I 1 ïfsssasf Het tapijthuis gooit de beuk erin HET TAPIJTHUIS-LEIDEN Muziek uit en naar aanleiding van het Oude Testament TENTOONSTELLING IN DELFTSE PRINSENHOF CANT V S. m VRIJ ENTREE voor iedereen!! ENSDAG 13 JULI 1977 LEIDSE COURANT PAGINA 11 Joseph Haydn Gerekend over de gehele we reld, is de bijbel nog altijd het meest verkochte en vaakst ca deau gegeven boek. Je trapt dan ook een open deur in ais je zegt dat de bijbel de rijkste en cons tan tste bron van muzi kale inspiratie is en is ge weest Dat kan iedereen we ten maar beseft iedereen het ook? Daarom is een tentoon stelling als die, welke tot en met 7 augustus in het Delftse Prinsenhof is te zien, toch wel nuttig. Als men voor het eerst vluchtig de fotopanelen in het trappenhuis en op een ruime bovenzaal bekijkt, zou men daar namelijk wel even aan kunnen twijfelen. Muziek immers laat zich nu eenmaal niet tentoonstellen. Het kan alleen indirect gebeu ren met reproducties van mi niaturen, schilderijen, beeld houwwerken, met portretten van componisten, foto's van muziekdramatische opvoerin gen en facsimiles van frag menten uit partituren, partijen en andere documenten. Men moet eigenlijk wel een beetje weten waarom het gaat als men aan de details wat wil hebben. Daarom is het voor de werkelijk belangstellende bij na onvermijdelijk zich de no gal kostbare maar overvloedig en gedeeltelijk in kleur "geïllus treerde Engelse catalogus aan te schaffen, waardoor over zicht en samenhang veel dui delijker worden dan op de ex positie zelf. Deze expositie, samengesteld door het muziekmuseum van het Israëlische Haifa, is name lijk een keus uit een veel gro ter geheel dat eerst in Italië en Engeland werd en later nog in Scandinavië compleet wordt getoond. Doordat in het Delft- se Prinsenhof met de grote zomertentoonstelling ,3ijbels en burgers" het feit wordt her dacht dat vijf eeuwen geleden de zogenaamde Delftse Bijbel, het eerste in het Nederlands gedrukte boek, verscheen, was er geen ruimte voor de volledi ge Israëlische expositie. Men moest een keus doen, waar door het verband tussen de acht oorspronkelijke onderde len minder duidelijk werd. De catalogus kan dit euvel hele maal opheffen. Om te beginnen wordt dan C1NQVANTE PSEAVMES DE DAVID,g mis en Mufujue 34,5.6, Sc 7 parries,par Ian Swelinck Organifto. A AMSTERLEDAM, M DC. HK Titelblad van de eerste druk van de eerste bundel van Sweelincks psalmen uit 1604. veel helderder dat zowel de oudste Rooms-Katholieke als Byzantijnse gebeden en gezan gen hun wortels hebben in wat in de Hebreeuwse tempels werd gebeden en gezongen. Het Gregoriaans is er uit ont staan; het Hebreeuwse woord „hallelujah" is zelfs nooit in het Grieks of in het Latijn vertaald. Ook blijkt het ver band tussen de Lutherse litur gie en het Oude Testament. Wat mij wel verbaasde, is dat de psalmen, die vanouds nauw met de naam van koning Da vid zijn verbonden, nog steeds voor bijna de helft aan diens eigen creativiteit worden toe geschreven. Historische en tekstkritische onderzoekingen hebben genoegzaam aange toond dat het boek der psal men een bonte samenstelling is van hymnen, liederen en gebeden uit een lang tijdsver loop, zo ongeveer van de 11e tot de 2e eeuw vóór Christus. Een groot deel van de teksten van de psalmen zou in het Gregoriaans zijn overgeno men, evenals in de wisselende delen van de mis. Alleen de vespers bevatten psalmen in hun geheel. Minder problematisch is de sa menhang tussen het Oude Tes tament en het Middeleeuwse liturgische drama zoals dat in en bij de kerken werd opge voerd om de gelovigen op een bevattelijke manier de inhoud over te brengen. Heel frappant is dat er al in 1640, nota bene' in Amerika, „The Bay Psalm Book" werd gedrukt, waarin de psalmteksten overigens bij zonder onhandig en plomp wa ren vertaald, wat niet weg neemt dat er van de uitgave tot 1752 toe niet minder dan zeventig drukken verschenen. Ontelbaar is in praktisch alle Westerse landen het aantal oratoria en opera's, waarvoor de stof aan het Oude Testam ent werd ontleend. Bijna alle componisten van enige beteke nis hebben er zich mee bezig gehouden, van Schütz tot Stra- winski, van Bach en Handel tot Schönberg en Penderecki. Langs de panelen wandelend, wordt men telkens getroffen door verwijzingen naar wer ken die geregeld worden uitge voerd, maar ook die helemaal in het vergeetboek zijn ge raakt, zoals bijvoorbeeld het oratorium „Ruth" van César Franck. Ook kleinere werken ontstonden, doordat hun ma kers zich bezighielden met fi guren en verhalen uit het Ou de Testament Dat waren be paald niet alleen Joden, zoals Darius Milhaud en Leonard Bernstein, maar ook belijders van andere religies, zoals Ben jamin Britten. Het is natuurlijk curieus om te zien dat de Deense pianist componist Hermann D. Kop pel, die aanvankelijk helemaal betoverd werd door de jazz, nog in 1949 zijn „Psalms of David" maakte, maar van veel meer belang en niet alleen voor ons Nederlanders, is het levenswerk van Jan Pieters zoon Sweelinck; de vier delen met zijn toonzetting van alle psalmen op Franse berijming van Clément Marot, die Cal- vijn in zijn eigen gezangboek opnam. Sweelincks zettingen voor vier tot acht stemmen a cappella verschenen in Am sterdam en Haarlem tussen 1604 en 1623. Dat deze geniale werken, die artistiek niet'voor de muziek van Bach onder doen, geen vergelijkbare be kendheid en verbreiding von den, is eigenlijk alleen te wij ten aan de Franse taal en de zetting zonder instrumenten. Daar komt bij dat het Calvi nisme zich weinig om deze meesterwerken bekommerde, misschien mede, omdat het zelfs nu nog een vraagpunt is of Sweelinck nu eigenlijk rooms-katholiek of protestant is geweest, geworden of geble ven. Zijn betrekking van orga nist aan de Amsterdamse Ou de Kerk vereiste namelijk niet het lidmaatschap van de be trokken kerkelijke gemeente en zijn omgang met katholieke vrienden en de publicatie in Antwerpen van zijn „Cantio- nes Sacrae" doen vermoeden dat hij in elk geval veel sym pathie voor het rooms-kath- olieke geloof heeft gehad, om het voorzichtig uit te drukken. Als deze expositie door Neder landers was samengesteld, zou Sweelinck er veel sterker uit naar voren zijn gekomen dan nu het geval is, maar dat geldt natuurlijk voor meer feiten uit de Nederlandse muziekge schiedenis die van minder be lang zijn. Wèl is het van belang, in ver band met de Delftse tentoon stelling, te wijzen op een mid den vorig jaar verschenen grammofoonplaat van het la bel Harmonia Mundi (HMU 989), die in ons land door Pho nogram wordt geimporteerd. Het gaat om ,3a Musique de la Bible révélee", dat wil dus zeggen, de muziek die door de bijbel werd geopenbaard. In derdaad gingen de meeste boe ken van het Oude Testament vergezeld van oude melodieën, vastgelegd in tekens die „taa- mim" heten. De Franse com poniste Suzanne Haik Vantou- ra zegt er in te zijn geslaagd deze tekens te ontcijferen en ari rM WHOLE booke of psalmes %{- rs.itf.ij jfe ''kl wteituntoiiprtfixtthifixwfcd^ '"H* jTjdtt.og notooljr ihe bwfellnu, tlx ncttiiïry of iW torralf Ordanci EVA ef fiojiog Scripore Platei ia tb«Ckurehe»«# CtfjJ iMdwnk cS"f: '.l^ ;/-,M •.V; 4 as r-e> X q?, Titelblad van het eerste, In Amerika gedtukte psalmboek uit 1640, waar van melodieén waren overgenomen uit de En gelse „Alnsworth Psalter" van 1612, al Is vastge steld dat ook psalmboe ken van Franse Hugeno ten als bronnen hadden dienst gedaan. ze in moderne notatie over te brengen. Zij schreef er een boek van een paar honderd bladzijden over en voorzag de ontcijferde zangpartijen van eigen eenvoudige instrumenta le begeleidingen, waarvoor zij Keltische harp, luit, trompet en slagwerk gebruikte. Het is voor wie geen heel bij zondere specialist is, onmoge lijk na te gaan wat de waarde is van de „ontdekking" van mevrouw Haik Vantoura en hoe haar presentatie ervan moet worden beoordeeld. De toelichting op de hoes maakt een nogal opgepepte indruk en is, als het op feiten aankomt, te vaag en te vrijblijvend. De grammofoonplaat bevat zeven psalmen en zeven gezongen bijbelteksten in het He breeuws. De hoes geeft de ver talingen in Frans en Engels. Wie de plaat met vrijwel uit sluitend sombere, melancholie ke gezangen in mineur beluis tert, komt wel onder de in druk. Ze vertonen naar sfeer verwantschap met de volks muziek van het Midden-Oos ten, maar de techniek is be paald Westers, om niet te zeg gen modern". In elk geval blijven ze ver uit de buurt van de zangen in synagogen, zoals die ook op de plaat zijn vast gelegd, of van het Grego riaans, maar dat is natuurlijk ook een reconstructie van een verloren gegane muziek. Raad sels genoeg dus en die zullen noch de Delftse tentoonstel ling, noch de Franse grammo foonplaat oplossen. Wat niet wegneemt dat beide geïnteres seerden zeker zullen boeien. J. KAS ANDER OOK tijdens de opruiming worden Uw gordijnen GRATIS GEMAAKT. 3 kleuren SOLO Tapijt 400 cm breed Een super huiskamerkwaliteit op Foam-rug NU 69.90 per meter TIENERKAMER RIKKY Zwart-geel zwart-groen bestaande ujt 1 ledikant 1 nachtkast 1 secretaire NU 229,- i grenen - bruin nu 249,- BERBER KN00PTAPIJT 239,- BL0EMTAPIJT nu 89,-per n Voor keukerf of badkamer P.V.C. VLOERBEDEKKING ,16,95 BURO's zwart-grenen blank-groen 3 laden en kastje geen 239.- NU 169.- Afd, Morsstraat Voor al uw keuze op gebied van tie nerkamers -1 -pers. ledikanten - ma trassen - kussens - dekbedden en stapelbedden. Enz., Enz. VENETA TAPIJT 400 cm breed 1e kwaliteit 29 MAAR 98 per meter EN GRATIS GELEGD BERBER HOOGPOOL TAPIJT -129,-f 400 cm breed IVOOR OF CAMEL En GRATIS gelegd BRILJANT SLAAPKAMERTAPIJT Diverse kleuren VACHTIDEË NU 65 per meter 400 cm breed GRATIS GELEGD BERBER 80°o wol Smaragd tapijt 400 cm breed geen 179 - per meter MAAR 129," En GRATIS gelegd. L0DEWIJK FAUTEUIL bekleed met gobeline. Geen 825.- MAAR NU 595,- enkele stuks! Nylon kamerbreedtapijt 400 cm zware kwaliteit geen 69,- p.m NU49.90 DIT EN GRATIS GELEGD' IKEYZER BONAPARTTAPIJT erste kwali voor79,-p gratis gelegd HERFSTBLAD TAPIJT maar NU239," gratis gelegd KEUKENTAPIJT 200 cm breed Div DESSINS Geen 6 MAAR NU 39.90P KLASSIEK FRANS FAUTEUILTJE Notenhout m draion of Gobeline gestoffeerd. nu 259,- BIEZEN TEGELS Zien is kopen Wat een kwaliteit Voor ja U gelooft het met 89 cent N0VYL0N maar nu 29.90 per meter. 200 cm breed 1 pers synth DEKBEDDEN 29.90. Afd. Morsstraat Niet te geloven!! TIENERKAMER zwart - oranje - zwart of geel Bestaande uit 1 ledikant - 1 nachtkastje - 1 secretaire geen 249 - NU VOOR 149.- Slechts voor 50 clléntenü Dit is slechts een gedeelte uit onze kollektle. DE OPRUIMING begint a.s. DINDERDAG 14 JULI om 9 uur /OORMIDDAG. Afd. Morsstraat HOUT LEDIKANT 80/190 blank of bruin gebeitst met 4QO latten bodem nu 109," MORSSTRAAT 2-6 TELEFOON 146190. DONDERDAGS KOOPAVOND. Haarlemmerstraat 315 Hoek Havenplein. - Telefoon 133912

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 11