HAN PEEKEL KAN HEEL DE MENS NIET ZONDER TELEVISIE VANAVOND ■JH'Hilf.M'l TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG NOS maakt op zondagavond ruimte voor C-omroepen Poolse bas Léonard Mroz wint Opera Televisie Concours Ossessione" aanzet van het neorealisme donderdag 12 mei 1977 pagina; NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal EO 19.04 Kinderkrant 19.30 Het kleine huis op de prai rie, TV-serie 20.20 Windkracht 16 20.45 Nader bekeken 21.25 Adoptie NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Ossessione, Italiaanse speelfilm (1942) NOS 23.40 Politieke partijen (DS'70) 23.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.35 Toeristische tips 18.40 Politieke partijen (D'66) 18.55 Journaal KRO 19.05 Tom Jerry, tekenfilm 19.10 Peppi en Kokki 19.25 Daar vraag je me wat NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Ellery Queen, TV-serie 21.15 Voor een briefkaart op de eerste rang 22.05 Brandpunt 22.45 Heel de mens NOS 23.15 Den Haag vandaag 23.30 Journaal 18.05 Voorpaginanieuws 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrijnlantf Westfalen 19.10 Mission: impossible, TV-'s* 20.15 Hier und Heute 20.45 Tip om kwart voor negen 21.00 Journaal 21.15 Plusminus, economisch nu gazine 22.00 Torna- TV-serie 22.45 Discussie 23.30 Journaal DUITSLAND II 20.00 Journaal 20.30 Muziek kent geen grenz« show 22.00 Journaal 22.15 Genade of recht? 23.00 lm Zossener Bad, TV-film 23.55 Europese judotitels 0.40 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Gedeon, tekenfilmserie 18.05 Rondomons 18.35 De zevende hemel, magab ne 19.05 Filmpremières 19.35 Kijk uit 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Filmkfucht 21.35 Filmpremières 22.25 Journaal NEDERLAND I DUITSLAND 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 11.30 Portret van Elisabeth Mar- quardt 12.15 De maandagsschilders, TV- spel 13.05 Sportspiegel 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 16.50 Journaal 16.55 Die Witzakademie 17.40 Het vuurrode speelgoedav tootje, TV-serie DUITSLAND BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I 18.00 De Kerk vandaag: inf. over kerk en samenleving. P.P.: 18.19 Uitz. BP. 18.30 Nws. NCRV: 18.41 Wereldpanora ma. 18.53 Zojuist verschenen; nieuwe boeken 19.00 (S) Leger des Heilskwar- tier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof; verzoekprogr. van gewijde muz. 20.00 (S) Goed gestemd; zang. 20.40 Een, twee. uit de maat; over onderwijs en opvoeding. 21.00 Liever geen bezoek, geen bloemen., maar daarna, doku- ment. serie 21.20 (S) Kerkorgel-concert. 21.45 (S) Spraakmaken. 22.25 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en nu. Aansl.: Politiek weekoverz. 23.00 (S) Rondom het woord. 23.25 (S) Jazztime. 23.55-24.00 Nws. en komment. over zaken van kerk et samenleving. AVRO: 10.00 AVR0's| Sportpanorama. 20.00 Nws. 20.05 (S Hollands Glorie, hoorspelserie. (10) 20.55 (S) Alert! Op het vlak van muziel en maatschappij. 21.20 (S) Nederland! Koorfestival 1977. 21.50 (S) Omroei Orkest: klass. muz. 22.20 Aspecter kunstrubr. NOS: 23.00 Met het oog morgen met om 23.05 Autoverz 23^ Den Haag vandaag en 23.52 Even spannen voor het slapen gaan: yoji 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III HILVERSUM II NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (SI NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Postèr 20.02 (S) Soul Show. 22.02 (S) Ses)unl jazz en blues live. 23.02 (S) Close upi 0.02 (S) De Hugo van Gelderen Showl 1 02-7.00 (S) De nachtwacht. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Hans van Wllligenburg. (7.30 Nws.). 8.30 Nws. 8.35 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond. (10.30 Nws.). 11.00 (S) Kees Schilpe- 14.00 (S) Anne van Egmond. (15.30 Nws.). 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) in de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30 Nws. 17.32. Lex Lammen. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Vandaag, vrijdag (8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu) 8.30 Op de man af, evange lisch kommentaar 8 35 Te Deum Lau- damus. NOS: 9.00 Vijf doden in Gods naam. dokum. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind? 10.15 Duidelijke taal. 10.30 NOS-Jazz- portret: Lester Young. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. De stem van de sprekende minderheid 12.30 Toerismo. OVERHEIDSVOORL.: 12.49 Uitzending voor de landbouw. 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en Nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de Groep* Linde. 14.00 Repertorium van de N05 koren en -orkesten. 15.00 Zoeklicht Of Nederland. 16.00 Nws. 16.30 Kijk óp buitenland. VPRO: 17.00 (S) Weling* lichte kringen. 17.45 SYMBIOSE. NOS Meded. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 (S|. Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruit mand. 10.03 (S) Te elfder Ure. TROS 11.03 (S) Verzoekplaten. 12.03 (S) Ne derlandstalige Top-Tien. NCRV: 13.30 (S) Pop-contact. 15.03 (S) Elpee-póp NOS: 16.03 (S) Hitmeesters. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuv 10.30 (S) Vocalise. 12 00 (S) Van Nederlands concertprodum. EO: 13.1 (S) Klanksplegel. 14.00 Nws. 14.00 (S) Klankbord. 14.20 (S) Nederlandse orge^ componisten. 14.45 (S) Woord de' waarheid. VPRO( 00.—17.00 (S) Muzie» met dit schema voor de zon dag een programmering voor, die doorgaans aanvangt om 16.00 uur en die voor de NOS eindigt om 20.30 uur. Van de noodzaak tot hergroe pering van programma's is ge bruik gemaakt opnieuw een aantal bij de Programmaraad televisie levende wensen te realiseren, zoals een betere plaats voor Sprekershoek; ver lenging van het programma Ot en hoe zit het nou met Sien; uitbreiding van de tijd voor buitenlandse werknemers; vaste plaats voor Den Haag Vandaag op elk van de drie uitzendavonden; uitbreiding van „Sesamstraat" van 1 naar 2 maal per week en een be perkte verkorting van het Stu- dio-Sport-programma. De extra sport-uitzendingen op de zondagmiddag, welke tot nu toe per jaar gemiddeld 37 keer voorkwamen, zullen worden ondergebracht in een uitzending van Studio Sport tussen 17.10 en 17.30 uur met een uitloop-mogelijkheid tot 18.00 uur. In het laatste kwar taal van 1977 zal de serie „Kij ken naar kinderen" worden herhaald na een wekelijkse af levering van „Gewest tot Ge west". Na 1 januari 1978 zal „Van Gewest tot Gewest" om de veertien dagen een aflever ing van een half uur gaan verzorgen. Vanaf het begint van het sei zoen is op de zondagmiddag geplaatst de uit dertien delen bestaande dokumentaire-serie over de geschiedenis van het christendom „De Christenen". Deze serie is een co-produktie van NOS, Granada (Enge land), ARD en ZDF (Duits land). Evenals bij „Ascent of Man" en „Civilisation" treedt in de hele serie een centrale presentator op. De NCRV komt de eer toe de eerste omroep te zijn geweest die een Opera Televisie Con cours organiseerde en er al da delijk een internationaal karak ter aan gaf. Dit concours, dat I na de voorselectie zes voorron den omvatte en zich afspeelde in het Scheveningse Circusthea ter is gisteravond gewonnen door de Poolse bas Léonard Mroz (30) die met een fraai ge- timbreerde stem en een pakken de uitbeelding twee fragmenten voordroeg uit Moessorgski's „Boris Godounow". Uit handen van niemand minder dan Elisa beth Schwarzkopf, die met haar echtgenoot Walter Legge de ju ry voor de beslissende finale was komen versterken, ontving hij als beloning de gouden tro fee, een geldprijs van 2500 gul den en de toezegging voor een engament bij de Nederlandse Opera. Wij zullen deze zanger die verbonden is aan het Natio nale Theater in Warchau dus niet alleen in tv-uitzendingen op eerste en tweede Pinkster dag maar ook binnen afzienba re tijd in onze theaters terug zien. Er hadden zich voor dit con cours 70 vokalisten uit 12 lan den aangemeld. De jury die be stond uit de Roemeense stem pe dagoge Magda Ianculescu, de Italiaan Antonio Tonini van de Milanese Scala, de Canadese te nor André Turp van Covent Garden, de Brit Michael Scott van de London Opera Society, de Duitse operaregisseur Wolf- Dieter Ludwig en Hans de Roo, intendant van de Nederlandse Opera, selecteerde 24 kandida ten die operafragmenten moes ten zingen en spelen, in décors en kostuum, met orkest en vaak met collega's in kleine partijen en zelfs met koor. Er kwamen niet minder dan 9 Nederlanders in de voorronden, waarbij voor al de tenoren op de buitenland se juryleden indruk maakten. „Het Nederlandse stemmate- riaal is goed voor zeker twee operagebouwen", zeiden Legge en Turp langs hun neus weg. Twee in ons land werkende vo kalisten die met Susa's „Trans formations" op het ogenblik een tournee door Mexico maken, konden hun prijzen niet zelf in ontvangst nemen. De tweede prijs ging namelijk naar de Amerikaanse lyrische sopraan Roberta Alexander die met twee fragmenten uit Massenets „Thais", waarin ze qua stem en vertolking werkelijk bewonde renswaardig was en er 142,5 punten mee behaalde. Haar col lega bij de Nederlandse opera, de tenor Adriaan van Liempt, kreeg van het echtpaar Sch- warzkopf-Legge zelfs een 10 voor zijn stem, maar omdat zijn uitbeelding van Max in Webers „Freischütz" nog niet rijp werd geoordeeld (heel terecht) kreeg hij met 136 punten de derde prijs. De vierde ging naar de in Duitsland werkende maar in ons land geboren Ronald Bur ger die met zijn kleine maar goed geleide tenor in Mozart en Rossini met 124 punten de vier de prijs kreeg. De gemeente Den Haag stelde een aanmoedigingsprijs in de vorm van een studiebeurs van 5000 beschikbaar voor de vo- kalist die buiten de prijzen daarvoor het meest in aanmer king zou komen. De jury wees hier eenstemmig de lyrische sopraan Anne-Marie Dur voor aan, die in Amsterdam studeert bij Lode Devos, Hans van den Hombergh en Jacqueline Jacobi maar zich nog verder moet be kwamen. Vermelding verdient verder dat Wouter Goedhart, een jonge zanger die hier deze winter en kele malen als solist te horen was, met slechts een halve punt verschil net niet in de finale viel. Er waren zeker nog vier, vijf deelnemers die met minima le verschillen buiten de finale bleven wat wel bewijst dat dit concours op een heel goed ni veau stond. J. KAS ANDER De VPRO zendt vanavond uit de film „Ossessione" van de Italiaanse regisseur Luchino Visconti, die met deze rolprent de term neorealisme introdu ceerde. Het verhaal echter is nu, 1977, niet verbijsterend door de oorspronkelijkheid er van. Maar Visconti leverde de film in 1942 af. Het gaat over een zwerver, Gino, die verliefd v wordt op de vrouw van een herbergier. Aanvankelijk wordt de liefde beantwoord en gaat het stel op het liefdespad, tot de vrouw naar haar man terug keert. Enige tijd later ontmoet Gino de herbergier en zijn vrouw opnieuw. De herbergier nodigt Gino uit; dat betekent de ondergang van de herber gier, want hij wordt door zijn vrouw en Gino vermoord. Voor de twee overblijvenden zou dit het begin kunnen zijn van een nieuw leven, maar Gino begint de vrouw te wantrouwen en gelooft niet meer zo in haar liefde. Ze krijgen een auto-on geval en Gino wordt door de politie ingerekend. De vrouw van de herbergier is bij het ongeluk om het leven gekomen. Ned. I, Nader bekeken De EO-rubriek „Nader beke ken" besteedt aandacht aan de Amerikaan Eldridge Cleaver, die afgelopen maandag voor de rechtbank verscheen voor zijn aandeel in de Black Panther-be- weging. Cleaver was een van de belangrijkste leiders. Hij loopt kans op vijf jaar celstraf, maar hij maalt er niet om, sinds hij overtuigd Christen is geworden. Voorts in dit programma aan dacht voor de „aktieweek voor vervolgde Christenen" die deze week wordt gehouden. In het kader daarvan houdt een aantal mensen de wacht voor de Russi sche ambassade in Den Haag. Het Tweede Kamerlid Knlsinga overhandigt voor de vrijlating van de baptisten-predikant Georgi Vins 50.000 handtekenin gen aan minister Max van der Stoel. Ned. 1,20.45 uur. Ellery Queen In de Ellery Queen-aflevering die de KRO vanavond uitzendt komt een uiterst vrolijke schrij ver in beeld, Edgar Manning, die de „Stompe Voorwerpen- prijs" heeft gewonnen. Wanneer de man dit nieuws aan Ellery Queen wil doorbellen, wordt hij gedood en dat betekent werk voor E.Q. Ned. II, 20.25 uur. Briefkaart Behalve de quiz brengt Bob Bouma in „Voor een briefkaart op de eerste rang" fragmenten uit de films „Seven-per-cent So lution", „Casanova" en „Het De buut" van Nouchka van Brakel met onder anderen Gerard Cox, die als speciale gast ook een prijswinnaar komt trekken uit de goede uitzendingen van een kijkersquiz. Ned. II, 21.15 uur. (Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De opzet van het NOS-programma voor het winterseizoen 1977/1978 wordt gekenmerkt door ingrijpende wijzigingen in het zendsche- ma. Het streven van alle zend gemachtigden de C-omroepen een duidelijker plaats te ge ven heeft tot resultaat gehad dat na uitvoerig overleg ook de C-omroepen een vaste avond hebben verworven. Een ingrijpende konsekwentie hiervan is dat de NOS haar zendtijd op de zondagavond (na Studio Sport) dient op te geven. Hiervoor in de plaats krijgt de NOS op de dinsdag en donderdagavond na het Journaal van half tien zendtijd terug. Dit leidt tot het gevolg dat „Den Haag Vandaag" een vaste plaats kan worden gega randeerd op 21.50 uur aanslui tend op het Journaal. De pro grammastaf van de NOS is vooralsnog van mening, dat de spreiding van in hoofdzaak in formatieve programma's van de NOS over meerdere avon den een voordeel kan zijn. Een ander gevolg is geweest dat de programmering op zondag middag opnieuw kon worden bezien. In de ons omringende landen kent men sinds jaren een volwaardige programme ring op de zondagmiddag. In Nederland was daar tot nu toe nauwelijks sprake van. Ook nu noodzaakt de schaarse zendtijd nog tot aanzienlijke beperking, maar de staf stelt RADIO/TELEVISIE leidse courant Han Peekei: „In „Heel de mens" willen wij laten zien, dat men niet alleen staat in zijn moeilijkheden". „Na de uitzending met Annette, die als kind en tienermeisje uitsluitend slaag kreeg van haar ouders en geestelijk geknakt in het huwelijk terecht kwam, kregen wij bij de vele reacties ook die van het echtpaar, dat maandenlang geen woord tegen elkaar had gezegd, juist toen aan het praten raakte en de hele nacht heeft doorge praat. Dat is belangrijker dan een cowboyfilm". Heel de mens-man bij uitstek, heeft er geen moeite mee hiervoor complimenten toe te schuiven aan de KRO, die zo nu en dan van schietgeweld afziet en kiest voor een programma, waarin de kijker voeling krijgt met mensen die door een dal zijn gegaan, maar er boven uit zijn gekomen. Dit biedt inspiratie aan allen met wie het leven het tot nu toe slecht heeft voor gehad en die nog geen licht zien dagen. Vanavond op Ned. II om 22.45 uur krijgen we te horen van Maartje van Tijn (43), die momenteel bezig is zich los te maken uit de diepste duisternis die over een leven kan vallen, slagschaduwen die als een zwaard door het hart gaan. Amsterdamse uit een Joodse vader en een moeder uit een socialistisch milieu, zat zij al als kind tot over haar oren in de ellende van de oorlog. In de jaren '30 vonden bij haar ouders thuis Duitse politieke vluchtelingen een onderkomen, die door Hitier naar het leven werden gestaan. In het .begin van de jaren '40 bestormden gewapende Duitsers hun huis. Haar vader kreeg het pistool op de borst gezet Zo met de handen omhoog werd de vader uit zijn huis, de straat en voorgoed uit het leven van Maartje gedreven. Zij hebben nooit meer iets van hem vernomen. Niet lang daarna onderging haar moeder, die verzetswerk bedreef, hetzelfde lot Nog wel bij nacht. De kinderen, onder wie Maartje, bleven alleen achter. Zij hebben tenau- wernood de volgende dag de buren durven waar schuwen. Zij zaten daar als kinderen van rond tien alleen in dat huis, beroofd van vader en moeder. Maartje kwam bij sociaal voelende men sen terecht en zag Joodse vriendjes en vriendinne tjes een voor een uit haar leven verdwijnen. Maartje heeft dit alles nooit met wie dan ook kunnen uitpraten, omdat zij na de oorlog van wie zij aanklampte te horen kreeg, dat je er het beste aan deed alles te vergeten. Zij vluchtte in een huwelijk, kreeg zeven kinderen, waarvan de oud ste doodviel uit het raam en de jongste ernstig gehandicapt ter wereld kwam. Met haar man kon zij niet over haar ellende praten. Om haar gedach ten te verzetten, besloot zij Hebreeuws te gaan studeren. Zij sloot zich hierdoor nog meer af van haar man. Maar telkens als zij op tv iets zag wat met de oorlog te maken had, wilde zij haar ellende kwijt. Daarom begon zij brieven te schrijven aan wie zij meende vertrouwen te kunnen geven. Zij kreeg geen enkele reactie terug. Haar huwelijk liep stuk. Zij leefde voort achter haar fagade. Totdat zij gehoor vond bij de fysiotherapeut, die haar dochter behandelde. Zij trouwde met hem en hij zei: „Zo vaak je over je ellendige verleden wil praten, moet je dat doen. Ik zal altijd luisteren. Ik ben er voor jou. Ik hou van jou". Han Peekei: „Zo'n uitzending vergt altijd veel voorbereiding. Als je een keer op de buis bent geweest, herkennen de mensen je van je gezicht. Ik moet de mensen er dan van overtuigen, dat ik niet kom voor een tv-uitzending, maar voor een ontmoeting, een gesprek dat hoopgevend moet zijn voor anderen. Aan zulk een gesprek op de buis gaat ontzettend veel praten vooraf en zelfs als de uitzending start, is het al lang gaande. Wij lossen geen problemen op, ik ben geen ombudsman. Wij willen de man of de vrouw in de uitzending, maar ook de kijker het gevoel geven, dat ze niet alleen staan. Dat moet uiterst omzichtig gebeuren, met handhaving van iemands allerintiemste belevenis. Daar mogen wij niet aankomen. Het enige wat een mens bezit is zijn leven, zijn verstand, zijn geest, zijn eigen achtergrond, zichzelf. Daar moet uiter mate behoedzaam mee omgesprongen worden. Als interviewer moet je vooral goed kunnen luisteren. Verder fungeer ik als het roer op de boot van hun levensverhaal. Ik stuur een beetje bij. De boot volgt haar eigen weg". Merkwaardig genoeg is dit alles wat Han Peekei betreft begonnen met een platenbon ter gelegen heid van zijn dertiende verjaardag. Bij het omzet ten daarvan in een schijf stiet hij op de toenmalig beginnende cabaretiers als Cox, Jaap Fischer, Hans van Deventer etc. Hun liedjes sloten aan bij zijn ontwakend tienergevoel. Het redacteurschap van een schoolkrant voerde hem tot interviews met deze grootheden en ook tot blijvende vried- schappen, zoals met Hans van Deventer, die hij vandaag de dag nog als zijn mentor beschouwt bij het schrijven van een cabaretkroniek, waarvan intussen de eerste dubbel-elpees al zijn versche- Han Peekei: „Ik begon ook zelf liedjes te schrijven over vriendschap, eenzaamheid en de liefde, die toen net bij mij begon te ontluiken. Ik zong er rebels of hartstochtelijk over. Ik liet vuurrode lippen rijmen op en vergelijken met verraderlijke klippen. Ik schrik me nog dood, als ik nu de teksten van eigen hand uit die jaren lees. Maar ik zong het wel op avondjes, op feesten en in café's en bij particulieren, die mij wel vijftig gulden betaalden in de tijd dat ik 1,75 zakgeld had". Deze cabaretbedrevenheid bracht hem naar de Hilversumse radio en vandaar naar Ad Langebent, voor wie hij eens een geschikt „Heel de mens"-on- derwerp had. Hij vindt het ontzaglijk belangrijk om dit werk te doen, omdat het tv is rechtstreeks in dienst van de medemens. Het is dan ook niet een uitgesproken populair programma, maar met een kijkdichtheid en een waardering, die er wezen mogen en met een diepgang, waarin men een groot geloof moet hebben om er oprecht mee te kunnen werken en doorgaan. Vergaande openhartigheid hoeft niet te worden geschuwd, zoals rijksambte naar Koos Verhulst heeft ondervonden, die on langs van gedachten wisselde over het anders-zijn van de homofiel. Koos Verhulst: „Ik heb 400 telefoontjes en brieven ontvangen, waaronder maar twee smerige en een paar van mensen, die schreven voor me te zullen bidden. Ik kreeg pas een paar grapjassen aan de telefoon, toen VPRO-radio meende een keer grap pig te moeten doen over dit programma. Maar op het deparmement, waar ik werk, moet ik de eerste negatieve reactie nog krijgen, van hoog of van laag. Het lijkt mij, dat de homofiel geïntegreerd is en dat het streven naar verdere integratie door ons wel eens discriminatie onzerzijds zou kunnen opleveren. Ook op straat word ik alleen door goedbedoelende mensen aangesproken. Als Han Peekei het mij zou vragen, kom ik zo weer in zijn programma". Deze uitspraak duidt niet op een persoonlijk suc cesje van Han Peekei, maar omschrijft de functie van Heel de mens, op een paar dissidenten na. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2