El Barco: Bar-bistro i.o. K&O cursussen En verder.... „Mensen zijn mooier dan boerderijen of landschappen" TOONKUNSTORKEST ZOEKT MUSICI Richard Burton is voor de duivel nog niet bang Fons Jansen met „Kleintje Kunst" El Barco, pleisterplaats in Oude Wetering Versnel-Hoogvliet, tel. 071- 152085. Het Toonkustorkest Leiden staat onder leiding van diri gent René Verhoeff. De repeti ties op de woensdagavond in het schoolgebouw aan de As serstraat zijn inmiddels al weer in volle gang. Dit jaar staan werken van Bach, Vival di en Koumans op het pro gramma. Het orkest zal in Den Haag „Die Haghe Sanghers" en het Groot gemengd koor „Hagha Cantara" begeleiden en in Rotterdam het Rotte's mannenkoor tijdens de kerst concerten. Daarna volgen con certen in Noordwijk en in Lei den of Oegstgeest. Het orkest is op maandag 17 oktober te beluisteren in het NCRV-pro- gramma op de radio .Muziek in de vrije tijd" om 18.40 uur; er wordt dan een fluitconcert uitgevoerd. LEIDEN - Het Leidse Toon kunstorkest telt momenteel 40 enthousiaste leden. Dat neemt niet weg dat er nog ruim schoots plaats is voor violis ten, altviolisten, een bassist, klarinettisten, een fagottist en diverse koperblazers (vooral hoornisten). Belangstellenden worden vèrzocht contact op te nemen met de secretaresse van het orkest* mevrouw E. LEIDEN 'Henny Orri en Fons Jansen gevën maandag 19 september een voorstelling van hun programma „Kleintje Kunst" in de Leidse Schouwburg. De voorstelling begint om kwart over acht. In een „Kleintje Kunst" „stoeien" de twee cabaretiers met klassieke componisten en dichters. Hierbij worden zij aan de piano bijgestaan door Frans van Dalen. Voor Fons Jansen is het samenspel iets heel nieuws, voor Henny Orri de meer cabaretteske kant van het programma zoals de conférences, de cross-talks en de tour de chants. Van links naar rechts: Fons Jansen, Frans van Dalen en Henny Orri. Orgelconcert in Hartebrugkerk LEIDEN Onder leiding van Jan Schmltz wordt vrijdag 16 september weer een orgelcon cert gegeven in de Hartebrug kerk. De opbrengst is voor de stichting orgelfonds Hartebrug kerk. Het concert begint om kwart over acht. Achter het orgel zullen René Guldenmund, Arend v.d. Hei den, Jan Willem van der Jagt, Arie Plomp, Hans Wéstgeest en Simon de Zee plaatsnemen. Op het programma staan werken van Marius Monnikendam, Joh. Pachélbel, Joh. S. Bach, Paul Hindemith, H. Andriessen, Jeh. Alain, Jean Langlais, W. A. Mo zart, Felix Mendelssohn, Bart- holdy en D. Buxtehude. LEIDEN De Leidse Volksu niversiteit K&O heeft nog en kele plaatsen beschikbaar in het grote pakket cursussen dat zij dit jaar aanbiedt Bij de talencursussen zijn bij de ochtendcursussen Spaans en de avondcursussen Duits, Spaanse conversatie, Zweeds, Pools, Noors, Italiaans, Russi sch, Marokkaans, Latijn, Nieuw-Grieks en Nederlands voor buitenlanders nog niet helemaal volgeboekt Overi gens bestaat er de mogelijk-, held dat bij voldoende belang stelling de cursussen Chinees en Indonesisch aan het be staande vakkenpakket wor den toegevoegd. Belangstel lenden worden verzocht hun belangstelling in deze aan K&O duidelijk te maken. Verder bestaat nog de moge lijkheid om deel te nemen aan de cursussen mime, potten bakken, yoga, werken met sla ginstrumenten, autotechniek, macramé, slijpen van edelste nen, zeefdrukken, bloemschik ken en vliegertechnieken. Voor alle cursussen kan men zich opgeven bij K&O, Oude Vest 45 in Leiden, tel. 141141. De overige cursussen zijn reeds volgeboekt HAZERSWOUDSE KUNSTENAAR: OUDE WETERING - Veertig zitplaatsen op een Oudhollandse pla vuizen vloer, een knusse bar, sfeervolle verlich ting, een gezellig knette rend open haardvuur en een bistrale menukaart met welhaast uitslui tend houtskool-gegrillde vleesspecialiteiten, maar ondanks dat alles dient men bar-bistro El Barco aan de Kerk straat in Oude Wetering- nog immer aan te spre ken als een culinaire pleisterplaats in oprich ting. Ondanks het feit dat sinds de officieuze openstelling, zo'n dikke drie maanden geleden, al vele honderden kote letten, varkenshazen en andersoortige vlees schotels over de toon bank gingen, is het na genoeg monopole ga- s tronomen-onderkomen in Oude Wetering nog steeds niet officieel geo pend verklaard. „Dat is te wijten aan een aan tal tegenslagen", verklaart Koos Krispijn, die samen met zijn eega Annie en zwager Klaas Boomhouwer de zaak heeft opgezet. „Nu moet geluk kig alleen de gevel nog maar een kwastje hebben en waar schijnlijk gaan we nog voor het einde van de maand 'echt' open". Dat neemt niet weg dat voor dien toch al kennis kan wor den gemaakt met de kook kunsten van Annie, Koos en Klaas. „Want", zo redeneert het drietal, „samen uit, samen thuis", en dus staat men bij toerbeurt achter het snorrende fornuis en de roodgloeidende houtskool. Aanloopje Nog vers in het geheugen lig gen de dagen dat in het onder komen aan de Kerkstraat door Koos /en zijn vrouw Annie een melkhandel werd gedreven. Een handel, die uiteindelijk het veld moest ruimen voor de hartewens van de familie Kris pijn. Een sfeervol begin en vriende lijke ^prijzen moeten het aan loopje worden naar een groot schaliger en exclusiever uit spanning, daar aan de Kerk- weg. Voor eters, dansers en drinkers uit de wijde omge ving en niet in de laatste plaats uit het dorp zelf. Maar, alles op z'n tijd, omdat groei, volgens de driehoofdige lei ding nu eenmaal gelijke tred met kwaliteit en ruimte dient te houden. Over de vereiste gemeentelijke vergunningen zitten de drie niet erg in, om dat er aan dit soort gelegenhe den in Oude Wetering, getuige de klandizie, nog ruimschoots behoefte bestaat. Zoals eerder vermeld komt het gros van de vleesgerechten li- nea recta van de houtskool grill op het bord. Verantwoord voedsel, zeker bezien in het kader van de slogan „we zitten te veel, we drinken te veel, we eten te veel...". Daar komt dan nog eens bij dat de vleesscho tels worden opgediend met ei gengemaakte gemengde salade en frites, gebakken of gekook te aardappeltjes naar keuze. Biefstuk van de haas kost bij voorbeeld evenals een var kenshaas 19,50 gulden. Voor een entrecóte moet 14,75 gul den worden betaald en voor een varkenskotelet 11,75 gul den. Voor een maaltijd gebak ken kippepootjes dienen elf guldens en een kwartje op ta fel te komen. Een gebakken schnitzel kost twee kwartjes meer. De maaltijd versieren met een glaasje wijn ligt even eens binnen de mogelijkheden. Een glas rode dan wel witte wijn kost 3 gulden. In de categorie voor- en nage rechten ligt de keuze voorals nog wat beperkter. Diverse soorten soep voor de somma van 2,50 gulden en een huza rensalade van 7,50 gulden als vooraf mogelijkheden en voor toe de keuze uit een panne- koek met stroop (3 gulden), koffie al dan niet met een appelpunt (resp. 0,95 en 2,75 gulden), een smakelijk likeur tje variërend in prijs van 3 tot 4,50 gulden, een ijscoupe voor de somma van 3,50 gulden of een reuze-sorbet voor zegge en schrijve 5,50 gulden. Cordon bleu au LC Vier stevig platgeslagen sch nitzels beleggen met een plak belegen Goudse kaas en een plak gekookte ham. De schnit zels dubbelvouwen en be strooien met peper en zout. Zet de dubbelgevouwen sch nitzels vast met cocktailprik kers en bestrijk ze, alvorens zef op het houtskool vuur of in de ovengrill te leggen, met boter of olie. Ongeveer tien minuten aan beide zijden bruin bak ken. Serveren met gemengde sla en pommes parisiennes. Linda Blair, vier jaar ouder STUDIO The Marx Brothers (16) Weer zien met het illustere Amerikaanse trio in de wereldberoemde film "A day at the races". (Tweede week) CAMERA Bridge on the river Kwai (12) Reprise van een rolprent waarin krijgsgevan genen van Japan een brug moeten bouwen. LIDO I Madame Claude (16) De maker van Emmanuelle met een gelijksoortige film, waarin overigens de uitermate fraaie beelden op een wat beter verhaal gestoeld zijn. De film vertelt het verhaal van Madame Claude, die een uitzendbureau van willige meisjes exploiteert. (Tweede week) LIDO II New York, New York (a.l.) Barbara Streisand en Robert de Niro in een voortreffelijke romantische comedie. Het zien meer dan waard. (Tweede week) LIDO III Turks fruit (16) Uitstekende Nederlandse film met Rutger Hauer en Moni que van de Ven. (Veertiende week) TRIANON Speedtrap (16) - Joe Don Baker, Tyne Dale en Dianne Marchal zorgen voor de nodige actie door voortdurend elkaar in auto's te achtervolgen. (Derde week) REX Een brug te ver (14) Een uitsteken de film over de Slag bij Arnhem in de Tweede Wereldoorlog met tal van prominente acteurs. (Dertiende week). HAZERSWOUDE John Hakkaart, die van 19 september tot en met 10 oktober grafisch en fotowerk exposeert in Het Anker in zijn woonplaats Hazerswoude, vindt dat de méns in zijn oeuvre een groot werkzaam aandeel heeft De tweeenveertigja rige fotograaf. „Houd me te goede, een boerderij of een landschap vind ik mooi, hoor, maar ik heb er altijd graag een figuur, een mens, bij". Deze mens realistisch, naturalistisch, weergeven, dür is het hem om begonnen. Hij, bescheiden: „Dat doe ik eigenlijk ongemerkt!" De culturele commissie stelt hem nu in de gelegenheid om een globaal overzicht van zijn werk te geven. Als jonge jongen al op gezette tijden tekenend, werd hij retourcheur bij de Neder landse Rotogravure Maatschappij in zijn geboorteplaats Leiden. Hij ging naar de academie voor beeldende kunsten te Den Haag, waar hij het model- en portrettekenen én het illustratief werk meer onder de knie trachtte te krijgen. Op twintigjarige leeftijd, toen hij de studie aan de academie had voltooid, kwam de klad er in. John Hakkaart: „Ik zag toen de beeldende kunst niet zitten". Hij koos toen ook, na zijn militaire-dienst-tijd, een ander vak: hij werd fotograaf. Hij: „De creativiteit kwam niet voor honderd procent uit de verf'. De freelance fotograaf („reportage en portretten") heeft wel een grote belangstelling voor beeldende kunstenaars. Zo maakte hij een portrettenserie van de kunstenaar Paul Citroen, die hij op gezette tijden pleegt te bezoeken. Een bepaalde lijn vindt hij nog niet in zijn werk aanwezig, deze John Hakkaart Niettemin is een bezoek aan Het Anker tussen 19 september en 10 oktober de moeite waard. Een korte samenvatting van het werk dat de Hazerswoudse kunstenaar de laatste paar jaar maakte, brengt de bezoeker overigens wel tot de conclusie dat de mens Hakkaart („geen familie van de Leidse kunstenaar Fer Hak kaart") altijd aanspreekt. LUXOR The Exorcist II (16) Wat zou er van het meisje Regan terechtgekomen zijn, dat in de berucht geworden film „The exorcist" met zoveel pijn en moeite van haar gruwelijk gedrag genezen werd? Als filmproducenten zich d&t gaan afvra gen, dan zit er een vervolg in de lucht Maar omdat men er niet zo zeker van was of het bioscooppubliek dezelfde nieuws gierigheid aan de dag zou leggen werden de verdere belevenissen van Regan aan vankelijk als een film opgezet met een zeer bescheiden budget. Toen het scenario echter eenmaal klaar was, bleken er zoveel kostbaar te verwe zenlijken scènes in te zetten, dat „Exorcist II" onherroepelijk een dure productie zou worden. „The heretic" is vergeleken bij deel I en de navolgers als de Italiaanse imitatie „De antikrist" en Hammer's „To the devel.a daughter" een betrekkelijk rustige demoni sche film. Het meisje Regan de nu vier jaar oudere Linda Blair is schijnbaar weer gezond, maar nog wel onder psychia trische behandeling van de vrouwelijke arts Gene Tuskin. Regan beweert zich niets meer van het gebeuren destijds te herinne ren, maar als een trouwe volgeling van de omgekomen duiveluitdrijver Father Merrin een onderzoek naar diens dood komt in stellen blijkt uit experimenten met een „synchroniser" een soort lichtorgel dat twee personen te zelf der tijd onder hypno se kan brengen, waardoor zij een „kijkje" in eikaars gedachtenwereld kunnen nemen dat Regan *nog altijd met de demon Pazuzu aan het stoeien is. De film concentreert zich op het conflict tussen de in zijn geloof wankelende Father Lamont Richard Burton, die inderdaad een verbijsterde indruk maakt die Rega n's ziel wil redden en de nuchtere dokter Tuskin, die een medische oplossing zoekt Lamont's speurtocht naar Pazuzu leidt ten slotte naar de binnenlanden van Afrika waar sprinkhanen de oplossing blijken te zijn voor Regan's problemen. Als men Barbara Pallenberg's boek leest over de tot standkoming van de film, dan is alles mis gegaan wat maar mis kón gaan. Aan de film is dat niet te merken, evenmin als het feit dat regisseur John Boorman zijn oorspronkelijke versie van twee uur tot anderhalf uur terugbracht De film kan er alleen maar aan tempo door gewonnen hebben, al valt het accent nu wel meer op de zorgelijk kijkende Burton en zijn tegenpool, de arts, gespeeld door de koele Louise Fletcher, bekend uit „one flew over the cuckoo's nest". MILO John Hakkaart aan het werk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7