Wieteke van Dort en Aart Staartjes als Pin keivrouw en -man MERKWAARDIG DRAMA IN LANDHUIS VAN JUAN BUNUEL TERUGBLIK IN BIOSCOOPFILM HARRIE GEELEN: hou t1 het l scherm in het oog TELEVISIE VANAVON TELEVISIE WOENSDAi RADIO VANAVOND Han RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT; DINSDAG 19 JULI 1977 PAGI^S Harry Geelen. Vijf weken van zestien werkuren per etmaal heeft Harrie Geelen schrijver ojn. van de tv-series De weg naar Hameien en Q Q aan zijn schrijftafel doorgebracht, maar toen zat het erop: bet serip voor bioscoopfilm voor het gezin, handelend over het volk van Finkel tje, gebaseerd op de boeken van de onlangs overleden schrijver Dick Laan. Geelen vertelt er, als artistiek leider bij Martin Toonder Stu dio's in Nederhorst den Berg graag over, zit tend op de trap naar Kasteel Nederhorst Hij kan zelfs het script tonen, een groot pak be schreven en ingetekende vellen, per vel al een kunstwerk dat voordurend in de slotgracht dreigt te waaien. Pas wanneer de enorme goud vissen in deze gracht één vel met lange tanden besnuffelen, besluit Geelens het pak maar op te bergen. Hij is er heel trots op. Niet ten onrechte. De bioscoopfilm „Pinkeltje" die vermoedelijk in de paasvakantie van vol gend jaar de bioscopen bereikt Geelen: ,Jk denk dattie met kerst af is" zit vol trucage en mag toch niet overdreven duur worden. Dat werd voor Harrie Geelen de reden waarom hij thuis de hele film eerst, in kleur, als strip tekende, met aanwijzingen voor camerastanden, beeld voor beeld. Geelen: „In feite maak ik de film twee keer. Eerst gewoon met de hoofdrolspelers buiten en later vól ik de Pinkeltjes in. Moeilijk. De Pinkel tjes zijn kabouters die in de film ongeveer vijftien centimeter groot worden. Aart Staartjes speelt de rol van Pinkeltje Witbaard, Wieteke van Dort wordt Pinkelotje, de vrouw van Pin keltje. Bob de Lange speelt de rol van de schrijver Dick Laan, de enige mens die door de Pinkeltjes in Pinkelland wordt vertrouwd. De andere mensen worden door de Pinkeltjes boze lobbessen genoemd. Vergeet niet dat alleen Pin keltje Witbaard mensen heeft gezien; hij vertelt er alleen maar over, in Pinkelland." Spanning De spanning in deze Pinkeltje—film legde Dick Laan er zelf al in, want alle 29 boeken over Pinkeltje kennen de dreiging dat Pinkelland door de mensen zal worden ontdekt Dat ge beurt steeds bijna, zeker als booswichten op onderzoek uitgaan. Deze booswichten worden in de film, die later mogelijk op tv wordt getoond, gespeeld door Sacco van der Made, Fred Hugas en Paul Meijer. De avonturen van Pinkeltje in de film zijn nieuw; Harrie Geelen heeft geen boek willen verfilmen. Wel had hij er al een aantal van gelezen en bekwaamde hij zich verder in zijn studie der Pinkels. Op grond van die kennis schreef hij een nieuw verhaal, waarover me vrouw Laan waakte. Harrie: .Hoewel ik sommi ge gebeurtenissen bedacht die voor mij nieuw leken, had Laan er zelf al mee gewerkt Toch Wieteke van Dort. had ik mevrouw Laan nodig, die beter dan ik wist wat haar man belangrijk vond en wat niet" In de boeken zijn de Pinkels niet veel groter dan een pink, maar die lengte vond Geelen minder bruikbaar. „Met die lengte kan je ze nog maar net een lucifertje laten dragen, daarom maakte ik ze groter. Met nog heel ontroerende effecten, juist door de tegenstellingen in grootte. Heb je eerst een scène gehad met normale mensen en zet je dan de camera op twee Pinkels die moeizaam en tree voor tree een voor hen grote trap beklimmen, dan krijg je een heel mooi effect. Of, ik noem maar wat het hulpelo ze versjouwen van een potlood. Je hebt alle gelegenheid grapjes te maken. Ergens zegt zo'n klein Pinkeltje tegen schrijver Dick Laan: „U hebt een nogal zachte stem, zal ik even roepen." Humor Dit soort grapjes kan van Harrie Geelen veel- vul dig worden verwacht; Geelen—hunor of dat NHclT film van Dick Laan? Harrie weet er wel een ant woord op: „Van ons beiden. Ik heb grapjes getekend die ik terug vond in tekeningen in boeken van Laan die ik niet kende". Zijn de boeken bestemd voor de kleine lezertjes, de film is bestemd voor het hele gezin. Geelen: „Als het wordt zoals ik vind dat het moet Aart Staartjes. worden, maken we een film die niet onderdoet voor werk van Walt Disney. Maar wat een werk! Want je moet voortdurend rekening houden met de technische mogelijkheden. Je filmt eerst op locatie, in een Amsterdams huis, op de hei, in bossen, met normale mensen en gewone came ra's. Later, als we de Pinkeltjes opnemen, ac teurs met normale lengte die in de film 15 centimeter moeten worden, moet je rekening houden met brandpuntafstanden, de hoek van de camera. Van elke shot buiten moet je aante keningen maken, op de milimeter nauwkeurig. Anders komen de Pinkels onlogisch, niet goed in de film. En dan de kleuren. Voor de Pinke l—opnamen maken we gebruik van de chroma- key—techniek, werken we met camera's die ongevoelig zijn voor blauw. Dat houdt in, dat in de buitenopnamen weinig blauw mag voorko men, anders mis je de aansluiting buiten— en studio—opnamen." Harrie Geelen is bij Toonder in vaste dienst als filmer, schrijver en tekenaar en hij compo neert ook nog reclame jingles. Op grond van deze ervaringen is hem gevraagd de film te maken met Cinecentrnm, Toonder cpiStudio Wisseloord. Dat hij ook voor de KRO series maakte, staat er los van. „Dat was werk voor de avond en de weekeinden. Ik hoefde er niet van te leven." Dat twee plannen niet doorgingen, is voor Geel den daarom minder terleurstellend. „Ik had plannen voor een serie „Langzullezeleven", over twee mannen die hebben gedood maar in de Hemelpoort nog een kans krijgen vérder te leven als ze niet zelf worden gedood, ook niet per ongeluk. De KRO vond het leuk maar te duur. Ook had Geelen graag verder willen schrijven aan nieuwe avonturen van de Hame laars, maar ook daar was de KRO tegen. Geel en: „Ik weet niet waarom, maar ik had door willen gaan. Overigens kan ik altijd bij de KRO aankloppen. Ik heb nog een idee voor een andere serie, „Jorrik", over een jongen die merkwaardige avontuurtjes beleeft, zoals het vinden van de krant van morgen. Harrie grijnst er artistiek bij, maar wil wel eerst zijn Pinkeltje—film afmaken. „En misschien ga ik wel door, met het maken van dit soort films." Indien de tijd dit toelaat, want in het Hilversum- se „De Vaart" hangen in juli schilderijen van Geelen. De man zelf, samenvattend: „Men zal niet kunnen zeggen dat ik onopgemerkt in dit leven voorbij ben gegaan". Zelfs zijn soep eet hij twee keer zo snel als een gewoon mens. F.L. BROMBERG Juan Bunuel, zoon van de be roemde en morbide filmer Luis Bunuel, voelt niets voor de wreedheid en het sarcasme in de films van zijn vader. Hij kijkt veel opgewekter tegen het leven aan, maar deelt met zijn vader het gevoel voor het onge rijmde. Laat de vader dit terug slaan op in de mens aanwezige desastreuze krachten, de zoon zoekt het in de inwerking van de bovennatuur op de natuur. Zo ook in zijn film „Ontmoe ting met de vrolijke dood", die de KRO vanavond op de tv zet. Het gaat hierin om een meisje, dat verliefd wordt op een land huis waar de meest merkwaar dige dingen gebeuren, die uit groeien tot een compleet dra ma. Voor deze film kreeg Juan Bunuel een belangrijke Franse filmonderscheiding. Ned. 1,19.55 uur. De naïeven In de reeks „Naïeve schilders" op KRO-tv zijn nu de Duitsers aan de beurt Het overzicht van de Duitse zondagsschilders biedt een even bont beeld als onlangs de Vlaamse en Neder landse. Als „vader" van de Duit se naïeven wordt Adelbert Trill- hase beschouwd. Hij werd door de nazi's als „ontaarde kunste naar" aangemerkt en overleefde dat niet Trillhase overleed in 1936. Na de oorlog werd zijn werk beroemd en kreeg hij vele navolgers. In verschillende mu sea en particuliere verzamelin gen treft men zijn werk aan. De schilderijen van Trillhase heb ben alle kenmerken van de „naïeve" kunst: de verhoudin gen kloppen niet, de bewegin gen zijn onnatuurlijk en de ge zichten stereotiep. Een van de jonge Duitse schilders, die in deze aflevering voorkomt, is de Hamburgse politie-agent Man fred Söhl, wiens werk deze maand wordt tentoongesteld in Scène uit de film „Ontmoeting met de vrolijke dood" met Francoise Fabian als de moeder en Jean—Mare Bory als de vader van het meisje, dat vreemde dingen beleeft irv een landhuis. het Westfriese Museum te Hoom. Söhl schildert veel on derwerpen van de waterkant, dijklandschappen, vissen. Maar ook de havenbuurt, waar hij als politieman vaak komt, is een dankbaar onderwerp. Eveneens in Hamburg woont de schilder Rudolf Stapler, afkomstig uit 'een familie van kleine winke liers. Hij was nog maar net vol wassen toen de oorlog uitbrak. Na de oorlog werkte hij eerst als monteur en later als vracht wagenchauffeur. Nu is hij als ammanuensis/laborant werk zaam op een gymnasium. Op school is Söhl beginnen te schil deren. Hij maakt zijn doeken uiterst zorgvuldig en in zeer fel le kleuren. Uwe Börm, in 1943 geboren, schildert in twee stij len: die van de naïeven en in die van de z.g. hyperrealisten. In Höhr-Genzhausen bij Koblenz woont, zeer teruggetrokken, de bejaarde Josef Wittlich. Hij staat bekend als een zonderling en-heeft inderdaad een zeer ei- gen stijl van leven. Zijn motie ven ontleent Wittlich aan bertav neringen aan de eerste werel doorlog, aan reklame drukwerk van warenhuizen, aan stuiverro mans en geïllustreerde' tijd schriften. Frank Keklawka woont in Dortmund, waar hij in 1925 is geboren. Hij werkt op een staalfabriek. Zoals dat met de meeste naïeven het geval is, haalt ook hij zijn onderwerpen uit zijn naaste omgeving. Hij verwerkt tevens in sjn schilde- rijen en dat is typisch voor de naïeven zijn jeugdherinne ringen. Friedlich Gerlach, in 1972 gestorven, was mijnwerker. Hij stond bekend als een som ber man wat ook in zijn werk tot uitdrukking komt Voorts komen in deze dokumentaire voor de 73-jarige uit Oost-Prui sen afkomstige Minna Ennulat, de in 1902 geboren Max Raffler, die bekend staat als de Rous seau van de Amersee. Hij woont in Greifenberg en schildert veel religieuze onderwerpen waaron der dorpsprosessies van het Beierse platieland. Zijn be- faamdste werk is de Kruisweg in de kerk van Windach. De laatste in de reeks Duitse naïe ven is de jonge Silvia Garde die in de omgeving van Keulen woont. Ned. 1,21.50 uur. Gemini Man De dagelijks een kwartier on zichtbare Gemini Man zorgt er ditmaal voor, dat monsters van een alternatieve brandstof niet in verkeerde handen komen. In tussen vraag je je wel af wat een onzichtbare man eigenlijk op de tv doet? Ned. II, 20.25 uur. Columbo Op geld beluste mensen, onder wie ook een liefhebber van exo tische planten, laten zich op slinkse wijze gelden. Columbo kijkt daar echter met zijn sche ve oog dwars doorheen. Ned. II, 21.55 uur. Morgenmiddag Om de vakantieverveling te ver drijven morgenmiddag „Kijk doos" voor de kinderen, waar van een aflevering van „De be ste Karlsson van de wereld" en „De Reisen van Kim". Morgenmiddag Ned. 115.30 uur. NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 Wereldcircus 19.55 Au rendez-vous de la mort joyeute, Franse speelfilm (1972) NOS 21.35 Journaal KRO 21.50 Duitse naïeve schilders, af!. 2 NOS 22.30 Journaal 22.35 Tour de France NEDERLAND II NOS 18.00 Tour de France, Ned. z titels 18.55 Journaal AVRO 19.05 Nationale hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Gemini Man, TV*erle 21.15 TelevIzJer Magazine 21.55 Columbo, TV-eerle NOS 23.05 Journaal DUITSLAND I 18.40 Tour de Francs 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrijnland- Weatfalen 19.05 Volks- en vrljheldallr 19.15 Een huls voor ons, T 20.15 Hier und Haute 20.45 Recepttlps 21.00 Journaal 1 21.15 Kllmblm, TV-ser^e I 22.00 Der aufrechte Gang,^^ dultse speelfilm (1975) 24.00 Journaal V DUITSLAND II 18.00 Journaal 18.10 Koraal-atol Tablteues 18.35 Draalschl|f 19.20 KJmba, de witte leeu serie 19.45 De Wombels, poppen ris 20.00 Journaal 20.30 Fantómaa ae dóchaliH tómas fevient, Franse ap> (1965) T 22.00 Journaal 22.15 Gezichtspunt 23.00 Fllmnleuws 23.45 Tour de Francs 23.55 Journaal 18.55 Beert|e Colargol 19.00 Tienerklanken 19.45 Journaal, Tour de FrarfDI 20.20 Laurel Hardy tar 20.50 De Middellandse Zee, v< 21.40 Uit de wereld van Dsije passant ria 22.20 Journaal, Wetstraat dz: NEDERLAND I NCRV 15.30 Kijkdoos 15.45 De beate Karlaaon van de wereld, afl. 3 16.10 Oe reizen van Kim, TV-serle 16.35 Het gebochelde paardje, te kenfilm DUITSLAND I 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 11.25 Dagboek 11.40 Baggermolens, documentai re 12.20 De volmaakte liefde, TV- spel 13.20 RondbUk 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.15 Journaal 17.20 Geheimen der zee DUITSLAND II 17.25 Tum meel Vs- 17.35 Zeven kleins Austn 1 TV-«arle kaï BELGIE NEDERLANDS 15.15 Tour de France 17.30 Tip-Top I AVRO: 18.19 (S) The Starland Vocal Band (gr.pl.) 18.30 Nws. 18.41 Per Sal- do: zakelijke bespiegelingen. 18.55 (S) Michel Legrand speelt en dirigeert ei gen composities. NOS: 19.15 (S) Ac- coord: intern, koorzang. AVRO: 20.00 (S) Hoogtepunten uit operettes (gr.pl.) 21.15 De avonturen van de gezusters Wiedemeyer. radiostrip, deel 8. 21.35 (S) Pim Jacobs Platenscala. 22.30 Nws. 22.50 AVRO's Radiojourn. 22.55 (S) Se renade in blue. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30 (S) Metropole orkest. 19.00 (S) Bel Canto op de zomeravond. 19.30 Somsl^ het licht een andere kleur - menslif hun dierbare momenten. 20.00 m 20.05 Overweging. 20.15 (S) HdM Festival 1977: Cathy Berberian mfr nobegeleiding. 21 40 Theater: Rij w menade, hoorspel. NOS: 23.00 (S| 1 het oog op morgen, waarin on Aktual. overz 93 10 De kr»** "n gen. 23 20 Den Haag vandaag e Yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM NOS: 18.03 De vacaturebank. 19.02 (S) Popreconstructie. 20.( Nashville. 21.02 (S) Pcpdonder, n en inform, met report. VARA's! tocht. 23.02 (S) Wachten op m nacht. 0.02 (S) Nacht-drie-raai. 2J Peter Holland. 5.02 (S) Truck. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw). 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Pierewaaien, licht progr. 11.45 Cafè-chantant. 12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Rambles go go. 13.30 Sport na sport. Voor jongens en meis jes. 4.00 (S) Specialiteiten la Carte., muzikaal wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekpl. progr. (15.30 uitleg. Rubriek van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. 17.30 Nws. 17.32 Aktua-maoazine). HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 De cirkel... gesloten. (8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. Aansl. VARA's voet tocht.) 9.35 Waterst. 9.40 Lichte muziek. 10.00 Z.l. maakt Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 De VARA feliciteert. 12.00 Een van de elf - Middelburg. 13.00 Nws. 13.01 Dingen van de dag. Aansl. VARA's voettocht. 13.40 Een middagje Stoomra dio. 16.00 Nws. 16.03 Paniek op Gany- medes, hoorspelserie (8). 16.45 l gramm.muz. 17.00 (S) Promenad: kest. RVU: 17.35 Huwelijk, gezi maatschappij (3). VARA: 17.55 M HILVERSUM III HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het li woord. 7.08 (S) Te Deum Laudi 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.( Missen voor de Bergkerk in Eis< 10.00 (S) Orkestpalet. 11.07 (S) nieuws. 12.00 (S) Pianowerken Romantiek. 12.25 (S) Opnamen Prom. Orkest m.m.v. sopraan e Koor. 13.00 (S) In de schaduw v meesters: werken van Antonin en Vranicky. 14.00 Nws. 14.02 (S) Ee natuur. 15.00 (S) In kleine bez< liederen van Wolf en Brahms. 15. Muziek van eigen tijd. 15.57 (S) P met werken van Tomas Marca. Gisteravond heb ik uiteraard naar het vervolg van „Antonius en Cleopatra" in de prachtige opvoering van de „Royal Sha kespeare Company" en de wer kelijk onvolprezen televisieregi stratie van Jon Scoffield geke ken. Dat was toch werkelijk een belevenis. Ik vroeg mij achteraf even af of er op de internationa le televisiemarkt niet meer pro ducties te koop zouden zijn, waarmee de verschillende om roepen de zomermaanden ver antwoord zouden kunnen opvul len. En het hoeven natuurlijk niet per se klassieke drama's te zijn. Uiteraard bedoel ik dat met het oog op het volgende zomerseizoen. Voor dit jaar is er, vrees ik, geen redden meer aan. Dries van Agt bleek van zijn ontsnappingspoging naar de Tour de France te zijn terugge keerd en zat in het NOS-jour- naal alweer uit te leggen waar om hij niet wilde formeren. .Achter het nieuws" was uite raard ook in de kabinetsforma tie gedoken. Er werd ons onder meer uitge legd wat de VAD zoal inhoudt, nadat het overigens vorige v in „Den Haag Vandaag" al een keer even beknopt als o zichtelijk door Ton Planken] gedaan. Ed van Thijn, voon van de PvdA-fractie, uitte 2 na de pedalerende druk van zijn CDA-coi van de weeromstuit in wieleij men en meende dat Van „een mooie solo had gerej maar in het zicht van de fa een verkeerde afslag had gi men". Robert Jasper Grootv de anti-rookmagiër van well was weer eens in het niey Als ik alles goed heb begrej is hij door burgemeester Polak van Amsterdam met I (Roberts) zelfgebouwd vlot „de tand des tijds" uit Wittenburgergracht gezet grond van een verordening tegen de milieuvervuilu.g gaat. Wat met wegneemt, Grootveld zich in zijn creat teit bedreigd voelde. Hij lel enigszins uit waarom, maart de hand op het hart, ik kon geen touw aan vast knopen, i zaten trouwens allemaal aan vlot, denk ik. HERMAN HOFHUB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2