HAN PEEKEL KAN
HEEL DE MENS
NIET ZONDER
TELEVISIE VANAVOND
■JH'Hilf.M'l
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
NOS maakt op
zondagavond
ruimte voor
C-omroepen
Poolse bas
Léonard Mroz
wint Opera
Televisie Concours
Ossessione" aanzet van het neorealisme
donderdag 12 mei 1977 pagina;
NOS
18.45 Barbapapa
18.55 Journaal
EO
19.04 Kinderkrant
19.30 Het kleine huis op de prai
rie, TV-serie
20.20 Windkracht 16
20.45 Nader bekeken
21.25 Adoptie
NOS
21.35 Journaal
VPRO
21.50 Ossessione, Italiaanse
speelfilm (1942)
NOS
23.40 Politieke partijen (DS'70)
23.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.35 Toeristische tips
18.40 Politieke partijen (D'66)
18.55 Journaal
KRO
19.05 Tom Jerry, tekenfilm
19.10 Peppi en Kokki
19.25 Daar vraag je me wat
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Ellery Queen, TV-serie
21.15 Voor een briefkaart op de
eerste rang
22.05 Brandpunt
22.45 Heel de mens
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.30 Journaal
18.05 Voorpaginanieuws
18.55 Journaal
19.00 Nieuws uit Noordrijnlantf
Westfalen
19.10 Mission: impossible, TV-'s*
20.15 Hier und Heute
20.45 Tip om kwart voor negen
21.00 Journaal
21.15 Plusminus, economisch nu
gazine
22.00 Torna- TV-serie
22.45 Discussie
23.30 Journaal
DUITSLAND II
20.00 Journaal
20.30 Muziek kent geen grenz«
show
22.00 Journaal
22.15 Genade of recht?
23.00 lm Zossener Bad, TV-film
23.55 Europese judotitels
0.40 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Gedeon, tekenfilmserie
18.05 Rondomons
18.35 De zevende hemel, magab
ne
19.05 Filmpremières
19.35 Kijk uit
19.45 Journaal
20.15 Coronation Street
20.40 Panorama
21.30 Filmkfucht
21.35 Filmpremières
22.25 Journaal
NEDERLAND I
DUITSLAND
11.00 Journaal
11.05 Draaischijf
11.30 Portret van Elisabeth Mar-
quardt
12.15 De maandagsschilders, TV-
spel
13.05 Sportspiegel
13.50 Persoverzicht
14.00 Journaal
16.50 Journaal
16.55 Die Witzakademie
17.40 Het vuurrode speelgoedav
tootje, TV-serie
DUITSLAND
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM I
18.00 De Kerk vandaag: inf. over kerk
en samenleving. P.P.: 18.19 Uitz. BP.
18.30 Nws. NCRV: 18.41 Wereldpanora
ma. 18.53 Zojuist verschenen; nieuwe
boeken 19.00 (S) Leger des Heilskwar-
tier. 19.15 (S) De wereld zingt Gods lof;
verzoekprogr. van gewijde muz. 20.00
(S) Goed gestemd; zang. 20.40 Een,
twee. uit de maat; over onderwijs en
opvoeding. 21.00 Liever geen bezoek,
geen bloemen., maar daarna, doku-
ment. serie 21.20 (S) Kerkorgel-concert.
21.45 (S) Spraakmaken. 22.25 Avond
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Hier en
nu. Aansl.: Politiek weekoverz. 23.00 (S)
Rondom het woord. 23.25 (S) Jazztime.
23.55-24.00 Nws.
en komment. over zaken van kerk et
samenleving. AVRO: 10.00 AVR0's|
Sportpanorama. 20.00 Nws. 20.05 (S
Hollands Glorie, hoorspelserie. (10)
20.55 (S) Alert! Op het vlak van muziel
en maatschappij. 21.20 (S) Nederland!
Koorfestival 1977. 21.50 (S) Omroei
Orkest: klass. muz. 22.20 Aspecter
kunstrubr. NOS: 23.00 Met het oog
morgen met om 23.05 Autoverz 23^
Den Haag vandaag en 23.52 Even
spannen voor het slapen gaan: yoji
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
HILVERSUM II
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (SI
NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Postèr
20.02 (S) Soul Show. 22.02 (S) Ses)unl
jazz en blues live. 23.02 (S) Close upi
0.02 (S) De Hugo van Gelderen Showl
1 02-7.00 (S) De nachtwacht.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Hans van Wllligenburg. (7.30
Nws.). 8.30 Nws. 8.35 Gym. voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond.
(10.30 Nws.). 11.00 (S) Kees Schilpe-
14.00 (S) Anne van Egmond. (15.30
Nws.). 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) in
de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30
Nws. 17.32. Lex Lammen.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Vandaag, vrijdag (8.00 Nws. 8.11
Hier en Nu) 8.30 Op de man af, evange
lisch kommentaar 8 35 Te Deum Lau-
damus. NOS: 9.00 Vijf doden in Gods
naam. dokum. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind?
10.15 Duidelijke taal. 10.30 NOS-Jazz-
portret: Lester Young. 11.00 Nws. 11.03
Meer over minder. De stem van de
sprekende minderheid 12.30 Toerismo.
OVERHEIDSVOORL.: 12.49 Uitzending
voor de landbouw. 13.00 Nws. NCRV:
13.11 Hier en Nu. NOS: 13.30 Vonken
onder de as. 13.45 Onder de Groep*
Linde. 14.00 Repertorium van de N05
koren en -orkesten. 15.00 Zoeklicht Of
Nederland. 16.00 Nws. 16.30 Kijk óp
buitenland. VPRO: 17.00 (S) Weling*
lichte kringen. 17.45 SYMBIOSE. NOS
Meded.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 (S|.
Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruit
mand. 10.03 (S) Te elfder Ure. TROS
11.03 (S) Verzoekplaten. 12.03 (S) Ne
derlandstalige Top-Tien. NCRV: 13.30
(S) Pop-contact. 15.03 (S) Elpee-póp
NOS: 16.03 (S) Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuv
10.30 (S) Vocalise. 12 00 (S) Van
Nederlands concertprodum. EO: 13.1
(S) Klanksplegel. 14.00 Nws. 14.00 (S)
Klankbord. 14.20 (S) Nederlandse orge^
componisten. 14.45 (S) Woord de'
waarheid. VPRO( 00.—17.00 (S) Muzie»
met dit schema voor de zon
dag een programmering voor,
die doorgaans aanvangt om
16.00 uur en die voor de NOS
eindigt om 20.30 uur.
Van de noodzaak tot hergroe
pering van programma's is ge
bruik gemaakt opnieuw een
aantal bij de Programmaraad
televisie levende wensen te
realiseren, zoals een betere
plaats voor Sprekershoek; ver
lenging van het programma Ot
en hoe zit het nou met Sien;
uitbreiding van de tijd voor
buitenlandse werknemers;
vaste plaats voor Den Haag
Vandaag op elk van de drie
uitzendavonden; uitbreiding
van „Sesamstraat" van 1 naar
2 maal per week en een be
perkte verkorting van het Stu-
dio-Sport-programma.
De extra sport-uitzendingen
op de zondagmiddag, welke
tot nu toe per jaar gemiddeld
37 keer voorkwamen, zullen
worden ondergebracht in een
uitzending van Studio Sport
tussen 17.10 en 17.30 uur met
een uitloop-mogelijkheid tot
18.00 uur. In het laatste kwar
taal van 1977 zal de serie „Kij
ken naar kinderen" worden
herhaald na een wekelijkse af
levering van „Gewest tot Ge
west". Na 1 januari 1978 zal
„Van Gewest tot Gewest" om
de veertien dagen een aflever
ing van een half uur gaan
verzorgen.
Vanaf het begint van het sei
zoen is op de zondagmiddag
geplaatst de uit dertien delen
bestaande dokumentaire-serie
over de geschiedenis van het
christendom „De Christenen".
Deze serie is een co-produktie
van NOS, Granada (Enge
land), ARD en ZDF (Duits
land). Evenals bij „Ascent of
Man" en „Civilisation" treedt
in de hele serie een centrale
presentator op.
De NCRV komt de eer toe de
eerste omroep te zijn geweest
die een Opera Televisie Con
cours organiseerde en er al da
delijk een internationaal karak
ter aan gaf. Dit concours, dat
I na de voorselectie zes voorron
den omvatte en zich afspeelde
in het Scheveningse Circusthea
ter is gisteravond gewonnen
door de Poolse bas Léonard
Mroz (30) die met een fraai ge-
timbreerde stem en een pakken
de uitbeelding twee fragmenten
voordroeg uit Moessorgski's
„Boris Godounow". Uit handen
van niemand minder dan Elisa
beth Schwarzkopf, die met haar
echtgenoot Walter Legge de ju
ry voor de beslissende finale
was komen versterken, ontving
hij als beloning de gouden tro
fee, een geldprijs van 2500 gul
den en de toezegging voor een
engament bij de Nederlandse
Opera. Wij zullen deze zanger
die verbonden is aan het Natio
nale Theater in Warchau dus
niet alleen in tv-uitzendingen
op eerste en tweede Pinkster
dag maar ook binnen afzienba
re tijd in onze theaters terug
zien.
Er hadden zich voor dit con
cours 70 vokalisten uit 12 lan
den aangemeld. De jury die be
stond uit de Roemeense stem pe
dagoge Magda Ianculescu, de
Italiaan Antonio Tonini van de
Milanese Scala, de Canadese te
nor André Turp van Covent
Garden, de Brit Michael Scott
van de London Opera Society,
de Duitse operaregisseur Wolf-
Dieter Ludwig en Hans de Roo,
intendant van de Nederlandse
Opera, selecteerde 24 kandida
ten die operafragmenten moes
ten zingen en spelen, in décors
en kostuum, met orkest en vaak
met collega's in kleine partijen
en zelfs met koor. Er kwamen
niet minder dan 9 Nederlanders
in de voorronden, waarbij voor
al de tenoren op de buitenland
se juryleden indruk maakten.
„Het Nederlandse stemmate-
riaal is goed voor zeker twee
operagebouwen", zeiden Legge
en Turp langs hun neus weg.
Twee in ons land werkende vo
kalisten die met Susa's „Trans
formations" op het ogenblik een
tournee door Mexico maken,
konden hun prijzen niet zelf in
ontvangst nemen. De tweede
prijs ging namelijk naar de
Amerikaanse lyrische sopraan
Roberta Alexander die met twee
fragmenten uit Massenets
„Thais", waarin ze qua stem en
vertolking werkelijk bewonde
renswaardig was en er 142,5
punten mee behaalde. Haar col
lega bij de Nederlandse opera,
de tenor Adriaan van Liempt,
kreeg van het echtpaar Sch-
warzkopf-Legge zelfs een 10
voor zijn stem, maar omdat zijn
uitbeelding van Max in Webers
„Freischütz" nog niet rijp werd
geoordeeld (heel terecht) kreeg
hij met 136 punten de derde
prijs. De vierde ging naar de in
Duitsland werkende maar in
ons land geboren Ronald Bur
ger die met zijn kleine maar
goed geleide tenor in Mozart en
Rossini met 124 punten de vier
de prijs kreeg.
De gemeente Den Haag stelde
een aanmoedigingsprijs in de
vorm van een studiebeurs van
5000 beschikbaar voor de vo-
kalist die buiten de prijzen
daarvoor het meest in aanmer
king zou komen. De jury wees
hier eenstemmig de lyrische
sopraan Anne-Marie Dur voor
aan, die in Amsterdam studeert
bij Lode Devos, Hans van den
Hombergh en Jacqueline Jacobi
maar zich nog verder moet be
kwamen.
Vermelding verdient verder dat
Wouter Goedhart, een jonge
zanger die hier deze winter en
kele malen als solist te horen
was, met slechts een halve punt
verschil net niet in de finale
viel. Er waren zeker nog vier,
vijf deelnemers die met minima
le verschillen buiten de finale
bleven wat wel bewijst dat dit
concours op een heel goed ni
veau stond.
J. KAS ANDER
De VPRO zendt vanavond uit
de film „Ossessione" van de
Italiaanse regisseur Luchino
Visconti, die met deze rolprent
de term neorealisme introdu
ceerde. Het verhaal echter is
nu, 1977, niet verbijsterend
door de oorspronkelijkheid er
van. Maar Visconti leverde de
film in 1942 af. Het gaat over
een zwerver, Gino, die verliefd
v wordt op de vrouw van een
herbergier. Aanvankelijk wordt
de liefde beantwoord en gaat
het stel op het liefdespad, tot
de vrouw naar haar man terug
keert. Enige tijd later ontmoet
Gino de herbergier en zijn
vrouw opnieuw. De herbergier
nodigt Gino uit; dat betekent
de ondergang van de herber
gier, want hij wordt door zijn
vrouw en Gino vermoord. Voor
de twee overblijvenden zou dit
het begin kunnen zijn van een
nieuw leven, maar Gino begint
de vrouw te wantrouwen en
gelooft niet meer zo in haar
liefde. Ze krijgen een auto-on
geval en Gino wordt door de
politie ingerekend. De vrouw
van de herbergier is bij het
ongeluk om het leven gekomen.
Ned. I,
Nader bekeken
De EO-rubriek „Nader beke
ken" besteedt aandacht aan de
Amerikaan Eldridge Cleaver,
die afgelopen maandag voor de
rechtbank verscheen voor zijn
aandeel in de Black Panther-be-
weging. Cleaver was een van de
belangrijkste leiders. Hij loopt
kans op vijf jaar celstraf, maar
hij maalt er niet om, sinds hij
overtuigd Christen is geworden.
Voorts in dit programma aan
dacht voor de „aktieweek voor
vervolgde Christenen" die deze
week wordt gehouden. In het
kader daarvan houdt een aantal
mensen de wacht voor de Russi
sche ambassade in Den Haag.
Het Tweede Kamerlid Knlsinga
overhandigt voor de vrijlating
van de baptisten-predikant
Georgi Vins 50.000 handtekenin
gen aan minister Max van der
Stoel.
Ned. 1,20.45 uur.
Ellery Queen
In de Ellery Queen-aflevering
die de KRO vanavond uitzendt
komt een uiterst vrolijke schrij
ver in beeld, Edgar Manning,
die de „Stompe Voorwerpen-
prijs" heeft gewonnen. Wanneer
de man dit nieuws aan Ellery
Queen wil doorbellen, wordt hij
gedood en dat betekent werk
voor E.Q.
Ned. II, 20.25 uur.
Briefkaart
Behalve de quiz brengt Bob
Bouma in „Voor een briefkaart
op de eerste rang" fragmenten
uit de films „Seven-per-cent So
lution", „Casanova" en „Het De
buut" van Nouchka van Brakel
met onder anderen Gerard Cox,
die als speciale gast ook een
prijswinnaar komt trekken uit
de goede uitzendingen van een
kijkersquiz.
Ned. II, 21.15 uur.
(Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De opzet van
het NOS-programma voor het
winterseizoen 1977/1978 wordt
gekenmerkt door ingrijpende
wijzigingen in het zendsche-
ma. Het streven van alle zend
gemachtigden de C-omroepen
een duidelijker plaats te ge
ven heeft tot resultaat gehad
dat na uitvoerig overleg ook
de C-omroepen een vaste
avond hebben verworven.
Een ingrijpende konsekwentie
hiervan is dat de NOS haar
zendtijd op de zondagavond
(na Studio Sport) dient op te
geven. Hiervoor in de plaats
krijgt de NOS op de dinsdag
en donderdagavond na het
Journaal van half tien zendtijd
terug. Dit leidt tot het gevolg
dat „Den Haag Vandaag" een
vaste plaats kan worden gega
randeerd op 21.50 uur aanslui
tend op het Journaal. De pro
grammastaf van de NOS is
vooralsnog van mening, dat de
spreiding van in hoofdzaak in
formatieve programma's van
de NOS over meerdere avon
den een voordeel kan zijn. Een
ander gevolg is geweest dat de
programmering op zondag
middag opnieuw kon worden
bezien. In de ons omringende
landen kent men sinds jaren
een volwaardige programme
ring op de zondagmiddag. In
Nederland was daar tot nu toe
nauwelijks sprake van. Ook
nu noodzaakt de schaarse
zendtijd nog tot aanzienlijke
beperking, maar de staf stelt
RADIO/TELEVISIE leidse courant
Han Peekei: „In „Heel de mens"
willen wij laten zien, dat men niet
alleen staat in zijn moeilijkheden".
„Na de uitzending met Annette, die als kind en
tienermeisje uitsluitend slaag kreeg van haar
ouders en geestelijk geknakt in het huwelijk
terecht kwam, kregen wij bij de vele reacties ook
die van het echtpaar, dat maandenlang geen
woord tegen elkaar had gezegd, juist toen aan
het praten raakte en de hele nacht heeft doorge
praat. Dat is belangrijker dan een cowboyfilm".
Heel de mens-man bij uitstek, heeft er geen moeite
mee hiervoor complimenten toe te schuiven aan
de KRO, die zo nu en dan van schietgeweld afziet
en kiest voor een programma, waarin de kijker
voeling krijgt met mensen die door een dal zijn
gegaan, maar er boven uit zijn gekomen. Dit biedt
inspiratie aan allen met wie het leven het tot nu
toe slecht heeft voor gehad en die nog geen licht
zien dagen.
Vanavond op Ned. II om 22.45 uur krijgen we te
horen van Maartje van Tijn (43), die momenteel
bezig is zich los te maken uit de diepste duisternis
die over een leven kan vallen, slagschaduwen die
als een zwaard door het hart gaan. Amsterdamse
uit een Joodse vader en een moeder uit een
socialistisch milieu, zat zij al als kind tot over haar
oren in de ellende van de oorlog. In de jaren '30
vonden bij haar ouders thuis Duitse politieke
vluchtelingen een onderkomen, die door Hitier
naar het leven werden gestaan. In het .begin van
de jaren '40 bestormden gewapende Duitsers hun
huis. Haar vader kreeg het pistool op de borst
gezet Zo met de handen omhoog werd de vader
uit zijn huis, de straat en voorgoed uit het leven
van Maartje gedreven. Zij hebben nooit meer iets
van hem vernomen. Niet lang daarna onderging
haar moeder, die verzetswerk bedreef, hetzelfde
lot Nog wel bij nacht. De kinderen, onder wie
Maartje, bleven alleen achter. Zij hebben tenau-
wernood de volgende dag de buren durven waar
schuwen. Zij zaten daar als kinderen van rond
tien alleen in dat huis, beroofd van vader en
moeder. Maartje kwam bij sociaal voelende men
sen terecht en zag Joodse vriendjes en vriendinne
tjes een voor een uit haar leven verdwijnen.
Maartje heeft dit alles nooit met wie dan ook
kunnen uitpraten, omdat zij na de oorlog van wie
zij aanklampte te horen kreeg, dat je er het beste
aan deed alles te vergeten. Zij vluchtte in een
huwelijk, kreeg zeven kinderen, waarvan de oud
ste doodviel uit het raam en de jongste ernstig
gehandicapt ter wereld kwam. Met haar man kon
zij niet over haar ellende praten. Om haar gedach
ten te verzetten, besloot zij Hebreeuws te gaan
studeren. Zij sloot zich hierdoor nog meer af van
haar man. Maar telkens als zij op tv iets zag wat
met de oorlog te maken had, wilde zij haar ellende
kwijt. Daarom begon zij brieven te schrijven aan
wie zij meende vertrouwen te kunnen geven. Zij
kreeg geen enkele reactie terug. Haar huwelijk liep
stuk. Zij leefde voort achter haar fagade. Totdat
zij gehoor vond bij de fysiotherapeut, die haar
dochter behandelde. Zij trouwde met hem en hij
zei: „Zo vaak je over je ellendige verleden wil
praten, moet je dat doen. Ik zal altijd luisteren.
Ik ben er voor jou. Ik hou van jou".
Han Peekei: „Zo'n uitzending vergt altijd veel
voorbereiding. Als je een keer op de buis bent
geweest, herkennen de mensen je van je gezicht.
Ik moet de mensen er dan van overtuigen, dat
ik niet kom voor een tv-uitzending, maar voor een
ontmoeting, een gesprek dat hoopgevend moet zijn
voor anderen. Aan zulk een gesprek op de buis
gaat ontzettend veel praten vooraf en zelfs als de
uitzending start, is het al lang gaande. Wij lossen
geen problemen op, ik ben geen ombudsman. Wij
willen de man of de vrouw in de uitzending, maar
ook de kijker het gevoel geven, dat ze niet alleen
staan. Dat moet uiterst omzichtig gebeuren, met
handhaving van iemands allerintiemste belevenis.
Daar mogen wij niet aankomen. Het enige wat een
mens bezit is zijn leven, zijn verstand, zijn geest,
zijn eigen achtergrond, zichzelf. Daar moet uiter
mate behoedzaam mee omgesprongen worden. Als
interviewer moet je vooral goed kunnen luisteren.
Verder fungeer ik als het roer op de boot van
hun levensverhaal. Ik stuur een beetje bij. De boot
volgt haar eigen weg".
Merkwaardig genoeg is dit alles wat Han Peekei
betreft begonnen met een platenbon ter gelegen
heid van zijn dertiende verjaardag. Bij het omzet
ten daarvan in een schijf stiet hij op de toenmalig
beginnende cabaretiers als Cox, Jaap Fischer,
Hans van Deventer etc. Hun liedjes sloten aan bij
zijn ontwakend tienergevoel. Het redacteurschap
van een schoolkrant voerde hem tot interviews
met deze grootheden en ook tot blijvende vried-
schappen, zoals met Hans van Deventer, die hij
vandaag de dag nog als zijn mentor beschouwt
bij het schrijven van een cabaretkroniek, waarvan
intussen de eerste dubbel-elpees al zijn versche-
Han Peekei: „Ik begon ook zelf liedjes te schrijven
over vriendschap, eenzaamheid en de liefde, die
toen net bij mij begon te ontluiken. Ik zong er
rebels of hartstochtelijk over. Ik liet vuurrode
lippen rijmen op en vergelijken met verraderlijke
klippen. Ik schrik me nog dood, als ik nu de
teksten van eigen hand uit die jaren lees. Maar
ik zong het wel op avondjes, op feesten en in café's
en bij particulieren, die mij wel vijftig gulden
betaalden in de tijd dat ik 1,75 zakgeld had".
Deze cabaretbedrevenheid bracht hem naar de
Hilversumse radio en vandaar naar Ad Langebent,
voor wie hij eens een geschikt „Heel de mens"-on-
derwerp had. Hij vindt het ontzaglijk belangrijk
om dit werk te doen, omdat het tv is rechtstreeks
in dienst van de medemens. Het is dan ook niet
een uitgesproken populair programma, maar met
een kijkdichtheid en een waardering, die er wezen
mogen en met een diepgang, waarin men een groot
geloof moet hebben om er oprecht mee te kunnen
werken en doorgaan. Vergaande openhartigheid
hoeft niet te worden geschuwd, zoals rijksambte
naar Koos Verhulst heeft ondervonden, die on
langs van gedachten wisselde over het anders-zijn
van de homofiel.
Koos Verhulst: „Ik heb 400 telefoontjes en brieven
ontvangen, waaronder maar twee smerige en een
paar van mensen, die schreven voor me te zullen
bidden. Ik kreeg pas een paar grapjassen aan de
telefoon, toen VPRO-radio meende een keer grap
pig te moeten doen over dit programma. Maar op
het deparmement, waar ik werk, moet ik de eerste
negatieve reactie nog krijgen, van hoog of van
laag. Het lijkt mij, dat de homofiel geïntegreerd
is en dat het streven naar verdere integratie door
ons wel eens discriminatie onzerzijds zou kunnen
opleveren. Ook op straat word ik alleen door
goedbedoelende mensen aangesproken. Als Han
Peekei het mij zou vragen, kom ik zo weer in zijn
programma".
Deze uitspraak duidt niet op een persoonlijk suc
cesje van Han Peekei, maar omschrijft de functie
van Heel de mens, op een paar dissidenten na.
TON OLIEMULLER