Jaeckin's uitzendbureau voor gewillige meisjes Minnelli en De Niro aan elkaar gewaagd Optreden van Barrelhouse VEELZIJDIGE J. VAN EGMOND Marx Brothers in Studio EN VERDER MUZIEKFES TIJN IN RIJNSBURG Costa Smeralda EXPOSEERT Reden genoeg om in mei 1976 met een tweede elpee „Who's missing" op de markt te komen. Momenteel wordt er druk ge schreven, gecomponeerd en gerepeteerd voor de derde elpee, die dit najaar moet uitkomen. Vanavond krijgen de Leidenaars alvast live een en ander te horen van de nieuwe nummers. Tineke Schoemaker verzorgt het vocale gedeelte, Johnny Laporte speelt gitaar, Jan Willem Sligting basgitaar, Bob Dros drums en Han van Dam is de pianist van de groep. Al is het verhaaltje met te veel muzikale inlassen nog zo onbenullig, de crosstalk en wiserack van the Marx zijn nog best het aankijken en aanhoren waard. LEIDEN De blnes-rock formatie „Bar relhouse" treedt vanavond op in het Leids Vrijetijdscentrum. Het optreden begint om acht uur. De toegangsprijzen zijn 4 en 5. Sinds de oprichting in maart 1974 heeft „Barrelhouse" een aanzienlijke reputatie opgebouwd onder de Nederlandse poplief hebbers. Toen na een jaar de eerste elpee „Barrelhouse" uitkwam, werd de zang van Tineke Schoemaker betiteld als „de ont dekking van het jaar". De Franse regisseur Just Jaec- kin is zijn Emmanuelle ont rouw geworden en heeft zich geworpen op de geschiedenis van Madame Claude, een in vloedrijke Parijse dame, die de hele wereld op bestelling van knappe gewillige meisjes voorziet. Om haar „bedrijf* een internationaal uitzendbu reau voor call-girls te noemen zou beslist het understatement van het jaar zijn, want haar organisatie bedient alleen de allerhoogste kringen en men moet niet verbaasd zijn ie mand, die verdacht veel op de shah van Perzië lijkt, onder haar klanten aan te treffen. Just Jaeckin laat het ons alle maal net als in „Emmanuelle", zien in technisch perfecte won derschone beelden, maar dit keer zit er meer verhaal achter de erotische scènes mede door een fotograaf, die de meisjes volgt met de bedoeling later chantage te plegen met een collectie compromitterende fo to's. Dat had hij beter niet LIDO 1: Madame Claude (16) met Francoise Fabian en Murray Head. Regie: Just Jaeckin. kunnen doen want al spoedig heeft hij de CIA, de Franse politie en het gangstervriendje van madame Claude achter zich aan. De film begint in Amerika, waar men juist nog vergeefse pogingen doet de Lockheed-af faire in de doofpot te doen verhuizen, wat mislukt omdat die „prins in Den Haag" zijn mond voorbij praat. Vervol gens verplaatst de handeling zich naar Parijs, waar we me. vrouw Claude's bedrijf en haar wervingsmethoden te zien krijgen. Een vrouwelijke tandarts wordt afgewezen om dat zij te willig is, maar een winkeldievegge wordt bij het, keurkorps ingelijfd nadat een nogal vermoeide musicus, ge speeld door Maurice Ronet, een gunstig rapport over haar verleidingskunsten heeft uitge bracht. Een van haar eerste grote op drachten is om op de Baha ma's het zoontje van een deca dente miljonair te ontgroenen, maar het wordt bijna ernst en dan begrijpt het meisje, Eliza beth (Dayle Haddon) dat zij toch niet geschikt voor het vak is. Het tweede gedeelte van de film krijgt meer het karakter van een thriller als het net om de chanterende fotograaf wordt aangehaald, al kan Jaeckin het niet laten om hem toch nog zwaar gewond een orgie te laten verstoren. De fotograaf vindt de doodl, de CIA heeft geen belangstelling meer voor de zaak nu de Lockheed-affaire toch aan het licht gekomen is en de Franse politie schijnt ook niet van zins Madame Claude verder nog een strobreed in de weg, te leggen. Jaeckin kan dus aan een „Madame Claude II" gaan beginnen. Barbra Steisand zal wel hele maal groen van afgunst zien, maar Martin Scorsese's „New Vork, New York" heeft net alles wat haar A star is bom" miste. Beide films spelen zich af in de muziekwereld, in bei de gevallen overtreft op een gegeven moment de vrouw haar man in hun muzikale car rière, maar waar „A star is bom" een ego-trip van La Streisand werd en Kris Kri- stofferson - misschien ook wel in de montagekamer - geredu ceerd werd tot een pathetische nul, laat Scorsese zien dat het ook anders kan. „New York, New York" heeft alles. Komedie, drama en een verblindend optreden van T.i?a Minnelli, die als een verlengde Judy Garland niet alleen het talent van haar moeder heeft geërfd om een zaal in haar ban te houden, maar als actri ce zich helemaal staande weet te houden tegenover een for midabel, maar zeker in deze rol dominerend acteur als Ro bert de Niro. Het eerste half uur is geheel voor de laatste, die op VJ-day zijn uniform uit het raam gooit en met een wild Hawaiiaans hemd in het uitbundig feestvierende New York op de versiertoer gaat Hij treft het niet, want het meisje Francine, dat hij op het LIDO II: New York, New York (a.l.) met Robert de Niro en Liza Minnelli. Re gie: Martin Scorsese. oog h,eeft, blijkt totaal onge voelig voor zijn mooie praat jes. De aanhouder wint echter en totaal overrompeld door De Niro - het afscheid in de taxi tijdens een stromende regen is een juweeltje van een komi sche scène - wordt zij tenslotte bijna letterlijk „in het huwe lijk" gesleept Scorsese heeft tegen die tijd een voortreffelijke romanti sche komedie op het doek ge zet. De moeilijkheden begin nen pas als het meisje Franci ne, zangeres in de band waar De Niro als ster-saxofonist op treedt, in verwachting raakt en in een nogal lang uitgeval len scène dreigt het Scorsese even uit de hand te lopen. Maar hij komt ijzersterk terug als hij de problemen, die dan volgen, in beeld brengt Fran cine - en wie anders dan Liza Minnelli - bouwt tijdens haar zwangerschap een carrière op bij een platenmaatschappij - terwijl De Niro zonder zijn zangeres helemaal op het tweede plan raakt en na een benauwende aan loop - een bijna jankende sa xofoonsolo van De Niro - volgt een ruziescène die het uiterste van beide spelers moet hebben gevergd en een vroegtijdige (film)-bevalling tot gevolg heeft. Het laatste half uur van „New York, New York" is bijna hele maal voor T.ba Minnelli, die - eigenlijk te talentvol in „Caba ret" om in die film niet aan de top vhn het Duitse amuse ment te komen - nu haar ster carrière helemaal waar maakt De gelouterde De Niro is dan zijn eigen, zeker niet onsucces volle weg gevolgd, maar Scor sese doet geen concessies aan het publiek met een gefor ceerd happy ending. Liza Minnelli laat de toneeluit gang met het bordje „Exit" (buiten staat De Niro op haar te wachten) voor wat die is en neemt de lift „naar boven". Een cliché, dat Scorsese op briljante wijze gebruikt, zoals hij daarvoor al enkele malen van een ongekend vakman schap in dit genre heeft blijk gegeven, soms op het randje van het banale af. Neem bij voorbeeld de scène tijdens VJ- day op het verlaten perron van de ondergrondse waar een matroos en zijn meisje een dansje uitvoeren in de Holly- woodstijl van de veertiger ja ren en later het beeld van De Niro, die wanhopig een ver trekkende decortrein tracht te gen te houden. Voor „New York, New York" geldt eigenlijk maar één op merking: gaan zien. Iedereen vindt er wel herkenningspun ten in, al is het alleen maar de ruzie in de auto, terwijl een ander echtpaar naar een par keerplaats je zoekt MILO ley-week met de films California Ho liday (a.L) en Elvis on tour (a.L) Fans van de onlangs overleden „King of rock" kunnen deze kans om hun idool nog eens op het witte doek te bekijken niet voorbij laten gaan. LIDO III - Turks fruit (16). Een uitstekende Nederlandse film met in de hoofdrollen Monique v.d. Ven en Rutger Hauer. De film verwierf ook internationaal grote faam. (reprise, dertiende week). TRIANON - Speed trap (16) Joe Don Baker, Tyne Dale en Dianne Mar- chal zorgen voor de nodige actie door onophoudelijk elkaar per auto te achtervolgen (tweede week). REX - Een brug te ver (14). Een goede film over de Slag bij Arnhem in de Tweede Wereldoorlog met tal van prominente acteurs en actrices, (twaalfde week). Na meer dan 35 jaar zorgt Studio voor een welkom weerzien met een oude be kende en vermoedelijk voor een verrassing voor wie de „Marx Brothers" al leen een naam in de film geschiedenis is. In „A day at the races" stellen de „brothers" weer uitgebreid hun absurde hu mor die het juist in onze tijd weer uitstekend doet, tentoon. Luciano Cossu prepareert met vaardige hand de pizza s. LEIDEN Wie een avond lang een herhaling wenst te beleven van een heerlijke vakantiesfeer moet echt eens bij „Pizzeria Costa Smeralda" op de Stationsweg 22 binnen wippen. Salva- tore Cossu zwaait hier met Sardijnse verve de scepter over een stukje Ita liaanse „Smaragd kust". Zijn charman te vrouw Hanny staat hem hierbij nog wel eens terzijde. Twee jonge mensen, die elkaar zo'n twee jaar geleden ge vonden hebben en uit hun partner schap een florissant en gezellig restau rant hebben weten op te bouwen. Salvatore Cossu zag zesentwintig jaar geleden het levenslicht in Santioco, een klein dorp op het eiland Sardinië. Ruim zes jaar geleden vertrok hij als jong chemicus naar Nederland. Hij wilde hier proberen de vruchten van zijn chemische kennis te plukken. Dat het al snel zuidvruchten zouden worden vermoedde de jonge Salvatore toen nog niet. Italiaanse vrienden in Den Haag trakteerden hem op een leuke baan als bedrijfsleider in hun .Astorante" en zo is het gekomen, of in goed Ita liaans ,,e' cosi sono rivato qui". Nu draait zijn pizzeria al ruim twee jaar op volle toeren. De eerste klanten verto nen zich al 's middags rond twaalf uur in het restaurant om als lunch een pittige pizza te verorberen. Tot half drie is de pizzeria open, daarna sluit het restaurant tot vijf uur. 's Avonds begint het eetfestijn natuur lijk pas goed. Als de menukaart op tafel ligt, kunnen de gasten een keus maken uit de heerlijkste gerechten. Om de eetlust op te wekken serveert Salvatore zeven verrukkelijke cocktails, waarvan vooral „Coctail Smeralda" als het visite kaartje van de apéritiefs geldt. Salvato re toont zich bereid om het exclusieve recept van deze nectar te onthullen: „Men neme een longdrinkglas, waarin men een bodempje Campari doet Veel ijs toevoegen, hierna een scheutje Coin treau en eenzelfde hoeveelheid Tia Ma ria (koffielikeur) in het glas gieten. Ei genlijk moet er nu de originele Costa Smeralda likeur aan toegevoegd wor den, maar omdat deze groene drank niet in Nederland verkrijgbaar is, kan men naar believen hiervoor ook een andere groene likeur gebruiken, bij voorbeeld crème de menthe. De „finis hing touch" wordt aan de cocktail gege ven door toevoeging van een schijfje citroen of sinaasappel, vergezeld van een klein scheutje vodka." Na het apéritief is in de pizzeria een keuze te maken uit de volgende gerech ten: als voorgerecht een kom uiensoep (Zuppa di Cipolle), om maar niet te schrijven over de minestrone en vis soep het is allemaal even lekker. Als de gasten de smaak goed te pakken hebben, worden de pizza's op tafel get overd. Keuze te over. Er worden ruim vijftien verschillende soorten pizza's be reid. „Hoe kan dat allemaal zo snel" vraagt de gast zich af, want op een goede dag in het weekeinde worden er zo'n honderdtwintig pizza's gebakken. Salvatore kan hier kort over zijn. Zijn broer Luciano is een ware tovenaars leerling, want „in un rolo di mani e' la pizza e' pronta" (in twee klappen is de pizza klaar). Salvatores verhalen zijn net zo pikant als zijn pizza's. Hij vertelde dat er laatst door iemand een pittige pizza werd besteld. Tot zijn grote verbazing nam de gast een suikerpot van tafel en be strooide zijn pizza met een enorme hoe veelheid suiker. „Hij dacht zeker dat het een pannekoek was", lacht Salvato re. Het interieur van het restaurant roept herinneringen op aan de zonnige zuid kust van Europa. Er staan kleine tafel tjes voor twee personen, die het „amore mio" onder vier ogen wensen uit te spreken. Maar ook zijn er achter in het restaurant lange houten tafels voor gro te gezelschappen. Aan de bar kan even eens gegeten worden, en de barman is altijd te vinden voor een gezellig praat je. Vrijdags en zaterdags treedt er in Costa Smeralda een muziekgroep op. „Dat zijn werkelijk virtuozen" zegt Sal vatore Cossu. De groep bestaat uit een Italiaanse zanger/gitarist en een Zuida- merikaanse violist. De trots van de heer Cossu is een gloednieuwe koelvitrine met zo'n zes verschillende soorten antipasta, een soort vlees-, vis- of vruchtensalade. Als het 's avonds weer wat vroeger donker wordt wil de eigenaar van „Cos ta Smeralda" maar al te graag zijn culinaire kunsten met het flamberen van vruchten vertonen. Met een klein wagentje rijdt hij dan naar het tafeltje van zijn gasten toe en geeft een ware artiestenvoorstelling. Het is een boeiend schouwspel om hem bezig te zien met lepels en vorken waarmee hij kleurige vruchten in vlammende likeur doopt. De menukaart van Costa Smeralda is gevarieerd. De meeste pizza's zijn niet duurder dan tien gulden. Een goed glas wijn drinkt men uit een karaf van een halve liter voor pakweg acht gulden. De goede wijnsoorten zijn natuurlijk wel wat duurder. Salvatore koestert zelfs een wijntje dat zestien jaar oud is. Degenen die de pizza een keer willen overslaan zouden de smakelijke vlees gerechten eens kunnen proberen. Bij voorbeeld de „entrecóte pizzaiolo" van 18,50 is voor de fijnproever een ver rukkelijke ervaring. LUXOR Zoeloe (12). Een al wat oudere film waarin Michael Caine een van zijn eerste rollen speelt De film handelt over een groepje blan ken dat in de oerwouden van Afrika stuit op een groep inlanders (reprise, eerste week). CAMERA - In Memoriam Elvis Pres- RUNSBURG De Floraband houdt morgen, 10 september een muziekconcours. Het hele spektakel begint 's morgens om kwart voor negen. Dan zal burgemeester De Roos de delegaties van de korpsen, de juryleden en de genodigden verwelkomen in het raadhuis. Zesentwintig korpsen zullen vervolgens in totaal veertig optredens verzorgen. Om half tien beginnen de /wedstrijden voor majoretten op het plein achter het raadhuis. Wanneer het slecht weer is zal worden uitgeweken naar de sportzaal van het Waterbos. Deze zaal is niet voor het publiek toegankelijk. Na de pauze beginnen in de aanvoerhal van veilig „Flora" de mars- en showwedstrijden. Om half zeven 's avonds staat een groots défilé waaraan alle zesentwintig korpsen deelnemen, op het programma. Gedefileerd wordt onder meer langs het raad huis, waar de show van de korpsen wordt beoordeeld door een lekenjury bestaande uit burgemeester De Roos, wethouder Van 'der Gugten, adjudant Dolman, adjunct-directeur gemeentewer ken M. Vink en chef proeftuin P. van Dijk. Rond kwart over izeven zullen de prijzen worden uitgereikt op het plein achter |het gemeentehuis. Er zijn onder meer prijzen beschikbaar 'gesteld voor de beste tambour maitre, de beste miss minirette en de beste miss majorette. Een stukje „Smaragd- kust" midden in Leiden LEIDEN De Rijnsburgse brandweerman/schilder Joop van Egmond gaat nog steeds door. Afgelopen dinsdag opende hij zijn zevende tentoonstelling, die wordt gehouden in het verpleeghuis „Leythenrode" aan de Hoogmadeseweg in Leiderdorp. Vijfenveertig schilde- irijen, op een incidentele uitzondering allemaal vervaar digd in 1977 sieren tot en met 20 september de muren van het verpleeghuis. De portretten, stillevens en land schappen in al hun verschillende stijlen laten een veelzijdige Van Egmond zien. Het is niet aan het goed afgewerkte realistische werk van Joop van Egmond te zien dat de schilder het in betrekkelijk korte tijd vervaardigd heeft. „Vroeger schilderde ik veel langzamer. Ik ben echter afgestapt van de fijnschilderij omdat ik een lossere schildertrant nastreef, wat ook sneller werkt. Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de schilderstijl van de Haagse en de Larense school, met schilders zoals Van Gogh, Breitner, Maris, Mauve, Israels en anderen", aldus Joop van Egmond, die pas de laatste drieëneenhalf jaar intensief schildert Daarvoor was het schilderen hoofdzakelijk hobby. Hoewel Joop van Egmond van het schilderen ook zijn beroep zou kunnen maken is hij niet van plan om van zijn huidige beroep, brandweerman bij de Leidse brandweer, af te stappen. „Ik heb het erg naar m'n zin bij de brandweer en ik heb bovendien nog een gezin om aan te denken", aldus Van Egmond voor wie de lange Werktijden van de Leidse brandweer geen bezwaar zijn voor het uitoefenen van het edele schildersambacht. „Na 24 uur dienst heb je 24 uur vrij en die tijd besteed ik aan schilderen. In de vrije uurtjes op het werk ben ik trouwens ook vaak bezig met technisch tekenen voor de brandweer." Nostalgie Voor wat betreft het in Leythenrode geëxposeerde werk valt op dat het karakter nogal nostalgisch is. Het fraaie olieverfschil derij „afscheid van de zee" verbeeldt bijvoorbeeld een gepensio neerde zeeman die aan het strand de schepen met lede ogen ziet uitvaren. Daarnaast zijn er op de expositie veel portretten van markante dorpsfiguren uit Rijnsburg en ook van de familie van de schilder. „Henk, een dorpsfiguur" is zo'n portret. Het schilderij komt voor in drie verschillende uitvoeringen, in gewone inkt, in houtskool en in olieverf. Van Egmond heeft meerdere gelijke schilderijen in verschillende uitvoeringen ten toongesteld. Naast olieverf, houtskool en gewone inkt gebruikt Joop van Egmond ook technieken als aquarel, conté, potlood en pastel. Hoewel het werk van Joop van Egmond nog steeds traditioneel realistisch is, vallen hier en daar toch ook al expressionistische trekjes waar te nemen. „Ik sta nog maar aan het begin van mijn ontwikkeling", vindt Joop van Egmond, die voorlopig ook niet van plan is om zijn vele genre's wat in te perken. „Ik ben bang dat mijn werk dan eenzijdig wordt", aldus Van Egmond. Het werk van Joop van Egmond is tot en met 20 september in Leythenrode te bewonderen. Het verpleeghuis staat dan van 10.00 tot 17.00 uur open voor alle belangstellenden. Joop van Egmond (geheel rechts) op het podium van „de Pyramide", de recreatiezaal van het verpleegtehuis „Henk, een dorpsfiguur"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7