Veel lawaai en zeeslag
Chez Kok
En verder
Zuid-Amerikaans
improviseren op
trommel en fluit
Monster met
een knipoog
DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN
Sfeervolle
eenvoud
in
vroeger
veerhuis
Bezeten Andrzei Zulowski
over onmogelijke liefde
LEIDEN Daar waar eens in
een ver verleden de trekboot
van Katwijk naar Leiden zijn
eindbestemming kende, is
sinds enkele weken de bistro-
steakhouse Cbez Kok geves
tigd. Cbez Kok is voor Leidse
begrippen geen onbekend eta
blissement, want nog een Jaar
geleden was Cbez Kok een
florerende bistro aan de
Nieuwsteeg. Ruimtegebrek
noopte cbet-kok en iegenaar
Kok Holverda echter om bet
pand aan de Nieuwsteeg te
verlaten en om te zien naar
een ander onderkomen waar
zijn restaurant meer tot zijn
recht zou kunnen komen.
Negen maanden hadden Kok
Holverda en zijn medewerkers
nodig om het hoekhuis Rem-
brandtstraat/Noordeinde om
te vormen tot een bistro, dat
qua inrichting en eetgewoon
ten uniek in Leiden genoemd
mag worden. Niet zozeer de
aparte sfeer, die Kok Holverda
en zijn mensen hebben gescha
pen in het pand maar vooral
het feit dat de klanten van
deze bistro tot twaalf uur 's
avonds een bereidwillige kok
achter de houtskoolgrill aan
treffen is een voor het Leidse
uitgaansleven ongewoon gege
ven. Dat is een van de toena
deringspogingen, die Kok Hol
verda doet tot de Leidenaars".
Oké, buitenshuis eten is nog
geen alledaagse gewoonte,
maar laten wij proberen, dat
met onze openingstijden en
prijzen te doorbreken", zegt
Kok Holerda.
Na "vier weken Chez Kok aan
het Noordeinde kan gezegd
worden dat Kok Holverda een
geslaagde poging heeft onder
nomen Ondanks het feit dat
deze bistro met zijn toch wel
goedkope inrichting een aan
trekkelijke sfeer uitademt,
vermeldt de menukaart slechts
„populaire" prijzen. Voor een
koud voorgerecht hoeft men
niet meer dan vijf gulden neer
te tellen. En daar krijgt men
dan een heerlijke huispaté of
meloen met rode port voor
voorgeschoteld. Prefereert de
klant soep, dan hoeft hij maar
4,50 gulden uit te geven. Voor
degenen, die een culinaire ver
kenning bij Chez Kok laat be
ginnen met een warm voorge
recht lijken de slakken met
knoflooknootjes in kruidenbo
ter een voor de hand liggende
keus. Op zijn rekening prijkt
dan het bedrag van 7,50 gul-
Duel van monsters.
STUDIO L'import c'est d'aimer (18) met Romy Schneider en
Claude Depuis. Regie: Andrzei Zulowski
De grote open Keuken is het middelpunt van Chez Kok
den. Voor het hoofdgerecht
kan men kiezen uit een grote
verscheidenheid aan vleesge
rechten, die in prijs variëren
van acht tot drieëntwintig gul
den. Oftewel van een Chili
Con Game met slaggarnituur
tot een Tournedos Favourite.
Ook met grote eters heeft Kok
Holverda rekening gehouden,
want behalve de uitstekend
bereide vleesoorten kan de
klant kiezen uit een veelheid
aan verse groenten. Voor een
nagerecht hoeft men tenslotte
niet meer dan 4,50 gulden uit
te geven. Men krijgt daarvoor
heerlijk roomijs met vruchten
geserveerd. Voor de meer
avontuurlijk aangelegde eter
lijkt een Coffée Royale een
ideale keuze. Een door barkee
per Jacqus zelf samengesteld
nagerecht, dat door de inbreng
van Franse pernod en Crème
de Menthe een verrukkelijk
slot van een avondje buitens
huis eten betekent
Voor de wijnliefhebber biedt
Chez Kok een grote verschei
denheid aan wijnen Voor de
minder geoefende wijndrinker
staat er een huiswijn van 7,50
gulden op de wijn kaart, maar
een echte vinofiel zal bijzon
der snel kiezen voor een Cru
Bourgeois Superieur van 30
gulden. Voor degenen, die een
minder kostbare wijnsoort op
prijs stellen is er een heerlijke
Bordeau-wijn uit 1974 voor de
prijs van 15 gulden. Ook op
het gebied van witte wijnsoor
ten biedt Chez Kok een ruime
keus. Aanbevelenswaardig is
de Chablis Premier Crü, die
voor 32,50 van eigenaar ver
wisseld.
De houtskoolgrill was twee
jaar geleden voor Leiden een
primeur. De open keuken
vormt het middelpunt in Lei
den's nieuwste restaurant. Het
typeert tegelijktijd de gemoe
delijke sfeer van bistro Chez
Kok, dat qua inrichting vrij
eenvoudig is gehouden. Een
voud is misschien wel een van
de kenmerkendste eigenschap
pen van Kok Holverda, die
gedurende negen maanden
zelf het pand aan de Rem
brandstraat ombouwde tot bi
stro/steakhouse. Het feit, dat
tot tweemaal toe de bar werd
afgebroken omdat deze niet
voldeed aan de eisen van Kok
Holverda bewijst, dat hij een
geheel eigen sfeer heeft willen
creëren in dit oude veerhuis.
Een antiek fornuis die de nos
talgisch sfeer bij Chez Kok
slechts benadrukken.
9 LIDO I Battle of Midway (14) met Charlton Heston en James
Coburn. Regie: Jack Smight.
De film "Earthquake" toonde
de mogelijkheden aan van
Sensurround, de nieuwe vin-
SLAGWERK-WORKSHOP IN LAK-THEATER
LEIDEN „Iedereen, studenten of niet-
studenten, m uzi kalen of „nietskunners"
kan aan muziek doen in de slagwerk
(percussie)-workshop van het LAK-thea-
ter", zegt Fred Cohen, muzikaal leider van
de workshop die, bij voldoende belang
stelling, vanaf september op de LAK-zol-
der (Levendaal 150) zal worden gehouden.
Ritmisch improviseren op een zeer uiteen
lopende hoeveelheid instrumenten, of het
nu de waardige „Grote Trom" is of een
fluitje van één cent.
Om de belangstelling te peilen zullen er
in mei vier „try outs (uitprobeersels)
worden gehouden, die de deelnemers niets
zullen kosten. Het is echter niet de eerste
keer dat er een dergelijke „try out" wordt
gehouden. Het afgelopen jaar werden er
met grote tussenpozen en wisselend succes
al drie gehouden.
Try Outs
Het idee voor een slagwerk-workshop ont
wikkelde Fred Cohen samen met de conga
(hoge Zuidamerikaanse trom) speler Benno
Boerters. Fred Cohen: „Ik ontmoette Ben
no, Boeters ongeveer een jaar geleden in
café „De Marepoort" daar kwamen we aan
de praat. Benno had contacten met het
LAK en was bezig met een algemeen im
provisatiegroepje, en ik hield me bezig op
het conservatroium van Den Haag (Fred
Cohen is bijna afgestudeerd slagwerker op
het conservatorium) met Zuidamerikaanse
ritmes. Benno kwam een paar keer thuis
langs en zo ontstond het idee om een
percussie-workshop op de LAK-zolder te
beginnen,"
De eerste try out werd een feit rond de
jaarwisseling. Ongelukkig genoeg kon
Fred Cohen op die vrijdagavond niet (door
een schnabbel) en die try-out ging enigs
zins de mist in. De tweede, in februari
wordt (met Fred Cohen) een succes. „We
hebben die avond heel leuk met een aantal
mensen zitten improviseren", aldus Fred
Cohen. De derde avond werd een flop door
gebrek aan belangstelling, maar dat hangt
waarschijnlijk samen met het feit dat de
avond op een zondag werd georganiseerd.
„We hebben toen besloten het voortaan op
Zuid Amerika
„We willen beginnen met Zuidamerikaans
slagwerk omdat dat het meest geschikt is",
zegt Fred Cohen die zelf over een behoor
lijke hoeveelheid van dat slagwerk be
schikt dat hij ter beschikking stelt op de
avonden van de work-shop. Afrikaanse en
Zuidamerikaanse trommels (conga's en
bongo's), ratels, bellen, maraca's, kleppers,
fluitjes, claves (houten stokjes), wood
blocks, bekkens, cabasa's en zo meer zul
len de ingrediënten vormen voor de swin
gende Zuidamerikaanse ritme's. Ook kun
nen de deelnemers eigen instrumenten
meenemen. Het ervoor zorgen dat de zaak
niet uit de hand loopt is, Fred Cohen (die
ook leraar op de muziekschool in Leider
dorp is) wel toevertrouwd.
„We gaan goed improviseren en we doen
dat voorlopig uit een strakke vierkwarts
maat. De discipline moeten de deelnemers
zich overigens zelf opleggen. Het gaat er
ook niet om de mensen die meedoen te
leren drummen of zo iets, we gaan eerst
eens eenvoudige dingetjes perfect spelen,
we laten de deelnemers de verschillende
mogelijkheden van het instrument vinden
en benutten (een gong kun je bijvoorbeeld
op een heleboel verschillende manieren
aanslaan). Ook goed luisteren is erg be
langrijk, iemand kan heel wat voldoening
putten uit een avondje alleen maar luiste
ren. De mensen hoeven ook helemaal niet
muzikaal te zijn, het is volgens mij zelfs
een voordeel als je onbevangen tegenover
muziek staat. Het collectief is erg belang
rijk. Als allesgoed loopt willen we later
overgaan naar de gewone, niet swingende
improvisatie".
De kosteloze try-outs worden gehouden op
9, 16, 23, en 30 mei. (Maandagavond), aan
vang 20.30 uur op de LAK-zolder. Mocht
er voldoende belangstelling zijn (minimaal
15 deelnemers), dan wordt de slagwerk-
workshop ingepast in het LAK-programma
voor het nieuwe seizoen en draait de cur
sus het gehele jaar. Het cursusgeld ligt
laag: 40 voor het hele seizoen., (Eén
avond per week). „We hopen in ieder geval
op veel animo van alle kanten", aldus Fred
Cohen. Voor nadere inlichtingen: Benno
Boeters, Oude Vest 109 a, Leiden, telefoon
124317 en Fred Cohen, Koddesteeg 40,
Leiden, telefoon 120009.
FRANK BUURMAN
ding waardoor de bioscoopbe
zoeker geluidstrillingen kan
waarnemen. Opvolger "Battle
of Midway" toont de beper
kingen van dit geluidssys
teem. Nadat onder de oude
archief-opnamen tussen de be
gintitels door de Sensurround-
speakers op volle kracht heb
ben gewerkt valt een verlam
mende, matte stilte over de
film als regisseur Jack
Smight laat zien wat er alle
maal aan de zeeslag, die de
oorlog in de Stille Oceaan be
sliste voorafging.
Bekende acteurs met bekende
gezichten onder een officier
spet spelen even een klein rol
letje. Robert Mitchum, zei
daarvan nog vorige week "Ze
boden me een rol aan, maar
ik weigerde toen ik hoorde dat
het tien draaiweken waren.
Toen boden ze me de rol van
Admiral William Halsey aan.
Ik vroeg: hoe lang? Ze zeiden:
één dag. En ik zei weer: Je
hebt me". Mitchumis nu te
zien met huiduitslag in een
hospitaalbed in twee scènes.
Dat het publiek deze werkwij
ze ook niet ontgaat bleek gis
teravond duidelijk toen Ed
Nelson Dr. Rossi uit "Pey
ton place" even als een
veiligheidsofficier om de hoek
kwam kijken in één scenetje
en de toeschouwers hem her
kennend in hartelijk gelach
uitbarstten.
Na een uur geconfereer over
de te volgen taktiek in het
Amerikaans en het Japans
brandt dan eindelijk de strijd
los, een zeeslag die zoals nu
duidelijk blijkt in de lucht
werd uitgevochten. Brullende
vliegtuigmotoren en explosies
waarvan je de luchtdruk let
terlijk voelt volgen elkaar dan
dank zij sensurround snel op,
terwijl je naar een mengsel
van opgeblazen journaalopna
men en ensceneringen van
luchtgevechten zit te kijken.
De illusie "dat je er in zit"
wordt verstoord door de
speelscènes met dialoog omdat
het daverende geluid dan plot
seling helemaal wegvalt
Het is voor de acteurs in dat
laatste uur ondoenlijk om ook
maar enigszins "uit de verf' te
komen. Zij gaan ten onder in
het kabaal, dat losbreekt zo
dra zij niet in beeld zijn.
"Battle of Midway" bewijst
dat Sensurround de beelden 'n
extra dimensie kan geven. Het
aanhoudend gerommel van de
aarde in "Earthquake" was
echter beangstigender, dan het
zo nu en dan ineens op volle
kracht losbarstende oorlogsge
weld. MILO
Een grijsgeverfde Henry Fonda is een van de bekende
gezichten
LUXOR Reis naar het middelste der aarde (14) met Peter
Cushing en Caroline Munro.
Edgar Rice Burroughs heeft niet alleen Tarzan-verhalen ge
schreven. Evenals H. G. Wells met „The time machine" en
Edgar Wallace met „The lost world" begaf hij zich in de
pre-historie met „At the earth's core". Regisseur Kevin Connor,
die zich aan de verfilming waagde, wist niets anders te doen
dan er één grote grap van te maken met als komische noot
de anders in het griezelgenre zo serieuse Peter Cushing als
een onverstoorbare dwaze professor.
Cushing heeft een supergraafmachine uitgevonden, gefinancierd
door z'n oud-leerling Doug McClure. Bij een „proefboring"
raken ze de richting kwijt en belanden in het middelpunt der
aarde, waar de Engelssprekende bevolking wordt onderdrukt
door vreemde vogels als de Mahars, die een legertje punthoofdi-
ge Sagoths zo weggelopen van de apenplaneet in dienst
hebben als „babariba"-knorrende slavendrijvers. Voeg daarbij
nog wat knipogende bordpapieren monsters, wat vleesetende
planten en een flinke stroom lava, dan hebben de mannen van
de afdeling speciale effecten aardig wat werk gehad aan dit
filmpje, dat eigenlijk best voor alle leeftijden gekeurd had
kunnen worden.
Want echt griezelig wordt het nooit, soms op een na'ieve manier
wel gek. Tussen alle knipogende, vuurspuwende en onverstaan
baar kakelende monsters loopt ook nog de Welgevormde Caroli
ne Munro rond als een onderaardse prinses voor diegenen, die
het meer op vrouwelijk dan op monsterlijk schoon hebben
voorzien. MILO
Andrzei Zulowski is een Pool,
die in eigen land twee films
maakte en daarna in Fran
krijk de kans kreeg om "L'im-
portant c'est d'aimer' te reali
seren. Ook zonder deze infor
matie is het overduidelijk dat
we hier met een filmmaker
uit de Poolse school te maken
hebben, want deze driehoeks
verhouding van mensen, die
maar niet werkelijk kunnen
liefhebben, heeft weer het mi
stroostige maar ook het beze
tene dat we ook zo vaak in
het werk van Wajda, Borowc-
Romy Sch
neider
Claude De-
zyk en Polanski ontmoeten.
Reeds van de eerste beelden
af, waarin de filmactrice Nadi-
ne (Romy Schneider) tijdens
opnamen door 'n alsmaar aan
wijzingen toeschreeuwende re
gisseuse op de rand van een
'zenuwinzinking wordt ge
bracht bepalen de gespannen
sfeer, die de hele film ook
in de rustiger momenten zal
gaan beheersen. Een foto
graaf, die het tafereel gades
laat wil meer van de actrice
weten en bezoekt haar in haar
grote vervallen villa, waar zij
met haar filmfoto's verzame
lende echtgenoot een plato
nisch liefdeleven heeft. Nadine
leeft met alle frustraties van
een actrice, die het nooit hele
maal haalde en nu zelfs duide
lijk op haar retour is. Om haar
te helpen „versiert" de foto
graaf voor haar een rol in een
toneelproduktie van Shakes
peare's "Richard III", maar
moet daarvoor wel met zijn
CAMERA: Cousin, cousine (14) Groeiende liefdesrelatie tussen
twee getrouwde leden van een Franse familie. Fraai getekend door
regisseur Jean Charles Tacchellax.
LIDO II: Papillon (14). Verfilming van de gelijknamige bestseller
van Henri Charrière met uitblinkende vertolkingen van Steve Mc
Queen en Dustin Hoffman. De sfeer van het boek wordt uitstekend
getekend.
LIDO III: Cabaret (18) Fascinerend tijdsbeeld van het Berlijn aan
de wieg van het Hitler-regime. Uitblinkend spel van Liza Minelli, die
ook wat cabaretnummers zingt.
TRIANON: Het ijzeren kruis (18). Ballet van geweld geregisseerd
door Sam Packinpah. Complete vernietiging van Duitse soldaten op
De Krlm in 1943.
REX: Zwoele vakantiedagen (18). Het gebruikelijke, kleffe sexwerk
van minder dan weinig niveau.
vrijheid betalen, want de geld
schieter is een oude viezerik,
die hem voor het maken van
pornografische platen inscha
kelt.
Tussen de fotograaf en Nadine
zal het nooit iets worden om
dat de echtgenoot altijd tussen
hen zal staan, ook na diens
nogal pathetische zelfmoord.
De voorstelling wordt een fias
co en de oude viezerik neemt
bloedig wraak als de fotograaf
zich walgend aan zijn ver
plichtingen wil onttrekken.
Zo op papier dus alle ingre
diënten voor 'n verschrikkelijk
melodrama, maar door Zu
lowski met zijn rusteloze ca
mera op fascinerende wijze in
beeld gebracht. Zelfs een ver
schrikkelijk acteur als de
schurk uit talloze Italiaanse
westerns, Klaus Kinski, past
nu geheel in de sfeer als 'n
overgevoelig, humeurig toneel
speler. Toch zou men het boek
"La nuit Americaine", waarop
de film gebaseerd is gelezen
moeten hebben om alle bijfi
guren juist te kunnen plaat
sen, zoals bijvoorbeeld de nu
wat vage vader van de foto
graaf en de oude vertaler, die
zich met kattebrokjes vergif
tigt MILO
ed Cohen temidden van zijn slagwerk.