Edison behalve uitvinder vooral een kind van zijn tijd Minivoetbal onveranderd nieuw seizoen tegemoet5! van documentaire „Adam of aap" TELEVISIE VANAVOI RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG TELEVISIE VRIJDAG NEDERLAND I NOS 18.15 Nwtoriand-TsJucfiMlowft- kije, batfcotbail 18.45 FatetyMfcrant 18.55 Journaal EO 10.04 IGndarfcrant 19.30 Windkracht 16 19.55 Loven In een poel, docu- mentaire 2020 Adam ot aap?, documentai re eerie, afl. 1 20.50 21JO NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Die freudloae Gaaae, Dultae speelfilm (1925) NOS 23.05 Journaal NEDERLAND II NOS 1A45 Toeristische tips 18.55 Journaal KRO 19.05 Cijfer* Letters, quiz 19.25 Wondere wereld onder wa ter, TV-eerie 20.00 Journaal KRO 2025 Terugkeer van de Wrekers, TV-eerie 21.15 Kinderen va 22.05 Brandpunt NOS 22.45 Den Haag Vandaag 23.00 J DUITSLAND I 18.05 Droom van het varen, jeugd- 19.00 Nieuws uit Westfaldn 19.05 De Katoenplukkers, f 20.15 Hier und Heute 20.45 Tips voor landrotten I 21.00 Journaal 21.15 Plusminus, r gazine 22.00 Torna, TV-eerie, afl. 1 22.45 Contrasten i t 23.30 Journaal 1 1 DUITSLAND 18.00 Journaal 18.10 Pinocchio, 18.40 Draaiechllf 19.20 Drie is één teveel. 1 20.00 Journaal 20.30 Starparade 22.00 Journaal 22.15 Die Bonner Runde 23.15 Depressies, TV-fllm 1.05 Journaal 'pan jullei 18.00 De muis op Mars lr0K] 18.05 Rondomons 18.30 Rooien en blauwen fllmserie 18.35 De zevende hemel irrv 19.05 Filmpremièree 1 19.35 Kijk uit!. 19.45 Journaal 20.15 Muppet Show 20.40 Panorama 21.30 R lm klucht 21.35 Standpunten 21.55 Filmpremières 22.25 Journaal BELGIE NEDERLANDS 20.15 De Wereld In rie, afl. 21 21.05 Eur. kamp. ter beter, toen Berliner met de platte schijf of plaat uit de bus kwam, maar de beroemde zan ger Caruso verlangde voor het zingen van tien liederen hon derd Pond, een exorbitant hoog bedrag voor die dagen. Een andere fameuze zanger, Francesco Tamagno, stelde als eis dat zijn platen tweemaal zo duur zouden worden verkocht als elke andere plaat, hetgeen geschiedde. De koningin der zangeressen Nellie Melba vroeg niet veel geld, daar stond zij boven, maar zij ver langde een orkestbegeleiding van vijftig man, een technisch vrijwel niet te volbrengen waagstuk. Nadat zij de opna men terug had beluisterd, ver bood zij verkoop vin deze pla ten. Zij gaf pas toe, toen de door haar zeer bewonderde pianist Saint-Saëns haar ervan had weten te overtuigen, dat haar stem er goed uit kwam. Het laatste grote zangbolwerk, dat voor de grammofoon moest vallen, was Adeline Pat- ti, die al evenzeer bijzonder veel noten op haar zang had. Van alle kanten gevleid begon zij haar eerste aria te zingen, welke zij eiste onmiddellijk te rug te mogen horen. Zij barst te toen spontaan in uitroepen uit, dat zij nu begreep waarom de mensen haar graag hoor den zingen. „Een vrouw met zo'n stem", zei zij ongeveer van zichzelf. Nadien heeft zij de grammofoon nooit meer een duimbreed in de weg ge legd. Al deze menselijke accenten krijgen een ruime plaats in dit overvloedig technische boek werk van Leonard de Vries, die ook nog een begeleidende elpee vulde met de allervroeg ste opnamen, waaronder bijv. van de laatste der castraten in het koor van de Sixtijnse ka pel Alessandro Moreschi. Met zijn hoge vrouwenstem evenzeer een kind van zijn tijd die Alessandro Moreschi, maar dan wel van een heel ander soort dan Edison. TON OLIEMULLER 16.50 Journaal rf 15.55 Autotentoonstelling 17.40 Programma met de n NEDERLAND I DUITSLAND I 11.00 Journaal 11.05 DffecNJf 11^5 Opera en operette 11.55 De gekiaaUge heer uit het 13.05 Contraeten 13.50 Pereoverzicht 14.00 S 14.00 Journaal 17.00 Schooltelevisie HILVERSUM I NCRV: 18.00 De kerk vandaag. P.P. 18.19 Uitzending van het GPV 18.30 Nws NCRV: 18.41 (S) Vic Lingo en zi|n 5 trombones 18.53 Zojuist verschenen: boekenrubriek 19.00 Leger des Heils- kwartier 19.15 (S) De wereld zingt Gods. lof 20.00 (S) Goed gestemd, liedjespro- gr. 20.40 Een, twee. uit de maat: progr. over onderwijs en opvoeding 21.00 (S) Bij de tijd: vragen rondom vrede en veiligheid 21.20 (S) Orgelconcert 21.45 (S) Spraakmaken 22.25 Avondoverden king 22.30 Nws. 22.40 Politiek week- overz. 22.50 Van onze correspondenten 23.00 Rondom het woord 23.25 (S) Jazztime 23.55 Nws. HILVERSUM journ. IKON: 18.30 Kleur: i commentaar over kerk en AVRO: 19.00 Sporlpanora gen baas: informatieve s 20.05 (S) Orkestmuz. 21,05 informatief progr. 21.30 Hongaarse componisten 'zz.y ten, kunstrubriek 23.00 (S) Me op morgen met om 23.05 Akt^ overz.; 23.10 De krant van m om 23.20 Den Haag vandaag 2 HILVERSUM II HILVERSUM I KRO: 07.00 Nws. 07.02 Het levende woord. 07.08 (S) Lichte muz. (07.30 Ns.) 08.30. Nws. 08.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 08.45 (S) Lichte muz. (10.30 *Nws 11.00 (S) Grondstewardessen, gis teren en vandaag, gesprek. 12.00 (S) Lichte muz. (12.26 Mededelingen. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Lichte muz. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) De huts- geklutste kinderwinkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo. HILVERSUM II NCRV 07.00 Nws. 07.11 Ochtendgym nastiek. 07.20 Vandaag. vrijdag. 08 00 Nws. 08.11 Hier en nu. 08.30 Op de man af. 0835 Te Deum Laudamus. NOS 09.00 Aanranding en verkrachting. 09.35 Waterstanden. 09.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind? 10.15 Duidelijke taal. 10.30 NOS jazzportret. 111^; 11.03 Meer over minder. 12.311 mo. 12.49 OVERHEIDSVOORLf ding voor de landbouw. 13Ba< NCRV 13.11 Hier en nu. NCP" Vonken onder de as. 13.45 tyei Groene Linde 14.00 Aspecten^ kamermuz. 15.00 Zoeklicht ofLg. land. 16.30 Kijk op buitenland: West-Europa. VPRO 17.00 Welife kringen. 17.45 SYMBIOSE. 17 9ja HILVERSUM I leder heel uur nws. EO 7.02 (SM sound. 8.03 (S) Muziek en inl 9.03 (S) Verzoekplatenprogr. m ken. 10.03 (S) Te elfder ure. TR® (S) Gerard de Vries draait opf 12 03 (S) Nederlandstalige T NCRV 13.30 (S) Pop-contact nationale tip-30. 15.03 (S) Eli NOS 16.03 (S) Nationale Hitparal ROTTERDAM - Dit seinen zal de NCRV weer op de ver trouwde manier de minivoet balshow op bet scherm bren gen. Qua organisatie zal er in ieder geval niet veel verande ren. Alleen de Old Stars Den Haag zal niet meer in bet pro gramma voorkomen. Hiervoor in de plaats zijn nu enkele (ou dere) zuiderburen uitgenodigd met als bekendste naam Pol van Himst. De andere teams zijn nagenoeg betzelfde geble ven. Hoofdstad Amsterdam mag Frits Flinkevleugel, Geor ge van Boe kei en Frans Reuser als nieuwelingen verwelkomen. Zuid-Nederland mag zich ver beugen met de komst van Willy Brokamp en de van de Old Stars afkomstige Barry Hey- nen. Het meest opvallende van het nieuwe seizoen minivoetbal is wel dat de bekende namen bij het grote publiek steeds minder in de opstellingen voorkomen. Dick van Bommel van de NCRV heeft hier overigens een eenvou dige verklaring voor. „Het is ons de laatste seizoenen opgevallen dat het publiek niet zo zeer meer voor welluidende namen naar het Ahoy-sportpaleis komt of zich aan de buis kluistert. Het gaat nu meer en meer om het minivoetbal op zich. Bijvoor beeld een voetballer als André van der Ley. Wie kende hem voordat onze show begon? Toch was en is hij razend populair. Dat kwam gewoon omdat die jongen het spel goed aanvoelde en het speelde zoals het publiek dat wilde", aldus Van Bommel. De NCRV besloot (gelukkig voor Ahoy) dit jaar door te gaan met de voetbalshow daar de kijkdichtheid de afgelopen drie jaar zeker geruststellend was. In het seizoen '74-'75 bedroeg dit gemiddeld 18%, in het seizoen '75-'76 werd het cijfer op 32% geraamd. Dit aanmerkelijke ho gere percentage was vooral te danken aan de weinige concur rentie op het andere net. Vorig jaar bedroeg de kijkdichtheid overigens weer 22% wat bete kent dat 2.2000.000 mensen de minishow volgden op de buis. Het aantal gemaakte doelpunten is met de populariteit gestegen. Drie jaar geleden werd 96 maal gescoord, het seizoen '75-'76 trof de bal 130 keer het net terwijl het record het afgelopen jaar werd bereikt, 184 doelpunten. Cijfers, aldus Van Bommel, die er op wijzen dat de teams het belangrijker achten zelf te sco ren dan juist treffers te voorko men. De finale van vorig jaar is daar overigens wel een voor beeld van. Oost -Nederland ver sloeg de Militairen destijds met 12-6. Nieuwe voetballers in dei maar ook het arbitrale^ schap werd met een rechter uitgebreid. Cees de Bruin is de man totaal aantal arbiters (Van der Kroft, Van Rail Boosten) mag brengeif_ houdt in dat nu twee rechters per wedstrijd 1 hanteren. j Het omlijstend program!' weer bestaan uit atletii 5 wielerwedstrijden. Van zo KNAU als de KNWU hee jj positieve reacties onti over de nevenactiviteiten show dat dit jaar ook st tegenstanders op beide on len zijn uitgenodigd. De eerste avond dat heL weer op de voetballers in 6 schijnt is op 22 septemb 1 uitzending van deze waarin Rotterdam Ahoy-! Nederland en Domstad l s t—Hoofdstad Amsterdam 1 elkaar uitkomen, zal zijn tober om 20.00 uur. Aan ren en de familie wordt t te niet alleen wat aanval betreft gedacht, maar 01 toegangsprijzen zijn on derd gebleven. Zes guldi persoon zal een ieder r betalen om het miniviet mogen aanschouwen. KAREL JA Edison op hogere leeftijd. Ook honderd jaar geleden stond de techniek voor niets, maar vandaag de dag doen we het simpeler, zij het gaver Meer dan een uitvinder bleek Thomas Alva Edison een kind van zijn tijd, een tijd die toe was aan de grammofoon en de gloeilamp en daarvoor Edison uitkoos, de telefoon uit de handen van Bell liet komen, voor de telegraaf Morse aan het denken zette, voor de radio ene Marconi en tenslotte de gebrs. Wright voor het vliegtuig. De wetenschapsmensen van die dagen bleven daarbij buitenspel, want Edison had niet meer dan lagere school, Bell was doofstommenleraar, Morse een kunstschilder, Marconi een aankomend student en de gebrs. Wright fietsenmakers. De geleerden namen slechts zitting in colleges, die moesten oordelen over de octrooi-aanvragen, waarvan er honderden zijn verleend en die een geduchte rol speelden in het industrieel verwerken van al die vindingen, die hun weg moesten vinden naar het grote publiek. Daarin toonde Edison zich een weinig gewiekste vogel. Vaak liet hij zich de kaas door betere kapitali seerden van het brood eten en moest hij met lede ogen aanzien hoe anderen op grond van verbeterde varianten van zijn meer dan honderd uitvindingen het alleen-verkooprecht verwierven. Zomin als de eerste loopfiets op het punt van comfort en bruikbaarheid ook maar enigszins vergeleken kan wor den met het geruisloze rijwiel v^n vandaag, zomin had de eerste grammofoon weinig weg van de huidige pick-up. Edison noemde het apparaat, waarmee hij de vooraf inge sproken menselijke stem op nieuw te voorschijn kon bren gen, dan ook geen grammo foon, maar een fonograaf, een stemschrijver. Zijn mechaniek - een met bladtin omwikkelde cilindrische rol met groeven waaruit een naald via een membraam het vastgelegde geluid reproduceerde middels een wijd uitlopende hoorn - kende hij geen amusements waarde toe. Hij zag meer in verhuur ten behoeve van kan- toorgebruik, het inspreken van door secretaresses te verwer ken brieven. Die rol bevatte weinige minuten tekst en een voorraadje van die rollen vergde veel plaats, nog geheel los van de complicaties die optraden bij het" in serie ver vaardigen van die met tekst gevulde rollen. In het begin moest een zanger in de studio zijn lied net zo dikwijls herha len als er rollen aangemaakt moesten worden. Al deze za ken bezorgden Edison hoofd brekens sinds die december dag in 1877, toen hij voor het eerst de menselijke stem liet klinken uit zijn fonograaf, nu honderd jaar geleden. Pas tien jaar later vond de uit Hann over geëmigreerde Duitser Emile Berliner een methode om het geluid op een plaat vast te leggen, die hij grammo foonplaat noemde en waarmee hij een heel eind in de richting schoot van onze huidige af speelapparatuur. Het is in een veel verantwoord boekwerk eerder opgemerkt, dat de jaren rond 1900 althans in de Westerse wereld een tweeslachtig beeld boden van de dagelijkse werkelijkheid. Treinen reikten op hun rails steeds verder om zich heen, maar wie snel een boodschap wilde laten bezorgen in dezelf de stad moest over een snelb- enige koerier beschikken en wie ergens op bezoek wilde en zich geen diligence kon per mitteren, moest uren te voet. Je was sneller bij een kennis in een andere stad per trein dan bij je eigen familie in een buitenwijk. En beroemde ar tiesten zongen in zalen slechts voor de betere klassen, onbe reikbaar voor wie nooit een theater had gezien. Die tijden schreeuwden om een telefoon, om een grammofoon, een ra dio. En die verschijnselen ont wikkelden zich sneller dan de auto 'die schoorvoetend op de wielen werd gezet en als ge meengoed geaccepteerd. Daar wijst Leonard de Vries Een platenaffiche in romantische tijden. ook op, de schrijver van menig boek, die nu ter gelegenheid van de 100-jarige grammofoon onder de titel „Dank u, mijn heer Edison" bij de Gooise uitgeverij - Bussum een kloek geschreven en kostelijk geïl lustreerd boek wijdde aan de sympathieke Edison en diens nog sympathiekere uitvinding, die het mogelijk maakt de grootste artiesten te gast te hebben in eigen huis, zoals de Vries zegt. We lazen zelden een diepgaan der technisch geschrift dan de ze roman, een uitspraak die wij graag om zouden keren: wij lazen zelden een roman die stoelt op zo'n toevloed aan techniek. We geraken daarmee in het grensgebied van Jules Veme, d.w.z. alledaagse men sen gedompeld in de vervoe ring van de toekomstige tech niek. Edison verkeerde in soortgelijk milieu. Men was aan telefoon, aan grammo foon, aan radio en filmiek toe. Men wachte slechts op de mensen die het waar zouden maken. Edison, met niet meer dan tien jaar lager onderwijs en begiftigd met een gevoelig heid voor wat de mensen om hem heen verlangden op het punt van technische vooruit gang in een samenleving als de (jonge) Amerikaanse, die de (oude) Europese wilde over troeven, schudde allerlei nieu we vindingen uit zijn mouw, bracht nacht en dag in zijn laboratorium door, stichtte zijn eigen fabrieken, maar toonde zich een weinig handi ge verkoper. Anderen zijn in derdaad met de miljoenen gaan strijken. Edison bleef zijn leven lang tegelijk scherp van geest en argeloos. Toen hij verliefd werd op een jong meisje, zijn latere vrouw, en hem door haar ouders gena diglijk werd toegestaan, dat hij in hun bijzijn hand in hand met zijn meisje zat (en verder geen vertrouwelijkheden, mijnheer Edison), leerde hij haar met de vingertoppen in morse te seinen. Zo hadden zij onder de ogen van de ouders lange vertrouwelijke gesprek ken. Die beschouwden het als een wonder uit de hemel dat die twee elkaar zo goed begre pen. Toen veel, veel later zijn fabriek afbrandde en zijn kin deren verschrikt toesnelden, riep Edison verrukt: „Haal di rect mama er bij, zeg haar dat ze zo'n mooie brand nooit meer te zien krijgt". Een half jaar later had Edison zijn nieuwe fabriek, dankbaar voor het feit, dat in zijn labo ratorium ook veel nutteloos proefmateriaal in het vuur was verdwenen. Zodoende had hij er weer an in om van voren af aan te beginnen. Veel artiesten stonden aanvan kelijk met heel wat meer be denkingen tegenover de gram mofoon. We schreven het al, het vermenigvuldigen van op namen was in het begin niet mogelijk. Werden van een top hit tweeduizend rollen besteld, dan moest zo'n zanger zijn lied wel vijfhonderd keer zingen, omdat er niet meer dan vier opnamen tegelijk gemaakt konden worden. Dat werd la- RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN" DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1977 TACim] Schepping of evolutie dan wel Adam of aap, de wetenschappe lijke discussie tussen de aan hangers van het bijbelse schep pingsverhaal en de theoretici, - die alle leven verklaren uit een toevallig ontstaan en groei v^n cellen met als tussenfase de mensaap, waaruit volgens Dar win de mens voorkomt. De Ev. Omroep wijdt er op 1 oktober in het Jaarbeursgebouw te Utrecht een congres aan en zendt te beginnen vanavond op Ned. I om 20.20 uur een 6-delige documentaire over dit onder werp uit. In de laatste tientallen jaren zijn er nogal wat weten schappelijke bezwaren inge bracht tegen de evolutie-theorie, die lange tijd steunde op later gebleken aantoonbare misvat tingen. Maar de Ev.Omroep ziet nog alom de dreiging ervan, bijv. bij docenten aan universi- teiten en middelbare scholen en in schoolboekjes, zelfs ook bij sommige theologen. De E.O. wil daar scherp tegen waarschuwen en besteedt daar nogal wat tijd, geld en moeite aan, maar mag aan de buis hoogstens rekenen op een klein geïnteresseerd pu bliek, waarschijnlijk vooral kij kers die niet meer overtuigd hoeven te worden. In deze documentaire wordt in gegaan op de vragen wer het ontstaan van het leven, de een cellige wezens, waaruit hogere levensvormen zouden zijn voort gekomen en over de mogelijke combinatie van evolutie-theorie en scheppingsverhaal. Er wer den fossiele resten gevonden en in de documentaire getoond van mensen en van apen," maar niet van enig wezen, dat als mens aap zou kunnen worden be schouwd. Volgens de bijbel kan de tussenvorm tussen mens en dier nooit bestaan hebben, om dat mens en dier op dezelfde dag, de zesde, werden gescha pen. De zoöloog prof. Albert Fleischmann verwerpt de evolu tieleer, omdat deze afdoende wordt weerlegd door de kennis op het gebied van anatomie, his tologie, cytologie en embryolo gie. En prof. dr. J. v.d. Berg vermag niet in te zien hoe uit een klompje eiwit menselijke gegevenheden kunnen ontstaan als liefde, levensbesef, toewij ding en ontferming. Die zouden dan al in het vroegste stadium aanwezig hebben moeten zijn in dode materie. Het in deze documentaire aan gedragen materiaal en de inter views werken verhelderend, maar met de presentatie zijn we minder gelukkig. De wiskundige drs. J. van Delden (waarom niet een anthropoloog of een archeo loog?) maakt er persoonlijk geen geheim van, dat de evolu tionisten alleen maar de bedoe ling hadden de kerk te bestrij den. Hij geeft daarmee blijk van een tekort aan vertrouwen in wetenschappers, die andere op vattingen zijn toegedaan. Bij herhaling noemt hij deze geleer den „vervalsers" en „bedrie gers", terwijl als een nuttig uit vloeisel hun leer ook mag wor den gezien als een nieuwe aan sporing om de bijbel te bestude ren en de onontkoombaarheid en de onweerlegbaarheid ervan opnieuw te duiden. De presenta tie vormt niet het meest overtui gende deel van deze documen taire. Ned. 1.20.20 uur. Freudlose Gasse Wrekers De wapens waarmee terroristen in diepe slaap moeten worden gebracht, blijken plotseling ge stolen. Dit gebeurde tijdens een demonstratie en deze wapens moeten uiteraard terugkomen. Steed, Purdey en Gambit krij gen de opdracht daarvoor te zorgen. Zij krijgen bovendien een middel, waardoor zij onge voelig worden voor de slaapver wekkende uitwerking van de ge stolen wapens. Hoe lanf blijven De kinderen van Moskou zijn heel gewone kinderen die naar school gaan, maar ook twee keer in de week op een instituut leren dansen, spelen en zingen. Ze doen dit dermate bekwaam, dat zij de belangstelling wekken van akademies en conservato ria. Als „Het Loktjew-ensemble" brengen deze .kinderen volksmu ziek en -dansen, liedjes en mu ziekstukjes in een kleurige show waaraan 120 kinderen medewer ken. Ned. II, 21.15 uur. De VPRO zendt vanavond de laatste smartlap uit, die deze keer afkomstig is van de Duit ser G. W. Pabst, „Die freudlose Gasse". Het verhaal speelt zich af in het naoorlogse Wenen, waar vooral gezinnen uit de middenklasse door de inflatie worden geraakt. Om deze gezin nen gaat deze film, waarin Mar iene Dietrich een weinig opval lende rol speelde; Greta Garbo kreeg met haar rol enige naam. De wijze waarop Pabst een en ander in beeld bracht, beviel de Duitse autoriteiten niet zo en ook andere landen waren er weinig mee ingenomen; in Enge land werd de film zelfs verbo den. Ned. I, 21.50 uur. Aap of tussenfase tussen mens en dier? ze dit? Niemand heeft er een antwoord op en een strijd tegen terroristen én tegen de slaap, is het gegeven van dit verhaal van „De Wrekers". Ned. II, 20.25 uur. Kinderen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2