Gedurfde film over homofilie Nieuwe dogma's van de ondogmatische VPRO TERUGBLIK TELEVISIE WOENSDAG voort in dubbelelpee mumMMm RADIO VANAVOND lilimH'l.'IIM! RADIO WOENSDAG hou f het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVOND Dorus leeft KnaiaEiznxin KÖIIÖDi RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT" DINSDAG 31 MEI 1977 PAGINA Dl 18.55 Journaal 19.00 Nieuws ul! Noordrijnland Westfalen 19.10 De aanklager, TV-serie 19.40 Kijkereshow 20.15 Hier und Heute 20.45 The Cats uit Volendam 21.00 Journaal 21.15 Kllmblm, TV-serie 22.00 Comedian Harmonists 23.35 Journaal DUITSLAND II 18.00 Journaal 18.10 Nederland trotseert de zee afl.2 19.20 Klmba, de witte leeuw, te kenfiim serie 19.45 De Wombels, poppenfllms» rie 20.00 Journaal 20.30 The Night of the Grizzly; Amerikaanse speelfilm (1965) 22.00 Journaal 22.15 Kenteken D 23.00 Culturele aspecten 23.45 Drie dames en |i], TV-spel 0.40 Journaal AVRO 19.05 Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Chanson 77 21.50 Glbbsville, TV-serie, afl. 1 23.00 Televizier Magazine NOS 23.45 Journaal DUITSLAND I 18.05 Tom en de Theems, TV-se rie, afl. 2 18.25 Dromen die geen dromen blijven BELGIE NEDERLANDS 18.00 Gedeon, tekenfilmserie 18.05 Castaway, TV-serie 18.30 De mens en zijn omgeving, TV-serie 18.55 Tienerklanken 19.45 Journaal 20.15 Cabaret (Johan Verminnen) 20.45 Kijk mensen (bevalling) i 21.35 Volksliederen, afl. 3 21.55 Het vrije woord 22.25 Journaal BELGIË NEDERLANDS 2 20.15 Confrontatie 21.05 Mecanica nacional, Mexi caanse speelfilm (1973) Ruim vijf jaar geleden is het nu, dat Tom Manders overleed, Dorus die eerst met Dolle- vie Zallevie en „meheer" Cor Steyn twee motten het leven gunde, die een blijvend home hadden ingericht in zijn oude regenjas en later op tv als en slonzige zwerver met zijn indroeve blik de underdog in de mens liet zien. Dorus, een kindervriend ook, die in zijn eigen Rotterdamse etablissement de kinderen binnennoodde om een liedje te ko men zingen, hetgeen leidde tot de meest argeloze zang ooit uit een kindermond verno men: „Poesie mauw". NEDERLAND I AVRO 15.30 Met leeuwemoed, jeugdfilm 16.20 Drie kinderfilms 16.35 Het wonder der natuur 17.00 Gitaar spelenderwijs, afl. 14 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 11.30 Parabel 11.40 Kenteken D 12.25 Het gebeurde overmorgen, TV-fllm 13.20 Rontfljllk 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.00 Journaal 17.05 Tussenmaaltijd, show 17.50 Krempoll, TV-serie «■IHHm'I.IIB Heel dit beeld kan men weer oproepen aan de hand van de dubbeelpee op de draaitafel met in de groeven de dertig beste liedjes van Dorus. Toen Dorus op radio en tv kwam had hij al een heel artistiek verleden achter zich op het Amsterdamse Rembrandtplein/Thorbecke- plein, waar hij naar Parijse wijs een kelder had ingericht onder de titel „St. Germain des Prés", naar de plaats waar de na-oorlogse existentialisten o.l.v. van de filosoof Sartre feest vierden. Tom Manders, een jongen met een etaleursopleiding, had er eigenhandig een Franse tent van gemaakt met o.a. de „Rue de Pissoir" op weg naar de toiletten, maar zijn programma was zo Hollands als hij zelf van inborst was. Daar werd ook „Dorus" geboren. Tom had tegen een portier gezegd: „Ik kom binnen als verklede zwerver en dan moet je mij er uit gooien". Toen de portier zich kweet van deze opdracht van de baas, nam het aanwezige volk het voor „Dorus" op en werd de portier naar buiten gesmeten. HILVERSUM i 18.19 P. P. 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 18.55 Bejaardenbeleid nu en in de toe komst. Docum. NOS: 19.15 (S) Accoord. Kroniek van amateuristische muziek beoefening. AVRO: 20.00 (S) Hoogte punten uit operettes. 21.00 De avontu ren van de gezusters Wiedemeijer, ra diostrip. 21.35 Want zonder kunnen wij niet: lichte muziek. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22 55 (S) Dichter bij de muziek 23.20 (S) AVRO Skymasters show. 23.50 -24.00 Nws. 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels: pianomuz. 18.50 erken ning, inform, progr. op sociaal-maat schappelijk terrein. 19.00 (SN) Bel Can to op een zomeravond. 19.30 Kerk in meervoud: religieus progr. met muziek en gesprekken. 20.00 Nws. 20.15 (S) HILVERSUM III NOS: 18.00 De vacaturebank. 18.10 f NOS-Taal. VARA: 19.02 (S) Poprecon structie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Popdonder en Muziek en inform. 23.02 (S) Wachten op middernacht 0.02 (S) Nacht drie-draai 1.02 (S) Nacht drie- draai en nog zo het een en ander. 2.02 (S) Help! Voor de werkers i verzorgende en verplegende beroepen. 3.02 (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (S) Truck. Een programma voor vrachtwa genschauffeurs. HILVERSUM I HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. Muz. en inf. 9.03 (S) Pep op drie. 11.00 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Pink Pop. HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. gewijde muz. 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. (S) Missen voor de Berakerk in Eisenstadt. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 13.30 (S) Internationaal NCRV Opera Concours: finale. 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uur natuur. 15.00 (S) Vertolkers beluisterd. 16.00 (S) Vier ernste Gesan- ge, Opus 121, Brahms. 16.20-17.00 (S) Muziek van eigen tijd. Links Quentin Crips met de acteur John Hurt, die diens levensrol speelde. De pinksterdagen waren die van de al of niet .aangepaste" televi sie-programma's. Maar wat is precies aangepast? De NCRV zat er zaterdagavond kennelijk een beetje mee. De omroepster van die vereniging kwam alt hans met enige nadruk op het scherm vertellen, dat „naar onze eerlijke overtuiging" een veran- rf"'-'*-" nrntrram- ma's „niet noodzakelijk" was. En dat bleek bij nader inzien ook een heel goed te verdedigen overtuiging. Michael Strogoff en Nana Mos- kouri vielen inderdaad niet al te zeer uit de toon. En een „muzi kale meditatie" met fragmenten uit het oratorium „Elias" van Mendelssohn viel er zelfs pre cies in, dunkt mij. „Hier en Nu" was, afgezien van een interview met Aantjes over de strubbelingen in het CDA, helemaal gewijd aan de ellende toestand die ons allen zo zeer bezighoudt: prof. Verkuyl en prof. Diepenhorst zeiden er in vraaggesprekken het (behar- tenswaardige) hunne van, en een tijdelijk hier te lande ver toevende Ambonese historicus richtte zich in hun eigen taal tot de Molukkers. Welke de „eerlij ke overtuiging" van de TROS in dit soort omstandigheden is, weet ik niet precies. Feit is dat die omroep zaterdagavond „O moeder, wat is het heet" en de allerlaatste aflevering van het harde kwisprogramma .Alles of niets" het was bij wijze van afsluiting mets, helemaal niets gewoon uitzond. Ik geloof overigens niet dat men al te zwaar aan de kwestie moet til len, want ik acht het zeer goed denkbaar, dat veel landgenoten zichzelf wel hebben aangepast aan de droeve omstandigheden en in het geheel de knop niet hebben ingedrukt Tenzij dan om op de hoogte te blijven van het nieuws. In dat geval kwa men zij ik stel het met enige teleurstelling vast een tikje bedrogen uit De televisie bleef jvat dat betreft nogal in gebre ke. En dat kon niet helemaal worden verklaard met te verwij zen naar het feit dat er zich weinig ontwikkelingen in de toe stand voordeden. Maar goed, voor het bijhouden daarvan hadden wij dan wel de radio. Op de Eerste Pinksterdag had de KRO een „Tijdsbeeld van 15 jaar Nederlands cabaret" uit de ether gelicht, en bracht in plaats daarvan een concert en een her haling van „Een zekere Vin cent" met het befaamde solo-op treden van Jules Croiset. Dat laatste was dan niet zo door dacht want daarna kwamen wij met „Het reveil van Pieter Pau- wel Rubens", een „gespeelde do cumentaire" van Adré Truyman ook al zwaar in de schilderkunst terecht. Overigens, het „speelse" in de documentaire had (soms ook letterlijk) niet al te veel om het lijf. Het ging meer om ui teenzettingen van Hugo Claus en prof. Boudoin. De NCRV op het andere net hoefde ook niet niets aan te passen: „Het dag boek van een priester-arbeider", een Franse, ook al weer semi- doc urnen taire film was serieus genoeg. En het internationaal opera-concours dat gisteren zijn finale beleefde kon na tuurlijk gemakkelijk gehand haafd blijven. Ik heb het gedeel telijk gevolgd, maar ik moet zeggen, dat gebrekkige geluids weergave van zo'n kleurentele visietoestel het mij ook nu on mogelijk maakte er pok maar een zinnig woord over te zeggen. Maar die internationale jury zal best gelijk hebben gehad. „Achter net nieuws" bestond ge heel uit een film over Tsjiang Tsjing, de weduwe van Mao, een hoogst tumultueuze dame, zoals nu ineens is komen vast te staan. HERMAN HOFHUIZ" - Het blijft spartelen bij de "VPRO. Na de paleisrevolutie enige jaren terug en de inter ne machtsverschuivingen in de toen al van binnen uitgeholde VPRO-burcht, bleef de roep om een eigen identiteit, een geschreven stuk binnen welks formuleringen de leden raad zich thuis voelt en dat tevens kan dienen om een programmabeleid voor radio en tv op te funderen. Zulk een stuk is nu'in wording. In de vorm van een concept zal het aan de ledenraad worden voorgelegd op zaterdag 4 juni in het Amsterdamse Krasnapolsky. We lezen hierin dat de VPRO is gericht op een zo open mogelijke waarneming van de werkelijkheid. Zij wil zich niet binden aan belangen en ideologieën. Zij heeft de intentie onafhanke lijk en ondogmatisch te zijn. Tot zover de aanhef van dit stuk. We leren eruit dat de VPRO het dogma van het ondog matische aanhangt en daarmee toch weer een dogmatische omroepvereniging aan het wor den is, terwijl zij zich daartegen juist afzet Het is geen eenvoudig proces om tegelijk ondogmatisch te willen zijn "en een standpunt te vinden, een levensvisie van waaruit men een programmering opzet. Na de cacafonie van meningen, kenmerk van vrijwel alle oe verloze VPRO-discussies, besloot de leden raad in 1975 al om tot identiteitsbepaling over te gaan, althans daarvoor een commissie Pro grammabeleid aan het werk te zetten. Het moesten zeker geen nieuwe statuten worden, waarin ieder woord zou worden gewikt en gewogen en voor lange jaren vastgelegd. Dat wordt zo gauw een dogma waarop je kan worden vastgeprikt bij het uitleven van flit sende programma-ideeën of hyper-vrijzinnige tv-reportages. Regisseur en cameraman moe ten de handen vrij hebben en niet de statuten er op hoeven na te lezen als ze met een, bepaalt maatschappelijk verschijnsel worden geconfronteerd, dat zelfs tot het draaiboek ternauwernood is doorgedrongen. Dit kan dan wel leiden tot uitwassen en ledenverlies, maar dat vangen ze daar dan wel weer op met de wervende teksten van Jan Blokker, het vlees geworden dogma van de VPRO, een soort speelse uitgave van de aloude Spelberg. In het concept lezen we verder, dat de waar neming van de werkelijkheid altijd een inter pretatie van die werkelijkheid inhoudt, hoe objectief men ook te werk probeert te gaan. Hoe men de werkelijkheid ervaart hangt af van het kulturele klimaat waarin men leeft en van de opvattingen die men in eigen kring pousseert Het klimaat van de VPRO wordt beheerst door een centrale interesse voor mensen. Het zijn de mensen zelf, hun mondig heid en hun mogelijk, heden en onmogelijkhe den, waardoor de VPRO geboeid is. De door het vrijzinnig christendom en het humanisme gevormde tradititie werkt hierin door. De VPRO is kritisch met deze tradititie verbon den. Vrijzinnig christendom en humanisme hebben gemeen, dat zij nadruk leggen op de eigen verantwoordelijkheid en op de mogelijk heden van de mensen. Het geloof in de moge lijkheden van de mens (alweer een dogma - red.) brengt een grote belangstelling met zich mee voor alles wat in onze samenleving ver nieuwend is of voor vernieuwing gehouden wordt. Deze belangstelling leidt tot een zich mede verantwoordelijk voelen voor de gang van zaken in de samenleving en tot solidariteit met mensen en groepen, die in hun mondig heid en mogelijkheden worden beperkt. Dit alles leidt tot de volgende VPRO-dogma's: Geen enkele mening wordt als bij voorbaat vaststaand aangenomen, zelfs het eigen stand punt moet gerelativeerd kunnen worden. Er moet scepsis blijven t.a.v. algemeen aanvaar de oordelen. Er dient verdraagzaamheid te bestaan jegens mensen die anders denken of zich anders gedragen, c.q. zich anders opstel- In het programmabeleid van het jongste verle den heeft men deze beginselen inderdaad op radio en tv verwezenlijkt gehoord en gezien. Maar beide zijn journalistieke media, geleid door gedreven mensen, die zo zij al geen vernieuwingen signaleerden deze zelf in het leven riepen. Show-vernieuwing van Haché? Humorman Harry Touw was altijd de eerste om te zeggen, dat de Wimmen v.d. Linden en Schippers hem dingen lieten doen die hij niet begreep en waar hij tijdens noch na de show achter kon staan. Ook Phil Bloom liet ooit „nieuwe" dingen, die overigens zo oud zijn als de mensheid, op de tv zien, maar schakelde onlangs de rechter in om voortaan „ouder wets" gekleed weer door het leven te mogen gaan. Mag men vernieuwingen, waarop men later terugkomt, nog wel vernieuwingen noe men? Of is er dan eerder sprake van nieuw lichterijen? Het kan niet ontkend worden en uit kijkersreacties mag worden afgeleid, dat jonge programmamakers voor „nieuw" ver slijten wat al eeuwen oud is en waarvan ook de vrijzinnig-christelijke en humanistische traditie leert, dat er niks nieuws onder de zon is. Het ging dan ook alleen maar om het schok-effect en veel minder om de choque des opinions. We zouden het avant-gardisme in de VPRO niet graag willen missen, maar daar mee behoeft de VPRO nog niet het karakter te gaan vertonen van een octrooienbureau, waar tienduizenden waardeloze nieuwe vin dingen tot een meewarige lach uitnodigen. Wat wel een sterk punt kan zijn in de VPRO- programmering en dito identiteit is de aan dacht voor mensen en groepen in de samenle ving, die in hun mondigheid en mogelijkheden worden belemmerd. Vertoont de mens als individu in zijn essentie steeds hetzelfde we zen - primaire levensgevoelens als liefde, haat, angst en dergelijke drijfveren - de sociologie leert, dat groepen onder invloed van omstan digheden telkens andere gedragspatronen ver tonen. Deze verschijnselen dienen in het oog gehouden te worden, omdat zij frustrerend kunnen inwerken op een open samenleving tot nadeel van deze samenleving. Hiervoor kan het nodig zijn status quo-situaties in de maatschappij te onderzoeken en die faktoren bloot te leggen die verantwoordelijk zijn voor een ongelijke verdeling van kennis, macht en inkomen. Bovenstaand betoog laat zich op zijn innerlijk gehalte het beste toetsen aan voorbeelden uit de praktijk. In het jaarverslag over 1976 bleken de programma's in het van Oekel-gen- re zeer laag te hebben gescoord met een absoluut dieptepunt van 42 voor „Grote Gena de", bijna nog minder kijkers dan luisteraars voor de radio. Op de radio deed Piet Pons kaart het beter. Dit lunchpauze-onderdak voor kantoorbedienden werkte zich naar een steeds wijdere strekking toe en betrok de hele samenleving in een visie op de mens en de cultuur waarvan hij deel uitmaakt. Diepterecord-kijkcijfers voor Van Oekel en de zijnen. De Britse film „The naked civil servant" door de VARA ver taald als „De ambtenaar naakt" bevat de schokkende levens geschiedenis van ene Quentin Crisp, een Engelsman, die van de samenleving de ruimte ver langde om te leven zoals hij wenste, d.w.z. als een homosek sueel met vrouwelijk trekken. Hij maakt zich op als een vrouw en zoekt in zijn contac ten bij voorkeur mannelijke ho mofielen. Hij schuwt vergaand vertoon niet en dat stuit velen. Crisp schreef een boek over wat hij moest doorstaan om erken ning te krijgen voor deze levens houding. Hij heeft veel vernede ringen en pijnlijke bejegeningen moeten ondergaan, die hij tege lijk gelaten en geestig verdroeg. Ook hierin toont hij zich een exhibitionist. Toen hij voor do rechter gebracht wegens ver meende tippelarij van de rech ter-heLhijbelwoord 'kreeg voor—. eri vrouw schiep was 4|n antwoord: l vrouwS$p35P hij Dg-rol van Crisp 'in deze film wordi- tref zeken—vertolkt door Tohn Hurt, die hiervoor meF Crisp zelf overlegde. De film verwierf diverse internationale prijzen, die bezien de dramatise rende werking zeker verdiend zijn, maar bevat taferelen die enig inlevingsvermogen vergen. FC Avondrood Frits Barend, Henk van Dorp en Felix Meurders komen van avond voor het laatst met FC Avondrood. Zij willen voorlopig een tijdje rust om de slijtage- plekken in hun formule te ver wijderen. In hun laatste aflever ing stellen zij zich voor het te zullen hebben over de spelver- ruwing. Hierbij doen zij een be roep op de criminologen Hoef nagels en Wassing van de Rot terdamse Erasmus-universiteit. Chanson Zowel Franse als Nederlandse liedjes, die onder de noemer „chanson" vallen, zullen door bekende en minder bekende ar- ■Tliesten worden gebracht in dit programma.' We zien en horen Ramses Shaffy, Fon Kle ment, Nicole Croisille, Patricia Lavilla, Marjol Flore, Conny Vandenbos en Claude Michel Schönberg. Ned. II 20.25 uur. Gibbsville Na „Mozes" komt de AVRO met een nieuwe serie en wel „The Gibbsville Stories", een boek met 400 korte verhalen over ge beurtenissen en mensen in het Amerikaanse stadje Gibbsville. Een centrale rol hierin speelt de jonge verslaggever Jim Malloy en zijn aan de drank geraakte mentor Ray Whitehead. De sa menleving in Gibbsville is soms hard en wreed, biedt ook kan sen op avontuur en actie en zelfs op poëzie. Ned. 11 21.50 uur. Simba de leeuw Morgenmiddag staan op het programma Simba de leeuw, Roland Ratfink, belevenissen van een sheriff en het wonder der natuur. Morgen Ned. 115.30 uur. Dorus de slonzige zwerver met zijn indroeve blik. Dorus heeft nadien geen kwaad meer kunnen doen. Met twee tot drie pakjes per dag rookte hij zich op zijn 50e jaar dood en toen pas bleek zijn onvervangbaarheid als een echte Hollandse artiest, die in zijn geschoptheid het hart van heel een volk had gestolen. Of hij zich „Bij de marine" begaf, met „Witte muizen" speelde, „Een gat in zijn emmer" vaststelde, droomde over „Als ik miljoenen bezat", of „In de hemel (is) geen bier" vond, hij was altijd onveranderlijk Dorus. En zo rijst hij voo het oog der verbeelding ook op uit de groeven als men deze elpee onder de naald legt TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos. Lichte- en populair klass. muz. (7.30 Nws. 7.41 Aktua ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gym. voor de huis vrouw.) 10.00 (S) Een oude hit in nieu we snit. 10.30 Nws. 10.35 (S) Piere waaien. 11.45 (S) Cafö-Chantant. 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.30 Nws. 12.41 Aktua 11. 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals 13.30 (S) Sport na sport, voor jongens en meis jes. 14.00 (S) Specialiteiten la carte. Muzikaal wensprogr. 15.00 (S) als dat zou kunnen. Verzoekpl. (15.30 Nws) 16.30 (S) Kernpunt. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 17.20 Mens en samenleving. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua-magazi- llHQi VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 in de Roode Cirkel: nieuwprogr. (8.00 Nws.) 9.35 Waterst. 9.40 Chileense muz, 10.00 Radioweekblad, vrouwenprogr. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen - Ombudsman. 11.15 De VARA feliciteert, verzoekplatenprogr. 12.00 Brouwersha ven - Centraal gesprekken. 13.00 Nws. NOS 18.45 Informatie voor Marokka- 18.55 Journaal Teleac 18.15 Nascholing huisartsen, les 3 NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal VARA 19.04 Oud wordt nieuw, documen taire 19.30 Hofjes van heden, docu mentaire 19.55 2 voor 12, quiz 20.35 FC Avondrood NOS 21.35 Journaal VARA 21.50 De ambtenaar naakt TV- fllm NOS 23.10 Den Haag Vandaag 23.25 Journaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2