Drum als je je draai
gevonden hebti r
Gerard LemmensIncompetentie en een
gebrek aan mentaliteit bij toneelmakers"
HZC/De Robben winnaar
toernooi Zijl/LGB
Goede prestaties
van Maasdijk
De ware halfzware
LEIDSE COURANT
PAGINA 13
LEIDEN Zaterdagmiddag is
de ploeg van HZC-de Robben
winnaar geworden van het Zij
l/LGB jeugdtoernooi dat in
zwembad De Zijl was georgani
seerd.
I Uit de voorronden, gespeeld in
twee poules en waarin de twaalf
deelnemende ploegen elk vijf
I wedstrijden moesten spelen,
j kwamen HZC-de Robben en
I AZC Alphen als poulewinnar te
i voorschijn. De finale, gespeeld
tussen deze ploegen was een
bekroning op het toernooi. In
een uitstekende wedstrijd met
i wisselende kansen en waarin
met de nieuwe spelregels en on-
I der leiding van twee scheids
rechters werd gespeeld, bleek
I de jeugdploeg van HZC-De Rob-
ben de sterkste en kon na een
j 12-8 overwinning de wisselbeker
in ontvangst nemen. De strijd
om de derde en vierde plaats
tussen de nummers twee uit el
ke poule ging tussen het team
van de organiserende vereni
ging en DZV uit Delft De Zij
l/LGB moest hierin een 4-3
winst toestaan aan DZV en
eindigde hierdoor op de; vierdè
De Zijl/LGB bereikte de eind
ronde door overwinningen op
Zwemlust/Den Hommel (6-2),
Zian-Vitesse (6-2), PSV (4-2), een opgelopen blessure betekende
3-3 gelijkspel, tegen ESC A en uitschakeling van deze spelers,
een 4-2 verlies op AZC. LZ'86 LZ'86 behaalde de overwinnin-
eindigde in de poule op de der- 8en op Pluvius (6-1), AZ en PC
de plaats. Een al in de eerste 65> doch verloor van DZB (3-2)
wedstrijd door Jan van Duuren en HZC-de ROBBEN (2-1).
Watersnood
door
wasmachine
LEIDEN Een defecte wasma
chine heeft zondagnacht ernsti
ge schade aangericht in twee
woonhuizen aan de Leidse Jan
Luykenlaan.
De wasmachine was aangezet
toen de eigenaar 's avonds zijn
woning verliet. De slang voor de
waterafvoer was losgeschoten
en de machine bleef continu
voortdraaien. De benedenbuur
man werd midden in de nacht
wakker, toen het water door
zijn huis stroomde. De drie
slaapkamers waren tot op de
drempelhoogte gevuld met wa
ter. Het vocht had zich onder
meer een uitgang verschaft via
de gevels. Ook in de woning van
de eigenaar van de defecte ma
chine was de schade aanzienlijk.
De benedenbuurman alarmeer
de de politie, die het apparaat
tot stilstand wist te brengen na
zich door het verbreken van een
ruit toegang tot het pand te
hebben verschaft.
(Van onze zwemmedewerker)
Nordhorn: De zwemselectie van
De Zijl/LGB heeft in het Pink-
sterweekeinde deelgenomen aan
internationale zwemwedstrijden
in Nordhorn in West Duitsland.
In dit sterke internationale ge
zelschap heeft Edward Maas
dijk weer een aantal goede pres
taties geleverd, zo wist hij de
200 meter schoolslag voor jon
gens geboren in 1961 te winnen
in 2.47.1, de 100 meter vlinder
slag in 1.04.1, de 200 meter wis
selslag in 2.23.3, de 100 meter
vrije slag in 58.1 en de 400 meter
vrije slag in 5.12.4. Daarnaast
behaalde Edward Maasdijk een
goede tweede plaats op de 100
meter schoolslag met 1.16.8.
Robert van Zijp, eveneens van
de Zijl/LGB behaalde op de 100
meter rugslag een uitstekende
eerste plaats met 1.14.3 Op de
200 meter rugslag was van Zijp
eveneens de sterkste, hij liet
heier 2.39.3 noteren.
Op de 100 meter rugslag voor
dames waren Rosemary Vonk
en Elly Wulms eveneens succes
vol, Rosemary Vonk werd met
1.15.5 winnares op deze agstand
terwijl Elly Wulms met 1.17.6 op
de derde plaats eindigde.
Ria Hassefras tenslotte wist de
100 meter vlinderslag voor meis
jes geboren in 1961 met 1.12.7
winnend af te sluiten terwijl zij
zowel op de 200 meter wissel
slag (2.45.1) als op de 100 meter
schoolslag (1.28.4) tweede werd.
DOSR Al sterkste
van District
BODEGRAVEN De Al-ju-
nioren van DOSR hebben de
districtstitel van het West-II
voor zich opgeëist. In Bodegra
ven werd op tweede Pinkster
dag door de afdelingskampioe-
nen in toernooivorm om het
kampioenschap gestreden.
De eindstrijd ging tegen het
sterke Westlandia, dat echter
geen voet aan de grond kreeg.
Een hattrick van Richard van
der Meer betekende uiteindelijk
ook een 3-0 zege voor DOSR.
Over twee weken komt het ver
volg in Haren, waar de districts
kampioenen gaan uitmaken, wie
het sterkst is.
Geslaagde sportdag Drieluik
(Van onze sportredactie)
OUD-ADE Een slingerestaf
ette vormde zaterdag een ge
slaagde afsluiting van de sport
dag, die Drieluik voor de lagere
schooljeugd van Oud-Ade had
georganiseerd. Van de elf groe
pen van zes behaalden Dennis
de Jong, Marianne van der
Geest, Monique Roos, Judie van
der Poel, Vincent Hoogenboom
en Ellen van der Poel de snelste
tijd: 47 seconden.
Bij de individuele nummers
(hardlopen, sponswringen, poor-
tjesslaan en klompenrace) wer
den de volgende kinderen sport
man/vrouw van het jaar: meis
jes klas 1 en 2: Ellen van der
Poel; jongens 1 en 2: Lucas
Verhaar; meisjes 3 en 4: Judie
van der Poel; jongens 3 en 4:
Rudie van der Geest; meisjes 5
en 6: Amanda Verhaar en jon
gens 5 en 6: Kees van der Werf.
Brommerongeluk in Voorhout
VOORHOUT De 19-jarige
Lissenaar Van der Stelt heeft
zondagnacht ernstig hoofdletsel
opgelopen bij een verkeersonge
luk. De jongeman reed met een
duopassagier vanuit de richting
Noordwijk naast een andere
brommer de Noordwijksehoek-
brug op en nam daarbij de
bocht te ruim. Als gevolg hier
van moest hij voor een tegenlig
ger, een 55-jarige bromfietser
uit Noordwijk uitwijken. Het
slachtoffer werd van zijn brom
mer geslingerd en belandde met
het hoofd tegen een lichtmast
De duopassagier werd slechts
licht gewond. De Lissenaar is
overgebracht naar het Acade
misch Ziekenhuis in Leiden.
HAARLEMSE EX-WSTENMAKER KRIJGT OPDRACHT VAN
JAN CAMPERT - STICHTING VOOR NEDERLANDS STUK
Toneelschrijver Gerard Lemmens met
stukken: „Ik begon steeds moedelozer te worden".
Als Nederlands toneelschrijver moet je eigenlijk meteen een
Shakespeare of een Pinter rijn. Je moet heel sterk in je schoenen
staan wil je een kans krijgen bij een Nederlands toneelgezel
schap", zegt schrijver Gerard Lemmens die zaterdagavond j.1. aan
het slot van de week Hollands Drama in het HOT van burgemees
ter Sc hols namens de Jan Campert-stichting de opdracht voor het
schrijven van een nieuw stuk ontving.
„Als er Nederlandstalig toneel is, moet dat gespeeld worden en
goed gespeeld worden. Toneelmakers mogen hun handen dicht
knijpen als ze een stuk van eigen bodem krijgen. De moeilijke
ririo nnnoenoaiHfl situatie rond de Nederlandse toneelschrijfkunst is voor een groot
arie ungespeeiae deej te wijten aan een stuk incompetentie bij de toneelmakers en
een gebrek aan mentaliteit bij het toneel".
Het zijn harde woorden, maar de 43-jarige
Gerard Lemmens is niet de man om ze
zonder grote redenen als provocatie te
lanceren. Lemmens, begonnen als lijsten
maker, heeft inmiddels zeven stukken ge
schreven waarvan er vier gespeeld zijn.
Met de laatste drie heeft hij al tijden
geleurd met als uiteindelijk resultaat dat
„De trap" door de Theaterunie onder Lo-
dewijk de Boer gebracht gaat worden. „Ik
was moedeloos geworden. Dat ik juist nu
die opdracht krijg is een goeie stimulans.
Schrijven doe je natuurlijk toch wel, ook
zonder dat geld. Maar dit is een erkenning.
Ik ben vanuit die teleurstelling bij het
toneel aan een roman in briefvorm begon
nen. En dat doe je niet voor niks. Je kan
wel toneelschrijven, maar dan moet je toch
in je achterhoofd hebben dat het gespeeld
gaat worden. Toneel is niet om te lezen.
Een boek heeft ook geen zin als het in je
lade ligt Dat moet uitgegeven worden".
Toneelgroep Centrum is een tijd lang vaste
vertolker geweest van Lemmens' werk.
„De revolver van Bas", „Souvenirs", „De
gast" en „Parende mussen" gingen er in
première en de kritieken waren vanaf
Lemmens' eersteling gunstig tot zelfs zeer
lovend. Zijn theatergevoel dat zich uitte via
een ogenschijnlijk simpele, uiterlijke dia
loog waarachter bij dramatische spannin
gen kan oproepen werd geroemd, en Lem
mens werd zelfs verheven tot een mogelij
ke tweede Heyermans. Lemmens „Carel
Alphenaar (dramaturg van Centrum) zegt
nu in de discussie over Nederlands toneel
dat een gezelschap best uitgekeken kan
raken op een schrijver. Ik zeg dan: Als het
niet gewoon slecht is, moet je een Neder
landse schrijver toch spelen. Uitgevers zijn
wat dat betreft stukken loyaler. Ze hebben
een auteur in hun fonds, ze krijgen een
boek van 'm binnen dat nou niet zo gewel
dig is als het vorige, maar ze zeggen: Je
zit nu eenmaal bij ons, dus we geven het
uit ook. Een ander verwijt aan mijn adres
is: Je stukken gaan steeds over het thema
„macht". Maar waarom zou dat niet mo
gen? Een schrijver kan toch een persoon
lijk lijfthema hebben dat hij steeds op een
andere manier aanpakt. Er zijn schrijvers
met een heel oeuvre dat om één thema
speelt. Centrum en de Haagse Comedie
zijn dan nog de enige grote gezelschappen
die Nederlands werk spelen. Maar ik ver
wijt de Haagse Comedie dat ze nieuwe
schrijvers bij voorbaat in het HOT weg
stoppen. Daar gaan een paar voorstellin
gen en dan is het afgelopen. En wat er
gebeurd is met de opening van Hollands
Drama via het luchtpauzetheater van
Adriaan Venema's „Het raam" is zonder
meer gênant. Ik vind het stuk niet goed,
maar als je het speelt moet je er wel het
beste van maken. En niet een onervaren
jonge regisseur en een aantal jongere ac-
Haagse Comedie heeft ooit een stuk van
Henk Sparreboom gespeeld. Die hebben ze
daarna volkomen losgelaten. Tijdens de
discussie in het HOT vertelde hij: Ik moet
me hier elke keer weer opnieuw voorstel
len. Hij wordt niet uitgenodigd, niet gesti
muleerd. Dat is triest".
Het brievenboek waaraan Lemmens de
laatste hand legt, gaat „tussen de bedrijven
door" heten en zal een aantal van zijn
toneelperikelen bevatten. Lemmens begon
als schrijver van korte verhalen en gedich
ten (Podium, Avenue). Daarvóór was hij
botenbouwer, en lijstenmaker. Naast z'n
werk bij een Haarlemse lijstenmakerij be
gaf hij zich als self-made schrijver op het
literaire vlak. Inmiddels is dat ambacht bij
hem tot een minimum beperkt. Lemmens:
„Ik doe het nog een paar uur per dag. Het
is goed voor je werkritme om elke morgen
toch weer met je ambacht bezig te zijn,
want ik ben eigenlijk een avondmens en
dan doe je 's morgens meestal toch niks.
Waarom ik juist met toneelschrijven be
gonnen ben, weet ik eigenlijk niet. Mis
schien omdat ik erg veel alleen ben, uit
teurs er mee opschepen. Als de dramaturg eigen keuze trouwens hoor. Misschien dat
van het gezelschap er in de discussie al
afstand van neemt, vraag ik me af waar
zo'n dramaturg dan mee bezig is. Dan
heeft-ie niet goed gelezen, dan verstaat-ie
z'n vak niet. Ook bij de dramaturgen van geklets, daar kan ik niet tegen en daar kan
gezelschappen vind ik die incompetentie.
Ten eerste gebeurt het vaak dat je hele
maal niets hoort als je een stuk hebt
ingezonden. Ten tweede kunnen ze je nooit
aangeven als ze het niet helemaal goed
vinden, wét er mankeert. Ik ben best be
reid om te veranderen, maar dan moet ik
wel exact weten wat er niet goed is. De
Het Hollandse binnenhuisje uit Lemmens' door Centrum gespeelde „Parende mussen" (met Onno
Molenkamp, Elizabeth Hoytink en Jules Hamel).
ik de dialoog mis en dat ik die via het
toneel toch kan bedrijven. Praten is vaak
éénrichtingsverkeer. Gesprekken zijn zeld
zaam. De leegheid van mensen, het loze
fer voor een interview is. Hij steekt niet
meteen van wal met een voorgebakken
tirade, maar probeert zonder door te dram-
van CRM".
En dan nog eens de toneelmakers: „Er
wordt dan nu een week „Hollands Drama"
men eerlijk z'n mening te geven. Wat dat georganiseerd en dat is prima, maar je ziet
ik niet aan meedoen. Mensen leggen zich
niet echt bloot en ik haat vrijblijvendheid.
Als ik weer eens een hele avond een
eindeloze hoop leeg gezwam heb gehoord,
ben ik de volgende dag gewoon bang de
deur uit te gaan. „Juist die opstelling van
uit dat zelfgekozen isolement, maakt dat
Gerard Lemmens een dankbaar slachtof-
betreft wil hij ook best een hand in de
eigen boezem van het schrijversschap ste
ken: „Ik vind dat schrijvers voor het toneel
niet alleen maar over het geld moeten
praten. Oké, het wordt niet goed betaald,
maar in Nederland hoeft niemand van
honger om te komen, dus ga maar eerst
zitten schrijven. Rijk word je er niet van,
maar dat geeft niet, geld is niet het belang
rijkste. Toneelmakers kan je daar zeker
niet op aanvallen, want die kunnen aan die
slechte betaling mets doen. Dat is een zaak
niet één acteur bij de discussies. Het feit
dat ze niet komen naar iets dat hun toch
ook moet interesseren, is tekenend voor
hun mentaliteit Als het geen geld oplevert
verplaatsen ze zich niet. Een acteur mag
toch ook echt bezig zijn met z'n vak. We
kunnen niet allemaal Werktheater zijn,
hoor je dan. Maar verdomme, dat zou wel
moeten. „Werkgroepen voor schrijvers en
„proefvoorstellingen" hoeven voor Gerard
Lemmens niet omdat hij ten eerste niet
aan de hand gehouden wal worden maar
wel over z'n kant-en-klare resultaat wil
praten en ten tweede bang is voor het
marginale verstoppen van Nederlands to
neel. Lemmens: „Nederlands toneel is niet
bij voorbaat minder. Groepen als Theater
en Globe schijnen dat te denken. En is het
allemaal zo interessant wat er uit het
buitenland hier gebracht wordt? Daarom
is die Jan Campert-opdracht wel erg mooi,
maar het biedt nog geen enkele garantie
dat je ook werkelijk gespeeld gaat worden
en daar gaat het om".
Je bent geneigd om die Nederlandstalige
toneelweek dan ook te besluiten met: Hol
lands Drama? Wordt vervolgd.
BERT JANSMA
Drukkerij te Zaancfa
am
„Als ik soms m n oude maten
van de grafische school zie, dan
valt het me weieens op dat ik niet
de enige ben die overgestapt is
op wat anders. Als ik even tijd heb
draai ik een Drummetje. Dat rolt
gewoon goed.
't Is niet te licht of te zwaar,
maar t is wel net even pittiger.
Daarom rook ik Drum."