ATI DIJCKMEESTER:
'Edward VII' in
Noord-Amerika
„Eigenlijk ben ik niet zo'n mens
voor dat luchtige Songfestival"
DORIS DAY ZINGT IN
PRETENTIELOZE WESTERN
TERUGBLIK
Rostropowitsj met Concertgebouw
orkest op Ned. televisie
Sr
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE WOENSDAG
RADIO VANAVOND
ÉillVIHiH'li'JI—
RADIO WOENSDAG
PAGINA 2
LEIDSE COURAN
DINSDAG 1 FEBRUARI 1977
RADIO/TELEVISIE
In de blik van Ati
vind je voorspeld
wat zij nadien met
daden bevestigt
„Eigenlijk ben ik niet
zo'n mens voor dat
luchtige festivalwerk,
maar nu het op me af
komt, ga ik er ook niet
voor opzij. Dat strookt
niet met mijn aard en je
doet er een pracht stuk
ervaring in tv-werk mee
op."
De beweeglijke ogen van Ati
Dijckmeester (30) bevestigen
onbewimpeld de stelligheid
van deze uitspraak, die zij
doet aan de vooravond van het
Songfestivalgebeuren, dat de
omlijsting van haar persoonlij
ke presentatie krijgt. Zij treedt
daarmee in het spoor van na
tionale coryfeeën als Willem
Duys en andere bekende tv-fi-
guren, maar voelt zich daar
door niet in het minst be
zwaard of bedrukt. Zij vindt
nl. niet dat aan haar de eis
wordt gesteld die mensen na
te volgen, zo mogelijk te over
treffen. In de loop der jaren
ontwikkelde zij haar eigen stijl
en daar weet zij zich wel bij.
Ati Dijckmeester: „Ik heb het
grootste respect voor een man
als Duys. Hij is een enorme
routinier met een grote kennis
van het lichte lied en van mu
ziek. Daar kan ik niet aan
tippen. Maar Duys is Duys en
ik ben ik en ik doe het op mijn
eigen manier. En dat is wel
heel anders. Dat is meer de
lijn van „Hoe bestaat het", het
VARA-tv-programma, waarin
we satirisch en met een eigen
inbreng in de weer zijn met de
niet deugende dingen van de
dag. Dat werd ook direct de
aanleiding om mij voor dit
Songfestival te vragen. Elk
jaar krijgt een andere omroep
de verzorging daarvan toege
wezen. Ditmaal was de VARA
aan de beurt. Met mij willen
ze een stuk VAR A-gezicht in
brengen in het Songfestival.
De VARA was er trouwens
erg gelukkig mee, dat er dit
keer uitsluitend Hollands
wordt gezongen en dat de ar
tiesten hun eigen liedjes heb
ben kunnen kiezen, zonder
commercieel gedoe van platen
maatschappijen er achter."
Haar rode haar danst beweeg
lijk mee op haar hoofd, lichte
lijk kameleontisch, omdat het
op foto's altijd een donkere
tint krijgt en op de tv een
blonde zweem. In een gesprek
komt Ati over als een gedeci
deerde vrouw, die voor een
beslissing niet uit de weg gaat,
maar toch ook als een schalks
iemand, die veel van wat zij
zegt, inleidt met een glimlach,
niet zo'n misleidende la Mo-
na Lisa, maar meer ter verkla
ring van de afstand die zij van
de dingen neemt. Zij vertelt
met een ferm doch olijk oog
duidelijk de waarheid. Van
daar soms die ernstige onder
toon die de glimlach verdringt
en die je de indruk geeft dat
zij doet wat zij zegt. Zij staat
op haar stuk, maar stapt er
even gemakkelijk af. Dat
maakt het voor haar omgeving
gemakkelijk om met haar sa
men te werken. Recht door zee
verbergt zij weinig tot niets. In
haar oogopslag loopt zij trou
wens vooruit op wat zij zegt,
wat er in de praktijk op neer
komt, dat je in haar daden
bevestigd vindt wat haar blik
al voorspelde. Haar sluike
haar valt tot bijna in de ogen,
maar die staan helder genoeg
om haar uitspraken toe te lich
ten. Met applaus heeft zij geen
moeite. De VARA-tv-rubriek
„Hoe bestaat het" begint er
mee en met een warm „wel
kom" treedt zij onaangedaan
uit het gedruis te voorschijn.
Zij beschikt ook over een
prompte intonatie, die past bij
haar persoontje en die haar in
staat stelt net als de routinier
Bob de Lange in hetzelfde VA-
RA-programma geestig te zijn
zonder nadruk. Dat zou alleen
maar storend werken. Er man
keert natuurlijk ook wel het
nodige aan Ati en misschien
komt dat er woensdagavond
wel uit, maar voorshands lijkt
er met haar een vrouw gezet
te zijn op een plaats die haar
toekomt.
Alweer zo'n jaar of tien gele-
den, toen zij studeerde, kwam
zij als Amsterdamse in contact
met Ralph Imbar, die toen het
jeugdprogramma „Fenklup"
voor de VARA regisseerde.
Via hem raakte zij in dit pro
gramma. In diezelfde periode
betrok Rob van Houten haar
ook in zijn Funhouse-horror-
shows. Nadien volgden enige
jaren met radiowerk van ver
schillend gehalte en werd zij
gevraagd door Henk Mochel
voor het NCRV-tv-programma
„Jeugd van tegenwoordig"
vanwege haar inbreng tevoren
in het NCRV-programma „Be
ter samen", waarin jongeren
hun mening konden zeggen
over de problematiek van het
leven. Daarna werd het weer
VARA met „Watermerk" van
Wim Bosboom.
Ati Dijckmeester: „Zo loop ik
alweer heel wat jaartjes mee,
doch sinds de uitnodiging voor
het Songfestival sta ik ineens
volop in de belangstelling.
Zelfs op de STER zie je me
terug. Een jaar of vier geleden
raakte ik uit mijn radio- en
tv-werk door de komst van
mijn kind, een dochtertje.
Toen vroeg „Maggie, wat
maak je me nou" mij en daar
was ik wat blij om. Eindelijk
weer op het scherm. Na ver
loop van tijd verdween die
spot, maar nu ik „Hoe bestaat
het" doe, is-ie weer teruggeko
men. Ik sta er al lang niet
meer achter, maar kan er niets
tegen doen. Met mijn handte
kening en het geld was ik alle
rechten kwijt."
Zij heeft er zojuist een week
wintersportvakantie opzitten
in Oostenrijk met haar doch
tertje, die zij volop sneeuw
had beloofd en dat ook kreeg.
Juist gisteren keerde zij terug,
net op tijd, want die vakantie
was al lang geboekt. Zij heeft
het er naar haar zin gehad,
want waar zij komt, vermaakt
zij zich en zij lacht even ge
makkelijk als dat ze serieus is
als dat gevraagd wordt. Zij
houdt van de combinatie kind
huis-werk, zou het eennoch het
ander uitsluitend willen en
schakelt gemakkelijk over. Op
weg inhaar auto en thuis bij
het stof afnemen, heeft zij Hil
versum 3 aan, zodat zij wat de
lichte muziek betreft over de
zelfde kennis beschikt als de
gemiddelde Nederlander.
Maar als presentatrice heeft
zij het voordeel, dat zij met
alle artiesten vooraf gesprek
jes heeft gemaakt en dat die
haar de trefwoorden aan zul
len reiken waarop zij impro
viserend verder zal gaan, vlot
voor de vuist weg, maar dan
wel een heel andere dan die
van Duys.
TON OLIEMULLER
(Van onze radio- en tv-redactie) certen over de gehele wereld bij gelegenheid van
AMSTERDAM De wereldberoemde cellist zijn vijftigste verjaardag in maart a.s.
Mstislaw Rostropowitsj komt naar Nederland Het gala-concert in Amsterdam zal worden gediri-
voor het geven van een televisieconcert met het geerd door zijn landgenoot Kirill Kondrasjin, die
Concertgebouworkest. Het is op verzoek van de zich geheel wijdt aan gast-directies in het buiten-
nu in Amerika woonachtige Rus zelf, dat het land. Ook hij en de orkestleden hebben belange-
concert op 14 maart in Amsterdam zal plaatsvin- loos hun medewerking toegzegd. Het programma
den. vermeldt het celloconcert in c, c-groot van Haydn,,
Hij heeft de opbrengst bestemd voor het Wereldna- de rococo-variaties van Tsjaikowski en het cello-
tuurfonds. Rostropowitsj verzorgt dergelijke con- concert in b, b-groot van Dvorak.
„Mijn favoriete film", zegt Do-
ris Day van de in 1954 door
David Butler geregisseerde mu
zikale western „Calamity Jane"
vanavond op het scherm
in haar door A.E. Hotchner ge
schreven biografie. „Het was
hard en zwaar werk, maar heer
lijk om te doen en een van de
songs „Secret love", won een
Oscar".
Deze korte omschrijving, door
de ster zelf, typeert de film
voortreffelijk. Na een rebks mu
sicals met een toen al nostalgi
sche inslag zette Warner Bros
zijn topactrice van dat ogenblik
in een amusante western rond'
de legendarische Calamity Jane.
Natuurlijk moest er ook in ge
zongen worden, terwijl de be
ruchte Calamity voor Doris Day
werd getransformeerd in een le
venslustige postkoetsbestuur
ster.
Het verhaaltje was volmaakt on
belangrijk, het ging om de vaart
die er in de film zat en die de
bruisende persoonlijkheid van
Doris Day op z'n voordeligst
moest laten uitkomen. Als te
genspeler kreeg zij dit keer Ho
ward Keel, die na zijn Broad-
way-optreden in de musical
„Oklahoma" in de jaren vijftig
met films als „Annie get your
gun", Jerome Kern's „Show
boat" en Cole Porter's „Kiss me
Kate" tot de top van de zingen
de Hollywoodacteurs door
drong. Met deze twee troeven in
handen kon er voor Warner
Bros aan de kassa met „Calami
ty Jane" niets mis gdan. En er
ging ook niets mis, al zal na
ruim twintig jaar wel duidelijk
zijn dat de intrige uiterst mager
is, de film zich geheel op zijn
twee zingende sterren concen
treert en de rest Phil Carey
en Callie McLerie in het bijzon
der als het „tweede" liefdespaar'
er maar zo'n beetje bijhangt.
Ruim anderhalf uur pretentie
loos amusement, meer niet.
Ned. 119.55 uur.
OTTO MILO
NEDERLAND 1
DUITSLAND I
Bertie, die prins van Eales, is
in „Edward VII" opgegroeid tot
een aardige jongeman met gro
te persoonlijke charme, die tot
zijn recht komt als hij op een
good-will reis naar de Verenig
de Staten van Noord-Amerika
wordt gestuurd. Hij verovert
stormenderhand de harten van
het Amerikaanse volk. Terug in
Engeland vallen de strenge re
gels van de koninklijke hofhou
ding die koningin Victoria en
prins-gemaal Albert hebben
vastgesteld als een loden last
op hem. De koninklijke ouders
maken veel bezwaren tegen
Bertie's wens in het leger te
gaan. Maar deze keer krijgt hij
zijn zin.
Ned. II, 21.45 uur.
Zwarte toekomst
Een cameraploeg van he Engel
se magazine „Seven Days" reis
de door Zuid-Afrika om aan
blanke en zwarte leiders te vra
gen hoe zij de toekomst zien.
Het resultaat van deze reis was
een dubbelreportage die de
KRO vanavond uitzendt onder
de titel „De blanke en de zwarte
toekomst van Zuid-Afrika".
Ned. I, 21.50 uur.
Wie-kent-kwis
In AVRO's Wie-kent-kwis is de
populaire Vlaamse zanger Will
Tura speciale gast. Vier aan
staande echtparen die in onder
trouw zijn, proberen een deel'
van hun uitzet te winnen, onder
leiding- van Fred Oster die het
spel presenteert.
Ned. II, 20.25 uur.
Wereldcircus
De KRO zendt vanavond op
Ned. I om 19.05 uur en morgen
middag op Ned. I om 15.55 uur
een aflevering „Wereldcircus"
uit. Gevaar voor verveling is er
niet, want de optredende arties
ten zijn in de twee programma's
anderen, met nieuwe nummers.
Ned. I, 19.05 uur en morgenmid
dag Ned. 115.55 uur.
TELEAC
18.15 Inleiding tot de ontwikke
lingsproblematiek
NOS
18.45 De Bereboot
18.55 Journaal
KRO
19.05 KRO's Wereldcircus
19.55 Calamity Jane
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 De blanke en de zwarte
toekomst van Zuid-Afrika
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's TOPPOP presen
teert de Nationale Hitpara-
Journaal
Nieuws uit Noordrljnland-
Westfalen
Intermezzo: Programma-in
formatie
Inspectie Lauenstadt
Hier und Heute
Kwart voor acht: Bombas-
tus Ballmann
Journaal
Wat ben Ik?
Het huwelijksfeest
Journaal
de
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 AVRO's Wie-kent kwis
21.45 Edward VII
22.37 Televizier Magazine
NOS
23.22 Den Haag Vandaag
23.37 Journaal
DUITSLAND II
19.00 Journaal
19.30 De huwelijksrechtbank
21.00 Journaal
21.15 Gezichtspunt
22.00 Ascpecten
22.45 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 De Wombles
18.05 Wlckle, de Viking (slot)
18.30 Open School
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 Hallo met Henk
21.05 Verover de aarde
21.55 Scènes uit een huwelijk
22.40 Journaal
NEDERLAND I
9.30 Schooltelevisie
TELEAC
15.00 Dlerenverzorging
KRO
15.30 Wat heet oud
15.55 KRO's Wereldcircus
16.45 Dames en Heren
17.05 De Flinstones
DUITSLAND I
11.05 Meneer Wolff heeft zijn cri
sis
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Concert
17.05 Q en Q
BELGIE
NEDERLANDS
HILVERSUM
P. P.:18.19 Uitzending van de P.v.d.A.
AVRO. 18.30 Nws. 18.41 Per saldo.
Zakelijke bespiegelingen. 18.55 Land
bouw en landschap documentaire. NOS
19.15 Accoord: kroniek van de amateu
ristische muziekbeoefening. AVRO
20.00 (S) Promenade Orkest amuse
mentsmuziek. 20.28 (S) Hoogtepunten
uit operettes. 21.00 jacht op twee minia
turen, hoorspel. 21.30 Ratatouille: geva
rieerd muzikaal programma. 22.00 Nws.
22.40 Radiojournaal. 23.03 (S) Parklane
serenade: Metropole Orkest olv. Dolf
v.d.-Linden. 23.55—24.00 Nws.
18.00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels, pianomuziek. 18.50 Ver
kenning, sociaal-maatschappelijk pro
gramma. 19.00 (S) Zin in muziek: klas
sieke liederen. 19.30 Voor de verande
ring gezinscatecheseprogramma. 19.45
Kerk in meervoud. 20.00 Nws. 20.05
Overweging. 20.15 (S) Muziek 21.30
Spektakel, kultureel programma. NOS.
23.00 (S) Met het oog op morgen, met
om 2305 Aktualiteitenoverzicht; 23.20
Den Haag vandaag en om 23.52 Even
ontspannen voor het slapen gaan...,
yoga. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM III
NO'S. 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. VARA 19.02 (S) Poprekon-
structie 20.02 (S) Nauhvilre. 21.02 (S)
Jazz en blues. 22.02 (S) (P)opdonder.
23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02
(S) Nacht-drie-draai. 2.02 (S) Help! Voor
werkers in de verzorgende en verple
gende beroepen. 4.02 (S) De rode dage
raad (voor nachtwerkers). 5 02—7.00 (S)
Truck— een programma voor vrachtwa
genchauffeurs.
HILVERSUM I
deditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar
eens bij: gesprek en klassieke muziek.
10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit.
10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee:
Streek-in. 11.45 (S) Café chantant. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S)
Gaarne uw mening. Kommentaren van
luisteraars en de artiest zelf op zijn-haar
nieuwste LP. 13.30 (S) Sport na sport:
magazine voor jongens en meisjes.
14.00 (S) Specialiteiten a la carte. Muzi
kaal wensprogramma. 15.00 (S) Als dat
zou kunnen: verzoekplaten. (15.30
Nws.) 16.30 (S) Kernpunt. OVERHEIDS
VOORLICHTING: 17.20 Mens en samen
werking. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S)
Aktua-magazin
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 In de Roode Cirkel, nieuw
sprogramma. (8.00 Nws.) 9.35 water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio
weekblad 11 00 Nws. 11.03 Johan van
Minnen ombudsman. 11.15 Even „te-
■rug" draaien, oude grammofoonplaten.
12.00 Venrav Centraal, gesprekken.
13.00 Nws. 1311 Dingen van de dag.
13.30 Een middagje Stoomradio. 16.00
Nws. 16.03 Drie episodes uit het stad
sleven, hoorspel. 16.50 Lichte grammo-
foonmuziek. 17.00 (S) Promenade Or
kest: amusementsmuziek. RVU-TE-
LEAC: 17.35 Wetenschap in beweging
II. VARA: 17.55 Mededelingen en SOS-
berichten.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham:
muziek en informatie voor de werkende
mens. 9.03 (S) Peo op drie 11.03 (S)
Drie draait op verzoek.
4.02-7.0012.03 (S) Drie tussen
de middag. 14.03 (S) Popkontakt: De
Theo Stokkink-show. 16.03 (S) De Hit-
meesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus:
gewijde muziek. 7.30 (S) Preludium:
klassieke muziek. 9.00 Nws. 9.02 (S)
Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet,
met om ong. 11.20 Platennieuws. 12.00
(S) Pianowerken uit de Romantiek.
12.30 (S) Ihternationaal NCRV Opera
Concours. 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uur
natuur. 15:00 (S) In kleine bezetting:
klassieke en moderne kamermuziek.
16.00-17.00 (S) Profiel.
De „Onedin-lijn" raakte gister
avond dan toch tot een (voorlo
pig) einde; en dat kon men dan
verwachten. Want men kan zelfs
de meest bereidwillige kijkers-
schare niet tot in alle eeuwig
heid aan het lijntje houden.
Zelfs met „Peyton Place" lukte
dat niet. Waarmee ik overigens
niet wil zeggen, dat men alles
en iedereen over één kam kan
scheren. En het staat natuurlijk
buiten kijf, dat de Engelse serie
aanzienlijk meer „inhoud" had
dan de Amerikaanse. Maar
goed.
De ombudsman kwam nog
maals terug op het aanpassen
van openbare gebouwen aan de
speciale eisen, die door gehandi
capten zo terecht kunnen wor
den gesteld. Wij zullen, zo bleek,
het toch „met elkaar moeten
doen". En dat zal dan wel zo
wezen, maar men zou, als ik het
voor het zeggen had, dan ook
nooit meer over een „gehandi-,
capten-beleid" moeten kunnen
spreken.
„Achter het nieuws" had de
schijnwerpers uiteraard vooral
op het congres van de Partij
van de Arbeid gericht. Ik geef
toe, dat het, landelijk politiek
gezien, een belangrijk gebeuren
is geweest, maar ik kan niet
ontkennen, dat „het heilig
ideaal" van mij nog steeds een
beetje in de mist is blijven han
gen. Wel viel het mij op, dat ook
Nederlandse politici hun verkla
ringen steeds meer beginnen
met de eenvoudige woorden „ik
geloof", gehoord nou bijvoor
beeld weer van Marcel van
Dam. Ik neem aan, dat zij Ame
rikaanse politici al van de
grondvesting van de wereld af
hun statesman hebben horen
beginnen met de woorden „I
believe".
HERMAN HOFHUIZEN
Engelse
toneelgroep in
het HOT
De Engelse toneelgroep Huil
Truck brengt vanavond in het
kader van het Mickery Circuit
in het HOT de enige Haagse
voorstelling van „Bridget's
house".
Het stuk is tot stand gekomen
op basis van improvisatie. De
titel slaat op een van de hoofdfi
guren, de gescheiden vrouw
Bridget, die haar huis heeft on
derverhuurd aan zes zeer ui
teenlopende personen. Door het
uitspelen van de onderlinge ver
houdingen en spanningen pro
beert de groep een beeld te ge
ven van een complexe samenle
ving.