BEELD SPRAAK 4 „De nieuwe orde"over staatsgreep Indonesië iivitHTiBiH nrrrrm TERUGBLIK HILVERSUM KIJKT TE WEINIG NAAR DUITSE TV TELEVISIE VANAVON Mg EÏÏEEEEISffl TELEVISIE DINSDAG RAD80 VANAVOND UMjiMIMtof RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 29 AUGUSTUS 1977 PAGIN, Het klonk bijna als een geruststelling voor de Hilversumse programmama kers, toen onderzoek uitwees, dat er door de Nederlandse kijker heel weinig naar buitenlandse stations wordt geke ken. Bijna triomfantelijk deed men in Hilversum konde van de nuchtere cij fers: ofschoon zes van de tien Nederlan ders Duitsland en België kunnen ont vangen, kijkt er van die zes minder dan één inderdaad naar die zenders. Dat is voorzeker bedroevend weinig en reden voor de Hilversumse tv-makers om zich zelf zo slecht nog niet te vinden. In de GPD-bladen tekende Nico Scheepma ker, nooit te beroerd om het voor Hilversum op te nemen, hierbij aan, dat hij zelf jarenlang Duitsland heeft kunnen ontvangen, maar dat hij naar niet veel meer keek dan op zaterdag- programma's aantreft dan op de Ned. tv, die voor een belangrijk deel op het buitenland is aangewezen. Bovendien levert de Ned. tv pret tige ondertitels en dat is maar wat handig als je ook nog je huiskamerconsumptie in het oog moet houden. Die ondertitels zijn natuurlijk bijzonder nuttig en wij maken er ook graag gebruik van - je wil tenslotte graag weten waar al die tv-pro- dukties over gaan - maar dat neemt niet weg, dat de gemiddelde Nederlander nooit tv heeft leren kijken, omdat hij zich overwegend bezig houdt met tv lezen. Ondertitels zijn niet meer en niet minder dan een noodzakelijk kwaad, waaraan we overigens de voorkeur geven boven het Duitse nasynchroniseren. Hierbij kun je op een gegeven ogenblik een man als bijv. Frank Sinatra Hoog-Duits horen spre ken. Hij kan het dan Kennedy niet meer nazeggen, dat hij zich een „Berliner" voelt, want die praten, een heel apart soort Duits. Die Sportschau is overigens niet de geringste onder de Duitse tv-rubrieken. In die Duitse studio's weet men zaterdagsmiddags tussen vier en zes zoveel beeldende essentie uit te schiften in de samenvattingen van bijv. voet balwedstrijden, dat hier volop de mening heerst, dat de echt mooie doelpunten alleen in Duitsland worden gescoord. Soms is dat nog waar ook, zoals onlangs Dieter Muller van FC Köln (geen broer van Gerd van Bayern). Dieter schopte op een zaterdagmiddag zes onnavolgbare ballen in de touwen, een zo imponerend tv-gebeuren, dat je gelijk im muun wordt voor het hals- en beenbreukvoet bal van de artiesten van Feyenoord en PSV. door Ton Oliemuller Men maakt in Hilversum de fout te denken, dat omdat er hier weinig naar Duitsland gekeken wordt dit land op tv-gebied wel weinig te bieden zal hebben. Verwonderlijk deze denkfout, want het is ten onzent toch ook niet zo, dat een tv-programma slecht is als het een lage kijkdichtheid heeft. Het tegen deel is dikwijls het geval. Men heeft zelfs een afkeer vein de methode om kijkcijfers de kwaliteit van een tv-uitzending te laten bepa len. De mooiste programma's zijn door deze methodiek om hals gebracht Men mag die dan ook niet hanteren bij de beoordeling van buitenlandse zenders, ook al heeft Duitsland uitzendingen die zo Duits zijn als Duits maar kan zijn. Maar dan nog doen ze er in Hilversum goed aan veel te kijken naar Duitse zenders. En dit om twee redenen: er gebeuren daar dingen die hier evenzeer mogelijk zouden moeten zijn en bovendien fungeert de westduitse tv als een doorgeefluik van wat de oostduitse tv te bieden heeft en helpt daarbij meeaan het ondermijnen van de muur, die dwars door Europa heen daar nog steeds niet thuis hoort. Deze muur scheidt twee politieke systemen, maar er bestaan nu eenmaal geen twee soor ten mensen. Van deze beide functies van de Duitse tv zullen wij hieronder enige voorbeel den geven, waarbij we geen volledigheid na streven, maar die men in Hilversum om te beginnen zou kunnen vermeningvuldigen met tien. Wie het Duitse satirische tv-programma „Klimhim" wel eens gezien heeft, vraagt zich blijvend af waarom hier iets dergelijks niet kan. Nooit gebrek aan goede onderwerpen in dit programma en nooit tekort aan fantasie om te laten zien wat daarin gezegd wordt. Verder, toen de Nederlandse bioscopen nog volop aarzelden om in hun theaters iets aan de Duitse filmer Fassbinder te doen, bood de Duitse tv al een cyclus van zes van zijn meest opmerkelijke films. Pas veel later nam de VPRO er drie over, t.w. „Petra von Kant", „Wildwechsel" en „Heilige Nutte", maar wie voordien over Fassbinder wou meepraten moest minstens Duitse tv kunnen ontvangen. Daarin schieten de Nederlandse omroepen dus dik tekort op de VPRO-uitzondering na. En voorts: woensdag krijgen we op NOS-tv de uit zes afleveringen bestaande tv-produktie „Scènes uit een huwelijk" van de filmer Berg man, een maaksel uit 1973. Wie België en Duitsland kan ontvangen heeft dit NOS-ach- terafje niet meer nodig. Nog een geluk voor Hilversum, dat er in ons land zo weinig naar Belgische en Duitse tv gekeken wordt, anders zou deze reeks helemaal weggegooid geld zijn. En nu iets over de Duitse tv als doorgeefluik van wat er in Oost-Duitsland gaande is.Zange- r/cabaretier Rolf Bierman wordt met veel lawaai de terugkeer naar Oost-Duitsland be- De Zweedse actrice Liv Ullmann is in Duitsland al lang geen onbekende meer door haar rol in „Scenes uit een huwelijk' van Bergman. Over enige weken krijgen we met haar op de Ned. tv een interview, dat in Duitsland werd gemaakt. let Diezelfde avond nog stond hij met een programma in München, een historisch zaal optreden. De Duitse tv gooide zijn programma om en bood een goed deel van de avond Bierman. De VARA liet er later een heel klein stukje van zien. En nu mag voor veel Neder landers het Duits net zo verstaanbaar zijn als Nederlands in een operakoor, die avond had Bierman wel zoveel op het hart, dat zelfs als men enkele woorden miste, er zoveel schrij nends uit zijn teksten naar voren kwam, dat men met de goedwillende Duitsers de ellende van de scheiding van hun land diep kon meevoelen. Dit gebeurt op een paar honderd kilometer afstand, maar dat zal blijkbaar de Ned. tv zo een zorg wezen. Terzijde praten we dan maar even niet over de anderhalf uur Presley-herdenking 's nachts tussen twaalf en half twee op de Duitse tv op de dag van zijn dood. Waar blijft „Brand punt" dan helemaal met zijn drie minuten en erger nog, waar blijft de persoonlijke zender van VOO's Rob Out, de zender waarin muziek heet te huizen en die Presley toch een muziek- verschijnsel van de eerste orde, afdeed met een schamele tien minuten? We maken ons sterk, dat de KRO, maar ook Rob Out, voor een zacht prijsje die Presley-banden uit het Duitse archief over kan nemen. Het is nog niet te laat, gezien de hausse in belangstelling op dit moment voor de platen van Elvis Presley. En dan krijg je, zoals verleden week op de westduitse tv de oostduitse tv-film „Broddi". Een paar overwegingen vooraf om de beteke nis van deze film op de juiste waarde te schatten. Figuren als Solzjenitsin en Amalrik en desnoods ook Bierman zijn van wereldom spannend belang voor de toetsing en voor het evolueren naar meer menselijke maat van marxisme en communisme, zoals die in Oost- Europa totalitair wordt toegepast. Enige ni veaus lager zijn soortgelijke geesten actief, bijv. in de oostduitse toneel- en tv-wereld, schrijvers, spelers en programmamakers, die het regiem waaronder zij leven niet uitdagen, maar kritisch werkzaam blijven binnen de ruimte die hen geboden is en die zij met beide handen aangrijpen. In het communistisch sys teem is men al lang afgestapt kinderenin van staatwege onderhouden inrichtingen op te voeden. Maar iets daarvan is blijvenhangen in de opvang van de oostduitse jongeren in jeugdwijdingen, waarbij hen wordt aange praat, dat het gezag van de staat boven dat van de ouders reikt Kinderen worden daar mee niet letterlijk, maar wel mentaal van de ouders beroofd. Op dit thema schreef de oostduitse auteur Benito Wogatzki een toneel stuk, dat het publiek zozeer aansprak, dat men er ook een tv-versie van maakte. Broddi is een oostduitse jongen zonder ouders, die op het werk en in de liefde zijn draai niet kan vinden, omdat hij ouderloos zonder liefde door de wereld loopt. We doen hier niet het hele verhaal uit de doeken, maar het sprak de oostduitse kijkers zeer aan, dat Broddi toch nog goed terecht komt, dankzij een meisje - geen mooie meid maar mooi van vitaliteit - dat zich zijn lot aantrekt: „Heirate oder ich schiesse", hetgeen ons geen moeilijk Duits lijkt. Zelfs haar vader komt in het geweer tegen de wil van de moeder in die haar dochter verre wil houden van zo'n nurks van een kille jongen. Vader zegt in iets moei lijker Duits ongeveer „Ik neem het voor die jongen op, omdat ik de vader van zijn meisje ben, maar ik kan me een rustiger leven voorstellen op mijn leeftijd". Kortom een film, die een breed publiek niet in de kouwe kleren gaat zitten, en toch geen schreeuwerig melo drama, maar strak en direct gefilmd. Wat bij die westduitse tv (zie Elvis Presley) dikwijls kwijls kan en bij de Ned. tv bij uitzondering lukken wil, is het prompt reage ren door het beschikbaar stellen van zendtijd op onverwachte gebeurtenissen en anderzinds die weerslag behoeven op tv. Onaangekondigd had de westduitse tv bijna een uur zendtijd over voor een ingelast tv-interview met Rudolf Bahor, de partij-ideoloog van het oostduitse regiem, schrijver van het boek „Die Alterna tieve", waarin hij van de ene dag op de andere brak met het bureaucratisch staatsso cialisme, welks hoeder hij heette te zijn. Van wege zijn openhartigheid in dit interview werd hij al de dag daarop gearresteerd op beschuldiging van „spionage". Dit speelde al lemaal verleden week. Op de Nederlandse tv merk je er hoegenaamd niets van, terwijl hij in het interview toch belangwekkende dingen zei over een voor Oost-Duitsland noodzakelijk nicht-kapitalistisches Rückkehrprozess en over de Leidénsfunktion van de noodgedwon gen met het marxisme vertrouwde Oostduit sers. Op nog geen 500 km van ons vandaan woedt een ideologisch gevecht op leven en dood, woelt de onderstroom van een stuk wereldpo litiek, die zichtbaar wordt op de Duitse tv. Een kniesoor wie daar in Hilversum op let of iets aan doet Anderhalf uur duurt de do- kumentaire van Aad van den Heuvel, die de KRO vanavond onder de titel „De nieuwe orde" uitzendt. Aad van den Heuvel, die met Anke Serraris (produktie), Henk Jenner (kamera) en Henk van Diessen geluid) door Indonesië reisde, heeft een zeer uitgebreide repor tage gemaakt van het Indo nesië van president Soehar- to na de mislukte staats greep van 30 september 1965 onder leiding van luitenant kolonel Oentoeng. In deze produktie zijn eveneens beelden verwerkt uit reportages die tussen 1966 en 1971 door Brandpunt werden gemaakt. Op deze manier is een duidelijk beeld ontstaan van de verwach tingen die onder de Indonesi sche bevolking leefden en de plannen van toen én wat er uiteindelijk van is terecht geko men. Een duidelijk beeld geeft de vroegere hoge commissaris en minister van Buitenlandse Za ken, Mohammed Roem. Hij werd gefilmd in 1966, op het moment dat hij gevangene was van het Soekarno-bewind. Een jaar later interviewde Brand punt hem als vrij man en in 1971 tot slot toen hij toestem ming had gekregen mee te doen aan de verkiezingen. In de meest recente filmbeelden levert hij opnieuw kommentaar op het Indonesië van 1977. De reportage „De nieuwe orde" begint met een uitgebreide re- konstruktie van de gebeurtenis sen tijdens en direkt na de staatsgreep in 1965, waarbij de vraag aan de orde komt wat er precies is gebeurd en welke rol generaal Soeharto en president Soekarno hebben gespeeld. Op nieuw zijn de beelden te zien van het interview dat Aad van den Heuvel met Soekarno had, waarbij deze laatste pareerde op een vraag met de gevierde opmerking: „Van den Heuvel, ik heb jou door man..." De vraag komt aan de orde „Wie waren de grondleggers van de Nieuwe Orde en waar zijn ze gebleven? Aan het woord ko men de minister van Buiten landse Zaken, Adam Malik, de gouverneur van Djakarta Ali Sadikin en ex-generaal Nasoe- tion. Deze laatste was eens een van de vaandeldragers van de Nieuwe Orde van Soeharto. Hoewel hij nu politiek wat is uitgerangeerd heeft hij door zijn intensief kantakt met de studen ten binnen deze groep nog veel invloed. Uitgebreid komt admiraal Soe- domo aan het woord met name over het lot van de tienduizen den politieke gevangenen. Soe- domo is de grote man van het Kopkamtib, dat na 1965 werd opgericht om de orde en rust in Indonesië te herstellen. Een aan tal geheime diensten valt onder Soedomo evenals de politieke gevangenen. Er werd in drie kampen ge filmd: in de vrouwengevangenis Plantoengan op Midden-Java, in Pekan Baroe en Kalimantan. Ned. 1,20.45 uur. Smith and Jones In de aflevering „Diablo Station bezet" van „Alias Smith and Jones" wordt de postkoets waarin Heyes en Curry reizen overvallen door de desperado Chuck Gorman. Chuck wil de sheriff opwachten om hem te doden en Heyes en Curry moe ten lijdzaam toezien hoe een van Aad van den Heuvel in gesprek met admiraal Soedomo in „De nieuwe orde". hun vrienden in een hinderlaag wordt gelokt. Ned. I, 19.55 uur. Klaverweide Van de serie „Klaverweide" wordt herhaald de aflevering die André Kuyten schreef „Met andere ogen". Stijn, bouwvak ker en zwager van Gerard Kui pers wordt na een ongeval ar beidsongeschikt. Na zijn verbijf in het ziekenhuis wordt hij nachtwaker. Zijn dochter wordt verliefd op de man die verant woordelijk is voor het ongeval van haar vader en als Stijn op een nacht wordt neergeslagen door een stel dieven, verbaast het iedereen, dat Stijn zich van zijn overvallers zo weinig kan herinneren. Ned. II, 20.55 uur. Jack Parnell In de serie amusementspro gramma's van en met Jack Par nell en zijn orkest de Polka Dots, zijn de gasten deze keer Lennie Bush en Salena Jones., De tijd keert terug naar de ja ren dertig en veertig, de tijd van de grote bands. Ned. II, 21.45 uur. NOS 18.45 De fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.04 De avonturen van Konny en zijn vrienden 19.30 De stuntelaars van Chicago 19.55 Alias Smith en Jonea 20.45 De nieuwe orde NOS 21.35 Journaal KRO 21.50 De nieuwe orde (vervolg) 22.35 Uitzending Symbiose NOS 22.40 Journaal NEDERLAND li NOS 18.45 De fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.04 Adams family 19.30 Dat Ik dit nog mag meema ken NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Nederlands Elftal 20.55 Klaverweide 21.45 Jack Parnell en de Big Band 22.10 Achter het nieuws NOS 22.45 Journaal 18.30 Een beroep 18.40 Radiotentoonstelling tueel 18.55 Journaal 19.00 Regionaal nieuws 19.05 Intermezzo en voor deren 19.15 Het geheim van de kroon 20.15 Regionaal magazine 20.45 Spel 21.00 Journaal 21.15 Report 22.00 De maandagschllders 22.45 Levensgeschiedenis tijdgeschiedenis 23.30 Journaal bla» DUITSLAND II 18.00 Journaal 18.10 De verloren eilanden 18.35 De draaischijf 19.20 KO-OK 20.00 Journaal 20.30 Hoe zou u beslissen 21.15 Partnerschap valt te lei 22.Q0 Journaal 22.15 Freddie 23.25 Serenade In Hellbrunn 23.50 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.55 De avonturen van de op Mars 19.00 Klein, klein, kleutert|e 19.15 Sporttrlbune 19.45 Journaal 20.15 Helen Reddy Show 21.05 Grote lui, kleine lieden 21.55 Jazz from Newport NEDERLAND I NOS 10.00 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie 18.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht: zending en evangelisatie 18.55 (S) EO- Metterdaad: Christelijke hulpverlening. 19.00 (S) Ronduit: muzikaal en informa tief prog. voor jongeren. 19.40 (S) Bij bels perspectief. 2000 (S) Achter de horizon van het zomergebeuren. 21.15 (S) Avondoverdenking. NOS: 21.30 (S) Internationaal Koorfestival 1977. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu: inform, en verzoekplaten voor Antillianen in Nederland. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 Vakantie met een C. VOO: 22.55 (S) Informatieshow met aktual. 23.55 Nws. lor mi NCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier en 18.40 (S) Muz. in vrije tijd, een pi voor muziekamateurs. 19.45 (S) Pi laire klassieken. 20.00 Nws. 2 Avondoverdenking. 20.10 (S) Intern naai orgelconcours Haarlem, 1 21.35 (S) Literama. 22.04 (S) H< de rust. 22.40 (S) Poerama NOS <S1 Met het ooq op morgen. 23.55 NOS: 18.03 De vi turebank. 18.10 (S) NOS-maal. AV| 19.02 (S) Het stenen t.jdperk. 2f Radiojoum. 20.05 (S) Superci Dreammachine. 21.02 (S) De negervu show. 22.02 Radiojoum 22.05 m Blues, ballads en beat. 22 55 Mei 23.02 (a) Candlelightshow. (0.02 Ral iourn. EO: 1.02—7.00 (S) True light f HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojoum.) 8.30 Nws. 8.36 Gym. v.d. huisvrouw. 08.45 De groenteman. 8.50 Morgenwijding. 9.00 (S) Gevarieerd. NOS: 9.30 Spiegel van Belgiè. AVRO: 10 00 Radio Lawaaipape- gaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33-10.35 Raddiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 13.41 Radiojoum. 12.55 Knipperlicht: ver-, keersmagazine. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO: muz. inform., en service. (15.30 Nws. 15.33 Radio joum.) 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt), kinderprogr. OVER- HEIDSVOORL.: 17.20 Nieuws uit de Ne derlandse Antillen. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojoum. 1745 (S) Met muziek op stap. tww i me jaardenprogr. 12.00 Vijf tellen n< J®® lichte muz. 12.49 OVERHEIDSVQStO Mens en samenleving. 13.00 Nws. gin Echo. 13.40 Vreemdeling in mijn «het huis. Herinneringen van missionart|,ot 14 00 Lange vingers, schoolradio. C.' In de wachtkamer. 16.00 Nws. Murjrr spreekuur NOS: 17.00 Het zal mijkw wel duren, inform, progr. 17.20de Eurolight, lichte muz. 17.40 Infomeer de regio. 17.55 Meded. VARA: (van 700-8 00 Aktual. via Di^ van de dag). 7.02 (S) GesodemeunL 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S)l\/ draait op verzoek van mensen uil f sportwereld. 12.03 (S) VARA's zi plaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03» top-20 en de Tip-LP. 17.03 (S) AK Lagarde HILVERSUM II HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie 7.54 Overweging. 8.Ö0 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M. inform, progr. (9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterst.) 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten, inform, progr (11.00-11.02 Nws) 11.30 Ouder worden we allemaal, be- TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Caprid 9 00 Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. I (S) Van heinde en verre. 10.00 (S)CI van tien tot twaalf. 12.00 (S) Intern 13.00 (S) De meest verkochte „kfai tien". 13.30 (S) Koren en korpsen. 1 Nws 14.02 (S) Om het boek. 14.30 Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Beloj Aangezien wij bij de vaderland se televisie nu eenmaal beschik ken over zoveel verschillende actualiteitenrubrieken krijgen wij in deze dagen wel een goed en grondig inzicht in de marte lende lijdensweg, die ten onzent „de kabinetsformatie" wordt ge noemd. Zaterdagavond was „Hier en Nu" van de NCRV weer eens aan de beurt Daarin had Cees Labeur een gesprek met de gewezen informateur prof. W. Albeda, die optrad toen Den Uyl er de eerste keer het bijltje bij neerlegde en die ons onder meer troostte met de me dedeling dat de vier heren, die tot nu toe de formatiepogingen beheerd hebben, niet zo zeer een hekel aan elkaar hebben, dan wel (nog) niet helemaal aan el kaar gewend zijn geraakt. Die indruk had men zelf ook wel een tikkeltje. En een, gegeven de omstandigheden vrij opge wekte Dries van Agt verklaarde in de studio ten aanhore van Rene Eyverse dat de heer Verin- ga, die vandaag begint te infor meren, hierom zo'n geschikte man is, omdat hij zelf in een rechts kabinet (De Jong) heeft gezeten en als lijsttrekker werd aangewezen toen destijds de KVP „een opening naar links zocht". Het ligt allemaal even gevoelig in de politiek, dat bleek maar weer eens. Er was in „Hier en Nu" ook een gesprek met een van drie huis artsen, die in een brief aan het „Medisch Contact" met verbluf fende zelfverloochening hebben blijk gegeven van hun mening, dat zij, en hun collega's, te veel verdienen. En ook was er een reportage naar aanleiding van de oorlogsmisdadiger Kappler die per koffer uit zijn gevange nisschap ontvluchtte en die i sluitend deswege enigszins d< esi denken aan onze Hugo je Groot. Jan Luyten had er las niet al te diep gravend ond eventueel herlevende nation! socialistische gevoelens in Bondsrepubliek. Erg onger#^ zo leerden wij, hoefden wij T erover niet te maken, als zijn volgens dr. Heinrich Albely- (oud-burgemeester van Berli ay „nog te weinig overtuigde der craten. Het oude zeer zeurt wel nogal lang door. Het regelrechte amusement stond ook dit televisieweekeir nog op een laag pitje. De NC begon met de vertoning van serie over het wel en wee de Engelse familie Bellamy, wij aleens in .Tussen salon, souterrain" hadden aangeti Jjn fen. Ik zou niet durven bewei dat ik zat te springen om di ietwat opgedrongen hernieuw kennismaking. Van aanzienlijk hoger nive was „Een stap in de wildernf een Engelse documentaire de NOS gisteravond vertoon over de zeer begaafde cartoor Ronald Searle, die grote fa kreeg door zijn soms bijtend- tirische tekeningen in „PunC Van dat weekblad kwam tri wens de gewezen hoofdred teur Malcolm Muggeridge draven om Searle min of me „filosofisch" te verklaren. De kenaar zelf bleek daartoe ovt gens ook zeer wel in staat, dat men een goede indruk kif van de zeer drastisch op nogal enge werkelijkheid ge droomwereld van een fascii1 rend kunstenaar. Herman Hofhuii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2