igen hoekje voor de kinderen
URN KUS UIT
iedere millimeter heeft
Extra aandacht
voor Philippijnse
produkten
Adviesbureau voor priesters heeft
minder te doen met uittredingen
VAN EGMOND MAAKT 'T BONT
Spinnen als een poes
en tikken als een klok
Roger Schutz bepleit
gedaanteverandering
van Vaticaan
■4INENLAND/BUITENLAND
LEIDSE COURANT
PAGINA 9
>or een meisje van acht jaar timmerde haar vader eens een
hitterend poppenhuis. Het had vier slaapkamers en zitkamer,
douche, een w.c., 'n dak (plus dakgoot) en alle lichtjes
i branden als er een schakelaartje werd omgedraaid. Eén
j echter was vervelend. Het kind mocht er nooit mee spelen,
(et zou zo jammer zijn als er iets werd beschadigd.
meeste ouders zijn dol op
kroost. Dat ze eigen wen-
i hebben wordt meestal wel
fkend, maar soms doen ou-
moeilijk. Vader maakt
zandbak, de kinderen spe-
erin. Maar ze vinden 't het
2 als ze stijf van de mod-
jjer op hun jurk kunnen klie-
•en met water en dat mag
weer niet. Begrijpelijk,
wel je daar weer tegenover
nt' stellen dat er wasmachi-
zijn en psychologen lopen
gillen dat spelen met water
i zand zo verantwoord edu
catief en creatief is. Ander
robleem is lopen met schoe
ien op de hardhouten nieuwe
Jjiltrap, dat geeft krassen en
het parket is heilige
irond. Kliederen met boetseer-
Jras en acrylverf in de kamer
j> taboe. Kauwgum, (misschien
jriet drop de enige aanvaard-
snoeperij) is ook taboe,
Jlant dat plakken ze onder de
Generatiekloof? Gezond
kerstand gebruiken? Wie
laakt het uit? Toch willen
:de ouders best wat inschik
kelijk zijn omdat ze het kind
graag een blije herinnering
aan het ouderlijk huis meege
ven als het volwassen is ge
worden. Hierbij helpt een ei
gen hoekje. Al is het nog zo
klein, dit plaatsje is eigen ter
rein en het mag zelfs een zand
bak zijn... In een flat zonder
balkon vulde een moeder een
groot dienblad met zand. Ze
zette het op een levensgroot
tafelzeil in een hoek en liet
haar kind er taartjes op bak
ken. De kleuter had danig ple
zier. In een eigen hoekje kan
ook een stevig tafeltje staan
met een paar kubussen of rie
ten stoeltjes. Een oude school
bank is helemaal het einde!
Die zijn te bemachtigen bij
een school die wordt opge
doekt of op de vlooienmarkt.
(Wel even ontsmetten In
een moderne beperkte lee
fruimte voor ouderen is het
een goed idee zo'n speelhoek
af te scheiden door een bank
of kast dwars op de wand te
Bij de inrichting van hun kamer denken de kinderen graag mee
zetten. Voor de ouders komt.er
goed tapijt op de grond; voor
de kleuters linoleum of vinyl.
Begin niet met kwetsbare
spullen. Neem voor de kinder-
meubes
ut dat niet splintert (dus geen
gedoe met sinaasappelkistjes)
en zorg dat er geen scherpe
randen aan stoeltjes of tafel
tjes zitten. Afgeronde kanten
beschadigen niet zo gauw als
scherpe. Een flink model
schoolbord wordt gewaar
deerd op de wand van de
speelhoek. Spijker aan de on
derkant een lat om krijtstof op
te vangen als er gekrijt moet
worden. De krijtjes kunnen
daarop meteen worden wegge
legd.
Geen ledikant
Kinderen spelen niet alleen, ze
slapen ook. Als de tijd van het
kinderbedje voorbij is geeft
een opklapbed in de (kleine)
slaapkamer meer ruimte. Een
bankbedje dat duurder komt
is handiger. Overdag is het
zitmeubel, de aanzet tot een
knus hoekje. Op tienerleeftijd
komen er dan rotanstoelen en
fauteuiltjes van gelakte buis
bij plus een tafeltje. Over het
bankbed komt overdag een
strak getrokken fleurige lap
wasbare gordijnstof. Bedjes
als zitmeubel moeten liefst
niet breder zijn dan 80 cm.
Wat ludieke kussens erop en
er is iets aardigs gemaakt.
Sommige zaken verkopen een
voudige zitslaapbankjes met
bergruimte voor dekens en
kussens. Nadeel is echter dat
elke avond het bed moet wor
den opgemaakt. We willen met
dit alles alleen maar zeggen
dat de fase van het ledikant
Na het succes dat Vroom en
Dreesmann heeft gehad met
de verkoop van artikelen uit
China, heeft men besloten om
nog meer onbekende landen
onder de aandacht van het
Nederlandse koperspubliek te
brengen.
De keus is nu gevallen op het
sprookjesachtige eilandenrijk
de Philippijnen met meer dan
zevenduizend eilanden en een
bevolking van vier miljoen
zielen. Nog ongeveer ander
halve week worden in de gro
tere warenhuizen van Vroom
en Dreesmann artikelen uit de
Philippijnen verkocht, waar
onder schelpen sieraden, lam
pen, plantenhangers en schel
pengordijnen. De inwoners
vajn de Philippijnen, de Phi-
lippino's vlechten van riet,
bamboe of rotan allerlei meu
bels, zoals bakjes, kastjes en
kamerschermen. Ook het ma-
cramé, het kunstig knopen
van gebleekt katoen is verte
genwoordigd in de vorm van
wandversieringen en planten
hangers.
Tenslotte heeft Vroom en
Dreesmann met mooie bor
duursels versierde blouses en
tropische sieraden zoals bont
gekleurde houten armbanden
ingekocht.
gerust kan worden overgesla
gen.
Kubussen
Gaat het kind naar de grote
school is het tijd voor een
bureautje. Maak onder het
raam een werkblad van hoek
tot hoek: 50 60 cm diep, 72
cm hoog. Zorg voor voldoende
ondersteuning. Ze zijn niet te
beroerd om erop te gaan
staan. Voor dit doel zijn er ook
simpele kubussen en aan-
bouwkastjes te koop. Een paar
van die dingen een eindje van
elkaar gezet, werkblad erop en
er staat een juweel van een
„bureau". Van kubussen is
ook een open kast te maken.
Leuk voor de allerkleinsten,
dan kunnen ze tenminste uit
getrokken laden niet als trap
gebruiken. Een doordenkertje.
Moeten twee kinderen met één
slaapkamer doen kan men
twee bedjes met de lange zijde
tegen elkaar schuiven, maar
dan met een flink schot van
plaathout er tussen. Dat geeft
meer rust en privacy. Zo'n af
scheiding kan tevens dienst
doen als prikbord. Van beide
kanten. Andere mogelijkheid
is twee bedjes haaks op elkaar
te zetten met een schotje ertus
sen. Het principe „laat ze mee
denken", is goed. Kinderen
vinden het fijn een duit in het
zakje te doen bij de inrichting
van hun kamer en wat kan het
schelen of de gordijnen rood,
groen of pimpelpaars zijn. De
ervaring leert dat ze wanneer
ze zijn „geraadpleegd", en ze
een stem in het kapittel had
den, veel netter op hun kamer
tje zijn dan als de ouders alles
zelf beslissen.
Ze vragen dan voor verjaar
dag of Sint gekke dingen als
een palingfuiklamp, een vis
net, dolle poppen of rare bees
ten, allemaal dingen waarop
alleen kinderen vallen. Op zo'n
manier wordt de inrichting
voor de kinderen een zoveel
jarenplan. Liefst met de toe
komst voor ogen. Van meubels
die ze later, op de middelbare
school bijvoorbeeld, nog kun
nen gebruiken of ombouwen
heeft men het meeste plezier.
Nerts met slang; kortjasje voor 's morgens en sport
Ronald v. Egmond, bontcoutu
rier uit Driebergen heeft zijn
boetiek in een huisje waar
eens de uniformen van de offi
cieren van Napoleon werden
gesneden. Over de waardevol
le historie van dit pandje hoeft
dus niet te worden gediscus
sieerd. Voor seizoen 1977/78
stelde Ronald een collectie sa
men, die varieert van voor
elke vrouw draagbaar" tot
hoogst extravagant. Zo'n f 895
voor een kort Toscaans lam-
jasje. Voor f 8000 een lange
wasbeer mantel van in diago
nale lopende smalle reepjes
bont en leer. De 7/8 lengte
voor de bontjas is terug; ook
wijde ruggen zijn modieus.
Van Engmond maakt knalro
de, witte en blauwe 7/8 Jam
mantels met bijpassende mof
fen, nerts patchwork jassen
met leer, die in elkaar zitten
als een borduurwerk, nerts
met slang, veel zwarte- en grij
ze breitschwanz ook voor een
grijs/zwarte étageJURK). Een
ware lappendeken is de jas
van zwarte blokjes lak en'sue
de met enorme kraag van
blauwvos, (f 1590,—). In de
show die meer Hollandse ste
den aandeed (Amsterdam, La
ren, en dergelijke) toonde Ro
nald dat hij graag shock-effec
ten teweeg brengt, trouw bij
gestaan door fameuze Mathil-
de Willink als mannequin, wie
geen modische zee te hoog
gaat. Mathilde in een cape van
nertsstaarten in aflopende
kleuren, vanaf hals tót voeten
uitdijend en deinend. Mathilde
in wit/zwart/rose- vossen cape
met rose pruik, een creatie die
de eerste prijs won rond de
film „The Pink Panter Strikes
Again" (Ronald zelf liep daar
naast in een zwarte bontcape,
aan de onderkant bezaaid met
rose vlokjes vos). Het werk
van niet alleen een groot vak
man, maar ook van een fanta
sierijk kunstenaar.
Binnenwandelende manne
quins droegen grote suède
rechthoekige koffertassen, be
zet met pluimpjes nerts. Daar
uit toverden ze een als een
soepele regenjas opgerolde
saffiernerts met nappaleer in
zetten. (Met tas f 6950).
Tekst: Tiny Francis
Plantenliefhebbers kunnen zich ten gerieve van hun lievelingen
een aardig instrumentje aanschaffen, dat eruit ziet als een
zwart/rode telefoon. Het is een ingenieus geval dat door
ingewikkeld systeem haarfijn aangeeft hoeveel- en wanneer de
plant een slokje moet hebben. Er zijn drie soorten planten:
droge- normale en natte planten, om het maar eens huiselijk
uit te drukken. Bij het begieten vergist de leek zich nogal eens,
wat jammer is want dan begeeft de plant het
De watermeter of „Greenthumb", zoals zijn officiële naam is,
helpt de liefhebber een beetje door te spinnen als een poes
of te tikken als een klok. Uitleg is hier op zijn plaats. Voordat
men zich met de gieter in de hand over zijn plantje buigt moet
men de „Greenthumb" met zijn stevige pennen in de aarde
steken. Bij de zogenaamde „droge" plant als de kleine Aloë
(vetplant) op de afbeelding mag men niet eerder wster geven
dan als men één klik per twee seconden hoort Deze tik
betekent: „ik heb wel een beetje dorst". Bij de normale groep
(informeren bij de bloemist, het zou te ver voeren alle planten
soorten in deze kolom op te noemen) pas gieten als men een
twee klikken per seconde waarneemt De „natte" groep
(bijvoorbeeld de Parapluplant) mag men pas water geven als
een spinnend geluid (vergelijkbaar met het tevreden gesnor
van uw kater als hij zich op een warm plekje heeft genesteld)
overgaat in een vlug klikken. De zogenaamde „natte" planten
mogen geen druppel water hebben als de „Greenthumb" dit
heftig (protesterend) getik Iaat horen. Pas op, ik heb voldoende
gedronken is het sein van de plant De watermeter bewijst
vooral goede diensten bij planten in plastic potten omdat
daarin de aarde lang nat blijft Vaak is het water gezakt en
lijkt de plant droog, maar onderin de pot zit nog een aardig
voorraadje vocht. „Greenthumb" geeft de boodschap door.
29.50).
de meeste van de twee-
iderdduizend moslims die
ns land telt eindigt vandaag
e jaarlijkse vastenmaand, de
PS amadan met grote gebeds-
ijeenkomsten, verspreid over
et gehele land.
(ij dit slotfeest, in het Ara-
sch „Eid El Fitr" genaamd,
ordt een gift geschonken aan
armen, zodat ook zij zich
)or die dag nieuw in de kle
in kunnen steken en feeste-
jk kunnen eten. De Neder-
ïdse moslims sturen hun gif-
1 veelal naar hun landen
H^an herkomst.
^tan het begirt-van de vasten-
m naand heeft de Federatie
loslimorganisaties Nederland
iet bedrijfsleven gevraagd de
iioslims de dag van het slot-
eest vrij te geven, als ook op
iet offerfeest, de andere grote
slamtische feestdag.
Volgens de heer A. van Bom-
nel, voorzitter van .de federa
le, is er vooruitgang geboekt.
)e meeste moslims die een
frije dag vroegen, hebben de-
re gekregen. Er zijn bedrijven
die aanvaarden dat vandaag
èen deel van de fabriek stil
valt. Ook een aantal schoolkin
deren krijgt vrij.
Tijdens de vastenmaand heeft
de federatie, waarbij zestien
atselijke organisaties zijn
ïgesloten, op een drukbe
zochte vergadering het besluit
genomen, dat volgend jaar alle
groepen de Ramadan op de
zelfde datum beëindigen. Dit
verhoogt volgens voorzitter
Van Bommel de kans op een
officiële vrije dag.
Het Centraal Adviesbureau
voor Priesters en Religieuzen
(CAPER) te Utrecht krijgt
duidelijk minder te doen met
priesters en religieuzen die
willen uittreden. Het aantal
uittredenden, dat het bureau
om advies vroeg, liep terug
van negen dertig in 1975 tot
twintig vorig jaar. In plaats
daarvan wordt steeds meer
advies gevraagd door perso
nen, die religieus of priester
willen blijven, maar begelei
ding zoeken voor hun proble
men.
Dit constateert het Jaarverslag
van Caper over 1976, dat deze
week onder de titel „Tien jaar
centraal adviesbureau" is ver
schenen. In een onder eigen
verantwoordelijkheid uitgege
ven bijlage „Met hart en zin
nen" gaat de directeur van;
CAPER, pastor N. Vendrik,
nader in op het affectieve le
ven en de relaties van pries
ters en religieuzen.
De begeleiding van de cliënten
duurt langer dan vroeger, om
dat hun problemen meer van
pastoraal-psychologische aard
zijn dan van praktische en
vooral financiële aard.
Cliënten die het bureau om
advies vragen en die niet wil
len uittreden, hebben uiteenlo
pende problemen. Vele pries
ters hebben vragen over de
ambtsuitoefening in deze tijd,
hebben het gevoel niet goed
moer te funktioneren in de
pastoraal of hebben proble
men met het celibaat.
Teruggekeerde missionarissen
hebben vaak moeite een ge
schikte plaats te vinden, ter
wijl missionarissen op verlof
zich afvragen of ze nog wel
zullen terugkeren. Dit hangt
volgens CAPER samen met
het feit, dat sommigen zich in
de derde wereld overbodig
voelen, zich overbodig hebben
gemaakt of tevens persoonlij
ke problemen hebben.
Religieuzen hebben vaak het
gevoel zichzelf leeg gegeven te
hebben, zonder ooit aan zich
zelf te zijn toegekomen. Een
groeiend aantal cliënten leeft
met de vraag: „Ik voel me in
de congregatie niet thuis en
zou toch als religieus willen
leven. Maar hoe?"
CAPER vindt het verheugend
dat orden en congregaties de
laatste jaren meer vertrouwen
hebben gekregen in het bu
reau. Daarom werden mensen
meer en beter verwezen. Door
deze betere contacten ziet het
bureau ook mogelijkheden sa
men met de besturen van de
religieuzen te gaan zoeken
naar de oorzaken van de pro
blemen.
Veel aandacht moet volgens
CAPER uitgaan naar de conti-
nuiteit.
Talrijke religieuzen lijden
eronder, dat het religieuze le
ven nauwelijks toekomst lijkt
te hebben. Sommigen kiezen
daarbij voor een herstel van
het verleden, terwijl anderen
op zoek gaan naar nieuwe vor
men. Ook de verhouding van
mannen en vrouwen zal voor
een aantal een probleem wor
den, zo meent CAPER.
Korte metten
Paus Paulus heeft de Italiaanse kar
dinaal Pericle Felici benoemd tot
president van de hoogste Vaticaan
se rechtbank, de apostolische signa
tuur. De 66-jarige Felici blijft voor
zitter van de pauselijke commissie
voor herziening van het kerkelijk
recht. Felici, die bekend is als jurist
en deskundige voor het latijn, werd
in Sengi, bij Rome, geboren en stu
deerde wijsbegeerte. Hij volgt kar
dinaal Fino Staffa op, die vorige
maand is overleden.
Drie lutherse gemeenten in Houston
(VS) hebben gezamenlijk een pater
franciscaan in dienst genomen als
maatschappelijk opbouwwerker. De
priester. Roberto Flores, specialist in
gemeenschapsopbouw, wordt te
werk gesteld in wijken die voorheen
voornamelijk blank waren, maar
waar zich nu negers en andere ge
kleurde bevolkingsgroepen vestigen.
Het aanzien van de kerken in West-
Duitsland is de laatste vier jaren
gestegen, zo blijkt uit een enquête.
Het getal van degenen, die menen,
dat de kerk niet in deze tijd past
is sinds 1973 bij vrouwen gedaald
van tweeëntwintig tot negentien
procent en bij mannen van dertig
tot negenentwintig procent. Onge
veer vijfenzeventig procent van alle
burgers kent de kerk een taak toe
in de huidige maatschappij. Het
aantal vrouwen, dat vindt, dat men
niet alleen aan het heden maar ook
aan de eeuwigheid moet denken is
met vijf procent gestegen en dat der
mannen met drie procent.
De Oostenrijkse bisschoppen hebben
in hun vijfjaarlijks verslag aan de
Heilige Stoel kunnen meedelen, dat
de belangstelling voor het priester
schap in Oostenrijk de laatste twee
jaar weer een stijgende tendens ver
toont. Uit de statistieken over het
studiejaar 1976-1977 blijkt, dat het
totaal aantal studenten wel iets is
gedaald, maar dat het aantal eerste
jaars is gestegen. Na het dieptepunt
van vijfenvijftig aanmeldingen in
1974. is het aantal nu gestegen tot
zesenzestig.
De wereldraad der methodistische
kerk heeft de Noordierse Sadie Pat
terson (69) onderscheiden met de
vredesprijs wegens haar strijd voor
•het beëindigen van de strijd tussen
katholieken en protestanten. Toen
haar de prijs werd overhandigd, had
zij juist vernomen, dat een 25-jarige
achterneef was doodgeschoten toen
hij per auto op weg was naar zijn
werk.
Roger Schutz, de bekende prior van de
oecumenische kloostergemeenschap van
Taizé in Frankrijk, heeft op het eucha
ristisch congres, dat deze week in de
Italiaanse plaats Pescara wordt gehou
den, gepleit voor een ingrijpende „ge
daanteverandering" van het Vatikaan.
Met eenvoudige middelen zou dit „klei
ne, vrije stuk grond" een gastvrije ont
vangstruimte kunnen worden, zo wijd
als de wereld.
„De bisschop van Rome" - aldus Schutz
- „is zeker nog beladen met de enorme
ballast van de geschiedenis, maar als wij
zijn ambt uit de weg gaan, hoe kunnen
wij hem dan nog in staat stellen dit ambt
van binnenuit te veranderen en tot een
oecumenisch pastoraat te laten worden?"
De prior constateerde dat vele niet-kath-
olieke christen beseffen dat zij de paus
niet links mogen laten liggen, maar sa
men met hem op zoek moeten gaan, „met
hem en met hen die hem terzijde staan.
Dit opdat alle bewoners van het yatikaan
zich voor een verandering inzetten en
samen een modelgemeenschap vormen".
Hierdoor zouden volgens hem katholieke
en niet-katholieke kerkleiders over de
gehele wereld „op onweerstaanbare wij
ze" worden geïnspireerd.
Zes Franse
Trappisten
naar
Orthodoxie
Een groep Franse Trappisten
zal binnenkort overgaan tot
de Orthodoxie. De monniken,
uit het bisdom Tulle, hebben
besloten zich aan te sluiten
bij de orthodoxe monnikenre
publiek op de berg Athos.
In een verklaring heeft de bis
schop van Tulle, mgr. Jean
Baptiste Brunon er de nadruk
op gelegd, dat de beslissing
van de Trappisten een breuk
inhoudt met de rooms-kath-
olieke kerk. „Dat moet duide
lijk worden gezegd, anders
ontstaat er verwarring".
De voorgeschiedenis van deze
opzienbarende overgang van
de zes Trappisten gaat al u-a ug
tot 1965. Toen hadden monni
ken van de melchietische ritus
uit Noord-Afrika de oude cis
terciënzer abdij van Aubazine
in het diocees Tulle betrokken.
Later vestigden zich Trappis
ten in de buurt. Aangetrokken
door de oosterse traditie van
de melchietische monniken na
men ook de Trappisten de By
zantijnse ritus aan. Sindsdien
kwamen zij steeds sterker in
conflict et de westerse vorm
van christendom, met als ge
volg, dat zij nu hebben beslo
ten zich bij de monnikenrepu
bliek van Athos aan te sluiten.
Het bisdom Tulle is ook be
kend vanwege het feit, dat
door tot 1962 de traditionalisti
sche aartsbisschop Marcel Le-
febvre bisschop was.