mode Al van prehistorie af is er zout in de pap GRILLIGE SCHOONHEID BINNENLAND LEIDSE COURANT MAANDAG 4 APRIL 1977 PAGINA 5 Meer dan 40 vestigingen door heel Nederland Leiden: "Haarlemmerstraat 163a (donderdag-koopavond) Leidsehage: Jasmijnhof 6 (donderdag-koopavond) üJ M'n mond viel eerst van verbazing open, toen ik bij MS g Mode kwam. Zoveel verschil- O lende kleren had ik nog nooit bij elkaar gezien. En allemaal H even leuk. Ja zeker, ik slaagde 3 direkt Want die kleren van 5 MS Mode zitten perfekt Trouwens, sindsdien koop ik regelmatig bij MS Mode. Wat wil je, met zulke lage prijzen! Voor uw werk, voor thuis of vrije tijd f—i Gabardine rok van polyester/ katoen. Khaki, donkerbruin, wit 38 t/m 48. Omdat regen nou eenmaal bij ons t*. landje hoort Fijne gabardine regen- mantel van polyester/katoea Army, khaki en zwart j Hee! Zo'n fijne moderne safari-japon, j Polyester/katoenen gabardine in army en écni. Maat 36 t/m 46. j En daar draag je zo'n lekker T-shirt 1 onder. 100% katoen met lange 1 mouwen. J Onder andere army, MaatS.M.LXL Op uw best de buitenlucht ia Kamgaren mantel in marine en zwart Maat 36 t/m 48. Kortgeleden kon men in de Haagse binnenstad een won derlijk stel mensen zien lo pen: Kate en Dave Pearcey, overgekomen uit Londen om de opening bij te wonen van een Metz/Libertyzaak, waar voor ze op basis van Engelse stoffen typische kleding ont werpen. Hun creaties, bizar en apart zullen zowel in Den Haag als in Amsterdam te koop zijn. Kate en Dave be gonnen hun handel op een marktkraam in Cambden Lock in de Engelse hoofdstad. Ze trokken de aandacht en haalden pagina's in de Engel se Vogue en Harpers Bazaar. De eigenlijke ontdekking kwam door Janet Wilson, die hun modellen in haar boetiek in Beauchamp Place, Knightsbridge begon te ver kopen. Toen het balletje een maal rolde volgde een op dracht van een groot mode huis en Kate en Dave kregen Hampstead. Nu zijn ze voor de eerste maal op het conti nent (door hun contacten met Liberty), en kijken heel ver baasd als hun werk de naam „Patchwork" opgespeld kiijgt „Het is heel anders", verze kert Dave, die in een licht kleurige mousseline kaftan is gehuld. „Wij zoeken allerlei stoffen bij elkaar die een dui delijk overeenkomend, kleu renschema laten zien. Ér be staat dus een uitgesproken verband tussen stof en dessin. Bij Patchwork is het juist de grap om tegengestelde kleu ren en stoffen in één model te verwerken. Om tot een bevredigend re sultaat te komen leggen we eerst de verschillende lapjes als een legpuzzel op de grond om de juiste kleurnuances te Van markt naar modeboetiek voet aan de grond bij het exclusieve „Chic", een boe tiek in de Londense voorstad krijgen. Daarna worden ze (altijd nog op de grond) in de vorm van het model gescho ven. Elk kledingstuk is een unicum; er zijn er niet twee gelijk". „We hebben de collec tie „Feelings Created" ge noemd omdat wij willen dat het de draagster een, heel bij zonder gevoel geeft", verdui delijkt progressieve Kate, die ook in een flinterdun gewaad met punten rondloopt, boven een paar stevige laarzen. „We hebben een hekel aan massa- prodpktie. De nu zo populaire folkoristische jurken zijn ei genlijk allemaal hetzelfde. De „Damascene Pastiche" zoals het paar zijn werk noemt is dan ook veel zachter van toon, misschien omdat Dave en Kate als eerste aanzet hun creativiteit botvierden in het maken van zilveren e'n email- Ie sieraden, geinspireerd op het werk van de schilder Rap hael. *5 Vrij en blij in deze broek met vest "5 Katoenen drill in army, khaki, wit en JS CQ zwart Maat 36 t/m 46. 03 H Maak 't kompleet met zo'n safari blouse van 100% JKÊ ^5 gsrAnny"' CQ Maat 36 t/m 48. *3^ i€ pq In de pré-historie waren er geen winkels om het xo broodnodige «rat te kopen. Maar men kwam er toch wel aan, zij het met een beetje meer behelpen dan nu. Toen de mens zich aan bet einde van het oudste stenen tijdperk in vaste nederzettingen ging vestigen, kreeg hij betere eetgewoonten. Eerst scheurde hij het vlees van de jachtbuit met zijn tanden om het te verslinden, later ging hij door primitieve landbouw ook wat plantaardig voedsel tot zich nemen. Door het sterk toenemend verbruik van koolhydraten ten opzichte van eiwitten kreeg hij behoefte aan zout Vreemd genoeg hebben som- mige bereidingsprocessen of vormen van handenarbeid weinig verandering ondergaan sinds de oudheid. Zoutwinning is jarenlang op vrijwel identie ke wijze toegepast Di de bo dem van Europa kwamen hier en daar zoutlagen voor, die bijna met de hand konden worden uit gegraven. Zo'n centrum kwam voor in Hollein en Hallstatt, waar men han delsroutes heeft gevonden die al vanaf de voorhistorie moe ten hebben bestaan. Frankrijk en Zuid-Europa hadden een interessante manier gevonden om aan zout te komen. Men groef afgesloten bassins, liet daarin zeewater stromen, dat door middel van zonnewarmte verdampte, zodat het daarin opgeloste zout overbleef. Deze methodes (ook in Klein Azië en Egypte gevolgd) waren na tuurlijk voor Nederland hope loos ongeschikt. Ons land heeft geen plaatsen waar het zout voor het opscheppen ligt Verhitting Op kleine schaal werd zout gewonnen door verhitting van zeewater boven een vuurtje. Een primitief gedoe, maar men had zout...in Zeeland put te men de zilte veengronden uit tijdens de Middeleeuwen. Die grond heette toen .darink' of .derry'. Ze werd afgegraven en op stapels tot turf ge droogd. Een verbrandingsproces le verde „zel-as" op, die naar hele simpele gebouwtjes werd gebracht om, vermengd met zeewater, tot wit zout te wor den .gezoden'. Deze bewerking is te zien op een 16e eeuws anoniem schilderij, dat zich van oudsher in Zierikzee be vindt. Cornells Pronk maakte in 1745 naar dit paneel een tekening, waarvan Jan Caspar Philips weer een prent maak te. Het zat de zoutwinning echter niet mee. Waar veenaf- gravingen hadden plaatsge vonden, kwamen dbor de „zel- -neering of het „darink-delven zoals dit oudtijds in Zeeland op primitieve wijze werd gedaan. Frisgroen als planten uit vochti ger gebieden zijn cactussen nooit. Ze zien er meestal grijzig, blauw, olijfgroen uit. Om ezels en ander grazend gedierte op een afstand te houden zijn ze tot de tanden gewapendSommi ge soorten hebben stekels, die uit wollig behaarde kussentjes (areaolen) komen. Dit inplaats van bladeren. Anderen zijn be dekt met stof of hun boven grondse organen hebben een dik pelsje van haren, waar ook geen mummelende, knagende monden doorheen kunnen bre ken, terwijl de wind (die in de woestijn een orkaan kan zijn) ook geen vat heeft op de kleine huidmondjes van de cactus. (Cactaceae groeien op droge gronden, ook wel tussen rotsen en gesteenten in door waterar- moe geteisterde gebieden. Hier toe zijn ze goed uitgerust. Veel cactussen nemen een bolvorm aan, omdat de bol van alle .li chaamsdelen' de kleinste opper vlakte inneemt. Op die manier verdampen ze minder water. De cactus kan- als ze groot is- wel 3000 1. water opslaan; dit is geen overbodig hamsteren. In haar land van herkomst regent het vaak maar éénmaal per jaar (of zelfs eenmaal per drie jaar). We liswaar valt in woenstijnen die zich aansluiten bij de tropengor- del 's nachts wel wat dauw, maar een doodgewone Neder landse berk verdampt op een hete dag al 440 1. water en bij een normale temperatuur: 70 1. Het oppervlak dat voor verdam ping in aanmerking komt: het welig blad is dan echter wel veel groter dan bij de cactaceae. (Zie nenprocede toegepast (met op geloste zoutlagen), dat later werd vervangen door een va- cuumproces, waarbij onder vermindering van dampspan- ning het kookpunt wordt ver laagd. In Arc-et-Senans (Fran- krijki werd ten tijde van het neoclassicisme door een Frans architect: Claude-Nicolas Le- doux een fabriekscomplex ge projecteerd ter vervanging van de simpele zoutziederij fjes uit het verleden. De bouw be gon in 1775. Een enorm com plex was uitgezet op een cir kelvormig stuk grond. In het midden woonde de directeur; zijn huis werd geflankeerd door twee grote ziederijen. Op de omtreklijn verrezen een imponerend poortgebouw en grote hulzen waar kuipers, smeden, timmerlieden en an dere werknemers woonver trekken en een, soort gemeen schappelijke leefruimte zou den krijgen. De eerste .com mune'... Van het enorme pro ject is maar een klein deel voltooid, ondanks het feit dat Ledoux ijverig diverse pren ten van zijn „zoutstad" heeft uitgegeven. Aan de zouthan- del echter hebben enkele Ne derlandse steden grote bloei te danken gehad In de Middeleeuwen was voor namelijk Utrecht het zout-cen- trum; later verplaatste dit zich naar Dordrecht Het uit zuide lijke landen aangevoerde zee zout werd geruild tegen haring en daarna werd het gezuiverde product doorverkocht aan af nemers in het Oostzeegebied. Tegenwoordig hoeft men niet meer zo moeilijk te doen. In de supermarkt is zout .belas tingvrij' te krijgen. In tegen stelling tot eertijds, waar ac cijnzen op zout (die ook in Frankrijk niet onbekend wa- rtn) tot in 1951 hebben be staan. (Naar de catalogus „Zout op Tafel" van de heer J. R. ter Molen, eerste conservator af deling kunstnijverheid Mu seum Boymans-van Beunin- gen, Rotterdam.) Door een geperforeerde goot werd zeewater geleid en enke le malen rondgepompt. De concentratie van het naar be neden sijpelende water nam toe, bovendien bleef vaak veel van het aanwezige gips in de takken hangen. Een voordelige zaak wanneer de op deze ma nier verkregen pekel weer in een grote pan werd inge dampt. Het ging Nederland op het gebied van zout echter pas voor de wind toen men in de Achterhoek omvangrijke zout lagen ging exploiteren, die in 1886 door grondboringen wer den ontdekt op het landgoed „Twickel" bij Delden. Boekelo In 1918 begon men in het be kende Boekelo te exploreren en werd de N.V. Nederlandse Zoutindustrie opgericht. Het in de bodem verstopte zout werd opgepompt door het op ,te lossen in water, dat eerst naar beneden moest lopen. Tenslotte is in Twente eerst ihet bovengenoemde open-pan- bolvormig.) Naast petieterig kleine cactussen komen ih de natuur hele grote voor, die soms wel 20 m hoog worden. Ze zijn vaak zuilvorming met wortel stengels vlak onder het grond oppervlak (niet mr dan 2 cm diep), zodat ze schaarse regen druppels meteen kunnen opzui gen. De rotscactus van het plaatje is gefotografeerd bij Pa- saflora, Den Haag (f (f250,-). Hij meet ca. 1 m. en heeft een uitzonderlijk grillige vorm. Het lijkt of zij is gekneed uit een voegzame substantie, terwijl haar huid is bedekt met kleine knobbeltjes, waaruit de stekels komen. De vorm waarin cactussen groeien is vaak wille keurig. Zet er vijf op een rijtje en ze worden allemaal anders. Veel licht maakt bijvoorbeeld de rotscactus lang, weinig licht houdt haar dunnetjes en iel. In de winter wil zij 't koud hebben. Het is een misvatting te denken: ,de catus komt uit de hitte, zet haar dus in de winter lekker boven de centrale verwarming'. Door dit te doen verbreekt u het evenwicht tussen warmte en licht, 's Winters is er minder licht (zon!); ze heeft dan naar evenredigheid te weinig licht en te veel warmte. Met weinig wa ter op een koele plaats komt ze de winterdag hoor. Staat ze te donker en te warm, kan zich een staartje op haar hoofd vor men dat nog ziek kan worden ook. In een verloren hoek bij een raam groeit de rotscactus alle kanten op als een brok won derlijk leven dat zich inspant er maar zo excentriek mogelijk uit nering" enorme Overstromin gen. Water is van oudsher Ne derlands grootste vijand bin nen eigen grenzen geweest. Waarschijnlijk is de Sint Elisa- bethvloed van 142 te wijten aan het wroeten naar zout Vandaar dat Karei de V in 1515 deze vorm van zoutwin ning rigoureus verbood. Maar de Zeeuwen hadden de smaak van het pittige spul te pakken en lieten het zich niet meer ontnemen. Zeeuwse zoutzie- ders gingen nu ruw zeezout uit Frankrijk en het Iberisch schiereiland raffineren. Vooral in het Oostzee gebied werd dat verhandeld. Toen ons land verbitterd in de 80-jarige oor log tegen de Spanjaarden vpcht en de contacten met dit land en Portugal daardoor verslechterden, heeft men het voor elkaar gekregen het ruwe zout uit Venezuela en Curacao in Holland te krijgen. Om het te zuiveren werd het in zout water opgelost en verhit in enorme pannen, die soms meer dan 10 m middellijn had den. Smurrie kwam bovendrij ven en werd als een vlies van het oppervlak .geschept'. Een heel karwei, dat nogal wat mankracht vereiste. In die tijd keek men echter niet op een werker meer of minder. Moeilijkheden Na dit geschep kwam het we zenlijke verdampingsproces op gang en hier kreeg men te maken met moeilijkheden. Op de bodem van de pan vormde zich een keiharde laag, samen gesteld uit diverse zouten en gips, die krachtig moest wor den weggebikt omdat er an ders te veel warmte verloren ging. Deze substantie noemde men ,keet' of .panspek', wat lekkerder klinkt dan het smaakte... Wel werd het ge bruikt als zogenaamd liksteen voor vee. In de 19e eeuw was de zoutproductie zo gevorderd dat men uit een vaak kilome terslange houten stellage opge vuld met takkebossen een pri mitieve zeef vervaardigde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 5