16 KreymborgtD er iets Feyenoord geeft Aad Mansveld nog niet op dokters- Ernst en luim op prentenexpositie sche onderricht zoals van geneeskrachtige kruiden, de befaamde 'spierenman', die een anatomieboek van Vesalius sierde. Maar, als gezegd, het zout in de pap wordt gevormd door prenten die spottend ziekte en dokter tonen In een prent van Cruikshank is hoofdpijn in beeld gebracht De arme lijder is omringd door duiveltjes die toeteren, schreeuwen, een wig in zijn hoofd drijven en dat hoofd verder kwellen met boren en bran den. En op een prent van Gavarni wordt een beklagenswaardige bruidegom tijdens de hu welijksnacht geplaagd door een koliek. Er zijn ook wat moderne prenten die over het geheel niet gunstig afsteken tegen wat in vroeger eeuwen gemaakt werd. Maar het mo dernst doet een ets uit 1828 van William Heath aan. Ze toont in vergroting, het water van de Theems en is een even grappige als welge meende aanklacht tegen watervervuiling met de griezelige groeisels die deze 'monster-soep' bevolken. De plaat zou vandaag gemaakt kunnen worden als propagande tegen de ver vuiling van Rijn, Donau, Theems of welke rivier dan ook. Vg. Haarlemmerstraat, Leiden. (Air-conditioning DEN HAAG De mogelijkhe den tot een eventuele verhui zing van Aad Mansveld van FC Den Haag naar Feyenoord zijn nu toch weer aanmerkelijk ge stegenDe Rotterdamse Sta dionclub is namelijk bereid ge vonden een bedrag van 250.000 gulden voor de bijna 33-jarige vrije verdediger neer te tellen. FC Den Haag - waar doelman Hans Galjé zijn contract overi gens met nog eens twee jaar heeft verlengd - zal vanavond op een bestuursvergadering een beslissing omtrent de op han den zijnde transactie van Mans veld nemen. De talentvolle middenvelder van FC Amsterdam, Heini Otto, ver trekt mogelijk richting Alk maar. AZ'67 heeft serieuze be langstelling voor hem. De club van de gebroeders Molenaar wil doelman Gerrit Vooys en aan valler Huub Smeets aanbieden. Wanneer deze spelersruil echter niet doorgaat, wil FC Amster- 1 dam reserve-doelman Heinz Stuy van landskampioen Ajax los zien te krijgen. Dit alles ter vervanging van de naar Roda JC vertrokken Jan Jongbloed. Harry Lubse, die heeft aange kondigd hoe dan ook bij PSV te zullen weggaan, is in onder handeling bij FC VW. Daar naast heeft de Venlose eredivi sie-club ook een oogje laten val len op Co Stout van Telstar. André van der Ley gaat defini tief niet naar Noord-Limburg. Ex-werkgever Go Ahead Eagles vraagt een te hoog transferbe drag. PAGINA 12 I FIDSE Ol RANT DONDERDAG 26 MEI 1971 In 'De dokter en zijn vrienden', waterverfte kening van de Engelsman George M. Wood ward (1752-1809) zijn vier figuren in een vrolijk drinkgelag verenigd: arts, advocaat, duivel en dood. Het tekent een tijd waarin men niet zo erg hoog opzag tegen het vak van medicus. Uit dezelfde tijd is een mezzo tint van Robert Dighton 'Vrolijk is het dok tersleven', waarvan het onderschrift ver meldt dat het vrolijke van dat leven bestaat in het bedotten van patiënten en het opstrij ken van hun centen. Beide prenten maken deel uit van de collectie Ars Medica, die t/m 5 juni te zien is in Museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam. Zulke afbeeldingen vormen een beetje het zout in de pap van de tentoonstelling die met veel ernst, maar geluk kig ook wat luim, laat zien hoe vier eeuwen lang door kunstenaars tegen het beroep van medicus is aangekeken. De collectie komt uit Amerika; ze maakt deel uit van een groter geheel dat door een fabriek van medicamen ten werd geschonken aan het Philadelphia Museum of Art. Men kan zien dat er meestal toch wel waarde ring is geweest voor het moeilijke beroep dat voor gewone mensen altijd iets mystieks had. De dokter moest over bovennatuurlijke eigen schappen beschikken, Evenals de medicijn man die hem voorging, zoals men kan zien op een viertal gravures uit de school van Hendrik Goltzius, Allegorie van het medisch beroep, waar de medicus God en duivel gelijk heet te zijn. De tentoonstelling is opgedeeld in afzonderlij ke onderwerpen. Aan de orde komen bijvoor beeld de farmacie, uitoefenen der geneeskun de, uitoefenen der chirurgie, ziekenhuizen, medisch onderricht, anatomie, kwakzalvers en nog veei meer. Het is geen kunstcollectie, maar er zitten wel een paar topstukken in: Rembrandts Honderdguldenprent (Christus geneest de zieken) en zijn portret van Dr. Ephraim Bonus, prenten van Goya en Dau- mier, van Diirer en Schöngauer. Toch gaat men naar zo'n tentoonstelling niet op de eerste plaats om artistieke bevrediging te vinden, al is een mooie prent natuurlijk nooit weg. Boeiender is het om voor en achter Ziekenzaal van het armenhospitaal te Parijs, ets ca. 1635 de schermen te kijken van de geschiedenis der geneeskunst. Men ziet de vroeg zestiende- eeuwse arts, die zelf in een kruidenwinkel zijn medicijnen komt samenstellen, waarschijnlijk omdat papier voor een recept te duur was. Men ziet de voorzichtige medicus die, geuren de spons voor de mond, zo afstandelijk moge lijk een pestlijder onderzoekt. En ook de eenvoudige dorpsdokter die, op een gravure van Daumier, door weer en wind gaat om een patiënt te bezoeken. We krijgen een kijk op ziekenhuizen van vroeger eeuwen en ook het 'gekkenhuis' met zijn deerniswekkende bewo ners is niet vergeten. Kunstenaars blijken zich altijd vrolijk te heb ben gemaakt over kwakzalvers en 'keisnij ders' die de goegemeente voor de gek houden. Een prachtige prent in dit genre is Willem Buytewechs 'De kwakzalver', gegraveerd door Jan van de Velde. De man staat er afschuwe lijk welgedaan en zelfverzekerd tegenover zijn door eerbied bevangen klanten, ,,'t Vock wil bedrogen zijn" luidt het veelbetekenende on derschrift. Natuurlijk zijn de anatomische lessen afge beeld, geliefd onderwerp waarmee beroemde professoren zich graag te pronk lieten zetten, maar ook prenten die dienden bij het medi- ITALIAANSE ORGELS ZUN ER RAMPZALIG AAN TOE Plissé rok van 100% polyester. Wit, écru, bleu of lila. Mt 36-44. Plissé sjaaltje van In diverse bijpassende kleuren. Huisbezoek bij een pestlijder, houtsnede Vene- Willem Buytewech De kwakzalver tië plm.1500 School van Titiaan-Spieren, houtsnede Samen met een bevriend orgel-restaurateur bekijkt organist Wijnand v.d. Pol een van de vele Italiaanse meester-instrumenten die alleen door snel ingrijpen van de ondergang te redden zijn. De tot Italiaan genaturaliseerde Nederlandse organist Wijnand v.d. Pol achter een van de orgels die dank zij zijn enthousiasme en ijver vakkundig zijn gerestaureerd. Blazer van Trevira/wol gabardine. Achtersplit. Zwart, camel of marine. ziekenhuis gegaan. Bijtijds voor de beval ling. Haar eerste woorden, nadat ze ge hoord had dat het een zoon was, waren: „hij wordt organist". Van kinds af aan studeerde hij piano, orgel, compositie en hanteerde de dirigeer stok. Al vond vader V.d. Pol het daarnaast hoogst gewenst dat zijn zoon ook boekhou den en andere vakken studeerde. In 1957 gaf de bekende organist Fernando Germani een concert in Alkmaar. Hij speelde Bach en de jonge V.d. Pol mocht de „maestro" zoveel mogelijk asisteren. Dat veranderde toen Germani zijn „hulp je" had horen spelen. Hij bood aan de jongeman in Italië verder te onderrichten. Vijf jaar lang werkte Wijnand v.d. Pol onder Germani, waarna hij nog studeerde in Siena en Innsbruck, onder andere met Helmut Rilling, Luigi Tagliavini en Alan Curtis. Wijnand v.d. Pol - die overigens in juli op tournee naar Nederland gaat - is momen teel organist van de Anglicaanse kerk in Rome, de officiële organist van de Associa- zione Musicale Romana, dirigent van het Polyphonic Choir van de Wereldvoedselor ganisatie (gevestigd in Rome) en leraar aan het conservatorium in Bolzano. In die noordelijke Dolomietenstad woont en werkt hij de helft van de week. De andere dagen is hij voornamelijk in Rome. De ongehuwde organist verblijft eigenlijk maar zelden in zijn „echte" huis in de buurt van Terni, ten noorden van Rome. Dat hij zich na verloop van jaren heeft laten naturaliseren komt omdat hij daar door veel gemakkelijker in Italië kon blij ven werken. Grootste orgel Behalve al die verdiensten en activiteiten heeft Wijnand v.d. Pol in Italië naam en faam gekregen, doordat hij wrakken van orgels weer terug „tovert" naar hun oor spronkelijke staat. Hij geeft tal van voor beelden hoe slordig met kostbare orgels wordt omgesprongen. Bijvoorbeeld met het grootste orgel van Rome in de basiliek van Sint Jan van Lateranen. Een door Luigi Blasi in 1599 gebouwd kunstwerk, dat paus Clemens VIII aan de kerk schonk bij gelegenheid van het Heilig Jaar in 1600. Veertig jaar later was het orgel al gerui- neerd, omdat negen blaasbalgen werden verwijderd zodat de pausen dan wat ge makkelijker naar het hoofdbalcon zouden kunnen lopen. Wijnand v.d. Pol heeft de vroegere vicaris van Rome, Kardinaal Dell' Aquea aange- uoden het orgel te restaureren. De kardi naal liet voor dat doel een aanzienlijke som na, maar het Vaticaan besteedde het geld voor andere doeleinden. De situatie in de Sint Pieter is niet veel beter. Er staat eigenlijk geen behoorlijk orgel. In 1601 vroeg de toenmalige organist aan een aantal straatboefjes om het orgel te vernielen. Hij hoopte op die provoceren de wijze een nieuw instrument af te dwin gen. De vernieling ging volgens plan door, de bouw van een nieuw orgel niet. Het kleine slechte orgel dat nu in de Sint Pieter staat, is er geplaatst in 1962 bij gelegenheid van het concilie. Wijnand v.d. Pol kan bijna kwaad worden als hij vertelt hoe vooral in de zuidelijke provincies onwetende of eerzuchtige pas toors, abten en anderen kostbare orgels verkwanselen of weggooien om de kerken en kapellen te „verrijken" met een modern harmonium „In Sicilië werkt niet éen orgel. En dan te weten dat er op dat eiland - in Catanië en Trapani - orgels staan die uniek zijn in de wereld. Maar het orgel in Catanië werkt niet. Het andere wordt door weer, wind en regenwater vernield, want de lek kende kerk waar het vorstelijk instrument staat, is gesloten. Dit soort verdrietige toestanden inspireren Wijnand v.d. Pol om door te gaan met zijn werk zoveel mogelijk orgels een dergelijk lot te besparen. In een kerk vlak bij de Trevi-fontein in Rome staat een verrukke lijk orgel dat Wijnand v.d. Pol jaren terug in belabberde staat kocht bij een antiek handelaar in Napels voor, pakweg 2000 gulden. Het werd gerestaureerd, en de pastoor van genoemde kerk - zelf een groot muziekliefhebber - kocht het daarna en gaf de Nederlandse organist tegelijkertijd per missie om er 's zondags concerten op te geven. Deuren van fraaie kerken in Rome die doorgaans voor iedereen gesloten zijn zwaaien voor Wijnand v.d. Pol open. Of hij heeft de sleutel op zak, of dienstdoende nonnen en paters begroeten hem enthou siast en eerbiedig als de jonge maestro die altijd toegang heeft tot de instrumenten die hij in veel gevallen zelf heeft laten restau reren. Op de Piazza del Popoio wordt hij aanvan kelijk door een jonge, kennelijk nieuw- gearriveerde non de toegang geweigerd, maar een oudere kloosterlinge haast zich om ons te verzekeren dat de kerk voor maestro V.d. Pol nooit gesloten is. Vier jaar geleden vond V.d. Pol in Mantua bij een antiekzaak een zwart geverfd orgel. De pijpen waren verdwenen en het instrument moest dienst doen als bar-meubel. „Het kostte me vijf minuten om het meubel te kopen en 200 gulden. Ik kreeg ook nog het adres van de loodgieter die de pijpen had. Die bleken in erbarmelijke staat maar restaurateur Bartolomeo Formentelli heeft heel zijn ziel en vakmanschap gebruikt om het orgel te restaureren. Nu oogt het er. klinkt het als in 1760-1770, toen het door een Napolitaanse kunstenaar werd ge bouwd". Wijnand v.d. Pol vindt telkens weer instel lingen, organisaties of individuelen die be reid zijn de fraai gerestaureerde orgels te kopen. Bvendien stichtte hij een paar jaar terug een groep van kunstenaars en muzie kliefhebbers die zoveel mogelijk geld inza melen om V.d. Pol zijn reddende werk te kunnen laten doen. „Alleen in Rome wach ten minstens zeventig orgels op een restau ratie- of grondige opknapbeurt". Hij geeft concerten en vaak gaat het daarmee ver diende geld in de stichtingskas. Zijn duide lijke liefde voor het orgel, de muziek en Italië inspireert V.d. Pol om met veel moei te zijn werk enthousiast voort te zetten. Susan Vadnay ROME Merkwaardig eigenlijk, dat ik na een gesprek met de jonge organist Wijnand v.d. Pol de overtuiging kreeg, dat deze 38-jarige musicus van Nederlandse origine, Italië voor een rampzalig verlies aan kunst bezit probeert behoeden, bheoden. En toch, zonder de inmiddels tot Italiaan genaturali seerde Wijnand v.d. Pol zouden in Italië nog meer fraaie en kostbare orgels verlo ren gaan. Hij redt een groot aantal van deze koninklijke instrumenten door ze op te kopen en te Oaten) restaureren. Hij redt wat verloren dreigt te gaan: door stommi teiten, door onwetendheid, door oneerlijk heid bij sommigen en ook - het kan niet ontkend worden - door het beleid van' kerkelijke autoriteiten. Het heeft er alle schijn van dat Wijnand v.d. Pol bijna op zijn eentje een wonder verricht in Italië, waar hij in 1957 muziek en orgel kwam studeren. V.d. Pol werd in 1938 in Alkmaar geboren. Hij vertelt het verhaal van zijn geboorte zoals hij dat ontelbare malen van zijn moeder moet hebben gehoord: „Mijn moe der was in de achtste maand. Terwijl ze orgel speelde voelde ze duidelijk dat ik mijn komst aankondigde. Omdat mijn va der niet thuis was en er geen taxi te krijgen was, is ze op de fiets naar het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 12