„Pas op, anders wordt u hier weggeknuppeld" Pater D. Scholten: Ontwikkeling Zuid-Afrika heeft veel weg van springprocessie lllllllllllll!lllllllllllllllllllllllll!lllllll!lllll!lllllllllllllllllll!lllllllllllllll!ll!l!lllllll!lllllllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllll SCHOOLJEUGD DOET STAP TERUG VAN 25 EEUWEN SMULLEN VAN BRANDNETELS EN LOGEREN IN PREHISTORIE WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1977 LEIDSE COURANT PAGINA De ontwikkelingen in Zuid- Afrika hebben veel weg van een springprocessie: drie stap pen vooruit, twee stappen achteruit Aldus de Neder landse pater Dominicaan Do minic Scholten (47), secreta ris-generaal van de Zuidafri- kaanse bisschoppenconferen tie, voor korte tijd in Neder land en elders in Europa. Op 22 augustus moet hij weer in Pretoria zijn om de uit spraak te vernemen van de rechtszaak die de staat tegen hem had aangespannen we gens het in bezit hebben van verboden geschriften en het verzenden van twee publika- ties naar het buitenland Een brochure over martelingen in Zuid-Afrika had hij toegezon den aan pater F. Robben van de Dominicanen van Nijme gen, aan de Bisschoppelijke Vastenaktie te Zeist en gan de Pauselijke Missiewerken in Den Haag. Het proces, dat 12, 13 en 14 juli werd gevoerd, werd bijge woond door onder anderen aartsbisschop J. Fitzgerald, voorzitter van de Zuidafri- kaanse bisschoppenconferen tie, een waarnemer namens de Nederlandse overheid en de provinciaal van de Dominica nen, die uit Rome bericht had ontvangen dat het Vatikaan zich met de zaak bezig houdt Bovendien was gezorgd voor drie goede advocaten. Pater Scholten tegenover het ANP: „Een gewone beklaagde heeft heel wat minder steun". Een lichtpunt vond hij dat de hogere rechtspraak er nog steeds onafhankelijk plaats vindt. Rechters worden niet benoemd door de regering en ook niet door haar afgezet Aanleiding tot het proces was een bisschoppelijke verklaring die de folteringen aan de kaak stelde. De politie wilde weten wélke bisschop wét had ge zegd in de vergadering waarop de tekst was vastgesteld. Pater Scholten moest hen ech ter teleurstellen: er waren geen notulen gemaakt en even min was de bandrecorder ge bruikt. Toen zij bot hadden gevangen, gaven ze de zaak aver aan de geheime politie, die de post van het secreta riaat van de bisschoppencon ferentie voortaan regelmatig opende. In april betrapte pater Scholten 's morgens vroeg twee veiligheidsagenten, die zijn bureau grondig hadden doorzocht en zich aanvanke lijk uitgaven voor technici van de telefoondienst Tijdens het proces hebben pa ter Scholten en zijn verdedi gers proberen aan te tonen dat hij niet wist dat de publicaties op de (steeds wisselende) lijst van verboden werken stonden en dat hij de twee brochures en het gewraakte tijdschrift als godsdienstige lectuur be schouwde, omdat de Kerk heeft te maken met het lijden van de mensen. De openbare aanklager was het hier be paald niet mee eens. Dan kun je zelfs porno wel voor een godsdienstig doel gebruiken, zo betoogde hij. Vergeleken met Oosteuropese landen, is er in Zuid-Afrika godsdienstvrijheid, mits de Kerk zich maar niet met het maatschappelijk leven be moeit, aldus pater Scholten. Over de rechtszaak wil hij zich op dit moment niet uitlaten. Wel wil hij nog kwijt als negatief punt van de genoem de „springprocessie" dat er een wet op stapel staat, waarin de dure processen niet meer mogen worden betaald uit de kerkeras, afgezien of dit geld nu uit binnen- of buitenland komt Een andere stap achteruit vindt hij het feit, dat de com missie die in Soweto een zeker zelfbestuur wilde invoeren, geen voet aan de grond krijgt Positief in die stad, waar hij zelf twee jaar pastoraal heeft gewerkt, acht hij de benoe ming na de onlusten van vorig jaar van een nieuwe commissaris van politie, die voortdurend bereid is te pra ten. Het belangrijkste positieve ele ment vindt hij echter dat de beweging naar gelijkheid thans een beweging is gewor den voor en door zwarten, vooral van de jongeren van 19 tot 24 jaar. Het is volgens pa ter Scholten hoopgevend dat de jeugd zelf het huidige on derwijs niet meer aanvaardt. Erg goed is ook aldus pater Scholten dat de regering de zwarte bewustwording en de zwarte pers vrij aardig toelaat Dominic Scholten ontkent dat de bisschoppen pas de laatste jaren duidelijk van zich heb ben laten horen. Sinds 1952 hebben zij zich ten minste elke vijf jaar uitgesproken over de rassenverhoudingen. Dat de verklaring van februari veel weerklank heeft gevonden komt volgens hem omdat het een kort en helder stuk is en vooral omdat de atmosfeer sinds Soweto veranderd was. Deze verklaring bevat ook heel concrete punten over de integratie van de rassen in de Kerk zelf. Van de 1,9 miljoen katholieken van Zuid-Afrika zijn er ongeveer 400.000 blan ken. Vooral de blanken, die afkomstig zijn uit Angola of Mozambique, hebben van de dekolonisatie zo'n trauma overgehouden, dat ze er nog niet gemakkelijk toe komen om de rechten van de gekleur de bevolking te beschermen. Het zou volgens pater Schol ten te wensen zijn dat alle kerken van Zuid-Afrika meer gericht zouden zijn op de maatschappelijke problemen. Nu scharen de drie reformato rische kerken zich vrijwel ach ter het regeringsbeleid. De buitenlandse druk vindt hij belangrijk, maar betrekkelijk. Het grote werk moet in Zuid- Afrika zelf worden gedaan. Voor de zwarte bevolking is het niet te begrijpen, dat het westen met het terugtrekken van investeringen dreigt om zo het bewind om te buigen en tegelijk volop wapens levert aan hetzelfde bewind, aldus pater Scholten, die het overi gens positief vindt, dat door druk vanuit Europa het perso neelsbeleid wordt verbeterd in fabrieken, waar Europese on dernemingen een vinger in de pap hebben. De toekomstverwachting van de secretaris van de Zuidafri- kaanse bisschoppenconferen tie: ,Het zal moeilijker worden voordat het beter wordt". Aartsbisschop Ballestrero van Bari naar Turijn Paus Paulus beeft de 63-jarige Anastasio Alberto Ballestrero tot nieuwe aartsbisschop van Turijn benoemd. Ballestrero, tot nu toe aartsbisschop van Bari, volgt kardinaal Michele Pellegrino op, die vorige week officieel aftrad om gezond heidsredenen. Ballestrero, die tot de orde van de ongeschoeide carmelie- ten behoort, staat bekend als gematigd. Zijn voorganger was zeer progressief. De nieuwe aartsbisschop, die op 3 oktober 1913 in Genua werd geboren, nam als gene- raal-overste van zijn orde ook deel aan het tweede Vaticaans concilie. In december 1973 werd hij aartsbisschop van Bari in Zuid-Italië. Hij wordt beschouwd als een man met bijzonder organisatietalent KORTE METTEN „Gelukkig is het rustiger ge worden rondom de kerk in Nederland", aldus kardinaal Alfrink in een radio-interview in Oostenrijk. Als een van de oorzaken van de weergekeer de rust noemde de kardinaal bet feit dat de problemen zijn besproken. Ook de belangstel ling van de internationale pers is afgenomen, omdat er niet uitkwam wat men ge vreesd of verwacht had. „Ik heb altijd gezegd, dat er in Nederland geen schisma komt en dat is er ook niet geko men", aldus de kardinaal. Amerikaanse en Israëlische oudheidkundigen hebben bij Beit Sjemesj, halverwege Tel Aviv en Jeruzalem overblijfse len gevonden van de stad Tim- nath, die omstreeks 1200 v. Chr. door brand werd ver woest. De stad wordt vermeld in het bijbelboek Richteren. Samson zou er een jonge leeuw aan stukken hebben ge scheurd. De hulpbisschop van La Paz in Bolivia heeft de samenstel ling bekend gemaakt van een nieuwe nationale commissie Justitia et Paz, die zich gaat wijden aan „de verdediging en de verkondiging van de gerechtigheid en de vrede in het land in overeenstemming met de normen van de Heilige Stoel". De vorige commissie is gedurende twee jaren niet ac tief geweest, omdat zij aan zienlijk was uitgedund door arrestatie en uitwijzing van leden. Voorzitter van de nieu we commissie is de leek Artu- ro Vilella del Villar. Tot bisschop van het nieuwe bisdom Biloxi (VS) aan de Golf van Mexico is benoemd de zwarte wijbisschop Lawson Howze (53). Veertig bisschop pen en tweehonderd priesters namen aan zijn intronisatie deeL Lawson Howze werd in Alabama geboren en ging op 24-jarige leeftijd tot het katho licisme over. Hij is de eerste zwarte bisschop sinds de eeuwwisseling. Wel zijn er nog drie zwarte wijbisschoppen in de Verenigde Staten. Van 24 tot 30 augustus zal in Frankfurt het zevende inter nationale oecumene-congres houden. Onderwerp zal het verschijnsel der basisge meenschappen. Er worden on geveer honderdtwintig leden van de orde verwacht uit der tig landen, alsmede talrijke gasten, onder wie dr. Lukas Vischer van de Wereldraad van Kerken. Apeldoorn De pot schaft gesmoorde brandnetels vandaag in Berg en Bos. Een homp brood van eigen deeg en een slok kruidenthee. De prehistorische men sen, jongens en meisjes van een jaar of twaalf, eten met hongerige tanden. Rond een rokerig vuur in de rieten hut worden de karweitjes van de volgende dag bepraat. Peter zal de schapen hoe den en Marjan de wol verven. Steven heeft de hak al bij de deur ge2et, een werktuig dat een beetje op een lange bijl lijkt. Daar zal hij morgen de weerbarsti ge akkers eens mee te lijf gaan om plaats te maken voor het zaaigoed. Boven de vlammende haard schommelt een roeterige koeiehuid om de vonken op te vangen. In een schemerig hoekje wordt het laatste restje thee opgeslobberd uit een primitieve nap van klei. Eén van de meisjes aait een lammetje over de wollige kop. Het vuur wordt gedoofd. Voldaan en doodop kruipen veertig kinderen onder een schapevacht. Er liggen er ook in een donzen slaapzak, maar in je slaap is dat zo een beestevel geworden. Tussen de wuivende bomen dromen de kinderen in de trant van vijfhonderd jaar vóór Christus. Niemand wordt wakker van het murmelende schaap of van de pony die eventjes de manen schudt Dóódgewoon dat dieren en mensen onder hetzelfde dak maffen. Deze nacht slaapt er één extra lekker. Dat is Sjerk Rommés, als ambtenaar natuurzaken verbonden aan de gemeen telijke dienst Landelijke Eigendommen. Schoolbioloog dat is misschien nog wat duidelijker. Sjerk is de man die met steun van een legertje enthousiaste mensen kans heeft gekregen een uniek project op poten te zetten. Dat er deze nacht scholieren in een vlaslinnen jak, in een voorhistorisch huis in de armen van de natuur liggen te maffen dóér was 't nou net om begonnen. De Hapshut in Apeldoorn is enig in z'n soort. Voor zover Sjerk Rommes kan nagaan is er in heel West-Europa nergens iets te vinden dat zo getrouw is nage bouwd uit het leven van de ijzeren mens. Vlakbij Kopenhagen, in het dorpje Lehr- je, hebben ze ook zo'n stukje dorpsleven van ver voor de jaartelling nagebootst, maar daar kijken de toeristen met mo derne fototoestellen om een hoekje. In Berg en Bos gebeurt dat niet. Twintigste- eeuwse mensen in kunstvezel of indus triële kledij zijn daar ongewenste vreem deling. En dat moet zo blijven ook. De Hapshut in Apeldoorn is verhuurd aan de fantasie van het kind en de rente van deze aanpak is nu al merkbaar. Na een paar dagen experimenteren vraagt geen kind meer hoe laat het is. Het horloge is thuis gebleven en hij eet, werkt en slaapt nu een paar dagen zoals verre voorouders vijfentwintig eeuwen terug hun dagen en nachten indeelden. Milieu-opvoeding in een héél apart jasje. Landelijke Eigendommen in Apeldoorn heeft meer van die originele ideeën uitge vonden. Schoolklassen die in het bos aan het werk gaan, de Boomfeestdag die in Berg en Bos begon en nu nationaal bezit is geworden, de natuurpaden, de biologie les-centra. Nu de Hapshut, ontleend aan de naam van een pieperig dorpje zuide lijk van Nijmegen, waar een dikke tien jaar geleden zeer gewichtige opgravingen werden gedaan. In dat dorpje Haps wer den grondsporen teruggevonden van een voorhistorische behuizing, wat paalgaten in de grond en naar dat voorbeeld werd in Apeldoorn stengeltje voor sten geltje een copie nagebouwd. Met de rook gaten van toen, de britsen om op te slapen, de ingebouwde stal, de deur met primitieve hengsels. Sjerk Rommes: „Je zou het best een beetje experimentele archeologie kunnen noemen. Je test in de praktijk uit hoe de mensen heel vroeger hebben geleefd. Stel voor: je vindt een prehistorische bijl. Hoe hebben ze dat gereedschap toen eigenlijk gebruikt? Hoe bouwden ze toen hun huizen? Ik had dat dorp in Lehrje in m'n stagetijd een beetje bestudeerd en nadien dacht ik steeds: zoiets zouden we hier best kunnen combineren met gerich te milieu-educatie." En waarachtig daar zitten ze nu jonge mensen die zó in de sfeer zitten, dat de vergrijsde historie levend is geworden. Ze smeren met plakkerige leem een broo doven bij elkaar, malen met een ronde steen hun meel, koken eikebast om kleur stof te winnen en hun kleren te verven. Ze leven als ijzeren mensen, met een klein knipoogje naar de historische be trouwbaarheid ervan. Een linnen jack hoort erbij, maar als 't buiten koud is moet er wel een stevig T-shirt onder. De schoolklassen die meedoen, blijven drie dagen en dus twee avontuurlijke nachten. Allemaal zo echt en primitief mogelijk. Als er kip wordt gegeten in het dorp, dan moet er eerst worden geplukt En er zit geen warme bakker op de hoek. Wel m de buurt de telefoon als een van de kinderen ziek zou worden, maar dat weet alleen de leider. En die houdt er stijf de mond over dicht. Rommes: „Alles wat de fantasie van het kind zou kunnen verstoren proberen we uit de buurt te houden. Ja, een geweldig project, waarvan we hopen dat andere gemeenten het over zullen nemen. Er is enorm veel voorbereidend werk voor ge daan, maar na een paar dagen kun je hier al zien dat 't dat dubbel en dwars waard is geweest. Het kind is ongelooflijk geïnteresseerd in de prehistorie, maar het heeft er net als wij allemaal een vertekend beeld van. Wat schrijven ge schiedenisboekjes nou over die tijd? Ha- ha, een verhaaltje over kerels in berevel- len, maar je komt zelden een goed ver haal tegen. Waar lees je dat ze in die tijd echt al een hoogstaande cultuur hadden? En die hadden ze, reken erop. Hier zien we nu kans om de jeugd terug te zetten in die tijd. Op school hadden ze al een hele tijd werk gemaakt van de voorberei ding. Het enige moderne dat ze hiernaar toe mochten meenemen was een tanden borstel." Waarheidsgetrouw, dat verscholen plekje historie in het Apeldoornse natuurpark. Het Rijks Oudheidkundig Bodembureau steekt de hand in het vuur als waarmerk van echtheid en een hele reeks andere autoriteiten zorgde voor de bijbehorende toestemming. Rommes: „Zonder de directeur van onze dienst, de heer Bouman, was er nooit wat van terechtgekomen. Maar ook al die andere diensten die erbij betrokken wa ren, hebben stuk voor stuk fantastisch gereageerd. Je kun je bijvoorbeeld voor stellen dat iemand zegt: nou, nou, is dat hygiënisch wel verantwoord maar onze GG&GD bekeek de zaak en zei ook: akkoord, dat moet van de grond komen. En 't is nu van de grond. We staan nog aan de wieg van dit project maar misluk ken kan het al bijna niet meer. Zo ent housiast zijn de reacties in de eerste paar dagen al geweest." De Apeldoornse school De Rank heeft de primeur gekregen om als eerste in de prehistorie te gaan logeren. Niet zomaar van het ene op het andere moment, maar na gewichtige voorbereiding. Studenten van de Pedagogische Academie in Amersfoort komen daar regelmatig voor naar Apeldoorn om les te geven. Ze vertellen over het ijzeren tijdperk, over de kunst van het spinnen en weven, over ander gereedschap, over de manier waar op ze toen hun huishoudentjes dreven. Kwaliteit leveren ze af, de studenten uit Pe eerste oogst brandnetels, ze hebben ev van gesmuld. Amersfoort. Ze hebben kans gezien een portie vijfhonderd-jaar-voor-Christus op het lesrooster te brengen, waar de zesde- klassertjes iedere keer met verlangen naar uitkijken. In de komende weken zal er nog een aantal scholen een retourtje vroege geschiedenis krijgen. In septem ber en oktober komen de volgende lich tingen aan de beurt. Schoolbioloog Rommes: „De theorieles sen worden hier zichtbaar. Ze hebben bepaalde technieken geleerd waar ze an ders nooit aan toe zouden komen. Maar ze hebben nog veel meer geleerd: hoe ze de natuur verstandig kunnen gebruiken; wat je met de natuur kunt doen en wat je er niet mee moet doen. De eerste dag had ik nog wel een beetje angst. Krijg je de kinderen wel kalm, wordt 't een cowboyspelletje? Maar niks hoor. Na een kwartiertje was iedereen al bijna auto matisch aan het werk gegaan. Ze wisten verdraaid goed dat als er 's avonds gege ten moest worden, dat er dan ook eerst brood gebakken moest worden. En jawel, toen kwam ook de eerste oogst brandne tels binnen. Ze hebben er van gesmuld. Je kon echt merken dat ze even afscheid hadden genomen van hun eigen tijd ze zijn er ook echt emotioneel bij betrok ken. Niet angstig, wel opgewonden in het begin. Het blijft een enorme ervaring, een nachtje in zo'n voorhistorische hut. Het fijne is, dat je kunt ontdekken dat er één grote familie ontstaat, waarin iedereen wordt gerespecteerd om z'n eigen kwali teiten. Wie goed met de pony kan op schieten of met de schapen, hoeft niet bang te zijn dat een ander hem dat karweitje afpikt. Ze zoeken zelf hun werk, niks moet. Vorige week hoorde ik opeens fluitmuziek tussen de bomen. Zit een jongen bij de schapen een deuntje weg te blazen. Na de eerste nacht hoorde ik 's morgens al om een uur of zes de maalsteen. Een paar meisjes waren al vast aan de voorbereidingen voor het brood begonnen. Maar om een uur of acht lagen er ook nog een paar rustig te pitten. Wel, laat ze maar slapen. Laat ze maar zelf ontdekken dat je niet zo maar kan rondhannesen in de natuur, ontdekken met hoeveel luxe we ons ei genlijk hebben omringd in ons leven !ja, ook een beetje ontdekken wat precies een voedselprobleem in de Derde Wereld is. Kinderen kijken daar, geloof ik, een beetje anders tegenaan als ze zelf voedsel bij elkaar moeten zoeker moeten zorgen dat ze niet met een ictv. maag naar bed gaan. Ik hoop dat dit project een sneeuwbalef fect zal krijgen". Eén van de kinderen heeft er heel andere woorden voor: „U mag hier helemaal niet komen. Dit is een andere tijd. Pas op, want anders wordt u hier weggeknup- M. J. KES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 10