gehoordgezien SOMBERE ELPEE VAN ROBERT LONG Aardigste man van de wereld minder aardig TERUGBLIK hou ft het LJ scherm in het oog R.K.P.N. Klaas Beuker voorzitter R.K.P.N. „De rode draad" van de socialistische jeugd Eigen avond voor VPRO en Ev. Omroep Kamerdebat-Menten in Den Haag Vandaag TELEVISIE VANAVON EESEEHMn TELEVISIE DONDERDA RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 23 FEBRUARI 1977 PAGINA— G REETJE Morgen is het op de kop af 20 jaar geleden, dat Greetje Kauffeld begon te zingen. Dit zal worden gevierd op een jazz-feestje in het bekende Larense Jazz-café. Greetje zong al spoedig na haar start de hoogste noot in „De Skymasters", toen het radiodansorkest van de AVRO. Zij vond vocaal onthaal in Duitsland en zelfs in Hollywood en ontwikkelde zich in de loop der jaren tot de beste jazz-zangeres van Europa. Zij maakte talloze elpees, waarvan „I remember Clifford" de bekendste werd en waarvan haar echtgenoot,- Joop de Roo, de produktie had. Als zangeres was zij vooral een opvallende verschijning, omdat het gemiddelde Ned. repertoire uit die tijd niet veel hoger reikte dan „Kleine Greetje uit de polder". AAD Aad van den Heuvel weet het gramma-leiding mag hij aan nu officieel: van de KRO-pro- de serie beginnen die de werk titel kreeg „De nieuwsgier", waarvan voorlopig de namen zijn verbonden van Peter Knegtjens, Anne van Egmond en Rijk de Gooijer. Het is de bedoeling van de KRO de ko mende maanden twee proef- programma's uit te zenden en herfst dit jaar een hele reeks. De medewerkers is gevraagd over het programma geen mond open te doen, „want", aldus de KRO, „we willen nu eens zien hoe dit programma wordt gewaardeerd wanneer er te voren niet over is ge schreven". Uitgerekend dit programma moet dan „Nieuwsgier" heten. AD In het reclameblad „Ariadne" krijgt omroepsocioloog en VPRO-adept Ad Kooyman de gelegenheid iets te schrijven over de mogelijke ontmoeting op de tv van Wiegel en Den Uijl. Dit tv-debat wordt vooral gepousseerd door mensen die geloven in de polarisatie links- rechts, die denken dat de Ned. kiezer een politicus meer- beoordeelt naar wat hij zegt dan naar wat hij doet en die al helemaal vergeten, dat het CDA blijkens de enquêtes veel kiezers aanspreekt vanwege zijn evangelisch geïnspireerde politiek, wat niets met polari satie te maken heeft. Geen om roep is erg happig op dit de bat, in tegenstelling tot wat hierover wordt gesuggereerd, omdat verkiezingen in ons land in geen enkel opzicht ver gelijkbaar zijn met de Ameri kaanse presidentsverkiezin gen. Ad Kooyman ziet er niet meer dan standwerkers in, ook al is de invloed op de kiezer niet gering. Vooral de wijze van tv-presentatie speel de in Amerika een grote rol. Ad vindt, dat de schreeuwerig heid van Wiegel hem wel eens geen goed zou kunnen doen. Den Uijl doet paternalistisch aan, vaderlijk als een bijna gepensioneerde onderwijzer. Dit zou Den Uijl ook wel eens stemmen kimnen kosten. En waar gaan die dan heen? Naar Van Agt? GILLA De Duitse zange res Gilla heeft zich in handen ge steld van produ cer Frank Farian. Geen kleine jon gen, want hij is verantwoordelijk voor de sound van Boney M. Hij liet Gilla „Ich brenne" zingen, dat het in Duits land uitstekend deed. Daarna mocht zij onder de titel „Help, help" het ook nog eens in het Engels doen, teneinde de Engelssprekende en Nederlandse markt te verove ren. Kijken of het lukt. MARTINE Martine Bijl, die met haar „Limburgse Klaaglied" de hoogste ogen op de carnavals markt gooide en daarbij in een uitdossing verscheen, die som migen haar ervan deed ver denken, dat zij als majorette met Vader Abraham aan de zwier was, kwam met dit lied onder protest in AVRO's .Toppop". Zij vindt dat zij in dit programma niet thuis hoort. Ad Visser heeft hemel' en aarde moeten bewegen, hierbij geholpen door de car- navalhossers en kreeg tenslot te gedaan, dat Martine toch in zijn tv-rubriek kwam. „Moet je maar geen hit scoren", was het belangrijkste argument van Ad Visser, hierin bijgevallen door Krijn Torringa. Robert Long is en blijft een vreemde vogel, de sarcastische bezinger van wat men het mo- f derne levensgevoel zou kunnen noemen, maar vooral ook een zanger die met alledaagse woorden en zegswijzen een poë tische sfeer weet op te roepen. Dit ongeveer schreven wij over zijn eerste elpee, die in 400.000 stuks over de toonbank ging. In een van zijn liedjes school dan wel de onnadenkendheid, dat hij de paus de schuld gaf van de groei van de wereldbevol king (weet een Indiase boer veel), maar over het geheel ge nomen overtuigde Long toch door zijn speelse geest. In zijn nu tweede elpee „Leven slang" reikt hij zijn toehoorder echter een stuk melancholie aan, dat letterlijk vertaald direc ter aanspreekt: zwartgallig. Long ziet een en ander duidelijk niet meer zitten en heeft de vederlichte toer verlaten. Hij ontvouwt in elk lied een reeks naargeestige gedachten, zoals in het titellied „Levenslang". Dit handelt over een man van der tig, met vrouw, kind en een baan, een uitzichtloze situatie in een vastgelopen bestaan. Van het persoonlijke gesprek kennen wij Long als een man, die het weliswaar moeilijk heeft, maar ook de gave bezit om te relativeren. Buitendien komt hij over als een vriendelijk mens en dat neemt voor hem in. In een interview dat wij dgzer dagen van hem lazen, geeft hij als antwoord op de opmerking, dat er liedjes op zijn nieuwe elpee staan waar een hoop mensen het moeilijk mee zullen hebben: „Dat zal best, want ik neem nu eenmaal geen blad voor de mond. Ik ben geen jongen die over bijtjes €n bloemen zingt en de mensen constant over het bolletje aait. Mag ik even?" Natuurlijk mag hij. Hij strijkt tegen de haren in, maar zet ook aan het denken en dat is toe te juichen. Maar wat te denken van het biografische lied „Pa", waarin hij geen goed woord voor zijn vader over heeft Het lijkt wel of er een opstandige jongen van 18 aan het woord is in plaats van een man van 30, van wie men mag verwachten dat die aan de jaren van het onderscheid toe is. Aan deze vader deugt letterlijk niets. Hij had altijd eerf grote bek, maakte ruzie met zijn vrouw en sloot zich in zijn kamertje met zijn bijbel op. Als je niet beter weet, zeg je: inderdaad, zo'n man deugt niet. Maar las als weet, dat Robert's vader als gods dienstwaanzinnige in een inrich ting terecht is gekomen, vraag je je af of een zoon daarover niet een lankmoediger oordeel mag hebben. Dit maakt hij niet goed met zijn laatste regel: „To ch, bedankt dat ik nog steeds van je leer". Zo staan er in grove woorden nog meer grove gedachten in liedjes gevat op deze elpee. Misschien heeft hij vanuit zijn sombere visie wel gelijk, maar een andere kijk blijft evenzeer mogelijk. Dit ver trouwen in hem leert men uit zijn liedje „Soms zou ik best". Hierin zingt hij best te willen zingen over de goedheid van de schepper, maar dat hij niets dan ellende ziet, zozeer zelfs dat zelf moord voor de hand ligt. Maar in de laatste strofe luidt het: „Soms heb ik een venijnig lied in mijn gedachten, maar dan denk ik, daar zit niemand op te wachten". De componist van de bijbeho rende muziek, Erik v.d. Wurff, die zoveel shows van Herman van Veen, de gelovige in een betere toekomst, tot wederzijds genoegen op muziek heeft gezet, heeft met Robert Long duidelijk geen raad geweten. De liedjes op de A-kant zette hij in mineur, de B-kant in majeur, bijv. de plesante pingelpiano. Wij hech ten het meest aan de B-kant, omdat daarin door middel van de muziek een beetje door de melancholie van Long wordt heengeprikt, ook al doordat hij kon werken met de allerbeste studio-muzikanten, door Bove- ma voor deze gelegenheid bij eengebracht. TON OLIEMULLER Is de aardigste man van de wereld toch minder aardig dan hij voor mevrouw Mary-Anne Raleigh leek? William Trevor doet dat uit de doeken in een tv-spel dat de NOS vanavond uitzendt. Mary-Anne en haar man Adam zijn aan het dam men, tot de dood van Adam daar definitief een einde aan maakt. Tijdens de begrafenis, die onder anderen door de drie kinderen wordt meegemaakt, draagt mevrouw een glimlach op de lippen en maakt zij de indruk of zij zich bij haar man bevindt De kinderen delen die glimlach niet; vijf oude vrou wen, die ook op de begrafenis zijn, evenmin. Mevrouw Mary- Anne krijgt een vaag vermoe den dat haar man niet de aar digste op de wereld was. Ned. I, 20.00 uur. Gewest „Van gewest tot gewest" houdt zich bezig met het Nederlands kaasmuseum in Schagen, de problemen rond het „Stinkgat Groenekan" bij Utrecht en de huisbioscoop van Nico Kuizenga in Groningen. Internationaal Agrarisch Nieuws is geheel ge wijd aan Zweedse boeren die aan bosbouw doen. Ned. 1,19.04 uur. Artsenij In het medisch programma „Artsenij" wordt aandacht be steed aan kalmerende middelen. Waarom worden er zoveel ge bruikt en wat kunnen we er zelf aan doen? Voorts: hulpverle ning door leken, ervaringen van vrouwen die een borstamputatie hebben ondergaan, nogmaals prijzen van geneesmiddelen en ten slotte: anti-biotica, wat zijn dat? Ned. I, 20,55 uur. Panoramiek Het handvest van de Verenigde Naties bevat paragrafen ter be scherming van de rechten van de mens. Niettemin is het ver schijnsel politieke gevangenen m een groot deel van de wereld een pijnlijke realiteit Panora miek gaat in op de schending van de mensenrechten, de ma nieren waarop gevangenen aan de praat worden gebracht Ned. I, 22.05 uur. Wie oren heeft De zesdelige serie voor kinderen over bijbelse grondwoorden gaat vanavond over „beloven". Paul Röttger en Claire Elsas gaan in op de vragen: wat is beloven? Kan je van. je belofte afkomen en wat betekent het iemand iets beloven. Ned. II, 19.04 uur. Mary-Anne Raleigh (rechts) krijgt vaag het vermoeden dat haar man niet de aardigste op de wereld was. Daarbij qeholpen door vijf vrouwen, van wie op deze foto Miss Hepplev- Claire Elsas en Paul Röttger in „Wie oren heeftover beloven. Vanavond om 19.50 uur T.V. Hilversum I Waarom juist nu? Kijkt U? POSTBUS 100 VOORBURG. „Een strijdbare arbeidersbeweging" is de leus van de SJ. in mei 1960. SJ. staat voor Socialistische Jeugd en die wil uitgroeien tot een massabeweging die afrekent met de verwaterde socialisti sche idealen. De SJ. bestaat in die dagen van mei 1960 uit vijftig mensen. Dat is wat weinig voor een massabeweging, maar wat niet is, kan komen: ban-de-bom-demonstraties, anti-Johnson- en Vietnam politiek-demonstraties, anti-Portugal-demonstraties, pro test op straat, politie grijpt in, geweld in Amsterdam. Dit speelde in de woelige jaren '60, provo's, bloemenkinderen en de S J. Een tak met een beladen verleden en niet zuinig met oude symbolen. Maar zoals zovele bewegingen uit die jaren '60 gedoemd een eerloze dood te sterven, toen in de zeventiger jaren het revolutionaire tij keerde. Over deze S.J. maakte de VPRO een gespeelde documentaire, a-romantisch, toch een tikkeltje nostalgi sch/een momentopname van een sterk traditioneel-socialistische opleving, getiteld: „Een rode draad", vanavond Ned. I om 20.30 uur. Deze gespeelde televisiedocumentaire is opgehangen aan ene Frits van Egteren. Deze werkt in het kader van zijn doctoraal-scriptie aan een onderzoek onder ex-leden van de socialistische jeugd (S.J.) afdeling Amsterdam. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM - Zoals we al eerder meldden, krijgt de VPRO op 1 oktober zendtijd toegewezen op de zondagavond en de Ev. Omroep op de dins dagavond. Een voorstel daartoe komt vrijdag in de NOS-be- stuursvergadering. Beide omroepen willen al langer zendtijd op een vaste avond in plaats van blokjes zendtijd tus sen de grote omroepen in. Er is nu een nieuw zendschema ont worpen, waarbij de NOS door verschuiving ruimte vrij maakt voor VPRO en EO. HILVERSUM In verband met het debat-Men ten in de Tweede Kamer wordt de uitzending van het NOS-televisieprogramma „Den Haag vandaag" vanavond met een kwartier verlengd. Het duurt derhalve van 21.50 tot 22.20 uur. De rest van het programma op Ned. I komt er dan als volgt uit te zien: 22.20 Panoramiek; 22.50 Studio Sport; 23.15-23.20 Journaal. Het programma „Sprekershoek" komt te vervallen. NEDERLAND I Teleac 18.15 Moderne electronica, les 20 NOS 18.45 De Bereboot 18.55 Journaal 19.04 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke partijen (rkpn) 20.00 The nicest Man In the World, tv-fllm 20.55 Artsenij 21.35 Journaal 21.50 Den Haag vandaag 22.20 Panoramiek 22.50 Studio Sport 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Staatsloterij (trekking 3, no. 655) 18.55 Journaal IKON 19.04 Wie oren heeft, afl. 4 IKON/KRO/RKK 19.29 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera VPRO 20.30 Een rode draad, documen taire NOS 23.20 Journaal 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrljnl Westlalen 18.10 Julia von Mogador 19.15 Hier und Heute 19.45 Hfinneschen Theater, H 20.00 Journaal 20.15 48 uur, reportage 21.00 Frankrijk—West Duitsl voetbal 22.30 Journaal 18.20 Zum kleinen Fisch, tv-t 19.00 Journaal 19.30 Op zoek naar het g tv-fllm 20.15 Balans 21.00 Journaal 21.15 Ho, speelfilm (1968) 22.55 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.15 De Wombles 18.20 Het huls waarvan we men, afl. 1 18.55 Space 1999, SF-serie, 19.45 Journaal 20.15 Nationale loterij 20.20 The execution of Pri Slovlk, tv-spel 22.15 Puur cultuur 22.45 Journaal, Wetstraat NEDERLAND I 15.00 De Waltons, tv-serie DUITSLAND I 16.15 Journaal 16.20 Podium 17.05 Krantekoppen, kinderpro gramma 17.55 Journaal 16.30 Natuurkunde-ABC, afl. 7 17.00 Journaal 17.10 Die Biene Maja, teken serie 17.40 Draaischijf BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I 18.30 Nws. 18.41 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 19.00 (S) Muziek- triptiek, van zeven tot tien. met om 19.00 (S) Jazz-Sir; 20.00 Eight o'clock special: 21.00 (S) Kruis en mol. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua III. 23.00 (S) Coulissen, woens dagavondmagazine. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. P.P.: 18.20 Uitzending van het Gerefor meerd Politiek Verbond VARA: 18.30 (S) Tussen starr en finish: sport en muziek. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 Nws. 20.05 (S) VARA-klassiek: Radio Filharmonisch Orkest, met viool. 21.20 Johan van der Woude vertel zijn leven en werk (5): Gesprek. (S) VARA-Klassiek: Dinah Ircis, s< en Rudolf Jansen, piano: klassiel ken. NOS: 22.30 Gamma van A Beta. Nieuws uit de wereld van schap en technologie. 23.00 (S) oog op morgen, met om 23 05 teitenoverzicht; 23.20 Den Haag daag en 23.52 Even ontspannen het slapen aaan, yoga. 23.55-24.00 lüH'i'd.-HII'JIIB NOS: 18.03 De vakaturebank. 18; Nos-maal. 19.30 (S) Langs de Lijn: en muziek. (19.38 Paardekoersen). (S) NOS-jazz. 0 02 (S) Metro's Mid Music. 1.02 (S) Take it easy 2.C Dat wordt weer nachtwerk. 4 02-7. achternacht HILVERSUM I 7.30 Niéuws. 7.41 (S) Vandaag... don derdag. aktualiteiten. persoverzicht, in formatie en lichte muziek. (7.41 Hier en nu. 8 24 Werk-woord 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw 8.45 Tot uw dienst. Klassieke muziek. 9.45 (S) Onder de hoogtezon: pastoraal-muzi- kaal ziekenbezoek. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) In 't zilver, programma voor oude ren. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Metropole Orkest lichte muziek. 13.30 (S) Globaalgevarieerd programma met om 15 30 Nieuws. 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. 'Nieuws. 11.03-11.05 Radiojour 11.30 Rondom twaalf, een uur al voor iedereen. 12.30 De Derde K. cabaretprogramma over landspo en het randgebeuren. 13 00 Ni< 13 11 Radiojournaal 13.25 Beurspk 13 30 n Middagje AVRO, muziek, malie en service (16 00 Nieuws. Radiojournaal). 17 00 (S) 13-Spe jongerenprogramma 17 40 De Vrij dachte 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends.# (S) De Hugo van Gelderen show. (S) Verzoekplaten 12.03 (S) Boter fl" i prijzen. 14 03 (S) Polderpoppa) 15.03 (S) Europarade. EU HILVERSUM AVRO 7 00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 Op blote voeten, vraag- en antwoordspel. (8.00 Nieuws. 8.11-8.25 Radiojournaal.) 6.50 Morgenwijding. 9.00 Dagbehandeling voor bejaarden. Klankbeeld. 9.35 Waterstanden. 9.40 Waterstanden. 10.00 Radio Lawaaipape- aaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 KRO. 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Badirt 9 00 Nieuws. 9 02 (S) Aan woflT voorbij gedachten ter overweging (S) Bas-bariton met pianobegelea 9 30 Ik sta hier niet voor de bal te praten: vele aspecten van het oil wijs. 10 00 (S) Aubade klassieke] ziek. 12.00 (S) Rondom Ravel (8). Nieuws. 14.02 Klankbeeld 15.00-11 Kollage van alledaags en zeldzaam. Tot mijn verbazing had Willem Duys in zijn „vuist" gisteravond geen specifiek carnavalsnum mer. Wel kon men zeggen, dat het hele programma min of meer tegen het carnavaleske aanlag, maar dat is, dunkt mij, altijd wel enigszins het geval. Maar goed, deze keer konden wij dus waarnemen hoe Willem meteen al bij het begin door een vlaamse reus met de tanden in horizontale stand werd ge bracht, en hoe hij er in Deven ter in slaagde een schaatssprint te verliezen van de Spanjaard Antonio Gomez. En vervolgens mochten wij kijken naar de duurste schoen, naar de groot ste postzegel, naar een afgietsel van de (in 1940 overleden) lang ste man (2.72) en naar de nog levende langste snor, die niette min aan een Schot bleek vast te zitten. Dit alles „ter wereld" natuurlijk. De gegevens waren allemaal ontleend aan het „Guiness"-re- cordboek (toevallig na de bijbel het meest verkochte boek ter wereld), waarvan een van de auteurs ook in de studio aanwe zig was. Hij trad dan op in een Neder lands televisie-programma, dat misschien wel het taaiste leven heeft en bij een presentator die zich toch altijd al van vrijwel uitsluitend superlatieven be dient. En tenslotte zagen wij het duurst betaalde fotomodel ter wereld, toevallig de kleindoch ter van een van de beroemdste schrijvers van de wereld: Ernest Hemmingway. Een charmante, zij het wat ma gere uitsmijter, tiijna had gezegd: de magerste die ik i bij Duys gezien heb. Avro's Televizier-magazine 1 een kleine reportage over carnavalsvreugde, die getui van een niet-onoriginele aanp Enerzijds liet men beelden van de dolle pret, anderzi bracht men korte intervil met zuiderlingen, die hun west (Brabant of Limburg) dens de dagen juist ontvlu waren, om rust te vinden Zeeland. Dissidenten dus zo zegd. Wat mij, als noorderli onmiddellijk opviel was, dat zich onder hen vrijwel zachte g's bevonden. Toch HERMAN HOFHUIZEN Tsjechovs 4)e kersentuin' is film te zien op zondagmiddag februari en op de avonden 25 en 28 februari in de opv ring, zoals die in het begin de zestiger jaren werd gegei door de Haagse Comedie in regie van Peter Scharov, o.a. Ida Wasserman, Paul Ste bergen, Albert van Dalsum Bob de Lange. Ze wordt i toond in de Schouwzaal van Internationaal Theater Institi Herengracht 166, Amsterdam men kan plaatsen telefonisch serveren: 020-235104. De film beschikbaar gesteld door RA-t.v. Het achtste Litteraire Kofl concert wordt zondagmorgen februari in het BZZTöH Tea te Den Haag verzorgd door schrijfster Hannes Meinkema de zanger Leo Unger.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2