Oud ambacht houdt 83-jarige Haagse mevrouw Kramers jong US ,ANDAG 29 AUGUSTUS 1977 PAGINA 9 LEIDSE COURANT EN Nil VLUG NA4R CsA VOORDEEL SNUFFELEN. CsdllstbtAitovlcteilfy&i: Fraai gedessineerde Jacquard-pullover. Shetland wollen -pullover met V-hals. Acryl sous-pull in diverse kleuren. MM Stoere schipperstrui in div. kleuren, li B Grof gebreid acryl vest, I div. kleuren. 0^ Acryl pidlover met ronde hals. 0^9 Jk sta op en ik wil klossen". UJts" Dat zegt de drieën tachtigjari- ge jarige mevrouw Josina ""UK Kramers-Kramers, enthou- r°° siast aan het woord in haar ,Ita" groot, ouderwets huis in het land Haagse Statenkwartier. Ze is Jufig met haar vriendin Mevr. a'le Zwaan-Neelen de oudste nog ru! werkende „leerlinge" van de 1C™ destijds aan de Javastraat te te™ Den Haag gevestigde Neder- ltei*| landse Kantwerkschool, „een stemmig deftig gebouw", zoals het voormalige geïllus treerde blad „Pak me Mee" (vergelijkbaar met het vroege- de re periodiek „De Prins") schreef. Het initiatief tot deze ien. dagschool nam Jhr. E. van Loon, die de oprichting daar van „de eerste stap tot veler nut" noemde Sympathieke en bekwame directrice (die later nog veel over kant zou schrij ven) was mevrouw V.d. Meu- len-Nulle. Josina Kramers werd op haar dertiende jaar als leerlinge ingeschreven; in 1911 deed ze haar eindexa men, waarbij haar (een thans vergeeld, maar naar waarde geschat) diploma werd uitge reikt, vermeldend dat zij „in staat is Torchonkant, Clunny- kant, en Duchessekant kan maken". Het staat er zo sim- peltjes, maar het houdt heel wat vaardigheid in, geleerd naar oude trant, dus degelijk. Op tafel liggen proeven van haar kunstnijverheid, die ze voor het bezoek heeft uitge stald. Rappe handen Baptisten zakdoekjes met kanten randje („daar doe ik één dag over"); serveerblad- kleedjes („het klossen gaat vlug, maar bet afwerken duurt lang"); theetafelkleden met prachtige tussenzetsels, onderleggers, boekenleggers (kant op zijden lint), een in drukwekkende verzameling, door rappe handen bijeenge- klost Mevrouw Kramers geeft veel werkstukken weg. Aan vrienden, belangstellen den, familie. En werkt mee aan tentoonstellingen onder auspiciën van de Stichting Volkskunst en Folklore, waar mee binnenhuisarchitect Van Koert en zijn vrouw goede betrekkingen onderhouden. Mevrouw Van Koert ontdekte mevrouw Kramers; ze is een van de beste medewerksters en krijgt door het echtpaar leuke contacten. Zo demon streerde ze in het Congresge bouw tijdens het Bellune fes tival de techniek van het kantklossen en zat op het Bin nenhof op de Milieudag. „Kijk" (toont een kleurenfoto) „daar ben ik bezig. Er staan een heleboel mensen te kij ken". Verkopen? „Nee, dat doe ik niet. De mensen heb ben er geen geld voor over. Ze zien er het werk niet van af. In het Congresgebouw heeft één meneer een zakdoekje ge kocht En een jochie, dat er een voor zijn oma wilde heb ben. Dat was leuk, maar ui teindelijk heeft hij toch een boekenlegger gekozen. De vol gende dag kwam hij met z'n oma. Die wilde toch eens zien hoe ik dat deed". Ze lacht boven haar kopje koffie: „Toen se mij voor die demonstratie vroegen zeiden ze: „als het niet makkelijk gaat dan willen we haar wel ondersteunen". Een lachertje voor wie Mevrouw Josina Kramers in haar huis ziet red deren, de tuin verzorgen en met feilloze zekerheid, fijn* vingers en de soepele bewe ging van jarenlange oefening de klosjes door- en over el kaar heengooien alsof ze een geheimzinnig net weeft, waar van men als leek geen idee heeft hoe het tot stand komt. Ragfijn werk komt er uit die vingers: Valenciènnekant zo ijl om weg te blazen, batisten theekleden met wat zij noemt „de Duitse slag" (blaadjes) „spinnetjes", een pietepeute rig wieltje met vier spaken, dat het hart vormt van een bloemetje, zo teer dat het op het netwerk als door de wind geblazen lijkt Maar zo is het niet, wie haar met intense aandacht bet kantwerk ziet „opbouwen" begrijpt dat het behalve techniek een „reken sommetje" is, een uitpluizerij van jewelste waar nu precies te beginnen, waar „in te han gen" (om er eens een vakterm tegen aan te gooien), waar uit te komen en waar de speldjes moeten worden geplaatst en verplaatst om het patroon verantwoord en juist in te klossen. Verleden Mevrouw Kramers verliest zich even in het verleden. „Zo als wij vroeger werkten, diuur hoef je nu niet meer om te komen. Na het eindigen van de school ben ik er nog 3 jaar als repareerster van kant ge bleven. Ik heb nog meege werkt aan de wieg van konin gin Juliana. We deden veel voor het Ko ninklijk Huis. Koningin Em ma hield erg veel van kant. Het waren wonderlijke tijden, maar heerlijk hoor! Zo samen met elkaar". Verdiensten? „Een dubbeltje per uur". Weerdat jeugdige lachje ach ter smalle briileglazen. Een relekwie schuift over het Smyrna tafelkleed, het Huis houdelijk Reglement van de School. Bij artikel zoveel valt het boekje open: „Gedurende de maand augustus is wegens de Zomervacantie de School gesloten. De werksters die met lust en ijver gewerkt heb ben en van toewijding blijk hebben gegeven hebben 6 da gen verlof gekregen met be houd van loon tot een maxi mum van 2.50". Het kant klossen heeft Mevrouw Kra mers nooit losgelaten. Gedu rende haar huwelijk ging ze stug aan door; zo inspireerde haar schoonzuster en jonge getrouwde nichtjes, die ook aan de klosserij zijn gegaan. Rijk zal ze er nooit van wor den, tevreden en gelukkig wel. Het oude ambacht geeft haar leven inhoud. „Hét houdt je jong. Laatst zei ik tegen de dokter, toen ik daar voor een kleinigheid moest zijn, ik heb zo weinig tijd door het kant klossen! Toen zei hij, „houen zo, dan blijf je jong". Mevrouw Josina Kramers in actie een trend naar fijne zachte breisels met botany, cashmere, alpaca, mohairmengingen. De stijl van de kleding is bepa lend voor de materialen, die over het algemeen zacht zijn, maar wel body hebben. Stof fen variëren van doorzichtig plastic (transparante regenjas sen over fluweel) tot curderoy en materialen met feestkarak- ter: glanszijde, taft, moiré, kant Verder mohair met fla nel, tweede, duffel en loden, peau de pêche, vilt, veel suède met bont. Uni stoffen vormen een belangrijk beeld. En er is enorm veel stofgebruik De le gére look verwerkt meters en meters. In de sector sexy wor den veel lichte pastels voor glansstoffen gebruikt. Het kleurgamma zwenkt van ivoor, via camel naar lever, tem, mosterd, krijt soms in zwoele combinaties. Nieuwe tint is tope. Zweepslag Het kleurpalet is echter niet uitsluitend zachtaardig. Er zijn ook kleuren als een zweepslag, bijvoorbeeld kardinaalrood, flitsend paars; verder keuze uit twee hoofdgroepen, de felle warme rood-gelen en de koele, harde blauw-groenen. Voor de avond nogal eens zwart met een harde kleur (fuchsia sjerp); voorts tope voor hele wijde ballonjurken. De stijl van St. Laurent, satijnen pago- dekleding met mandarijnjas jes, waarvan de schouders op krullen, heeft de mode nogal verrast. Wie het staat zal deze Chinese rage zeker vertaald in de Nederlandse rekken terug vinden. Interessant is dat Per Spook, een Noor, die vijftien jaar voor Louis Feraud ont wierp dit seizoen voor de avond kwam met satijnen broeken en zuiver zijden boot hals jakjes, die voorzichtig kopjes op de mouwen vertoon den. Duidelijke doorbraak van Kenzo's vereerde T-lijn. Lan- vin liep een beetje in het spoor van Spook, maar het is voor barig om te zeggen: „kopmou- wen komen in". Wel is de fluis tering „de kopmouw steekt de kop op" op zijn plaats. Nieuw zijn voetloze maillots met daarover Lurex sokjes, ges to ken in enkellaarsjes, pennys hoes of veterschoenen met dikke spekzolen. Andere nou veruté pompons! Overal pom poenen. Ook aan de grote drie kante doek over een schouder voor de avond. TEKST: TINY FRANCIS De komende mode heeft als sleutelwoord: volume Ontge- voerde tunieks vallen bloesend over rokken met platte plooien. Wijde ballonvormige blousons met diep ingezette mouwen worden door een trekkoord op de heupen bij eengehouden of sluiten met een boord. Zelfs leer wordt bloesend verwerkt. Regenman tels en capes bedekken dure bruine nertsen. En er is ook een hoop gekkigheid: korte on getailleerde bolero's over heup bedekkende tuniekjurken met ceintuur dat de taille negeert. Daar onderuit wandelen leren slobkousen. De rokken hebben verschillen de lengtes; soms nauw tot óp de knie; alle kuitrokken zijn wijd. Toch bracht Parijs ook korte- om net te zeggen „mini rokjes". In iedere collectie wel een kort, zwart dansjurkje. Wijd op wijd zijn twee (tunie- k)hemden over elkaar, het on derste kuitbedekkend, het bo venste heuplang met enorme aangerimpelde col-capuchon. Jassen worden in afstekende kleuren soms met z'n vieren over elkaar gedragen; twee er van mogen best een capuchon hebben Ook blousons gaan laag op laag, één ervan heeft een capuchon met een bontrandje. Er is heel wat te beleven in de mode voor wie durft. Soberder is de masculi ne lijn, waar niet aan valt voorbij te gaan. Blazers op taps toelopende broek, Prince de Galles das, flanellen bloes en herenhoed anno 1930. On gevoerde pull over-coats heb ben vierkante schouderlijn. Romantischer zijn de lange Pied de Poule jurken, plooiend en golvend maar nooit sloom. Super dunne wol gaat over nog dunnere wol, draperieën om nek en aan schouderpas gerimpelde hemdjurken zor gen voor souplesse en beweeg lijkheid. Alle tendenzen in een hoed gegooid, dooreengeschud en vervolgens gerangschikt le veren vier thema's op: tailor- made (mannelijk, Norfolkstijl, Bianca Jagger); sportlef (golf, hippisch gebeuren, Robin Hood laarzen, hemdtuniek met laag ceintuur, mouwloos vest): sexy look, jaren vijftig, Broad way, Zwarte Pietenbroek, Pierrotkraag, satijnen clown spak, Rio de Janeiro). Folkore (Dr. Zivago, Kaukasus, zwarte Mantilla, Eskimo, Lapland, Te xas, cow-boy). Er bestaat ook Wijd, wijder, het wijdstel Sleutelwoorden Anglo Tarlazzi's kleren kenmerken zich voor winterseizoen 1977/78. door asymmetrie. Vliesdunne wollen chiffon bloesende bloes met diep ingezette mouwen. Rok met elastisch tunnelceintuur maakt er een tweedelig ensemble van. (Vuokko; Fin land). Harmonie van grijzen in pure wol. Prêt porter van St. Laurent: bruine puur wollen jas van teddybeer-stof met écru en beige biezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 9