Rebelse humor in film over strandjutten i Voor het laatst in film Spencer en Katherine T IVO NIEHE ZOCHT HUMOR Door verdeeldheid geen radioprogramma Zuid-Molukkers PIANIST LEED BELANGELOOS GROTE SCHADE BIJ DE AVRO TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOI TELEVISIE WOENSDA RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG Persiflage op „Cokane" in Toppop RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN1 DINSDAG 30 AUGUSTUS 1977 PAC0 Een tragischer beroep dan dat van strandvonder is nauwelijks denkbaar. Dat maakt Joost Tholens, KBO-regisseur duide lijk in zijn film „Als de wind in see is", die vrijdag 9 septem ber wordt uitgezonden op Ned. I om 21.47 uur. Wellicht ten overvloede: een strandvonder is de man, die uit see aangespoel de goederen een wettelijke be stemming moet geven. Strand jutters maken Jacht op deze goederen; een toegestane jacht, mits zij de goederen in ruil tegen een premie inleveren. Het vervelende echter is, dat zij de goederen ten eigen bate van de hand doen; soms echter leveren zij in. Maar de strandvonder kan achter elke vondst die bij hem wordt afgeleverd, een dub bele bodem vermoeden. Tholens filmde tussen Groet en Texel. Hij komt een strandvon der tegen, die eerlijk reden tot klagen heeft Tegen een bakker, die hem brood en poetsen le vert: „Ach ja, eigenlijk ben je een beste kerel, maar je belt me elke keer om zes uur m'n bed uit. Dan heb je een niet te tillen balk gevonden; die krijg ik. De beter verhandelbare spullen hou je zelf'. Joost Tholens: vonder en jutter in balans. Nog tragischer is dit verhaal van de strandvonder: „Het was de dag waarop prinses Beatrix was geboren. Die avond spoelde zeshonderd liter wijn aan, daar kan je zevenhonderd flessen mee vullen. De jutters waren allegaar weg, die zaten te fees ten, terwijl ik de hele nacht de wacht bij die wijn moest hou den. Alleen". Hoe gelouterd een strandvonder uit de strijd tegen de jutters tevoorschijn komt bewijst dit verhaal. De vonder: „Ik wist dat Kees palen van mijn opslag had gestolen en ik ging naar Kees toen ik zei: Kees, jongen, dat is dubbele diefstal. Z'n vrouw was erbij en die zei ook, Kees, geef ze nou terug. Ik zei: Kees, als je ze terugbrengt doen we net alsof er niks is gebeurd. Zie je, zo krijgen ze respect voor je". Andere kijk De itrandjutters blijken over een ander standpunt te beschik ken. Zij zeggen: „Vooral in de winter ben je vrij. Het is een hobby. Je moet niet kwaad we zen op de strandvonder, die doet z'n plicht. Maar als ik hier niets heb gevonden, dan houd ik het maar". Planken vinden ze en tegen woordig veel plastic. Flessen post en verhandelbare goede ren, Lenin, door een Russische zeeman op multiplex geschil derd. En lijken. Een jutter: „Maar lijken vind je niet meer, er zijn geen lijken, sinds ze be- Voor de strandjutterij is één vervoermiddel ideaal: de fiets. zig zijn met helicopters en red dingsboten". Een ander kan zich herinneren: „Een meisje spoelde aan, ge deeltelijk verminkt. Ik heb haar gewassen en weggebracht Daarna kwam ik een vriend te gen en we namen een borrel en toen nog een en nog een en nog een... Tot ik thuiskwam en even wilde gaan liggen. Mijn vrouw kreeg me niet wakker toen ik onder de koeien moest en daar kréég ik een kom water in m'n gezicht... Later heb ik uitgelegd waarom ik dronken was, be grijp je." Emotie Ook emotie speelt een rol bij de strandjutterij, zoals een jut ter aantoont, een half stuurrad in de hand. „Als ik eraan denk dat een stuurman dit rad op het laatste moment in zijn hand Uitstekend is het camerawerk, de beelden van de zee en het strand in de winter, die de ver halen ondersteunen. De muziek van Benjamin Britten deelt op wonderlijke wijze in de ritmu- ziek van zee en vertelling; der mate dat een volkomen en gaaf werkstuk tot stand is gekomen. De een legt een jutterij-winkel- tje aan met opmerkelijke goede ren, een ander heeft een filofi- sche kijk op het geen de zee aan verloren goederen opbrengt. „En ajje nou nagaat wat ze God aandoen, maar ook zichzelf, met die plastic vellen die overal op zee ronddrijven en in de schroef van het schip terecht kunnen komen..." Minder filosofisch: „Ach, de po litie... zie je een lichtje aanko men, dan moet je even duiken; de dag is nog lang. Of de nacht... Je ziet ze vroeg genoeg hoor en ze nemen je niet mee." Werk Toch kan strandjutten ook werk inhouden. Dat gebeurt wanneer een balk aanspoelt die voor één strandjutter te zwaar is. De vonder. „Dan komen ze in groepjes, ieder met een zaag je. Wanneer de ene groep klaar is met een stuk balk, dan komt een andere, tot de balk op is.' De tragiek van de strandvonder hebben Joost Tholens, Maarten Schmidt, Kees Reijninks en Ot Louw zinnig, humoristisch en ter zaken doende in beeld ge bracht, met de jutter en vonder in balans. De vonder: „Het is gewone hebzucht". De jutter: „Ze beschouwen het als stelen, maar zo is het toch niet". Beeld en verhaal vallen schitterend sa men tot een verhaal waarin ver scheidene aspecten van de mens en de zee een diepgaande rol spelen. F. J. Bromberg Katherine Hepburn en Spencer Tracy, alleen in de film onafscheidelijk.- „Guess who's coming to dinner?" uit 1967 vanavond op het scherm bracht voor de achtste keer Katherine Hepburn en Spencer Tracy samen voor de camera. Het zou tevens de laatste maal zijn, want nog datzelfde jaar overleed Tracy, 67 jaar oud, Katherine bedroefd achterlatend. De innige vriendschap tussen Tracy en Hepburn, ook buiten de studio, was immers een publiek geheim in Hollywood, dat in hen het „ideale filmpaar" zag, dat echter omdat Tracy getrouwd was en zijn geloof een scheiding onaanvaardbaar maakte slechts als goede kameraden met elkaar optrok. Sedert „Woman of the year", hun eerste optreden te samen in 1941, hadden zij nog zesmaal in één film gestaan, meestal als gemoedelijk ruzieënd echtpaar, zoals in .Adam's rib" uit 1949, waarin advocate Hepburn de niet al te snuggere Judy Holiday verdedigde en Tracy juist de aanklager was. Hun laatste film samen was „Desk set" in 1956 geweest en algemeen wordt aangenomen dat Ka therine Hepburn de rol in „Guess who's coming to dinner?" accepteerde om nog éénmaal met haar toen reeds zwaar zieke vriend voor de camera te staan. De rol leverde haar een Oscar op, de film kreeg er nog zes, maar Tracy bracht het niet verder dan een nominatie. „Guess who's coming to dinner?" is een aardige komedie, met vakman schap door Stanley Kramer geregisseerd, maar tien jaar geleden als een „moedige film" toch wel wat over-gewaardeerd. Want waar gaat het over? Over een keurig, goed gesitueerd echtpaar (Tracy—Hepburn) dat plotse ling met het feit wordt geconfronteerd dat hun dochter (Katharina Houghton) met een neger wil trouwen. Nu wordt de rol van de man van haar keuze gespeeld door niemand minder dan Sidney Poitier, die van deze John Wade Prentice een, innemend, voorkomend, intelligent (en noem nog maar wat voortreffelijke eigenschappen op) mens maakt, waar geen enkele schoonvader bezwaren tegen zou hebben. Dat de liberaal denkende Tracy daar toch nog wat moeilijkheden mee heeft ligt aan het tijdstip waarop de film werd gemaakt, Tegenwoordig zou men de tegenstellingen scher per stellen. Maar „Guess who's coming to dinner?" werd een lieve, vriendelijke komedie, waarin een diplomatie ke Katherine Hepburn de zachtjes tegensputteren de Tracy op vermakelijke wijze in de gewenste richting stuurt OTTOMILO Ned. 1,19.04 uur HILVERSUM De verdeeldheid onder de Zuidmolukkers is in de afgelopen jaren de rem geweest bij het totstandkomen van een speciaal radioprogramma voor Zuidmolukkers. Dit heeft Tom Nieuwenhuijsea, programmacommiaaris voor de radio, gezegd tijdens de openbare vergadering van bet NOS-bestuur, Al acht jaar geleden was er contact met de Zuidmolukse gemeenschap em tot een speciaal programma te komen maar ook toen al bleek het onmogelijk om een gecoördineerd geheel tot stand te brengen. Hij zei voorts dat de mededeling, dat bij het samenstellen van het win terschema voor 1977/78 rekening is gehouden met het eventueel totstandkomen van een dergelijk programma als een handreiking wegens de Zuidmolukse gemeenschap moet worden gezien zodat die kan nagaan of er nog mogelijkheden zijn. Daarbij zou naar zijn mening het initiatief niet dienen uit te gaan van de NOS "var van de Zuidmolukkers zelf. De heren Doorman en Keijzer, die zitting hebben in het NOS-be stuur resp. voor de kroon en voor de AVRO, zeiden echter te vinden dat een dergelijk initiatief toch ook wel van de NOS zou kunnen uitgaan. Waarbij hun gedachten uitgingen in de richting van de gemengd Nederlands/Zuidmolukse commissie onder leiding van prof. Kubben. Aan bet motto „Carte Blanche" wordt vanavond voor de derde keer een programma van een Aktua-m edewerker opgehan gen. Zoals gemeld kreeg een viertal van het Aktua-team in de zomermaanden de gelegen heid een programma te maken naar eigen idee, inzicht en inte resse. Ivo Niehe ging op zoek naar humor in Nederland; hij verplaatste zich daartoe in de figuur van een wetenschapper, gespeeld door de acteur Wim Poncia. De man probeert met een aantal boeken achter de waarheid van humor te komen, maar de wetenschappelijke ver handelingen maken hem niets wijzer. De opmerking, dat hu mor op straat ligt, levert slechts teleurstellingen op. Pon cia komt erachter, dat de hu mor een aak b geworden van professionele grappenmakers, zoals Rita Corita, Sjef van Oe- kel, Pierre Cnoops en André van Duin. Niettemin kondigt Niehe aan, dat er reden genoeg tot lachen zal zijn. Ned. 1,20.45 uur. Royal variety The Royal Variety performance is in Engeland een jaarlijks weerkerend gebeuren; de show wordt altijd gegeven in aanwe zigheid van één of meer leden van de Britse Koninklijke fami lie. Uitgezonden wordt de show van 1975 met: Charles Azna- vour, Cought Basie, Michael Crawford, Bruce Sorsyth, Kris Kremo, de KwaZulu Groep Vera Lynn, Larry Parker, Telly Savalas en Harry Secombe. Ned. 1,21.50 uur. Gemini Man Amory Carlyle is in „Gemini Man" eigenares van een rederij waarvan een schip voor haar een cruise verzorgt Zij wordt NEDERLAND I NOS 18.45 De fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.04 Guess who's coming to din ner 20.45 Carte Blanche (3) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Royal Variety Performance 1975 NOS 23.10 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 De fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Gemini Man 21.15 The Blue Knlght 22.05 Televizler Magazine NOS 22.45 Den Haag Vandaag 23.00 Journaal DUITSLAND I 18.40 Funkaustelllng Aktuell 18.55 Journaal 19.00 Nieuws utt NoorairF Westfalen l H 19.05 Volksliederen 19.15 Op het spoor van del staufen 20.15 Hier und Heute 20.45 Sir John Circle 21.00 Journaal 21.15 Wat ben Ik? 22.00 Liefdesbrieven c pier 23.30 Journaal ,0, ^er DUITSLAND 18.00 Journaal 18.10 Beelden van onze aarii 18.35 De draalschl|f 19.20 Klmba de witte leeuw 19.45 De Wombels 20.00 Journaal 20.30 Lokroep van het gou£N I 22.00 Journaal 22.15 Gezichtspunt 23.00 De Internationale I 23.30 Journaal iet CDA 18.55 Vooravondprogramm&nkelijl avonturen van de muis open het 19.00 Tienerklanken lomen 19.45 Journaal Iroeg s 20.15 Laurel en Hardy had uit, 20.40 De Middellandse Zee 21.30 Straatje om 22.10 Journaal NEDERLAND I NOS/NOT 10.00 Schooltelevisie KRO 15.30 The FUntstones 15.55 De kampioen-melkboer DUITSLAND I 12.35 Razemljen van de vooruit gang 13.20 Rondblik DUITSLAND II HILVERSUM I 18.00 vervolg: Met muziek op stap. 18.19 (S) Lichte grammofoonmuz. 18.30 Nws. 18.41 Per saldo. 19.00 Zevende- Dagsadventisten. NOS: 19.30 (S) Ac- coord: kroniek van de amateuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) Ko-' ninklijke Militaire Kapel. 21.00 Mijn naam is Cox. hoorspelserie. 21.35 (S) Pirn Jacob's Platenscala. 22.30 Nws. 22.40 Radiojoum. 22.55 (S) Serenade in blue. 23.55 Nws. HILVERSUM II Verkenning, sociaal nieuws. 19.00 (S) Bel Canto J zomeravond. 19.30 Soms heeft hu een andere kleur... 20.00 Nws.| Overweging. 20.15 (S) Zoals i toen alles beter was. salonmuz. J eind van de 19e eeuw. (In de i 21.20 Theater, hoorspel) NOS: 23Ï Met het oog op morgen. 23.55| HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 10J NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Pop. struktie. 20.02 (S) Nashville. 21 Popdonder. 23.02 (S) Wachtoo demacht. 0.02 (S) Nacht drie-dra (S) Peter Holland. 5.02-7.00 Truck HILVERSUM I Morgenmiddag Danny Kaye als „Kampioen melkboer" gedwongen haar vloot van tank schepen over te dragen aan een vijandige mogendheid. Intersect wordt ingeschakeld en Sam Ca sey wordt aan boord gesmok keld om Amory te redden en de transactie te voorkomen. Ned. H, 20.25 uur. Blue Knight Torchy, een vriendinnetje van Bumper is in „The Blue Knight" medeslachtoffer van een gewa pende roofoverval. Bumper voelt zich schuldig, omdat die roofoverval nooit in zijn wijk had mogen gebeuren. Toch gaan de overvallen door, hoewel politie-specialisten zich ermee gaan bemoeien. Voor Bumper een reden om op eigenhoutje te gaan werken, om zodoende een einde te maken aan de overval len. Ned. H, 21.15 uur. Kampioen melkboer De KRO zendt morgenmiddag de Amerikaanse speelfilm uit „Kampioen melkboer". In deze muzikale komedie speelt Danny Kaye de rol van de verlegen melkbezorger die tot zijn schrik wordt uitgeroepen als de nieuwe .wereldkampioen boksen in het middengewicht. Woensdagmiddag Ned. I, 15.55 (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM - De pianist Jaap Dekker beeft tevergeefs getracht de AVRO door middel van een kort geding te dwingen hem te laten optreden in het tv-programma „land zonder drempels". De president van de rechtbank te Amsterdam, mevr. Mr. C. van Lom-van Marle, be schikte na kort beraad afwij zend op zijn eis, de AVRO op straffe van een dwangsom van 100.000,- te verplichten hem alsnog in het programma op te Tot twee dagen voor de uitzen ding had Dekker in de veron derstelling verkeerd voor de uit zending te zijn gecontracteerd. Inderdaad waren hem monde linge toezeggingen gedaan door de AVRO, die eveneens bij de uitzending betrokken was. De programmaleiding van de AVRO besloot echter op het laatste moment Dekkers onder deel te schrappen, omdat anders het programma in tijdnood kwam. Dekkers raadsman, mr. R Sch midt, was van oordeel dat hier sprake was van een onrechtma tige daad. Hij toonde de AVRO- bode, waarin de naam van zijn cliënt vermeld staat als mede werker aan het programma. Voorts betoogde hij dat zijn cliënt een „niet te becijferen schade" aan goodwill en promo tion sou lijden als hij niet aan een programma met een zo hoge kijkdichtheid zou kunnen mee werken. Mr. Sandbrink van de AVRO benadrukte dat er nooit een mondeling of schriftelijk con tract met de pianist tot stand was gekomen. Hij voegde eraan toe dat een omroep krachtens de omroepwet nooit kan worden verplicht een bepaalde prestatie uit te zenden. Ook liet hij weten dat de AVRO „zeer geschokt is dat een artiest die voorgeeft .geheel belangeloos zijn mede werking te verlenen" aan een charitatief doel, plotseling over „enorme verliezen" begint te praten als hij niet op de buis Mr. van Lom-van Marle stelde in haar uitspraak vast dat de AVRO zich op geen enkele wijze gebonden had Dekker te laten meewerken aan het programma, en weigerde de gevraagde be schikking. De pianist werd ver oordeeld tot de kosten van het geding, groot 520,-. Gezien de uitstekende verkoop (10.000 stuks in de eerste week) van de Nederlandse persiflage op het nummer „Cokane in my brain",- ziet bet er naar uit dat „Ik ga weg, Leen" vanavond als tipnotering in Toppop te zien zal ijn. Het nummer, gebracht door .Dingetje" steekt knap de draak met het gedrogeerde gewauwel van Dillinger. Insiders verwach ten veel van het nummer dat op de elfde plaats in de tipparade is binnengekomen, net zoals „Fi le", André van Duin's versie van „Feelings" indertijd hoge ogen gooide. „Cokane in my brain" is ondertussen verboden voor de Amerikaanse radio en televisie vanwege de opruiende tekst TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos, met om 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Wierewaaien. 11.45 (S) Cafe- chantant. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Aktua II. 13.00 (S) Ramblers a gogo. 13.30 (S), Sport na sport: sportprogr. voor de jeugd. 14.00 (S) Specialiteiten a la car te: klassiek wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou kunnen:verzoekplatenprogr. met om 15.30 Nws. 16.30 (S) Kernpunt: gesprekken. OVERHEIDSVOORL.: 17.20 Tekst en uitleg een driewekelijkse rubriek van het ministerie van O. en W. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-mo- gazine. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 711 Ochtendgym. 7.20. De cirkel gesloten, muziekprogra. (8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 De VARA feliciteert, verzoekplatenprogr. 13.00 Nws. 13.11 Oingen van de dag. 13.30 Een middagje stoomradio. 16.00 Nws. 16.03- Paniek op- Ganymedes,. hoorspelserie. 16.45 Lichte grar foonmuz. 17.00 Uit het muziekai van Paul Godwin. 17.35 RVU: S* je moers taal. 17.55 Meded., SOS 0 oolitieberichten. HILVERSUM III ai LEI w iawi :jwoi (S) Drie op je boterham. 9.03 (S).tie\ op drie. 11.03 (S) Drie draait op>vol< zoek, verzoekverhalen. 12.03 (S) IW01 tussen de middag om de KRO I schijf. 14.03 (S) Popkontakt. 16.03 "e Hitmeesters. 001 HILVERSUM IV I me NCRV: 7.00 Nws. 7.02 het lew Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudar 7 30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.03 Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestp 11.35 (S) Platen nieuws. 12.00 (S) gei nowerken uit de Romantiek. 12^30*1 °P Selectie van operettefragmenten. 15 wc (S) In de schaduw van de meest wi 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uur nati W£ 15.00 (S) Annees de Pelerinage. ue 15.45 (S) Werken van Frescobl 15.58-17.00 (S) Profiel. 'A di ee De KRO besteedde gisteren een overwegend deel van de avond aan „De nieuwe orde" in het Indonesië van president Soehar- to. Een ietwat ongelukkig geko zen titel, want ouderen onder ons weten wellicht nog wel uit de bezettingsjaren wat men toen onder „nieuwe orde" verstond. Hoe dat zij, het ging ongetwij feld wel om een belangwekken de documentaire. Zij bestond overigens voor het grootste ge deelte uit een historisch terug blik. Zulks in dubbel opzicht Niet alleen kreeg men nog eens te zien hoe het Indonesië van pre sident Soekarno (en de man zel ve) op zijn laatste benen liep, maar ook hoe verbluffend exact het in die dagen werd verslagen door het toenmalige ,3rand- punt"-team. En uiteraard te recht waren er nogal wat beel den opgenomen van de voortref felijke reportage die Aad van den Heuvel in 1967 maakte over de laatste dagen van Soekarno: „Van den Heuvel, ik heb jou door". Het klinkt misschien wat pathe tisch, Twpnr hier was zeker spra ke van een hoogtepunt in de geschiedenis van de verslagge- verij op de televisie. Aad van den Heuvel had overigens ook deze „nieuwe orde" steld. Wat er nieuw was aanfj documentaire lag, behalve in wat korte, terugblikkende i sprekjes met generaal NasJ tion en Mohammed Roem beiden nog Nederlands spn vooral verscholen in een verslj van het bezoek dat Van Heuvel onlangs aan de kampj voor politieke gevangenen 1 gebracht Ook dat was wel ij formatief, maar natuurlijk r opzienbarend. Dat was wel i of meer het statement Roem, dat de corruptie in Indjj nesië „een groter gevaar is c' het communisme". Alles bij kaar een documentaire die v eens bewees dat het boeiende 7 leerzame elkaar beslist niet u hoeven te sluiten. Maar het niet de eerste keer dat Aad v den Heuvel mij doet denken a de leraar of de meester, die i1 goed vertellen kon, die iedere®"1 zich wel uit zijn verleden herin® nert .Achter het nieuws" had 1 een uitgebreide over de kabinetsformatie, 1 eraan zelfs een opinieondei vastgekoppeld, waaraan absolute waarde mocht worde r toegekend". En verder kwamf vele, vele politici vertellen dij het van het hoogste, belang ij dat er nu spoedig een nieuvji, regering komt In evenzo vei, toonaarden natuurlijk. HERMAN HOFHUIZH j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2