EN VERDER Gevarieerde expositie bij Van der Vlist Chinese zeerovers als nep-piraten Proces-Dreyfus als achtergrond van „le juge en l'assasin" leidse bioscopen Meedogenloze aanval op Amerikaanse televisie Voor vrienden van het goede der aarde „Tot ieders Genoegen" in Schouwburg Mediamieke kunst in Voorschoten LAATSTE OPEN HUIS IN LAK-THEATER De filmpiraat met het zwarte lapje voor één oog onder de vlag met de dreigende doods kop is eigenlijk altijd een kari katuur geweest van de echte, onvervalste zeerover, zoals een Douglas Fairbanks of een Er- rol Flynn die voor de camera's kon neerzetten. Als er uit Chi na een piratenfilm komt aan waaien, dan ligt het niet alleen voor de hand, dat er naarstig kung-fu en meer van dat vechtlustigs wordt beoefend, maar ook dat de namaak er duimendik op ligt. „De zeedui vels van „Kau-Lun" is dan ook een complete operette, die al begint met een miniatuur-zee- slag, waarin een bemanning in keurige matrozenpakjes gesto ken en onder commando van enige door de slechtste costu mier van Hongkong uitgedoste superieuren het uiteraard moet afleggen tegen een stel jongensachtige piraten, die er ondanks de ijselijkste karate- klappen smetteloos blijven uit zien. Het blijkt al spoedig dat de jeugdige onverlaten als ma ritieme Robin Hoods met hun Terwijl film en televisie in Amerika steeds meer hand in hand gaan, haalt de film „Net work" meedogenloos naar het laatste medium. Kijkdicht heid en waardering in cijfers zijn zo belangrijk, dat televi siestations voor geen middel terugdeinzen om die te verbe teren en zelfs koelbloedig met de gedachte aan moord spelen om dit te bereiken. Howard Beale - een prachtige rol van wijlen Peter Finch, die er posthuum een Oscar voor kreeg - is een gedesillusioneer de nieuwscommentator, die over zijn piek heen is en slech te kijkcijfers boekt. Zijn vriend, de cynisch toekijkende chef van de nieuwsdienst, LI DO II: Network (14) met Faye Dunaway en Pe ter Finch. Regie: Sidney Lumet. moet hem tenslotte vertellen dat hij ontslagen zal worden, waarop Beale in zijn eerstvol-, gende uitzending verklaart zich de volgende week vóór de camera van het leven te bero ven. Beale staat daardoor weer plotseling midden in het nieuws en wordt prompt door de ijskoude programmaleid ster Diana Christenson geëx ploiteerd als een vertoonde profeet. Maar als Beale zelf in Peter Finch en William Holden STUDIO Le juge et I' assasin (18) met Philippe Noiret en Michel Galabru. Regie: Bertrand Traver nier. Regisseur Bertrand Traver nier tracht in „Le juge et L'as- sasin" een beeld te geven van de waanzin die Frankrijk teis terde aan het einde van de negentiende eeuw. Het proces- Dreyfus en de aanklacht van Zola daartegen, houdt de ge moederen bezig. Dit is de ach tergrond waartegen „Rijp voor de guillotine", zoals de titel in het Nederlands is vertaald, zich afspeelt. De film gaat over de ex-ser geant Joseph Bouvier (Michel Galabru) die herders en herde rinnetjes verkracht en op gru welijke wijze ter dood brengt. Zijn rechter, Emille Rousseau (Philippe Noiret) tracht over de rug van de moordenaar heen carrière te maken. Hoe wel Bouvier duidelijk niet he lemaal honderd procent is, weet de rechter hem toereke ningsvatbaar te verklaren. Dit stelt hem in staat de man naar de guillotine te krijgen. Maar in plaats van promotie te krij gen, wordt de rechter onder invloed van de publieke opinie ontslagen. Halverwege de film begin je je af te vragen waar Travernier met zijn verhaal naar toe wil. Het is dan al bekend hoe Bou vier zijn slachtoffers ter dood brengt en waarom hij dat doet (hij is door een meisje afgewe zen). Weinig verrassend voert de film naar zijn einde, waar de aap uit de mouw komt: LEIDEN In Galerie van der Vlist aan de Botermarkt te Leiden exposeren tot en met 21 mei drie kunstenaars: Bettien Scherft met tekenin gen, Jan Bos met gouaches en Ine van Oudenhoven met me taalplastieken. De potloodtekeningen van Bet tien Scherft zijn fijn uitge werkt, het is bijna pointillé. Zij toont enkele landschappen, waaronder prenten met drie bomen, die zo rechtlijnig over het vlak zijn verdeeld dat er voelbaar rust van uitgaat. Overigens spelen bomen toch een grote rol in haar werk, ook op architectuurtekeningen als b.v. een blad „Frankrijk". Dat zij soms aan weinig mid delen voldoende heeft bewijst een prent als „Harskamp", die niet anders toont dan een lich telijk gekleurde zandheuvel. Hoe minutieus zij haar taak opvat bewijst een kleurige prent met een aantal kevers en torren. De gouaches van Jan Bos heb ben een uitstekende sfeer werking. Een prent „Knotwil gen" is zodoende een fraai dubbelbeeld geworden door de weerspiegeling in het water. Ook „Gorselse heide" is zo'n sfeervolle prent. Mijn persoon lijke voorkeur gaat echter uit naar zijn architectuurtekenin gen, een prent van de binnen plaats van het Zutfense Vroonhof is van dit genre een uitstekend voorbeeld, mede, evenals op andere prenten, door een fraai afgemeten af wisseling van licht en donker. Ineke van Oudenhoven laat enkele kleine plastieken in vrije vormen zien, die het als standopjekten in het interieur zeker goed zullen doen. Twee beeldjes in half-herkenbare vorm, die ik zie als monniken, acht ik minder geslaagd door de wel wat zwaar uitgedijde lichaamsvorm. Misschien een grapje van de maakster? Tenslotte hangen er dan ook nog een aantal kleine kleurets- jes van Ab Steenvoorden, die buiten de geannonceerde col lectie vallen. Min of meer sur realistisch zijn ze. maar het zijn wel mooie dingetjes. WILLEM PRINS LUXOR De Zeedui vels van Kau Lun (18). buit noodlijdende vissers steu nen, een actuele zaak dus. Als producent zit Run Run Shaw er natuurlijk weer achter en dan valt het eigenlijk een bee tje tegen, dat de realiteit tot op de laatste zeeslag en het afsluitende tweegevecht toe zo nadrukkelijk is verruild voor een musical-achtige onwerke lijkheid. Peter Finch als Howard Beale heelt de voorpagina gehaald en Faye Dunaway is vastbesloten van deze publiciteit te profiteren zijn roeping „het Amerikaanse volk de ogen te openen" gaat geloven en een belangrijke transactie van zijn grote bazen verprutst, gaat zijn positie wankelen en tenslotte wil men een uiterst linkse actiegroep - die ook zo corrupt is als het maar kan - inschakelen om zich van Beale te ontdoen. Paddy Chayefsky's script mag dan het grove effect niet schu wen - William Holden als de chef van de nieuwsdienst is ondanks zijn negatieve hou ding nog de meeste sympatie- ke figuur - het is een gran dioos spel van intriges, opge bouwd uit knap geschreven scènetjes en dialogen, zoals bijvoorbeeld die tussen Hol den en film-echtgenote Beatri ce Straight, nadat hij haar ver teld heeft een verhouding te hebben. Faye Dunaway is een prachti ge, over haar werk doorrate lende zakenvrouw, keihard en ijskoud. Finch noemden wij reeds als Beale en William Holden als de chef nieuws dienst, die machteloos moet toezien hoe men met de studio en zijn vriend manipuleert, doet weinig voor hem onder, evenals Robert Duvall als de zakelijke leider, die als het moet bereid is over lijken te gaan. Een onbarmhartig beeld van wat de televisie, in ver keerde handen, vermag aan te richten in onze moderne sa menleving, perfect geregis seerd door Sidney Lumet. MILO Terwijl er socialistische strijd liederen op het witte doek worden gezongen, laat Traver- nier een tekst verschijnen met de strekking: „Het Franse volk maakt zich druk over de dood van twaalf kinderen, maar in tussen gedoogt het de uitbui ting van duizenden kinderen in de fabrieken". De eerste bijeenkomst in Nederland van „De Vrienden van het Aarde. Geheel rechts Heini Oostdam en in het midden zijn vrouw. NOORDWIJKERHOUT „Het leiden van een restaurant heeft veel overeenkomst met voetballen. Het voortdurend aanspeelbaar zijn, het vrijlopen om op ieder moment de bal te kunnen aannémen. In een restaurant is het niets anders. Je moet steeds met het vak bezig zijn. Steeds proberen je gasten iets nieuws te bieden. Je aanpassen aan de tijd en de verlangens van de mensen. De mensen willen nu eenmaal lekker eten. Vandaar ook die uitgebreide spijskaart. Dan hebben de gasten voor het eten iets te doen, kunnen ze iets leuks uitkiezen." Onder de hoede van eigenaar Hein Oostdam vertoeft men in hotel-restaurant De Witte Raaf aan de Duinweg in Noordwijkerhout in een domein voor gourmets. Een klassiek restaurant met een eigentijdse aankleding, waarbij de kwaliteit van het eten en de wijnen hoog in het vaandel prijkt. Het feit dat Hein Oostdam lid is van drie Franse confréries (St. Etienne, Bourgogne en Sancerre) en zelf het initiatief nam voor de eerste bijeenkomst in Nederland van de in Frankrijk al lange tijd bestaande club van „Vrienden van het goede der aarde" is kenmerkend voor de sfeer, de kwaliteit van het eten en de entourage in restaurant De N itte Raaf. Het bezit van een eigen kruidentuin en de aanwezigheid van een uitgebreide spijskaart onderstrepen dit alles nog eens. Hein Oostdam is een overtuigd „vriend van het goede der aarde." Hij bewees dat afgelopen maandag nog eens, toen hij in zijn restaurant een wijnproeverij hield en daarbij complimenten in ontvangst mocht nemen van gerenommeerde wijnboeren en wijnhandelaren uit Frankrijk. Hij stelt dan ook, dat alle door chef-kok Jan Stevens bereide gerechten als specialiteiten aangemerkt kunnen worden. Desondanks biedt hij zijn gasten de mogelijkheid om al naar gelang de inhoud van hun beurs een heerlijke avond door te brengen. Een koud voorgerecht hoeft bijvoorbeeld niet meer dan vijf gulden te kosten en daarvoor krijgt men een heerlijke kleine salade van het huis geserveerd. Bestelt men echter gefileerde paling op toast van 16 gulden, dan zult u iets langer op uw kruk in een van de twee sfeerrijke bars moeten blijven zitten, want het is wel de gewoonte dat de paling pas wordt gefileerd, wanneer de klant zijn bestelling eenmaal heeft gedaan. Voor slechts 11 gulden kan genoten worden van gesmoorde verse champignons met kruidenboter. Op de lijst van warme voorgerechten prijken uiteraard de wijnslakken. Een heerlijk voorgerecht, dat het beste tot zijn recht komt wanneer men er een glas Riesling bij drinkt. Voor het hoofdgerecht moet men in De Vitte Raaf ongeveer 25 gulden uittrekken. Voor degenen, die een calorie-arm hoofdgerecht op prijs stellen is er de tarbot. Opgeweld in verse kruiden en groenten en geserveerd met dat kruidennat. Verheugend is het feit, dat chef-kok Jan Stevens zijn gasten de keuze biedt uit een groot aantal variaties in zeetong en tournedos. Hein Oostdam staat gaarne terzijde bij de wijnkeus. Bij een tournedos of zeetong, zal het advies ongetwijfeld een stevige rode Bourgogne zijn dan wel een verderlichte Sancerre. Hoewel Hein Oostdam het lidmaat schap verwierf van drie gerenommeerde confréries kent restaurant De Witte Raaf geen uitgebreide wijnkaart. „Een uitgebreide wijnkaart is natuurlijk erg leuk en sommige restauranthouders zien het ook als een soort hobby, maar wat heeft het voor nut om alle wijnen, en in een groot aantal gevallen hele dure wijnen, op de kaart te vermelden. Ik verkoop veel uit de hand en dan vooral aan de echte Liefhebbers van goede en soms bijzondere wijnen. Zij zijn dan ook bereid daar veel geld voor uit te geven," zegt Hein Oostdam. Ook bij de keuze van het nagerecht zal men de tijd moeten nemen. Prijzen variëren van 25 gulden tot 5 gulden. Verrassend van samenstelling en smaak is de Coupe Négrèsco van 6 gulden. Glad ijs met gebrande noga, een weinig advocaat en overgoten met chocolade mmth. Niet op de kaart vermeld, maar wel erg feestelijk is de Eau de Vie. De goede zorg van de gastheer blijkt vooral bij koffie. Heel onopvallend misschien. Op het bonbonschaaltje prijken met de hand gemaakte kersenbonbons, speciaal geïmporteerd uit België. Het is kenmerkend voor restaurant De Witte Raaf. LIDO I: Silver Streak Ex presse (14). Beginnend als een vriendelijke comedie eindigt het werkstuk van regisseur Arthur Miller als een rampen film, wanneer de sneltrein het station van Chicago in puin ramt. Held Gene Wilder weet een trein vol moordenaars op deze wijze te elimineren. LIDO III: Cabaret (18). Fas cinerend tijdsbeeld van het Berlijn aan de wieg van het Hitler-regime. Uitblinkend spel van Liza Minelli, die ook wat cabaretnummers zingt. TRIANON: Sex-o-clock (18). Als documentaire gepre senteerde blik op de Ameri kaanse samenleving. Toch heeft de film iets van een voyeur die sexuele afwijkin gen bespiedt. CAMERA: L'Innocente (18). Het laatste werkstuk van de .meester" Visconti. Het uitste kend gefilmde portret van de man die zijn kind vermoordt. REX. Bloed zien (18). Wes tern van de oude stempel. De strijd tussen de oprukkende mijnindustrie en een zich ver zettende veeboer. Moord en doodslag frequenteren op het scherm totdat de held zege viert. „Drie bomen", potloodtekening van Bettien Scherft LEIDEN - De to neelvereniging „Tot ieders Genoe gen" brengt van avond het toneel stuk „Wat doet mijn vrouw van 2 tot 5" in de Leidse Schouwburg. Het stuk is geschreven door Ladislaus Fo- dor en vertaald door Henk Bakker. Het stuk speelt in Wenen en draait om mr. Ernst Fa- ber, een advocaat die gespecialiseerd is in echtschei dingszaken en die tevens een oerdege lijke echtgenoot is, het huwelijk als de enige „ware vorm" van liefde beschou wend. Vandaar dat hij onverbiddelijk is tegenover de overspelige partij van zijn cliënten. Als eerst echter een vriend van hem be weert door ontrouw te zijn getroffen en hij later zijn eigen vrouw op een leu gen betrapt wordt ook hij verteerd door onzekerheid en jaloezie; zouden de vrouwen, ge prikkeld door de lente (in welk jaar getijde het stuk speelt) van 2 tot 5 op avontuur zijn gegaan? Aanvang 20.15 uur. V 4^ Een van de schilderijen van Van der Heide. VOORSCHOTEN De Oegstgeestenaar Jan van der Heide exposeert van 17 mei tot en met 14 juni zijn van mediamiek ontvangen schilderijen en tekeningen in de Openbare Biblio theek Voorschoten. De kunstenaar produceert werken zonder zich volledig bewust te zijn van wat hij schildert. De tentoonstelling wordt op dinsdag 17 mei om acht uur geopend. De werken van Van der Heide zijn te bezichtigen op maandag tot en met vrijdag van twee uur tot half zes, op dinsdag en vrijdag ook van zeven tot negen uur en op donderdag en zaterdag van tien tot een uur. LEIDEN Het LAK-theater houdt zondag 22 mei voor het laatst dit seizoen open huis. Zondagmiddag is er een op treden van poppenkast „De Trekwagen". In verschillende ruimtes zullen de LAK-cur- susleiders open lessen geven in souldansen, keramiek, teke nen en schilderen. In de na middag is er een optreden van het combo Luttece, dat vooral bekend werd van Fiësta Gyt- hana. Zondagavond is er LAK-salon. LAK-cursisten zullen hun werk exposeren. De sectie mu ziek brengt klassieke en mo derne werkjes ten gehore. De literaire workshop declameert eigen werk. De cursisten van het Envé Drama verlenen eveneens hun bijdrage aan de LAK-salon. Er worden scènes gespeeld uit het kindertoneel en uit „Pompeuze Puinhoop" Tevens wordt er een improvi satie van het straattheater en een scène uit „Wederzijds hu welijksbedrog" opgevoerd. Tot slot is er een optreden van de groep Spoill.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7