Biefstuk in vele
soorten en smaken
Fellini's Casanova
fantasierijk kijkspel
"Blindgangers": goede
Nederlandse film
Nieuwste zeemonster
geen handen te kort
EN VERDER.
MANIFESTATIE VAN
MUZIEK-AMATEURS
IN DE OPENLUCHT
DE VETTE OS
Deze week in Leidse bioscopen
Het eenvoudige maar intieme interieur van De Vette Os.
Een aan „Jaws" herinnerend shockeffect. Zo ziet men eruit na een streling van
de reuzeninktvis.
TRIANON Blindgangers
(14) met Ansje Beentjes en
Derek de Lint. Regie: Ate
de Jong.
Als je de vaak forse bedragen
verneemt, die sommige korte
Nederlandse films aan subsi
die van CRM hebben opge
slokt en dan door lengte en
onderwerp onvertoonbaar
blijken, dan is Ate de Jong's
avondvullende speelfilm
„Blindgangers" economisch
gezien ronduit een meester
werk.
Maar ook uit artistiek oog
punt mag dit eerste „grote"
werk van deze 24-jarige regis
seur er zijn, want met alle
beperkingen die hij zichzelf
oplegde is deze studie van
twee jonge mensen, die hun
verhouding na enkele jaren
zien stuklopen een onderhou
dend werkje dat menig natio
naal product met veel meer
pretenties achter zich Iaat.
Het is bekend, dat veel jonge
Nederlandse filmers na het
verlaten van de academie
maar moeilijk aan de slag ko
men. Ate de Jong mocht één
episode verfilmen van Remco
Campert's „Alle dagen feest"
maar dat bevredigde hem niet.
„De opzet was om met dezelf
de technische staf en dezelfde
rolbezetting vijf regisseurs een
kans te geven. Dat klikte de
ene keer beter dan de andere".
Er zich van bewust dat de fiim
alleen met een krap budget
een kans had om uit de kosten
te komen begon Ate de Jong
aan „Blindgangers", een sim
pel gegeven met twee hoofdfi
guren, wier onderlinge verhou
ding zo nu en dan door buiten
staanders wordt veranderd.
„De film heeft - mede doordat
we op ons eigen salaris heb
ben bezuinigd - nog geen twee
ton gekost", zegt Ate de Jong
niet zonder gerechtvaardigde
trots.
„We kregen de opnamen in
achttien dagen rond en voor
de buitenopnamen in nachte
lijk Amsterdam maakten we
dankbaar begruik van de
feestverlichting, zodat we geen
„eigen licht" hoefden mee te
slepen.
Omdat we in de vroege och
tenduren met een crew van zes
Ansje Beentjes en Derek de Lint in een van hun iets
te mooi geformuleerde dialogen.
man werkten was er ook geen
politieafzetting nodig. Mis
schien dat de straten wat erg
stil lijken, maar we hadden
geen geld voor figuratie en op
een eerder uur zouden we al
leen maar last gehad hebben
van nieuwsgierige cafébezoe
kers".
Uitspraken, die tekenend zijn
voor Ate de Jong, die als Ne
derlands jongste filmregisseur
blijkt geeft met beide benen
op de grond te staan en met
„Blindgangers" als bewijs, dat
een goede Nederlandse film
niet duur behoeft te zijn,
hoopt nog meerdere films te
kunnen maken. „Als 100.000
Nederlanders de film komen
zien, zijn we al uit de kosten",
zegt hij. Aan het buitenland
denkt hij voorlopig nog niet.
De film begint met enkele sce
nes uit Joseph Sternbergs
Strnberg's „Dishonoured" uit
1931 met Marlène Dietrich -
„Tekenend voor de liefde-
haat-situatie van de vrouwelij
ke hoofdpersoon later", zegt
Ate de Jong - waar twee jonge
mensen van nu naar kijken.
Of liever gezegd de jongen
naar kijkt, want het meisje,
dat een paar plaatsen verder
zit, heeft meer belangstelling
voor de jongen, die zij in na
afloop dan ook op een vrij
doorzichtige manier tracht te
verleiden. Dan blijkt dat zij
een studente in de Slavische
talen is en dochter van een uit
elkaar gedreven artsen-echt
paar, hij een mislukt toneel
speler en zoon van een fietsen
maker uit de provincie.
Uit de ontmoeting komt een
langdurige verhouding voort,
maar twee jaar later gaat er
iets mis. Het meisje raakt in
verwachting en gaat zich dan
afvragen of haar verhouding
met de langs de dagelijkse din
gen heenlevende vriend nog
wel zin heeft.
Ate de Jong heeft dit proces
goed doordacht in beeld ge
bracht. Als de dialogen soms
iets te mooi geformuleerd lij
ken kan dit nog altijd aan de
afkomst van het meisje en aan
haar studie geweten worden,
terwijl de welbespraaktheid
van de jongen aan zijn toneel
school ervaring kan worden
toegeschreven. Ansje Beentjes
en Derek de Lint weten in
ieder geval in hun rollen te
overtuigen en de bijfiguren
zoals het op partnerruil uit-
zijnde oudere echtpaar en de
verbeten militair in het heren
toilet - hebben alle hun functie
in het proces, dat de verhou
ding steeds slechter doet wor
den.
„Blindgangers" is een sympa
thieke film met een simpel ei
gentijds gegeven, dat de toe
schouwers toch aan het den
ken zet.
MILO
KATWIJK De Katwijkse kust is aan
zienlijk rustiger dan de Noordwijkse. Dit
is historisch zo gegroeid. Katwijk is van
oorsprong de badplaats voor wat oudere
mensen, terwijl Noord wijk meer de bad
plaats is voor jongeren, met disco's en
bars die tot laat in de nacht zijn geopend.
De bars en restaurants in de gemeente
Katwijk zijn geopend tot twaalf uur. Dat
betekent echter geenszins dat de restau
rants en bars in de gemeente Katwijk
minder gezellig zouden zijn dan in Noord-
wijk.
In de Princestraat in Katwijk bevindt zich
een onopvallend restaurant, dat daar al
meer dan twintig jaar is gevestigd. De
eetgelegenheid heet „De Vette Os". De
Princestraat loopt parallel aan de Boule
vard. Een stapje achterwaarts en de bad
gast wandelt in een gezellige winkelstraat
waarin aan het eind, op nummer 39, een
specialiteitenrestaurant is gevestigd. Men
is er gespecialiseerd in biefstukken, ver
krijgbaar op maar liefst acht verschillende
manieren bereid. Voor niet veel meer dan
twee tientjes krijgt de bezoeker in „De
Vette Os" een uitstekende biefstuk, een
kop soep en een lekker toetje, vergezeld
van een glas wijn. Het is niet perse noodza
kelijk dat de bezoekers van „De Vette Os"
komen eten, men kan ook het terras bezoe
ken en „slechts" iets drinken. Mevrouw
Anita Krayczyrski-Landman meent dat de
mensen zich eigenlijk teveel verplicht voe
len om een maaltijd te gebruiken in het
restaurant. „We willen op het terras best
wel drankjes schenken, zonder dat de men
sen eten", aldus mevrouw Anita Krayc
zyrski-Landman. Met haar veertigjarige
echtgenoot beheert zij het restaurant. Zij
koken ook zelf, terwijl in het hoogseizoen
een kok in dienst wordt genomen. Voor het
tweede achtereenvolgende seizoen heeft
het echtpaar de 33-jarige Henk Kramer
Freher in dienst genomen, afkomstig uit
Culemborg. Behalve de kok heeft het echt
paar nog een aantal seizoenhulpen in
dienst, die zorgen voor de bediening.
De heer Krayczyrski, die in 1970 met me
vrouw Landman trouwde, is van oor
sprong banketbakker. Met zijn vrouw zet
hij de zaak voort, die twintig jaar geleden
door de ouders van zijn echtgenote is
opgezet. Hij is van oorsprong Pools, gebo
ren in Duitsland, terwijl zij afkomstig is
uit Indonesië. De ouders van de huidige
eigenares zetten het restaurant op in 1956.
De naam „De Vette Os" is afkomstig van
de slagerij die vroeger in het pand was
gevestigd. In 1970 namen de heer en me
vrouw Krayczyrski het pand over.
Het restaurant aan de Princestraat is de
eerste week voor Pasen tot en met 1
oktober elke dag geopend. In het pand is
ook gelegenheid tot het geven van bruilof
ten en partijen.
Het Katwijkse restaurant voert twee op
merkelijke gerechten op de kaart: steak
Roger en steak Tommy. Beide vleesgerech
ten zijn door de vrouw des huizes zelf
verzonnen. Zij was eenmaal aan het expe
rimenteren en de experimenten vielen goed
uit, zodat de gerechten onder de naam van
haar zonen op de kaart werden toege
voegd.
Steak Roger
Speciaal voor de lexers van de Leidse
Courant geeft mevrouw Anita Krayczyrs
ki-Landman een van haar recepten prijs:
het recept van de steak Roger.
Een biefstuk dichtschroeien in de koeke-
pan en vervolgens peper en zout toevoe
gen. Als het vlees in hete boter is dichtge
schroeid, afblussen met tomatensaus (geen
tomatenketchupDaarna een uitgeperst
knoflookteen tje toevoegen en ongeveer
eenzestiende liter room. Het vlees gegar
neerd met een warme perzik en een cock
tailkers op een prikker serveren.
CAMERA De muiterij op
de Bounty (14). Een al weer
wat oudere rolprent met Mar
lon Brando in de hoofdrol.
Voor de liefhebbers van fraaie
zeilschepen en avontuurlijke
gevechten.
LIDO I Silver Streak
Express (14). De als een come-
die beginnende film eindigt in
een ramp, wannepr de trein
het station van Chicago in
puin ramt. In de trein een
groep misdadigers, die op deze
wijze om het leven komt.
LIDO ni - Rocky (14).
Auteur, hoofdrolspeler, en in
middels Oscarwinnaar Sylves
ter Stalone als middelmatige
bokser die de kans van zijn
leven krijgt.
STUDIO Het debuut (18)
Nederlandse film met Gerard
Cox en het 14-jarige meisje
Carolien. De liefdesrelatie tus
sen de oudere man en het
meisje is fraai in beelden vast
gelegd door Nouchka van Bra-
kel.
REX Vrouwen die voor
sex betalen (18). Sexwerk van
het gebruikelijke niveau.
Het succes van „Jaws" heeft
weer een nieuw zeemonster
wakker geschud, ook al krijgt
in de film „Tentacles" van
Oliver Hellman de construc-
tiemaatschappij van Henry
Fonda daar de schuld van.
Die bouwt namelijk een tun
nel aan Amerika's westkust
en de electroniscbe schokken,
die daarmee gepaard gaan
hebben de woede opgewekt
van een reusachtige inktvis,
die van dat moment af, zodra
hij maar 'n radio hoort, amok
maakt
Eerst grabbelt hij met een van
z'n vele vangarmen een kleu
ter van de wal. Een zeeman
met een houten been is zijn
volgende slachtoffer, maar al
spoedig gaat het monster over
tot het grotere werk en ver
stoort een zeilwedstrijd voor
jongens om zich vervolgens
met succes op grotere vaartui-
LUXOR Tentacles
(14) met Bo Hopkins en
John Hudson. Regie: Oli
ver Hellman.
gen te werpen. Terwijl de dis
trictssheriff de zaak in de
doofpot tracht te stoppen is
het een oude grijze journalist
die blijft doordrammen en ten
slotte een ichthyoloog bereid
vindt de strijd met de dolge
worden inktvis aan te binden.
Als er nog een paar slachtof
fers gevallen zijn - wordt de
gigantische inktvis tenslotte
onschadelijk gemaakt.door
een paar moordlustige, maar
gedresseerde walvissen.
Dit laatste is eigenlijk het eni
ge waarin de film „Tentacles"
zich van de opbouw van
„Jaws" onderscheidt Ondanks
de aanwezigheid van John
Huston als de journalist, Shel
ley Winters als diens gezette
zuster en Henry Fonda in een
klein rolletje, draait alles om
het monster dat we pas tegen
het einde te zien krijgen maar
wiens aanwezigheid steeds na
drukkelijk wordt gesugge
reerd. „Tentacles" is dan ook
veel minder geraffineerd ge
maakt als Spielberg's „Jaws",
de shockeffecten worden ons
zo lang van tevoren ingeseind
dat zij hun doel vaak voorbij
schieten en de karakters van
de „inktvisjagers" komen niet
erg uit de verf.
Maar wie na een dodende haai
met een dodende inktvis ge
noegen wil nemen zal door dit
dolgeworden dier wel bezig ge
houden worden.
MILO
OEGSTGEEST Muziek-amateurs zullen zaterdag 11 juni weer
te vinden zijn bij kasteel Oud Poelgeest, waar volksuniverstiteit
K O, evenals vorig jaar een muziekmanifestatie in de
openlucht organiseert. De amateurs zullen zorgen voor een
gevarieerd programma. De manifestatie, die om half twee
begint, wordt afgesloten met een optreden van het Leids Jeugd
Kamerkoor. De toegang tot de manifestatie is gratis.
De droomfinale waarin alle vroegere sekwenties, aus
ook die met de mechanische pop, terugkeren.
Federico Fellini's Casanova
stond om. door diefstal van
een aantal akties al lang in
het nieuws voor men aan de
eerste vertoning toe was. Ver
halen hoe Donald Sutherland
in de titelrol werd toegeta
keld zorgden voor nog meer
publiciteit en de verwachtin
gen waren dan ook hoog ge
spannen toen de film uiteind
elijk de bioscopen bereikte.
„Casanova" tot twee-en-een-
half uur ingekort is echter
zeker niet Fellini's beste werk,
maar je verveelt je er geen
moment bij. Duidelijk is ook
dat Fellini een hartgrondige
hekel moet hebben gehad aan
de legendarisch geworden
minnaar, hem afschildert als
een erotische automaat die
voor zijn reputatie de meest
weerzinwekkende vrouwen
moest „pakken" en eigenlijk
eindigt als een wat zielig feno
meen, 'n eenzame figuur wie
het bedrijven van de liefde (of
wat men het noemen wil)
steeds moeilijker afgaat.
Fellini pakte voor dit beeld
van Casanova enkele episodes
uit diens memoires, voegde er
nog enige eigen verzinsels aan
toe, en kwam tenslotte tot een
totaalbeeld dat onthutsend kil
en juist het tegengestelde van
opwindend is.
In prachtige Fellini-beelden
zien we een wereld die in we
zen oerlelijk is. Na de Vene-
tiaanse episode met een non,
die om haar minnaar op te
winden Casanova tot een de
monstratie van zijn kunnen
overhaalt, wordt Giacomo
door de inquisitie in de kerker
geworpen, waarna hij rijn
trektocht door Europa begint
terend op de faam die hij als
hijgende minnaar geniet.
Fellini's „Casanova" is opge
bouwd uit korte steeds triester
wordende sketches. Als Giaco
mo zich tenslotte in mistig
Londen van het leven wil be
roven het water speelt daar
bij weer een duidelijk symboli
sche rol wordt rijn aan
dacht afgeleid door een reus
achtige vrouw vergezeld door
twee dwergen. Aan het deca
dente hof in Wurtemberg riet
hij een beeldschone mechani
sche pop iets geheel nieuws
voor hem en aan het slot
is Casanova eigenlijk al een
legende, die zichzelf heeft
overleefd en als aandoenlijk
oud mannetje wordt uitgela
chen. Fellini zou Fellini niet
rijn als hij niet voor een
droomfinale zorgde, waarin
Casanova's glorietijd nog eens
in onwezenlijke beelden werd
teruggetoverd.
„Casanova" rekent op meedo
genloze wijze af met de overle
vering dat deze Giacomo de
„he-man" van rijn tijdperk
was en Donald Sutherland
speelt hem dan ook als een
onaantrekkelijk heerschap dat
zo nodig in actie moet blijven
omdat men dat nu eenmaal
van hem verwacht.
MILO
Donald Sutherland als de al wat oudere Casanova.
0 LIDO II Casanova
(18) met Donald Suther
land en Tina Aumont. Re
gie: Federico Fellini.
Zomerorgel concerten in Marekerk
LEIDEN Verschillende bekende organisten verlenen hun
medewerking aan de serie zomerorgelconcerten in de Marekerk.
Het eerste concert in de serie heeft plaats op 17 juni. Het
concert wordt gegeven door organist Joop Brons, die wordt
begeleid door Han Kapaan op hobo. Op het programma staan
werken van onder anderen Sweelinck, Krebs, Couperin, Alain
en Koetsier.
Alle orgelconcerten beginnen om kwart over acht. Het tweede
concert in de serie wordt op 1 juli gegeven door Wim van der
Reijden. Op 15 juli bespeelt Gerard Akkerhuis het orgel in de
Marekerk. De organist van de bekende Academy of St. Martin
in the Fields, Robert Vincent is op 29 juli te beluisteren. Simon
C. Jansen zal 12 augustus een concert verzorgen en op 26
augustus besluit Piet van der Steen de serie. Kaarten voor de
orgelconcerten zijn te krijgen bij het bureau van K O,
Oude Vest 45 of op de concertavonden bij de Marekerk.