Fungus niet
uit elkaar
maar wat
veranderd
Groot uur: U
over nut
gevangenisstraf
Vlaamse zanger
Lieven schreef
kindermusical
TERUGBLIK
hou f1
het lJ
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE WOENSDAC:
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DINSDAG 8 FEBRUARI 1977 PAGIN45II
Fungus op zoek naar een vijfde man.
„Eigenlijk geven we geen inter
views meer zolang we de nieuwe
bezetting niet kunnen presenteren.
We zijn de verhalen zat. Fungus is
niet uit elkaar".
Fred Piek is verbolgen op de Neder
landse journalistiek. De zanger van
de popgroep ziet een interview hele
maal niet zitten. „We hebben al die
andere jongens precies uitgelegd hoe
de vork in de steel zit Maar als je
dan in de krant leest wat ze ervan
gemaakt hebben, 't lijkt nergens op.
Het wordt allemaal enorm aange
dikt".
Toch, zij het na enig aandringen, wil
hij wel praten. „Maar leg danalsje-
blieft de nadruk op het feit dat de
groep nog gewoon bestaat We wor
den om de haverklap gebeld door
zaaleigenaren die ons al geboekt
hadden en nu willen weten of we'
nog wel komen. Verder blijven di
verse boekingen uit, omdat men
geen risico's wil nemen. Vergeet niet
dat we ervan moeten eten. Het is ons
beroep".
Een uurtje voordat de formatie de
Bühne op moet, zitten we aan een
tafeltje in de hal. Koos Pakvis, Fred
Piek, Louis Debij en Rens van de
Zalm, de vier leden van de groep die
na het vertrek van Bob Dekenga
over zijn. Ook Rens is erbij. Volgens
de verhalen zou hij eigenlijk ook niet
meer van de partij zijn". Ik speel
nog mee totdat er een vervanger
voor me gevonden is", verduidelijk
hij de situatie.
Geruchten
De geruchten over het uiteenvallen
van Fungus kwamen ongeveer twee
weken geleden. De formatie was nog
maar net opgenomen op de lijst deel
nemers aan het Nationale Songfesti
val.
„Het is allemaal wat ongelukkig
overgekomen", zegt Fred Piek. „Sa
menvallend met dat Songfestival
ontdekten we, dat enkele leden van
de groep liever wat anders wilden.
We hebben het doorgepraat en dat
resulteerde in het vertrek van Bob.
Rens zou later vertrekken", aldus
Fred Piek.
Toen men dat wist, trok men zich
terug uit de Songfestival-finale.
„Je moet met de hele groep achter
de muziek staan. Zeker als je aan
zo'n festival meedoet. Daarnaast wil-,
len we toch graag na dat Eurovisie-
festival - ik ga er maar van uit dat
we ook dat gewonnen zouden heb
ben - ook nog geruime tijd bestaan.
Anders heeft het geen zin om je uit
te sloven".
Geen songfestival dus, Bob Dekenga
inmiddels vertrokken en Rens nog in
de groep wachtend op het ogenblik
dat hij in dienst kan treden van de
melkfabriek, waarvan hij de aanstel
ling al in de zak heeft. Dat is in het
kort het verhaal van de moeilijkhe
den binnen Fungus.
Ondertussen snuffelen de musici
rustig door naar oude Britse en Ne
derlandse volkswijsjes. Die worden
dan voorzien van moderne arrange
menten en enthousiast en aansteke
lijk op het podium ten gehore ge
bracht. Hoge plaatsen op de verschil
lende pop-polls waren het afgelopen
jaar het resultaat.
Hoogtepunten
Tot de hoogtepunten behoren een
optreden op het Pink-pop-festival in
Geleen, een special voor de VARA-
televisie en drie goed verkopende
elpees. Wordt het niet moeilijk om
steeds opnieuw oude liedjes te vin
den die in het repertoire passen?
Fred Piek: „Inderdaad wordt dat
moeilijker. Er zijn zeker nog vol
doende oude wijsjes te vinden, maar
ontzettend weinig kunnen we gebrui
ken. De meeste zijn te lief of te
oubollig. D'r moet wat pit in zitten.
We speuren daarom echt wel naar
nieuwe bronnen".
Het aardige van de muziek van Fun
gus is, dat de groep er zowel in ons
land als in Engeland veel succes mee
heeft In 1973 trad de formatie, toen
nog in een geheel andere samenstel
ling, op in Cambridge. Sinds dat
ogenblik heeft het Engelse muziek
vakblad „Melody-maker", de groot
ste in zijn soort ter wereld, al enkele
malen uitgebreid aandacht besteed
aan de groep. Een taalbarrière is er
dus nauwelijks. WI. BEUMER'
Lieven: „Nederland is op popgebied erg belangrijk voor Europa".
Hij noemt zizchelf gemakshalve een vertegen
woordiger van de „polderpop" maar wie zijn
eerste langspeelplaat „Jus d'orange" draait beseft
al ras, dat die omschrijving de lading maar ten
dele dekt. De 24-jarige Vlaming Lieven (in de
Belgische burgerlijke stand geboekt als zoon van
politicus Coppieters) maakt zich er echter niet
druk om. Hij weet, dat hem als zanger maar een
tijdelijke carrière beschoren is, omdat hij grootse- T I ©VIS I©
re plannen heeft. Plannen, die mogelijk ooit eens
gerealiseerd kunnen worden. En waaraan hij nu
al keihard werkt.
je centraal zit in de business. Nederland is op
popgebied voor Europa, voor het vasteland, erg
belangrijk. Ik kreeg een uitnodiging van WEA-re-
cords om te komen praten en even later stond
ik op hun kosten al in de studio. Het is enorm
snel gegaan. Ik moet nog aan mijn nieuwe status
wennen."
Lieven is een typische Vlaming. Verlegen, voorko
mend, nauwelijks bereid over zichzelf te praten,
weifelend over zijn inmiddels ontdekte talenten.
Telg van een duidelijk politiek getint milieu en
op grond daarvan niet welkom in bepaalde muzi
kale Belgische kringen. „Vooral op het conservato
rium in Gent heb ik moeilijkheden ondervonden",
zegt Lieven. „Ik werd omwille van mijn vader's
beroep gediscrimineerd. Dat kon, omdat de con
servatoria in België volgens een ouderwets klasse
systeem zijn opgebouwd. De directeur heeft de
alleenheerschappij in handen. Eri de man van
Gent was een onbetrouwbare despoot"
Hij maakte het conservatorium dan ook niet af.
Ging in plaats daarvan langs het derderangs-zalen-
circuit in Vlaanderen. Met Engelstalige pop, zat,
vaak zonder werk, hielp dan op de haven of waar
mensenhanden van pas kwamen. Hij moest toch
eten. Maakte op een gegeven moment een demo
bandje met nummers, die hij samen met tekstdich
ter Jan de Vuyst had gecomponeerd. Het sloeg
in bepaalde kringen zo aan, dat Lieven besloot
alles op één kaart te zetten. Hij gaf een promotie
avond in Gent, constateerde tot zijn grote verba
zing een volle bak en goede recensies na afloop.
Toen werd de sprong naar Nederland gewaagd.
„Het voordeel van Nederland is", zegt Lieven, „dat
Die nieuwe status omhelst dan een groeiende
populariteit, meer aanvragen voor optredens in
Nederland en België en de aandacht van radio-
en televisie-mensen. Vooral die televisie is voor
Lieven belangrijk, omdat het een schakel vormt
in zijn verlangen naar meer. „Platen maken is
leuk, maar zeker niet het einde. Ik zie mezelf over
twee jaar niet langer alleen maar liedjes zingen.
Ik wil gewoon meer. Mischien bereik ik het ooit,
om arrangeur te worden. Van een groot orkest.
Misschien slaag ik er ooit in om een volwassen
musical te maken. Dat blijkt me geweldig. Een
uitdaging, omdat je vele soorten muziek onder
één noemer kan vangen. Een uitdaging, omdat je
vele soorten muziek samenwerking is ideaal te
noemen."
In afwachting van dat grote ogenblik heeft Lieven
inmiddels een tweetal kindermusicals geschreven.
Een daarvan, voor televisie bestemd, heet „Pieter
Harrewar en Klaartje Zaagmeel" en zal in een
aantal afleveringen door zowel de Belgische als
de Nederlandse televisie worden uitgezonden. „Je
moet het zien als een vingeroefening voor later.
Ik gok speciaal op kinderen, omdat die erg kritisch
zijn. En omdat je via kinderen kunt ontdekken
hoe de combinatie theater-muziek eigenlijk precies
ligt. Ik moet namelijk alles nog leren, ik ben nog
maar net begonnen. Hopelijk krijg ik van het
publiek de kans om mijn plannen te realiseren."
HAN AVÓT
„Denkt u, dat gevangenisstraf
nuttig is?" Dat is, zoals eerder
gemeld, de centrale vraag in
het nieuwe „Groot uur: U",
waarin onder leiding van Koos
Postema kan worden gediscus
sieerd en de kijker kan opbel
len. Onder anderen komen aan
het woord ex-gedetineerden, de
Groningse hoogleraar prof. dr.
Jongman, de hoofdofficier van
justitie mr. Abspoel, de advo
caat mr. Enklaar, de hoogleraar
strafrecht prof. dr. Mulder. De
kijker, die tijdig een telefoon
nummer krijgt opgegeven, kan
zijn mening kenbaar maken
over vier stellingen: gevange
nisstraf is alleen nuttig voor de
gestrafte, alleen nuttig voor de
maatschappij, nuttig voor bei
den, nuttig voor geen van bei
den. In de studio wordt hier
over gepraat en na de discussie
kunnen de kijkers opnieuw rea
geren. Dan zal blijken in hoe
verre de gedachtenwisseling
het aanvankelijke oordeel van
de kijkers heeft beïnvloed. Via
een apart telefoonnummer
wordt de kijker de gelegenheid
geboden rechtstreeks vragen te
stellen aan de gesprekspartners
in de studio.
Ned. I, 21.50 uur.
Voorwaarts
In het derde deel van de serie
„Voorwaarts en niet vergeten"
komen vanavond de jaren 1887
- 1891 aan de orde. Domela
Nieuwenhuis kreeg steeds meer
aanhang onder de arbeiders. De
socialisten kozen partij voor de
meest onderliggende groepen in
de samenleving van toen: de
Twentse textielarbeiders en de
Friese veenarbeiders. Niet al
leen steunden ze deze mensen in
hun strijd voor wat meer loon,
maar vooral om hun strijd tegen
het kapitaal. Tegen de fabrikan
ten, de veenbazen, en de boeren
Het Moskouse Staatscircus: Ned. II om 20.25 uur.
die hun arbeiders slechter be
handelden dan hun vee. De so
cialistenleiders van toen werden
vereerd. Domela Nieuwenhuis
was de man die als nenige red
ding kon brengen en Janus van
Emmenes was even bekend als
later zijn zoon, de sportcom-
mentator ir. Ad zou worden. Het
socialisme leek nabij. Maar hoe
zou het bereikt worden: via de
stembus of door revolutie?
Ned. 1,19.20 uur.
Edward VII
Het Engelse hof probeert in de
vierde aflevering van Edward
VII „Alix" voor kroonprins Ed
ward een verloving tot stand te
brengen. Daarbij wordt vooral
gedacht aan de Deense prinses
Alexandra, hoewel een huwelijk
met haar tot politieke verwikke
lingen aanleiding kan geven.
Bertie toont zich weinig trouw
lustig. Hij geniet van zijn clan
destiene liefde voor de danseres
Nellie Clifden. Niettemin schij
nen de Deense prinses en de
Britse kroonprins bij een eerste
ontmoeting het vrij goed met
elkaar te kunnen vinden.
Ned. II. 21.25 uur.
DUITSER HIELP AMERIKAANSE
NBC AAN RECHTEN VAN
OLYMPISCHE SPELEN
NEW YORK (AP) - De West-
duitse tv-regisseur Lothar
Bock, 38 jaar en woonachtig in
München, is de man die de
Amerikaanse National Broad
casting Company (NBC) heeft
gehoipen de televisie-rechten te
verkrijgen van de Olympische
Spelen te Moskou van 1980.
Daarvoor zal de NBC hem 1
miljoen dollar betalen.
Bock zal optreden als olympisch
adviseur van de NBC te Mos
kou, waar hij ter gelegenheid
van de komende spelen een kan
toor zal openen. Bock, die al
vaak met de Sovjets heeft sa
mengewerkt op televisiegebied,
heeft o.m. meegewerkt bij de
opnamen van het Bolsjoi-ballet
en het Moskouse staatscircus.
Zijn invloed te Moskou zou er
toe hebben geleid dat het veel
begeerde contract naar de NBC
is gegaan.
Die zal Moskou 85 miljoen dol
lar moeten betalen, 35 miljoen,
voor de rechten en de rest voor
het gebruik der technische faci
liteiten.
NOS vraagt
vervroeging
schaats
wedstrijden
HILVERSUM De NOS-televi-
sie zal zaterdag en zondag de
in Heerenveen te houden wed
strijden voor het Wereldkam
pioenschap schaatsen uitzen
den.
De NOS heeft echter de KNSB
laten weten dat de begintijden,
om 14.00 uur niet zo gelukkig
zijn voor de televisie, aangezien
dan een deel van de wedstrijden
in donker moet worden gereden.
Daarom is er tussen NOS en
KNSB overleg gaande de begin
tijden te vervroegen.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Ontwikkelingsproblematiek
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
VARA
19.05 Plem Plem Brothers, TV-se-
rle
19.20 Voorwaarts en niet verge
ten, afl. 3
19.55 2 voor 12, quiz
20.35 FC Avondrood
NOS
21.35 Journaal
21.50 Groot uur U
NOS
23.20 Journaal
NEDERLAND il
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 Moskous Staatscircus
21.25 Edward VII, TV-serle (atl. 4)
22.17 Tele vizier Magazine
NOS
23.02 Den Haag vandaag
23.17 Journaal
DUITSLAND I
17.55 Journaal
iF»
18.00 Nieuws uit Noordrljni
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.10 Inspectie Lautenstadt
19.15 Hier und Heute y l
19.45 Kwart voor acht j
20.00 Journaal
20.15 Een plaats voor dieren
21.00 Gelukzoeker, TV-spel
22.55 Journaal
DUITSLAND
(Vi
18.20 Klmba, de witte leeu*
kenfilmserie ®ei
18.50 Barbapapa de
19.00 Journaal
19.30 Seven alone, spe< raJ
(1975)
21.00 Journaal m
21.15 Kenteken D aai
22.00 Tussen avond en moiY*1
TV-flIm Vn
22.45 Journaal a<
BELGIE
NEDERLAND
1 VO
18.30 Open school mi
19.00 Tienerklanken zul
19.45 Journaal pis
20.15 Kleinkunst (Willem Ver) nis
dere) va
20.45 Kijk mensen, documen de
21.35 Bretonse zanger Alan SI he
22.00 Het vrije woord we
22.30 Journaal, Wetstraat
rel
NEDERLAND I
9.30 Schooltelevisie
Teleac
15.00 Dlerenverzorglng, les 2
VARA
15.30 De film van Ome Willem
16.00 Taarten, TV-serle, afl. 7
16.15 Een verdachte rit, TV-flIm
17.10 Tocht door de wildernis
DUITSLAND I
DUITSLAND II
17.40 Draaischijf
BELGIE
NEDERLANDS
16.15 Journaal
16.20 Expedities naar het dieren- 15.30 Open school
r|jk 16.30 Tip-Top
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitz. PvdA. AVRO: 18.30
Nws. 18.41 Per Saldo: zakelijke bespie
gelingen. 18.55 Landbouw en land
schap, document. NOS: 19.15 (S) Ac-
coord: kroniek van de amateuristische
muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) Rit-
mic Group Schinveld: amusem.muz.
muz. 19.30 Voor de verandering nil
zinskatecheseprogr. 19.45 Kerk in I
voud. 20.00 Nws. 20.05 Overwt
20.15 (S) Klaviermuz. 21.30 Spel'
kult. progr. NOS: 23.00 (S) Met hf hu
op morgen met om 23.05 Akti ge
23.20 Den Haag vandaag: 23.52;
ontspannen voor hel slapen gaan;
23.55-24.00 Nws
miniaturen, hoorsp.
21.25 Ratatouille: gevarieerd muzikaal
progr. 22.30 Nws. 22.40 Radlojourn.
23.00 (S) Dichter bij de muziek: interna
tionale liedjes. 23.20 (S) AVRO Skymas-
ters Show. 23.55-24.00 Nws.
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels, pianomuz. 18.50 Verken
ning: sociaal maatschap.progr. 19.00
(S) Zin in muziek: klass. en moderne
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.1
NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Pop re
struktie. 20.02 (S) Nashville. 21.05
Jazz en Blues. 22.02 (S) (P)opaor
23.02 (S) Wachten op middernacht.'
(S) Nacht drie draai 2.02 (S) Help.!
'werkers in de verzorgende en ve
gende beroepen. 4.02 (S) De rode ti
raad (voor nachtwerkers). 5.02-7.0I
Truck een programma voor vrt
wagenchauffeurs.
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bijko
men. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua-ochten-
deditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens
bij, gesprek en klass. muz. 10.00 (S)
Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws.
10.33 (S) Toerja-Toernee: Streek-in.
11.45 (S) Cafe-Chantant. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41
Aktua II. 13.00 (S) Hoogtepunten uit
musicals. 13.30 (S) Sport na sport:
magaz. voor jongens, en meisjes. 14.00
(S) Specialiteiten a la carte: muzikaal-
wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou kun
nen: verzoekplaten (15.00 Nws.). 16.30
(S) Kernpunt. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 17.20 Uitz. van het ministerie van
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde
ning. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-
magazine.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
In de Roode Cirkel, nws. progr. (8.00
Nws.) 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03
Johan van Minnen-Ombudsman. 11.15
Even „terug" draaien oude gramofoon-
platen. 12.00 Epe-Centraal; gesprei
13.00 Nws. 13.11 Dingen van de
13.30 Een middagje Stoomradio.
Nws. 16.03 Vier episoden op het sts
hoorsp. 16.50 Lichte gram. muz. l
(S) Metropole Orkest; amusem.
17.55 Meded. SOS-, en politieber.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boter
muz. en inf. voor de werkmens.
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie
op verzoek. 12.03 (S) Drie tusse
middag. 14.03 (S) Popkontakt: de
Stokkingshow. 16.03 (S) De hitmee
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het le\
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudt I
gewijde muz. 7.30 (S) Preludium: i
muz. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder sc t
tijd. 10.00 (S) Orkestpalet. 12.0 J
Pianowerken uit de Romantiek.
(S) Zangersportret. 13.00 (S) In de:
duw van de meester. 14.00 Nws.1 c
(S) Een uur natuur. 15.00 (S) Verte r
beluisterd. 16.00 (S) In kleine beze
16.30-17.00 (S) Muziek van eigen
In „Achter het nieuws" zaten de
heren Van Veen (van de werk
gevers) en Kok (van de werkne
mers) niet aan een tafeltje maar
de één sprak vanuit Den Haag
en de ander vanuit Amsterdam.
Wat niet wegneemt dat de twee
tv-schermen bij Brugsma in de
studio, waarop beide heren ver
schenen, wel pal naast elkaar
stonden. Of om de heer Van
Veen te citeren: „Het lijkt wel
of wij via twee satellieten spre
ken". Hij zou dat ook figuurlijk
bedoeld kunnen hebben. Uite
raard was de actualiteitenru
briek van de Vara voor een
overwegend deel aan de ar
beidsonrust gewijd. Men kreeg
de situatie nog eens samengevat
en ook was er een reportage uit
Delft, waar men bij Calvé kon
beleven „hoe een staking tot
stand komt". Ook op de tv gaan
wij waarschijnlijk spannende
dagen tegemoet
Dat er twee afleveringen van
„Dat ik dit nog mag meemaken"
naar het televisiefestival in
Montreux - dat in mei aan
staande gehouden gaat worden
gaan is natuurlijk terecht.
Naar het mij wil voorkomen is
het ongetwijfeld het beste amu
sementsprogramma (van eigen
bodem) dat de Nederlandse tele
visie dit seizoen brengt. Ik vind
het alleen discutabel, dat het
nou juist de programma's die
aan „dood en begraven"
gewijd moeten zijn. Niet vai
ge de ietwat droeve aard
het onderwerp, maar met n|j(
deze keer viel het mij op,
deed het er gisteravond
raard niet toe. In tegendeel,
bleek weer eens overduidiEl
met welk een soigneus raftbi
ment die teksten geschrlot
zijn. En over de uitvoering Ich
ven wij ons nooit de minste ik
te maken. *11
De Vara zette ook het mdes
een 7-delige serie over herin
multueuze) leven van de soei
der Paul Gauguin. Het wasle
teen al duidelijk dat de Frïei
televisie dit soort biografiieb
zaken toch niet zo degeüjBol
breed aanpakt als onze Enpe
vrienden dat (meestal) doenila
doet allemaal een tikje flubPie
aan en het heeft vooral veeDai
het rozesentimentele „kuvai
naars verhaal", zoals wijiar
allang (en van ver voor de'aa
log) kennen. In deze eerste »oi
vering zagen wij Gauguin irle'
huwelijk treden en kindie
krijgen, maar donkere wofrc
pakken zich al samen: 'fo.
vrouwtje moppert dat hij f131
blijft schilderen en tekenen.
Herman Hofhi|||||