Geen vlees, geen vis
„Elizabeth II, koningin
federaal Europa"
Shakespearesom 9
in luchtige Britse versie
onbezorgd
op vakantie
Stoeidans op
het Strand
Nieuwe romantiek in
muziek van Peter Schat
Roberto
Rosselini
overleden
Mxxwimd
Nog geen licht
in moord op
politieman
verzekeringen, vreemd geld,
cheques, rekreatiekredieten
enkluizen
LEIDSE SPAARBANK
Diensttijd
verdubbeld
KUNST
DUBBEL POPCONCERT
RESIDENTIE ORKEST:
Tubular Bells, het solo-project
van de Engelse multi-instru-
mentalist Mike Oldfield, bleek
in de uitvoering door het Resi
dentie Orkest onder leiding van
dirigent Charles B. Axton gis
teravond in de PWA-zaal van
het Nederlands Congresgebouw
niet bij het zeer gemêleerde pu-,
bliek aan te slaan. Het stuk dat
als publiekslokker diende, was
net als op de plaat te fragmeta-
risch en hing van bombastische
tot niets leidende climaxen aan
elkaar, waarbij slechts af en
toe het herkenbare „leitmotiv"
voornamelijk in de violensectie
om de hoek kwam kijken.
Het telkens weer uitbouwen van
een basisthema, hetgeen op de
plaat van Oldfield de intensiteit
en de zeggingskracht vergroot,
leidde bij de orkestversie tot
langdradige, en soms zelfs chao
tische fragmenten. Het tweede
deel van Tubular Bells was me
lodisch gezien aanzienlijk inte
ressanter, met veel staccato-pas
sages, waarbij gitarist Jan Ak
kerman met een zeer persoonlij
ke en virtuoze solo dit eerste
deel van de avond afsloot.
„Wings" was het tweede con
cert, dat het Residentie Orkest
in het kader van het Holland
Festival gisteravond bracht. Dit
werk voor symfhonie-orkest,
popgroep, bigband, koor en so
listen van de Frans-Amerikaan
se componist en dirigent Michel
Colombier kwam aanzienlijk
eerlijker en overtuigender over
dan Tubular Bells. Elk van de
secties kreeg een afgebakende,
op het lijf geschreven rol, waar
bij de magere Colombier voort
durend heen en weer lopend de
over het podium verspreidde
groepen musici strak in de hand
hield, en op tijd liet verstom
men. Slechts het volume van
drummer Kees Kranenburg liep
af en toe storend uit de hand.
Door de verschillen in arrange
menten waarbij een ieder een
eigen gezicht behield, kwam het
niet tot een synthese, maar juist
tot een aardige wisselwerking
tussen het Residentie Orkest, de
groep van Hans Vermeulen
de Rainbow Train de gelege-
nehids-bigband en het Voor-
burgs Jongerenkoor. Dit leidde
tot onder meer typisch swin
gend bigband-werk, Sergio Men-
des-achtige koortjes en romanti
sche cinemascoop-klanken van
het Residentie Orkest ter onder
steuning van de solo-zang van
Anita Meyer, Dianne Marchall,
Okkie Huysdens en Hans Ver
meulen.
In plaats van een integratie van
pop en klassieke muziek, zoals
Deep Purple indertijd onder lei
ding van componist-organist
John Lord bereikte met haar
„Gemini-suite" en haar „Con
certo for Group and Orchestra"
m het Londense Royal Albert
Hall, was „Wings" een prettig in
het gehoor liggende compilatie
van muziekstijlen.
P.W.
Een Shakespeare door een groot
Engels repertoiregezelschap
blijft altijd een fijne zaak om
te zien en gelukkig heeft het
Holland Festival er weer eens
een in petto: „Measure for mea
sure" door het Birmingham Re
pertory Theatre. En dan is het
niet eens een topper, maar ge
woon een helder gebrachte
voorstelling, zeer trouw aan de
tekst, van een lichtheid die ei
genlijk in tegenspraak is met
wat wel Shakespeares „zwart
ste komedie" is genoemd.
„Measure for measure" is een
merkwaardig blijspel. William
Shakespeare pakt er het thema
van de corruptie in aan: een
landvoogd regeert in afwezig
heid van de hertog wreed en
willekeurig, veroordeelt ene
Claudio ter dood, chanteert
diens zuster met dat doodvonnis
Birmingham Repertory Thea
tre met William Shakespea)es
„Measure for measure" 5, 6
juni Koninklijke Schouwburg
Den Haag, 7 juni, Luxor Thea
ter Rotterdam, 8 juni Stads
schouwburg Eindhoven.
om haar een nacht aan zijn
zijde te krijgen, maar wil daar
na zijn beloftes tot gratie niet
inlossen. Staatscorruptie in de
grote lijn, allerlei zijlijnen vol
kleinere staaltjes menselijke
corruptie, brengt Shakespeare
samen tot een blijspel waarin de
hertog zelf vermomd als monnik
terugkeert en de touwtjes in
handen neemt om het onrecht
aan te pakken. Dat wordt een
met satanische precisie uitge
voerd marionettenspel waarin
hij Isabella nota bene in de
waan laat dat haar broeder
Claudio dood is, een ander zon
der veel omhaal van woorden in
diens plaats laat onthoofden, de
nu niet bepaald sympathieke
landvoogd Angelo ook nog eens
cynisch de huwelijksboot in ma
noeuvreert.
Het Birmingham Repertory
Theatre heeft het blijspel het
blijspel gelaten. In een fraai de
cor van Robin Archer krijgen
de komische kanten een licht
satirische nadruk, ook al door
de manier waarop Bernard'
Lloyd als de hertog lichtvoetig
als monnik door het stuk wan
delt. Regisseur Stuart Burge
heeft zeker niet de grootsten
van Engelands toneel tot zijn
beschikking al vallen er een
paar mooie rollen te genieten
(Peter Vaughan, door de TV
bekend van nog al wat inspec-
teursrollen, Anna Calder-Mars-
hall als Isabella). Zijn mise-en-
scène houdt qua beweging een
zekere stijfheid, al zitten er een
hoop kleine vondsten in spelre-
gie en tekstbehandeling. Pas
aan het eind, als Isabella bewe
zen heeft de puurste en zuiver
ste te zijn en alleen overblijft als
aanstaande van de hertog word
je even gewaar dat er meer aan
de hand is bij Shakespeare.
Maar het staat allemaal als een
huis, zo Engels als het maar kan
en niemand kan zeggen dat het
niet de moeite waard is.
BERT JANSMA
Richard Buller als de Provoost en Ursula Smith als Mistress Overdone in I
„Measure for measure".
Praten en breien kan best, maar
praten en dansen is in academi
sche zin een onmogelijkheid.
Dan gaat het hard de kant op
van het bewegende spektakel
stuk. En dat is Jennifer Mullers
avondvullende nou ja, avond
vullend.. ballet „Beach" dan
ook eigenlijk. In vorige festivals
kwam ze, vooral met „Stran
gers" bij het Ned. Danstheater,
verfrissend voor het voetlicht,
maar ditmaal is haar inspiratie
na het eerste deel van het steeds
rommeliger wordende drieluik
kennelijk verzand.
Zand speelt trouwens een cen
trale rol in dit typisch Ameri
kaanse podiumamusement. Het
zit tussen de tenen en in het
badpak. Op 't laatst is het zelfs
vrijwel onzichtbaar geworden,
want dan is de cast vervijfvou
digd met figuranten, aan wie als
enige eis werd gesteld „dat ze
wel eens aan het strand waren
geweest". Aanbod te over in
Den Haag, vooral na die warme
zomer van verleden jaar. We
geloven echter niet dat de men
sen het elkaar toen zo moeilijk
hebben gemaakt als Jennifer
Muller ons gisteren in de volle
Koninklijke Schouwburg wilde
laten zien. Radio's, ballen en
eindeloos geruzie voerden wel
heel ver af van het eerste deel,
waarin tenslotte nog werd ge
danst op de soft pop van Burt
Alcantara's geluidsband. Pro
grammatisch wordt dit over
drukke, maar ruimtelijk nogal
lege danswerk aan een falend
milieubewustzijn opgehangen.
Dat mist nooit in deze tijd.
D-y
„Wie de Romantiek wil vernieuwen - wat
hoog tijd wordt - dient het hart ervan te
zoeken: de grote liederencycli van Schubert
en Schumann". Niet velen zullen deze uit
spraak hebben verwacht uit de mond van
Peter Schat, de notenkraker van weleer.
Wat hij er mee bedoelt, is gisteren gebleken
in de Rotterdamse Doelen waar zijn enkele
weken geleden voltooide liederencyclus
„Kind en kraai" in première ging.
Tekstdichter Harry Mulisch probeerde zich
te verplaatsen in de wereld van het kind,
en hoewel hij daarin ver doordringt, blijft
hij in laatste instantie een volwassene. Niet
temin karakteriseert hij in kleine taferelen
heel raak de verhouding tot vader en moe
der, het gevolg van echtelijke ruzie, de
vlucht van de fantasie, angsten, dromen,
vreugden en zelfs de confrontatie met oud
worden en dood gaan.
Schat vond een even treffende als subtiel
geschakeerde toonzetting waarin met be
houd van intensiteit en dramatiek elke over
drijving uit de weg werd gegaan. Voor het
idioom ging Schat uit van zijn huidige op
vatting dat structurele vernieuwingen en
technische experimenten achter ons liggen
en dat we nu moeten komen tot een nieuwe
tonaliteitsbeheersing waarbij alle intervallen
op elkaar zijn betrokken.
In wat mindere mate gold dit ook al voor
de „Canto general" (1974), een vloeiende,
verstilde, naar binnen gekeerde klaagzang
op tekst van Neruda ter herdenking van
Allende. Hier, net als in „Kind en kraai",
is ,de zangstem nauw verbonden met de
instrumentale partij, die in de liederencyclus
beperkt blijft tot de piano maar in de
klaagzang bovendien een viool het leed heel
geserreerd laat uitzingen. De vertolkingen
van de sopraan Marjanne Kweksilber, de
mezzo Lucia Kerstens en de pianist Reinbert
de Leeuw leken in technische aanpak even
knap als in sferische expressie zuiver en
indringend.
Tussen beide stukken in ging een veel ouder
werk van Schat, zijn Signalement (1961)
voor het toen net geëmancipeerde slagwerk
(6 spelers), een geprepareerde piano (toege
past als slaginstrument) en drie contrabas
sen (een soort meegecomponeerd publiek).
Dit is wèl echt effectwerk maar door zijn
gezonde vitaliteit nog altijd fascinerend, ze
ker in de boeiende weergave van Frans van
der Kraan en de zijnen.
J. KASANDER
Een van de filmpioniere van de
Italiaanse filmindustrie in de
na-oorlogse jaren, Roberto Ros
selini, is in Rome op 71-jarige
leeftijd overleden. Rosselini,
die als scenarioschrijver in 1938
zijn carrière maakte, kwam in
de na-oorlogse periode naar vo
ren als een van de grote expo
nenten van het Italiaanse neo
realisme met films als „Rome,
open stad", „Paisa" en .Duits
land, jaar nul".
In 1949 verfilmde hij „Strombo-
li" met zijn toenmalige vriendin
Anna Magnani, maar in 1951
kwam hij op een vrij onver
kwikkelijke wijze in het nieuws
door zijn verhouding met Ingrid
Bergman met wie hij „Eurpopa
51" maakte. Met zijn „General
Delia Rovere" in 1959, waarin
Vittorio de Sica de hoofdrol ver
vulde, leek hij weer helemaal
terug te zijn op het internationa
le niveau, maar de daarop vol
gende films haalden het geen
van allen. Toch mag de beteke
nis van Rosselini voor de Ita
liaanse film niet onderschat
worden. Met De Sica, Visconti,
Cesare Zavattini en anderen
was hij verantwoordelijk voor
een nationaal reveil in de Ita
liaanse filmindustrie, die zich
gedurende het beleid van Mus
solini had geconcentreerd op
grootse spec takels met een
enigszins propagandistische in
slag. Na de val van Rome heeft
Rosselini zich als filmmaker ge
manifesteerd als een man, die
met „uit het volk gegrepen ac
teurs" de situatie in Italië op
sobere en vaak indringende wij
ze wist te schetsen.
kunst en
kunstenaars
De Nederlandse Vereniging van
Zeeschilders houdt van 8 juni
t/m 2 juli in Galerie Aan de
Haven, Dr. Lelykade 25 Sche-
veningen een tentoonstelling
van werken van Hans Eschau-
zier, Reint de Jonge, Louk van
Meurs-Mauser, Geert jan van
Meurs, J.C.A. Goedhart, J.W.
Heyting en Hugo Liebe.
In de Grote of St. Jacobskerk
te Den Haag begint op 9 juni
een serie pauzeconcerten die
daar t/m 25 augustus iedere
donderdag (12.45-13.15) zullen
worden gegeven, grotendeels
door talentvolle jonge organis
ten. Het eerste concert wordt
verzorgd door Leendert de
Broekert.
Bernard Lutz exposeert tot 14
juli schilderijen in de AMRO
bank, Kneuterdijk Den Haag.
LEIDEN Aan „UYTTERDUK", Inter
kerkelijke school voor M.S.P.O., Rijns-
burgerweg 66 zijn de volgende leerlin
gen geslaagd voor het examen van
Gezinsverzorgende: E. M. Aangeenburg,
Lisse; J. C. Baartman, Lisserbroek; A.
E. M. Berg, Zoeterwoude; D. W. Blok,
Gouda; A. Both, Utrecht; C. Breeveld,
Alphen a/d Rijn; C. J. Bunnik, Oude
Water; C. Burgerhout, Katwijk; B. J. M.
Geijlswiik, Stompwijk; C. Hoek, Leiden;
M. J. A. Hoogeveen, Bodegraven; M.
v.d. Hoonaard, Oegstaeest; M. A. M. v.
Houten, Hillegom; M. G. Knol, de
Cocksdorp; C. M. Koek, Zoeterwoude;
M. M. Koek, Zoeterwoude; J. A. de
den Oude, Huizen; M. C. C. van Schie,
Oude Wetering; J. Schellingerhout, Alp
hen a/d Rijn; J. C. M. Senne, Vleuten;
M. B. M. Smorenburg, Woerden; J. C.
Vreeken, Alphen a/d Rijn; J. C. B. M.
Wassing, Leiden;
Van de Part-Time cursus zijn de volgen
de cursisten geslaagd: H. A. J. Ammer-
laan, Delft; T. G. M. de Backer-Entho-
ven, Zoetermeer; C. R. M. van der Beek,
Den Haag; G. Berends, Utrecht; A. T.
Beyum. Rotterdam; P. Boer, Den Haag;
H. Bol. Zandvoort; H. Bouter, Dord
recht; B. A. Bruinsma, Rotterdam; S. M.
Brussee-Visser, Leiden; A. P. Buis-Azier,
Leiden; J. Cabaret, Den Haaa; J. Cig-
aaar-Dijkstra, Sassenheim; H. Duits,
Amersfoort^ M. A. L. v. Dijk, Maassluis;
P. M. van Eek, Den Haag; A. C. A. van
der Ende, 's Gravenzantfe; F. C. Flach,
Rotterdam; G. Geerlof, Leiderdorp; M.
H. V. Gerlsma-Tanzer, Den Haag; J.
Glasbergen, Leiderdorp; P. M. Groen-
Raaphorst, Zoeterwoude; V. de Groot-
Balajc, Delft; W. P. A. Grutters-Thies-
sen, Gouda; C. van Harrewijn, Den
Haag; C. F. 't Hart-Winkel, Rotterdam;
M. M. Hayes, Den Haag; C. S. de Hoog,
Zuidland; A. M. Huihoven-Peters, Vlaar-
dingen; P. Jonker, Rotterdam; T. C. M.
Kamps, Dordrecht; H. J. Kettenis-Wiek,
Den Haag; W. H. Kleinjan, Barendrecht;
J. Koning, Zandvoort a/zee; P. B. Kutte-
rik-Stolk, Dordrecht; C. S. Loknath-
Ramroep, Den Haag; M. M. Uiten, Delft;
J. A. van Maris-Jonkman, Hillegom; L.
M. Markus, Bamdveld; C. E. L. de
Munk, Den Haag; J. E. v. Oudenaren,
Dirksland; G. Roghair-te Raa, Voorhout;
M. P. Rijkee, Barondrecht; M. C. L. van
Rijn, Pijnacker; IN. P. Sanders-Hooi-
donk, Leiden; C. Scheurkogel, Dord
recht; S. E. T. SchippersrBuurman,
Schiedam; J. Schuyl-Urk, Rotterdam; E.
D. Smit, Hekelingen; M. P. Smit-Brink
man. H.I. Ambacht; H. C. Spier-Banama.
Haarlem; J. M. Susan-Beekwilder,
Oegstgeest; J. Tanis, Schiedam; M. M.
Troost-Noordzij, Rotterdam; L. P. Vail-
lant, Leiden; M. C. M. van Veen, Leid-
schendam; L. G. de Vries, Nieuwerbrug;
J. L C. Vrolijk-Strikker, Rotterdam; N.
v.d. Werf-Rietkerk, Rotterdam; J. Wes-
sels, Zwljndrecht; E. N. Westra-v. Bem-
mel. Moordrecht; L. v. Wleringen, Hoog-
made; W. E. de Wild-Keljzer, Zoeter
meer; A. Woudenberg, Doorn; C. Wou
denberg, Den Haag; G. Zonneveld-v.
(Van onze correspondent Roger
Simons)
Londen Elizabeth II, konin
gin van federaal Europa. Zo
ziet de nieuwste uitgave van
„Burke's gids van de Britse mo
narchie" de toekomst voor de
jubilerende vorstin van Groot-
Brittannië. Hoofdredacteur
Hugh Montgomery massing-
berd van dit klassieke naslag
werk, dat elk jaar gepubliceerd
wordt, schrijft dat kroonprins
Charles dan zijn moeder zou
kunnen opvolgen.
Het absurde idee van Elizabeth
II als Europese voretin is niet
nieuw. In het begin van de jaren
zestig werd het al geopperd
door erg royalistische Britten,
die zich moeilijk konden neer
leggen bij de eerste pogingen
van Groot-Brittannië om lid te
worden van de E.E.G. Die po
gingen werden telkens verijdeld
,,Dayan zeker
minister
Buitenlandse
Zaken"
1 TEL AVIV (AFP) - „Mosje
j Dayan wordt minister van Bui-
i teniandse Zaken en dat is min
of meer officieel", verklaarde
gisteren generaal Ezer Weiz-
mann, in het nieuw te vormen
Israëlische kabinet waarschijn
lijk minister van Defensie, in
een interview met het dagblad
„Davar".
Menachem Begin, de Likoedlei-
der, heeft gezegd dat hij de van
de arbeiderspartij overgelopen
Dayan niet zal opgeven als zijn
kandidaat voor Buitenlandse
Zaken, omdat hij hem daarvoor
de bij uitstek geschikte man
vindt. Dayan zal echter niet de
volledige verantwoordelijkheid
voor de nationale veiligheid
krijgen, omdat hij gedeeltelijk
de verantwoordelijkheid heeft
gedragen voor het niet voorbe
reid zijn van Israël op de Arabi
sche verrassingsaanval die de
door wijlen president De Gaulle
van Frankrijk. -
Het sluimerende verlangen van
de Britten om Europa compleet
te overheersen wordt nu aange
wakkerd door twee factoren: de
toekomstmuziek van een Euro
pese federatie en de mogelijk
heid dat Schotland zich zal lo
smaken van het Verenigd Ko
ninkrijk, een voorbeeld dat na
dien gevolgd zou kunnen wor
den door Wales.
„Burkes Gids" ziet talrijke mo
gelijkheden. Kroonprins Char
les zou desnoods koning van
Wales kunnen worden, omdat ij
nu al prins van Wales is. Maar
als het federale Europa eenmaal
tot stand gebracht wordt, wie
zal dan het hoofd ervan zijn?
„Koningin Elizabeth heeft 25
jaar ervaring en is goed geïnfor
meerd," schrijft Montgomery-
Massingberd. ,3ovendien is zij
overal gekend, wat zeker niet
gezegd kan worden van de
Westduitse president".
Voor het geval de achterlijke
bevolking van het Europese vas
teland dit geen goed idee zou
vinden, stelt „Burkes gids" een
beurtsysteem voor. Federaal
Europa zou dan afwisselend ge
regeerd worden door een ande
re Europese vorst of vorstin.
Montgomery-Massingberd, die
dit alles ernstig schijnt op te
nemen, gelooft evenwel niet, dat
zijn voorstel om van Elizabeth
II de permanente koningin van
Europa te maken, overdreven
chauvinistisch is.
Temidden van de lof, die de
Britse voretin toegezwaaid
wordt wegens het zilveren jubi
leum van haar troonsbestijging,
schijnt ook een anti-royalisti
sche campagne van extreem
linkse groeperingen vrij veel
succes te hebben. De „socialisti
sche arbeiders partij" heeft
200.000 stickers met slogans te
gen het jubileum verkocht Zij
verspreidt ook krantjes, posters
en „badges" met anti-koningsge
zinde propaganda.
Volgens de Britse linkervleugel
is een groot deel van de bevol
king sterk gekant tegen de vie
ring. Begin 1977 werd door
anarchisten en pacifisten van
Noord-Londen een „beweging
tegen de monarchie" gesticht.
Ook deze organisatie verspreidt
nu anti-royalistische stickers en
posters. Ze heeft een gretig af
zetgebied gevonden en zegt:
„Wij hadden er ai veei eerder
mee moeten beginnen".
De „socialistische arbeiders par
tij" publiceerde haar krantje
met een speciale anti-jubileum-
bijlage. Onder de titel: „Voor
waarts met de rode republiek",
staat daarin te lezen, dat Eliza
beth II 90.500 pond per week
verdient Een werkloze britse
vrouw krijgt een wekelijkse uit
kering van 16,88 pond.
Opec-landen
bijna eens
over olieprijs
PARIJS De dertien lidstaten
van de Organisatie van Olie
Exporterende Landen (OPEC)
staan op het punt een overeen
komst te sluiten die een einde
zal maken aan het geschil dat
binnen de organisatie heerst
over de olieprijs. Dat heeft de
olieminister van Irak, Tajeh
Abdoel Karim, in Parijs gezegd.
In december vorig jaar besloot
een meerderheid binnen de
OPEC om hum olieprijs per 1
januari dit jaar met tien procent
en per 1 juli met nog vijf pro
cent te verhogen. Saoedi-Arabië
en de Verenigde Arabische Emi
raten lieten het bij een prijsver
hoging van vijf 'procent voor
heel 1977.
Karim verwacht dat de inspan
ningen om het geschil uit de
wereld te helpen, binnenkort
vrucht zullen afwerpen. Het ziet
emaar uit dat er binnenkort
voor de hele OPEC één olieprijs
zal worden afgekondigd die
midden tussen de nu gehanteer
de prijzen zal inliggen, zo zei hij.
De zondag vermoorde brigadier Hovens is gisteren in Tegelen met korpseer begraven.
TEGELEN (ANP) - Ondanks het feit dat er
in de zaak van de neergeschoten brigadier
van politie H. Hovens meer dan honderd tips
zijn binnengekomen, beschikt de politie nog
steeds niet over concrete aanwijzingen die
tot de opsporing van de dader kunnen leiden.
Dit is gisteren door de politie van Tegelen
meegedeeld.
Het natrekken van de tips vergt veel tijd. De
twintig leden van het speciale opsporingsteam
Noord-Limburg besteden per man gemiddeld
vijftien uur per etmaal aan het onderzoek.
De politie zoekt nog steeds naar de ongeveer
25- tot 35-jarige man die in het bosgebied van
Wambach, waar brigadier Hovens werd neer
geschoten, is gezien.Hij is het laatst gesigna
leerd in de vooravond van Eerste Pinksterdag
in Venlo. De man had twee tassen bij zich,
een bruine handtas en een schoudertas. Hij
droeg donkere kleding en heeft zwart, ver
zorgd haar.
Zuid-Afrika:
PRETORIA (Reuter) In Zuid-
Afrika wordt de militaire
diensttijd met ingang van janua
ri verdubbeld tot twee jaar. Dit
heeft de Zuid-Afrikaanse rege
ring vrijdag bekendgemaakt. De
dienstplicht geld uitsluitend
voor blanken. Volgens het m
le instituut voor strategische
studies had Zuid-Afrika vorig
jaar 51.500 man onder de wape
nen, onder wie 35.400 dienst
plichtigen. Na hun opleiding
moesten dienstplichtigen perio
diek opkomen voor dienst bij de
reserve-strijdkrachten. De ver
plichting om deel te nemen aan
herhalingsoefeningen is nu ver
lengd tot 30 dagen per jaar,
gedurende acht jaar na de ee»
ste oefening. Tot dusver gold
deze verplichting voor 19 dagen
per jaar gedurende vijf jaar. De
verlenging van de dienstplicht-
waartoe nu besloten is, was al
sinds maart verwacht, toen een
uitbreiding noodzakelijk was ge-