Dreigend tekort aan volksvermakers Tijd stond stil bij tanker Torrey Canyon Wie uitzendt heeft het voor het zeggen TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG hou V V-het LJ scherm in het oog RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 4 APRIL 1977 PAGINA 2 9. We moeten nog even bijpraten over Mies Bouwman en haar onlangs door ons bespro ken biografische boek. Ogenschijnlijk bestaat er tegenspraak tussen de uitspraken in dit boek en haar houding in het publiek. In het eerste geval zegt zij van het grote vermaaks- werk af te willen, in het tweede dat het publiek niet moet denken dat zij genoeg heeft van de spelletjes in tv-shows. Nu is elke artiest binnenshuis veeal een an ders mens dan daarbuiten. Maar voor Mies gaat dat niet op. Zij onderhoudt even hartelij ke verhoudingen thuis als met haar publiek. Zij kan geen rol spelen. Zij geeft zich zoals zij is. Toen zij na de nacht van het Dorp de deur dicht smeet voor de neus van de burge meester van Blaricum viel zij niet uit haar rol, nee, zij was doodop en dat mocht de hele wereld weten, zo goed als zij bij monterheid iedereen in haar vriendelijkheid betrekt. Van gevierde actrices hoor je soms vertellen, dat zij achter de coulissen ongeremd kwalijke eigenschappen uitvieren. Niet zo Miés. Die put uit een overvloed aan meeleven en daarin laat zij elkeen delen, ook de jongens van licht, camera en kleine klus. Mies kan ook op haar stuk staan, maar dan blijkt zij bijna altijd gelijk te hebben. Mies gaar recht door zee. Daardoor valt nu juist die tegenspraak zo op. Tegen haar publiek zeggen, dat zij nog steeds plezier schept in het opblazen van zakjes, het Mies Bouwman Wil van de grote pret- leggen van letters en het naspelen van potsier- kraam af. lijke scènetjes, en in haar boek laten weten: „Wanneer je creatief bent, wil je gehoor en begrip. Ik weet niet waar ik die kan vinden in Hilversum. Ze hebben me nog steeds nodig, maar alleen met dat wat in hun grote pret- kraam te pas komt". Mies wil kennelijk van de grote pretkraam af. Ze zoekt naar gasten met meer achtergrond en ook beter publiek. Wat dit laatste betreft, schreef zij een verhel derend stuk in de speciale boekenweek-uitga ve „Even geduld aub", waarvoor vanwege het thema „Boek en tv" ook Mies haar bijdrage mocht leveren. Zij geeft daarin haar persoon lijke indrukken weer van een bezoek aan Carré op het moment dat daar het publiek zich zat te bedoen aan André van Duin. Mies: „Een suppoost bracht me binnen, bege leidde me door een ongekende hitte naar mijn plaats. Lekker voelde ik me niet Boven een boordevol deinend gat, in de wandelgangen invalidewagens en om me heen flarden zang van „Doorgaan," „Bal" en „Overal". Ik strui kelde over een oude Carré-mat, voelde drup pels op neus en bovenlip en dacht aan Nico Scheepmaker, die zei geen enkele affiniteit te willen hebben met mensen die om deze man moesten lachen. Toen riep iemand: „Ha die Mies." „Hallo", zei ik automatisch en strom pelde door, maar een ander riep ook „Mies, en toen een hele rij, een heel vak, en boven begonnen ze ook te roepen en opeens riep iedereen „Mies, Mies" en iemand klapte en iedereen klapte mee en ik kreeg die goed bedoelde dreunen op iedere bereikbaar li chaamsdeel en ze pakten mijn hand en zeiden Andrè van Duin wil naar kleinere zalen met rustiger programma's. „meid" tegen me. In die hartverwarmende, benauwende situatie bereikte ik mijn stoel, ging zitten, en dacht, terwijl de druppels op mijn gezicht in stralen naar beneden liepen: „Mijn God, dit is ook mijn publiek". We kunnen dit allemaal best plaatsen, maar het geval wil, dat André van Duin dit verhaal ook geschreven zou kunnen hebben. De vraag lijkt terecht waarom André niet is gevraagd voor een bijdrage. Net als Mies weet hij immers grote groepen kijkers te bespelen. Hij beschikt over een uitstraling die met die van Mies vergelijkbaar is. Ook André krijgt hele zalen op zijn hand en net als Mies wil hij daar een beetje af. André maakt er momen teel geen geheim van, dat hij in het komende seizoen meer voelt voor het werk in kleinere zalen met programma's in de sfeer van Sonne- veld en met weglating uit zijn teksten van dubbelzinnigheden en toespelingen op func ties en vormen van het lichaam, hetzij manne lijk of vrouwelijk. Hij wil fijnere humor voor een meer intiem publiek. En daar schijnt Mies blijkens haar geschreven mededelingen ook op te mikken. Maar dan dreigen we wel op korte termijn te komen zitten met een acuut tekort aan volksvermakers. En dan hebben we voor het vlotte werk welbeschouwd alleen nog maar Barend Barendse over. De spraakverwarring in Hilversum over de uitleg van de omroepwet kenmerkt zich door een dusdanige Babylonische allure, dat de demissionaire minister van CRM, Van Doorn, er ook niet meer uitkomt. Op deze wijze is er moeilijk te werken met de omroepwet en omdat de eventuele opvolger van deze minis ter met dezelfde complicaties dreigt te wor den geconfronteerd, heeft de huidige demis sionaire bewindsman er behoefte aan het Hilversumse tuintje aan te harken. Maar de minister vindt wel, dat de omroepen de hark ditmaal zelf moeten hanteren, want als hij dat in het verleden zelf deed bijv. door middel van een briefwisseling dan organiseerde de aangeschreven omroep on middellijk een persconferentie om iedereen die het horen wilde te laten weten, dat de minister weer aan het muggeziften was. Voor al de TROS maakt van een ministeriële mug gauw een olifant en als je die doodslaat, dan geeft dat natuurlijk wel een smeerboel. De problemen spelen nog steeds rond artikel 35 van de omroepwet, waarin staat dat iedere omroeporganisatie verplicht is haar zendtijd te gebruiken voor een volledig programma, dat in redelijke onderlinge verhouding ten minste omvat onderdelen van culturele, infor matieve, educatieve en verstrooiende aard. Maar waarin onderscheidt zich nu een cultu reel programma van om eens te noemen een verstrooiend programma? Een aan carnaval gewijde uitzending met veel heisa, gehos en Abraham moet als verstrooiend worden aan gemerkt, maar als je wijst op de folkloristi sche elementen daarin (feestneuzen, mombak kesen etc., althans gelaatsverfraaiingen met een oude staat van dienst), dan kun je het ook een culturele uitzending noemen of een educatieve. Betreden we nu even een zijpad om aan te geven langs welke wegen de Hilversumse spraakverwarring tot het volk komt. De om roepen hebben toestemming om voor reclame voor de eigen omroep beperkt zendtijd te gebruiken. Toch nam de VARA onlangs een kwartier om door Kloos de rozen-actie te laten aankondigen en Rob Out had nadien niet veel minder tijd nodig om zijn actie-Boomerang van start te doen gaan. Waren deze beide uitingen in strijd met de omroepwet? Nee, zegt Kloos, de VARA wees alleen maar op het belang van het bestaan van een principiële omroeporganisatie, waarvan het bestaan door de omroepwet wordt gegarandeerd. De VARA zou dus juist gehandeld hebben in de geest van de omroepwet. En wat zei Rob Out: „Wij hebben de leden verteld hoe ze het beste lid kunnen worden en daarmee een stuk reclame gemaakt voor de betekenis van de omroep wet". Ga daar als minister maar aanstaan, temeer waar je kunt rekenen op een 100.000-koppige demonstratie op het Binnenhof als je maatre gelen zou treffen. Of thuis een sten door de ruit. Toch behoort het tot de functie van de minister om een wet te interpreteren en de naleving ervan te controleren. Een blijkbaar onmogelijke taak. Daarom heeft de minister nu een wijziging op de omroepwet in de maak, waarin staat dat het een taak van de NOS wordt een en ander te controleren. De NOS zou elke drie maan den een lijst openbaar moeten maken met uitgezonden programma's met daarbij de kwalificaties van cultureel, informatief, edu catief of verstrooiend. Die handschoen heeft men in Hilversum niet willen laten liggen. De NOS zal een commissie samenstellen, welke commissie bij wijze van experiment aan de minister zal laten weten onder welke noemer de omroepen hun eigen uitzendingen rang schikken. Of we daarmee weg zullen raken uit de spraakverwarring en of er dan voor enige minister in de naaste toekomst geen aanlei ding meer zal zijn om op te treden? We wagen het te betwijfelen. Wijd eens een uitzending aan de Beatles. Maar wijs daarbij op de poëtische waarde van de Beatle-teksten en je kunt zo'n programma rustig aanmerken als „cultureel". Dan val je geen kijker lastig met „zware kost" en hou je tijd over om ter verstrooiing van die kijker je als omroep in luchtigheid uit te leven. Niet de minister, maar wie uitzendt heeft het voor het zeggen. NEDERLAND I DUITSLAND I Teleac 18.45 Wij en het weer, lee 6 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal 19.04 Minivoetbalshow 19.59 Bewoners van het koraalrif, documentaire 20.24 De tijd stond even stil, afl. 19 NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Operaconcours 23.00 Ja maar... afl. 4 23.10 Symbiose NOS 23.14 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 Charlie Brown, tekenfilmse rie, afl. 1 19.30 Seniorenshow NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Tussen wal en schip, tv-se- rie, afl. 3 21.15 Ombudsman 21.40 Terug naar de natuur, tv-se- rle 22.10 Achter het Nieuws 18.05 Mannetje in het oor 18.25 Kinderen van deze aarde 18.55 Journaal 19.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalqn 19.10 De zaak Hendry 19.40 De Ingewijden van Eleusls, TV-serle 20.15 Hier und Heute 20.45 Berliner Stachelschwelne, cabaret 21.00 Journaal 21.15 Monitor 22.00 Alles of niets, hobbyquiz 22.45 Balans uit Oost-Dultsland 23.30 Journaal DUITSLAND II 18.00 Journaal 18.10 Orzowel, tv-serle, afl. 13 18.40 Draaischijf 19.20 Koorzang 20.00 Journaal 20.30 Mikro-technlek 21.15 Opvoedingsproblemen 22.00 Journaal 22.15 Ullenyplegel, tv-serle, afl. 2 23.25 Wereldtitels tafeltennis 0.20 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 File, de eekhoorn 18.05 Klein, klein kleutertje 18.20 Twee kinderen in Afrika, tv-serle 18.45 Open scool 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Micro-Macro, quiz 20.50 De boot Is aan, tv-serle 21.40 Wikken en wegen 22.15 Journaal DUITSLAND 11.00 Journaal 11.05 Draaischijf 11.20 Bouwmeester Solness, tv- spel 12.50 Als de eerste mensen... 13.05 Monitor 13.50 Persoverzicht 14.00 Journaal 17.15 Journaal 17.20 Show met Evelyn Kiinecke DUITSLAND II BELGIE NEDERLANDS 15.30 Tsaar Tzaltan, tv-film HILVERSUM I EO: 18.00 (S) De Trekvogels. PP: 18.19 Uitz. van de RKPN. EO: 11.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht. 19.00 (S) Ronduit. Muz. en inform, voor jongeren. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) Gramm. muz. 20.10 (S). Een werkelijk groot Nederlander: Het leven van Con- stantijn Huygens (4). 20.30 (S) Leer mij. O Heer. Uw lijden recht betrachten. NOS: 2130 (S) Openbaar Kunstbezit. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu. Progr. met inform, en muz. voor de Antillianen in Nederl. 22.25 Bond zonder Naam. 22 30 Nws. NCRV: 22.40 Hier en nu VOO: 22.55 (S) Muz. en inform. 23.55 Nws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier en i Aansl. Makro. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19.10 Agenda. 19.15 (S) Brassband muziek. 20.00 Nws. 20.03 (S) New York Philharmonic. 21.05 (S) Klass. piano- muz. 21.35 (S) Literama. 22.27 (S) In vertrouwen, luisterspel. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktual. overz. Radio-TV. 23.20 De Van Wijnen-Hofland versie. 23.52 Even ont spannen voor het slapen gaanyoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakturebank. 18.10 (S) NOS-maal AVRO: 19.02 (S) Het stenen tijdperk 2002 Radiojourn. 2005 (S) Superclean Dreammachine. 21.02 (S) De Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radio journ. 22.05 (S) Blues, Ballads en bat. 23.02 (S) Candlelightshow -4Ï..02 Radio journ.) TROS: 1.02 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws 7.02 (S) AVRO-klok (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Mor genwijding. NOS. 9 00 Spiegel van Bel gië. AVRO: 9.30 (S) De platen keuze van Willem Strietman 10.00 Radio Lawaai- papegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf uur allerlei. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht. Verkeersmagazine. 13.25 De „Torrey Canyon", die duizenden tonnen olie verloor en waarbij vanavond wordt stilgestaan. Van de reeks „De tijd stond even stil" brengt de NCRV van avond het negentiende deel. Hierin staat de ramp met de supertanker Torrey Canyon centraal. Dit schip liep 18 maart 1967 ten gevolge van een „verregaande onachtzaamheid" van de kapitein op de rotsen van Seven Stones, zestien mijl van de Engelse zuidkust. Dui zenden tonnen ruwe olie stroomden in zee en naar de kust van Engeland. De bestrij dingsmiddelen, die geen resul taat opleverden, richtten grote re schade aan dan de olie zelf en nog steeds wordt de wereld opgeschrikt door dit soort ram pen, nog afgezien van olie die moedwillig in de oceanen wordt geloosd. Ned. 1,20.24 uur. Minivoetbal Uit het Rotterdamse sportpaleis Ahoy' komt de eerste halve fina lewedstrijd van de minivoetbals how. Het gaat vanavond tussen de teams van Noord-Nederland en de (goed getrainde) militai ren. Ned. 1,19.04 uur. Koraalrif De NCRV begint een nieuwe serie natuurfilms, waarvan de „Bewoners van het koraalrif' vanavond wordt uitgezonden. De opnamen werden gemaakt in de Rode Zee, in de buurt van de dode havenstad Suakin in Soedan. De haven werd ontoe gankelijk gemaakt door het wrak van de Umbria, een Ita liaans oorlogsschip dat er nog steeds ligt, met alle oorlogstuig nog aan boord. Ned. 1,19.59 uur. Wal en schip In de VARA-serie „Tussen wal en schip" gaat het Ben Seinen en zijn vrouw Martha niet vour de wind. De motor van de spits „Actief" is niet zo best meer en geld voor nieuwe onderdelen is er niet. Wanneer de scheepvaart boven Gent gestremd is, wil Ben buitenom, via de drukke Schel de. Het waait hard en de tocht wordt even zwaar als Martha Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. (15 30 Nws. 15.35 Radiojournaal). 17.00 Voor ons gemaakt door ons gekraakt, kinderprogr. OVERHEIDSVOORLICH TING. 17.20 Ontwikkelingshulp Neder landse Antillen. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- nerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 Klankbeeld. (9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterstanden. 11.00 Nws.) 11.59 Bericht Vastenaktie. 12^00 Vijf tellen na nu. OVERHEIDS VOORLICHTING. 12.49 Uitzending voor de landbouw. 13.00 Nws 13.11 Echo magazine. 13.40 Vreemdeling in mijn Vaders Huis", herinneringen van een missionaris. 14.00 Uit het operette- en musical album. 15.00 In de wachtkamer. 16.00 Nws. 16 03 Jacques van Kollen burg. NOS: 17.00 Het zal mijn tijd wel duren. 17.20 (S) Eurolight. 17.40 Infor matie uit de regio. 17.55 Mededelingen. Er was gisteren, op Palmzon dag, op ons scherm nogal wat „muziek om naar te kijken". 's-Middags toverde Fred Bos man ons „Le carnaval des ani- maux" van Camille Saint-Saens voor. Hij had daarbij de hulp ingeroepen van het Radio Ka merorkest onder leiding van Kenneth Montgomery (met de onmisbare pianistische mede werking van Hakon Austbo en Marina Horak) en van de mime- groep „Perspekt" uit Haarlem. Zodat er ook inderdaad wat viel te zien. Afgezien van de deelna me van die als dieren vermom de pantominespelers zag je de befaamde „Cygne" bv. gedaan door een schets-zwaan tegen de achtergrond van een toepasse lijk decor. En dat was dan weer wat anders dan de manier waar op Anna Pavlova het destijds moet hebben gedaan. Ach, het was eigenlijk best een aardige vertoning en als het een mens om de muziek te doen is, staat er altijd de grammofoonplaat nog tot zijn beschikking. 's-Avonds voer Bosman ons weer de wondere wereld van de De VARA zendt zeven tekenfilms uit met „Charlie Brown" waarvan vanavond de eerste op Ned. II om 19.04 uur: „D'r is geen tijd voor liefde, Charlie Brown". Met uitzondering van Pinkster- en Paasmaandag worden alle delen op maandagavond uitgezonden. toonkunst binnen, maar deze maal zonder verdere, opzette- lijk-visuele omslag: Ilana Vered en het Omroeporkest, gediri geerd door Hans Vonk, speelden gewoon (zij het levendig geregis seerd) de „Rhapsodie" op een thema van Paganini voor piano en orkest van Serge Rachmani- now. Wat niet wegneemt, dat je evengoed je ogen uitkeek. Al was het maar op de adembene mende handgrepen, die Ilana op het toetsenbord uitvoerde: een schilderijtje om naar te luiste ren, zogezegd. En nu ik het daar toch over heb, ook werd gisteravond uit de doeken gedaan, hoe wij, 58 mil joen Nederlanders, in de loop van de eeuwen hebben aangeke ken tegen „het wondere talent van artistieke scheppingskracht, zoals dat bij beeldende kunste naars aan de dag trad". Welnu, als het allemaal klopt zoals het werd vertoond, moeten wij dat veel eeuwen lang óf luidruchtig goed geluimd, óf „agressief' hebben gedaan. Dat laatste met name in het geval van de ab stracte kunst. Maar in de midde leeuwen bv. lachten zich de toenmalige Harry Touw en IJf Blokker zich al een rotje, zoals zij nu (volgens die tv.-serie dan) de dragers van een nieuwe kunst moeten zijn. Ik heb echter de stellige indruk dat wie wer kelijk een indruk wil krijgen van wat er op het gebied van de beeldende kunst allemaal is gepasseerd, meer dan ooit is aangewezen op dat boekje, dat iedere week weer trouwhartig door Peter van Dijk wordt aan geprezen. B;ilA'I4:M«i,'/glll VARA: (7.00 Aktualiteiten via Dingen van de Dag). 7.02 (S) Gesodemeurders. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) VARA's verzoek- plaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03 (S) LP-top 20 en de Tip-LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio. 9.00 Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S) 0e meest verkochte „klassieke tien". 13.30 (S) Koren en korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) om de kunst. 14.30 Guitariteiten. 15.00 (S) Belcantorium. Heftige discussies mochten zo op het eerste gezicht worden verwacht n.a.v. de stelling die in „Frontaal" werd bediscussieerd: „Nederland moet de ontwikke lingshulp aan Cuba stopzetten". Aan die verwachting werd ook wel in gepaste mate beant woord. Het werd o.l.v. de heren Waalkens (vóór) en Lucas van der Land (tégen) een vurig, maar toch keurig debat. Opzien barend was de omzwaai in det stemverhouding. Vóór de uitzen ding was het 28 eens, 18 oneens, 4 geen mening, nadien 38 eens, 11 oneens, 1 geen mening. Die uitslag zou zelfs sensationeel ge noemd kunnen worden, ware het niet dat wij allang weten dat die cijfers geen beslissende, laat staan wetenschappelijke waarde mag worden toegekend. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2