6?5 3* It 1 "1 VAN ZIJP LEOPOLD STOKOWSKI Kostelijk klassiek SMaS^»» Dubbele waardepunten op vacuumverse koffie van Douwe Egberts. grote partij LAARZEN SCHOENWINKEL „BRABANT" belangrijke verkoping De dirigent die het symfonie-orkest populair maakte VROOMS DREESM ANIS Douwe Egberts koffie, lekkere koffie. (j|f PAGINA 8 LEIDSE COURANT WOENSDAG 14 SEPTEMBER NOORDEINDE 42 LEIOEN ver beneden de waarde leren western laarzen heren 85.- en 75.- meisjes en jongenslaarzen vanaf 50.- J I ler< U me leren dameslaarzen met blokhak en hoge hak 75.- dames stretch laarzen 40." 155.- dames laars met leren voet en stevige crêpe zolen 50.' TWEEWIELER-SPECIALIST HAARLEMMERSTRAAT 295 TEL. 122082 BRAHMSLAAN 16 TEL. 763207 MERENDONK 174 TEL. 211133 Volop LEID A TO-AANBIEDINGEN SALLAND- HOLLANDSE FIETS 229 -BEURS O A Q BONUS 10.- "Ivl MARLBORO WOODSTOCK Engels fiets met trommelrem 3-versnellino: fll K - 515.-BEURS BONUS 100.- Vl GIM0NDISP0RTFIETSEN Racefiets 10 versnelling type populair ~3QQ 429.- BEURS BONUS 100.- A.G.U. REGENPAKKEN 79.50 Grote sortering bromfietsen O.A. DE NIEUWE PUCH MAXI1055.- VISC0UNT: HANDGEMAAKTE RACE-FIETS 785 - BEURS BONUS 100.- VO VI* DEALER VAN ALLE MERKEN Speciale inruilprijzen tijdens de beurs Beursaanbiedingen ook in onze 3 zaken SUBLIEME KLASSIEKE PHILIPS ELPEES Hierboven 4 voorbeelden uit ons fantastische assortiment Philips klassieke elpees mei top-uitvoeringen van bekende meesterwerken van o a Albinoni, Handel. Bach, Mozart. Dvorak. Tchaikovsky. Rachma- ninov. Beethoven. Haydn. eva Subliem vertolkt door wereldberoemde orkes ten zoals hel London Symphony Orchestra. Academy of St Martin in the Fields Concert gebouworkest en Orchestre Lamoureux, o I v befaamde dirigenten waaronder Neville Marriner, Bernhard Haitink. Colin Davis, Edo de Waart en Eugen Jochum Met rr kmg vi 2r-solis nals Elly Ameling. Maui Gustav Leonhardt. Frans Bruggen. Werner Haas, Heinz Holliger. Ingrid Haebler, Arthui Plaat na plaat perfekte persingen en een sublieme stereo-kwaliteit Nu bi] Vroom Dreesmann voor slechts STRAUSS ALBUM Deutsche Grammophon Stereo-elpee boordevol beroemde muziek van Johann Strauss op superieure wi|ze vertolkt door de Berliner en Wiener Philharmoniker o I v Herbert von Karajan. Kart Bohm enFerencFriczay Met o.a ..Kaïser-walzer,.An der schonen blauen Donau ..Tritsch Tratsch Polka".Artnen Polka „Ouverture Fledermaus", „Unter Donner und Blitz Polka", eva Speciale Vroom Dreesmann-prijs HET GROTE OPERETTE DUBBELALBUM (vandeTV-reclame) Voor nog geen tien gulden komt U in het bezit van dit fantastische stereo dubbelalbum met een keur van de mooiste melodieen uit de roman tische wereld-van de Operette, op onnavolgbare wijze vertolkt door top-solisten als Rudolf Schock, Margit Schramm. Renate Holm. Fritz Wunderlich. e v a met bege leiding van o a de Berliner Symphoni- ker. Koor en orkest van de Weense Staatsopera o I v Robert Stolz. Nu bi| Vroom &Drec van 25,00 voor slechts 30 VIRTUOZE PIANOWERKEN "n Juweel van een langspeelplaat rr liefst 30 wereldberoemde populair-klassiekr pianowerken van befaamde komponister O a Liebestraum (Liszt). Fur Elise (8eethoven). Menuet in G (Paderewski)^ Minuten Wals. Nocturne nr 2. Fantasie Impromptu. Prelude nr 7 (Chopin). Prelude u C (Rachmaninov). Rondo uit Turkse rr (Mozart),e va Deze prachtige pianoplaat koopt U nu voor de ongelooflijk lage prijs van ndo uit Turkse mars I VACÜU* Een kleine attentie van Douwe Egberts: tijdelijk vindt u op elk pak vacuumverse Douwe Egberts koffie dubbele waardepunten. Zo geniet u niet alleen van heerlijke, geurige koffie, maar spaart u ook nog extra snel voor een van de waardevolle D.E.-geschenken. Vraag uw winkelier de gratis geschenkengids of stuur even een briefkaartje aan Douwe Egberts, Postbus 2076, Utrecht en u krijgt de lijst gratis toegestuurd. (je weet dat t gxd is) (Van onze muziekredacteur) Stokowski, die op 18 april 95 jaar werd, is vrijwel tot zijn laatste snik aktief gebleven. Met verbazing over zoveel on gebreidelde energie vernam de wereld vorig jaar dat de meester, die een uiterst broos, moeizaam voortschuifelend personage was geworden, een 6-jarig contract met 's werelds grootste grammofoonplaten maatschappij CBS had geslo ten, een contract, dat hem tot zijn honderdste jaar kon be zighouden. Nu is gebleken, dat die uitdaging al te over moedig is geweest. In tegenstelling tot de vele le genden die over hem de ronde doen en waarvan de verbrei ding eerder bevorderd dan be lemmerd is, werd Stokowski niet in Polen geboren en heet te hij in werkelijkheid ook niet Lionel Stokes. Hij kwam in Londen ter wereld, en zijn va der van Poolse origine heette, zoals het behoort, óók Sto kowski Zijn moeder was een Schotse. Blijkbaar wisten zijn ouders al heel vroeg, dat hij muzikaal was. Want hij was nog maar een kleuter toen hij al piano- en vioollessen kreeg. Zijn be nen waren nog te kort om de pedalen te bespelen, toen hij al op de orgelbank zat Na zijn opleiding aan het Royal Colle ge in zijn geboortestad, werd hij, 18 jaar oud, organist van de Londense Sint James en vijf jaar later van de Sint Bartholomeus in New York. Voor Stokowski naar de nieu we wereld vertrok, had hij al een paar zomerconcerten gedi rigeerd, maar toch kreeg hij het zwaar te verduren toen hij zich van 1909 af als self-made dirigent van het Cincinnati-or- kest moest gaan waarmaken. Maar Stokowski werkte als een paard en was voor zichzelf nog veel strenger dan voor zijn musici. Dat bleef niet onopgemerkt en al drie jaar later stond hij aan het hoofd van het orkest van Philadelp hia, dat hij in een kwart eeuw wereldberoemd maakte. Het is niet overdreven te zeg gen dat Stokowski in die func tie het symfonie-orkest in bre de kring populariteit wist te verlenen, zelfs bij mensen die er voordien geen oor voor had den gehad. Meer dan de mu ziek die het uitvoerde, was het orkest zelf Stokowski's troetel kind. Hij bedronk zich aan een krachtige en stralende orkest klank, aan een briljante, vir tuoze en pompeuze musiceer- stijl, aan eindeloze nuancerin gen en veelvuldige contrasten in tempo en kleur. Omdat de bestaande orkestli teratuur zijn ambities soms toch te veel aan banden legde, bracht hij in de partituren heel veel veranderingen aan, en schreef hij ook tegen de werkingen. Bij een dirigerend organist lag het voor de hand dat hij orgelwerken van Bach voor groot orkest in een pathe- tisch-romantische stijl zou gaan herschrijven. Dat deed - hij ook met wericen van Han del, Tsjaikofski en zelfs van Debussy. Stokowski experimenteerde met nieuwe orkestopstellingen om het akoestisch effect te vergroten en hij zag er ook niet tegen op de hele zaal tij dens een uitvoering in het don ker te laten. Terwijl de orkest leden bij kleine lampjes op hun lessenaar speelden, werd er op de dirigent met zijn fij ne, expressieve handen, een felle schijn weiper gericht. Het was duidelijk dat Stokowski het middelpunt van het con cert wilde zijn. Zoals het vanzelf spreekt bij een figuur van deze aard, ge bruikte Stokowski ook alle kansen die een nieuwe tijd hem bood. Met Deanna Dur- bin maakte hij de film .Hon derd mannen en een meisje". Veel belangrijker was intussen zijn muzikalp medewerking aan de film „Fantasia" van Walt Disney, letterlijk een ver filmd prentenboek, afgestemd op beroemde composities. In zijn boek „Music for alle of us" (muziek voor ons allen) heeft Stokowski er sterk de nadruk op gelegd, dat er naar zijn mening in de mechanische opneming van muziek nog vele onvermoede mogelijkheden schuilen. Hij kon het weten, want het aantal grammofoo nopnamen, dat hij in zijn lan ge carrière maakte, is ontel baar, en toen stereo en kwa- drafonie zijn intrede deden, behoorde hij tot de eersten, die er zich voor gingen inzet ten. In 1937 nam Stokowski af scheid van Philadelphia, en beperkte hij zich vele jaren tot gastdirecties en de leiding van kleine orkesten. Daaraan is het te danken, dat hij na de laatste wereldoorlog enkele méden zijn weg vond naar het Amsterdamse Concertgebouw Orkest en naar het Haagse Residentie Orkest. Het laatste ensemble dirigeerde hij tijdens het Holland Festival van 1951 in de Scheveningse Kurzaal Hij was op huwelijksreis mell Gloria Vanderbilt. Natuurlijl had hij bij het publiek een overweldigend succes. Maai ook de pers, die in principe reserves had tegen zijn gebrek aan stylistisch inzicht, kon zich onmogelijk onttrekken aan de sterke suggestie van zijn in zijn soort grandioze interpretaties. Zelfs zijn eigen transcriptie van een orgelwerk 1 van Bach met majesteitelijke i trombones werd hem graaf vergeven. J. Kasander

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 8