BEELD SPRAAK V PRIJZEN VOOR FLEETWOOD MAC EN PRESLEY i'i'HMi'im H3 Engels gebeuren met de„Proms" TERUGBLIK RECHT DOEN AAN ONTWRICHTERS EN TV-KIJKERS ED MOET OPHOUDEN MET UITMELKEN DUBBEL- ELPEES VAN PAUL, RAMSES EN LIESBETH UITHUILBURO IN HET NIETS VERDWENEN TELEVISIE VANAVON TELEVISIE DINSDAG lillVHiH'll'll RADIO DINSDAG hou f1 het lJ scherm in het oog RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 19 SEPTEMBER 1977 PAGI%M door Ton Oliemuller Bij gewelddadige demonstraties wordt het geweld meestal verqorzaakt, uitgelokt door demonstranten en niet door de politie. Ver volgens trekt het uitgelokte geweld tv-came- ra's aan en wat de kijker later in beeld krijgt zijn vechtende politiemannen. Het is heel moeilijk om de oorzaak van deze mistekening weg te nemen. Dit is vastgesteld door de Britse guerrilla-spe cialist Richard Clutterbuck en dit werd dezer dagen opnieuw ter discussie opgeworpen door mr. J. van Maanen, hoofd tv van de NCRV. Clutterbuck schreef boeken over dit ver schijnsel en doceert erover op universiteiten, hij wordt ook vaak geciteerd, maar hoe je dit voor de hand liggende verschijnsel uit de wereld moet helpen weet hij ook niet. Clutterbuck houdt het erop, dat de camera er te laat bij is, pas bij de reactie van de politie. Ook de opstelling van de camera speelt hierbij een rol, nl. in de buurt van de politie bij wie de werkende cameraman een stuk bescherming zoekt. Hierbij voegt zich het feit, dat een vechtende politieman boeiender Mr. J. van Maanen blijft op zijn hoede voor doorgewinterde demonstranten, ontwrichters van de maatschappij. is om-te zien dan een weerspannige demon strant, die zich bezig houdt met het jennen van de politie, een verstolen activiteit die zich nogal eens onttrekt aan directe waarneming. Vergeten mag niet worden, dat cameralieden van verschillende omroepen jegens elkaar concurrentie (moeten) bedrijven door met de meest schokkende beelden te komen. Mr. Van Maanen voegt aan al deze constate ringen nog toe, dat een doorgewinterde de monstrant wel weet, dat hij de tv en de krant nauwelijks zal halen als hij alleen maar vreed zaam van zijn inzichten blijk geeft. Hij acht zijn zaak in vergaande mate gediend door een rel. Het is zijn opzet de publieke opinie te bereiken en te bewerken. De vraag dringt zich dan op: wie beheerst de situatie? In veel gevallen zijn dat degenen die de ongeregeld heden veroorzaken, de politie tot ingrijpen dwingen en daarmee de tv er toe zetten de publieke opinie te bespelen. De tv-makers moeten zich deze zaken scherp bewust zijn. Natuurlijk moet de tv aandacht geven aan mensen en groepen die de maat schappij willen verbeteren of voor hun rech ten opkomen. Dit verlangt de democratie. Maar daarbij lopen de media gevaar mis bruikt te worden door elementen die de sa menleving met geweld willen ontwrichten. Moet de tv in de weergave van uiterlijke verschijnselen zich niet terughoudender op stellen, zo vraagt Van Maanen zich af, omdat ontwrichters er op uit zijn de media te hante ren als intimidatiemiddel, nl. de burger via de angst een hersenspoeling te bezorgen. We moeten de ogen niet sluiten voor wat er aan dreigends om ons heen gebeurt, maar de dreiging moet niet lonender gemaakt worden dan zij al is. Als de overheid ingrijpt bij gewelddadigheden of te verwachten ontwrichtingen, we hebben dat nu van nabij meegemaakt, loopt zij de kans op een onbillijke beoordeling aan de hand van „onrechtvaardige" beelden. Hadden de kritici gelijk op het optreden van de overheid? Van Maanen zou wensen, dat in zulke gevallen de overheid komt tot een fanta sierijk samenspel met de media. In een demo cratie heeft iedereen recht op alle informatie. De tv-kijker heeft recht op zijn dagelijkse portie schrik. Maar schrik op basis van miste kening zou wel eens onheilzaam kunnen wer ken. De NCRV ziet het als een stuk eigen identiteit te blijven zoeken naar beelden die in de juiste maat ontwrichters en tv-kijkers bedienen. Niet alleen Cees Baay, tv-directeur van de TROS, maar ook Siebe v.d. Zee, in dezelfde functie werkzaam bij de AVRO, heeft het moeilijk met het NOS-journaal. Beiden zien het nut niet in van een ontkoppeld journaal, één om acht uur en eérf om half tien. Dit breekt avondprogramma's in tweeën en laat, zijn invloed ook gelden op het andere net, waar men het liefst rond journaaltijd een bepaald programma wil beëindigen om „weg lopende" kijkers te gerieven met het hele verhaal. Sindsdien, zo luidt het bezwaar, doen programmamakers niets anders dan knijpen in hun eigen werk. De ontkoppeling van het journaal had bovendien tot doel de kijker te plezieren. Ook dat valt tegen. De kijkdichtheid voor de journaals is eerder af- dan toegenomen. Terug dus naar het „dubbe-, ie" journaal om acht uur, volgens Baay bo-' vendien een breekpunt in het tv-kijken, waarbij ouders de kans krijgen hun kinderen naar bed te sturen, alsof een beetje ouder zijn aanpak van het grut door de TROS zou laten regelen. Het zit erin dat de heren Baay, en v.d. Zee sneller hun zin zullen krijgen dan zij hadden durven hopen. Bij de NOS bestaat nl. het plan om in de loop van het volgend jaar een lang journaal te geven tussen half acht en acht uur. Het journaal om half tien op Ned. I wordt dan opgeheven met dan wel aan het eind van de avond weer een langer journaal. De nieuwsuitzending om zeven uur verdwijnt ook en daarmee de STER-reclame, die op grond van de motie-Scholten wordt afge schaft. Siebe heeft overigens nog andere be zwaren tegen het NOS-journaal en als Siebe zijn zin krijgt hij heeft in Hilversum bij de diverse omroepen medestanders genoeg, dus daar ziet het wel naar uit dan zal NOS-joumaalhoofdredacteur Ed van Wester- loo zijn ideeën voor verbetering en verdieping van het journaal voorlopig in de ijskast moe ten zetten. Het NOS-journaal moet het nieuws kort en zakelijk brengen en met zijn handen afblijven van alles wat zweemt naar het bie den van de achtergrond of consequenties van nieuwsfeiten. Daar zijn de actualiteitenrubrie ken voor. Zegt Siebe: „Als er droogte heerst in de Sahel, mag Ed er hoogstens bij vertellen waar de Sahel ligt, omdat veel kijkers dat niet weten. Men noemt dat het „duiden" van het nieuws. Maar Ed is bezig het nieuws uit te melken. Ed zal dit „uitmelken" spoedig moeten staken en dan ook nog leren van de „duiding" een spaarzaam gebruik te maken". De kijker kan dus zijn recht op een behoorlijk afgerond NOS-journaal voorlopig wel verge ten. Hij zal zich tevreden moeten stellen met de stokpaardjes zoals die bereden worden in de nieuwsrubrieken van de verschillende om roepen. Ed van Westerloo kan verlevendiging van het NOS-journaal voorlopig wel vergeten. Het optreden van Paul van Vliet met zijn show in het Amsterdamse Carré, waarmee hij zijn toernee afsloot, is een feestelijke gebeur tenis geworden. Hij vierde niet alleen zijn verdaagdag (42), maar kreeg ook twee platina platen en een gouden voor een verkoop van meer dan 260.000 elpees. AVRO-tv nam de sterkste nummers uit deze show op en zendt deze de komende winter uit. Bovendien kwam dezer dagen deze show op dubbelelpee in de handel, Paul ten voeten uit zoals we hem kennen, maar zoals we al schreven, rijper geworden en daardoor werkend met meer persoonlijke betrokkenheid. Dit laatste is ze ker uit dit album te peuren. Dit mag ook gelden voor Ramses Shaffy, die zijn optreden samen met Liesbeth List op dubbel zag vastgelegd. Liesbeth met op het lijf geschreven liedjes, Ramses als een zingen de, levensvreemde zwerver, maar beiden in de begeleiding van de „Shaffies" zeer melo dieus. In „Cross-talks" spelen ze bovendien hun eigen situatie, het ietwat kinderlijke niet- willen-wel-willen, inclusief kleine komische verwijtjes. De satirische NCRV-tv-rubriek HINT - ui- thuilburo voor alle gezindten staat niet meer in het winterprogramma van de NCRV, is zomaar in het niets verdwenen. Althans, zo komt het de buitenstaander voor, want bin nenskamers-is er naar hartelust en ook wel een beetje met de moed der wanhoop over gedelibereerd. Pakken we deze zaak even op bij het begin, dan zien we tien jaar lang de onovertroffen Farce Majeure-satire, vervaardigd door een team van mensen, die elkaar uitstekend wis ten te vinden en op te vangen, die niet schuwden met zichzelf de draak te steken en de tekst synchroon lieten lopen met het tempo van het beeld. Je kunt je zelf niet blijvend herhalen, maar omdat het team zich als onlosmakelijk mani festeerde, werd op zeker moment overgestapt op een nieuwe opzet, die meer speelruimte bood en de fantasie nieuwe kansen gaf. Daar uit kwam HINT voort. Maar eigenlijk beleefde HINT een moeilijke start, omdat het nog beter moest zijn dan tien jaar Farce en nog meer speelse mogelijkheden moest bieden. Op de duur bleek dit niet haalbaar. Men was mis schien ook bezig teveel van zichzelf te vergea Het ging op roofbouw lijken en die mag men geen tv-man aandoen. De HINT-mensen hebben het er moeilijk mee gehad, maar uiteindelijk besloten zij-zich los van elkaar te maken. Elders in de program mering vonden zij werk genoeg. Alexander Pola is terecht gekomen in de „Wonderlijke wereld" waarin eens in de veer tien dagen door een gezin, gevormd door Bernard Droo, Tonny Huurdeman, Jennifer Willems en Wim Droge, zin en onzin des dagelijksen levens over de schreef en de hekel zullen worden gehaald. Fred Benavente wordt de man achter de Ted-show van Ted de Braak, terwijl Jan Fillekers en Henk v.d. Horst in het nieuwe programma „Showroom" de schuimige kanten zullen tonen van politiek, sport, natuur, mode en wat dies meer zij. Dit gebeurt aan de hand van interviews, liedjes, acts en andere trouvailles, waarvoor allerlei geestige en gulle lieden zullen worden inge schakeld. Zo is het HINT-zesmanschap uiteengevallen ih driemaal twee koppels, die in eigen pro gramma's inbreng ten goede zullen laten ko men aan wie ze daar verder met de haren bij willen slepen. HINT heeft ook nog een tijd met gast-arties- ten gewerkt Maar die zetten slechts een rolle-v tjes neer zonder zich wezenlijk betrokken te weten. En dat was nu juist HINT's sterkste kant. Hollywood De Amerikaanse popformatie Fleedwood Mac heeft bij de jaarlijkse „Rock-mu- sic Awards" vier „Rockies" in de wacht gesleept, waaronder de rockpersoonlijkheid van het jaar. De vorige maand op 42-jarige leeftijd overleden zanger Elvis Presley werd door de Amerikaanse critici dit jaar toegevoegd aan de „Rock Music Hall of Fame", een soort eregalerij van rock-musi- ci. Fleedwood Mac kreeg ook prijzen voor de beste langspeelplaat „Rumours" de beste groep en de beste platenproducent Elvis Presley werd geëerd voor zijn „totale bijdra ge aan de rock-muziek". In 1975 en 1976 gingen Chuck Berry en the Beatles hem in deze prijs vooraf. Anderen die op de nominatie stonden de prijs van de „Rock Music Hall of Fame" te krijgen, waren Bob Dylan, Buddy Holly, Little Richard en the Rolling Stones. Allen moesten echter wijken voor Elvis. De zwarte musicus Stevie Wonder verwierf twee „Rockies", voor de beste zanger van het jaar en het beste rhythm en blues album „Songs in the Key of Life". Boz Scaggs won ook twee Rockies, NEDERLAND I NOS 18.45 Fabelt|eskrant 18.55 Journaal NCRV 19.04 Black Beauty, TV-serle 19.30 Sll de Strand|utter, afl. 6 20.15 Last night of the Proms In Londen NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 De burger een hoveling 22.35 De acupuncturist, documen taire 23.00 Tot besluit Symbiose 23.05 Antl-kalkardemonstratle NOS 23.09 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Staatsloterij (trekking 2 no. 661) 18.55 Journaal VARA 19.04 Multinationals NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Nederlands Elftal 20.55 Klaverweide, TV-serle 21.45 Jack Pamell Show 22.20 Achter het Nieuw NOS 22.55 Journaal 23.00 Nederland-Joegoalaviê, basketbal DUITSLAND I 19.00 Nieuws uit NoordrlJi| Westfalen 19.05 Het geheim van de t kroon, TV-serie 20.15 Hier und heute 20.45 Kablllowltsch 21.00 Journaal 21.15 Panorama 22.00 Jazzconcert 22.45 Jeugd en alcohol, docu^* taire 23.30 Journaal DUITSLAND I 18.00 Journaal 18.10 De verloren eilanden, T) rle 18.40 Draalschl|f 19.20 Fahrt Ins Blaue, mui] folklore 20.00 Journaal 20.30 Automob!eltentoon8t< Frankfort 1 21.15 Relatie TV-maker/kl|. i afl.l J 22.00 Journaal 22.15 Een man wordt Jonger, komedie i 23.55 Journaal J BELGIE NEDERLAND: 18.00 Pierrot, tekenfilmserie j 18.05 Klein, klein kleuterjte LEI 18.20 Circus Rondau onn 18.45 Open School Loc 19.15 Sporttrlbune zo 19.45 Journaal van 20.15 Grote lui, kleine liedeitPe serie intc 21.05 Belgle- Spanje, basketfajfra: 21.45 Wikken en wegen jvee 22.00 Journaal en 22.30 Open school viol NEDERLAND I 10.30 Schooltelevisie NOS 13.00 Opening Staten Generaal 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND I 11.00 Journaal 11.05 Draalschi|f 11.30 TV-rechtbank 13.05 Panorama 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.15 Journaal 17.20 Autotentoonstelling fort BELGIE NEDERLANDS 14.00 Schooltelevisie EO: 18.00 Lichte koorzang. P.P.: 18.19 Uitz. van de PPR. 18.30 Nws. EO: 18.41 (S) Lectuur op tafel. 18.55 (S) Metter daad. 19.00 (S) Ronduit, muz. en in form. voor jongeren. 19.40 (S) De bijbel open. bijbelstudie. 20.00 (S) 20 jaar Bralectah docum. 20.20 (S) Een brugge- hoofd in het oerwoud, hoorspel. 21.00 (S) Reportage. NOS: 21.30 (S) Interna tionaal Koorfestival 1977. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu, inform, en verzoekplaten. 22.25 BOND ZONDER NAAM. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Noctrune, klass. ka- mermuz. VOO: 22.55 (S) Inform, show en aktual. 23.55 Nws. NCRV: 18.00 Nws. 18.11 (S) Hier e 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19 Populair klassieken. 20.00 Nws. Avondoverdenking. 20.10 (S) Re op .5 - Grande Messe des Morti lioz. 21.35 (S) literama. 22.25 (S) suilen, hoorspel. NOS: 23 00 (S) M oog op morgen. 23.05 Aktual. i Radio en TV; 23.10 De krant van gen; 23.20 Den Haag vandaag. Nws. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18, NOS-maal. AVRO: 19.02 Het steni perk. 20.20 20.02 20.05 (S) Supe Dreammachine. 21.02 (S) De neg< jazz-show. 22.02 Radiojourn. 22 Blues, ballads en beat. 22.55 23.02 (S) Candlelightshow. (0.< Radio-journ.) 1.02-7.00 (S) AVRO. alle twee voor zijn single „Lowdown", als beste single en beste rhythm en blues single. Linda Ronstadt werd gekozen tot de beste zange res van het jaar, Bruce Springsteen als de beste componist voor het liedje „Blinded bij the Light", Yvonne Elliman als de beste nieuwe zangeres voor „I think We can make It" en Stephen Bischop als besté nieuwe zanger voor „Save it for a Rainy Day". De beste nieuwe groep was Boston. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7. J2 (S) AVRO-klok (7.30 Nws. 7.41-7.55 Radiojournaal) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor da huisvrouw. 8.45 Oe Groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 (S) De platankeuze van Wil lem Strietman. Klass. muz. NOS: 9.30 Spiegel van België. AVRO: 10.00 Radio Lawaaipapegaai 10.10 Arbeidsvitami nen. Popülair verzoekplatenprogr. (10.30 Nws 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf. Ge var. progr. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 12.55 Knip perlicht. Verkeersmagaz. 13.25 Beurs- Radiojournaal.) 17.00 Gesprek met de Minister President. 17.30 Nws. 17.32 Prinsjesdag Instuif. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Het levende Woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: klass. muz. 9.00 De letter M (1). 9.30 Scheepspraat: inform, voor schippers. 9.35 Waterstanden. 9.40 De letter M (2). 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten: inform, progr (11.00 Nws.) 11.30 Ouder worden we allemaal: bejaardenprogr. 12.00 V len na nulichte muz. OVER! VOORLICHTING: 12.49 Uitzendini de landbouw. NOS: 13.00 Nws. Opening Staten Generaal, met om Schoolradio en om 15.05 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur. NOS Het zal mijn tijd wel duren: progr. 17.20 (S) Eurolight. 17.40 uit de regio. 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA: Tussen 7.00 en 8.00 Aktuè Dingen van de Dag. 7.02 (S) VAR«j drie uit het noordwesten van Ir Brabant. h HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) 900 Nws. 9.02 (S) Aktua-klanlf 9.30 (S) Van heinde en verre 1" Opus tien tot twaalf: met solisten. 12.00 (S) Inte klass. piano- en odcest muz. 1 De meest verkochte klassiel 13.30 (S) Koren en korpsen. 14.01 14.02 (S) Om de kunst. 14.30 (f riteiten. 15.00-17.00 (S) Belca Der RosenkavaJier. opera van J (fragmenten). „The last night of the proms" noemt men het slotconcert van het Londense Promenadefesti val in de Royal Albert Hall. Dit concert is een typisch Engels gebeuren met een fraai uitge dost publiek. Een vast onder deel is de „toespraak" van de dirigent, waarop uit de zaal met vaak geestige antwoorden wordt gereageerd. Naast een aantal wisselende onderdelen bevat het repertoire ook „Brit- tannia rules the waves" en „Land of hope and glory". Me dewerkenden zijn de violiste Kyung-Wha Chung, solisten BBC Choir and Singers en het BBC Symphony Orchestra o.l.v. James Loughran. Ned. 1,20.15 uur. Onder behandeling Acupunctuur is een 5.000 jaar oude Chinese geneeswijze die er van uitgaat dat in het lichaam een evenwicht moet bestaan tus sen positieve en negatieve ener gieën. Deze energie loopt via bepaalde banen, lijnen of meri dianen aan de oppervlakte van ons lichaam. Door naalden te plaatsen in een aantal van deze meridianen kan een eventueel verstoord evenwicht hersteld worden. Henk Mochels besteedt in deze aflevering van „Onder behandeling" aandacht aan deze geneeswijze en de situatie van de acupunctuur in Nederland, ned. I, 22.35 uur. Multinationals De VARA heeft een twee-delige documentaire gemaakt over de multinationals, wereld omspan nende bedrijven. In deze eerste uitzending wordt het begrip „Multinational" beschreven en gepraat met „de grote man" van Black Beauty vanavond op Ned. I om 19.04. Klaverweide Philips, Van Riemsdijk. Het po litieke aspect blijft niet onbe roerd als er wordt gekeken naar de medewerking van de ITT aan de fascistische staatsgreep in Chili, drie jaar geleden. Ned. II, 19.04 uur. Het huisje van ouwe Arie vormt een obstakel voor de uitbreiding van Klaverweide en moet daar om verdwijnen. Kuipers zoekt naar een oplossing en gesteund door de familie, bezorgt hij Arie een plaats in een nieuwe bejaar denflat. Daar zit de oude man, schoongeboend en geschoren, voor het raam en er is geen weg terug. Ned. II, 20.55 uur. Zowel de belangstelling voor „Rood-China" als die voor het barre verschijnsel van de gewe zen slavenhandel begint op de televisie welhaast epidemische vormen aan te nemen. Zij zitten met de AVRO en met „Roots" al verwikkeld in het troebele stuk geschiedenis en gister avond kwam de NOS nou weer met het eerste deel van een zesdelige gedramatiseerde docu mentaire over „de strijd tegen de slavernij". Nu ligt het met dit werkstuk van de BBC wel even anders dan met die modern- Amerikaanse en zeer gestroom lijnde versie van „De negerhut van oom Tom". Zij is kennelijk meer gebaseerd op de histori sche feiten en dus ook inder daad zowel gedocumenteerd als gedramatiseerd. Met het al gaat het voor degenen die en „Roots" en deze nieuwe NOS-serie wil len volgen onderhand wel op slavelijke arbeid neerkomen. Helemaal in de gewone docu mentaire historie kwamen we terecht met „de glorieuze op mars", het levensverhaal van Benito Mussolini. Een ongemeen boeiende film, ofschoon toch niet „gedramatiseerd". Men kreeg een voortreffelijk inzicht in de opkomst (tot aan het uit breken van de Tweede Werel doorlog) van de absurde man, die zo'n tumultueuze speelde spelde in een nog absurder brok wereldgeschiedenis. Men ziet het tweede deel van de docu mentaire, dat zondag aanstaan de vertoond wordt, dunkt mij, met spanning tegemoet. Martin (Brozius) mocht dan za terdagavond jarig zijn bij de TROS, wij, kijkers, die ook wel eens wat willen, waren het niet direkt eens met al die herhalin gen van oude televisie-series op het ene Nederland en een na- druppelende reportage van een onlangs in Kerkrade gehouden „Schlagerfestival" op het ande re. Goed, er was een dubbele aflevering van „Pepper". Knok ken geblazen. En daar moesten wij het hoofdzakelijk mee doen. „Nier en nu" had zich vastgebe ten in twee onderwerpen: dat van de kernwapens, zulks in verband met de „Vredesweek" en de situatie in de gevangenis sen en dat dan weer naar aan leiding van het onlangs versche nen rapport-Van Hattum. Het eerste werd met name aan de orde gesteld in een interview met generaal-majoor Von Meyenfeldt, gouverneur van de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Zij het toch met de beperking dat het bij nader in zien minder bleek te gaan om de algemene problematiek, dan wel om de gemoedsbewegingen van de generaal, die „als c ten" een verklaarde tegen: der is van kernwapens, die dat standpunt „als milili niet helemaal onbewimpeld uitdragen. Hij gaf ook toe een zeker spanningsveld" te ten, maar hij meende wel o kommerd een mening te kul hebben over „een samenle sproblematiek". Niet ten rechte naar het mij wil komen. René Eyberse gewaagde inl inleiding overigens van „iri pen" van twee actuele then Maar dat was er toch niet zeker ook niet in het gevall het item over de behandd van de gevangenen onder Daar had Catharina Keyl ongetwijfeld goed bedoj maar weinig zeggende rat) van gemaakt, bestaande] dwaze zich in een gevang afspelende revue-sketchesJ lardeerd met enige statera van prof. Van Hattum zelve met enkele onbenullige, zij] triest stemmende straatij viewtjes („Ze moeten de ela sche stoel weer invoert waarvan men toch onmogj kon aannemen, dat hij filmpje „verschrikkelijk"] gevonden. Wat die fluttengj portage tenminste nog d achtergrond meegaf. HERMAN HOFHUll

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2