ir Louis Davids en Willy Derby alsof zij nooit zijn weggeweest SPRAAK TERUGBLIK Moord aan boord met toenemende spanning Pure nostalgie uit de pathéfoon TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 20 JUNI 1977 PAGINA Louis Davids: de kleine man met het confectiepakkie aan door Ton Oliemuller Het steunt op meer dan een hang naar het verleden, dat twee groten uit de vroegere liedjeskleinkunst op elpees van Emi-Bovema nog volop temidden van ons verkeren. Met hun stem staan zij er alsof zij nooit zijn weggeweest, Willy Derby, de broer van Lou Bandy, met wie hij nog enige tijd samen optrad, de zanger die jarenlang koorddanste op de dunne draad tussen smartlap en leven slied, en dan zeker Louis Davids die als „de kleine man met een confectiepakkie an" nog helemaal in onze levenssfeer vertoeft, als het ware zingt over de dingen van deze dagen. De radio is er maar druk mee. Diverse deejees hebben zich al op de groeven gestort. En zij niet alleen. In zijn jongste zaalprogramma zingt Jan Blaaser een zelf geschreven parodie op de beroemde „Voetbalmatch", waarin de stand van het aantal supportersklappen beter wordt bijgehouden dan van de doelpunten. En Johnny Kraaykamp kwam eerder al eens voor de dag met Derby's parafraserende variatie op Rossini's „Barbier van Sevigla". Dat nazingen van vroegere toppers al of niet in parafrase zou wel eens kunnen uitgroeien tot een nationale gewoonte in het huidige, cabaretwezen, dat weinig esprit toont, omdat het maatschappelijk engagement in de klein kunst uitgewerkt heet te zijn. Het bescheiden zich aandienend nieuwe talent heeft nog geen wegen gevonden, waarlangs vocaal en lijdelijk verzet het cabaret opnieuw zeggingskracht kan verlenen. De mensen weten het nu wel zo'n beetje en lopen niet op nieuw borduursel op het oude stramien. Van Agt schijnt aller- wege de laatste onderwerpkeus te zijn, van Frits Lambrechts tot het Vrouwencabaret. Dat legt een stuk armoe in het licht in het doorzien en verworden van wat er werkelijk scheef zit in onze samenleving. Hoe actueel, zij het smartelijk naar de toon van die tijden, klinkt niet het lied „Werkloze handen" van Willy Derby? „Een man in de kracht van zijn jaren zit in de ruimte te staren. Hij werd naar de steun toegedreven. Wilt gij, die nog werk hebt, niet op de werklo ze stumper smaden. Wees blij, dat gij niet hoeft te eten het bittere brood der genade". Louis Davids had daar toen al een even actueel antwoord op in zijn schets van de kleine man, de kléine middenstand, die hoog in de belasting werd aangeslagen om de schat kist te vullen voor werklozensteun, niet meer dan een hongerbestaantje. Louis wist beter: „Wij verzorgen onze medeburgers tegenwoor dig best, als je niet werkt krijg je achttien gulden premie. En nou zijn er veel slampam pers, die zijn liever lui dan moe, want die denken: nou die achttien pop die neem ik. Ze schelden allemaal op patroon en kapitaal. En wie is er weer de dupe van dat vrijheidsi deaal? Wel, dat is de kleine man, die kleine burgerman, zo'n doodgewone man met een confectiepakkie an, zo'n hongerlijer, zenuwlij- er van een kleine man". Wordt er vandaag anders gepraat? Maar dit Willy Derby, een grootheid in zijn dagen, bleef een zwevend zangersbestaan leiden, artistiek gezien dan, met zijn overgevoelige lied, zoals „Dankbrief van een verloren zoon", „Loop nooit je moeders deur voorbij" en „Hallo Bandoeng", waarin een oud moedertje met bevende stem haar zoon-de-marineman aan de lijn heeft naar wie zij sterk verlangt: „Ach, lieve jongen, zei zij met een snik", maar al bijeen klinkt het toch eerlijker dan vandaag bijv. Vader Abraham, die zich nooit als Pierre Kartner laat zien, behalve als er afgerekend moet worden. Wat dat betreft gaf Willy Derby altijd veel eerlijker zichzelf. Louis Davids heeft aanvankelijk in het spoor gezeten van Willy Derby, omdat er in zijn jongere dagen vraag bestond naar dit soort zang. Dat was in de tijd van zijn liedjes als „Wordt nooit verliefd", „Als je lacht ben je rijk" en „Als je huilt ben je een stakker". Die zaten allemaal tegen de smartlap aan. Hij schreef ze meestal zelf en kon niet veel an-, ders, omdat optreden werd verlangd in revue gezelschappen, waar geen plaats was voor wat fijnproevers onder cabaret verstaan. In de jaren '30 kwam daar verandering in. Hij kwam toen tot samenwerking met Jacques van Tol, schrijver van liedjes als „De olie man", „Zo zijn de vrouwen - je moet er maar Willy Derby: Loop nooit je moeders deur voorbij van houen", „Als je voor een dubbeltje gebo ren bent", „Naar de bollen" en „Weet je nog wel oudje", teksten zo uit het volle leven gegrepen en geschreven in een licht-artistieke verwoording en daardoor ook herkend door het grote publiek, dat al die liedjes uit het hoofd kende. In de laatste jaren van zijn leven werd Louis Davids de vertolker van van Tol's liedjes, maar omdat hij altijd eigen teksten had gezongen, kocht hij het auteurschap af. Zakelijk klopte dat allemaal wel en Jacques van Tol had als NSB-er met nationaal socialis tisch cabaret op de radio in de oorlogsjaren nadien weinig zin om en public op zijn ponte- neur te gaan staan, maar dat neemt niet weg, dat het geestelijk eigendom van deze liedjes hem toekomt. Ook nu doet het label op deze elpee geen recht aan van Tol. Het'vermeldt achter alle liedjes Louis Davids als auteur. Zodoende blijft deze misleiding in- stand en komt Louis Davids meer eer toe dan waarop hij recht heeft, ook al ontwikkelde hij in de laatste tien jaar van zijn leven juist door de moed te hebben de teksten van een ander te zingen zich tot een cabaretier, die ook in de toen moeilijke jaren deze vorm van kleinkunst overeind hield. Hij schiep daarmee een kader waarop latere volgelingen konden voortbordu ren. Dat geldt ook nog voor vandaag en daarom is de uitgave van deze elpees meer dan een kwestie van nostalgie. Pure nostalgie, vereniging voor en navoelen van het verleden behelst de Ariola-jubileu- muitgave „Das waren Zeiten" met daarop de ietwat scherpe stemmen van Zarah Leander, Mariene Dietrich, Hans Moser, Lilian Harvey, Johan Heesters en dat soort mensen die zalen en films/,Schlagers volzongen en nadien via op scherp gestelde pathéfoons de huiska mers binnendrongen met de Schalgers van die dagen. Onvergetelijk met haar meest excellente lied blijft natuurlijk Mariene Dietrich, die „von Kopf bis Fuss auf Liebe (ist) eingestellt", een evenshouding waarmee ze als „Der blaue Engel" in de gelijknamige film een leraar het hoofd op hol bracht, die in het tweede deel van zijn leven ontdekt, dat er meer bestaat dan boeken alleen, maar het inzicht mist, dat je met „engelen" heel voorzichtig kersen moet eten. Het merkwaardige van deze opname is, dat de omfloerste, hese stem, die door Marie ne bewust „sexy" werd gebruikt, het best bestand is gebleken tegen de tand des tijds, met name doordat het metalige geluid van oude opnamen vrijwel niet de kans krijgt het sfeertje van dit lied te bepalen, at kunnen we niet zeggen van ander zangwerk op deze elpee, al komen de zware stemmen van Zarah Leander met „Gebundene Hande" en Greta Keller met „Zwischen heute und morgen" er ook niet al te bekaaid af. Maar Hans Allers met „Kleine weisse Möwe", Joseph Schmidt met „Ein Liedj as um Welt" Welst" en Lilian Harvey met „Das gibt's nur einmal" zongen naturel heel wat soepeler dan deze opnamen uit het archief willen suggereren. De liefheb bers van al dit romantisch zwaar aangezette werk naar de mode van die dagen mogen overigens blij zijn, dat er nog zoveel tamelijk onaangetast bewaard is gebleven. Het gaat om vocale uitingen van wel-een halve eeuw gele den, zoals Pola Negri met „Tango Notturno", de Poolse uit de vorige eeuw, een vergeten grootheid uit de Poolse filmerij van die dagen die breomd werd toen zij in de jaren '20 naar Berlijn werd gehaald. De hoes dient niet alleen de plaat tot steun, maar bok het geheugen van de bezitters ten behoeve van wie korte biografieën zijn afge- Dat waren nog eens tijden. drukt, die het mede mogelijk maken nog eens heel diep terug te duiken in de sfeer van '20- en '30-er jaren. De AVRO zendt vanavond de tv-thriller uit „Moord aan boord vlucht 502" naar een ver haal van David P. Harmon. Een spannend verhaal, waarin ge zagvoerder Larkin van een Boeing 747 tijdens de vlucht van New York naar Londen te horen krijgt, dat hij iemand aan boord heeft die in het vliegtuig een aantal moorden wil plegen. Larkin krijgt dit bericht te laat om nog terug te keren. Wanneer hij via de radio een aantal verdachte namen te horen krijgt, is het al te laat. Een passagier wordt dood in de dienstlift aangetroffen en later volgt een tweede. Weduwe Ida en vrijgezel Charlie zijn de eni gen die boven elke verdenking staan. Alle anderen houden el kaar scherp in de gaten en men dat durft aanvankelijk niemand, vraagt zich af wie het derde uit angst voor wraakoefeningen, slachtoffer wordt Ned. 1.21.50 uur. Ned. 1,19.55 uur. Moll Flanders Zoals gisteravond in deel 1 te zien was, gaat het leven van Betty (Moll Flanders) niet over Emmylou Harris O Theodore Bikel speelt de rol van Otto Grünwald in „Moord aan boord vlucht 502" Emmylou Harris In Toppop special treedt op Em mylou Harris, die onlangs in Nederland was voor een aantal concerten en voor haar elpee „Elite Hotel" een gouden plaat kreeg. Voor deze uitzending zong zij haar versie van de country-klassieker „C'est la vie" en, begeleid door haar band, een aantal andere nummers. Ned. 1,19.04 uur. Gibbsville Na de mijnramp bij Gibbsville is besloten dat de mijn gesloten moet worden: de mijnwerkers komen op straat te staan en zijn hun inkomsten kwijt. Geldschie ters doen goede zaken, zoals Ed Haney, die er later van wordt verdacht zich van lastige klan ten te ontdoen. Een mijnwerker wordt vermoord aangetroffen en een ander wordt neergesla gen. De verslaggevers Jim Ma1- loy en Ray Whitehead krijgen heel wat verhalen te horen, maar zonder bewijzen. Jim wil er wel wat aan doen, maar dan moet eerst een slachtoffer van Haney zijn mond open doen en rozen. Zij gaat terug naar Lon den, waar het geluk haar lijkt toe te lachen: de aardige en betrouwbare bankbediende met wie Betty een relatie aanknoopt, geeft haar een rustpunt Maai de problemen komen er al aan en Betty gaat ze niet uit de weg Ned. II, 20.25 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 Emmylou Harris, country- zangeres 19.30 Happy days, TV-serie 19.55 Murder on flight 502, TV- film NOS 21.35 Journaal AVRO 21.50 Gibbsville, TV-serie 22.40 Symbiose NOS 22.44 Journaal NEDERLAND II NOS 18.40 Kortweg (Holland Festival) 18.45 Staatsloterij (659, trekking 2) 18.55 Journaal VARA 19.04 De wilde eend, documentai re 19.30 De Addams Family, TV-se rie NOS 20.00 Journaal - vara 20.25 Moll Handera, TV-spel (slot) 22.05 Achter het Nieuws NOS 22.40 Journaal DUITSLAND I 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrijn] Westfalen 19.10 Betty en Alexander, rie 20.15 Hier und Heute 20.45 Verzamelaarshoek 21.00 Journaal 21.15 Report 22.00 Music on top 22.45 De wereld van morgen J 23.30 Journaal DUITSLAND II 18.00 Journaal 18.10 Verloren eilanden, jeug£ rie 18.40 Draaischijf 19.20 4 4 Wlr 20.00 Journaal 20.30 Querachnltt (wetensd s pen) 21.15 De zonen van Han, d<v mentalre 22.00 Journaal 22.15 I'Argent de Poche, FnL speelfilm (1975) 24.00 Journaal BELGIE NEDERLANDS ia55 Gedeon, tekenfilmserie 19.00 Klein, klein kleutertje 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Wij, zwarten, TV-serie, at 21.50 Inspraak (gastarbelderal a deren) 22.45 Journaal, Wetstraat DUITSLAND 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 11.25 Namu, tje killer whale, Amerikaanse speelfilm (1966) 12.50 Actuele vragen 13.05 Report 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.15 Journaal 17.20 Caterina Valtene Show I DUITSLAND II 17.30 Mozaïek HILVERSUM I 18.00 De trekvogels. P.P. 18.19 Uitzen-, ding van het Christelijk Demokratisch Appèl. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht. Een programma over zending en evangelisatie. 19.00 (S) Ron duit. 19.40 (S) Bijbels perspectief. 20.00 (S) Achter de horizon van het zomerge- beuren. 21.05 Avondsluiting. NOS 21.30 (S) Openbaar kunstbezit. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tembu. Informatie en verzoekplaten voor de Antillianen in Nederland. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV 22.40 Hier en nu. VOO: 22.55 (2) Muziek en informatie. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. 18.40 Muziek in vrije tijd. 18.40 Manchester C.W.S. Band. 19.10 Week van koorzang. 19.45 Populaire klassieken. NOS: 1 Nws. 20.05 (S) Holland Festival 19f Het Radio Filharmonisch Orkest iL Groot Omroep Koor en solisten. Inpl pauze het Groot Omroep Koor n solisten; interview. NCRV 22.30 (S) LL rama. NOS: 23.00 (S) Met het oogT, morgen. 23.05 Aktualiteiter- Radio-tv. 23.10 De krant v 22.20 Den Haag vandaag. 23.42 ontspannen voor het slapen gaan.i» yoga. 23.55 Nws. K HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 11.\^ NOS-maal. AVRO 19.02 (S; tijdperk. 20.02 Radiojournaal. 20.0! Superclean Dreammachine. 21.0? De Negen-uur-jazz-show. 22.02 F journaal. 22.05 (S) Blues, bailat beat. 22.55 Mededelingen. 23.0. Candelightshow. (0.02 Radiojourd EO: 1.02 (S) True lighL 1 HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw 8.45 De groenteman. 8.50 Morgenwij ding 9.00 (S) Gevarieerd, klass. muz. NOS: 9.30 Spiegel van België. 10.00 Radio Lawaaipapegaai, kinderprogr. 10.10 Arbeidsvitaminen, verzoekprogr. (10.30 Nws. 10.33-10.35 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom taalf, gevar. progr. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 12.55 Knipperlicht, verkeersmagaz. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middag AVRO. Muz., inform, en service. (15.30 Nws. 15.33 Radiojournaal). 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt...), kinder progr. OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.20 De Nederlands-Antilliaanse letter kunde. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radio journaal 17.45 Toppers van toen. 13.11 Aktual magaz. 13.40 Vreemdt in mijn Vaders Huis; herinneringen» missionarissen. 14.00 Schoolradio I^J In de wachtkamer. 16.00 Nws. Spreekuur. NOS: 17.00 Het zal mijni wel duren: progr. over milieu en grof stofaangelegenheden. 17.20 (S) EiJ light. 17.40 Inform, uit de regio 171 HILVERSUM III VARA: (7.00-8.00 Aktual. via Dingen' de dag). 7.02 (S) Gesodemeurders. (S) Pop-opdrie. 11.03 (S) Drie draait verzoek van mensen uit de Sportwet l 12.03 (S) VARA's zoekplaatje. 14.03 Spitbsbeeld (ong. 14.55 Engels p nieuws ong. 15.45 Bericht uit New Yr 16.03 (S) LP Top 20 en de top LP 17 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM II HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtenagymn. r.zu Het levende woord. 7.25 Badinerie: klass. muz. 7.54 Overweging 8.00 Nws. 8.11 Aktual. magaz. 8.30 Aubade: klass. muz. 9.00 De letter M (1). 9.30 Scheep spraat 9.35 Waterstanden. 9.40 De letter M (2) rubrieken. 10.30 Schoolradio 11.30 ouder worden we allemaal; be- jaardenprogr. 12.00 Vijf tellen na nu... OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Ne derland en de derde wereld. 13.00 Nws. TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Caprice kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws 9 Aktua-klankbeeld. 9.30 (S) Van hein en verre. 10.00 (S) Opus tien tot tv 12.00 (S) Intermezzo 13.00 (S) De n te verkochte klassieke tien'. 13.30 Koren en korpsen. Week van de ko zang: operafragmenten. 15.00 M 14 02 (S) Om het boek. 14.03 (S) Gu riteiten 15.00-1700 (S) Belcantorlum. Holland Festival op de radio In het kader van het Holland Festival vanavond op radio ee direkte uitzending van het concert in De Doelen in Rotterdam do< het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor o.l. j Hans Vonk. Solisten: Ruud van der Meer, bariton, John Mitchinso tenor, Bernard Kruysen, spreekstem en Willem Brons, pian Berlioz-programma op Hilversum 2 20.05 tot 22.30 uur. Als omlijs ing: De Doelen in Rotterdam. Het televisie-winterseizoen wordt altijd min of meer offi cieel ingezet, het zomerseizoen daarentegen komt telken j are min of meer geruisloos over ons. Wat niet wegneemt dat de geoefende kijker toch telkenjare wel kan constateren wanneer het weer zo ver is. Welnu, bij deze stel ik vast dat het achter ons liggende weekeinde als een begin yan een televisionaire va kantieperiode kan worden aan geduid. Gisteravond deed „21 voor 12", de voortreffelijke quiz van Joop Koopman, zich dan ook al voor als een herinnering aan het voorafgaande. Maar goed. Ook overigerfs het ver filmde werk kan wel een aange naam kijkuurtje opleveren. Dat leek mij bijvoorbeeld het geval met „Moll Flanders" een tv-spel naar het gelijknamige boek van Daniël de Fou, waarmee de VA RA haar televisieavond vrijwel helemaal opvulde.Een draak van een stuk, dat aantoonde dat ook in het verleden het maat schappelijke leven niet helemaal je dat was. En dat verder na tuurlijk ook weer eens aantoon de dat zoiets op zijn engels geac teerd en in scene gezet toch best kan voldoen. Zaterdagavond was het hele maal de avond van de zomerse gezapigheid. Zo keerde „Zo va der, zo zoon", terug. Waarbij wij natuurlijk niet mogen vergeten, dat het volgende keer (bij wijze van verrassing) best eens „Zo vader, zo dochter" of zelfs „Zo moeder, zo zoon", zou kunnen wezen. Maar voor de rest was het alles ingeblikte films wat de klok sloeg: „Happy days" „Gibbsville", „Hoe groen is mijn dal" en noem maar op. Ik neem aan dat het optreden van Rohda Scott - zo overgenomen uit een gewezen „Vuist" van Willem Duys - en Nana Mouskoury ook weinig verrassing meer konden bieden. „Hier en nu" wordt daarentegen naarmate het zomerseizoen meer toeslaat steeds alerter. Zo had Niek Heizenberg deze keer een goed interview met de (vooralsnog) demissionaire mi nister van sociale zaken Boers- ma, die de gelegenheid dan ook bij herhaling aangreep om te verklaren dat naar zijn overtui ging „de komende vier jaar de moeilijkste sinds 1950" zullen worden. Persoonlijk had ik de neiging mij op dat moment af te vragen: „Wat was er in dat jaar dan eigenlijk aan de hand?" Ook was er een herden kend item over Wernher von Braun, die onlangs overleden is. Een nogal iel portret van een toch wel belangrijk man, die zowel de hand had in de ver schrikkelijke v-wapens van Hit- Ier - die de man op de valreep bijna nog de overwinning zou hebben bezorgd - als in de Apol- lo-projecten, die de Amerikanen als eersten inderdaad naar de maan hielpen. Of zoals een van de opgeroepen getuigen het zo treffend uitdrukte: „Als hij een doel voor ogen had, kon nie mand hem er van af brengen". En Cees Labeur interviewde enige lijsttrekkers van kleine partijen, die voor de komende vier jaar in de Tweede Kamer als eenmansfracties door het 1 ven zullen moeten gaan. Da« werd door de betrokkenen wi selend over gedacht. W. Dre< jr. heeft daar, zoals men al ha kunnen lezen, de brui aan geg ven, want hij was als lijsttre) ker van een middelgrote part de verkiezingen ingegaan. D heer Verbrugh van het GPV za nog wel kansen voor zijn eer zaam avontuur, evenals troi wens de heer Van der Lek va de PSP. De laatsten waarschiji lijk op grond van overweging! die Anne Vondeling (voorzittf van de Tweede Kamer) min o meer aangaf toen hij zei ds eenmansfracties wel kunne functioneren als zij zich of be perken tot enkele punten, of efi college van 30 tot 40 adviserei de geesten achter zich weten. D NCRV had tenslotte ook no een tv-portret van Hendrik Al gra, die afscheid heeft genome als hoofdredacteur van hf „Friesch Dagblad". Ook hij ws een politicus. En een volstrek integere man, zoals nog eeni wellicht ten overvloede, bleek. HERMAN HOFHUIZE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2