„Angela": verrassend Hollandse speelfilm De schrijvers laten het alweer aan verguisde tv-makers over Wat wordt er van Mies en Willem? •V CSSnSSEDH TERUGBLIK hou t1 het U scherm in het oog TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO DINSDAG doe er wat aan RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/ MAANDAG 14 MAART 1977 PAGINA Treurbuis, eenogige bandiet, Nederland nul. Met deze woorden en in deze geest laten schrijvers en dat soort mensen zich uit over het verschijnsel tv in het boekje „Even ge duld aub", een uitgave ter gelegenheid van de boekenweek, die in het teken staat van „Boek en tv". Pure ellende deze negatieve benadering van de buis, ook voor de Hilversumse tv-makers, want die hadden, toen zij lucht kregen van de verschijning van dit boekje, gezegd: „Maak er nou iets van dat bruikbaar is voor de tv. Dan wijden we er een uitzending aan". Stefan Felsenthal, hoofd drama NOS-tv: „Ik zag het al toen ik een jaar geleden de druk proeven in handen kreeg. Hier was niets mee te beginnen. Dat vonden mijn collega's van de andere omroepen ook. Op zijn best kun je er iets mee doen voor de radio, uit laten voorlezen bijv., maar dan zit je gelijk weer met de moeilijkheid van de selectie. Welke schrijver zijn stukje wel, welke niet?" Als argeloze tv-kijker zou je kunnen denken: als die schrijvers nu zoveel te zeggen hebben op die ondeugdelijke televisie, geef hun dan ter gelegenheid van de boekenweek zendruim- te en laat ze zelf eens iets maken wat tegelij kertijd hout snijdt en het kijkvolk amuseert. Maar dat gaat zomaar niet Ten eerste blijven de zendgemachtigden verantwoordelijk voor wat in hun tijd wordt uitgezonden. Dit heeft niets met censuur te maken, meer met het voorkomen van de slordigheid, dat de tv een regionale speeltuin wordt binnenpretjes van een beperkt clubje. Ten tweede is tv maken een vak, dat alleen uitgeoefend kan worden door mensen die het medium weten te bespe len. Ook dit ging dus niet door, plannen voor een documentaire over de pro blematische wereld van het boek. Hiervoor bleek de tijd te kort We houden het als kijker te goed. Toen dit alles niet lukte, ontstond als bij ingeving, zo vernamen we achteraf, het idee om behalve het spenderen van zendtijd aan een forum, waarin Blokker, Hofland en V.d. Kamp iets zullen zeggen over het tv-drama en de verschraling van het goede boek, ook het kijkvolk te betrekken bij een spel, zoals er sinds jaar en dag op die gezellige Neder landse tv. tot ontwikkeling zijn gekomen en waarin schrijvers het zullen opnemen tegen presentatrices, van wie er weer zullen afval len, zodat de overblijvenden aan elkaar ge koppeld worden, tot er tenslotte een winnend stel of een zielige enkeling overblijft, waaraan de kijker zich dan mag vergapen. Het kon origineler en de schrijvers zullen er wel niet veel van heel laten, maar zij zijn zelf niet met betere ideeën gekomen, dus zullen zij zich moeten neerleggen bij tv van de gemiddelde huiskamersmaak noch -kraak. En hiervoor lenen zich in de presentatie een dichter als Gerrit Komrij, die enige maanden lang in dagbladrecensies vitriool uitgoot over wat Hilversum aan tv-makers voorhanden heeft, die echt altijd erg hun best doen op spelletjes, maar het ook niet beter kunnen dan Komrij, en een man als Nico Scheepmaker, die al jaren de tv kritisch volgt op twee toestellen tegelijk en die nu zegt: „Ze hebben Tussen de NOS-ontwerpers, die het boekenfeest versieren, is geen schrijver te bekennen mij niet om ideeën gevraagd, alleen om mijn medewerking. Dat heb ik aangenomen, want het is op zondagmiddag en dan kijkt toch niemand". Berend Boudewijn en Jef Rademakers die met hun „25 jaar tv - een dure grap" in de Gooise mist verdwenen, mogen het nog eens een keer overdoen in tv-vormen, het gezellig- heidsspel dus, die vooraf zijn vastgelegd en waaraan regisseur Jaap Walvis strak de hand zal houden. Jef Rademakers: „We werken met beeldvra gen op het gebied van de literatuur, maar het wordt geen quiz, het blijft een spel, waarbij we alle hoogdravende pretenties hebben laten vallen, alle feitelijke betweterigheid over boord zetten en recht toe recht aan het hart van het publiek zullen pogen te beroeren. Ook kijkers, die nooit een boek in handen hebben, zullen er zich prima mee kunnen amuseren". En Jaap Walvis: „In dit spel zit veel vooraf gaand denkwerk. Het wordt geen gepuzzel en hersenpijniging la Joop Koopman, je zult het niet horen knarsen in de koppen, nee, wij hebben een groot publiek op het oog en dat gaan wij dienen, waarbij het nooit weg is als er onder het publiek menseri zijn die ontdek ken, dat een boek op zijn tijd geen weelde is. Van de tv-discussie over tv-drama en boek- verschraling zenden we alleen de meest pak kende delen uit. En dat nog doorschoten met beelden van het boekenbal, dat wordt gehou den in het decorcentrum van de NOS". Zomin als bij de viering van 25 jaar tv zal het op dit feest ontbreken aan een passende versiering. Deze wordt voorbereid en uitge voerd door vaste NOS-ontwerpers, waarvan Jan P. Koenraads er een is en die intussen al heeft ontdekt, dat de brandweer hoge eisen stelt aan feesten in daarvoor niet bestemde ruimten. Normaal komen decors en toebeho ren terecht in de studio's, die wel van de laatste snufjes op het terrein van brandbevei liging zijn voorzien, nu moesten er evenwel ingrijpende maatregelen getroffen worden, die meer arbeidsintensief dan kostbaar ble ken. Jan P. Koenraads: „We maken voor de versie ring ten dele gebruik van bestaande decors stukken die dienst deden bij de tv-verbeelding van boeken. Op deze manier komt het thema tv vanzelf in de wereld van het boek terecht Onze grafische ontwerpers zorgen bovendien in de hal voor versiering in de trant van hun vak. Het is wat minder de laatste jaren, maar het was nogal eens de gewoonte om aan het slot van het boekenbal de versiering af te breken en de stukken mee naar huis te ne men. We hopen, dat dit nu niet gebeurt want het gaat om tamelijk kostbaar materiaal, dat allemaal op de een of andere manier nog bruikbaar is. Het is bovendien te mooi om te vernielen". Blijven we met het feit zitten, dat dit boek-tv- gebeuren voor het overgrote deel wordt be paald door niet-schrijvers, mensen die wel geïnteresseerd zijn in het boek, maar niet gewend hun illusoire bedenksels aan uitgevers toe te vertrouwen. Schrijvers zitten vol kritiek op tv en tv-makers, maar zodra ze zelf prak tisch voor de dag moeten komen laten ze het afweten. Het gaat al niet veel anders toe als ze met hun schrijfwerk bij tv-regisseurs te recht komen, die zo'n script moeten omzetten in iets bruikbaars, iets waar de kijker ook wat aan heeft Dan keren de schrijvers zich af. In hun pennewrochtsels mag niet geknoeid worden. Wim Hazeu, hoofd drama NCRV-tv: „De Ne derlandse schrijvers moeten eens een tijd in Londen gaan werken. Daar krijgen zij van tv-regisseurs een raamwerk voor een serie of een eenmalig spel voorgelegd, dat zij dan mogen invullen met tekst. Die Britse auteurs, maar ook die in Amerika, doen dat met alle liefde. Hier halen ze hun neus ervoor op". Driewerf heilig de schrijver, maar de tv-we- reld koopt er zo weinig voor en doet er zo weinig mee. Mies Bonwman en Willem Days denken er niet over te stoppen met shows op tv, of schoon tot de buitenwereld geruchten door dringen die op het tegendeel duiden. Willem Duys: „Hoe komen ze toch aan die verhalen? De „Vuist" mag zich verheugen in een stijgende kijkdichtheid. Het heeft dus geen enkele zin ermee te stoppen en boven dien heb ik geen zin om ermee op t houdea Wel weet ik, dat Mies Bouwman voorkeur heeft voor een wat rustiger programma dan „Eén van de acht". Dit zou wel eens kunnen leiden tot een praatprogramma en met de „Vuist" samen zouden dat er twee zijn. Daar zouden we eens over moeten praten, maar Mies en ik bijten elkaar niet". AVRO-woordvoerder Henk v.d. Molen: „Elk jaar doet zich de vraag voor of we doorgaan met bepaalde programma's. Dat geldt ook voor de „Vuist" en voor „Eén van de acht". Met Mies en Willem hebben we afspraken gemaakt voor een reeks gesprekken. Dat gaat zo'n beetje de hele zomer door. Uit de uitwis seling van gedachten kunnen we precies ver tellen waar het op uitgedraaid is. Daar valt niets zinnigs over te voorspellen. Bij dit soort besprekingen doen zich echter wel vragen voor als: dat en dat programma wordt nog steeds goed bekeken, het publiek vraagt er dus blijkbaar om, maar moeten we onderhand niet eens aan vernieuwing of vervanging van dat programma gaan denken? Misschien stapt Mies wel uit de grote zaalprogramma's, maar je moet je er evenmin over verbazen als ze toch weer voor de zaal terecht komt". Mies en Willem bijten elkaar niet. Pa Pinkelman en Tante Pollewop: „Een schertsballon is geen grapje." Ned. 1,19.30 uur. Barbara Seagull en Sandy van der Linden als Angela en Hafm-Wouter in „Angela". Nicolaï van der Heyde's „Ange la" kwam in 1973 tijdens de première op de Arnhemse film- week in een aantal opzichten als een verrassing: de film zag er prachtig uit, mede door het camerawerk van de Zweed* Jor- gen Persson met wie Van der Heyde vaker zou samenwerken en het bleek ondanks de mede werking van de Amerikaanse sterren Ralph Meeker en Barba ra Hershey (die tijdens de opna men haar achternaam veran derde in Seagull) een uitermate Hollandse film geworden. Het verhaal speelt zich af in een bekrompen dorpsgemeenschap in het Friesland van de jaren dertig. Daar arriveren een Ame rikaan met zijn stiefdochter, een nogal vrijgevochten meisje dat als een rode lap op een stier werkt in het van achterklap ver geven dorpje. Bovendien wordt de zoon van een fabrieksdirek- teur (gespeeld door Sandy van der Linden die nogal in de pu bliciteit kwam door zijn vriend schap met de Rolling Stones) verliefd op haar. Een onmogelij ke liefde die letterlijk kapsi moet gaan in dat barse boeren- dorpsjongens, dan met zijn va- land. Er zitten nogal wat butsen der. en deuken in het tijdens de op- Ned. n, 19.04 uur. namen veranderde verhaal (Barbara Seagull bleek tot ie- GcHJQUin ders verrassing hoogzwanger te zijn); verder verdrinkt het ge heel nogal eens in een wat ou derwets aandoende poëzie, maar een sympathieke Holland se „Love Story" valt „Angela" zeker wel te noemen. Ned. I, 20.00 uur. Uitkeringen Nederland telt 400.000 arbeids ongeschikte inwoners, die toch een redelijk inkomen hebben. Hiervoor zorgen de mensen die wel werk hebben, ten koste van een flink stuk loon. Geen ander land kent deze regeling. Maar stellen de arbeidsongeschikten dit zo op prijs? In „Begraven onder uitkeringen" wordt een aantal deze vraag gesteld. Ned. I, 22.10 uur. Aanvaller De VARA zendt in drie aflever ingen het verhaal uit van vader en zoon, die per caravan Enge land doorkruisen. Vader was topvoetballer, die zijn carrière door een beenbreuk zag beëind igd. Hij werd spoedig weduw naar. Zijn zoon heeft ook al een gave voor het voetbalspel en wanneer de caravan bij een veldje wordt neergezet waarop de dorpsjeugd pleegt te voetbal len, laat de jongen dat merken; hij krijgt eerst ruzie met de In het zevende en laatste deel van „Het leven van Paul Gau guin" treedt de schilder op als een ziek man op leeftijd, lijdend aan van alles en nog het meest geplaagd door een gebroken en kel. Financieel staat Gauguin ook al op het nulpunt en wan neer hij leest dat zijn dochter is overleden, vlamt de schilder nog een keer op. Hij maakt zijn meesterwerk „Waar komen wij vandaan? Wie zijn wij? Waar gaan wij naartoe?" Als hij be sluit een einde aan zijn leven te maken met behulp van arseni cum, komt noch aan zijn leven, noch aan zijn ellende een einde. Ned. II, 20.25 uur. Teleac 18.15 Wij en het weer, les 3 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal KRO 19.05 The Flintstones 19.30 Avonturen van Pa Pinkel man (slot) 20.00 Angela, speelfilm (1973) NOS 21.35 Journaal KRO 21.50 Angela (vervolg) 22.10 Begraven onder uitkeringen 22.55 Symbiose NOS 22.59 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 De aanvaller, TV-serie, afl. 1 19.30 Seniorenshow (religie) NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Het leven van Paul Gauguin (slot) 21.25 Koning Klant 21.50 Man over de vloer, TV-serie 22.15 Achter het Nieuws NOS 23.05 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrljnlant Westfalen 18.05 Weekoverzicht 18.10 Eddie's vader, TV-serie 18.40 De ingewijden van Eleusb TV-serie 19.15 Hier und Heute 19.45 Paul Hörbiger vertelt 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 Filmster Willy Fritsch 21.45 Allahabad, India, documet taire 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 4 4 Wir, quiz voo echtparen 19.00 Journaal 19.30 Ladakh, Klein-Tibet, dooi mentaire 20.15 Gezondheidsmagazine Pn xis 21.00 Journaal 21.15 Les Ordres, speelfilm (1974 23.05 Journaal BELGIE NEDERLANDS nietje rtje in Afrika DUITSLAND I 17.55 Journaal 18.00 Ivoor, het locomotiefje 18.05 Klein klein kleutertje 18.20 Twee kinderen TV-serie 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Rad der fortuin, quiz 20.55 De boot is aan, TV-serie (af| 4) 21.45 Journaal, Wetstraat 22.05 Paulina, speelfilm (1972) NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie l'l'HMI'iWI 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.30 Mode 1977 11.15 Ontmoeting met Cindy en Bert, show 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Emigratie uit Polen, docu mentaire 17.05 De wolf en de vrouw, TV-se- HILVERSUM I EO: 18.00 Daar waar de molens staan. PP: 18.19 Uitzending CHU. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) De grote opdracht. 19.00 (S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) Grammofoonmuz. 20.10 (S) Een werkelijk groot Nederlander: het leven van Constantijn Huygens. (1). 20.30 (S) Leer mij o Heer, Uw lijden recht betrachten. NOS: 21.30 (S) Open baar Kunstbezit. 21.40 Voor blinden en slechtzienden. 21.55 (S) Tambu. 22.50 BOND ZONDER NAAM. NOS: 22.30 Nws. NCRV: 22.40 Hier en nu. VERONI CA: 22.55 (S) Muz. en inform. NOS" 23.55-24.00 Nws. Hllveraum 2 HILVERSUM II NOS: Nws. NCRV: 18.11 Hier en nu. DUITSLAND II 16.30 Mozaïek 17.00 Journaal 17.10 De grote blauwe knikkst jeugdjournaal 17.40 Kimba, de witte leeuw, t» kenfi lm serie BELGIE NEDERLANDS BELGIË NEDERLANDS 14.00 Schooltelevisie 17.00 Schooltelevisie aansluitend Makro. 18.40 (S) Muz. vrije tijd. PP: 10.00 KVP. NCRV: 19. (S) Met uw instemming. NOS: 20 Nws. 20.05 (S) I Solisti Veneti. 20.57 Pianokwartet van Brahms. 21.35 Literama. 22.18 Gezinskrisis. Nff 23.00 Met het oog op morgen met 23.05 Aktual.overz. 23.20 De Van Wij nen-Hofland versie. 23.52 Even ontspar nen voor het slapen gaan. 23.55-24.0 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vacaturebank. 18.10 (3 NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het stena tijdperk. 20.05 (S) Superclean Drean machine. 21.02 (S) De Negen-uur-jad show. 22.02 Radiojoum. 22.05 (S Blues, ballads and beat. 23.02 (S) Canc lelightshow. (0.02 Radiojoum.). 1.05 7.00 (S) 'n Nachtje AVRO. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVROKIOk (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal.) 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel van België. AVRÓ: 9 30 (S) Gevarieerd: klassieke muziek. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. kinderpro- gr. 10.10 Arbeidsvitaminen, verzoekpla- tenprogr. (10.30 Nws. 10.33 Radiojour naal). 11.30 (S) Rondom twaalf, een uur allerlei. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojour naal. 13.00 Knipperlicht, verkeersmaga- zine. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Mid dagje AVRO: Muziek, Inform, en service (15.30 Nws. 15.33 Radiojournaal). 17.00 Voor ons gemaakt (door ons ge kraakt...). Kinderprogr. OVERHEIDS VOORLICHTING: 17.20 De Nederlands- Antilliaanse letterkunde. AVRO: 17.30 Nws. 17.31 Radiojournaal. 17.50 (S) Met muziek-op stap. progr. 11.59 Bericht Vastenaklie. 12.(1 Vijf tellen na nu... OVERHEIDSVOOfl LICHTING 12.49 Uitzending voor 0 m landbouw. 13.00 Nws. 13.11 Echo mi |j gazine. 13.40 Vreemdeling in mijn v» ders huis: herinneringen van bejaardl missionarissen, 14.00 Schoolrad» 15.00 In de wachtkamer 16.00 Nv* 16 03 Spreekuur: gesprek. NOS: 17.(1 i Het zal mijn tijd wel duren. Klankbeetó 17.20 (S) Eurolight. 17.40 Inform, uit 4 regio. 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA: 7.02 (S) Gesodemeurders. (7.00 8.00 Aktual. via Dingen van de dag 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drrf draait op verzoek van mensen uit sportwereld 12.03 (S) VARA's zoek plaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03 (S LP-top-20 en de Tip LP 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM II HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie: klass. muz. 7.54 Overweging 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: klass. muz. 9.00 De letter M: docum 9.30 Scheep spraat. 9.35 Waterstanden. 9.40 De let ter M. vervolg. 10.30 Schoolradio. 11.30 Ouder worden we allemaal; bejaarden- TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Caprice* klass. muz. 9.00 Nws. 9.02 Aktua-klan» beeld. 9.30 (S) Van heinde en verri 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 (3 Intermezzo: musicalfragmenten. 13.0f (S) De meest verkochte „klass. tien 13.30 (S) Koren en korpsen. 14.00 Nw 14.02 (S) Om het boek 14.30 (S) Guitari teiten. 15.00-17.00 (S) Belcantorium. m De TROS liet ons gisteravond weer een duik nemen in de we reld van Guy de Maupassant met twee door Anton Quintana bewerkte verhalen: „De oppas ser" en „Een verloren avond". Ik zal niet zeggen dat het een frisse duik was, maar die we reld van De Maupassant was het ook geenszins. Erger is over igens, dat het weer niet zulke briljante verhalen waren. Je ziet het allemaal wel zo'n beetje aan komen. Maar goed. Massimo Götz weet zo'n fin de' siecle- sfeer welbekwaam voelbaar te maken. En Joris Diels en Cor van Rijn zijn twee voortreffelij ke acteurs. Zodat men zich alt hans daaraan kon optrekken. De televisie-avond van zaterdag werd naar mijn smaak niet wei nig opgefleurd door de aanwe zigheid van Mathilde Willink - de gewezen of nog wettige echt genote van de schilder Carel Willink, dat weet ik niet zo pre cies, maar een mens kan dan ook niet alle echtelijke twisten op de voet blijven volgen - door de aanwezigheid dus van Ma thilde in de Willem Ruys-show. Dat wil zeggen in het panel, dat er altijd deel van uitmaakt. Niet alleen maakt zij een bijzonder kleurrijk plaatje en is zij min of meer een (wat kwijnende) show op zichzelf, maar ook vormt zij in het gezelschap een aansteke lijk contrast met bijvoorbeeld een kennelijk minder gecompli ceerde dame als Rita Corita. En toen het ging om „kijken naar iets kan je ziek maken" kalligra feerde zij op haar bordje: „schil derkunst" en lispelend aan toe voegend: „voor de goede ver staander". Het viel op dat mo ment werkelijk te betreuren, dat Pierre die gevatheidsprijs" nooit meer uitreikt Een goede western valt er altijd wel in het weekeinde, maar die over Jesse James en Cole Youn ger leek mij toch iets te warrig om tot het einde toe te blijven boeien. Maar gelukkig hadden wij ook nog Aad van den Heu vel, die als „hoofdgast" Herman van Veen tot zijn beschikking had. Het thema was „angst". Een psychologisch zeer gecom pliceerd en gedifferentieerd fe nomeen, zodat de psychiater Jan van de Lande de andere hoofdgast mocht wezen. En Ton van Duinhoven was natuurlijk weer de „rare gast", die virtuoos als immer een beangstigende te lefonade opvoerde, die mij - on weerstaanbaar deed denken aan „de terugkomst van Joachim Stiller" het boek van Hubert Lampo, dat wij onlangs nog als televisiespel konden ondergaan. Minister Jam Pronk was er ook min of meer met de haren bijge sleept. Want „de derde wereld"' lag thematisch niet zo voor de hand. Hij leek dan ook een bee tje benauwd. Maar ook nu slaagde men er met zijn allen ongetwijfeld weer in om er een zeer aanvaardbaar televisieuur tje van te maken, vol gepaste ernst en luim. HERMAN HOFHUIZEN deze hoedanigheid volgt hij W. Hoekstra te Joure op. Hoekstra en ir. R. Naber, tot januari j.l. algemeen secretar van de AVRO werden benoem tot Lid van Verdienste. ADVERTENTIE AVRO-voorzitter herkozen Hilversum In een buitenge wone algemene vergadering te Hilversum heeft de AVRO za-, terdagmorgen de heer M. J. Keyzer uit Den Haag voor een periode van drie jaar tot voor zitter van de AVRO herkozen. Het dagelijks bestuur heeft mr. R. A. Gonsalves te Almelo aan gewezen tot ondervoorzitter. In 380 ontwikkeiingsprojekten VASTEN AKTIE giro 5850 te utrecht ofwel 1 rabobank zeist nr. 1621.01.864

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2