Alleen begin spannend van 'The Satan Bug' ■BEELD SPRAAK /TERUGBLIK BBC KWAM MET TV-SERIE TELEVISIE VANAVON NAAR FILM INTERNATIONAL LENNY EN DE STRAATZANGER PLATEN VOOR VRIENDEN VAN DRS. P. üüB§igBia TELEVISIE DINSDAG f BESEEM RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 21 MAART 1977 PAGIN] JN door Ton Oliemuller Onze filmrecensent Milo schreef vorige week wat wij eerder al eens hebben aangeroerd, n.l. dat de toekomst van de jonge filmers bij de televisie ligt. Hoe die twee steeds nader tot elkaar treden, werd men op het in Rotterdam gehou den „Film International" gewaar, welis waar vooral een aangelegenheid voor cinefiel volk, maar evenzeer een Gord waar tv-programmeurs hun licht kwa men opsteken. Men kan zich afvragen of het zin heeft om in de nabije of verdere toekomst nog afzonderlijke tv- festivals en film-ontmoetingen te beleg gen. Zozeer als die twee in eikaars straatje gaan lopen, zou men met goed recht gecombineerde manifestaties voor tv en film kunnen organiseren. Jonge filmers zijn vooral daarom sterk aange wezen op de tv, omdat zij niet mogen ver wachten, dat er miljoenen op tafel zullen worden gelegd door welke producent dan ook om hen aan hun probeersels te helpen. Zij moeten vooral aan de slag met produkties, die niet direct in de papieren lopen, heel beschei den kunnen worden opgezet en gemakkelijk kunnen worden weggelegd, wanneer het resul taat niet voldoet aan het verhoopte. In de zalen waar „Film International" in de afgelo- Philip Hargreaves hoofdrol in „Days of hope". tussen „Novecento", de film van de sterk bewogen Bertolucci over de sociale strijd in Italië, en „Coronation Street". Het echt-Britse aan deze produktie leest men af uit de restan ten Victoriaanse zeden, die na de dood van koningin Victoria nog enige tijd de Britse samenleving zijn blijven beheersen, en de ingehouden dialogen, een gedempte speelwij ze, waarin het woord kans krijgt stemmingen zichtbaar te maken. Deze serie zou derhalve uitstekend passen in het VARA-pakket, dat in „Voorwaarts en niet vergeten" voor ons land hetzelfde heeft gedaan, zij het in een andere vorm, n.l. de documentaire. Het verhaal begint met de dienstweigeraar Philip Hargreaves, die pas getrouwd is, maar bovenal om principiële redenen het pacifisme aanhangt. Bij het volk aangewakkerde natio nale gevoelens brengen Philip zozeer in het nauw, dat hij wordt gearresteerd. Hij ontloopt de doodstraf, maar niet de oorlog. Zo wordtr hij o.a. in Ierland ingezet, evenals nadien tegen stakende mijnwerkers in Durhan. Later schopt Philip het tot parlementslid. Bij allerlei politieke verwikkelingen, die volgen, o.a. een grote mijnwerkersstaking, blijft hij Labour trouw en wijst hij het communisme af. Het levensverhaal van Philip krijgt men op deze wijze te zien tegen de achtergrond van de sociale strijd in Engeland, met daarin gebeur tenissen als het nationaliseren van de mijnen, stakingen van havenarbeiders, het verliezen van de verkiezingen door Labour en de schommelingen van de Britse goudstandaard, stuk voor stuk gebeurtenissen die ook buiten pen week films draaide zat het dan ook van de vroege ochtend tot de late avond vol met Europa niet zonder gevolgen bleven, leerlingen van de Amsterdamse Filmacademie en andere jongeren, die brood zien in tv-film. Zelfs de BBC kwam naar Rotterdam met een tv-serie, „Days of hope", die samen met de Duits/Zwitserse maatschappij Polytel Interna tional werd gemaakt en die intussen al op het Britse scherm is vertoond. Het gaat om een visie op c.q. verbeelding van een stuk sociale strijd in Engeland tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. Deze historische reconstructie beloopt de jaren tusisen 1916 en 1926, in totaal acht uur film, die voor de tv tot een reeks afleveringen kan worden omgebouwd. De BBC heeft er nogal wat kosten voor gemaakt en zou daar graag wat van terugzien. Deze film is gemaakt volgens de beste tradities van het Britse tv-spel. Qua stijl bevindt zij zich Deze serie en vooral de visie er in op politieke en historische feitelijkheden hebben in Enge land tijdens de vertoning op de tv nogal wat discussies losgemaakt. De interpretaties van de verwikkelingen werden niet altijd even objectief geacht. Verwijten die er bij nader inzien vooral op neerkomen, dat men de loop der dingen hier en daar wat al te gesimplifi ceerd heeft weergegeven. Voor een breed kijkerspubliek zou hierin juist de aantrekke lijkheid van deze serie hebben gelegen. Zo de VARA deze BBC-serie al niet wil vertonen, de tv-makers van deze omroep zul len er zeker van kunnen leren. Het heeft Lenny Kuhr nooit echt tegengezeten, maar zij heeft ook ma gere jaren gekend. Zij was nauwe lijks 19, toen zij met kaar liedje „De Troubadour" in 1969 het Eurovisie Songfestival won. Over de hele we reld werd zij nadien gevraagd voor optredens en vooral in Frankrijk deed zij het goed op de hitlijsten met chansons als „Jeso Christo", „Pense moi" en „Les enfants". En in Frans-Canada deed haar liedje „Vivre" het uitstekend. Nadien geraakte zij een weinig in een impas se. De eerste glans raakte er een beetje af. Zij werd wat minder gevraagd, trok enige jaren op met Jaap Stobbe, die eigenlijk nooit goed vaste voet in de showbiz heeft kunnen krijgen. Met hem vereenzaamde Lenny ook een beetje. Toen had zij met haar gitaar langs de Europese wegen kunnen trekken, net als vroeger de troubadours, over wie zij een liedje zong dat haar succes bracht Als zij al zigeu nerbloed in de aderen heeft, zich een romanti sche zwerfster voelde, had zij toen door moe ten zetten. Maar zij koos bewust voor het veilige bestaan, toen de chirurg Gideon Bialis- tock haar ten huwelijk vroeg. Zij werd de vrouw van een arts, moeder van een dochter, met alle verplichtingen van de hoedanigheden als echtgenote, moeder en zangeres. Nu heeft zij door Gerrit den Braber een liedje laten maken, dat „Tommy" heet en dat han delt over een van die Parijse jongens, die hun zwerversnatuur volgen en met een gitaar in de aanslag op de borst van straat naar straat darren teneinde zoveel franken te vangen, dat je het knorren van hun maag niet boven de akkoorden op de gitaar uit kan horen. Die jongens zijn niks te benijden, want zij zien soms grauw van de honger en wat zij aan het lijf dragen beschut hen niet afdoende tegen de wisselvalligheden van zelfs het milde Parijse klimaat. Lenny zingt daar een mooi liedje over. Zij weet evenals wij dat die jongens als zij met gitaarspel niet voldoende binnenhalen vaak aan het bedelen slaan tegen dat het etenstijd wordt. Je vraagt je soms af: wat beweegt die jongen toch? En toch zegt Lenny die voor het veilige bestaan gekozen heeft bij de introductie van haar nieuwe plaat: „Ik zou best met die jongens willen ruilen. Want als je van zingen je beroep maakt, als ik, drukt er een enorme verantwoording op je. Je conditie moet net zo goed zijn als die van een voetballer. Daar bij vergeleken heeft zo'n straatzanger het maar gemakkelijk". Lenny Kuhr: „Straatzangers hebben het maar gemakkelijk". Drs. P. (Hein Poltzer), in liet bezit van het bezonken gelaat van de huiskamergeleerde, heeft nooit ge hecht aan ophef. Op massabijeen komsten voelt hij zich altijd in hoge mate ontheemd. Hij verwijdert zich spoorslags van plaatsen waar sa menscholingen van meer dan drie mensen dreigen te ontstaan. Als zanger hecht hij meer aan een klein aandachtig gehoor dan aan volle zalen. En hij mikt op niet meer dan een minimum aan publiciteit, zegt hij zelf. Daarom een kort stukje over het initiatief van het Amsterdamse P-comité, opgericht ter be hartiging van drs. P/s artistieke uitingen. Tussen '55 en '57 zong drs. P. liedjes als „De commensaal" en „De gezusters Karamazow". Die kwamen in beperkte oplaag voor een kleine kring van liefhebbers in de groeven. Verder werden tussen '75 en '77 opnamen gemaakt van voor vrienden gehouden recitals. Het P-comité gaat deze opnamen nu uitbren gen op de plaat en deze voorzien van tekst boekjes, waarin drs. P. zich zonneklaar een creatief taalgebruiker toont. Nu verschijnen deze platen niet in onbeperkte oplaag, maar ongeveer in een getal evenredig aan de vraag. Die vraag moet door het P-comité verkend worden. Zij roept daarom liefhebbers op van zich te willen laten horen via postbus 41022- 1009 EA Amsterdam. De eerste honderd exemplaren zullen door drs. P. van een per soonlijke opschrift worden voorzien en als de plaat meer opbrengt dan de kosten gaan de baten naar Amnesty International. Teleac 18.15 Wij en het weer, les 4 NOS 18.45 De Bereboot I 18.55 Journaal TROS 19.04 Twlater, de stier uit de he mel, TV-flIm 19.54 Alles of niets, quiz 20.44 The Satan Bug, speelfilm (1965) NOS i 21.35 Journaal TROS i 21.50 The Satan Bug (vervolg) 22.55 Van beroep: orkeatlld 23.40 Symbloae NOS 23.44 Journaal M.'U.ld.-HM.H.HIfóS NOS 18.45 Staatsloterij 656, trekking 2 18.55 Journaal VARA 19.05 De aanvaller, TV-serle, afl. 2 19.30 Seniorenshow NOS i 20.00 Journaal VARA i 20.25 Tussen wal en schip, TV-se- rle, afl. 1 21.15 Ombudsman 21.40 Man over de vloer, TV-ssrie 22.05 Achter het Nieuws 22.55 Socutera (Emmabloem) 23.05 Nationale boksfinales ama teurs NOS 23.55 Journaal rdrlji* Misschien konden de science- fictionliefhebbers in 1965 nog tot het einde van „The Satan Bug" blijven griezelen het jaar waarin deze film werd ge maakt de ergste spanning is er nu wel af. Een dodelijk vi rus, waarmee de totale bevol king van Los Angeles kan wor den vernietigd, is in verkeerde handen gevallen en de kijker kan zich hoogstens afvragen op welke wijze het virus wordt opgespoord. Het begin van de film heeft spanning, maar dan spoeden de gebeurtenissen zich naar het voorspelbare einde. Ned. I, 20.44 uur. Alles of niets „Alles of niets" biedt opnieuw een optreden van de in België wonende Nederlander H. P. Ser- rarens. Met zijn specialiteit Ne derlandse en Vlaamse litera tuur" werd hij in de februari- uitzending van de quiz winnaar. Zijn nieuwe tegenstanders heb ben zich bekwaamd op het ge bied van ornithologie cent van Gogh. Ned. I, 19.54 uut Vin- Van beroep Het tweemaandelijks kunstpro gramma van de TROS belicht vanavond het beroep van or kestmusicus. In verband met de actualiteit werd gekozen voor een uitvoerig protret van de or kestmusicus in het Nederlands Kamerorkest, dat door de laat ste orkest-nota van de minister in het bestaan wordt bedreigd. Hoe het orkest functioneert, wordt duidelijk gemaakt met filmimpressies en gesprekken. Herman Krebbers en Daniël Wayenberg vertellen wat hun mening is. Ned. I, 22.55 uur. Wal en schip De VARA maakt een begin met de achtdelige serie „Tussen wal en schip", waarin het wel «en wee van de binnenscheepvaart wordt belicht In de eerste afle vering, „Levende have", krijgt schipper Seinen, zoals eerder uitvoerig gemeld, torren in de ruimen, waardoor de lading graan waardeloos wordt. Ver scheidene aspecten van het schippersleven komen aan de orde: het hachelijk bestaan, af hankelijkheid, concurrentie strijd en de problemen binnen het gezin. Acteurs als Kees Brusse (schipper Seinen), Bob de Lange (reder G'as) en Cor Witschge (ontvanger) brengen vaart in het verhaal, waarin ook de toekomst van de binnenvaart wordt behandeld. Ned. II, 20.25 uur. van vanavond is geheel gewijd aan de veiligheid en de gezond heid op het werk en de belang rijke rol daarin van de Arbeids inspectie. Ombudsman Johan van Minnen praat met de minis ter van sociale zaken drs. J. Boersma en de veiligheidsdes kundige van de Industriebond NVV, Bert van Hattem. Ned. II, 21.15 uur. 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrlji Westfalen 18.40 De Ingewijden van Eli TV-serle m 19.15 Hier und Heute 19.45 Berliner Stachelsch* cabaret "^T 20.00 Journaal 20.15 Panorama 21.00 Julle Andrews Show 21.45 R.K. documentaire 22.30 Journaal 18.20 Fahrt Ins Blaue, regli ziek 19.00 Journaal an 19.30 Doorsnede (aardbevingvo 20.15 Contacten (pensionering 21.00 Journaal m< 21.15 Roulette, TV-flIm ,t 23.00 Journaal erl 18.00 File, de eekhoorn 18.05 Klein, klein kleutertje 18.20 Twee kinderen In TV-serle 18.45 Open school 19.15 Sporttrlbune "1 19.45 Journaal 1 20.15 Micro-Macro, quiz 1 20.50 De boot Is aanl, TV- (afl. 5) 21.40 Wikken en wegen 22.15 Journaal Wetstraat 22.35 Open school 17.05 De wolf en de vrouw, Jc NOS/NOT i 10.45 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie 10.00 Journaal 10.C5 Draaischijf 10.30 Badlsche Revolte 1848, TV- fllm (deel 1) 11.55 Saarbrücker commentaar 12.05 Panorama 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Hitjournaal 1933 en 1934 16.30 Mozaïek Ui 17.00 Journaal ei 17.10 De grote blauwe knfcv jeugdjournaal uv 17.40 Draaischijf Aansl. Makro. sociaal-econ. ric 18.40 Muziek in vrije tijd. 19.45 M*' instemming, lied van de week I Nws. 20.05 (Sy Radio Kamerorkest^ David Porcelijn. 21.05 (S) Kiass. [a muz. 21.35 (S) Literama. 22.18 gen ongedierte, luisterspel. NOS:1 (S) Met het oog op morgen m< c 23.05 Aktual. overz. 23.20 De Va*S nen-Hofland versie. 23.52 Even ond nen voor het slapen gaan ....yogaje NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.UJ NOS-maal AVRO: 19.02 (S) Het *b tijdperk. 20.02 Radiojourn. 20.Öa Superclean Dreammachine. 21 .u De Negen-uur-Jazz-show. 22.02 f journ. 22.05 (S) Blues, ballads en 23.02 (S) Candelightshow. (0.02 fel journ.). KRO: 1.02 (S) KRO-op-drie^ EO: IS'OO (S) De Trekvogels, lichte zang. PP: 13.19 Uitz. van de RK°N. EO: 18.30 Nws 18.41 (S) De grote opdracht. Progr. over zending en evangelisatie. 19.00 (S) Ronduit: Muz. en inform, progr. voor jongeren. 19.40 (S) De Bij bel open: Bijbelstudie. 20.00 (S) Gram- m.platen'muz. 20.10 (S) Een werkelijk groot Nederland, radioportret. 20.30 (S) Leer mij. O Heer, Nederlander lijden recht betrachten, lijdensoverdenking. NOS: 21.30 (S) Openbaar Kunstbezit 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu. Progr. met inform, en verzoekplaten voor Antillianen. 22.25 BOND ZONDER NAAM. 22.30 Nws. NCRV. 22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 (S) Muziek en inform. 23.55 Nws. NCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier HILVERSUM I AVRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) AVRO-kldk. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30 Nws. 8.36 Gym. v.d. huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel van België. AVRO: 9.30 (S) De platenkeuze van Willem Strietman: Klass muz. 10.00 Radio Lawaaipape- gaai 10.10 Arbeidsvitaminen: Populair verzoekplatenprogr. (10.30 Nws. 10.33 Radiojourn.) 1130 (S) Rondom twaalf: Allerlei voor iedereen. 12.26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 13 00 Knipperlicht: verkeersmagaz 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO: Muz., inform, en service. (15.30 Nws. 15.33 Radio journ.) 17 00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt), eigenzinnig progr. Voor kinderen. OVERHEIDSVOORL.: 17.20 Gesprek over de landschapsparken op Curapao. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Ra diojourn. 17.50 Toppers van toen (gr.- PD HILVERSUM KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het Levende woord. 7.25 Badinerie: klass. muz. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M: inform, progr. (9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterst.) 10.30 Schoolradio.^ Ouder worden we allemaal: bejad progr. 11.59 Bericht Vastenaktie^ Vijf tellen na nu... OVERHEIDSVO mijn vaders huis: herinneringen vt missionaris. 14.00 Schoolradio. 1} de wachtkamer. 16.00 Nws. Spreekuur: gesprek. NOS: 17.00 If mijn tijd wel duren: Klankbeeld. (S) Eurolight. 17.40 Inform, uit de 17.55 Mededelingen. e draj 3°Uf d 20 i rde IVi fSI Cao} VARA: 7.02 (S) Gesodemeurders (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie d verzoek van mensen uit de sportt 12.03 (S) VARA's zoekplaatje. 14 Spitsbeeld. 16.03 (S) LP Top 20 Tip LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capf klass, muz. 9.00 Nws. 9.02 Aklu* (S) Van heinde en verre. 10.00 (S)* tien tot twaalf. 12.00 (S) Intern 13.00 (S) De meest verkochte klaj tien. 13.30 (S) Koren en korpsen.. Nws. 14.02 (S) Om de kunst. 14.r Guitariteiten. 15.00-17.00 (S) Bel) Wieteke van Dort, vaste actrice In „Dat ik dit nog mag meemaken", waarin het van avond gaat over „natuur'.', op Ned. II om 1S 00 uur. Kees Brusse als schipper Seinen in „Tussen wal en schip". Ombudsman Het Ombudsmanprograrry!c De N.O.S. zette gisteravond haar wekelijkse les in vader landse geschiedenis voort met een vluchtig overzicht van wat er in de loop der eeuwen bij ons op het gebied van de erotiek aan op- en misvattingen heeft geleefd. En in zekere zin zou men kunnen zeggen, dat er werd uitgelegd hoe „wij" het tot die 58 miljoen Nederlanders hebben geschopt. Men had deze keer overigens niet de oertijden als uitgangspunt genomen, maar men dook meteen in de middeleeuwen, die wat de se- xualiteit betreft nogal roerig schijnen te zijn geweest. Gezien de toestanden die wij in deze dagen op dit gebied belevep, en die uiteraard ook aan bod kwa men, kon ik mij nauwelijks aan de indruk onttrekken dat wij weer naar dat uitgangspunt zijn teruggekeerd. Voor de rest zou het mij niet verbazen als nader hand zou blijken dat het bij deze aflevering passende, toe lichtende boekje het meest werd gekocht. Leerzaam was verder ook „Kr,- rizon", waarin aandacht werd besteed aan moderne technie ken, waarover de politie in ver schillende Eruopese landen be schikt. Het ging hier, zoals werd aangekondigd, om een „gedeel telijke B.B.C.-N.O.S.-produktie". Maar de samenwerking leek mij niet al te hecht te zijn geweest, want het geheel maakte een vrij warrige indruk. En waar het nu precies naar toe moest bleef in het vage. Wel zag men op een gegeven moment ineens Ischa Meyer aan George Siménon de verklaring ontlokken, dat Mai- gret nooit „een politieke politie" zou hebben geaccepteerd. Hoe zou Sherlock Homes eigenlijk over dit soort zaken hebben ge dacht? Dat de show van Sonja en Louis (Van Dijk) zaterdagavond zou overvloeien van muziek, lag na tuurlijk voor de hand. En ook, dat de pianist zelve danig in de toetsen zou grijpen. Hij deed dat trouwens ook in die van een clavecimbel, toen het eerste deel van het vijfde Brandenburgse concert van Bach moest worden uitgevoerd, want Louis had te. kennen gegeven dat hij „precies te vergeten het optreden*- begreep" wat Johann Sebastian George Carl, een onweersj heeft bedoeld. Welnu, in ieder bare „comedian", die onj geval deed hij dat (flinke) stuk stelbaar gecompliceerd op] obligaat voor clavecimbel heel mondharmonica speelde. bekwaam, zoals het, althans mij, frappeerde, dat ook het Metro- pole-Orkest (dat ook niet iedere dag in dit genre optreedt) uitste kend overeind bleef. Maar voor Intussen kon ik tegen elven de rest was het natuurlijk toch niet helemaal mijn nieuw uitsluitend amusementsmuziek righeid bedwingen in ver van deze tijd wat de klok sloeg. De fanfare „Excelsior" uit Dalf- sen die Sonja beslist geen harmonie mocht noemen speelde een romantisch koraal van Van Dijk zelve, onder lei ding van niemand minder dan Hubert Bahrwasser. Zij deed het roerend mooi, al was het aan de uitvoering niet helemaal af te horen, dat de dirigent de onvolprezen solo-fluitist van het Concertgebouworkest (dat nim mer door Sonja een fanfare ge noemd zal mogen worden) is geweest. En zo waren er meer aardige dingen voor de mensen. Het optreden van Louis van Dijk en Jules de Corte samen bijvoorbeeld, en zeker 'ook niet met de vraag wie er andere kant in „Hier en Nd speciale gast zou zijn. Dat lj Jan Wolkers te wezen. Hij er overigens als autoriteit ol gebied van zeehonden, dl Canada (natuurlijk ten onrl en zeker op een onterechte] nier) nog steeds en masse nen te worden afgemaal zodanig kon hij het uitsl vinden met het in de aanwezige publiek, w men moest vermoeden dal voor Wolkers als auten (van bijvoorbeeld „Turks fn waarschijnlijk minder warn lopen; zo het dat boek al] bij de (zee)honden af vindt. Herman Hofh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2