
daalde in de periode 1973/1974
met 1,4 procent en in het jaar
1975/1976 met 1,3 procent. Óver
het kerkbezoek zeggen de bis
schoppen dat dit sedert 1966
gehalveerd is van 64,4 procent
tot 31,1 procent.
Beknopt gaan de bisschoppen in
op de situatie onder de jonge
ren. Zij merken op: „Bij jonge
ren overheerst het gevoel te ma
ken te hebben met een spreken
de in plaats van een handelen
de, met een over-geïnstitutiona-
liseerde in plaats van een vrij
makende kerk en met een wijze
van geloven, die voor het oog
weinig uitwerkt.
Voor jongeren, die wel deelne
men aan de zondagsviering
geldt, dat er een aanzienlijke
kloof is tussen wat de institutio
nele kerk verwacht en de feite
lijke motivatie van de betrokke
nen". De bisschoppen conclude
ren, dat de presentatie en de
geloofwaardigheid van de kerk
onder zware druk staan. Tevens
merken zij op, dat deze proble
matiek in steeds mindere mate
beperkt blijft tot jongeren.
Zij spreken nog over de polari
satie, die pas op de plaats
schijnt te maken, en over „teke
nen van vrijzinnigheid". De bis
schoppen zijn hier voorzichtig
met hun conclusies, omdat zij
daarin ook een mogelijkheid
zien van worsteling om het ge
loof.
Duidelijk echter is hun conclu
sie, dat het toebehoren tot een
kerk niet meer vanzelfsprekend
is. Jongeren en ouderen worden
voor een bewuste kquze geplaat
st. Degenen die bewust kiezen
worden daardoor meestal wel
tot een verhoogd sociaal engage
ment gebracht. Anderen tot een
verhoogde belangstelling voor
verinnerlijkte godsdienstigheid.
De charismatische beweging is
een voorbeeld voor deze tweede
ontwikkeling.
De bisschoppen constateren, dat
de kerk huisvesting moet bieden
aan beide stromingen. De kerk
moet een huis worden met vele
woningen, want anders lopen de
sociaal geëngageerden de kerk
uit en gaan de mensen, die ver
innerlijking zoeken, over tot sec-
tevorming, aldus de bisschop
pen.
Oostafrikaanse rooms-kath-
olieke bisschoppen uit Kenia,
Oeganda, Tanzania en Malawi
hebben tijdens een bijeen
komst in Kenia een verkla
ring uitgegeven, waarin zij
zich uitspreken tegen marte
lingen, geweld en onrecht
vaardige behandeling in vele
Afrikaanse landen, vooral
Ethiopië, Zuid-Afrika en Rho-
desië. Zij keerden zich in het
bijzonder tegen het recente
verbod door de Oegandese re
gering op zevenentwintig reli
gieuze secten en organisaties.
Eimert Pruim (43), die twaalf
jaar cursusleider was op het
vormingscentrum Den Aler-
dinck in Laag-Zuthem bij
Zwolle treedt per 1 oktober in
dienst van de stichting Kerken
Wereld in Driebergen. Hij
wordt eindredacteur van
„Open Deur/Goede Tijding"
als opvolger van Jac. Roos Hij
is ook redactie-secretaris van
het maandblad „Voorlopig".
C. C. Smitskamp volgt hem op
bij Den Alerdinck.
De Nederlandse interkerkelij
ke Lucasorde organiseert in
samenwerking met de r.k.
charismatische beweging
„Nieuwe Aarde" op zaterdag
15 oktober in de Kanaalstraat
8 te Eindhoven een ontmoe
tingsdag rondom het thema
„De dienst der genezing". De
van oorsprong Engelse en An
glicaanse Lucasorde (secreta
riaat Olympiaplein 15, Am
sterdam) streeft ernaar de
christelijke „dienst der gene
zing" een centralere plaats te
laten herkrijgen in de liturgie
en het leven der kerken.
De hervormde algemene dia
conale vergadering van dit
jaar wordt zaterdag 29 okto
ber in Deventer gehouden ron
dom het thema „Omgaan met
elkaar". Prof. dr. G. van Leeu
wen, hoogleraar aan de protes
tantse theologische faculteit te
Brussel zal daarover spreken.
Drs. P. A. C. Douwes, alge
meen secretaris van de Gene
rale Diaconale Raad zal „Lij
nen naar de toekomst" trek
ken.
In Tschenstochowa in Polen
hebben zevenhonderd gedele
geerden uit vijfentwintig lan
den deelgenomen aan het in
ternationale congres van
katholieke esperantisten. Er
waren priesters en bisschop
pen onder de deelnemers. Er
werd vooral gesproken over
de uitbouw van het katholie
ke centrum voor Esperanto in
Rome en over het streven om
Esperantocursussen te organi
seren aan seminaries. Men
bleek, erkentelijk voor het
feit, dat Radio Vaticaan uit
zendingen in Esperanto in het
programma had opgenomen.
Paus Paulus had in een tele
gram de organisatoren succes
gewenst met hun streven.
Werkgroep basisgroepen!
wil landelijk verband
De werkgroep „Dienst aan ba
sisgroepen en kritische ge
meenten in Nederland" heeft
in een oplage van tienduizend
exemplaren een oproep ge
richt aan de geïnteresseerde
christenen van alle kerken om
te komen tot de opbouw van
een landelijk verband.
De oproep richt zich tot die
christenen, die „losgeweekt uit
angst en plicht, proberen in
kleinere en overzichtelijker ge
meenschappen de draad van
het geloof weer op te pakken".
Of anders gezegd, christenen,
die zichzelf aarzelend of uit
drukkelijk presenteren of la
ten aanduiden als „basis
groep".
De oproep schetst ontstaan en
situatie van de thans ongeveer
tachtig basisgemeenschappen
in Nederland. Daarvan zegt de
oproep: ,'Eén ding wete
voortaan heel zeker,
mee is hun verzet in dij
wezen dan ook begonni
getekend: de kerk beginj
mensen, en nooit andeil
Vanuit dat inzicht hebbenT
groepen gevormd, die opf
schillende niveaus en opl
schillende manieren denl
en doend bezig zijn de I
terug te brengen tot de m j
De werkgroep vindt dat d
dringt om zich te beraden I
de opzet van een landelijk]
band. Dit is niet alleen i
voor overleving, maar
voor activering, aldus dej
roep. Deze solidarisering"
de basisbeweging mag
de oproep echter allerr
leiden tot een „derde
Het adres van de werkg
is Pasteurstraat 13, Utree hl
eaterki
lijke re
i. Een
Het verlangen van Grieken
land om toe te treden tot de
Europese Gemeenschap blijkt
op onverwachte moeilijkhe
den te stuiten.
De oorzaak is te vinden in de
monnikenrepubliek op de berg
Athos. Deze geniet sinds een
halve eeuw autonomie, maar
wordt naar buiten door de
Griekse regering vertegen
woordigd.
Als Griekenland toetreedt tot
de EEG is het ook verp|8e
het beginsel van vrije vP", 1
ging toe te staan en datPe^!an
de gelijkstelling van maP1"00
vrouw. De monniken ojrhers
berg Athos. verzetten 1 M al
daartegen. Vrouwen helPr
tot de berg Athos geenIinen 1
gang. Mocht Griekenland
de EEG toetreden, dan mo zou 1
de vrouwen, desnoods mefest g-
weld, worden verhinderd^ Ha
341 vierkante kilometer g onw
gebied te betreden. ig he
eigent
Flannel pak van zuiver 3-Delig pak van zuiver 3-Delig pak van zuiver Modieus pak van zuiver Sportief tweed pak van zuiver
scheerwol.Ontwerp: Dick scheerwol.Ontwerp: Dick scheerwol. Kolbert in visgraat. scheerwoLTwill.Slanke scheerwol. Leren knopen.
Holthaus. Bruin. Holthaus. Bruin. 425.- Pantalon en vest uni. 475.- snit. Bruin Groen of bruin. 275-