gehoordgezien
handige IKON-formule
Film naar boek „Kruis
in de asfalt-jungle"
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVONI
EMSSm
IJHf.MHM
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
SHIRLEY
ROBERT
Voor Montreux al inzendingen uit 31 landen
KINDEREN ALS VERSLAGGEVERS:
TELEVISIE DONDERDAG
liiimH'ji'jii
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 16 MAART 1977 PAGIN WC
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Moderne electronica, les 23
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
19.04 Van gewest tot gewest
19.50 Politieke partijen (WD)
20.00 Tous les jours de la vie,
TV-film
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Panoramiek
22.35 Studio Sport (Europa Cup
voetbal)
23.00 Sprekershoek
23.15 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Staatsloterij no. 656, trek
king 1
18.55 Journaal
IKON
19.04 Van onze speciale verslag
gevers, TV-serie, afl. 1
IKON/KRO/RKK
19.29 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Socutera (Rheumafonds)
EO
20.30 The Cross and the Switch
blade, speelfilm (1970)
22.00 Aardbevingen, documentai-
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrijij
Westfalen
18.10 De zes waanwijzen, <g
18.40 De ingewijden van
TV-serie
19.15 Hier und Heute
19.45 Truc om kwart voor a
20.00 Journaal
20.15 Strategische wapens, i
mentaire
21.00 Swiss made, muziek
jazz)
21.45 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Zum kleinen Fisch, TVj
19.00 Journaal
19.30 Sportspiegel (boksen)
20.15 Actueel magazine
21.00 Journaal
21.15 Avondgesprekken
21.45 Avonturen van de
soldaat Schwejk, TV-serie, i
22.45 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.15 Ivoor, het locomotiefje
18.20 Jonger dan je denkt
18.50 Space 1999, SF-serle,
19.45 Journaal
20.15 Rhoda, TV-serie
20.50 Nachtdienst, TV-spel
21.40 Filmpremières
22.30 Journaal
NEDERLAND I
NOS/NOT
10.45 Schooltelevisie
14.25 Schooltelevisie
EO
15.00 Van hart tot hart
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.30 The Woman in the Window,
speelfilm (1944)
12.05 ZDF-Magazine
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal A7
16.15 Journaal fj/
16.20 Het podium (voeding)
17.05 Zuidpoolpingiiins, doe eid
taire sn
17.45 Historie van het zeel .^i
17.55 Journaal grg
IHILVERSUM I
TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet
het zus en de ander zo. 19.00 (S)
Muziektriptiek van zeven tot tien (19.00
(S) Jazz-sir. 20.00 Eight o'clock special.
21.00 (S) Kruis en mol). 22.00 (S) Een
mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua
III. 23.00 (S) En de maan scheen op
Kylenamoe, hoorspel. 23.40 (S) Gramm.-
platen. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de
dag. PP: 18.20 DS'70. VARA: 18.30
Tussen start en finish. 19.30 (S) Brass-
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
7.30 Nws. 7.41 (S) Vandaag donderdag:
aktual.. persoverz., inform, en lichte
muz. (7.41 Hier en nu). 8.24 Werk
woord. praatje. 8.30 Nws. 8.36 Gym.
voor de huisvrouw. 8 45 (S) Tot uw
dienst: klass. muz. 9.45 <S) Onder de
hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In "t
zilver. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians
Show. 12.15 Voor boer en tuinder. 12.26
Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws.
12.42 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpau-
zedienst 13.15 (S) Metropole orkest.
13.30 (S) Globaal, gevar. progr. (15.30
Nws). 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Op blote voeten: vraag- en ant
woordspel. (8.00 Nws. 811 Radiojourn.).
8.50 Morgenwijding. 9.00 Het kind en
zijn rechten, dokum. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 10.00 Radio Lawaaipape-
gaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00
Nws. 11.03 Radiojourn.). 11.30 Ri
twaalf. 12.30 Hersengym. 13.0C
13.11 Radiojourn. 13.25 Beursd
13.30 'n Middagje AVRO. (16.08
16.30 Radiojourn.). 17.00 (S) l|
ciaal, kinderprogr. OVERHEIDSl
LICHTING: 17.40 Den Haag a
17.55 Meded.
;ilM4:MII.'JHI
TROS: 7.03 (S) Vaak 's ochtend
(S) Hugo van Gelderen Show. 11)
Gerard de Vries draait op v
(S) Boter. Klaas en prijzen. 141
Polderpopparade. 16.03 (S) Eurol
HILVERSUM IV
LEB
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badiner sur
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voort jj
(S) Viool en piano. 9.30 Ik sta h
voor de banken te praten. 10 c s
Aubade. 11.30 Sylvia Carbonel, mi
11.59 Bericht Vastenaktie. 12 OOI
Rondom Ravel (11). 14.00 Nwssch
Hoogachtend, progr. over Kurt T
ky. 15.00—17.00 (S) Kollage va
daags en zeldzaam.
>ee
uui
De Hollandse zangeres Shirley is uit Amerika terug in ons
land en om haar come-back hier te maken verschijnt zij
aan de markt met een single „It's me", dat enigszins vrij
vertaald zou kunnen worden met: „Hier ben ik weer". Hoe
verging het Shirley na al op vrij jonge leeftijd (10 jaar)
het in de showbiz te hebben gemaakt met haar tv-debuut
in de „Weekendshow" van Johnny en Rijk. Op haar 15e werd
zij professioneel, won zij songfestivals en liep zij uiteinde
lijk tegen een Amerikaanse manager op, met wie zij na veel
vieren en vijven huwde in Las Vegas. Dat is nu een jaar
of vijf, zes geleden. Shirley dacht haar kostje gekocht te
hebben. Zij liet plaatjes maken in de studio, waarmee haar
man en manager de boer op ging. Maar Amerika is groot,
er moesten veel winkels bezocht worden en soms kwam haar
man/manager wekenlang niet thuis. Tenslotte wist hij zelfs
niet meer hoe haar stem klonk, terwijl zij toch bekend staat
om haar mooie stem. Al die tijd zat Shirley in de keuken
te wachten met warm eten, waarvan zij steeds de helft weg
moest doen. Zo kreeg Shirley langzaam maar zeker inzicht
in haar grote vergissing, terwijl zij toch meende het ge
maakt te hebben. Zij brak met alles wat Amerikaans was
tot haar man(ager) toe en kwam moederziel alleen in.
Amsterdam terecht, waar zij opnieuw moest beginnen. Alle
journalisten van Nederland belde zij op, die haar vrijelijk
mogen komen interviewen. En als je haar terugbelt zegt
zij: „It's me hier ben ik weer".
Robert Long liet ons weten
niet zo gelukkig te zijn met
de recensie die ons blad pu
bliceerde over zijn tweede el
pee, getiteld „Levenslang".
Met name heeft hij kritiek op
de wijze waarop wij oordeel
den over zijn lied „Pa", dat
een sterk biografische inslag
heeft. Robert zegt hierin wei
nig gunstige dingen over zijn
vader. Wij schreven toen van
een zoon wat meer lankmoe
digheid te hebben verwacht
jegens een vader, die „ais
godsdienstwaanzinnige in
een inrichting terecht is ge
komen". dat moet op een
misverstand berusten. Zijn
vader heeft nooit in een in
richting gezeten. Wij evenwel
meenden het uit zijn mond
(al of niet via interviews) te
hebben vernomen. Robert
ontkent echter zich ooit zo
over zijn vader te hebben
uitgelaten. Wel noemt hij zijn
vader streng gereformeerd,
te rechtlijnig orthodox en
overtrokken godsdienstig. En
dat klinkt heel wat lankmoe
diger dan onze woordkeus,
waarvoor Robert intussen
onze verontschuldigingen
heeft aanvaard. Dat zo'n
liedje ook heel andere gevoe
lens los kan maken, is Ro
bert gebleken uit opmerkin
gen uit zijn omgeving, dat
men zelden een relatie vader-
zoon zo zuiver heeft horen
bezingen. Ander punt is. dat
Robert onlangs in een VA-
RA-in terview, maar ook
daarbuiten, er geen geheim
van maakt, dat hij zelfmoord
overweegt als hij geen heil
meer ziet in zijn leven. Zijn
eerste elpee met 400.000 ko
pers trok en trekt meer dan
een miljoen luisteraars. Als
het leven al waardevol is
en dat is het dan zeker dat
waardoor miljoenen zich
aangesproken voelen in lied
jes als „Leidseplein" en
„Jeugd van vandaag", die
trefzeker gevoelig worden
gezongen.
JAAP
Buitengewoon bedroefd is de
Arnhemse pianist-componist
Jaap Dekker afgereisd naar
Malaga voor een week optre
den aldaar. Net voor hij weg
ging kwam hem ter ore dat
men hem in het Hilversumse
ervan beschuldigt in zijn
laatste meesterwerk een
stukje plagiaat te hebben ge
pleegd. In de filmmuziek van
René van Nie's rolprent „Een
stille liefde" zit een heel
fraaie mondharmonica-solo.
„Een van de mooiste stukjes
muziek uit de film", vindt
Jaap zelf, een mening die
door kenners zodanig wordt
gedeeld, dat men er best een
hitkansje voor wil voorspel
len. „Nou ben ik zo ver
schrikkelijk bang dat dat de
mist ingaat, omdat er men
sen zijn die denken dat ik het
heb gejat van Ennio Morico-
fte uit de film „Once upon a
time in the west". En dat is
niet waar. Ik zal me harts
tochtelijk verzetten tegen die
aantijging". Wat dat betreft
heeft hij het makkelijk. Het
voor „Een stille liefde" ge
bruikte thema staat op een.
boogie-lp van Jaap Dekker
uit 1971. „Iedereen kan die
plaat opvragen. Iedereen kan
zo horen dat ik dat soort
muziek al in 1970 maakte.
Maar het is wel heel droe
vig". Voor Jaap komt te klap
des te harder aan, omdat dit
de eerste keer was dat zijn
hartewens: muziek maken
voor een komplete film, on
verkort in vervulling ging.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Hoewel de inschrijvings
termijn nog niet is gesloten, hebben zich
al 31 televisie-organisaties aangemeld
voor het concours om de Gouden Roos,
dat van 8 tot 14 mei wordt gehouden in
Montreux. Bij die 31 zijn 22 aanmeldin
gen uit Europa en negen uit vier andere
werelddelen. Voorzitter van de internatio
nale jury is Jacques Landry, plaatsver
vangend directeur-generaal van de Fran
stalige Canadese omroep in Montreal. De
persjury wordt dit jaar voorgezeten door
de Nijmeegse radio- en tv-criticus Tom
Smeets.
Vanavond is de aflevering over
thuislozen meteen al een goed
voorbeeld van de wijze waarop
het "contact tussen kind en vol
wassene tot stand kan komen en
wordt iets duidelijk over de
sfeer waarin thuislozen leven en
hoe zij zelf over hun bestaan
denken.
Noemde IKON-medewerker Wim Neijman zijn omroepje „naief
en helemaal niet slim", even later gaf hij toe dat voor de 12-delige
serie „Van onze speciale verslaggevers" doelbewust met kinderen
is gewerkt. Dat deze formule stuur kinderen af op mensen in
een opmerkelijke positie goed heeft gewerkt, kunt u vanavond
zien in de eerste aflevering „Thuislozen", op Ned. II om 19.04
uur. De ontwapenende argeloosheid waarmee drie kinderen hun
vragen stellen, is kenmerkend voor alle afleveringen, waarin
mensen over hun privé-leven vertellen, zoals zij dat tegenover
een volwassene vermoedelijk nooit zouden hebben gedaan.
„Heeft u nooit een huis gehad?"
vraagt vanavond een kind aan
een thuisloze. Het antwoord
komt even spontaan als schril:
„Nee. Nou ja, het huis van be
waring". In de aflevering over
„De gevangenis" vraagt een
kind: „Waarom zit u hier? Bent
u het er mee eens? En wat gaat
u doen als u vrij bent?" Een
gevangene op zichzelf al heel
wat, een gevangene in gesprek
te krijgen met een kind en dat
voor de tv-camera geeft een
ondubbelzinnig antwoord:
„Daar kan ik veertien dagen
over praten. Maar goed. Voor ik
vrij kom, ga ik solliciteren,
maar ik zal wel geen baan krij
gen. En dan ga ik maar weer
doen waarvoor ik hier zit. Maar
dat is toch ook niks".
Voor de twaalf afleveringen zijn
steeds drie andere kinderen van
twaalf tot veertien jaar uitge
zocht; ze maken een soort
schoolreisje naar een instelling,
instituut of persoon, waar kin
deren normaal gesproken nooit
zullen komen: een klooster, een
internaat voor thuislozen, een
gevangenis, de opleiding tot ont
wikkelingswerker, een krantere
dactie, een miljonair, een syna
goge en een sociale werkplaats.
Alle deuren gaan voor de kinde
ren open, waarna zij hun vragen
kunnen stellen, die niet te voren
zijn ingeprent. Wel hebben
IKON-medewerkers tijdens het
filmen wat bijgestuurd, wan
neer een vals beeld van het
onderwerp dat werd bezocht,
dreigde te ontstaan.
Verstaanbaar
Juist omdat de mensen die wer
den geïnterviewd met kinderen
te maken kregen, werden ver
staanbare gesprekken gevoerd.
De vragen zijn gericht en voor
de kijker boeiend. De antwoor
den zijn meestal helder en sa
menvattend, begrijpelijk voor
kinderen en volwassenen.
De E.O. zendt vanavond een
film uit, gebaseerd op het ge
lijknamige boek „Het kruis in
de asfalt-jungle". De film bevat
het levensverhaal van Nicky
Cruz, een jonge inwoner van
New York die in de asfalt-jun
gle onder de meest bizarre om
standigheden leefde en probeer
de zich met geweld te handha
ven. Daar krijgt hij te maken
met de plattelandsdominee Da
vid Wilkerson, gespeeld door
Pat Bonne, groentje in de we
reldstad, maar toch bereid zijn
opdracht te vervullen, ook al is
dat onder ghetto-jeugd. Zijn
doortastend werk leidde tot de
oprichting van de internationa
le organisatie „Teen Challen-
ge".
blad Polityka. Rakowski is lid
van het centraal comité van de
Poolse arbeiderspartij.
Ned. I, 22.05 uur.
Sprekershoek
Ned. n, 20.30 uur.
Een dag
De NOS zendt vanavond de
Franse tv-film uit „Een dag als
alle andere", waarin Jeanne ver
pleegster is op de ziekenhuisaf
deling waar kankerpatiënten
worden verpleegd. Jeanne is het
voorbeeld van de ideale ver
pleegster, tot ook zij ziek wordt
De diagnose luidt: kanker.
Ned. I, 20.00 uur.
Panoramiek
Voor de eerste keer wordt een
Nederlands televisiegesprek uit
gezonden met een Poolse dissi
dent. Dat gebeurt vanavond in
het NOS-programma Panora
miek. De ondervraagde is de
auteur Jacek Kuron. Er is ook
een interview met hoofdredac
teur Rakowski van het week-
unn
band Magazine. 20.00 Nws. 2(
Arturo Toscanini (1867-1957) 2!
sprek. NOS: 22.30 Gamma vai
en Bèta. 23.00 (S) Met het
morgen met om 23.05 Aktus_
23.20 Den Haag vandaag. 23.5^b
ontspannen voor het slapen g
ga. 23.55 Nws.
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18
NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn
en muz. 23.02 (S) NOS-Jazz. 0|
Metro's Midnight Music. 1.02 (S
it easy. 2.02 (S) Dat wordt weer!
werk. 4.02 (S) De achternacht, j
Ook de geïnterviewde krijgt een
eerlijke kans. De thuislozen leg
gen uit waarom zij geen thuis
hebben, waarbij de kinderen on
middellijk de vraag stellen hoe
zij aan geld komen en of hun
opvang niet moet worden be
taald.
Een oude, wat hardhorende
thuisloze wordt ondervraagd,
geeft graag zijn antwoorden en
vertrekt dan op stramme benen.
De directeur van het internaat
neemt hem bij de arm en op
afstand kan men de directeur
horen mompelen: „Nou, dat
heeft u goed gedaan"; waarop
de man antwoordt: „Ja, dat
moet ook wel".
De kinderen dringen tot heel
diep door, stellen de vragen die
bij de kijker op zouden kunnen
komen, waarbij in korte tijd,
maar wonderlijk intens, contact
tot stand komt. Een gezang in
een klooster wordt door een
kind „een liedje" genoemd en
wanneer een kloosterling vertelt
dat Latijn in de hele wereld
door iedereen wordt begrepen,
valt de man prompt door de
mand wanneer een kind vraagt:
„Kunt u dat even voor ons ver
talen?"
De kloosterling begint aarze
lend, maar moet dan constate
ren dat het kind wel een erg
moeilijke passage heeft aange
wezen. Waarop de man snel
doorbladert naar een gemakke
lijkere tekst.
Ook in de gevangenis worden
menselijke omstandigheden
charmant blootgelegd. „Ze doen
niet veel hè", constateert een
kind, wanneer aanvankelijk is
verteld dat alle gevangenen
moeten werken en een wer
kruimte in beeld komt waarin
gevangenen wat lusteloos rond
hangen. De begeleider heeft
daar een antwoord op: „Tja,
vrijdagmiddag, dan werken ze
niet meer zo hard". Later komt
een gevangene precies melden
wat hij met zijn zakgeld doet:
ook broodbeleg kopen, want het
beleg voor drie boterhammen is
niet zo veel.
Informatie
In deze maatschappij-verken
nende serie voor kinderen, die
ook voor volwassenen heel
goed te genieten valt, wordt
veel directe informatie ver
schaft, die niet uit schoolboe
ken valt te halen.
Aan kinderen vertellen een ou
dere en een jongere kloosterling
wat hen ertoe heeft gebracht in
een klooster te gaan en wat de
voor- en nadelen zijn. Hoe het
gemis van vrouw en kinderen
werd overwonnen en welke
moeite dat kostte en nog kost.
Kinderen als (speciale) verslaggevers, vanavond over een internaat voor thuislozen van.
het Leger des Heils
„Hoeven ze er niks voor te
doen?" vraagt een kind als het
ziet hoe zwervers vrij in en uit
kunnen lopen, al kunnen zij in
veertien dagen een zelfde inter
naat niet vaker dan vijf keer
bezoeken. Zwervers zelf maken
duidelijk waarom zij niet voor
hun plezier zwerver zijn gewor
den en een van hen doet zijn
verhaal: „Mijn broer dronk no
gal hè, bier en jenever en dan
moest ik hem 's avonds uit het
café halen. Tja, en daar nam ik
er ook maar eentje en zo raakte
ik vanzelf aan de drank". Een
levensverhaal; maar de kinde
ren zien kans om met de leven
dige verteller een samenvatting
te maken van een paar minuten.
F. J. BROMBERG
De kunstenaarsorganisatie van
het NW legt vanavond in Spre- D
kershoek uit, welke bezwaren Scène uit „Het kruis in de asfalt-jungle met links Pat
zij heeft tegen de toneelnota van Boone als plattelandsdominee Wilkerson.
minister Van Doorn van CRM.
Enkele acteurs, die maandag
ook deelnamen aan de protest
demonstratie op het Haagse
Binnenhof, komen aan het
woord.
Ned. I, 23.00 uur.
Aardbevingen
Met de gevolgen van de jongste,
aardbeving in Roemenië nog
vers in het geheugen, zendt de
E.O. vanavond een documentai
re uit over aardbevingen. Behal
ve met dr. A. R. Ritsema, ver
bonden aan het KNMI in De
Bilt en Chriet Titulaer, spreekt
E.O.-medewerker Leo Slinger
land met de evangelist Jb. Klein
Haneveid. Veronique Silver als Jeanne en Marie-Veronique Maurin
als Emmanuelle in de Franse tv-film „Een dag als alle
Ned. n, 22.10 uur. andere"
Wie is bang voor Frans Andries-
sen? De TROS en met name
„TROS-Aktua" zijn het in ieder
geval niet. Van die zijde werd
gisteravond tenminste Marcel
Bruyns naar voren geschoven
om in een „Aktua-special" een
uitgebreid interview te hebben
met de fractieleider van de
K.V.P. en straks wellicht van
het C.D.A. Het werd best een
aanvaardbaar vraaggesprek,
waarin de politicus onder meer
bekende, dat de zes jaren van
zijn fractieleiderschap „tropen
jaren" zijn geweest, en verder
dat hij het „niet leuk" vond dat
het lijsttrekkerschap hem voor
bij was gegaan, maar dat hij
Van Agt natuurlijk „een goede
keus" vond En zo was er nog
allerlei interessants.
Inmiddels hoop ik dat de TROS
met deze uitzending geen last
krijgt, zoals de VARA het heeft
(gehad) met die Z.I.-interviews
met Joop den Uyl. Weliswaar
besloeg (beslaat) dat radiopro
gramma vier uur, maar als ik
mij niet vergis tellen televisie-
uren net zoals tropenuren verge
lijkenderwijs en propagandis
tisch gezien (meer dan) dubbel.
En dat brengt mij als vanzelf op
het item, dat „AVRO's Televi-
zier-Magazine" bracht over het
door Norbert Schnjelzer gecom
poneerde C.D.A.-lied, dat giste
ren, men mag wel met
nadruk zeggen, ten doop V
gehouden met de componij
ve aan de vleugel. Hij 1
zich te verklaren dat het r,
„een nationaal- of stand!
C.D.A.-lied" ging, maar
om een werkje dat op i
van het Haags campagne!
in „de ludieke sfeer" wal
staan. Ook Minister Westq
sprak over ludiek, maar t
felde de kans op een zogej
stamper. Voorzichtig werd
gerefereerd aan de uitsj
van Wim Aantjes die de c
lijk-muzikale stunt a
malige minister van Buiteij
se Zaken een „ongelukkig
dachte" schijnt te hebbf
noemd. Waaruit men mis^
wel mag afleiden dat hetl
menlijk een politieke strijd
ren één ding is, maar het
menlijk zingen een ander. I
Televizier had verder j
meer een interview met 4
vluchte privé-piloot va|
Amin van Oeganda,
grond van eigen ervarii
persoon van zijn gewezen
in een nog ongunstiger
stelde, dan waarin hij f
staat. Het was een vraaggfj
dat niettemin toch wel irl
den onthullend kon word(
noemd.
HERMAN HOFH