Tweeslachtigheid in film over Sardinië EHEEH TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TELEVISIE VANAVONI Twee avonden met 'Les Misérables' LOUIS VAN GASTEREN HINKT OP TWEE GEDACHTEN gerechtig- NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal 19.04 Black Beauty, TV- 19.30 Herinnering der held, deel 2 NOS 21.35 Journaal 21.50 Herinnering der held, vervolg 22.45 Kerkeped 23.- Symbiose NOS 23.04 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.04 Filmblik NOS 20.— Journaal VARA 20.25 Les Mlsórables, Franse speelfilm (1957), deel 1 22.20 Achter het Nieuws NOS 22.45 Journaal DUITSLAND I 19.— Nieuws uit Noordrili Westfalen 21.— Journaal 21.15 Panorama 22.- Nostalgie In blues 22.45 Magische namen (Mui nl) 23.30 Journaal Jen, ij 18.— Journaal 18.10 De verloren eilanden, 18.35 Draaischijf 19.20 Fahrt Ins Blaue, foddors 19.55 Die Nlbelungen 20.— Journaal 20.30 TV bij EEG in Londen 21.15 Praxis, gezondheldsma) ne 22.— Journaal 21.15 Angst essen See Ie aufi Turken heten AA), Duitse ti film 23.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.55 Beertje Padcflngton 19.- Klein, Idein kleutertje 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Liedjes van nu en toen 20.45 Leven en dood van P«» pe, TV-serie, afl. 4 21.35 Humorfestivol Knokke-h 22JZ5 Journaal AVRO 14.— Jopie Boem Boem, tekenfilm 15.- Abtoft-Oabba-Oo, popshow 15.50 Goochelshow DUITSLAND I 11.— Journaal 11.05 Draaischijf 11.30 De zeewolf, TV-fllm, c 12.55 Actuele vragen 13.05 Panorama 13.50 Persoverzicht 14.— Journaal 17.15 Journaal 17.20 Operafragmenten DUITSLAND il HILVERSUM I HILVERSUM II HILVERSUM III NOSi 18.03 De vacaturebank. 18.11 NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het ste tijdperk. 20.02 Radiojournaal. 20.05 Supercleandreammachine. 21.02 (S| Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radioj naai. 22.05 (S) Blues, ballads en t 22.55 Meded. 23.02 (S) Candlelij how. (0.02 Radiojournaal) 0.04 <,sj Steeman KRO: 1.02—7.00 (S) KR HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal.) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 (S) Klass. muz. NOS: 9.30 Spiegel van België. AVRO: Radio La- waaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom twaalf - een allerlei voor iedereen. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojour naal. 12.55 knipperlicht, verkeersmagaz. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO: muziek, inform, en service. (15.30 Nws. 15.33 Radiojournaal.) 17.00 De heilige strozak, radiostrip (5). OVER HEIDSVOORLICHTING: 17.20 Nieuws uit de Nederlandse Antillen AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.45 Top pers van toen (gr.pl.). worden we allemaal, gesprekken. Zomer '77 OVERHEIDSVOORI TING: 12.49 Uitzending voor de bouw. 13.00 Nws. 13.11 Echo. 13.2 vleugels, pianomuziek. 13.40 Een i als jij, gesprekken. 14.00 Uit het op te- en musicalalbum. 16.00 Nws. 1 Muzikaal spreekuur. NOS: 17.00 He mijn tijd wel duren: milieu- en gr stofaangelegenheden. 17.20 (S) light. 17.40 Inform, uit de regio. HILVERSUM III üiii'J d:Mii!nwii imm KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Het levende Woord. 7.25 Badinerie: klass. muz. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: Kamer- en orkestmuz. 9.30 Scheepspraat. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Interval. 10.30 Muziek die niet oud wor oudere mensen. 1 TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) CapriJ kamer- en orkestmuz. 9.00 Nws. f Aktua-klankbeeld. 9.30 (S) Van h en verre. 10.00 (S) Opus tien tot t\ 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S)J meest verkochte 'klassieke tien'. 1, (S) Koren en korpsen. 14.00 Nws. 1' (S) Om de kunst. 15.30 (S) Guita 16.00-17.00 (S) belcantorium. RADIO/TELEVISIE MAANDAG 25 JULI 1977 PAGINj LEIDSE COURANT Na Vader Alexandre Pumas' „De drie musketiers" en junio r's „De dame met de camelia's" is Victor Hugo's „Les nüsera- bles" wel het meest verfilmde werk uit de Franse literatuur. Niet alleen in Frankrijk zelf, maar ook in het buitenland greep men bij herhaling naar Hugo's lijvige roman over de galeiboef Jean Valjean, die on der de naam Jean Madeleine in het stadje Morvin een nieuw bestaan opzet en het zelfs tot burgemeester brengt, maar moet vluchten als de onmense lijke voormalige galei-inspec teur Javert politiechef van Morvin wordt. In de uit 1957 daterende ver filming - vanavond én morgen avond op uw scherm - heeft regisseur Jean Paul Le Chanois getracht Hugo's tekst zo ge trouw mogelijk te volgen, waar door het hem onmogelijk werd één avondvullende film te ma ken en het verhaal in tweeën moest splitsen. Hoewel de opzet - de onrechtvaardige wetstoe passing in het Frankrijk aan het eind van de achttiende eeuw én de levensomstandigheden van de arbeidersklasse in beeld te brengen - het gegeven beter tot zijn recht doet komen dan bij voorbeeld in de geromantiseer de Amerikaanse verfilmingen met o.m. Frederic March en in 1952 Michael Rennie - is het voor de kijker wel een hele kluif geworden. Maar daartegenover staat dat men nog eens de onvergetelijke Jean Gabin aan het werk kan zien, die van de oersterke Val jean een waardige figuur maakt in tegenstelling tot de oerslechte bloedhond Javert van Bernard Blier. In de schaduw van deze zwart-wit tegenstelling bewegen zich nog Serge Reggiani, Bour- vil en Danielle Delorme om maar een paar namen te noe men. De poging om Victor Hugo's uit 1862 daterende „Les misera- bles" op het filmdoek nu eens helemaal tot zijn recht te doen komen is lofwaardig, maar niet helemaal geslaagd. Wie er twee avonden voor over heeft kan zich daarvan overtui- gea Ned. II, 20.25 uur en dinsdag Ned. 1,21.50 uur. Black Beauty Vicky en Kevin verdwalen in het bos, als zij medicijnen moe ten brengen naar een patiënt in aflevering „De vlucht" van Black Beauty. Zij ontmoeten een vreemde man die overstuur raakt als hij het paard ziet. Waarom de man zo in de war is geraakt, houdt het tweetal in deze aflevering bezig. Neurenberg De NCRV zendt vanavond het tweede deel uit van „Neuren berg en nu", waarvan gister avond deel I werd uitgezonden. Deze avond staat tot kwart voor elf opnieuw in het teken van „Mensen en machten", het mot to dat werd gegeven aan een aantal films die de strijd tussen individuele en kollektieve ver antwoordelijkheid en macht be handelden. Ned. 1,19.30 en 21.50 uur. Filmblik In de wekelijkse filmblik verto nen jongens en meisjes uit Heer enveen een zelfgemaakte musi cal. Voorts worden filmtips voor de vakantie uitgezonden. De mi- me-speler Rob van Reyn treedt in de pauzen op. Ned. II. 19.04 uur. - Morgenmiddag, Ned. I om 15.00 uur: Abba. Jean Gabin speelt Jean Valjean. In „Les misérables'' heersers. Van deze invallen ver tellen de nuraghen, een soort ver dedigingswerken, lang voor Christus gebouwd en waarschijn lijk bestemd om indringers op een afstand te houden. Moren, Phoeniciërs, Grieken en Romei nen hebben hun sporen nagelaten en oude basilieken wijzen erop, dat de pogingen tot kerstening van Gregorius de Grote evenmin zonder gevolgen zijn gebleven. Diverse beschavingen zijn over dit eiland heengegaan en hebben hun sporen nagelaten. Hieraan wijdt de filmer mooie, in helder licht geplaatste beelden, zelfs in de onderaardse grotten, waar hei dense tempeldiensten moeten hebben plaatsgevonden ter ere van de god van de onderwereld. Van eigenlijke Sardijnen kan men niet spreken. Daarvoor heeft er teveel vermenging vanbuitenaf meegespeeld. Elk dorp kent zijn eigen vrijheden. Men eet uitslui tend brood, dat in het eigen dorp is gebakken. Religie en creatief gevoel vinden elkaar op bruilof ten en partijen, waarbij het brood in bepaalde vormen wordt gebak ken zoals bijv. een kruis. Van de één miljoen Sardijnen vormen de herders de armste groep. Toeristisch zijn dezen ook het meest interessant, maar de plaatselijke VW ziet het niet zit ten om die armoe te verheerlijken terwille van de toeristische trek. Meer perspectief zit erin de wijn bouw, die zich heeft gepseciali- seerd in diverse soorten. In de beslotenheid van het eiland konden oude gebruiken zich zeer lang handhaven, bijna magische rituelen, zoals jaarlijks de rodeo in het plaatsje Sedilo. Op dat feest bestormt een horde van tientallen vurige paarden de berg waarop de kerk staat, die daar is gebouwd door de eerste katholie ke Romeinse keizer Cons tan tijn. Terwijl de hemel vervuld raakt van het knallen van de jachtge weren en het gevloek van de mannen, werken de horden zich door een nauwe poort heen. Nie mand kan helemaal de oorsprong van dit gebeuren verklaren, maar men werpt zich er elk jaar weer vol overgave in. Ook de klederdrachten hebben zich de eeuwen door gehand haafd, kleurrijk en afwijkend als de draagster een meisje dan wel een getrouwde vrouw is. De oude re vrouw staat hoog in aanzien. Haar wordt een zekere wijsheid toegekend, die ontbreekt bij de jongere vrouw die hét van haar lichamelijke aantrekkelijkheid moet hebben. Op Sardinië heerst zodoende het matriarchaat, de vrouw als bestierster van het huis en de familie. Zij scheppen daar door zekerheden voor de mannen. Haar wordt een magische kracht toegekend. De geëngageerde Van Gasteren komt aan het slot van de film om de hoek kijken. Hij toont dan beelden van de moderne petro chemische industrie en vindt dat deze eigenlijk niet toegelaten mag worden op dit eiland. Men zit dan plotseling wel tegen een heel an dere film aan te kijken dan het begin en het hart ervan beloof den. TON OLIEMULLER Louis van Gasteren: „Ik weet dat ik met mijn film dingen aanricht die ik niet wil". Het hinken op twee gedachten - de betrok kenheid met maatschappelijke verschijnselen en daarnaast het filmisch vastleggen van een werkelijkheid waarop hij geen vat heeft - kenmerkt niet alleen de films van Louis van Gasteren, maar treedt ook aan de dag in rijn persoonl ijkheid. Zelf zegt hij ervan: „Ik ben met mijn films in een moeilijke positie geraakt Ik maakte ze omdat alles op dit eiland mij boeit, maar ze hebben er al toe geleid, dat er trek naar dit eiland is ontstaan. Dat heb ik niet gewild. Mij stonden hele andere dingen voor ogen. Eigenlijk had ik deze films niet moeten ma ken, maar dat kon ik als filmer niet laten. In ons land werken 3.000 Sardijnse gastarbei ders, die meer cultuur in hun pink hebben dan de 13 miljoen Calvinisten die dit land bevolken. Ik verzet me tegen de vestiging van de petrochemische industrie op dit eiland, maar tegelijkertijd jaag ik met mijn films de meute er naar toe. Wat richt ik aan met mijn films? Dat weet ik niet, maar wat er nu gebeurt wil ik niet Dat is de macht van de tv, die als een dwingend fascistisch element je huiskamer binnendringt Het laatste shot in mijn film toont een Duitser, die net als zijn broer in Zandvoort alvast een kuil voor zich zelf claimt In mijn films over Sardinië ga ik uit van respect voor de Sardijnen, maar ik maak ze tegelijkertijd tot kijkobject. Dit zijn allemaal vraagtekens voor mij. Ik lig voortdu rend met mezelf in conflict Ik heb er nog geen antwoord op. Toch ga ik door met dit werk, al bken ik mij ervan bewust, dat ik een gebied door het te filmen openleg voor ande ren en het daarmee tot geschonden gebied maak. Binnenkort begin ik aan een filmische documentaire, waarin ik als filmer verant woording wil afleggen voor de consequenties van mijn werk". Bevlogen filmer Louis van Gas teren is sinds jaren niet meer weg te slaan van Sardinië. De historie van dit. eiland ter halver hoogte van Italië, maar evenseer de toekomst en het karakter van de bevolking houden hem zozeer bezig, dat hij daarvan intussen in drie films verslag heeft gedaan. De NOS-tv zendt ze alle drie uit tussen 31 juli en 14 augustus. Na ze alle drie te hebben gezien beschikt men over een vrij indrin gend beeld van dit eiland, dat geïsoleerd genoeg ligt om een sterke eigen karakteristiek te koesteren en indringers te weren. Een gevleugeld woord in Sardinië zegt, dat mensen van buiten het eiland alleen komen om er beter van te worden, om er wat weg te halen. Dat is Van Gasteren overigens ook gelukt, want hij is er met een schat aan filmmate riaal vandaan gekomen. In de loop der eeuwen hebben heel wat invloeden op dit eiland zich laten gelden vanuit vestigingen van veroveraars. Die kwamen echter niet verder dan de randen van het eiland en dreven de oorspron kelijke bevolking naar het onher bergzame midden, waar de meest gave Sardijnen worden aange troffen, ook de meest arme. De eerste de beste film in dit drieluik, die zondagavond op Ned. II om 21.40 uur wordt ver toond, draagt de meest sterke sporen van een zekere tweeslach tigheid, die meer werk van Louis van Gasteren kenmerkt en waar over we al eerder schreven. De titel van deze film „Salude e li- bertade", de Sardijnse heilwens, die aangeeft hoezeer men daar op groet en vrijheid is gesteld, is tamelijk vrijblijvend gekozen en dekt slechts in grote trekken de inhoud. Wie is in deze film aan het woord? De documentalist die zich richt naar de daar aangetrof fen werkelijkheid, of wordt de camera gehanteerd door een geëngageerd man die een voorop gezet betoog handig inbouwt? Men komt er niet helemaal uit, moet nochtans vaststellen, dat hij zeer mooie beelden heeft gescho ten, zelfs een tik toeristisch, maar dat hij terzelfdertijd zich afzet tegen de moderne ontwikkelingen op dit eiland. In het begin van zijn film gaat van Gasteren uitvoerig in op de geschiedenis van dit eiland, een trekpleister voor vreemde over- Oude vrouwen staan hoog in aanzien in Sardinië.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2