Herman Emmink biedt nog steeds volgens dezelfde formule Muzikaal onthaal Dagelijks 2,5 miljoen radioluisteraars 'HIROSHIMA MON AMOUR' MET ZUIVERE DRAMATIEK MUZIKALE SHOW VAN MARJAN BERK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG Bronzen prijs voor AVRO-tv hou f het lJ scherm in het oog Drie tv-program- ma's voor Prix Danube RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DONDERDAG 2 JUNI 1977 PAGINA 2 HILVERSUM In slipvaste tred baant Herman Emmink zich een weg door de met dol-enthousiaste dagjesmensen volgepakte studio. Met niet geringe zelfkennis noemt hij zich afwisselend „AVRO's eigen zenuwlijder" of „lopende patiënt". De algemene hilariteit om deze herkenbaar huiselijke opmer kingen smeedt al snel de voor de juiste sfeer benodigde band van saamhorigheid. Het is tijd voor de vaste grap. „En voor de techniek nu graag een applaus, zonder dat u..." Kreet uit de zaal: ene moer heeft gehoord". Zondagochtend. Het wekelijk se Muzikaal Onthaal gaat zo dadelijk beginnen. Emmink warmt het publiek op, nu al meer dan 600 keer. Het begon 12 jaar geleden als een voorzichtig zomerpro- gramma. Een muzikale instuif. Iedereen was welkom. Het idee sloeg zo aan dat de AVRO niet anders kon dan doorgaan. En al vrij snel moesten er (gratis) kaarten worden aangevraagd om te leurstellingen te voorkomen. Lang voordat Herman Em mink op zijn fietsje naar de studio komt, staan de eerste klanten al voor de studiodeur waar zij door een heer van de studiodienst worden opgevan gen. Vriendelijk, maar tegelij kertijd streng controleert hij of iedereen wel een kaart heeft Wie zonder komt gaat onverbiddelijk op het straf- bankje en mag pas binnen als er plaatsen overblijven. „Iedereen moet een eerlijke kans hebben om dit program ma bij te wonen. Als er veel aanvragen zijn dan halen we de bekende namen eruit van mensen die al vaker zijn ge weest. Die zitten dan hier al om 9 uur te wachten tot om half 12 blijkt dat er nog een gaatje over is". De theorie lijkt meedogenloos, maar de praktijk blijkt heel wat gemoedelijker. De 58-jari- ge Ton Ruijgrok uit Den Haag is het tenminste al voor de 561ste keer gelukt om binnen te komen. „De eerste 27 heb ik gemist toen wist ik nog niet dat dit programma er was. En ik ben nog een paar weken uitgeschakeld geweest door een hersenbloeding, maar ver der heb ik niks gemist. Al ligt er een dik pak sneeuw: al regent het: ik kom toch. De sfeer die doet het 'm. Die kan je thuis voor de radio niet pakken. En ik maak er altijd een leuk dagje van. De ene keer neem ik m'n kinderen mee, de andere keer de klein kinderen". INGEWIJD Studio 1 loopt vol. Auto's en bussen hebben hun lading ge lost. Nieuwelingen in de studio bevredigen hun nieuwsgierig heid of worden door vrienden en echtelieden die al eens eer der een bezoekje aan de studio hebben gemaakt, ingewijd. „Nee Miep, 't is een directe uitzending, d'r wordt niet in geknipt". Om precies kwart voor 12 komt de 50-jarige Herman Em mink binnen. Een man van de klok, dat zal ook later in de uitzending blijken als hij met een stopwatch in de hand voortdurend op een van beide uurwerken in de studio kijkt. Hij wenst iedereen „een van harte goede morgen" en ver geet niet de namen van de medewerkenden, inclusief die van de technici op te sommen. Nieuwkomers moeten hun vin gers opsteken. Ongeveer drie kwart van het 500 koppig tel lende publiek". Dat geeft na 12 jaar toch nog moed", mompelt Emmink. Speciaal voor hen vertelt hij nog eens de huisregels. „Als we beginnen gaat het groene licht op rood. Het Morgenrood van de AVRO. En dames en heren, wij geven nooit het ap plaus aan. Dat laten wij net als bij de garderobe aan uw eigen beleefdheid over. Oh, en wilt u niet fluiten. Dat is een zeer on-Nederlandse gewoon te. Fluiten klinkt ordinair en ordinair betekent gewoon, dus laat u het gewoon maar weg. En wie naar het toilet moet, tja, dat wordt moeilijk in de uitzending. Ik zou zeggen: be waart u het tot een uur, dan heeft u ook meer om weg te brengen". Precies een halve minuut voor 12 heeft Emmink zijn confe rence afgerond. De stemming zit er in. Muzikaal Onthaal kan beginnen. MIXTURE Het Promenade-orkest zet in en het programma ontrolt zich volgens de vertrouwde formu le. Een mixture van operette muziek, de uit de vrolijke ac tualiteit geplukte gast van de week, de wedstrijd het ouwe- tje van de week, een praatje met de oudste bezoeker van die dag wat solisten uit andere muzikale genres. De week daarop, wanneer het Metropole-orkest komt spelen, zal musical-muziek als rode draad door het programma lo pen en als weer een week later de Skymasters aan de beurt zijn kan men wat meer muzi kale kanten op. Achter de regisseur stat de tafel met geschenken waaruit de oudste van die dag mag kiezen, snoep, sigaren, bon bons, een transistorradiootje, briefpapier, portefeuille, por temonnee, poppetjes en lang speelplaten. Hagenaar Ruijgrok fluistert: „Het gebeurt wel eens dat ze de bonbons voor die cadeauta fel of de bloemen voor de soliste zijn vergeten nou, en omdat ze mij hier langzamer hand wel kennen vragen ze dan of ik dat nog even wil halen". Hij geniet van die rol, dat blijkt zonneklaar. Emmink knipoogst de zaal in. Schikt de papieren met de ver bindende teksten en kondigt het laatste nummer van het orkest aan. Hij constateert te vreden dat hij weer tot op de seconde op tijd geëindigd is. „We hebben het weer gehaald he. Ja, je weet dat het laatste nummer 3 minuten duurt, dat je afkondiging 30 seconden lang is en dat je daar naar toe moet werken". Hérman Emmink: „Als je iets al 12 jaar doet en je hebt elke week 500 mensen voor je ge zicht die naar een radiopro gramma komen kijken dan vind ik dat een graadmeter". En omdat het succes toch er gens vandaan moet komen waagt men zich aan een uitleg. De een: „Het komt in de eerste plaats door Herman Emmink. Als hij zou uitvallen, dan ligt Muzikaal Onthaal op z'n gat. De presentator. Dét is het". Emmink bloost nog harder dan hij van nature toch al doet. De muziek, dat is het toch ook wel hoor". De eerste weer: „En het mooie tijdstip. Na de kerk en voor de sport". Herman: „Het eenvoudige re cept. De gezellige babbel; huis-tuin-en-keukenkunde. De mensen willen geamuseerd worden. In al die jaren is die formule niet gewijzigd. Dat moet ook niet. Kijk maar naar Van 12 tot 2 bij de KRO. De formule veranderde en nu luistert er niemand meer. Dat een formule goed is kun je merken als mensen uit alle hoeken van Nederland bereid zijn om naar de studio te ko men. En als je het geklep van Emmink niet leuk vindt, Jan zet je het toch af'. )van onze showredactie) AMSTERDAM Marjan Berk heeft het programma geschreven van de muzikale show „Moeder en haar jongens", die op 25 september in Frascati in Amsterdam in première gaat. De muziek werd ge componeerd door Ruud Bos. Marjan Berk is de moeder uit het verhaal, haar jongens zijn Bill van Dijk en Bob van Leeuwen. Guus Vleugel heeft de artistie ke leiding bij deze produktie van organi satiebureau Jacques Senf. Voor de regie en choreografie tekent Frans Sanders. Onder leiding van Jons Pistoor voert combo „The mother cookies" de muziek van de show uit. Moeder (mollige dame van middelbare leeftijd) besluit haar saaie, huishoudelij ke bestasint je in te wisselen voor een opwindend bestaan in de showbusiness, daarbij terzijde gestaan door haar twee zoons van even in de twintig, Billie en Bobbie. De zoons moedigen moeder aan haar eigen stijl te vinden en in opgewekte muzikale opening wordt uit de doeken gedaan, hoe men zich een en ander voorstelt. De show wordt hier en daar geïllustreerd met dia-projectie. We volgen moeder en haar jongens op hun tocht door het leven: zij maken gewag van vele zaken die hen raken. De wasbe- handeling, het slavenbestaan van de huis vrouw, die altijd als een kameel met de boodschappen sjouwen moet, het puur geluk, dat moeder in de armen van vader smaakt, de generatiekloof, die door moe der wordt overbrugd met gestoofde peer tjes en gefruite uitjes, de dans om het zwarte geld, slapeloosheid, schuldgevoel, ongenaakbare meisjes, etc. worden op de hak en de korrel genomen en in de finale, bezingt moeder haar wensdroom: zij wil geen jongens meer, zij wil alleen nog maar dochters. Gaat haar wens in vervul ling? (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De beluistering van alle ra diozenders samen bedroeg in het vierde kwar taal vorig jaar 22 procent tussen 07.00 uur en 17.00 uur, 21 procent tussen 17.00 en 19.00 urn en 5 procent tussen 19.00 en 24.00 uur. De gemiddelde luisterdichtheid voor Hilversum 1 en 2 samen was overdag 4.8 procent, tussen 17.00 en 19.00 uur 3.8 procent en 's avonds 1.4 procent. Hilversum 3 behaalde overdag een luisterdichtheid van ca. 16 procent en 's avonds 3.1 procent. De gemiddelde beluiste ring naar Hilversum 4 was 0.8 procent per kwartier. Aldus enkele cijfers uit de luisterdichtheidsme- ting, die de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS in het vierde kwartaal van 1976 hield. De uitkomsten wijken slechts in geringe mate af van die, welke in februari en oktober van hetzelfde jaar werden gemeten. Een luister dichtheid van 1 pet. staat voor ongeveer 110.000 luisteraars. Op Hilversum 1 en 2 behaalden overdag de uitgebreide nieuwsbulletins en in mindere mate aktualiteiten-uitzendingen relatief hoge luister dichtheden: ca. 6 procent resp. 4 procent De hoogste luisterdichtheid op de gevarieerde zen ders betrof de „Arbeidsvitaminen" met een luisterdichtheid van resp. 13 procent op Hilver sum 1 en 11 procent op Hilversum 2. Een luisterdichtheid van 26 procent werd gere gistreerd voor de „Arbeidsvitaminen", „De Hit- meesters: Felix Meurders" en de „Europarade". De „Arbeidsvitaminen" op Hilversum 3 trok zeer veel huisvrouwen (luisterdichtheid 37 pro cent) en „De Hitmeesters" en „Europarade" zeer veel jonge luisteraars (zoons/dochters ruim 40 procent. In het algemeen luisterden tussen 16.00 en 18.00 uur naar Hilversum 3 veel jonge- NEDERLAND I NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal EO 19.04 De Kinderkrant 19.30 Het kleine huis, TV-serie 20.20 Windkracht 16 20.45 Rembrandts drie kruizen, TV-fllm 21.00 Van U wil ik zingen NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Hiroshima, mon amour, Frans/Japanae speelfilm (1959) NOS 23.20 Journaal NEDERLAND II NOS 18.40 Kortweg (Holland Festival) 18.45 Toeristische tips 18.55 Journaal KRO 19.05 Tom Jerry, tekenfilm 19.20 Peppi en Kokki, TV-serie 19.35 Cijfers Letters, quiz NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Comedy Hour 21.15 All you need..., populaire muziek, TV-serie, aft. 2 22.05 Brandpunt KRO/RKK 22.45 Napraten op donderdag NOS 23.10 Oen Haag Vandaag 23.25 Journaal 18.05 Geschiedenis achter de ge schiedenis 18.35 Cowboys in songs en verha- 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrljnland- Westfalen 19.10 Mission: impossible, TV-se rie 20.15 Hier und Heute 20.45 Detective Harvey 21.00 Journaal 21.15 Beelden uit de wetenschap 22.00 Torna, TV-serie 22.45 Gerechtigheid in Zaal 101 23.30 Journaal 23.50 Sport (boksen) 0.50 Journaal I l'lll I' lil II— 20.00 Journaal 20.30 Starparade 22.00 Journaal 22.15 Wetenschappelijk onder zoek 23.00 Die Wahl, TV-fllm 0.35 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Gedeon, tekenfilmserie 18.05 Rondomons 18.30 Zeven kleine Australiërs, TV-serie 19.10 Filmpremières 19.35 Kijk uitl 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Filmklucht 21.35 Standpunten 22.00 Filmpremières 22.30 Journaal BELGIË NEDERLANDS (2) 20.15 The World at War, TV-serie. afl.6 21.05 Conscience vertelt, TV-serie 16.50 Journaal 16.55 Muziek in Montreux 17.40 Het vuurrode speelgoedau tootje, TV-serie DUITSLAND II 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 12.00 Rommelklst 11.25 Eiland van de rozen, TV-likn 17.00 Kinderen kinderen, opvoe- 13.25 Hel bericht dingsmagazine 13.50 Persoverzicht 17.45 Journaal 14.00 Journaal 17.55 Scholieren Express NEDERLAND I DUITSLAND I HILVERSUM I NCRV: 18,00 De kerk vandaag. 18.20 (S) Van onze correspondenten, 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof, verzoekplaten. 20.00 (S) Goed ge stemd. gevar. zang. 20.40 Draaischijf. 22.00 (S) Kerkorgelconcert. 22.25 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22 40 (S) Hier en nu. 23.00 (S) Jazztime, 23.55 Nws. HILVERSUM II AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitz. Politieke Partijen. IKON: 18.30 Kleur, inform, en commentaar over ?aken van kerk en samenleving. AVRO: 19.00 AVRO's soortpanorama. 20.00 Nws. 20.05 (S) Hoogtepunten uit de .Soirees Musicales', klass. muz. 21.20 (S) Jazz-Spectrum. 22.20 Aspak- ten, kunstrubriek. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.03 Aktual. overz., 23.10 De krant van mor- fen, 23 20 Den Haag Vandaag en 23.52 ven ontspannen voor het slapen gaan- voqa. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 Vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS. 19 02 (S) Poster 20.02 (S) Ferry Maat's soul show. 21.50 (S) Aktua-sport. 22.02 (S) Sesjun. 23 02 (S) Close-up. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 1.02-7.00 (S) De nacht- HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Hans van Willigenburg. gevar. progr. (7.30 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond. Gevar. progr. (10.30 Nws.). 11.00 (S) Kees Schilperoort in gesprek. 12.00 (S) Hans van Willigen burg. Gevar. progr. :12.26 Meded. 12.30-12.40 Nws.). 14.00 (S) Anne van Egmond. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spree kuur. 17.00 (S) In de hutsgeklutste kin derwinkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Vandaag. vrijdag: gevar. progr. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.30 Op de man af. 8.35 Te Deum Lauda- mus: gewijde muziek. NOS: 9.00 Docu mentaire. 9.35 Waterstanden. 9.40 Geen School-(radio). toch een program ma. 10.00 Wat heeft dat kind. Pedagogi sche rubriek. 10.15 Duidelijke taal. ge sprek 10.30 NOS-Jazzportret: Charlie Christian-2. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. De stem van de sprekende minderheid. 12.30 Toeriwsmo. toeristi sche inf. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitzending voor de landbouw. 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier. en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as, Neder landse volksverhalen en volksgebrui ken. 13.35 Onder de Groene Linde: oude liedjes en balladen. 14.00 Aspek-, ten van de Kamermuziek. 15.00 Zoe klicht op Nederland: regionaal nieuws (16.00 Nws.). 16.30 Kijk op buitenland. VPRO: 1.7.00 (S) Welingelichte kringen, rechtstreeks debatprogramma. 17.05 Symbiose. 17.55 Meded. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 (S) Tijdsein Muziekprogramma. 9.03 (S) Oe muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) De Neder landstalige Top-10 NCRV: 13.30 (S) Pop-contact. Tip-30. 15.02 (S) Elpee pop NOS: 16.03 (S) Hitmeesters. NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek, nieuwe grammo foonplaten. 9.00-Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen 10.00 (S) Vocalist». 12 00 (S) Van het Nederlands Concertpodium: pianorecital. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. concertgebeuren uit heden en verleden. 14.00 Nws. 14.02 (S) Snaar en spel. 14.20 (S) Orgelbespeling. 1^4.45 _(S) HILVERSUM AVRO-tv heeft de derde prijs gewon nen op het te Portoroz ge houden televisiefestival van de Joegoslavische ra dio- en televisie-omroep, de J.R.T. De bronzen trofee werd aan de AVRO toege kend voor de door Frits Suèr en Barbro Thunèr vervaardigde documentai re „Omdat ik toevallig in een rolstoel zit", die op 6 december 1976 werd uitge zonden en op 18 juli a.s. wordt herhaald. De docu mentaire gaat in op de sportieve prestaties op de in Toronto gehouden Olympische Spelen voor gehandicapten (Paralym pics) en op het belang dat de gehandicapte bij het beoefenen van sport heeft. De sport is een belanpijke factor bij de integratie van gehandicapten in de sa menleving. De VPRO zendt vanavond uit de speelfilm „Hiroshima mon amour", een van de mijlpalen uit de filmgeschiedenis. In 1959 gemaakt door Alain Resnais naar een scenario van Margue rite Duras. Een hoofdrol wordt uitstekend gespeeld door Em- manuelle Duras, een Franse ac trice die in Hiroshima aan een anti-oorlogsfilm werkt en ver liefd wordt op een Japanse ar chitect. In deze, nogal onmoge lijke situatie herinnert de vrouw zich een affaire die zij had met een Duitse soldaat die in Nevers werd doodgeschoten, op het moment dat de stad werd bevrijd. De Japanner en de Duitser gaan voor de vrouw één figuur vormen. Deze twee liefdes vormen de basis van de vraag hoe iemand de massa moord op Hiroshima kon be gaan en hoe iemand een ander kan doden. Vijftien jaar gele- den maakte deze film nogal wat emoties los. Ned. I, 21.50 uur. Rembrandt De E.O. zendt uit „Rembrandt's drie kruizen". De schilder be reikte in de droge-naaldtechniek met zijn prent „De 3 kruizen" het hoogtepunt van zijn werk in deze stijl. Hoewel deze prent niet zijn laatste is, kan wel ge sproken worden over een niet te evenaren werkstuk. Ned. I, 20.45 uur. Comedy hour Opnieuw heeft de KRO deel 1 geprogrammeerd van „Comedy hour" met 50 minuten Engelse en Amerikaanse humor met Bil ly de Bluffer en Sanford en zoon. In verband met de gijze lingen kan dit programma ko men te vervallen. Ned. II, 20.25 uur. All you need Ook het eerste deel van „All you need", dat vorige week niet werd uitgezonden, staat voor vanavond wankel geprogram meerd. Een samenvatting van wat er gaat komen: „The story of popular music" zou worden uitgezonden. Ned. II, 21.15 uur. Onderwijs De onderwijstelevisie besteedt morgenochtend in een program ma van een half uur aandacht aan het vraagstuk van de kerne nergie. De uitzending bestaat uit gedeelten van een onlangs door de Westduitse onderwij s-tv uit gezonden serie van drie pro gramma's. Een overzicht wordt gegeven van de ontwikkeling en de stand van zaken rond de huidige discussie over kernener gie. Verschillende visies worden naast elkaar gezet, zodat de kij ker zich zelf een oordeel kan vormen. Vrijdagochtend, Ned. I, 11.10 Alain Resnais, regisseur van „Hiroshima mon amour" (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS zendt drie programma's in voor de Prix Danube, een tweejaarlijks televisiefestival van de Tsje- choslowaakse omroep, dat van 21 tot 29 september a.s. wordt gehouden in Bratislava. In de categorie kinderen en jeugd dingt het IKON-program- ma „Beer of geen beer" mee. Deze film is een produktie van IKON en CRM onder regie van Ruud Schuitemaker en Froukje Bos. In de categorie informatie wordt aangeboden het TROS- programma „Van beroep ballet danser", samengesteld en gere gisseerd door Rene van Gyn, Rudolf Kronenburg, Gerda Sliedrecht en Henk Krol. De gespeelde KRO-documentaire „Waar kinderen sterven samengesteld door Bram van Erkel en geregisseerd door Nico Hiltrop, gaat op voor de catego rie gedramatiseerde program ma's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2