„Pagnoi
moeilijk
maar
leuk"
Laatste smartlap:
Passage to Marseille
Tijdschrift heeft
geen recht op tv-
en radioprogramma's
TERUGBLIK
Canpi Geraedts
(Fanny):
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE VRIJDAG
Plaat voor George en Mildred Roper uit „Man over de vloer"
fANAVONÉ
mTTOfj
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
jMBCTIl!
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURAN1
DONDERDAG 31 MAART 1977
PAGINi
0
Cangi Geraedts, in de vorige aflevering een wanhopige Fanny van ongeveer twintig jaar, vanavond een moeder
van tegen de veertig. Met links Ko van Dijk als César en rechts Jan Teulings als Panisse, die vanavond minder
te lachen heeft.
Wat de actrice Canfi Geraedts be
treft, mag van Pagnoi onmiddellijk
een nieuw stuk voor de Nederlandse
televisie worden bewerkt Wanneer
vanavond het derde en laatste deel
van Pagnols drieluik „Marius, Fan
ny en César" wordt uitgezonden,
César dus, komt voor haar een einde
aan een moeilijk maar boeiend stuk
vakwerk. „Om verscheidene rede
nen. Ik speelde Fanny in drie leef
tijdsfasen. In het eerste deel als
achttien jarige, een meisje dat voor
het eerst op een jongen uit is. Dat
probeert vanuit haar ivoren toren,
zich aanbiedt maar daar tegelijk
voor afschrikt. In de vorige aflever
ing was ik moeder en in het stuk
van vanavond ben ik tegen de veer
tig, zijn we twintig jaar verder.
Maar ik weet niet of het me lukt,
hoor. Nou ja, het lukt natuurlijk
wel, maar ik heb zo m'n jfrivege-
baartjes, van die dingen... Hoe zeg
je dat nou. Kijk, iedereen kan zeg
gen: hee wat een leuke foto van je,
terwijl je die foto zélf zou willen
verscheuren. Welke acteur zegt van
zichzelf: tjonge, wat heb ik van
avond goed gespeeld. Je twijfelt
toch altijd: alles kan beter."
Kan of wil Cangi Geraedts geen
oordeel over zichzelf vellen, over
Pagnoi niets dan goeds. „Die man is
de Herman Heyermans van Zuid-
Frankrijk. Hij is tijdloos door zijn
barokke, smeuïge manier van schrij
ven, de wijze waarop hij, net als
Tsjechow, menselijke eigenschappen
die je altijd zal tegenkomen, eruit
haalt Goed, hij is hier en daar wat
sentimenteel, maar ik houd wel van
sentimenteel. Vóór we aan dit werk
begonnen kende ik niets van Pagnoi,
had ik niet eens van hem gehoord.
Het werd een boeiende kennisma
king".
Pagnoi schreef voor het toneel de
eerste twee delen; van het derde deel
dat vanavond wordt uitgezonden,
maakte de Franse schrijver een film,
nadat was gebleken dat Marius en
Fanny kasstukken waren geworden.
Willy van Hemert, die de Fransman
voor de Nederlandse televisie be
werkte, was daardoor in zijn werk
beperkt
Cangci: „Je zou je kunnen voorstel
len dat je een televisieregistratie
maakt van een toneeluitvoering. Dat
was wat betreft de eerste twee delen
misschien mogelijk, maar niet wat
het derde deel betreft, die voor film
is gemaakt. Daarin is sprake van een
ontmoeting tussen vader (Marius) en
zoon (Césariot) in een bootje. Zoiets
is niet in een theater te doen. Daar
om is besloten alles hier in de studio
op te nemen. Of we hadden naar
Marseille moeten gaan. Maar dan is
het nog niet zo eenvoudig om scènes
op te nemen als van dat bootje."
Goed einde
„Er komt een goed einde vah Ce-
sar", beloofde Cangi zonder meteen
alles te willen verklappen. „Ik houd
van een goed einde..." De zoon die
zij verwachtte en de vorige aflever
ing kreeg, Césariot, is twintig als
Marius (gespeeld door Piet Rtimer)
die nooit meer in Marseille terug
keerde, opdaagt. Maar als hij naar
zijn vader vraagt en op onderzoek
uitgaat, komt hij erachter. De zeil
maker Panisse, gespeeld door Jan
Teulings, komt te overlijden, zodat
Fanny weer een vrije vrouw wordt.
Speelde Cangi Geraedts in het eerste
deel het 18-jarige meisje, dat pluk
kend aan haar schortje bakvisachtig
stond te doen, vanavond is zij een
volwassen vrouw. „Dat effect bereik
ik door kleding aan te passen, ander
haar, volwassener te doen. Nee, niet
door langzamer te praten. Fanny is
een temperamentvolle vrouw."
Dat Cangi Geraedts vrij gemakkelijk
een vrouw van verschillende leeftijd
kan spelen, is van haar gezicht ge
makkelijk af te lezen: het verandert
voortdurend. Alleen de ogen behou
den hun kleur: duidelijk groen.
„Klopt", wist Cangi al. „M'n moeder
noemde me klapbes".
Uiteraard helpt ook de grimetafel
een handje mee, want op straat zal
men Cangi Geraedts moeilijk her
kennen als de wanhopige Fanny.
„Trouwens, niemand herkent me uit
de tv-serie „Ieder zijn deel" als
Bea...."
Met deze druiluik is Pagnoi althans
voorlopig van de Nederlandse beeld
buis verdwenen. „Maar", aldus Ca
ngi Geraedts, r zijn meer stukken
van hem. „De vrouw van de bakker"
is een goed werk."
Misschien ziet men deze actrice in
dit werk van Pagnoi terug - met Ko
van Dijk; Cangi: „Wat werd die man
in één keer helemaal Fransman, ge
weldig" - groter is de kans dat men
deze actrice terugziet in een nieuwe
serie „Ieder zijn deel". Cangi: „De
kijkcijfers waren goed. De kans dat
die serie terugkomt is groot".
Treats
Niet meer te zien is Cangi Geraedts
in het suk „Treats", dat onder de
titel „Tracteren" zeventig keer over
al in Nederland is gespeeld, „met
Joost Prinsen, Allard van der
Scheer en ik".
Na dit stuk van Christofer Hampton
wacht Cangi nieuw werk onder regie
van Frans Marijnen, Griekse trage
dies met Cees Linnebank en vele
anderen. Cangi: „O ja, ik heb meer
grote rollen gespeeld, al ben ik niet
uit op de naam van een beroemd
heid. Half oktober beginnen we met
die tragedies in Rotterdam."
Geen actrice met allures, meer ie
mand die de toneelschool volgde -
„ach ja, die heb ik meteen maar
afgemaakt" - en prettig wil werken.
„Natuurlijk heb ik ook grotere rollen
gehad, ik ben éénendertig. Ja hoor,*
mijn leeftijd ^mag iedereen weten.
Hoe ouder, hoe fijner ik het vind."
F. J. BROMBERG
De VPRO zendt in de serie
smartlappen vanavond de laat
ste uit: „Passage tot Marseille"
met in de hoofdrol Humphrey
BOgart die de rol speelt van een
Franse journalist in de Tweede
Wereldoorlog en op foutieve
gronden - ten onrechte van
moord verdacht - op Duivelsei
land terecht komt. Hij weet te
ontsnappen met een aantal kor
nuiten en kan opnieuw deelne
men aan de strijd tegen de
Duitsers. Zijn hekel aan het
fascisme neemt ongezonde vor
men aan en als hij sterft laat
Bogart een brief aan zijn zoon
na, waarin de zoon eraan wordt
herinnerd dat Frankrijk leeft:
Vive la France. Voor de lief
hebbers van Bogart-films geen
rolprent om handewrijvend
naar uit te kijken.
Ned. I, 21.50 uur.
Running free
De EO zendt vanavond een film
uit die geheel is gewijd aan de
gospelzanger Walt Mills. Het
korps bereden politie van Am
sterdam en de bevolking van
Spakenburg werkten mee aan
de film „Running free", die de
Nederlandse titel kreeg: „Zo vrij
als een vogel". Mills wilde al
vroeg country-zanger worden en
hij kreeg in Amerika naam, on
der meer door op te treden met
Jim Reeves, Willy Nelson en an
dere bekenden uit dit wereldje
van de country-muziek.
Ned. 1,20.40 uur.
Links: Walt Mills, vanavond
in de EO-film „Running
free".
Rechts: Humphrey Bogart
speelt de rol van Franse
journalist in „Passage to
Marseille", de laatste smart
lap van de VPRO.
Bijbel in?
Wilde achtervolging in „Dunderklumpen".
Tien jaar geleden waren in ons
land drie of vier evangelische
boekwinkels; het zijn er nu al
meer dan tachtig, met als best
verkochte boek de bijbel. „Is de
bijbel in?" is de titel van een
filmimpressie die de EO van
avond uitzendt
Ned. I, 21.10 uur.
Dunderklumpen
Dunderklumpen en de poppen
waren aan het dansen en zingen
in het pratende en swingende
huis, toen Een-Oog hen vond.
Hij heeft het huis in brand ge
stoken, maar leeuwtje leeuw
heeft de brand geblust en iede
reen gered. Een-Oog heeft nog
steeds het schatkist je én een
heel boos plan. Gelukkig is er
de fee Bloemhaar en het arme
vrouwtje Elvira Fattigan, die
heel mooi kan zingen. Zij helpen
Dunderklumpen, Jens en de
poppenvrienden. Dat is erg hard
nodig, want Een-Oog doet iets
heel gemeens met beertje Pellig-
nillot
Ned. II, 19.20 uur.
Straatsburg In de strijd van een Nederlands
programmatijdschrift tegen de wetgeving ter
reglementering van de openbaarheid van ra
dio- en televisieprogramma's in de pers heeft
het ministerscomité van de Raad van Europa
een bezwaar, op het gebied van mensenrechten
afgewezen.
De garanties voor de persvrijheid gelden vol
gens de Raad van het Europa niet voor de
publikatie van radio- en televisieprogramma's.
De Nederlandse uitgeverij „De geïllustreerde
pers n.v." had in september 1971 de Europese
commissie voor de mensenrechten in Straats
burg gevraagd tussenbeide te komen, omdat de
Nederlandse wetgever de uitgeverij verbood
volledige informaties over radio- en televisie
programma's te publiceren. De uitgeverij vond
dat zij gediscrimineerd werd ten opzichte van'
radiobladen en andere persondernemingen, die
niets met deze beperkingen te maken hebben.
De Europese commissie voor de mensenrechten
is tot de conclusie gekomen, dat in artikel 10
van de conventie voor mensenrechten over de
persvrijheid staat, dat „commerciële belangen
van bepaalde kranten of bladen niet verdedigd
worden". De Raad van Europa heeft deze
mening overgenomen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - Van het VARA-Dan-
sorkest is een langspeelplaat versche
nen getiteld „Muziek uit Studio I,
that was the music that was". Op
deze plaat speelt bet VARA-Dansor-
kest onder leiding can Charlie Neder-
pelt nummers in oude stijl.
Het eerste exemplaar van „Muziek uit
Studio I" zal tijdens de opnamen van
het gelijknamige wekelijkse VAR A-ra
dioprogramma op zaterdag 2 april a.s.
door Joop Koopman worden uitge
reikt aan George en Mildred Roper,
de benedenburen uit de bekende tv-se-
rie „Man over de vloer". George en
Mildred Roper (Brian Murphy en
Yootha Joyce) komen speciaal voor de
gelegenheid naar de studio om deze
grammofoonplaat in ontvangst te ne
men. Aan de opname zaterdag 2 april
a.s. wordt, behalve uiteraard door het
Vara-Dansorkest, ook meegewerkt
door de beroemde trompettist Eddy
Calvert, de Engelse vocaliste Tammy
Jones, de Antwerpse groep De Stran
gers en zanger Peter Voorn. De show
wordt gepresenteerd door Fred Flo-
russe. Samenstelling en regie: Gé
Gouwswaard.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Gasprekken met hulpverle
ners, les 5
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
EO
19.04 De Kinderkrant
19.30 Het kleine huis op de prai
rie, TV-serle
20.15 Windkracht 16
20.40 Running free, gospelzang
21.10 la de b!|bel In?
NOS
21.35 Journaal
VPRO
21.50 Passage to Marseille, Ame
rikaanse speelfilm (1944)
NOS
23.35 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
KRO
19.05 Tom Jerry, tekenfilm
19.20 Dunderklumpen, TV-serle,
afl. 5
19.35 Cijfers Letters, quiz
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Cósar, TV-spel
22.45 Brandpunt
KRO/RKK
23.15 Levensloop
NOS
23.40 Den Haag Vandaag
23.55 Journaal
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrljn^
Westfalen p
18.10 Parijs 7000, TV-serle
19.15 Hier und Heute m
19.45 Recept
20.00 Journaal 11
20.15 Plusminus, economisch
gazlne
21.00 Cannon, TV-serle
21.45 Contrasten
22.30 Journaal stl
DUITSLAND II
18.20 Predikant In Kreuzberg**'
serie 7*
18.55 Malnzelmè'nnchen 'P
19.00 Journaal D'
19.30 Gold In der Kehle, TV;
21.00 Journaal
21.15 Journalisten ondervrF
politici V'
22.15 Haus ohne Hüter, TV-fllij"
OA fin -Imirnaol
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 File, de eekhoorn
18.05 Rondomons
18.35 De zevende hemel
19.05 Filmpremlóres
19.35 Verkeerstlps
19.45 Journaal
20.15 Coronation Street
20.40 Panorama
21.30 Fllmklucht
21.35 Standpunten
22.05 Filmpremières
22.30 Journaal
NEDERLAND I
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.30 Zum blauen Bock
12.05 Contrasten
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
15.50 Journaal
15.55 Muziekwinkel Extra
16.40 Sesamstraat
17.10 Joker 77
17.55 Journaal
HILVERSUM
18.00 De kerk vandaag. 18.20 (S) Van
onze corespondenten. 18.30 Nws. 18.41
Wereldpanorama. 18.53 Zojuist versche
nen. 19.00 (S) Leger des Heilskwartier.
19.15 (S) De wereld zingt Gods lof:
verzoekpl. progr. van gewijde muz.
20.00 (S) Goed gestemd 20.40 Een.
twee. uit de maat. 21.00 Ik zou best
's wat meer willen weten (9). 21.20 (S)
Orgelconcert: klass. muz. 21.45 (S)
Spraakmaken. 22.25 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 23.00
Rondom het Woord. 23.25 (S) Jazztime.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II
en comment, over zaken van ke„
samenleving. AVRO: 19.00 Sportpa®
ma. 20.00 Nws. 20.05 (S) Holland^
rie. hoorsp.serie. 20 56 (S) Alert
vlak van muziek en maatschappij lp
Omroep Orkest klass. muz. 22.21
pecten, kunstrubr NOS" 23.00 Mf
oog op morgen, met om 23.05"
overz.; 23.20 Den Haag vandaag
23.52 Even ontspannen voor het s
gaan..., yoga. 23.55—24.00 Nws.
TÏÏTTIÏÏ1
NOS: 18.30 De vakaturebank. 18.1
NOS-maal. 19.02 (S) Poster. 20.G
Ferry Maat's Soul Show 22 02 (S)
jun. jazz en blues. 23.02 (S) Clo
0 02 (S) De Hugo van Gelderen
met LP werk. 1.02 (7.00 (S) De r
HILVERSUM I
7 00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08
(S) Hans van Willigenburg (7.30 Nws
8.30 Nws 8.36 Gym. voor de huisvrouw
8.45 (S) Anne van Egmond (10.30 Nws.)
11.00 (S) Tuinders, gisteren en vandaag.
11.59 Bericht Vastenaktie. 12.00 (S)
Hans van Willigenburg. (12.22 Wij van
het land. 12.26 Meded. 12.30 Nws)
14.00 (S) Anne van Egmond (15.30
Nws.) 16.00 (S) Jacques van Kollenbur-
g's spreekuur. 17.00 (S) In de hutsge-
klutste kinderwinkel. 17.30 Nws. 17.32
(S) Echo magazine
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtengym. 7 20
Vandaag...vrijdag: gevar. progr. 8 30 Op
de man af. 8.35 Te Deum Laudamus
gewijde muz. NOS: 9.00 Let op de
kleintjes..-dokument. progr.-serie. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat
heeft dat kind? Pedag. rubr. 10.15 Dui
delijke taal. 10.30 NOS-Jazzportret.
11.00 Nws. 11 03 Meer over minder De
stem van de sprekende minderheid.
12.30 Toerismo': toeristische inf. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor
de landbouw NCRV- 13.00 Nws. 13.11
Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder
de as: Nederlandse volksverhalen en
-gebruiken. 13.45 Onder de Groene Lin
de: Oude liedjes en balladen
Repertorium van de NOS-koren j
kesten: Omroep Kamerkoor en i
Kamerorkest. 15.00 Zoeklicht op t
land region, nws (16 00 Nws.)
Kijk op buitenland. VPRO: 17.1
Welingelichte kringen: debal i
17.45 SYMBIOSE. 17.55 Meded.
mand, verzoekpl. progr 10.03
elfder ure: non stop muz. progr T
11.03 (S) Verzoekpl progr. .12.03
Nederlandstalige top-tien en kws
NCRV: 13.30 (S) Pop-contact mi
Nationale Tip-30. 15.03 (S) Elpet
unc- 1fi m (C\ Mitmaoctorc rp.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg kli
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eed
10.30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Va^
Nederland Concertpodium. EO:
(S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.0
Klankbord 14.20 (S) Nederlandse
komponisten 14.45 (S) Wooi
waarheid. VPRO: 15.00—17.00 (5
ziek-op-vier: Met Mozart op reis (i
De film „De dame met het
hondje", de Russische film van
Josif Cheifits, naar het gelijkna
mige verhaal van Anton Tsje
chow, baarde in de zestiger ja
ren bepaald opzien. Op een fes
tival in Cannes kreeg zij een
prijs voor haar „menselijkheid"
en hoge artistieke kwaliteit".
Wat het eerste precies inhoudt,
kon ik niet helemaal doorgrond
en, maar dat laatste werd mij
gisteravond, toen zij door de
VARA op het scherm werd ge
bracht (ik zag de rolprent daar
mee voor de eerste keer) volko
men duidelijk. Er gebeurt in het
verhaal van Tsjechow niet veel
meer dan dat een man en een
vrouw, die beiden evenzeer on
gelukkig getrouwd zijn, een
hooggestemde liefde voor elkaar
opvatten, die uiteraard tot een
tragische mislukkig - dat was in
die dagen nog zo - moest uitlo
pen. Men zou het een banaal
gegeven kunnen noemen, maar
niets is banaal als het wordt
benaderd door een waarachtig
dichter. Dat was Tsjechow en
dat bleek Cheifits evenzeer te
zijn. Men vergeet bij zoveel op
getaste poëzie eenvoudig, dat
het een vrij traag verlopende en
in wezen met vrij conventionele
middelen gemaakte film is. Inte
gendeel, men gaat tenaastebij in
de „sfeer" ten onder. En het
kostte althans ondergetekende
geruime tijd om er van los te
komen. Een meesterwerk.
Een mens kon zich trouwens,
thuis zittende, helemaal in de
bioscoop wanen, want de
bracht voor Tsjechow's
vader", een Deense televisif
die in kort bestek enige lotg
len behandelde van een
stomme man, weduwnaar e
der van twee kinderen, die
geteisterd werd door het
onbegrip dat hij op zijn
(een scheepswerf) onder
Een iets te bruut onbegrip
want het had een aantal a
selijke vechtpartijen ten g
ge, die in beeld werden gebi
met een sensationele nauwj
heid, die nauweljks meer „I
tioneel" kon worden geno
Toch ook hier (vooral aai
bemoeidgende slot van het
een poging tot poëzie,
daar was wel, en bijzonder
overheen te komen.
In „Van onze speciale versl
vers" bezochten drie jeu
reporters deze keer een
naat voor kinderen met o
dingsmoeilijkheden. Ze viel
geenszins uit de toon. El
trof mij wel dat zij in een
mum van tijd veel meer i
los te krijgen van hun „slaf
fers" dan het met de m
volwassen verslaggevers hf
val is. Niettemin was het v
schijnlijk toch wel goed d
een paar regelende geeste
dit geval niemand minder
Wim Neyman en Yvonne D
die destijds „jouw beurt1'!
zo'n voortreffelijke serie ni
ten) op de achtergrond aai
zig waren. I
HERMAN HOFHUfl