Wie morgen niet even bijeen Opel-dealer langsgaat... kon daar later best eens spijt van krijgen... fj TA KEI,NIEUWE INSPIRATIE BU ÊDERLANDS DANS THEATER Israëlische filmkeizer maakt in Aalsmeer jacht op verdwenen partij uranium ADVOCAAT VAN PIETER MENTEN SCHREEF DREIGBRIEF NAAR GOLAN [%entie. Opname over vijf irTen van nu". Weggedoken in Mi rietkraag op de Westeind- in Aalsmeer heeft Me- Golan zijn bevel door gedeukte plastic toeter het water geschreeuwd. Ir zijn blauw-witte ijs- tranen zijn doodvermoei- i f ogen in een grondig gelooid icht. De keizer van de Is- iische filmindustrie lijkt op jiïze friskoude ochtend meer de hoofdrolspeler in een l at slordige verfilming van gaat schaatsen" dan 3S een meester-regisseur, die tig is met de opnamen van rhe Uranium Conspiracy" let Uranium Complot"). :h is hij in deze uren wel ;elijk de veldheer, die zijn irnationale jet-set-troepen ir de golven van de plas Straks in de bioscopen len de bezoekers zweren, Fabio Testi achter het i brullende speed- met 70 pk-motor zich door een dijk boort om met een snoekduik it op het water terecht te men. Maar in de praktijk ijkt, dat deze Italiaanse ac- die over de set loopt als vorstelijk geplukte pizza prima garnituur, te broos voor dit stuntwerk en de (stollende scènes overlaat de Nederlandse doordou- Wimpie Wagenaar. Wim- 'oor deze schnabbel gesto- in een feestelijk oranje ingspak is gisteren reeds zijn boot dwars door een nark gevlogen - door het ie raam naar binnen, door andere weer eruit - en bij bloedstollende operatie ft hij de praam van de Ismeerse bloemkweker Buis op een millimeter mist. Voor Buis, een 67-jari- A.O.W.'er betekende het jn filmdoop „en ik moet zeg- in, dat het me best bevallen Of ik bang was voor die K>t? Welnee, het stond toch het script. En het is alle- aal nep, wat in die films de ok slaat. Ik vond wel, dat die agenaar verdomd veel risi- 's nam. De splinters vlogen m mijn oren. En zelf heeft hij uk nog een raam van zijn aot verspeeld. Prachtig werk, it filmen". andaag wordt van Wagenaar Briangd, dat hij rolvast door n dijk schiet en rakelings ings een roeiboot scheert, aarin oom Charles en oom rits, twee geklofte figuranten an het Amsterdamse ver- uur be drijf Thonhauzer, als >ze vissertjes hebben plaats- enomen. Drie keer doet hij et ovèr, voordat het resultaat goedkeuring van Golan kan regdragen. En drie keer mo- en Charles en Frits ook de eer Wagenaar een reeks kra- ende verwensingen na- chreeuwen. „Een heerlijke ezigheid", stelt oom Frits vol- aan, „als ik die meneer Wage- laar in Amsterdam tegenkom ga ik liever een straatje om. Want tegen zo'n vierkante bo- dy-builder kan een mannetje van mijn postuur toch niet op. Maar hier kan ik mijn gang gaan: dat schelden staat im mers in mijn rol". Vanaf de kant komt weer een kreet uit de toeter van Golan. i.Kan het nog één keer, Wim. En deze keer graag vol gas". Menahem Golan (met ijsmuts) en Wimpie Wagenaar: regisseur en stuntman op zoek naar twintig ton uranium. De Amsterdamse stuntman Wimpie Wagenaar heeft in de film tot taak om met zijn brullende speedboot diverse objecten op de Westeinder- plas aan flarden te varen. Gisteren boorde hij zich dwars door een woonark en vandaag belaagt hij twee loze vissertjes aan de walkant. Wat een vak. Wagenaar spüwt een fraaie kring in het water en zegt: „Ik heb geen trek meer in dit land. Dit land is verpest door de jaloezie. Ze hebben een hekel aan je, als je lekker boert. Maar ze vergeten, dat zij de godganselijke dag op hun krent zitten en dat ik keihard werk. Ik zit nu tegenwoordig in het Majestic-hotel in Cannes aan de Cóte. Dat is beter voor mijn gezondheid dan Neder land. Je moet eens weten, wat hier aan agressie leeft. Giste ren ging ik met mijn boot door de Amstel in Amsterdam en toen werd er vanaf de wal op me geschoten. Kun je je dat voorstellen? Je reinste gang ster-methoden. En Golan kreeg eerst een emmer water op zijn kop en daarna nog eens een baksteen tegen zijn neus. Die goeie man heeft nou een gezicht als een mozaiek". Wagenaar spuit als een torpe do weg, nagestaard door Go lan, die inmiddels een ver frommelde brief uit zijn zak heeft gehaald. „Ken je die advocaat", vraagt hij, ik kreeg die brief gisteren in mijn hotel". Het is een schrijven van mr. L. van Heijningen, de Haagse advocaat van Pie ter Menten, die namens zijn cliènt het vol gende te melden heeft: „Blij kens persberichten van 7 sep tember j.l. heeft men u een boek ter verfilming aangebo den, hetgeen zou gaan over de zaak-Menten. Ik moet aanne men, dat dit het boekje is, dat geschreven werd door de jour nalist H. Knoop. Ik moge u er op wijzen, dat in dit boekje vele onjuistheden voorkomen. Cliënt echter beschikt over al le authentieke gegevens. Hij is bereid u in te lichten, opdat u zich een juist beeld kan vor men. Ik zal het dan ook gaar ne vernemen, indien u mocht overwegen verder op de zaak in te gaan. Het kan veel moei lijkheden in de toekomst voor komen. Een film over deze uiterst ingewikkelde en om streden zaak kan er slechts mede gebaat rijn, indien deze op de juiste feiten berust. Hoogachtend. Uw dienstwilli ge mr. L. van Heijningen". Geen levensverhaal Menahem Golan kijkt me aan en zegt: „Wat denk je er van? Wie is die meneer Van Heij ningen dan wel? Als hij me wil laten gijzelen zal ik er in elk geval voor zorgen, dat ik in de cel naast de zijne kom te zit ten. Ik denk er overigens niet aan om die meneer te ant woorden. Ik heb Menten na melijk niet benaderd en ik heb hem evenmin gevraagd, of ik de rechten kan krijgen van zijn levensverhaal. Ik wil rijn levensverhaal niet eens ver filmen. Ik wil het verhaal, het ongelooflijke verhaal van de ZAAK Menten vertellen. Ik wil laten zien, wat er in Neder land is gebeurd en tijdens de tweede wereldoorlog in Polen. schouw de zaak Menten ook niet als het zoveelste verhaal uit de oorlog. Het is het ver haal van een man, die leeft in het Nederland van 1977. In een land, dat een vooruitstrevende democratie is. Voor mij is het een nieuw Water gate-schan daal. En het belangrijke van een film daarover is dan ook het antwoord op de vraag: hoe kan een land, hoe kan een regering, hoe kunnen rechters betrokken raken bij zo'n ge val? Hoe kan een man, een miljonair, in dit land 35 jaar vredig leven? Dat hij veroor deeld moet worden staat voor mij vast. Hfet zou een schande zijn, als hij bij gebrek aan bewijs van rechtsvervolging zou worden ontslagen. Natuur lijk is Menten hoe dan ook schuldig. Mensen, die er bij zijn geweest hebben hem her kend, ze kennen Menten. Maar na 35 jaar jaar is het alleen zo heidens moeilijk om water dichte bewijzen aan te dragen. Dit is een uniek geval. Ik be- Van Heijningen kan i Als ik die film wil maken, maak ik hem". Golan stopt de brief van Van Heijningen in zijn zak en pro beert zich opnieuw te concen treren op het wilde waterwerk in de Westeinderplas. Voor zijn nieuwe film, die 2 1/2 mil joen dollar gaat kosten („mis schien een habbekrats voor Amerikaanse begrippen, maar voor een Israëliër is het net, of je een emmer leeggooit") worden opnamen gemaakt in Italië, Zaire, Australië, Belgie, Oostenrijk, Duitsland en Ne derland. „Omdat het gaat om een waar gebeurd verhaal filmen we op de authentieke plaatsen", legt hij uit, „Het Uranium Complot" wordt het gedramatiseerde verhaal van de Duitse vrachtvaarder Scheersberg A, die in de misti ge ochtendnevel van 17 no vember 1968 uit de haven van Antwerpen vertrok met 20 ton uranium ter waarde van 3.7 miljoen dollar in 560 vaten aan boord. De bestemming was Genua in Italië, maar daar is het schip nooit aangekomen. Vijftien dagen later'werd de Scheersberg A met lege rui men aangetroffen in een Turk se haven. Onmiddellijk ver spreidde zich het gerucht, dat de Israëlische geheime dienst, de Mossad achter deze ver dwijning zat en dat de ura- niumvoorraad inmiddels was aangekomen in Dimona in de Negevwoestijn, waar Israël een atoomreactor heeft ge bouwd. Dat verhaal werd ver teld door enkele dagbladcor respondenten en door een Amerikaans congreslid. Toch weet tot op de dag van van daag niemand, waar het ura nium is gebleven. Israël zwijgt in alle talen en laat de wereld gissen. Feit is in elk geval, dat die voorraad voldoende is om er dertig atoombommen mee te maken. In mijn nieuwe film vertel ik het hoe en het waarom van deze geheimzinnige zaak. En ook deze keer 'zitten er weer GENLAND LEIDSE COURANT ii komt het nieuwe seizoen 1977- naar Nederland om met het Dans Theater te werken. Het keer dat zij experimenteert traditionele dansgroep. Gezien ing vorig jaar betekent dit voor aM»rIands modern ballet hopelijk pei^e impuls. el^ oorsprong Japanse Kei Takei ,e0|) New York en bracht eens een een half uur durende, doorlo- Vorstelling met zeven mensen van nsgroep de „Kei Takei Moving Earth Ine". Het ballet was zo fascinerend dat de drang om te blijven kijken sterker werd naarmate de voorstelling voort duurde. Dat zij een van de weinige cho reografen is die iets nieuws brengt, blijkt uit haar „Light Parts I t/m XI" waarmee Nederland vorig jaar kon kennis maken door de vertoning van de balletten VIII en XI. Van de acht tot tien nieuwe balletten die dit jaar voor het NDT gemaakt worden, vormt het werk van Kei Takei waar schijnlijk, artistiek het boeiendste gedeel te, terwijl Jiri Kylian er in ieder geval drie choreografeert Children's Game, dat 23 januari 1978 in Den Haag in première gaat, beleeft rijn voorpremière in het Amsterdamse Carré. Voor het eerst in haar bestaan geeft het NDT hier een week lang voorstellingen en wel van 3 t/m 7 januari 1978. Het komisch ballet „Symfonie in D" dat oktober 1976 in première ging, krijgt een nieuwe versie. Bestond het eerst uit twee delen, in de nieuwe uitvoeriong zal het tweede deel veranderd worden en een nieuw derde deel worden toegevoegd. Voor het Hol land Festival, volgend jaar in het teken van de folklore, maakt Kylian een ballet op het concert voor accordeon en tape van Arne Nordheim. Door persoonlijke belangstelling van Ca- rel Birnie en privé contacten overgehou den uit 1960, gaat het Nederlands Dans Theater dit seizoen voor de tweede keer naar Israël. Er zullen o.a. voorstellingen gegeven worden in Tel Aviv, Haifa en het nationaal huis in Jeruzalem. Het Neder lands Dans Theater geeft dit seizoen 80 voorstellingen in Nederland en dat bete kent voor de balletliefhebber genoeg nieuw kijkplezier. ADVERTENTIE VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1977 PAGINA 11 Uitvoering van Kei Takei's „Light Part IX", ze komt dit jaar opnieuw naar Nederland. vele feiten in, die op waarheid berusten. Om het waarheids gehalte te onderstrepen heb ik ook een internationale bezet ting: de hoofdrollen worden gespeeld door de Italiaan Fa bio Testi en door de zoon van minister Mosje Dayan Asaf Zij beiden ontdekken het schip en volgen het op zijn zwerftocht door Europa. Ook doen enkele Duitse acteurs mee, waaronder Siegfried Rauch en Rolf Enden. Als al les gaat, zoals ik het me heb voorgesteld, kan deze film een internationaal succes worden. Wereldtopper Zijn film „Entebbe, operatie Thunderbolt", die vorige week in Nederland zijn uitgestelde première beleefde is inmiddels al een wereldtopper, die in duizenden copieën over deze aardbol circuleert. „Mijn film is inderdaad de derde over dit onderwerp maar afgaande op de kritieken heb ik toch het vermoeden, dat onze film de meest succesvolle is. Ik vind dat ook niet zo verwonderlijk, want de Amerikaanse versie met Elizabeth Taylor is in feite een zoetsappig verhaal in een gelikte stijl, waar ik niet van houd. En die andere film is gemaakt tot meerdere eer en glorie van meneer BronSon en vertelt dan ook meer over hem dan over de Entebbe-operatie. Ik belicht de zaak vanuit een subjectief Israëlisch standpunt en alleen daarom zit ik al dich ter bij de waarheid. In mijn film onthul.ik ook feiten, die tot nog toe top secret waren. Natuurlijk heb ik het geheel gedramatiseerd, want mijn op dracht was om een entertain- mentfilm te maken. Maar on danks dat is het beslist geen. avontuurlijke James Bondfilm geworden. De mensen, die bij mij de militaire rollen spelen zijn studenten van Israëlische universiteiten, ze rijn boer er gens in de Negev of zitten in Jeruzalem op kantoor. Ze zijn als Israëliër gemotiveerd, spe len in feite ook geen rolletje, maar beleven de werkelijk heid. Er zitten trouwens ook soldaten tussen, die betrokken zijn geweest bij de Entebbe- raid. Hun reacties, hun per soonlijke gevoelens heb ik ge tracht weer te geven. Als je mijn film ziet geloof je waar schijnlijk meteen, dat het in werkelijkheid ook zo is ge beurd. Hij is niet alleen om de poen gemaakt, om de commer cie. Ik heb hem in eerste in stantie voor Israël gemaakt". Allure Aldus spreekt Menahem Go lan, de hogepriester van de celluloid-tempel, die hard op weg is om de piepkleine Israë lische filmindustrie internatio naal allure te geven. „Ik hoop", zegt hij, „dat het me deze keer weer lukt om een film te maken, die zo interes sant is, dat de hele wereld hem wil kopen. Mijn land kan een beetje good-will best gebrui ken". LEO THURING foto's MILAN KONVALINKA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 11