Drum als je je draai gevonden hebti r Gerard LemmensIncompetentie en een gebrek aan mentaliteit bij toneelmakers" HZC/De Robben winnaar toernooi Zijl/LGB Goede prestaties van Maasdijk De ware halfzware LEIDSE COURANT PAGINA 13 LEIDEN Zaterdagmiddag is de ploeg van HZC-de Robben winnaar geworden van het Zij l/LGB jeugdtoernooi dat in zwembad De Zijl was georgani seerd. I Uit de voorronden, gespeeld in twee poules en waarin de twaalf deelnemende ploegen elk vijf I wedstrijden moesten spelen, j kwamen HZC-de Robben en I AZC Alphen als poulewinnar te i voorschijn. De finale, gespeeld tussen deze ploegen was een bekroning op het toernooi. In een uitstekende wedstrijd met i wisselende kansen en waarin met de nieuwe spelregels en on- I der leiding van twee scheids rechters werd gespeeld, bleek I de jeugdploeg van HZC-De Rob- ben de sterkste en kon na een j 12-8 overwinning de wisselbeker in ontvangst nemen. De strijd om de derde en vierde plaats tussen de nummers twee uit el ke poule ging tussen het team van de organiserende vereni ging en DZV uit Delft De Zij l/LGB moest hierin een 4-3 winst toestaan aan DZV en eindigde hierdoor op de; vierdè De Zijl/LGB bereikte de eind ronde door overwinningen op Zwemlust/Den Hommel (6-2), Zian-Vitesse (6-2), PSV (4-2), een opgelopen blessure betekende 3-3 gelijkspel, tegen ESC A en uitschakeling van deze spelers, een 4-2 verlies op AZC. LZ'86 LZ'86 behaalde de overwinnin- eindigde in de poule op de der- 8en op Pluvius (6-1), AZ en PC de plaats. Een al in de eerste 65> doch verloor van DZB (3-2) wedstrijd door Jan van Duuren en HZC-de ROBBEN (2-1). Watersnood door wasmachine LEIDEN Een defecte wasma chine heeft zondagnacht ernsti ge schade aangericht in twee woonhuizen aan de Leidse Jan Luykenlaan. De wasmachine was aangezet toen de eigenaar 's avonds zijn woning verliet. De slang voor de waterafvoer was losgeschoten en de machine bleef continu voortdraaien. De benedenbuur man werd midden in de nacht wakker, toen het water door zijn huis stroomde. De drie slaapkamers waren tot op de drempelhoogte gevuld met wa ter. Het vocht had zich onder meer een uitgang verschaft via de gevels. Ook in de woning van de eigenaar van de defecte ma chine was de schade aanzienlijk. De benedenbuurman alarmeer de de politie, die het apparaat tot stilstand wist te brengen na zich door het verbreken van een ruit toegang tot het pand te hebben verschaft. (Van onze zwemmedewerker) Nordhorn: De zwemselectie van De Zijl/LGB heeft in het Pink- sterweekeinde deelgenomen aan internationale zwemwedstrijden in Nordhorn in West Duitsland. In dit sterke internationale ge zelschap heeft Edward Maas dijk weer een aantal goede pres taties geleverd, zo wist hij de 200 meter schoolslag voor jon gens geboren in 1961 te winnen in 2.47.1, de 100 meter vlinder slag in 1.04.1, de 200 meter wis selslag in 2.23.3, de 100 meter vrije slag in 58.1 en de 400 meter vrije slag in 5.12.4. Daarnaast behaalde Edward Maasdijk een goede tweede plaats op de 100 meter schoolslag met 1.16.8. Robert van Zijp, eveneens van de Zijl/LGB behaalde op de 100 meter rugslag een uitstekende eerste plaats met 1.14.3 Op de 200 meter rugslag was van Zijp eveneens de sterkste, hij liet heier 2.39.3 noteren. Op de 100 meter rugslag voor dames waren Rosemary Vonk en Elly Wulms eveneens succes vol, Rosemary Vonk werd met 1.15.5 winnares op deze agstand terwijl Elly Wulms met 1.17.6 op de derde plaats eindigde. Ria Hassefras tenslotte wist de 100 meter vlinderslag voor meis jes geboren in 1961 met 1.12.7 winnend af te sluiten terwijl zij zowel op de 200 meter wissel slag (2.45.1) als op de 100 meter schoolslag (1.28.4) tweede werd. DOSR Al sterkste van District BODEGRAVEN De Al-ju- nioren van DOSR hebben de districtstitel van het West-II voor zich opgeëist. In Bodegra ven werd op tweede Pinkster dag door de afdelingskampioe- nen in toernooivorm om het kampioenschap gestreden. De eindstrijd ging tegen het sterke Westlandia, dat echter geen voet aan de grond kreeg. Een hattrick van Richard van der Meer betekende uiteindelijk ook een 3-0 zege voor DOSR. Over twee weken komt het ver volg in Haren, waar de districts kampioenen gaan uitmaken, wie het sterkst is. Geslaagde sportdag Drieluik (Van onze sportredactie) OUD-ADE Een slingerestaf ette vormde zaterdag een ge slaagde afsluiting van de sport dag, die Drieluik voor de lagere schooljeugd van Oud-Ade had georganiseerd. Van de elf groe pen van zes behaalden Dennis de Jong, Marianne van der Geest, Monique Roos, Judie van der Poel, Vincent Hoogenboom en Ellen van der Poel de snelste tijd: 47 seconden. Bij de individuele nummers (hardlopen, sponswringen, poor- tjesslaan en klompenrace) wer den de volgende kinderen sport man/vrouw van het jaar: meis jes klas 1 en 2: Ellen van der Poel; jongens 1 en 2: Lucas Verhaar; meisjes 3 en 4: Judie van der Poel; jongens 3 en 4: Rudie van der Geest; meisjes 5 en 6: Amanda Verhaar en jon gens 5 en 6: Kees van der Werf. Brommerongeluk in Voorhout VOORHOUT De 19-jarige Lissenaar Van der Stelt heeft zondagnacht ernstig hoofdletsel opgelopen bij een verkeersonge luk. De jongeman reed met een duopassagier vanuit de richting Noordwijk naast een andere brommer de Noordwijksehoek- brug op en nam daarbij de bocht te ruim. Als gevolg hier van moest hij voor een tegenlig ger, een 55-jarige bromfietser uit Noordwijk uitwijken. Het slachtoffer werd van zijn brom mer geslingerd en belandde met het hoofd tegen een lichtmast De duopassagier werd slechts licht gewond. De Lissenaar is overgebracht naar het Acade misch Ziekenhuis in Leiden. HAARLEMSE EX-WSTENMAKER KRIJGT OPDRACHT VAN JAN CAMPERT - STICHTING VOOR NEDERLANDS STUK Toneelschrijver Gerard Lemmens met stukken: „Ik begon steeds moedelozer te worden". Als Nederlands toneelschrijver moet je eigenlijk meteen een Shakespeare of een Pinter rijn. Je moet heel sterk in je schoenen staan wil je een kans krijgen bij een Nederlands toneelgezel schap", zegt schrijver Gerard Lemmens die zaterdagavond j.1. aan het slot van de week Hollands Drama in het HOT van burgemees ter Sc hols namens de Jan Campert-stichting de opdracht voor het schrijven van een nieuw stuk ontving. „Als er Nederlandstalig toneel is, moet dat gespeeld worden en goed gespeeld worden. Toneelmakers mogen hun handen dicht knijpen als ze een stuk van eigen bodem krijgen. De moeilijke ririo nnnoenoaiHfl situatie rond de Nederlandse toneelschrijfkunst is voor een groot arie ungespeeiae deej te wijten aan een stuk incompetentie bij de toneelmakers en een gebrek aan mentaliteit bij het toneel". Het zijn harde woorden, maar de 43-jarige Gerard Lemmens is niet de man om ze zonder grote redenen als provocatie te lanceren. Lemmens, begonnen als lijsten maker, heeft inmiddels zeven stukken ge schreven waarvan er vier gespeeld zijn. Met de laatste drie heeft hij al tijden geleurd met als uiteindelijk resultaat dat „De trap" door de Theaterunie onder Lo- dewijk de Boer gebracht gaat worden. „Ik was moedeloos geworden. Dat ik juist nu die opdracht krijg is een goeie stimulans. Schrijven doe je natuurlijk toch wel, ook zonder dat geld. Maar dit is een erkenning. Ik ben vanuit die teleurstelling bij het toneel aan een roman in briefvorm begon nen. En dat doe je niet voor niks. Je kan wel toneelschrijven, maar dan moet je toch in je achterhoofd hebben dat het gespeeld gaat worden. Toneel is niet om te lezen. Een boek heeft ook geen zin als het in je lade ligt Dat moet uitgegeven worden". Toneelgroep Centrum is een tijd lang vaste vertolker geweest van Lemmens' werk. „De revolver van Bas", „Souvenirs", „De gast" en „Parende mussen" gingen er in première en de kritieken waren vanaf Lemmens' eersteling gunstig tot zelfs zeer lovend. Zijn theatergevoel dat zich uitte via een ogenschijnlijk simpele, uiterlijke dia loog waarachter bij dramatische spannin gen kan oproepen werd geroemd, en Lem mens werd zelfs verheven tot een mogelij ke tweede Heyermans. Lemmens „Carel Alphenaar (dramaturg van Centrum) zegt nu in de discussie over Nederlands toneel dat een gezelschap best uitgekeken kan raken op een schrijver. Ik zeg dan: Als het niet gewoon slecht is, moet je een Neder landse schrijver toch spelen. Uitgevers zijn wat dat betreft stukken loyaler. Ze hebben een auteur in hun fonds, ze krijgen een boek van 'm binnen dat nou niet zo gewel dig is als het vorige, maar ze zeggen: Je zit nu eenmaal bij ons, dus we geven het uit ook. Een ander verwijt aan mijn adres is: Je stukken gaan steeds over het thema „macht". Maar waarom zou dat niet mo gen? Een schrijver kan toch een persoon lijk lijfthema hebben dat hij steeds op een andere manier aanpakt. Er zijn schrijvers met een heel oeuvre dat om één thema speelt. Centrum en de Haagse Comedie zijn dan nog de enige grote gezelschappen die Nederlands werk spelen. Maar ik ver wijt de Haagse Comedie dat ze nieuwe schrijvers bij voorbaat in het HOT weg stoppen. Daar gaan een paar voorstellin gen en dan is het afgelopen. En wat er gebeurd is met de opening van Hollands Drama via het luchtpauzetheater van Adriaan Venema's „Het raam" is zonder meer gênant. Ik vind het stuk niet goed, maar als je het speelt moet je er wel het beste van maken. En niet een onervaren jonge regisseur en een aantal jongere ac- Haagse Comedie heeft ooit een stuk van Henk Sparreboom gespeeld. Die hebben ze daarna volkomen losgelaten. Tijdens de discussie in het HOT vertelde hij: Ik moet me hier elke keer weer opnieuw voorstel len. Hij wordt niet uitgenodigd, niet gesti muleerd. Dat is triest". Het brievenboek waaraan Lemmens de laatste hand legt, gaat „tussen de bedrijven door" heten en zal een aantal van zijn toneelperikelen bevatten. Lemmens begon als schrijver van korte verhalen en gedich ten (Podium, Avenue). Daarvóór was hij botenbouwer, en lijstenmaker. Naast z'n werk bij een Haarlemse lijstenmakerij be gaf hij zich als self-made schrijver op het literaire vlak. Inmiddels is dat ambacht bij hem tot een minimum beperkt. Lemmens: „Ik doe het nog een paar uur per dag. Het is goed voor je werkritme om elke morgen toch weer met je ambacht bezig te zijn, want ik ben eigenlijk een avondmens en dan doe je 's morgens meestal toch niks. Waarom ik juist met toneelschrijven be gonnen ben, weet ik eigenlijk niet. Mis schien omdat ik erg veel alleen ben, uit teurs er mee opschepen. Als de dramaturg eigen keuze trouwens hoor. Misschien dat van het gezelschap er in de discussie al afstand van neemt, vraag ik me af waar zo'n dramaturg dan mee bezig is. Dan heeft-ie niet goed gelezen, dan verstaat-ie z'n vak niet. Ook bij de dramaturgen van geklets, daar kan ik niet tegen en daar kan gezelschappen vind ik die incompetentie. Ten eerste gebeurt het vaak dat je hele maal niets hoort als je een stuk hebt ingezonden. Ten tweede kunnen ze je nooit aangeven als ze het niet helemaal goed vinden, wét er mankeert. Ik ben best be reid om te veranderen, maar dan moet ik wel exact weten wat er niet goed is. De Het Hollandse binnenhuisje uit Lemmens' door Centrum gespeelde „Parende mussen" (met Onno Molenkamp, Elizabeth Hoytink en Jules Hamel). ik de dialoog mis en dat ik die via het toneel toch kan bedrijven. Praten is vaak éénrichtingsverkeer. Gesprekken zijn zeld zaam. De leegheid van mensen, het loze fer voor een interview is. Hij steekt niet meteen van wal met een voorgebakken tirade, maar probeert zonder door te dram- van CRM". En dan nog eens de toneelmakers: „Er wordt dan nu een week „Hollands Drama" men eerlijk z'n mening te geven. Wat dat georganiseerd en dat is prima, maar je ziet ik niet aan meedoen. Mensen leggen zich niet echt bloot en ik haat vrijblijvendheid. Als ik weer eens een hele avond een eindeloze hoop leeg gezwam heb gehoord, ben ik de volgende dag gewoon bang de deur uit te gaan. „Juist die opstelling van uit dat zelfgekozen isolement, maakt dat Gerard Lemmens een dankbaar slachtof- betreft wil hij ook best een hand in de eigen boezem van het schrijversschap ste ken: „Ik vind dat schrijvers voor het toneel niet alleen maar over het geld moeten praten. Oké, het wordt niet goed betaald, maar in Nederland hoeft niemand van honger om te komen, dus ga maar eerst zitten schrijven. Rijk word je er niet van, maar dat geeft niet, geld is niet het belang rijkste. Toneelmakers kan je daar zeker niet op aanvallen, want die kunnen aan die slechte betaling mets doen. Dat is een zaak niet één acteur bij de discussies. Het feit dat ze niet komen naar iets dat hun toch ook moet interesseren, is tekenend voor hun mentaliteit Als het geen geld oplevert verplaatsen ze zich niet. Een acteur mag toch ook echt bezig zijn met z'n vak. We kunnen niet allemaal Werktheater zijn, hoor je dan. Maar verdomme, dat zou wel moeten. „Werkgroepen voor schrijvers en „proefvoorstellingen" hoeven voor Gerard Lemmens niet omdat hij ten eerste niet aan de hand gehouden wal worden maar wel over z'n kant-en-klare resultaat wil praten en ten tweede bang is voor het marginale verstoppen van Nederlands to neel. Lemmens: „Nederlands toneel is niet bij voorbaat minder. Groepen als Theater en Globe schijnen dat te denken. En is het allemaal zo interessant wat er uit het buitenland hier gebracht wordt? Daarom is die Jan Campert-opdracht wel erg mooi, maar het biedt nog geen enkele garantie dat je ook werkelijk gespeeld gaat worden en daar gaat het om". Je bent geneigd om die Nederlandstalige toneelweek dan ook te besluiten met: Hol lands Drama? Wordt vervolgd. BERT JANSMA Drukkerij te Zaancfa am „Als ik soms m n oude maten van de grafische school zie, dan valt het me weieens op dat ik niet de enige ben die overgestapt is op wat anders. Als ik even tijd heb draai ik een Drummetje. Dat rolt gewoon goed. 't Is niet te licht of te zwaar, maar t is wel net even pittiger. Daarom rook ik Drum."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 13