ZANDBERGEN SLAGERIJEN FELSENSTEINS „FIGARO" Giselle op hoog festivalniveau de stam Beelden kijken in paleis op de Dam Fascinerende Houdini-symfonie van Peter Schat Weer en geen weer voor Residentie-Orkest Expressief zangrecital Tom Krause Op het gebied van het lied lijkt dit Holland Festival bepaald een succes. Na goede concerten van Gundula Janowitz en Cathy Berberian en met Dorthy Dor- row nog in het verschiet, was de bariton Tom Krause wederom een schot in de roos. Met pianist Irwin Gage, die bij Gundula Ja nowitz reeds zijn grote gave als pianist en begeleider ten toon spreidde in een soepel uiterst genuanceerd en gevoelig spel, zong Tom Krause een program ma met liederen van Schubert, Brahms, Ravel Sibelius en Moessorgski. Het hoogtepunt van dit in kwali teit wat ongelijke recital lag voor de pauzebij de liederen van Brahms en erna bij Sibe lius. De donker getimbreerde bariton_ heeft een grote omvang en wordt geschraagd door een per- fekte adembeheersing. Waar het aan nuanceringsvermogen ont breekt, maakt de zanger veel goed door zijn vaak intens door voelde interpretaties. Zijn stijl is vrij robuust en bereikt soms bijna opera allure. Met de Don Quichotte liederen van Ravel overschreed Krause in een wat al te uitbundige vertolking deze grens. In de Sibelius liederen trof hij de donkere romantische sfeer prachtig. De beklemmende tragiek van de vier liederen en dansen van de Dood van Mous- sorgsky, met hun hoogtepunt in het laatste lied van veldheer, stelden een beetje teleur. Het leek of de zanger vermoeid was en zich met meer zo volledig kon geven als bijvoorbeeld in de ontroerende Brahms liederen. Het publiek in het niet geheel gevulde Diligenba dwong Krau se nog een Sibelius toegift af, waarvan hij vooraf de inhoud kort verklaarde, net als bij een van de andere liederen waarvan om onbegrijpelijke redenen de Holland Festival leiding niet in staat was gebleken deze in de programma tekst op te nemen. JJB. HETLOONTtffc BESLIST DE ËB MOEITE OeStaLan het Noordeinde binnen te wippen.U ontdekt hier de meest complete collectie MODERNE en KLASSIEKE ZITMEUBELEN Zaterdag konden voor het eerst beelden worden gekeken. Hier gebeurt dat door prinses Beatrix en prins Claus. Links oud-hoofddirecteur van het Amsterdamse Rijksmuseum dr. A. van Schendel. Ook zaterdag werd de nieuwbouw in gebruik genomen van het Museum Kröller Muller te Otterloo. Prinses Beatrix zou de feestelijke opening verrichten, maar vanwege de afloop van de gijzeling werd het een strikt informele aangelegenheid met het prinselijke paar als eregasten. Amsterdam Tot en met 11 september is het Paleis op de Dam in Amsterdam voor het publiek geopend in verband met een tentoon stelling gewijd aan de beeldhouwkunst waar mee het gebouw is versierd. Het voormalige Amsterdamse raadhuis uit de Gouden Eeuw, de grootste bloeitijd van Amsterdam, is name lijk verlucht met een overvloed aan klassicisti- sche beeldhouwwerken van de beeldhouwer Quellien en zijn medewerkers. Vooral de be roemde Burgerzaal en de „Vierschaar" (het voormalige gerechtshof aan de voorzijde van het paleis, waar de doodvonnissen werden uit gesproken), zijn - rijk voorzien van Quelliens sculpturen. Over het algemeen gaan ze over macht, rijkdom en rechtschapen bestuur. Tijdend de tentoonstelling krijgt het publiek de gelegenheid dit alles van nabij te bekijken. Bij een groot deel van de beelden en reliefs is dat gewoonlijk moeilijk wegens de hoge plaatsing. Daarin is nu verandering gebracht door de plaatsing van toneelkijkers, trappen en ver hoogde stellingen. Voorts zijn er fotografische vergrotingen en enkele voorstudies van de beel den, uitgevoerd in terracotta. Het geheel is voorzien van een uitgebreide toelichting in woord en beeld. De toelichting is, met het oog op de toeristen, zowel in het Engels als in het Nederlands gesteld. i Grote belevenis Walter Felsenstein, die in 1975 stierf, was een van de heel groten in het rijk van de opera. Vóór de laatste wereldoorlog regis seerde hij aan alle grote theaters in Euro pa. Daarna kreeg hij bijna dertig jaar de kans in Oostberlijn zijn idealen volledig te verwezenlijken. Hij was de laatste repre sentant van het muziekdramatische ensem ble-theater: niet zingen met acteren maar zingen met actie, desnoods met minder mooie stemmen. Met reizende vokale ster ren kon hij niet werken; hij moest de hele bezetting permanent in zijn greep hebben. van een voorbij tijdperk Helms van het Haagse Con gresgebouw komt de eer toe dat we op het laatste moment hier nog iets van die specifieke grootheid mochten ervaren. Als Amsterdam en Rotterdam hadden meegewerkt, zouden we ook Felsensteins legendari sche „Ritte^ Blaubart" van Of fenbach nog hebben kunnen zien. Kortzichtig plaatselijk chauvinisme belette dat. Zo bleef het bij zijn visie op Mo- zarts „Figaro". Persoonlijk opgegroeid met de ideeën van Wallerstein, die an dere operareus, kon ik mij aan Felsenstein moeilijk gewonnen geven. De „Figaro" van zater dag stond natuurlijk op hoog niveau, maar naar mijn inzicht speelde de al te uitbundige actie vaak de muziek weg, ze ker in de recitatieven. De zangkunst was vakkundig maar niet overrompelend; diri gent en orkest namen vaak te hoge tempi maar waren licht en helder en onderhorig aan Felsensteins principes. We wis ten wat Götz Friedrich, Fel sensteins leerling en eens zijn „kroonprins", in Amsterdam deed en nog zal doen: ook bij hem overwoekert de regie soms de muziek. Felsensteins „Figaro" ging in een minitieus bijgewerkte ver taling en in een andere' scene- indeling. Felsenstein nam nooit genoegen met niet steeds opnieuw geteste tradities. Hij had er jaren voor over aan de hand van autografen en oude documentatie na te gaan hoe het moest. Dramatisch is zijn „Figaro" logischer dan wij ge wend zijn; de aankleding was tegelijk sober en licht maar ook rijk en kostbaar in de toegepaste materialen. Ook daarover had Felsenstein ideeën waaraan niet te tornen viel. Het was een belevenis deze „Figaro" te mogen zien. Voor détailkritiek is geen ruimte die is trouwens zinloos. Felsen stein beheerst nog altijd van de eerste tot de laatste maat wat er gebeurde. Daarom een onvoorwaardelijk eresaluut aan deze grote operaman, ook van wie er anders over denkt. Vanavond is het voor het laatst nog mogelijk deze on miskenbare grootheid van een definitief voorbij tijdperk te ondergaan. Laat u die kans niet ontglippen. J. Kasanser KUNST ZOON VOOR RUDI EN ANKE Rudi Carrell en zijn vrouw Anke laten met trots hun jonggeboren zoon Alexander aan de fotografen zien bij het verlaten, zaterdag, van het ziekenhuis te Bremen. Van de opera over boeienko- ning Houdini, die Peter Schat heeft gecomponeerd en eind september in zijn geheel ten tonele wordt gebracht, is giste ren in het Amsterdamse Con certgebouw een sterke voor proef gegeven. AI eerder waren het „Bevrijdingslied" en een „Ballet om te zingen" te horen geweest, maar deze suggestieve fragmenten werden overtroffen door de symfonie, die de com ponist uit het laatste deel van zijn werk samenstelde. Deze symfonie begint met rouw om de dood van Houdini's moe der en zijn strijd tegen bijgeloof en occultisme. Zijn laatste ont- snappingsact leidt tot zijn eigen dood en de belofte aan rijn vrouw om (als dat mogelijk zou rijn) van het hiernamaals con tact uit met haar op te nemen. Tot slot zingt Houdini een lief desverklaring aan de wereld. Het zou onjuist rijn deze fasci nerende en emotioneel sterk ge laden muziek neo-romantisch te noemen. Zij heeft een heden daags idioom, een hedendaagse klank maar ze is bevattelijk en sprak dan ook direct aan, mede door de bezielde weergave van het Concertgebouworkest en het Steelband Circle Ensemble on der Richard Dufalls. Jerold Newman met rijn jonge, krach tige tenor zong de titelrol, de sopraan Jennie Veeninga en Sa rah Velden en de bas John" Bro cheier namen de in dit verband minder belangrijke partijen voor hun rekening maar van wezenlijk belang was ook het uitstekende Operakoor. Duf allo tekende eveneens voor de metrisch strakke maar dyna misch zeer gedifferentieerde „Incantations" die Theo Loeven- die in 1975 maakte voor baskla rinettist Harry Sparnaay wiens instrument hij door een piccolo met een boven- en een fagot met een benedenregister uitbreidde, en waaraan verder nog dertig andere instrumenten te pas ko men. Abstracte maar pure - vitale muziek waar niemand moeite mee kan hebben als ze zo voortreffelijk wordt gespeeld als het geval was. De avond was ook al sterk be gonnen met de Sinfonia die Ru- dolf Escher vorig jaar voltooide voor vijf strijkers (Waaronder een contrabas met vijf snaren) en vijf blazers (waaronder een oboe d'amore). Een „Frans" ge kleurd, sterk chromatisch lento wordt ingeleid door een rit misch gespannen openingsdeel en een heel korte, strakke strij kerscanon. Het leek alsof Escher niet eerder tot de verstil ling en de losse ritmiek van rijn poëtische slotdelen durfde over gaan. Overigens een magnifiek stuk dat onder Rein bert de Leeuw knap werd vertolkt, rij het dat lonto en vivo nog wel wat lyrischer hadden mogen zijn. J KASA?*)ER Het Holland Festival heeft goed begrepen, dat zulke feestweken zonder tenminste één avondvul lend klassiek-romantisch ballet cultureel niet denkbaar rijn. Als men geen buitenlands ensemble wil of kan engageren, is het Nationale Ballet daarvoor het aangewezen gezelschap. De on volkomenheden in de podium presentatie uit de Gaskell-perio- de rijn nu nagenoeg verdwenen i waar men deze nieuwe Gisel le heeft laten instuderen door een specialist als Peter Wright, 'directeur van het Royal Ballet, was er alle kans op choreografi sche logica en scènische een heid. Die eigenschappen w air en zaterdag m het volle Circusthea ter dan ook even volwaardig als kleurrijk aanwezig. De aankle ding van deze dansante ever green was zonder meer schitte rend, zonder onnodige over daad, maar door het disciplinai re inlevingsvermogen van solis ten en corps de ballet drama- Wright legt als Engelsman min der de nadruk op poëzie en breed uitgedanste emotie. Zijn zetting is kraakzindelijk, maar nergens droog academisch. Daar zorgde de temperament volle Maria Aradi in de titelrol trouwens voor. Om haar heen invallers en aankomende talen ten, zoals Henny Jurriëns als een aanvaardbare Prins, Joanne Zimmerman als een domineren de Koningin van de Willis en Ad Berbers als een logisch reage rende Hilarion. De ingelaste Boeren-pas de deux was uitge groeid tot een pittige pas de six. Een goede vondst! Lucas Vis streefde met het Ned. Balletor kest naar eenzelfde stijl en grandeur als op de bühne. SCHOUDERKARBONADE 6,98 RIBKARBONADE 9,98 RUNDERLAPPEN (kl. randje) 8,48 RIBLAPPEN 10,98 MAGERE RUNDERLAPPEN 11,98 VERSE WORST 5,98 OSSESTAART 3,98 kg kg kg kg kg KG kg VOOR UW HUISDIER 1 kg HART 4,98. 1 kg KOPVLEES 2,25 1 kg PENS 2,25 BINNENKORT OOK IN WASSENAAR RIJNSBURG: Oegstgeestemeg 44 - Tel. 22987 - KATWIJK: Hoornseplem 55 - Tel. 163451 LEIDEN: Steenstraat 31 - Tel. 071-12.24.07 - Churchill-laan 1 - Tel. 071-76.11.90 Kopermolen - In de Kortimarkt - Tel. 071-14.01.95. DAGTIPS DINSDAG 500 gr. «m RAUWE LEVER 3 gepaneerde m SCHNITZELS WOENSDAG GEHAKT 3,25 GEHAKT 5,98 DONDERDAG: 500 gr. VERSE WORST 1 kg VERSE WORST „.5,98 TIP V.D. WEEK 150 gr. m CERVELAATWORST 1,39 150 gr. HAM Westjavaans huwehjksfeest De Kon. Schouwburg was zon dagavond spaarzaam bezet, maar het was er gezellig. Lief hebbers van het wanjangspel met houten of lederen poppen, vóór en achter verlichte scherm van verhalende maskerdans, van fluit- en tromspel en uite raard van de Soendanese vorm van kamerorkest bij uitstek, de gamelan, voelden zich als op een groot Westjavaans huwe lijksfeest. Daar gebeurt ook van alles en veelal tegelijk. In een schouwburg kan dat natuurlijk met en daar moet zo'n program ma, dat in Indonesië uren en uren duurt, wijselijk worden in gekort. Maar het was wel even variabel als herkenbaar, vrijer en levensblijer ook dan bijv. de strenge hofdansen van Djokja, die de gewone Indischman vroe ger nooit te zien kreeg. De ver halen uit de oude heldendichten zijn overwegend episch. Hele apenlegers strijden tegen el kaar, de perfecte mens Arjuna verslaat demonen, in het paleis van een vorst wordt een boeren jongen met een prins verwisseld en altijd weer is er de dalang, die reciterend uitleg geeft en is er vooral de onverbrekelijke scènische eenheid tussen mu ziek en dans. De groep die giste ren in Den Haag gasteerde, was Bakti Boedaya, opgericht door de Indonesiër geworden Ber nard IJzerdraat, die in Djakarta Prof. Suryabrate heet Hij was zelf meegekomen en terecht deelde hij in de warme hulde voor deze verfijnde kunstvorm in hun scènische onaantastbaar heid. T)-y Drie uitvoeringen worden dooi de Studio der frühen Musik te. samen met het Ensemble Vocale Guillaume Dufay gegeven, twee gisteren in Amsterdam en Den Haag en een morgen in Utrecht, van de dne St. Nikolaasspelen, afkomstig uit een handschrift i uit de 12e eeuw dat oorspronke lijk komt uit een Benedictijnen klooster in Fleury sur Loire. Het is muziek die door rijn notatie] op notenbalken van 4 lijnen wel 1 toonhoogte en tekstplaatsing duidelijk maakt, maar verder voor wat betreft ritmiek instru- i LEIDSE COURANT MAANDAG 13 JUNI 1977 PAGINA De devote middeleeu wen Openluchtconcerten zijn in ons land ha chelijke ondernemingen, zeker voor sym fonie-orkesten met kwetsbare instru menten. Bovendien klinkt bet Residen tie-Orkest in het Zuiderpark theater veel slechter dan in de PWA-zaal. Toch heeft men het in het Holland Festival om sociale redenen nog eens geprobeerd en het is drie van de vier keer goed gegaan. Zaterdagmiddag kon voor een klein groepje mensen net het eerste program ma worden afgemaakt. Toen werd de regen te erg en was het inpakken gebla zen. Zondagmiddag scheen de zon te fel maar met beschutting van parasols voor de strijkers langs de rand konden beide programma's met veel succes in een stampvol theater worden uitgevoerd. Charles B. Axton, een dikke, gemoedelij ke Amerikaan van Broadway, gaf de ouverturés van Smetana's „Verkochte Bruid" en „Rossini's „Assepoester" vlot en robust weg. Verder enkele stukjes uit Bizets toneelmuziek bij „L'Arlésienne" en dan zowaar de bijna vergeten, maar vroe ger ontzettend populaire „Vlucht van de hommel" uit Rimski-Korsakows opera „Het verhaal van tsaar Saltan". De show werd gestolen door Martine Bijl die vertelde over de arme, eenzame „Tob be de Tuba" die van Kleinsinger een echte solokans krijgt, waar Mei Culbert- son flink gebruik van maakte. Nog mooier was Prokofiews „Peter en de Wolf" waarin nog meer instrumenten worden voorgesteld. De uitsmijters waren Amerikaans zoals van Axton te verwachten was: „Pop Hoe Down", een pompeus geïnstrumenteerde volksdans-medley en „Stars and Stripes", de onsterfelijke mars van Sousa. Zondag was het succes groot maar wie het allemaal nog eens beter en rustiger wil horen, kan weldra in het Circusthea ter en ook nog in andere zalen terecht Daar worden beide programma's dan herhaald. J.K. mentatie en enscenering eigen lijk alles aan de uitvoerders overlaat. De drie in het latijn opgetekende verhalen, Tres Cle- ricis, Tres Filiae en Iconia Sanc- ti Nicolai, rijn alledaagse, een beetje moraliserende verhaal tjes over goed en kwaad, waar bij door tussenkomst van Niko- laas alles steeds goed afloopt. Bij dergelijke ondernemingen speelt naast de vraag naar de authenticiteit 'ook bepaaldelijk die van het muzikaal belang. De overwegend in blauwe gewaden gestoken instrumentalisten, fie dels bespelend en de acht zan gers slaagden gisteravond in het eerste beter dan dat rij in staat waren blijvend te boeien. Voor opgesteld rij dat er vrij goed gezongen en gespeeld werd. In overeenstemming met de serene stilering van de algehele uitvoe ring, bleef de expressie van de zangers echter vrij vlak. De St Nikolaasfiguur van de bas Christian Tréguier bijvoorbeeld was wel nobel maar niet erg overtuigend. Pas in het wat meer burleske derde spel wer den de teugels wat gevierd en werd de expressie in stem en gebaar uit rijn devote verstar ring verlost Hoewel geen ent housiasme is er bepaald wel grond voor bewondering voor deze serieuze reconstructie. E. J. B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 8