f Laatste deel Sam: vaarwel Skellerton „HET GROTE GELD EN DE ROTZOOI" OESEEHI TERUGBLIK Mies Bouwman heeft schoon genoeg van TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE WOENSDAE RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG rmrareryran Teleac 18.15 Ontwikkelingsproblematiek, les 7 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal NCRV 19.04 Van nature 19.55 Adoptie kinderen uit derde wereld 20.19 Sam, TV-serie (slot) 21.19 Ja, maar., (kolonialisme) NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Springtrofee 22.40 Onder behandeling (elec- troshock) NOS 23.15 Den Haag Vandaag 23.30 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Kortweg 18.55 Journaal AVRO 19.04 Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal 20.25 Voor de vuist weg (afl. 152) 21.35 Edward VII, TV-serie, afl. 10 22.30 Televizier Magazine 23.15 Sportpanorama (tennis) NOS 23.55 Journaal 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordr^ Westfalen 18.10 Inspectie Lauenstai serie 19.15 Hier und Heute 19.45 Gitte zingt 20.00 Journaal 20.15 Moskouse Siaatscircu 21.00 Buigen of barsten, 1 22.35 Journaal j 22.55 Portret dichter Ernst f 23.55 Journaal DUITSLAND II 18.20 Kimba, de witte leet[ serie 18.50 Barbapapa 19.00 Journaal 19.30 Zanna Bianca, sp« (1973) 21.00 Journaal 21.15 Kenteken D 22.00 Aspecten 22.45 Journaal 18.00 Flic, de eekhoorn Bi 18.05 De witte steen, tV-ser 18.30 Open school 19.00 Prof. Balthazar, tekenL 19.10 Het vrije woord 19.45 Journaal 20.15 Tussen wal en schip,pi rie, afl. 2 21.05 Verover de aarde 21.55 Arlecchlno, kamerope? 22.55 Journaal MneniAT NOS/NOT 9.30 Schooltelevisie Teleac 15.00 Dierenverzorging, les 4 AVRO 15.30 De holle bolle boom, afl. 10 16.10 Toppop 16.20 Vier kinderen en 13000 schapen, documentaire 16.45 Supersonic 17.10 Gitaar spelenderwijs, afl. 10 17.05 Universum (maansten^ 17.25 Geheime tip voor R^, TV-serie, afl. 1 17.55 Journaal 15.30 Open school 16.30 Tip-Top P.P.: 18.19 Uitz. PvdA. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo: Zakelijke bespie gelingen. 18.55 (S) Orkest Barry Devor- zon (gr.pl.) NOS: 19.15 (S) Accoord: Kroniek voor amateuristische muziek beoefening. AVRO: 20.00 (S) Hoogte punten uit operettes. 20.46 (S) Orgelmu ziek. 21.00 Onrust op „De Olmen", hoorspelserie. 21.48 Yesterday: beken de grammofoonplaten uit de 50er en 60er jaren. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 23.00 (S) Dichter bij de muz. 23.20 (S) AVRO Skymasters Show. 23.55 Nws. Ie progr. 19.00 (S) Zin in muz. 19^2 de verandering: katecheseprojn Kerk in meèrvoud. 20.00 Nwj„ Omroeppaiochie. 20.20 Glenrf. speelt Beethoven. 21.30 Spektal1' gr over cult, industrie. NOS: 31 Met het oog op morgen met q HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op vleugels: pianomuz. 18.50 Verkenning: sociaal maatschappelijk NOS: 18.03 Do voHatt^bcnk.^1 NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Ptb struktie. 20.02 (S) Nashville, 'fa (P)opdonder. 23.02 (S) Wachterv, dernacht. 0 02 (S) Nacht drie-df\' (S) Help. Voor de werkers in cf" gende en de verplegende sec (S) Peter Holland. 5.02-7.00 (3 progr. voor vrachtwagenchauff^e] HILVERSUM I TROS: 7.Ö0 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko men. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua-ochten- deditie. 8.30 Nws. 8,36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij: Gesprekken klassieke muz. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee: Streek-in. 11.45 (S) Cafè-Chantant. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Specialiteiten la carle: muzikaal wen- sprogr. 15.00 (S) Als dat-zou kunnen. (15.30 Nws 16.30 (S) Kernpunt. OVER- HEIDSVOORL 17.20 Nederland en de Derde Wereld. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-Maaazine. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Ombudsman. 11.15 EVen „terug" draaien: oude grammofoonplaten. 12.00 Dongen-Centraal: gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een middagje Stoomradio. 16.d€ 16.03 Nathalie. 16.45 Lichte gij foonmuz. 17.00 (S) Metropole |j( 17.55 Meded. SOS- en oolitiebar.^ ■Mii'HiUn.'.iit KRO: 7.02 (S) Orie op je boterrf1 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie P verzoek. Je kunt me nog meer C Verzoekverhalen. 11.58 Bericfft naktie. 12.03 (S) Drie tussen de0 14.03 (S) Popkontakt: met in he! uur een special van Fleetwo! 16.03 (S) Hitmee6ters. I{ HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het woord. 7.08 (S) Te Deum LaiL 7.30 (S) Preludium: klassieke mj Nws. 9.02 (S) Onoer schooltiji (S) Orkestpalet. 12.00 (S) Pianf uit de Romantiek. 12.30 (S) Zanf trot. 13.00 (S) In de schaduwt meesters. 14.00 Nws. 15.00 (SJ, oder Eheliche Liebe, opera van Meteen na het journaal van acht uur liet W. L. Brugsma weten dat „Achter het nieuws" geheel gewijd zou zijn aan de dreigen de kabinetscrisis in verband met de moeilijkheden inzake de grondpolitiek en dat „een vert wijfelde poging" zou worden ge daan uit te leggen waar het eigenlijk precies om gaat Dat was hard nodig, want het is op de duur natuurlijk niet om te harden: een dagenlang slepend politiek conflict, waar voortdu rend over gesproken wordt en dat ten slotte tot een beslissende uitbarsting lijkt te komen, zon der dat je weet wat er aan de hand is. Welnu, wij werden uit voerig voor- en ingelicht, zowel over de zaak van de grondpoli tiek zelve als over de politieke wirwar er om heen. Het eerste zelf met behulp van toelichtende tekeningen van les Spreekmees ter en het laatste werd behalve door het kamerlid Wierenga en Parool-journalist Harry van Wij nen, die in de studio werden ondervraagd, ook becommenta rieerd door W. Aantjes, die in Culemborg op een vergadering van de AR door Hans Polak werd geïnterviewd. Joop Daal- meyer had intussen bij het Cats- huis in Den Haag er werd gesproken van „het crisiscen trum" post gevat, zodat men al met al werd geconfronteerd met een voorbeeldige uitzending van de actualiteitenrubriek, die een uitstekende indruk de ietwat nerveuzerige sfé de vaderlandse politiek re teel beheerst. Er ging gisteravond od nieuwe serie (in 8 aflevej van stapel die de Vara „1 wal en schip" heeft genoe waarachter toch weer eej „Waaldrecht"-project gaat. Fred Hilberdink schrijver van de belevfi van een Nederlandse ij schippers familie. Voorop moet worden, dat Eimertj hof onderhand routij het vak natuurlijk we^ een heel zorgvuldige reg gezorgd en dat de rolbej over het algemeen nau iets te wensen overlaat Brusse is natuurlijk eenl kende, natuurgetrouwe vaartschipper maar jd mens leeft niet van een woorde vormgeving alle mag ook verwachten da) een televisiespel wat gj dat de moeite van het mi waard is. Welnu, het ij was echter bepaald aan gere kant. En de (verzek schade viel dan bij nadj zien wel mee, maar de gebeurtenissen, die tot knoping leidden niet. Df ningsloze zaak viel nau te reden, zelfs niet met i ning van alle getalei krachten. Herman Hoi RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 22 MAART 1977 PAGIf Mies Bouwman (op schoot van vader) op het strand van Noordwij kerhout Mies vertrouwelijk met een dochter. Collega-omroepsters op kraamvisite bij Mies in de beginjaren van de tv, v.r.n.l. Tanja Koen (NCRV), Ageeth Scherphuis (AVRO), Hannie Lips (KRO), Karin Kraaykamp (VARA) en Vertie Dixon (VPRO). Huwelijk in stilte met Leen Timp. Mies Bouwman mag haar vas te kijkvolkje voor „Eén van de acht" dan hebben laten weten, dat zij er in tegenstel ling tot allerhand geruchten nog immer volop zin in heeft, kennelijk verkeert zij toch in een zekere impasse. In de gis teren verschenen, aan haar ge wijde biografie onder de titel „Mies 25 1/2 jaar tv - omzien in verbazing" vertelt zij in het laatste hoofdstuk, dat speelt in het laatste half jaar en dat zij „Het grote geld en de rot zooi" heeft genoemd: „Als dit seizoen voorbij is, zit mijn contract (met de AVRO) er op. Ik stop dan met het grote amusement, dat is het enige wat ik zeker weet. Wat ik daarna ga doen, staat op dit moment nog niet vast. Er zijn wel plannen, ik zou niet zon der kunnen, dus laat niemand juichen. Mies gooit het bijltje er nog niet bij neer." Mies, die in ruime mate is gezegend met vitaliteit en ta lent, die buitendien zowel de mens als het medium-tv weet te besprelen, zit niet bij de pakken neer, heeft daar ook geen reden toe. Toch is het haar blijkbaar de laatste tijd een beetje teveel geworden. Anderen (Rudi Carrell) gingen met haar ideeën aan de haal, de TROS (Wibo v.d. Linde) trok aan haar, Duitse tv-men- sen probeerden voor een koop je tv-rechten uit Blaricum mee te nemen en voordien liet de VARA haar door een misver stand vertrekken. Zegt Mies: „Het grote geld en de rotzooi horen bij elkaar. Het meest verdrietige in dit vak vind ik, dat je zo vaak geen verklaring weet voor het doen en laten van de mensen die je denkt te kennen. Gisteren nog „schat", vandaag „vuile hoer". Ik blijf het drastische overgangen vin den waaraan ik moeilijk kan wennen." Het boek, dat is uitgegeven bij L. J. Veen te Wageningen, een paperback die wat los in de band steekt, laat ons Mies zien zoals we haar hebben leren kennen, eerst als omroepster bij de KRO, later tv-verslag- geefster annex presentatrice, als aanbeden Dorpelinge, als verworpen Beeldreligieuze, Mies van de Mies-En-Scène, van Een mens wil, De lopende band en Eén van de acht. Roem en rellen, bedankbrie ven en beledigende schrijfsels bleven haar niet bespaard. Be dreigingen leidden ertoe, dat haar huis door de politie moest worden bewaakt, dat haar zoontje Joost onder be waking naar school moest worden gebracht. Zij was na tionaal bezit. Heel een volk moet zijn moraal uit naar haar gedragingen op de tv. Zij werd* op handen gedragen als zij het hart aansprak, zoals in de Dorp-inzameling, zij werd uit- gespuwd toen zij in de VARA- rubriek „Zo is het toevallig ook nog eens een keer" achter „Beeldreligie" stond, het num mer waarin de tv als afgod werd afgeschilderd. En toch is hét altijd een van de stellingen van Mies geweest, dat het mooiste van de televisie is dat- ie het doet. Dolle meidenjeugd Het boek is niet eigenhandig door Mies geschreven. De uit gever gebruikte er een ghost writer voor, nl. de journalist J. v.d. Berg, die hier en daar persoonlijk even om de hoek komt kijken, o.a. met de me dedeling, dat het een heel moeizaam proces is geweest om Mies in een zekere volgor de en met een bepaalde regel maat haar leven te laten ver tellen. Toch lijkt het er alle maal redelijk in te staan, te beginnen bij haar „Dolle mei denjeugd". Dochter van een redelijk wel gestelde beroepsmilitair, iater BATA-directeur met vijf kin deren, kende zij een onbekom merde jeugd. Er ging een zeke re strengheid van haar vader uit, maar dat gaf een groot gevoel van zekerheid. Over haar vader heeft zij nooit een kwaad woord willen horen. Als men haar al zijn nadelen zou noemen, heeft zij eens ge schreven, dan zegt zij nog:. „Een schat van een man". Als katholiek meisje moest zij biechten en als ze niks had gedaan, wipte ze gewoon even binnen bij die leuke kapelaan. Wat nu zwaar „de druk van het katholicisme" wordt ge noemd, was in die tijd iets warms, iets, gezelligs, met veel kerkgangvrienden zondags aan de koffie. In de kersttijd „maakte zij haar hartje klaar voor Jezus". Iedere goede daad betekende een stukje stoffering voor het bedje. Je bordje leeg eten kwam neer op een dekentje. Je zusje geen lel geven als ze treiterde, hup, een kussentje. Toch moest ze ieder jaar weer tegen zichzelf zeg gen: „Sorry Jezus, het bedje is weer niet helemaal zoals ik het hebben wou". Mies had het daar ook weer niet zo moeilijk mee. Later op kostschool plas te zij bed. Dat wist de hele school, want als het gebeurd was, moest je het beddegoed buiten de chambrette op een stoel leggen, waar iedereen langs liep op weg naar de kapel. Ghostwriter J. v.d. Berg on derbreekt hier zijn verhaal en merkt op: „Noem jij dat maar een leuke jeugdherinnering. Ik ken mensen die daar jaren onder gebukt zijn gegaan, die later nooit meer ergens durf den logeren." Mies hield er echter geen frus tratie aan over. Zij zegt: „Ik niet, ik plaste overal. Bij de nonnen, thuis en als ik ergens logeerde. Ik plaste wat af in die dagen. De nonnen kwamen me later wel wekken midden in de nacht Meestal te laat Een goede timing is niet iede reen gegeven. Dan sprak ik ze bestraffend toe: „Kijk, nu bent u alweer te laat." De meisjes hadden medelijden met mij en die troostte ik dan. Ik vind niet gauw iets gek. Het was een oorlogsverschijnsel. Bij de bevrijding hield het op." Als dochter van een bestuur slid van de KRO, die ook nog gedeputeerde was voor de KVP in Noord-Holland, kreeg Mies een baan als omroepster bij de KRO. Het ging haar gelijk vlot af. Zij was de stu dio's niet uit te slaan. Trok de hele dag op met één of meer van de toen vier NOS-regis- seurs. Mies kwam in moeilijk heden toen zij wat al te nauwe betrekkingen aanknoopte met de gehuwde Leen Timp. Om dat zij geen einde wenste te maken aan de relatie, moest zij met stille trom vertrekken bij de KRO. Haar vader heeft hemel en aarde bewogen om een huwelijk te voorkomen. Hij heeft niet meer bereikt, dan dat zij (na de scheiding van Leen) in stilte in Londen trouwde. De familierelatie van de Bouwmannen met Mies bleef jarenlang verstoord. Zij moest het later van kennissen horen, als haar zusje trouwde of haar broer vader was ge worden. Mies gaf het hoofd stuk over haar huwelijk het opschrift „Voor het trouwen de kerk uit" mee, maar meldt wel, dat het haar hele familie opluchtte, toen zij later haar eerste kind liet dopen, toch ook het kind van de man, bij wie ze een paar jaar eerder nog baby had gezeten. Het stoorde de familie Bouwman niet weinig, dat Leen uit een uitgesproken vrijdenkersgezin kwam en in geen enkel opzicht de levensinzichten van de Bouwmannen kon delen. Dubieus Mies vindt bekend zijn een dubieus genoegen. Een schip te water laten, een bloem die naar je genoemd wordt, dat is leuk. Een weggelopen kind bij je aan de deur, dat niet meer weg wil, is andere koek. De Burtons leven afgezonderd. Die hebben geen telefoon. Die hebben een manager die alles voor ze opvangt. Mies deed „Gastenboek" en ontving alle grootheden van toen. Later in „Mies-en-Scène" kreeg dat een vervolg. Zij had burgemeester Van Hall in de stoel in de dagen dat Amster dam zinderde van de rellen, mgr. Bekkers toen het kerk volk in onrust verkeerde over verontrustende vernieuwingen en Godfried Bomans toen die als een wijsgerige humorist bij een breed publiek bekend werd. Zelfs Cruyffie kwam bij haar in de stoel. Maar niet het verkeren met deze grootheden hielp Mies aan haar reputatie. de spontane omgang met' al die mensen, die haar spelletjes bevolkten op het scherm, na men op de lange duur het meest voor haar in, ook al zou een journalist, die zij vanwege zijn reputatie een uitvoerig in terview toestond en in wie zij veel vertrouwen had, in een artikel-met-grote-kop vaststel len: „Mies Bouwman, een bitse tante". Haar kinderen (drie dochters en een zoon) hield zij altijd angstvallig buiten de pu bliciteit. Toch wist een journa list haar zoontje de bekentenis te ontlokken, dat mama hard slaat. Eén van haar kinderen hoorde zij aan de deur tegen een vriendje zeggen: „Als ik een snoepje van je krijg, mag je mijn moeder zien." Mies helpt de fabel uit de we reld, dat zij tijdens de Dorpin zameling in 24 uur haar bed niet heeft gezien. Zij onthult dat zij ook de nacht tevoren niet heeft geslapen. Zij is toen al die tijd in de weer geweest om Wim Kan in haar program ma te krijgen. Die wilde alleen als een of meer grote firma's bereid waren om op zijn tele fonische oproep met grote be dragen te smijten. Het lukte, maar Leen Timp is toen zeer boos geweest op Mies, dat zij zich zelfs in de nacht-voor-de- nacht geen rust gunde. Na het Dorp hield Mies uitslui tend vrienden over. Heel het volk droeg haar op handen, op één man na. Toen de Dorpuit zending stopte, hielp Leen Mies in zijn auto en reed hij haar naar huis. Hoe dichter zij de woning naderden, hoe gro ter samenscholingen zij aan troffen. Het laatste stuk moest Leen de wagen aan de kant zetten. Mies moest lopen door hagen mensen heen. Bij de voordeur stond een hoge Piet om haar toe te spreken. Mies wipte naar binnen en smeet de deur dicht. Het bleek de burgemeester te zijn. Die woonde tegenover haar. Zij hebben nooit meer een woord met elkaar gewis seld. TON OLIEMULLER De NCRV zendt vanavond de laatste aflevering uit van de Engelse serie „Sam"; daarmee verdwijnt de reeks definitief van het scherm. Het laatste deel heet „Vaarwel Skeller ton". Het is juli 1972. Sarah is overleden aan de slopende ziekte die zich bij het uitstap je naar Noorwegen duidelijk manifesteerde. Sam kan niet in de juiste stemming komen voor het feest dat Cassie bij haar thuis heeft georgani seerd. Als Jack Barraclough aan zijn memoires begint weet Sam heel zeker: Skeller ton is met al zijn lief en leed geschiedenis geworden. Ned. I, 20.15 uur Adoptie Tot april 1975 werkte in Ne derland een aantal organisa ties op het gebied van adoptie van kinderen uit de derde we reld los van elkaar. Sinds die datum functioneerde een over koepelende organisatie, het Buro Interlandelijke Adoptie (BIA). Over dit bureau, dat adoptie tot een dure zaak maakt, zijn vragen gerezen. Chris van Buuren, die over het werk van het BIA een docu mentaire maakte, hoopt met deze film discussie op gang te krijgen. Ned. 1,19.55 uur Electroshock Zoals we al schreven is het toedienen van electroshocks aan psychiatrische patiënten de laatste tijd nogal in op spraak gekomen. Voor de NCRV was dit een aanleiding Mies met haar eerste kind: zoon Joost om hieraan vanavond aan dacht te besteden in „Onder behandeling". Voor- en tegen stemmers komen aan het woord, onder wie oud-pa'tien- ten. Ned. I, 22.40 uur Edward V11 De eeuwisseling is een roerige periode voor Edward. Groot- Brittanië Brittannië vecht in Zuid-Afrika tegen de Boeren, de verhouding met zijn minna res Daisy draait uit op een ontgoocheling en er wordt een aanslag op zijn leven gepleegd. De gezondheid van koningin Guys and dolls, morgenmiddag op Ned. I, om 16.45 uur victoria holt achteruit, uit. in Supersonic. Ned- n>2135 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2