gehoordgezien
UNIEKE POPPEN-VROUW
IN NOS-SPREKERSHOEK
Discussie over topsport:
„Wat koop je ervoor?"
TERUGBLIK
Cor van Rijn in
tv-film opnieuw als
losgeslagen vader
hou r
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DONDERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT'
WOENSDAG 9 MAART 1977
PAGINA
HEINZ
De Duitse komiek Heinz
Rühman werd afgelopen
maandag 75. Omdat daaraan
volgens de KRO-gids „Stu
dio" op bijzondere wijze
aandacht zou worden be
steed op de Duitse tv, scha
kelden we over naar Duits
land na op het Ned. net de
schilder Paul Gauguin zich
hebben zien verslingeren
aan een reeks vervoeringen,
al of niet van schilderkunst
ige aard. We kennen Heinz
uit de bioscoop, een „drolli
ge" acteur in komische
films. Vertaald betekent
„drollig" gewoon grappig,
maar we hebben het altijd
een woord met een bijsmaak
gevonden. In dat lot deelde
Heinz als hij wat al te ko
misch deed. In die Duitse
tv-uitzending evenwel kreeg
hij een heel ander licht op
zich geworpen. Hij blijkt een
groot kenner van sagen en
legenden en weet sprookjes
zo te vertellen, dat hij op dit
punt als een groot gelovige
mag worden beschouwd.
Maar hij ontpopte zich bo
vendien als een begaafde
clown, bij wie de toon de
muziek maakt Wat doet hij
in een woordenloze scène?
Hij worstelt als clown met
zijn twijfel. Dan neemt hij
een potsierlijke imitiatie-
stethoscoop ter hand, drukt
die aan zijn borst, beluistert
zijn hartslag, richt dat appa
raat vervolgens op zijn pu
bliek en hoort tot zijn grote
vreugde hetzelfde ritme
hartslag. Deze gelijkge
stemdheid neemt voor hem
de vorm aan van een denk
beeldige bloem. Hij pulkt
die, drukt deze aan zijn hart
en schenkt deze vervolgens
aan zijn publiek, waarmee
hij getrouwd is en waarbij
hij zich veilig voelt. Waar
lijk een scène van een zeer
aparte bekoring.
BING
Groot zanger Bing Crosby
weet voorlopig ook niet van'
ophouden. Hij blijft optre
den. Dat is hem dezer dagen
fataal geworden. Hij verstap
te zich op het podium en
kwam in de orkestbak te
recht. De musici bleven on
gedeerd. Bing moest onder
de builen en schrammen
naar het ziekenhuis, maar
maakt het momenteel goed.
MARTINE
Boze tongen beweerden, dat
Martine Bijl het verbruid
zou hebben bij de Limbur
gers vanwege haar anti-car
navalslied. De Limburgers
zouden zich aan de tekst
hebben geërgerd, waarin een
meisje liever gewoon doet
dan carnavalsgek. Niets is
minder waar. De harde cij
fers tonen het aan. In Lim
burg is haar plaatje het best
verkocht Zij staat met haar
hele hart achter wat zij doet
en dat overtuigt altijd.
ROB
In zijn strijd om het bestaan
van de VOO is Rob Out be
zig door de mazen van de
wet te glippen. Kortgeleden
stelde minister Van Doom
vast, dat de helft van de
VOO-leden geen kijkgeld be
taalt en dat die derhalve niet
meetellen. Dat is bij een
steekproef ten departemente
gemakkelijk vast te stellen
door de voorletters bij be
paalde namen met elkaar te
vergelijken. Röb Out wekt
nu kijkers, die lid willen wor
den, op, om op de aanmel-
dingskaart dezelfde voorlet
ters te gebruiken als op de
luisterkaart staan vermeld.
Op die manier gaan zonen en.
dochters meetellen als kijk
geld betalende vader. En dat
kan vrijwel geen minister af
doende controleren.
LOUIS
Wat zijn toch de moeilijkhe
den rond drs. Louis Leeman,
die weg moet bij de TROS,
hoor je hier en daar vragen.
Wel, van alle TROS-mensen
trok hij zich het scheldwoord
„vertrossing" het meest aan
en bovendien voelde hij als
oud-docent van een Hilver-
sums lyceum zich verplicht
om meer educatie in de uit
zendingen te doen. Dit zag
zijn staf ongaarne geschie
den. En daarom kreeg Louis
gedaan. In afwachting van
een nieuwe functie elders is
hij op wintervakantie ge
gaan, geheel in de sfeer van
de kilte, die hem thans bij de
TROS omgeeft.
De acteur Cor van Rijn, die men in de deze week in diverse
bioscopen gestarte film „Een stille liefde" een treffende creatie
kan zien maken als aan de kant gezette vader, staat vanavond
in een ongeveer gelijke rol in het NOS-tv-spel „Raven onderweg".
Deze door Dick Walda geschreven en door Wouter van Praag
geregisseerde tv-film wordt uitgezonden op Ned. I om 20.00 uur.
Het kan niet anders dan toeval
zijn, dat we Cor van Rijn in
deze tv-film in min of meer
eenzelfde rol waarnemen als in
de bioscoop-film. In „Raven on
derweg" speelt hij de vader, die
door de zelfmoord van zijn zoon
de eenzaamheid krijgt opge
drongen, nl. het einde van zijn
fungeren als vader door het ver
lies van zijn enige zoon. De man
reageert hierop door zich los te
maken van zijn omgeving en
contacten te leggen met mensen
die omgang hebben gehad met
zijn zoon. Op deze wijze pro
beert hij het beeld van zijn zoon
en daarmee tevens zijn eigen
vaderfunctie vast te houden. In
andere rollen zien we Karei Vin-
gerhoets, Edda Barends en Eli
sabeth Hoytink.
De vaderfiguur in deze film
schijnt Cor van Rijn al evenzeer
op het lijf geschreven als in de
bioscoopfilm. Cor van Rijn, die
een moeilijke jeugd heeft gehad
(weeshuis) heeft zich nooit aan
getrokken gevoeld tot rollen, die
iets met glamour te maken heb
ben. Met zijn van nature geteis
terde gezicht liggen die vertol
kingen hem het best, die men
sen betreffen die van het leven
hun trekken intussen hebben
Cor van Rijn zoekt contact met een meisje, dat zijn zoon
heeft gekend met Edda Barends als het meisje.
thuisgekregen. Eerder zagen we
hem met dit soort werk op de
tv bezig.
Intussen blijft het verhaal in
deze film net als de hoofdfiguur
een beetje zweverig. Schrijver
en regisseur zeggen dit zo te
hebben bedoeld. Zij hebben in
zekere zin een impressionistisch
werkstuk willen maken, over
eenkomstig de film-situatie van
de man die zijn houvast kwijt
is en dat juist door het definitie
ve van de dood van de zoon ook
niet meer terug vindt. Dit geeft
de film tenslotte een wat abrupt
einde. Van dit slot hadden we
gezien het gegeven toch iets
meer verwacht.
TON OLIEMULLER
„Een burgemeester met een
gehandicapt kind zou wel we
ten wat ik nodig heb". Aldus
de 46-jarige mevrouw Marian
ne Willemsen uit een dorpje
in Zeeuws-Vlaanderen, zelf
zodanig gehandicapt dat zij
maar met moeite kan zitten
en met nog meer moeite pop
pen kan maken die allang hun
weg hebben gevonden naar te
huizen voor geestelijk en li
chamelijk gehandicapte kin
deren. Haar vondst: poppen zo
te construeren dat ze niet stuk
kunnen en het kind dwingen
er medisch-verantwoord mee
te spelen. Vanavond op Ned.
I. om 22.35 uur kan men zien
hoe die dwang door kinderen
niet wordt opgemerkt Ze wil
len immers zo graag.
Mevrouw Willemsen: „Ik vind
het zo griezelig, die oefeningen
die de kinderen eindeloos
moeten herhalen, steeds op
nieuw. Toen ben ik op het idee
gekomen poppen te maken
waarmee de kinderen graag
spelen, maar juist zo, dat ze
ermee oefenen. Ongemerkt Er
was zelfs een kind dat steeds
een smoes bedacht om bepaal
de oefeningen niet te hoeven
doen. Toen het een rammelen
de sok aan kreeg, ging het er
zo mee bezig, dat het die oefe
ningen maakte zonder het te
weten. Zo vaak zelfs, dat we
het die rammel-sok moesten
afnemen".
Wat mevrouw Willemsen nodig
heeft, wordt in de documentai
re, deze keer als onderwerp
voor „Sprekershoek", üitvoe-
rig en duidelijk aangetoond:
meer ruimte en hulp. „Ik ben
zelf wat krakkemikkig", zegt
mevrouw Willemsen goedmoe
dig, al is haar situatie veel
ernstiger. „En de ruimte die ik
heb, drie bij vier meter, is
onvoldoende. Ik moet hier wo
nen, solderen, metselen, alles
doen om die poppen te maken.
En kijk maar e^ns naar die
kraaltjes; elk kraaltjes - en er
zijn er nogal wat - is drie, vier
keer vastgezet. Niets van de
pop mag stuk kunnen gaan".
Mevrouw Marianne Wiilemsen: „Poppen voor gehandicapten en nog voor tien jaar
werk".
De documentaire toont me
vrouw Willemsen thuis aan het
werk, in gesprek met Spre-
kershoek-medewerkers en in
tehuizen, waarvan het verple
gend personeel uitbundig de
poppen van de Zeeuwse beju
belt Maar ook zonder die ju
bel kan men zien, hoe de pop
pen enthousiast worden ont
vangen. Zo wordt een meter
slange slang doorgegeven; de
kinderen komen in actie en
gebruiken de ledematen die
doorgaans nauwelijks aan bod
komen. De kinderen trekken
en duwen, sommigen gebrui
ken de slangekop als knuffel
dier, al is het maar even.
Hoeveel tijd het vervaardigen
va één pop kost, maakt me
vrouw Willemsen duidelijk:
.„Voor die vingerpoppen was
ik vierhonderd uren kwijt".
Maar het zijn dan ook juweel
tjes: prinsesjes voor elke vin
ger één, die naar elkaar bui
gen en een heel toneelstukje
op kilnnen voeren. Dit alle
maal om het kind ertoe te
brengen de vingers te gebrui
ken. Niet omdat het moet,
maar omdat het leuk is om te
doen en daarop is het hele
principe van mevrouw Willem
sen gebaseerd.
De documentaire zal ongetwij
feld vragen - en hulp - opleve
ren. Men kan hiervoor schrif
telijk terecht bij de Stichting
De Ombudsman, Postbus 3000,
Hilversum, of direct na de uit
zending telefonisch bij de
NOS, Hilversum: 035-281110.
Op de vraag, waarom me
vrouw Willemsen alleen in ei
gen kring bekendheid geniet,
hebben de samenstellers al
een duidelijk antwoord klaar.
Van de financiële vergoeding
die mevrouw Willemsen ont
vangt, mag men zich geen en
kele illusie vormen, soms legt
zij op haar werk toe, ook al
zou haar werk in feite onbe
taalbaar moeten zijn. Het bee
tje werk dat uit haar handen
komt, wordt dankbaar, maar
zonder ruchtbaarheid aan
vaard. Andere instituten vor
men een veel te grote concur
rentie....
De hoop van mevrouw Willem
sen daarom: meer ruimte en
mensen die zij kan opleiden
om haar werk voort te zetten.
Want mevrouw Willemsen is
met dit werk wél uniek.
F. J. BROMBERG
Het onderwerp van „Informatie
op woensdag": „Topsport, wat
koop je ervoor" is een gegeven
dat de laatste jaren in sport
kringen steeds vaker naar vo
ren komt en voor een groter
publiek interessant wordt Vra
gen als: wat kost topsport de
maatschappij, hoe wordt dat
geld gevonden en heeft top
sport bestaansrecht, komen
vooral bij voetbal aan de orde,
maar ook andere sporten heb
ben ermee te maken. Een groot
aantal sportmensen van toen en
nu is gevraagd een visie op
deze vragen te geven. De uit
zending bestaat niet alleen uit
discussie; prominenten op
sportgebied geven demonstra
ties en gebeurtenissen uit het
verleden worden nog eens ver
toond.
Ned. II, 20.30 uur.
Van gewest
De afdeling geodesie van de
Technische Hogeschool in Delft,
een ouderwetse stoomlokomo-
tief in Gennep en een impressie
van de St. Jans Kathedraal in
Den Bosch vormen de onder
werpen van het programma
„Van gewest tot gewest".
Ned. 1,19.04 uur.
MAP
Het programma met de MAP
gaat vanavond over de derde
wereld op school. Deze derde
Ted Easton Jazzband treedt op in „Informatie op woensdag".
wereld staat hevig in de belang
stelling. Eens in de zo veel we
ken is er op tv een film over
een ontwikkelingsland en wordt
na afloop een beroep gedaan op
de vrijgevigheid van de kijker.
Geld alleen blijkt echter niet
voldoende te zijn. Op veel scho
len proberen onderwijskrachten
informatie over de derde wereld
te geven. Maar hoe komt een
onderwijzer aan informatiema
teriaal? MAP vertelt hierover.
Ned. I, 21.00 uur.
Wie oren heeft
In de zesde en laatste uitzending
van de IKON: „Wie oren heeft",
wordt gesproken over „Ik zijn".
Ik ben ik en jij bent jij. Ik heb
blauwe ogen en jij hebt bruine.
Jij kan goed rekenen, maar ik
kan goed zwemmen. Het is be
langrijk om te weten wat je zelf
kan en wie je zelf bent. Paul
Rottger en Claire Elsas presen
teren. De teksten zijn van In^jie
Dros, Jules de Corte enKarel
Eykman.
Ned. II, 19.04 uur.
Sport op tv
In het programma „Studio
Sport" van de NOS-televisie
vanavond om 22.50 uur via Ned.
I wordt aandacht besteed aan
voetbalwedstrijden, die in het
kader van het toernooi om de
KNVB-beker worden gespeeld.
■ÏH'HilWM
Teleac
18.15 Moderne electronica, les 22
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
19.04 Van gewest tot gewest
19.50 Politieke partijen (arp)
20.00 Raven onderweg, TV-spel
20.45 Arthur Rubinstein, plano
21.00 Programma met de MAP
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Panoramlek
22.35 Sprekershoek
22.50 Studio Sport
23.25 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
IKON
19.04 Wie oren heeft, slot
IKON/KRO/RKK
19.29 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Socutera
TROS
20.30 Topsport
NOS
23.55 Journaal
DUITSLAND I
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrljntand-
Westfalen
18.10 Brandwacht 23
18.40 De Ingewijden van Eleui I
TV-serle
19.15 Hier und Heute
19.45 Willi Mlllowftsch
20.00 Journaal
20.15 Krachtmeting met Madf
documentaire
21.00 Wie hfitten Sie's d«
gern?, show
22.30 CDU-partIJdag
23.00 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Zum kleinen Flsch, TV-se -
19.00 Journaal
19.30 Helgoland, documentaire
-20.15 Balans
21.00 Journaal
21.15 CDU-partIJdag
21.45 Les Caids, speelfilm (191
23.30 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
20.15 Nationale loterij
20.20 Het meisje van de TV,
serie
20.45 GEIoof, hoop en liefde,
spel
22.10 Fundamenten
23.00 Journaal, Wetstraat
NEDERLAND I DUITSLAND II
15.00 De Waltons, TV-serle
DUITSLAND I
16.30 Natuurkunde-ABC, afl. 9
17.00 Journaal
17.10 Die Biene Maja, tekenflb
serie
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
16.15 Journaal
16.20 Zij, hij, het
17.05 De kleine heks, poppenspel 14.00 Schooltelevisie
17.55 Journaal 17.00 Schooltelevisie
HILVERSUM I
18.30 Nws. 18.41 "(S) De een ziet het
zus en de ander zo. 19.00 (S) Muziek-
triptiek. van zeven tot tien. met om
19.00 (S) Jazz-Sir; 20.00 Eight o'clock
special: 21.00 Kruis en mol. 22.00 (S)
Een mondje Frans: muziek en inform.
22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 23.00 (S)
Coulissen, woensdagavond-magazine.
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag.
P. P: 18.20 Uitz. GPV 18.30 Tussen start
en finish: sport en muz. 19.30 Biddag
voor het gewas. 20.30 Arturo Toscam
XIII (1867—1957) NOS: Gamma var^.
ha en Beta. Nws. uit de werelow
wetenschap en technologie. 23.00^i
Met het oog op morgen, met om 231
Akt. overz; 23.20 Den Haag vandaag»
23.52 Even ontspannen voor het slap*
gaan yoga. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.
NOS-Maal. 19.30 (S) Langs de lijn, sp<
en muz. (19.38 Paardenkoersen) 231
(S) NOS-Jazz. 0.02 (S) MetroS Midnigi
Music. 1.02 (S) Take it easy 2.02 (I
Dat wordt weer nachtwerk 4.02—71
(S) De achternacht
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
7.30 Nws. 7 41 (S) Vandaag.... donder
dag Aktual.. persoverz., inform, en
muz. (7.41 (S) Hier en nu.) 8.24 Werk
woord. praatje. 8.30 Nws. 8.36 Gymn.
voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw
dienst: Klass. muz. 9.45 (S) Onder de
hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't
zilver. 12.00 (S) De Kilima Hawailans
Show. 12.15 Boer en Tuinder. 12.26
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S)
Middagpauzedienst. 13.15 (S) Metropole
Orkest o.l.v. Dolf van der Linden. 13.30
(S) Globaal: Gevar. progr. (15.30 Nws.)
17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7 20 Op blote voeten, vraag- en ant
woordspel. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.)
8.50 Morgenwijding. 9.00 Op het eind
van de rit, gesprek. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Radio Lawaai-
papegaai. 1010 Arbeidsvitaminen.
(1100 Nws. 11.03 Radiojourn) 11.30
Rondom twaalf: een uur allerlei voor
iedereen. 12.30 De Derde Kamer. Caba-
13.11 Radiojourn. 13.25 Beursplein I
13.30 'n Middagje AVRO: muziek, i
form, en service. (16.00 Nws. 16.4
Radiojourn.) 17.00 (S) 13-Speciaal, ki
derprog. 17.40 Nederl -Israël. Kerkg.
nootschap. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends. 9.0
(S) De Hugo van Gelderen Show. 11 .CÉ
(S) Verzoekprog 12.03 (S) Boter, Klaa
Prijzen. 14.03 Polderpopparadj
16.03 (S) Europarade.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. 9.oi
Nws. 902 (S) Aan woorden voorbij.,
gedachten ter overweging. 9.10 (S) R»
dio kamerorkest. 9.30 Ik sta hier ni^
voor de banken te praten, onderwij
sprog. 10.00 (S) Aubade. 11.59 Bericht
Vastenaktie. 12.00 (S) Rondom Rav*
(10). 14 00 Nws. 14.02 Hoogachtend^
Babel dokument over B. Traven. 15.0C
(S) Kollage van alledaags en zeldzaam
volksmuziek.
Waarheid of leugen aan het
ziekbed van een ongeneeslijke
patiënt, dat was de precaire,
althans moeilijk zonder meer te
beantwoorden vraag, die Koos
Postema gisteravond in zijn
„Groot uur: U" aan de orde
stelde. Het antwoord hoefde in
deze uitzending dan zeker ook
niet „zonder meer". Want in ae
Technische Hogeschool in En
schede waren genoeg ter zake
bevoegden aanwezig. Om de
kwestie uitvoerig onder ogen te
zien: doktoren, verpleegkundi
gen, en een hoogleraar in de
theologie-ethiek. (prof. Roscam
Abbing).
Natuurlijk ging het hier om een
onderwerp, dat slechts behan
deld kan worden in een sfeer
van geconcentreerde aandacht
en waarvoor men ook de ruimte
(in tijd) moet krijgen.
Aan die beide voorwaarden
werd alleszins voldaan. Koos
Postema is er bovendien de man
naar, die de zaken serieus en
met intelligente belangstelling
aanpakt, zodat er een gedachte
wisseling op hoog niveau ont
stond. Wie er aan de andere
kant van het scherm even de
moeite voor nam, kon er onget
wijfeld zijn voordeel mee doen.
Ook nu werd er weer een telefo
nische enquête gehouden, waar
van de resultaten helder en rus
tig werden medegedeeld door
Joop Koopman. Van de 421 on
dervraagden (die zichzelf had
den gemeld) bleek 90 procent in
het voorkomende geval de
waarheid rechtstreeks onder
ogen te willen zien.
„FC Avondrood" had in zijn
programma best een geslaagf
schets naar aanleiding van he
feit, dat onlangs de kandidatei
match om het wereldkampioei
schap schaken, die in Rotter
dam tussen Larsen en Porti:
wordt gehouden, door het Legt
des Heils in de war werd g<
stuurd. Maar dat legde het aJ
cent ook op een ernstige omiv
sie, die niet alleen bij Barenu
Van Dorp valt te constaterei
maar bij de hele vaderlands!
televisie. Deze namelijk, dat
over dit evenement en ook ovt
de drie andere kandidatenmatj
ches, die elders in Europa wor
den gespeeld, op het scherm
iedere berichtgeving ontbreekti
Het NOS-journaal brengt geei]
verslagen, en ook Studio-Spor^
zwijgt er in alle talen over. En
dat ernstige generale falen ef
wordt in Nederland veel ge
schaakt en er bestaat grote be
langstelling voor de matches A
maak je natuurlijk niet goed
met een grap, voor het begri;
pen waarvan je overigens eei
nog de kranten geleien moei
hebben. Voor de rest namei
Frits en Henk nogal fors eet
heer in de tang die iets met
sport-sponsoring te makeq
scheen te hebben. Niet dat ik nu
overvloeide van medelijden mei
de man, maar dat gekissebis
gaat op den duur toch wel eer
tikje vervelen. Ook was er eet
portret van Nico Jansen var
Feyenoord, waarvan ook een
aantal uitgewerkte spelfragmen
ten deel uitmaakten, die mi);
sterk herinnerden aan de be
faamde uitspraak van Rinus Mi-
chels, dat „voetbal oorlog is".
HERMAN HOFHUIZEN