„Wie in Nederland wil zingen"
VPRO stopt voorlopig
met Mary Hartman
TERUGBLIK
CABARETKRONIEK OP KRO-TELEVISIE
TELEVISIE VANAVOND
J. VERBEEK NIEUWE
NOS-DIRECTEUR
hou ti
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
mmm
RADIO/TELEVISIELEIDSE COURANT,DONDERDAG 26 MEI 1977 PAGINA j DO
Neerlands Hoop kwam met een heel nieuwe eigen stijl.
Gerard Cox kwam als cabaretier pas goed los, toen hij samen met Frans Halsema
aan het werk ging.
Uit meer dan driehonderd mi
nuten beeldmateriaal over het
Nederlandse cabaret tussen
1960 en 1975 een tv-produktie
te moeten samenstellen, die
hooguit een duur van honderd
minuten mag hebben, gaat ten
koste van veel van wat in zo'n
overzicht niet gemist kan
worden. De eersten om dat te
betreuren zijn de ERO-men-
sen Nic. Notten, Anneke Lub
bers, Fred Rombouts en Han
Peekei. En waarom precies
dat kan de kijker zelf gewaar
worden op Eerste Pinksterdag
op Ned. II om 19.55 uur, wan
neer deze produktie onder de
titel „Wie in Nederland wil
zingen" op het scherm komt.
Fons Jansen bijv., die juist in
deze jaren uit het niets te
voorschijn schoot, schittert
door afwezigheid. Hij wil on
der geen beding met zijn pro
gramma op de tv. Wel heeft hij
een afspraak met de VARA,
dat deze regelmatig beeldma
teriaal vervaardigt van zijn
optredens. Dat verblijft even
wel in het archief en komt er
zonder toestemming van Jan
sen niet uit, ook niet voor dit
gelegenheidsprogramma, dat
geen ander doel heeft dan de
jongste historie van het ver
schijnsel cabaret vast te leg
gen en de ontwikkelingen te
signaleren, die zich als het wa
re in een stroomversnelling
hebben voltrokken.
Wim Kan ziet men slechts bij
de aanvaarding van een prijs,
terwijl het op zich al interes
sant zou zijn een programma
te maken over de gewilde en
zelfs ongewilde volgelingen
van Wim Kan. Diens stijl is zo
allesbepalend voor het Neder
landse cabaret, dat men van
Seth Gaaikema tot Sieto Ho
ving en veel daartussen stijl-
vergelijkingen kan trekken.
Sieto Hoving ontbreekt trou
wens helemaal, zo ook Jaap
Fischer en Frans Halsema, die
na zijn opleiding bij alweer
Wim Kan waarlijk cabaret be
gon te bedrijven samen met
Gerard Cox, nadat deze zich
in Delft door zijn luisterliedjes
had heengezongen en bij Lure-
lei iets van dit harde vak had
geleerd. Ook verneemt men
niets over de geijkte leveran
ciers van cabaretteksten, zoals
Simon Carmiggelt en Michel
v.d. Plas om de twee grootsten
nou maar eens te noemen.
Dit alles mist men, maar men
kan er eigenlijk niemand een
verwijt van maken, zeker niet
Han Peekei, die bijng een jaar
heeft gewerkt om alle mate
riaal boven water te krijgen en
in een enigermate speelse
vorm in beelden te gieten.
Han Peekei: „Ik zit er met
tranen in mijn ogen naar te
kijken, omdat ik weet hoeveel
kostelijk materiaal in het ar
chief is blijven liggen. Hope
lijk kan ik dat later nog goed
gebruiken. Als ik de stemming
goed gepeild heb, komt de
KRO volgend jaar weer met
Het vrouwencabaret schittert door afwezigheid in het historisch cabaretprogramma.
een cabaretproduktie van hon
derd minuten".
Zijn titel ontleent dit werkstuk
aan een liedje van Jules de
Corte, die men naast andere
ook profetische en stimuleren
de gaven mag toeschrijven.
Hij stelde in het begin van de
jaren '60 met licht-smartelijke
ironie zingend vast, dat wie in
Nederland wil zingen over
moeilijkere dingen dan ik hou
van jou, zich beter niet kan
vermoeien, omdat de mensen'
willen deinen op de maat van
de stompzinnigste refreinen.
Han Peekei gebruikte titel en
thema eerder voor rijn caba
retkroniek op dubbelelpees,
waarvan er intussen twee rijn
verschenen en twee komende
mogelijk dit jaar nog over de
toonbanken zullen gaan in een
niet opwindende, maar wel
zeer gestage verkoop. Juist
had Jules de Corte gesigna
leerd, dat er voor het meer
indringende lied geen plaats
was in ons kleinkunstwereldje,
of de samenleving begon te
scharnieren. Tot 1960 werkten
we hard om de economie te
herstellen en de oorlogsellende
te vergeten. Nadien diende
provo zich aan, zomede de jon
getjes met de gitaren en de
studenten met hun eigen vor
men van cabaret. Men gunde
zich meer tijd om zich te amu
seren en tevens om hete han
gijzers los te wrikken u t de
handen van het toenmalige ge
vestigde gezag: sex, monar
chie, God, abortus, emancipa
tie, milieu en de consumptie
maatschappij werden aange
grepen als onderwerpen,
waarover men vocaal inspraak
wenste te verkrijgen. En zo
begon men te zingen over de
„nroeilijkere dingen", uitmon
dend in het cruë lied van Don
Quishocking: „Kanker is geen
kattepis".
Wij vinden, dat Han Peekei
teveel respect heeft vo.or het
oeuvre van Gerard Cox, die
via „Het spinnetje", een luis
terlied over een moeilijk jon
getje, in rijn Lureleitijd tot
„Arme ouwe" kwam, een
geëngageerd lied, gewijd aan
Hare Majesteit, die hij dezelf
de kwalen toedicht als rijn
moeder,, al was het maar dat
rij op de penning is, en die hij
evenzeer eerbiedigde als rijn
moeder, zijnde een verschijn
sel zonder hetwelk er van het
eigen leven geen sprake zou
zijn.
De scharnierende tijd van de
Fons Jansen wil zelfs terwille van de Han Peekei moest tot zijn grote Seth Gaaikema laat tot in zijn stijl
cabaretgeschiedenis niet od de tv. droefenis veel materiaal ongebruikt merken, dat hij een groot bewonder-
laten. aar is van Wim Kan, al ligt ook Wim
Sonneveld hem na aan het hart.
jaren '60 heeft inderdaad
maatschappelijke stromingen
opgeroepen, die we in het ca
baret van die jaren weerspie
geld hebben gezien, al waren
er cabaretbeschouwers, die
niet meer zagen dan de toen
malige „Grote Drie", van wie
Wim Sonneveld intussen niet.
meer tot dit leven behoort. Wel
accepteerden ze kleintjes, die
zich aandienden in PePijn en
Shaffy-Chantant, welke laatste
een vorm van cabarethappe
ning vertoonde, die uiteinde
lijk ook een stuk verwezenlij
king vond in Herman van
Veen.
Over Herman van Veen wordt
in dit cabaret-programma des
gevraagd een oordeel gegeven
door Willem Duys. Hij zegt er
ongeveer van, dat hij hem als
clown waardeerde, maar hem
in zijn ontwikkeling tot filo
soof daarna niet meer heeft
kunnen volgen. Mogelijk heeft
dit te maken met het ontstaan
van een levensstijl, die Willem
niet meer heeft aangekund,
want de jongeren, vooral die
in het gemakkelijk dwepende
Duitsland, hebben Van Veen
tot een vrijwel onaantastbare
figuur verheven. Zij geloven
niet meer in de bloemetjes en
de bijtjes van Toon, zoveel
temeer in de geromantiseerde
levenspijn, in de fluistering die
menigmaal verscheurd wordt
door een schreeuw, welke men
ook weer waarneemt in het
zeer persoonlijke werk van
Freek de Jonge en Bram Ver
meulen.
Samen met Robert Kaesen
heeft Han Peekei al dit werk
beweeglijk opgezet en in inter
views met grootheden in op
merkelijke uitspraken iets
vastgelegd van het karakter
van cabaret, dat van elke
beoefenaar een andere inhoud
krijgt, omdat de cabaretier
geen andere stijl kent dan de
persoonlijk bij hem passende.
Meet hij zich werkwijzen aan,
dan wordt hij een acteur, een
toneelspeler die rol in en rol
uit stapt. Dit is de cabaretier
niet gegeven, wil hij serieus
genomen blijven worden.
Naast alles wat deze cabaret
produktie biedt aan overzicht
over vijftien jaar, mochten
Koot en Bie als representanten
van het Simplisties Verbond
niet ontbreken. Zij schreven
voor dit programma nieuwe
tekst, die hen tot de conclusie
voert, dat vooruitzien meer te
maken heeft met cabaret dan
terugblikken, zeker als men
ook nog het Vrouwencabaret,
dat enige jaren draaide, over
het hoofd riet
En men kan toch niet zeggen,
dat een meid als Marianne
Philips door haar werk voor
dit cabaret zichzelf niet be
spreekbaar heeft gemaakt.
Laat Han haar maar opzouten
voor zijn volgende produktie.
TON OLIEMULLER
(Van onze radio- en tv- redactie)
HILVERSUM Na een selektieproeedure, waarin ook het Raadge
vend bureau Berenschot was betrokken, heeft het bestuur van
de NOS de heer J. W. Verbeek te Rotterdam benoemd tot
voorzitter van de direktie van het facilitair bedrijf van de NOS
De heer Verbeek is 42 jaar. Hij is gehuwd en heeft vier kinderen.
Hij studeerde enige jaren bedrijfseconomie en bezocht een aantal
management-seminors, terwijl hij een loopbaan volgde in het
bedrijfsleven, waarin hij sedert 1963 direktiefunkties bekleedt.
Thans is hij algemeen direkteur van de Stulz Groep te Amstelveen
en de met haar gelièerde ondernemingen. Daarvoor was hij bij
Internatio-Müller als direkteur verantwoordelijk voor een zestal
werkmaatschappijen in binnen- en buitenland. Naast een langduri
ge ervaring op het gebied van general management verwierf hij
aldus eveneens een ruime internationale ervaring.
De heer Verbeek was van 1970 tot 1974 lid van de Rijnmondraad.
Thans is hij voorzitter van de WD-Kamercentrale Rotterdam en
plaatsvervangend, voorzitter van de WD-fraktie in de Provinciale
Staten van Zuid-Holland.
Het facilitair bedrijf van de NOS heeft als voornaamste opdracht
het verschaffen van de faciliteiten aan alle zendgemachtigden,
nodig voor de produktie van radio- en televisieprogramma's. Het
omvat ongeveer 2500 medewerkers en wordt geleid door een
driehoofdige direktie, waarvan de heren M. A. van Leeuwen
(personeelszaken) en ir. S. J. Noteboom (technische zaken) inmid
dels rijn benoemd. De voorzitter van de direktie behartigt tevens
de portefeuille financieel-economische zaken.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii1iuiiiiiiiiiiiiii1iiiiiiiii1iiii11iiiiiiuiiiiiiiiiiii1iiiiuiiii11i1iiiiiii1i1iiu1uiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiii1iiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiuii1u11ui1iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii1ii1iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
On der voorbehoud van ingrij
pende wijzigingen zendt de
VPRO vanavond weer twee af
leveringen van Mary Hartman
uit. Alles is weer koek en ei
tussen Tom en Mary. Loretta
wacht op een geheimzinnige da
me, die haar over de gevolgen
van een auto-ongeval heen zal
helpen. Een geduchte doktersre
kening zit Charles dwars. Mary
en Tom proberen het eens met
een geestverruimende sigaret.
En daarmee sluit de VPRO de
ze serie voorlopig af. In het
najaar gaat Mary Hartman ver
der.
Ned. 119.25 en 20.30 uur
Het front
In „Berichten van het front"
geeft de VPRO een impressio
nistische terugblik op de giste
ren gehouden verkiezingen.
Ned. 119.50 uur
Comedy hour
De KRO heeft vijftig minuten
Britse en Amerikaanse humor
op het programma staan, waar
in Billy de Bluffer en Sanford
and Son een belangrijke rol spe
len.
Ned. II 20.25 uur
De De Zwitserse tv wist door te
dringen tot Angola, dat sinds
een jaar zelfstandig is, maar
tobt met zeer roerige proble
men. Het inroepen van de hulp
van Cuba duidt op een zeer
verwarde toestand.
Ned. I 20.55 uur
Artiestengala
In .Artiestengala" staan vele
sterren met wereldnaam, zoals
Janet Leigh, Peter Fonda, Clau
dia Cardinale en Jane Birkin.
Speciaal voor dit gala studeer
den rij circusnummers in.
Ned. II 21.15 uur
Levensloop
In deze rubriek gaat omroep-
pastor Jan ter Laak gesprekken
voeren met mensen, die wat be
tekenen voor hun omgeving. Het
eerste gesprek vanavond wordt
gevoerd met Addie Wartema,
die het initiatief nam om de
Amersfoortse wijk Liendert
leefbaar te houden.
Ned. II 22.55 uur
NEDERLAND I
NOS
18.45 Barbapapa
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Popeye, tekenfilm
19.10 Landgenotenl
19.25 Mary Hartman, Mary Hart
man, TV-aerle
19.50 Berichten van het (politieke)
front
20.30 Mary Hartman, Mary Hart
man, TV-aerie
20.55 Angola een |aar later, docu
mentaire
NOS
21.35 Journaal
EO
NEDERLAND II
NOS
18.45 Toerlatlache Tlp8
18.55 Journaal
KRO
19.05 Tom Jerry, tekenfilm
19.20 Peppl en Kokkl, TV-aerle
19.35 Cijfers Lettere, quiz
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Comedy Hour
21.15 Artle8tengala
22.10 Brandpunt
KRO/RKK
22.55 Levenaloop
NOS
23.20 Den Haag Vandaag
23.35 Journaal
DUITSLAND I
18.55 Journaal
19.00 Nieuws uit Noordrljnlam
Westfalen
19.10 Je goed recht, TV-aerie
19.40 De Jordachea, TV-aerie
20.45 Recepttlpa (aubergines)
21.00 Journaal
21.15 Plusminus, economisch maj
gazlne
22.00 Sonderdezernat 1TV-film I
23.05 Contrasten
23.50 Journaal
DUITSLAND II
18.00 JOURNAAL i
18.10 Die Blene Maja, tekenfilm* i
aerie I
18.40 Draal8chl|f
19.20 Der Anwalt, TV-aerle I
19.55 Malnzelm&nnchen
20.00 Journaal
20.30 Fragen Sle Frau Erika, show i
21.30 Notities uit de provincie, i
cabaret
22.00 Journaal
22.15 Journalisten vragen, politici
antwoorden
23.15 Auf der Insel, TV-flIm
0.20 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Gedeon, tekenfilmserie
18.05 Rondomona
18.30 Rooien en blauwen, teken
film
18.35 De zevende hemel
19.05 Filmpremières
19.35 Ki|k uitl
19.45 Journaal
20.15 Coronation Street
20.40 Panorama
21.30 Ktuchtfilm
21.35 Standpunten
21.55 Filmpremières
22.25 Journaal
NEDERLAND I
16.50 Journaal
I 16.55 Amazonas 2000, documen
taire
17.40 Het vuurrode speelgoedau
tootje
DUITSLAND I DUITSLAND II
13.05 Contrasten
13.50 Persoverzicht
14.00 Journaal
12.00 Rommelklst
17.00 Kinderen kinderen
17.45 Journaal
17.55 Pflff, Jeugdsport
HILVERSUM I
18.00 De kerk vandaag. 18.19 S) Van
onze correspondenten. 18.30 Nws.
18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist
verschenen: boekbespreking. 19.00 (S)
Leger des Heilskwartier. 19.15 (S) De
wereld zingt Gods lof. 20.00 (S) Goed
gestemd: lichte vokale muziek. 20.40
Een. twee, uit de maat. 21.00 Liever
geen bezoek, geen bloemen maar
daarna. 21.20 (S) Kerkorgelconcert.
21.45 (S) Spraakmaken. 22.25 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier
en Nu. 23.00 (S) Rondom het woord.
23.25 (S) Jazztime. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
over zaken van kerk en samenleving.
AVRO: 19.00 AVRO's Sportpanorama.
20.00 Nws. 20.05 (S) Hollands Glorie
(slot). 21.07 (S) Alert: op het vlak van
muziek en maatschappij. Componeren
in Nederland. 21.36 (S) Nederlands
Koorfestival 1977. 22.06 (S) Radio Ka
merorkest. 22.20 specten. kunstrubriek.
NOS 23.00 (S) met het ooq op morgen,
met om 23.05 Aktualiteitenov<*z;CM.
23.10 De krant van morgen. 23.20 Den
Haag vandaag en 23.52 Even ontspan
nen voor het slapen gaan yoga.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster 20.20
(S) Soul show. 21.50 (S) Aktua-sport.
22.02 (S) Esjun. 23.02 (S) Close-up. 0.02
(S) De Hugo van Gelderen show. 01.02
fSI De nach.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiuiuuiiuuuuwiu
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Hans van Williaenburg. (7.30
Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond.
(10.30 Nws.) 11.00 (S) Theaterdirekteu-
ren, gisteren en vandaag. 12.00 (S)
Hans van Williaenburg. (12.22 Wij van
het land. 12.26 Mededel. 12.30 Nws.)
14.00 (S) Anne van Egmond. (15.30
Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) In
de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30
Nws. 17.20 (S) Echo maaaz.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Vandaag... vrijdag, gevarieerd pro-
gr. (8.00 Nws. 8.11 Hier en nu). 8.30
Op de man af. Evang. kommentaar. 8.35
Te Deum Laudamus; Gewijde, muz.
NOS; 9.00 Dokument over ritueel slach
ten. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Wat heeft dat kind? 10.15 Duide
lijke taal. Gesprek. 10.30 NOS-Jazzpor-
tret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder.
De stem van de sprekende minderheid.
12.30 Toerismo, toerist, inf. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor.
de landb. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11
Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder
de as. Serie over Nederlandse volksver
halen en volksgebruiken. 13.45 Onder
de Groene Linde. Oude liedjes en balla-
den. 14.00 Repertorium van de NOS-ko-
ren en - orkesten: Omroep Orkest. 15.00
Zoeklicht op Nederland: Reg. Nws.
(16.00 Nws) 16.30 Kijk op buitenland.
VPRO: 17.00 (S) Welingelichte Kringen,
debatprogr. 10.45 SYMBIOSE. 17.55
Meded.
m
EO: 07.02 (S) Gospelsound. 08.03 (S)
Tijdsein, muziekprogr. 09.03 De muzika
le fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure,
muziekprogr. TROS: 11.03 (S) Gerard
de Vries draait op verzoek. 12.03 (S)
Nederlands-talige top-tien. NCRV( 13.30
(S) Pop-contact. Tip 30.15.03 (S) Elpee
pop NOS: 16.03 (S) Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NOS. 07.00 Nws. 07.02 (S) Vroea klas-
Vocalise, kerkelijke werken en operette-
verzoeken. 12.00 (S) Van het Neder
lands concertpodium: pianorecital. EO:
13.00 ZS) Klankspiegel concertaebeu-
ren uit heden en verleden. 14.00 Nws.
14.02 (S) Klankbord, actualiteiten, inf.
en commentaar. 14.20 (S) Feike Asma,
jubileumconcert. 14.45 (S) Woord der
Waarheid VPRO( 15.00-17.00 (S) Mu-
ziek-op-vier.
De verkiezingsuitslagen gewer
den ons gisteravond uiteraard
(op Nederland 1) op een heel
sobere manier. Wibo van de Lin
de stond (zat) coördinerend aan
het hoofd van een presentatie
team hij nam die functie heel
rustig en zonder enige franje
waar dat verder bestond uit
Eef Brouwers en Rien Huizing
van het NOS-Journaal, die zich
bezig hielden met het voorlezen
van de cijfers en uit mensen van
verschillende actualiteitenru
brieken (Willibrord Nieuwen-
huis, Ad Langebent en Hans
Jacobs), die politici van alle mo
gelijke richtingen interviewden.
De laatsten waren voor deze
gelegenheid naar de studio ge
komen, en er was van enig
triomfanistisch partij-politiek
gedoe uiteraard en gelukkig
geen sprake.
De eerste uitslag was om onge
veer kwart over zeven binnen.
Die kwam uit Asperen (prov.
Utrecht). Ik zal niet zeggen dat
de uit dat resultaat blijkende
„tendens" zich precies zo de he
le avond voortzette, maar het
scheelde toch niet veel. In ieder
geval wisten wij om acht uur
wel zo ongeveer waar het op
stond. Maar wat dat betekent,
kunt u ongetwijfeld elders in de
krant lezen.
De cijfers werden op een nieu
we (electronische) manier op het
scherm gebracht. Hoe dat pre
cies werkte kan ik u met geen
mogelijkheid zeggen, maar ik
constateer met genoegen dat het
alles heel vlot, exact en duide
lijk ging.
Met dat al was het gijzelingsdra
ma natuurlijk geen moment he
lemaal uit onze gedachten. In
het eerste NOS-Journaal zagen
wij minister-president Den Uyl
en de minister van justitie, Van
Agt, gezamenlijk voor de pers
optreden. Het zal zeker niet al
leen mij, op dat moment getrof
fen hebben, dat rij op het hoog
tepunt van hun politieke ge
scheidenheid (de avond van de
verkiezingsuitslag) op zo'n be
nauwende manier tezamen wer
den gedreven. Overigens, hoe
het ook allemaal was: wat mij
voor lange tijd het meeste bij
zal blijven van de verkiezings
avond 1977 was dat beeld van
die school in Bovensmilde,
waaruit door de open ramen de
kreet klonk: „Van Agt, wij wil
len leven".
HERMAN HOFHUIZEN