„Marius": begin van drie
delen Frans volkstoneel
Film over Algerije mist
revolutionair élan
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
TELEVISIE VANAV4
TELEVISIE VRIJDAG®
„Herenleed" in de
trant van Kafka
S(
HEDDY LESTER
TELEURGESTELD
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
NEDERLAND I
DUITSLA
NEDERLAND II
DUITSLAND I
NEDERLAND I
DUITSLAND I
15.55 Figuren uit de Boerenoor- 14.OO Schooltelevisie
log, TV-serie 17.OO Schooltelevisie
HILVERSUM I
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. AVRO: 18.11 AVRO's
HILVERSU
>EÏ
ferei
do
ne.
NOS: 18.03 De vaca
NOS-maal. TROS:
20.02 (S) Ferry Maat s Sofda
(S) Sesjun 23.02 (S) Clo^m
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Gevar. progr. met lichte muz.
(7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor
de huisvrouw. 8.45 (S) Gevar. progr.
met lichte muz. (10.30 Nws.) 11.00 (S)
Scheidsrechters gisteren en vandaag.
11.59 Bericht Vastenaktie. 12.00 (S) Ge
var. progr. (12.22 Wij van het land.
12.26 Meded. 12.30 Nws.) 14.00 (S)
Gevar. progr. met lichte muz. (15.30
Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) In
de hutsgeklutste kinderwinkel. 17.30
Nws. 17.32 (S) Echo magaz.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Vandaag, vrijdag: gevar. progr.
(8.00 Nws. 8.11 Hier en nu). 8.30 Op
de man af. 8.35 Te Deum Laudaus 9.00
Nws. NOS: 9.00 Vrouwen van Suriname,
om lief te hebben. 9.35 waterstanden.
9.40 Schoolradio 10.00 Pedagogische
rubriek 10.15 Duidelijke taal. 10.30 NOS
Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over
minder. 12.30 Toerismo. OVERHEIDS
VOORLICHTING: 12.49 Uitzending voor
de landbouw NOS: 13.00 Nws. NCRV:
13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken
Linde. 14.00 Repertoriu.,
klicht op Nederland (16.IP1 L
Kijk op buitenland. VPROlde
gelichte Kringen 17.45 S)om
Meded
HILVERSU
De Nederlandse cineast Ru-
dolf van den Berg heeft film
isch een jeugddroom waar
kunnen maken. Destijds juist
aan de kinderjaren ontwas
sen, stuitte hij met zijn ouders
op vakantie in de Provence
met de auto op een door de
Franse politie opgeworpen
barricade. Vrees voor de OAS,
de Algerijnse onafhankelijk
heidsbeweging, verplichtte de
Gaulle ertoe de zaak op
scherp te stellen en auto's te
controleren op de aanwezig
heid van kneedbommen en an
der explosief materiaal.
Deze onverwachte confronta
tie van Rudolf van den Berg
hield lang nadien in hem de
interesse gaande in land en
volk van Algerije en leidde er
tenslotte toe, dat hij er met de
camera heentoog om vrijheids
zin en het in eigen hand geno
men lot van de Algerijnen in
beelden vast te leggen. Deze
film „De Algerijnse tijden"
komt vanavond op Ned. I om
19.55 uur op het VPRO-scherm
en gaat vervolgens in het vrije
filmcircuit nog door een reeks
bioscopen. Ook de Zweedse en
de Finse tv hebben laten we
ten deze film uit te willen zen
den.
In overwegend trage, maar
met aan de camera Jochgem
van Dijk toch wel mooie beel
den wordt de geschiedenis van
dit land verteld, een vrucht
baar land waar de Romeinen
hun graan al vandaan haal
den. In de eeuwen daarna
werd de grond in stamverband
verbouwd. Niemand bezat
land in eigendom. De bewer
ker had recht op de vruchten
van zijn arbeid. De grond be
hoorde aan het volk. Daar had
in de loop der tijden een
mooie sociale samenleving uit
kunnén groeien, maar in 1830
wierpen de Fransen hun blik
en hun belustheid op bezit op
dit land en maakten het tot het
hunne ten koste van twee mil
joen doden. Het oude sociale
systeem hield op te bestaan.
De grond kwam in handen
van grootgrondbezitters, die er
op verbouwden wat gemakke
lijk exportabel was. De oor
spronkelijke boerenbevolking
werd verdreven naar het bin
nenland.
Uit de middens van die boeren
werd in 1954 de onafhankelijk
heidsbeweging geboren, die
vocht tot 1962. De guerrilla
oorlog woedde niet alleen in
Algerije, maar ook in Fran
krijk, vooral in Parijs, waar
voortdurend aanslagen met
kneedbommen werden ge
pleegd. In 1962 legden de
Fransen het loodje, zij ver
trokken. Toen kon er begon
nen worden aan de opbouw
van het land.
Algerije had toen een socialis
tische staat moeten worden,
maar de politieke intelligentia
in de steden en andere bekom-,
merden om eigen welzijn za
gen kans maatschappij-her
vormende maatregelen te stag
neren dan wel van hun scherp
te te ontdoen. Zodoende kent
men er nu nog het grootgrond
bezit Jaarlijks trekken 100.000
boeren naar de grote steden,
waar in veeljarenplannen in
dustrieën ontstaan, evenwel te
weinig om zovelen aan werk
te helpen, zodat velen als gas
tarbeiders naar Europa ver
dwijnen.
Algerije beschikt in verschil
lende opzichten over goede so
ciale voorzieningen. Er kwam
in 1971 tevens een agrarische
revolutie op gang, maar een
heilsstaat schijnt nog ver weg
te zijn, al kregen de vrouwen
gelijke rechten als de man,
wat er voorlopig vooral op
neer komt, dat zij zich vrij
over straat mogen bewegen.
Het revolutionaire vuur, dat
Rudolf van den Berg er hoop
te aan te treffen, schijnt echter
langzaam weg te zinken in een
soort van onverschilligheid bij
het volk, vooral dat deel dat
onvoldoende onderwijs heeft
gehad om de eigen situatie te
kunnen beoordelen en te kun
nen bepalen.
Met de politieke bewustwor
ding is het in Algerije nog
onvoldoende gesteld. Dit
maakt de film wel ongeveer
duidelijk, niet uit de opzet dit
aan te tonen, Rudolf van den
Berg vertrok met hele andere
verwachtingen naar dit land,
maar uit de informatie en de
beelden, die op zijn gunstigst
een soort overgangsfase vast
leggen: er staat al het een en
ander overeind, maar de ont
wikkeling beweegt zich zo
traag, dat men welhaast van
gezapigheid zou kunnen spre-.
ken. Rudolf van den Berg rea
liseerde weliswaar een jeugd
droom, maar het élan, dat hij
in zijn film had willen leggen,
bleek moeilijk te vinden. En
dat bepaalt de sfeer van deze
overigens sympathieke film.
TON OLIEMULLER
Scène uit „De daders" met Armando, Johnny van Doorn,
en Cherry Duyns
(Van onze radio- en tv-redactie)
De twee heren van „Herenleed" de dichter Armando en tv-maker
Cherry Duyns - gaan zich met hun vanavond op Ned. I om 21.50
uur uit te zenden nieuwe aflevering in de sfeer van Kafka
bewegen. Hun drieluik „De daders" (resp. ontmoeting, verhoor en
vonnis) handelt over mannen, die schuldig zijn aan iets en
daarvoor straf verdienen. Een typische Kafka thema dus, maar
Duyns en Armando gaan verder, want na de straf duurt het leven
voort en daar kwam Kafka niet aan toe, ofschoon men dit zoal
niet de grootste dan toch wel de meest tragische straf mag
noemen, vooral vanwege het onafwendbare einde.
In de VPRO-gids lichten genoemde heren hun bedoelingen met
deze aflevering van „Herenleed" toe. Voor het eerst hebben zij
in de studio gewerkt, en niet in de natuur, omdat daar altijd
straaljagers de stilte verstoren. In de studio komt het gesprek
tussen de heren-met-leed veel beter tot recht Ze praten over wat
hun overkomen is. De een volhardt in zijn rol en blijft wie hij
is, de ander zoekt de vlucht in een soort van kinderlijke onschuld.
Men mag het ternauwernood een toneelstuk noemen. Het is meer
een muzikale compositie. In deze produktie voor vooral luie mensen
wordt ook niet zoveel verteld. Het gaat er meer om stemmingen
te wekken, stemmingen die bepaald worden door de geestelijke
gesteldheden van de beide heren. Als men met alle geweld zou
willen rubriceren, zou men deze aflevering van .Herenleed" een
tragisch-komisch drama kunnen noemen.
j De KRO zendt vanavond „Ma-
i rius" uit, het eerste deel van de
Marseillaanse trilogie van Mar-
1 cel Pagnol. Willy van Hemert
I maakte de Nederlandse be
werking en voerde de regie. De
drie delen: „Marius", „Fanny"
1 (24 maart) en „César" (31 maart)
vormen een typisch stuk Frans
volkstoneel, dat rond 1930 in
het havenkwartier van Marseil-
Ie speelt Marius (Peter Römer)
om wie het eerste deel draait,
is een 24-jarige barbediende in
het café van zijn vader César
1 (Ko van Dijk) die weduwnaar
is. Marius wordt onweerstaan
baar aangetrokken door sche-
pen, de zee en verre kusten.
Fanny (Can$i Geraedts) is een
mooie, 18-jarige oesterverkoop
ster die sinds haar prilste jeugd
met Marius optrekt Een stoet
van volkskarakters zorgt ver
der voor een bont schouwspel.
Ned. II, 20.25 uur.
Stan en Oliver
De VPRO zendt vanavond een
gefilmde biografie uit van Stan
Laurel (1895-1965) en Oliver
Hardy (1892-1957). In deze BBC-
produktie, met hoogtepunten uit
vele films, wordt het prille begin
van de samenwerking gevolgd,
de wereldberoemdheid en het
eenzame en niet zo vrolijke
einde.
Ned. 1,19.04 uur.
Mary Hartman
In de uitzending rond Mary
Peter Firmer als de barbediende Marius en Canci Geraedts als Fanny, de oesterverkoop
ster, in „Marius"
Hartman gebeuren opnieuw
merkwaardige zaken: Tom en
Mary hebben een vervelende
ziekte opgelopen, Charlie en Lo-
retta zijn bij een verkeersonge
val betrokken geraakt, grootva
der Larkin bouwt een ongewone
verhouding op en Cathy wil een
baantje waar iets niet mee in
orde schijnt te zijn.
Ned. I, 20.45 uur.
Dunderklumpen
Het mannetje Dunderklumpen
is niet langer alleen in het leven.
Na de ontvoering van de meis
jespop, het konijn, het beertje
en het leeuwtje, heeft hij al
gauw vriendschap met ze geslo
ten. Inmiddels hebben Beppe en
Jens zich ook bij hen gevoegd
en zo trekken de zeven het
avontuur in, wat een nieuwe
sprookjesfiguur oplevert
Ned. H, 19.10 uur.
18.00 Nieuws uit
Westfalen
18.10 Parijs 7000, TV-T
19.15 Hier und Heute
19.45 Recepttips
20.00 Journaal
20.15 Plusminus, ec<f*"
gazine
21.00 Tom a, TV-serie
21.45 TV-discussie ;n w<
22.30 Journaal er
.UIL JJh\Hgesp
M'l'JlKiwJi: teko
18.20 Predikant in Ki °P
serie tn de
18.55 MainzelmanncKlen
19.00 Journaal iar a
19.30 De grote prijs, og V£
20.40 De grote hulp >>ing<
21.00 Journaal
21.15 Kadir, TV-film
22.30 Zaalhandbal en w
23.35 Journaal i*1 on
en e<
18.00 Ivoor, het loconr
18.05 Rondomons
18.30 Filmklucht
18.35 De zevende her
19.05 Filmpremières
19.35 Verkeersrubriel4
19.45 Journaal
20.15 26 april, nieuwe
20.20 Coronation StreT^I
20.45 Panorama Uil
21.35 Filmklucht
21.40 Standpunten -trp
22.05 Filmpremières 5 J-
22.30 Journaal
en ontdekken een opvallend huis
Heel de mens
Han Peekei praat vanavond in
,Heel de mens" met zuster Rigo-
berti, een religieuze, die op zoek
is naar een nieuwe vorm van
religieus leven. Zij besloot na
dertig jaar kloosterleven, twee
jaar geleden, zelfstandig te gaan
wonen. Zij meende dat zij haar
taken beter zou kunnen vervul
len buiten het isolement van de
religieuze gemeenschap.
Ned. H, 23.00 uur.
Teleac
18.15 Gesprekken met hulpverle
ners, les 3
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
j VPRO
19.05 Laurel Hardy, biografie
19.55 De Algerijnse tijden, docu
mentaire
20.45 Mary Hartman, Mary Hart
man, TV-serie
NOS
21.35 Journaal
VPRO
21.50 De Daders, TV-spel
NOS
23.05 Journaal
NOS
18.45 Toeristische Tips
18.55 Journaal
KRO
19.05 Tom Jerry, tekenfilm
19.10 Dunderklumpen, TV-serie,
afl. 3
19.25 Daar vraag je me wat
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.25 Marius, TV-serie, afl. 1
22.30 Brandpunt
23.00 Heel de mens
NOS
23.35 Den Haag Vandaag
23.50 Journaal
(Van onze radio- en tv-redactie)
AMSTERDAM Het vrijwel zeker niet doorgaan van het Euro-
songfestival in Londen is bij de Nederlandse deelneemster Heddy
Lester bijzonder moeilijk gevallen.
,Het was een unieke kans. Ik kon in achttien landen tegelijk op
de televisie komen. En dan mag iedereen van tevoren zeggen, dat
ik met mijn liedje geen kans heb, een dergelijke promotie is toch
geweldig. Maar ik ga niet bij de pakken neerzitten. Ik, ben er in
de loop der jaren aan gewend geraakt, dat dingen pas zeker zijn
als ik ze achter de rug heb. Het is alleen jammer van alle
voorbereidingen. Via mijn platenmaatschappij Axiola waren er in
diverse landen al wat visjes uitgegooid. Het resultaat zal nu wel
nihil zijn. Alleen Engeland zelf blijft in de running. Ik heb daar
een erg goed kontakt met een hele bekende „agency" -, nee ik
noem geen namen want er is nog geen kontrakt getekend - en
die heeft me telefonisch meegedeeld, dat ze ondanks het uitvallen
van het festival rustig doorgaan. Dat is bemoedigend. In ieder geval
bemoedigend genoeg om het hoofd niet te laten hangen. En je
weet nooit, misschien rolt er alsnog een oplossing uit de bus".
Dunderklumpen en de poppen rusten vanavond even uit
Heddy Lester: „Misschien dat mijn goede contacten in
Engeland nog wat uithalen"