La Bota
Miel Cools
in Leiden
Twee Leidse
schilders in
„De Lakenhal"
DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN
Pittig Chineesje in
vijandig Amerika
EN VERDER.
Sluipschutter zorgt voor
paniek in stadion
Wendela Bronsgeest in rijksdaalderconcert
Syntagma Musicum
geeft concert in
Leidschendam
Eenvoud in de schaduw
van de Pieterskerk
LUXOR: The dynamite brothers (18) met
Alan Tang en Aldo Ray. Regie Al Adamson.
Al komt er weinig dynamiet aan te pas
en kan nauwelijks van broederliefde wor
den gesproken Al Adamson's vechtfilm
„The dynamite brothers" maakt 'n heel
wat verzorgder indruk dan de import uit
Hongkong.
De held is weliswaar weer 'n echte Chi
nees, die zich met mokerslagen 'n weg
door het leven baant, maar deze Larry
Chin is, illegaal in Amerika op zoek naar
zijn broer Wei. Deze speurtocht brengt
Chin in contact met de stoere neger Stud,
een meedogenloze bende handelaars in
verdovende middelen, die ten koste van
alles wil voorkomen dat Chin z'n broer
vindt en een corrupte politieman, die te
laat berouw krijgt. Met minder bloedige
details en meer romantiek dan de Chine
se vechtfilm ontstaat zo een in z'n genre
niet onaardig gemaakte actiefilm, die aan
het slot nog zelfs 'n verrassing in petto
heeft. Alan Tang blijkt 'n pittig vechters
baasje, de negers vechten hun vetes uit
met scheermessen en geweren, terwijl
Aldo Ray als naar het schijnt de enige
politieman in heel San Francisco en Los
Angeles - het blanke aandeel in deze
produktie voor z'n rekening neemt.
M
CAMERA: Marathon Man (18). Dustin Hoff
man, een beroemd marathonloper in angst
wekkend met een oud-SS-er, gespeeld door
Laurence Olivier.
STUDIO: Novecento II (18). De opkomst van
het fascisme in Italië na 1900. Tweede deel
van het „meesterwerk" van Bertolucci.
LIDO II:
Silent Movie (a.l.). Geweldige moderne uit
voering van de oude slapstick boordevol
nieuwe grappen, een feest voor de liefheb
ber van visuele grappen.
LIDO III: Mr Klein (14). Alain Delon als de
Parijse kunstenaar Klein, die in 1942 door
de autoriteiten bij vergissing als jood wordt
aangemerkt. Ineen mengeling van fictie en
werkelijkheid groeien regisseur Joseph Lo-
sey en Delon tot grote hoogte.
TRIANON: King Kong (14). De liefde van
Jessica Lange voor de reuzenaap Kong. Een
moderne versie van de indertijd indrukwek
kende film uit 1933, die enkele maanden
geleden ook in dit theater werd vertoond.
REX: Tiroler sexfestijn (18). Sexfilm van de
gebruikelijke, middelmatige kwaliteit.
fijnpeintures, die een minof
meer - om niet te zeggen -
kwasiprimitief karakter dra
gen. Meestal menselijke figu
ren met een landschap als ach
tergrond. Wel vertonen ze een
eigen opvatting in stijl en -
bovendien - nogal sprekende
kleur. Zijn figuren naderen di
kwijls de karikatuur, waarvan
een werkje „Echtpaar" een
goed voorbeeld is. De motie
ven zijn dikwijls katten, maar
stelt anderzijds de kijker soms
wel voor problemen. Wat te
zeggen b.v. van een onthoofd
naakt met rode klapstoel? Hij
schijnt zijn modellen altijd
wat karikaturistisch te bezien
zoals in „Echtpaar" en „Naakt
met rode hoed". Zeer fraai is
een klein werkje „Sprink
haan". Alles bij één geen
groots werk maar voor bepaal-
dè liefhebbers toch wel aan
trekkelijk, meen ik.
Ine van de Merweexposeert
een aantal wandkleden,
smaakvol op zich, maar soms
wat overdadig druk, hetgeen
toch niet de bedoeling kan zijn
van een bij uitstek ruimtelijke
versiering. „Oosterse avond"
is mooi in de kleuren zwart en
rood, alsook „Stroming" in
schuin-neergaand lijnenspel.
Maar „Serpentine", met lange
afhangende franje vanuit het
centrum lijkt mij geen rustge
vend objekt in een interieur.
Iet Cool is verantwoordelijk-
voor een kleine maar faaie
inzending keramiek. Mij trof
vooral een prachtige grote
schaal in de overvloeiende
kleuren blauw, paars en bruin.
Bovendien - in tegenstelling
met veel moderne keramiek -
„klassiek" van vorm.
WILLEM PRINS
LEIDEN - Wendela Brons
geest verzorgt met de zanger
Arjan Blanken en de pianist
Thom Bollen op woensdag 2
maart een rijksdaalderconcert
in de kapelzaal van het K
O-gebouw. De toegangsprijs
tot dit concert is f2,50. Het
optreden begint om kwart
over acht.
Op het programma staan „Lie-
derkreis" en „Dichterliebe"
van Robert Schumann. Toe
gangskaarten zijn te krijgen
op het bureau van K O,
Oude Vest 45 en eventueel op
de concertavond vanaf half
acht.
De sluipschutter heeft toegeslagen. Nadat de rust is weergekeerd, blijft een
ravage met tientallen slachtoffers achter.
het gemunt heeft geeft Heston met nog
twee minuten werkelijke speeltijd het
sein aan de stormtroepen van de Special
Weapons and Tactics om tot de aanval
over te gaan.
Maar inmiddels heeft de schutter onraad
geroken en begint in het wilde weg op
de toeschouwers te schieten. Nou ja, in
het wilde weg? Hij raakt „toevallig" wel
juist die mensen, die de filmcamera al
lang in het vizier had. De zwaar wedden
de Jack Klugman, David Jansen die net
na vijf jaar besloten had toch maar met
zijn vriendin Gena Rowlands te trouwen
en de bejaarde zakkenroller Walter Pid-
geon.
Maar de paniek die volgt is er niet
minder om en regisseur Larry Peerce
kan zich nog even uitleven in mass'asce-
nes van gillende en elkaar vertrappende
mensen. In dat opzicht is „Two minute
warning" wel wat meer op effect bere
kend dan Bo Widerberg's sociaal meer
bewogen „De verschrikkelijke man van
Sóffle" waaraan de film toch vaak doet
denken, te meer daar we ook hier de
sluipschutter nooit duidelijk helemaal in
beeld krijgen.
De zoveelste rampenfilm is een goed stuk
vakwerk, dat dankbaar gebruik maakt
van het immense Olympische stadion om
een zekere spanning op te bouwen voor
dat de hel er losbreekt Als het eenmaal
zover is, dan zijn de tonelen op de tribu
nes van F.C. Utrecht er maar kinderspel
LEIDEN In Galerie Van
der Vlist aan de leidse Boter
markt exposeren tot 5 maart
een drietal kunstenaars met
werk - over het algemeen tra
ditioneel in deze kunstgalerie.
Dat wil zeggen over het alge
meen „aanspreekbaar"en ge
degen werk, dat zich niet te
buiten gaat aan schilderlusti-
ge extravaganties.
Zo exposeert Jac. Vermey zijn
Jan Lange (links) en Paul Longarini achter de tap.
LEIDEN In het stedelijk museum „De Lakenhal" is een
tentoonstellingingericht van van twee Leidse schilders, die
nationale faam verwierven, n.l. Floris Verster en Menso Ka
mer! ingh Onnes, door familiebanden bovendien met elkaar
verbonden.
Floris Hendrik Verster werd in 1861 te Leiden geboren en stierf
in zijn geboortestad in 1927. Hij leerde het vak op de Haagse
Academie en vulde die studie aan op het atelier van de Brusselse
schilder Bourson.
Aanvankelijk stond hij sterk onder de invloed van Breitner,
doch ging later weer over op landschappen en vervolgens op
stillevens. Hij werkte voornamelijk in Leiden en omgeving en
wordt beschouwd als een der belangrijkste Nederlandse expres
sionisten. Charles Wentink zegt van hem o.m. dat hij „de
werkelijkheid een wijding gaf, die in de Nederlandse kunst
tevoren bij groten als Vermeer en Fabritius werd verkregen".
Zijn onderwerpen zijn - ondanks die „wijding" - toch alledaags
in handen en wandel. Dat blijkt bijvoorbeeld uit werken als
„Koolsnijder", een fraaie aquarel. Even mooi is „Eucalyptus",
een aquarel uit 1896.
Mooi van stofuitdrukking is ook „Geplukte hanen", een werk
uit 1890. Het fraaiste naar mijn gevoel is echter „Lelies in stenen
kan". Ook verdient aandacht „Distels", een werk uit 1896 in
sepia en zwart. Grappig niet alleen, doch ook door de mooie
lichtval is „Landschap met zwijntjes". Tenslotte moet ik wijzen
op een overigens wat wildé schets „Kloostertuin", een werk dat
Verster opdroeg aan o.m. de schrijver Lodewijk van Deyssel.
Menso Kamerlingh Onnes (een zwager van Verster) werd in 1860
in Brussel geboren en overleed te Leiden in 1925. Hij was de
vader en leermeester van Harm Hendrik K.O.
Menso was een leerling van de Delftse schilder Aug. Ie Comte.
Hij verbleef tijdelijk in Duitsland en Italië en bezocht ook
Wenen. Verschillende werken van zijn hand bevinden zich -
behalve in De Lakenhal - in de verzameling van de bekende
kunsthandelaar Paul Brandt.
Zijn techniek is over het algemeen wat ruiger dan die van
Verster maar blijft toch fraai van vorm en stofuitdrukking. Ik
mag in dit verband wel wijzen op werken als „Glazen met
Judaspenning en distels, maar daarboven uit gaat naar mijn
smaak een „Stilleven met kristallen schaal".
Zeer mooi zijn ook een tweetal kinderportretten uit 1889 en
„Glazen met rozen". Een afwijking van zijn normale stijl is te
constateren in het overigens zeer mooie „Smart", een bleek
vrouwengelaat in donkere omlijsting.
Voorts hangt er een portret van Kamerlingh Onnes Sr., de
beroemde natuurkundige, in diens laboratorium en tenslotte een
zelfportret, waarin hij overkomt als een wat onverschillig van
onder een rode baret de kijker aanziende man.
Al met al een heel mooi overzicht van het werk van deze twee,
bij uitstek Leidse, kunstenaars.
W. PRINS
LEIDSCHENDAM - Het vijfde concert van de serie „Acht
concerten op de zondagavonden" van de Stichting Cultureel
Contact Prinsenhof wordt zondag 27 februari verzorgd door
Syntagma Musicum onder leiding van Kees Otten. Deze uit
vijf personen bestaande groep werd, met medewerking van
Marius van Altena en anderen, in 1963 opgericht door Kees
Otten
De naam van het ensemble is ontleend aan het uit rond 1600
ontstane' boekwerk van Michael Praetorius waarin deze de
inzichten over de muziekbeoefening van zijn tijd beschrijft.
Medewerkenden aan Syntagma, dat al over de hele wereld
concerten heeft gegeven, zijn, behalve Kees Otten en Marius
van Altena, de aan het Amsterdamse Conservatorium docerende
Walter van Hauwe, de Japanner Toyoniko Satch en Rita Dams.
Het ensemble streeft enerzijds naar een uiterste perfectie in de
manier van musiceren maar anderzijds kenmerkt het zich door
een informele wijze van optreden dat nog gestimuleerd wordt
door de korte en vaak humoristische toelichtingen van Kees
Otten.
Toegangskaarten voor het concert dat gegeven wordt in het
Paus Johannes Centrum in Prinsenhof en om kwart over 8
begint zijn voor 7 gulden 50 verkrijgbaar aan de Dillenburgsin
gel 16, Prinses Annalaan 464, Jul. Röntgenlaan 10 en voor het
concert aan de zaal. Voor Pas65- en CJP-houders is de prijs
5 gulden. Het Paus Johannes Centrum is bereikbaar met
HTM-lijn 6 (tot eindpunt) en NZH-lijn-48.
LIDO I: Two minute warning (14) met
Charlton Heston en David Jansen. Regie:
Edwards Feldman.
De Belgische troubadour Miel Cools treedt zaterdag 26
februari op in de Leidse Schouwburg. Hij zingt liedjes op
teksten van Nederlandse en Vlaamse tekstschrijvers (Ed
Leeflang, Ernst van Altena, Jaak Dreesen en Bert Broes)
waarvoor hij zelf de muziek componeert. Cools wordt bege
leid door Klaus Flenter (gitaar) en Leo Goudriaan (bas). Het
optreden begint om kwart over acht.
Werk van Kamerlingh Onnes in De Lakenhal
AI kan hij de grote filmrampen niet
voorkomen, Charlton Heston, de voorzit
ter van het Screen Actors Guild, is altijd
wèl ter plaatse aanwezig. Ook in „Two
minute warning" dat zich in en om het
eivolle Los Angeles Memorial Coliseum,
waar in 1932 de Olympische Spelen wer
den gehouden, afspeelt. Ruim 91.000 toe
schouwers, waaronder enkele hoogwaar
digheidsbekleders, volgen gespannen de
„topper" in de Amerikaanse Football
league tussen Los Angeles en Baltimore,
onkundig van het feit, dat in de toren
boven het scorebord een sluipschutter
op de loer ligt
De bioscoopbezoeker heeft al eerder met
hem kennis gemaakt toen hij als proeve
van bekwaamheid even vanuit zijn hotel
kamer een fietsende plantkunde-leraar
neerschoot maar de politie van Los An
geles komt pas achter zijn ongewenste
aanwezigheid door middel van televisie
beelden, die van uit een ballon op de
monitor komen.
Het is aan Charlton Heston alias politie-
captain Peter Holly om bloedvergieten en
paniek te voorkomen. Als alle veiligheids
maatregelen genomen zijn en de VIP's zo
ongemerkt mogelijk zijn verwijderd
memand weet immers op wie de schutter
Verscholen achter een rij ge
parkeerde auto's, in de scha
duw van de Pieterskerk staat
sinds enige jaren de üit-
gaangsgelegenheid „La Bota"
aan de Herensteeg. Vele ma
len ver andere „La Bota" van
pachter. Evenzoveel malen
veranderde de bestemming.
Er is in het pand een café
gedreven, daarna kreeg het
het predicaat „sherry-bode
ga". De naam bleef dezelfde,
ook nu broer en zus Jan en
Marleen Lange uit Katwijk er
sinds anderhalf jaar een res
taurantje in drijven.
„La Bota" is een eetgelegen
heid waarvan je er veel meer
zou verwachten in een studen
tenstad als Leiden. De prijzen
zijn laag en de inrichting is
eenvoudig gehouden. Toch is
„La Bota" zo'n beetje de enige
gelegenheid in haar soort.
„Wij nemen inderdaad een bij
zondere plaats in in het restau
rantwezen in Leiden. Veel stu
denten en werkende jongeren
die geen zin hebben om zelf
eten te koken, komen hier
heen. Onze prijzen kunnen ge
makkelijk concurreren met
die welke je betaalt wanneer
je zelf inkopen doet", stelt Jan
Lange.
In het begin van werkzaamhe
den aan de Herensteeg onder
vond Jan Lange nogal wat
moeilijkheden met de buren.
„De bewoners waren bang dat
ik ook weer een kroeg in het
pand zou gaan beginnen. Ze
hadden nogal wat te stellen
gehad de laatste jaren". Het
duurde niet lang of de rust
keerde in de Herensteeg weer,
toen de bewoners bemerkten
dat Jan Lange andere plannen
had.
Elke dag is „La Bota"geopend
van vijf tot elf uur. Om tien
uur stopt Jan Lange zijn werk
zaamheden in de keuken. Veel
herrie na het mindernachtelijk
uur hoeven de buren dus niet
meer te vrezen.
Bijna elke dag is Jan Lange
in de keuken te vinden. „De
keuken is eigenlijk te klein
(tweeënhalf bij twee) wanneer
we een volle bak hebben is het
een kwestie van goochelen",
aldus Jan Lange, die kokser
varing opdeed bij „Allemans-
geest"(Voorschoten), „Dui
noord" (Katwijk) en in restau
rants in Limburg en Zwitser
land.
Hij heeft zich nu een geheel
eigen manier van het bereiden
van gerechten eigen gemaakt.
Specialiteiten bereiden is niet
mogelijk voor de prijs die wij
berekenen. Ik zorg dat alles
klaarstaat voor de eerste klan
ten komen". Hierbij wordt hij
geassisteerd door Paul Longa
rini, die verder „kelnert" en
achter de tap staat.
Vooral zomers valt dat „voor
werken" bepaald niet mee
voor Jan Lange. Hij is fana
tiek zeiler. Het afgelopen sei
zoen behaalde hij het Neder
landse kampioenschap zeilen
in de Hobie-cat-klasse. Op uit
nodiging van de fabriek waar
dit boottype wordt gemaakt,
heeft hij verschillende malen
de Engelse wateren bedwon
gen. „Na een dag zeilen dat
keukentje in duiken valt we
ieens tegen
Dat wil overigens niet zeggen
dat Jan Lange dan met tegen-
zm aan het werk gaat. „We
krijgen hier altijd gezellige
mensen. Niet alleen jongeren.
In het weekeinde komen ook
vaak gezinnen en oudere echt
paren eten".
„La Bota" heeft in totaal der
tig zitplaatsen. Het goedkoop
ste gerecht is een paprika sch
nitzel voor f 4,75. Een toume-
dos en een varkenshaas zijn
de duurste gerechten: f 14,50.
Alle vleesgerechten worden
geserveerd met sla, een andere
groente en aardappeltjes. Deze
maand staat op het menu een
entrecote stroganoff voor
f 9,50 en een steak bearnaise
voor f 9,-.
„La Bota" heeft een respecta
bele lijst met dranken. Spe
ciaal aanbevolen is deze
maand Irish cream coffee
voor f 4,50. Een likeur van
bijzonder zachte smaak. Als
desert biedt „La Bota" kaas
plankjes voor f 4,50. Voor de
genen die het iets eenvoudiger
willen doen is er „gewoon"
yoghurt met slagroom voor
f 1,75. In vergelijking met de
vleesgerechten is de soep wat
prijzig: f 2,-.
Gericht als hij is op de wat
„eenvoudige pot" en degenen
die ze doorgaans bereiden
(studenten en werkende jonge
ren), die voor het grootste
deel zijn klantenkring bepa
len, heeft Jan Lange ook voor
de lezers van de Leidse Cou
rant een betrekkelijk simpel
te maken gerecht: chili con
carne.
Chili
Uitjes in een pan fijn snijden,
daarover chilipoeder, tomaten
puree, een teentje knoflook en
een paprika met boter even
aan braden. In een andere pan
gehakt braden. Vervolgens
bruine bonen of capucijners
verwarmen in een pan, de ge
hakt en de inhoud van de an
dere pan erbij en het geheel
op smaak maken met peper en
zout